Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. 

_kajo_ schreef:En heus vroeger was alles echt niet beter (wil echt niet terug naar de vilten zadeldekjes) maar er werd toen tenminste geluisterd en geleerd. Nu weet men het vaak na 10 lessen al beter. En dan wordt er een paard gekocht en moet je je hart maar weer vast houden.
. Wat ik zelf heb ervaren is dat, als je zelf verzorgster bent geweest die met hard werken beloont werd met leuke dingen, de lat bij de zoektocht naar een leuke verzorgster voor je eigen paard best hoog legt. En dan blijkt deze in de huidige tijden waar kinderen - zoals eerder al aangegeven - brutaler en lui zijn en alleen nog de leuke dingen willen. HT2009 schreef:Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, maar er is ten opzichte van vroeger wel een hoop verandert. Veel mensen met paarden ipv paardenmensen

sanne83 schreef:pharagirlke schreef:Ik ben er nl al even over aan het nadenken. Omdat ik met elk ander paard gewoon de oefening had voort gezet, maar om een of andere reden had ik de reflex om dat bij haar niet te doen... Is dat dan juist handelen en toegeven op het juiste moment of is dat toegeven aan grillen? (laat duidelijk zijn dat de merrie anders gewoon zonder morren achterwaarts gaat.)
Waarom zouden dit "grillen" zijn? Je paard is geen tegenstander.. het geeft aan iets niet fijn te vinden, goed naar geluisterd
Ben trouwens nog steeds benieuwd hoe je "intuititie" tegenover negative reinforcement wil zetten?
Vandaar dus mijn twijfel, om een of andere reden voelde het niet als gril (anders hadk haar nl gecorrigeerd) maar zoals Anja ook oppert kunnen ze heel subtiel zijn in het spelletje "zou ze me corrigeren voor de jury?". Nu heeft ze dat het eerste jaar wel eens geprobeert met niet te willen stil staan (ze ging achterwaarts) bij het groeten... Ondanks de afkeurende blik van de jury heb ik haar daar maar een keer op moeten aanspreken 
Dan werk ik liever constant op mijn intuïtie en ga ik af en toe in de fout waarop ik 2x zo hard gecorrigeerd word door mijn merrie, dan dat mijn paard me overal de baas is behalve in de bak.