Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:20

Ze zijn er best hoor denk ik en misschien wel net zo veel als toen als we het over absolute getallen hebben. Maar er zijn zóveel meer mensen die tegenwoordig iets willen met een paard en die krijgen alle gelegenheid om maar door en door en door te gaan.

kazary

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:22

Ik twijfel of er nu net zoveel zijn.
Ik heb echt het idee dat de jeugd van tegenwoordig veel verwender is. En wel betaald om het te laten doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:23

Zou kunnen. Het feit is wel dat ik ze in ieder geval niet meer tegenkom. Ik zie ook nooit figuren die van afstand mijn paarden zitten te bekijken, terwijl daar alle gelegenheid voor is, zo nagenoeg midden in een woonwijk.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:28

Heb een tijdje met het topic meegelezen maar wil nu toch ook aanhaken.

Ik sluit me helemaal bij kazary aan. Vroeger gingen dingen heel anders en moest je er echt voor "werken", nu wordt alles als vanzelfsprekend gezien en lopen er veel verwende kinderen (en volwassen) rond die niet altijd even kundig zijn.

Persoonlijk vind ik het ook heerlijk om een tijdje bij het hek van de wei te kijken naar de paarden en vooral ook te kijken hoe de rangorde is geregeld. Om deze reden ben ik ook een keer in IJsland op ene trektocht van twee weken geweest, met dertien man 45 paarden leiden. fantastisch. Je bent een deel van de kudde ... daar leer je pas veel van....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 11:29

Nee vroeger waren ze ook wel verwend.
Ik kan me herinneren dat ik na school uren en uren poep moest scheppen voor een uurtje rijles, terwijl op diezelfde stal pony's stonden waar de eigenaresse 1x per week naar kwam kijken. En niemand mocht wijzen naar die arme dieren.. Want ze waren wel van hun ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:39

bij mij in de omgeving had je geen verzorgpaarden dus ik kwam niet verder kan kijken
heb ik daar blijkbaar toch een hoop van opgestoken
meer als van dat ééne uurtje manege rijden per week
inderdaad de rijke meisjes hadden een eigen pony en daar mocht je ook niet bij in de buurt komen, was een gedeelte van de manege waar je niet mocht komen
beestjes stonden de hele dag op stal

mijn dochters hadden 2 zomers geleden een eigen pony gekregen omdat ze klaagden dat de mijne te moeilijk waren(was ook zo, ouder paard met gebruiksaanwijzing en nog te jong paard zonder knopjes)
maar de afspraak was dat ze er zelf voor moesten zorgen, toen dat aan het eind van de zomer niet bleek te werken hebben we een nieuw plekje voor hem gezocht waar hij nog steeds met veel liefde wordt omringd
nu rijden ze ieder 1 uurtje op de manege en mogen ze daar leren hoe ze een paard horen te poetsen, het stalpad schoon te vegen enz
de jongste rijdt nu tijdelijk op ons eigen ponytje(ook een moeilijk beestje) maar over een half jaar zal ze wel te groot zijn voor haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:59

De jeugd van tegenwoordig heeft dat allemaal niet meegekregen en is ook te lam en te lui om de handen uit de mouwen te steken. Ze kunnen zich op hun beurt ook niet voorstellen dat wij vroeger uren liepen te vegen, te voeren, te poetsen en te doen om maar bij die paarden bezig te kunnen zijn. Om elke zondag voor dag en dauw op de manege om met een vrachtwagen op pad te gaan. En dan heel soms als bonus op een paard mogen. Bij kwam er wel een riante beloning hoor, ik mocht best veel rijden en mocht ook in de betere lessen of zelfstandig aan de gang, paard van de baas enzo :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:03

Ik zou het zo nog doen, weet je dat?
Geen problemen mee hoor, als je om paarden geeft ben je bereid om hard te werken, om af en toe eens te rijden, en ja, dan heb je soms ook de wat moeilijker paarden...... niet erg, toch?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:07

Verzorgpaarden bij een particulier waren er hier ook geen. De mensen die een eigen paard hadden reden er toen zelf wel op.
Ik ben op een gegeven moment ook met de neus in de boter gevallen. Ik hielp al een poosje mee op een springstal/ handel stal. En mocht daar steeds meer gaan rijden. Wel na veel mee werken en ook toen nog steeds mee helpen. Want dat hoorde toch bij het rijden en hebben van een paard.
Maar kreeg steeds meer en leukere paarden te rijden en kreeg dan ook fijne en leerzame lessen.
Ik heb best wel mazzel gehad, maar aan de andere kant, zonder inzet die kans ook weer nooit gehad.
Volgensmij zouden ouders nu gaan stuiteren dat het kindermishandeling is :+
Al waren wij wel mooi van de straat af :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:37

Ben benieuwd hoeveel jeugdigen straks ook nog wat met paarden doen, als hun leventje verandert.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:08

Stelletje dames uit de oude doos. :D

Hier loopt een verzorgmeisje rond dat uren bezig is met paarden borstelen, longeren, aan de hand stappen, uitmesten, vegen...

Ze is goedopgevoed en verstandig en heel handig met een dier. Als beloning heeft ze een 'eigen' verzorgmini waar ze lekker mee mag rotzooien, beest is gek op haar.
En heel soms mag ze op mijn ruin.

Dus tja, ze bestaan nog steeds, en nee, je krijgt haar niet van me. :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:17

Haha
Heerlijk nog een echte!
Jammer dat je haar niet wilt delen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:17

Toch is het niet alleen de jeugd hoor.
Ik ken ook een paard van een man die ineens bedacht dat hij een paard wilde.
Op zich krijgt het paard aandacht genoeg, jammer alleen dat het baasje denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft en vindt dat hij iedereen wel kan vertellen hoe het moet. Want de reden dat het goed gaat met zijn paard is niet omdat hij het zo goed kan, maar omdat hij gewoon een akelig braaf paard heeft gekocht.

"hij wil niet gallopperen" roept de man dan. Nee, vind je het gek als je zo aan de teugels hangt om alleen al je evenwicht te bewaren. Het verbaast me soms dat het paard uberhaupt nog loopt.
Maar les nemen? Dat is toch helemaal niet nodig?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:20

Ook ik heb al een tijd meegelezen en veel is heel herkenbaar. Ook ik ben zo'n dame uit de oude doos. Ik heb de beginselen geleerd van mijn opa, een paardenman in hart en nieren. Grondwerken en 'paarden fluisteren' deed hij al voordat die termen uberhaupt verzonnen waren. Consequent zijn en wederzijds respect waren zijn stokpaarjes. Ken de grens tussen respect en angst en neem de tijd om je paard te leren kennen. Met mijn eerste pony reed ik bij de ponyclub en kreeg daar les van en instructeur waar de meeste beginners nu voor op de loop gaan. Hij was streng maar wat leerde je veel van die man. Beide heren zouden zich (heel cru gezegd) omkeren in hun graf als ze zouden weten hoe het er nu aan toe gaat. En heus vroeger was alles echt niet beter (wil echt niet terug naar de vilten zadeldekjes) maar er werd toen tenminste geluisterd en geleerd. Nu weet men het vaak na 10 lessen al beter. En dan wordt er een paard gekocht en moet je je hart maar weer vast houden. Het stomme is helaas dat alles bij zulke lui altijd net goed gaat. Een paard midden in de bak temperaturen dat kan toch wel, het hek hoeft niet goed dicht want er gebeurt toch nooit wat, als je geen zin hebt om te rijden dan jaag je m toch gewoon een half uur met drie man door de bak, dekens voorkomen dat je hoeft te poetsen en scheren doe je omdat je dan niet zo lang hoeft uit te stappen en het hartje is zo leuk op z'n kont.
Ik kom tegenwoordig het liefst heel vroeg op de manege, lekker in alle rust bezig met mijn paardje en nu ze weer in het land staan genieten van het kijken naar hun sociale gedrag. Het is dat ik mijn paardje niet kan missen want anders was ik inmiddels gestopt omdat ik het bijna niet meer kan aanzien hoe het nu gaat. En ja er zijn bij ons op de manege ook uitzonderingen die wel willen leren maar helaas te veel die dat niet kunnen of willen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:25

Omdat ik vroeger erg veel geleerd heb van het verzorgen van pony's was ik ook op zoek naar een verzorgster.. ik wil een ander ook de kans geven om te leren..

Maar wat je dan aan je weide krijgt.. van die meiden die denken alles te weten, niks van je aannemen, en alleen maar willen rijden..
Laat maar dan..
Wss heeft randalinpony een van de weinige goede hier in de buurt..

Ik wordt af en toe ook erg moe van mensen die denken dat het allemaal vanzelf gegaan is.. Alsof mijn paard welopgevoed geboren is.. ( wel zadelmak.. maar dat is een ander verhaal) oooo... die van jou doet dat wel zonder morren..

Het valt mij ook op dat veel ruiters vinden dat ze geen les meer nodig hebben na een poos.. want ze zijn al goed genoeg...
Daar zit ook een grote valkuil.. Het oog van een ander ziet veel, ook dingen waar je zelf al zo aan gewend bent dat je het niet meer ziet..

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:34

_kajo_ schreef:
En heus vroeger was alles echt niet beter (wil echt niet terug naar de vilten zadeldekjes) maar er werd toen tenminste geluisterd en geleerd. Nu weet men het vaak na 10 lessen al beter. En dan wordt er een paard gekocht en moet je je hart maar weer vast houden.

Over willen luisteren en leren: Hoe vaak hoor jij tijdens de lessen wel niet: 'Ja, maar....'

Echt werkelijk waar, ik vind het knap dat sommige instructeurs daarmee om kunnen gaan. Hoe hinderlijk is het als je lesklanten continu een wederwoord geven?!

Ik had vroeger het lef dan ook echt niet om een wederwoord te geven, dat was toch uit den boze?!

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:36

De hele maatschappij om ons heen verandert. Vroeger werkte veelal 1 ouder. Lagen de inkomens lager en was paardrijden meer een elite sport. Financieel niet voor iedereen weg gelegt. Zeker niet als het om de aanschaf van een eigen paard ging. Tegenwoordig werken veelal beide ouders en wordt er gedacht dat bepaalde instellingen zoals scholen en sportinstellingen een groot deel van de opvoeding waar zullen nemen.

Normen en waarden veranderen, kinderen worden brutaler en eerlijk gezegd vind ik ze veelal ook luier. Thuis krijgen ze al geen duidelijkheid, hoe moeten ze dat overbrengen op een dier?

Ik merk dat bij bepaalde lesklanten van mij ze moeite hebben met mijn directheid. Ook in mijn lessen is nee een nee. Kinderen willen te vaak te snel iets, maar begrijpen niet dat je dit niet kunt afdwingen. Daarbij ontbreekt vaak ook de kennis van de ouders die een rol speelt in de aanschaf en onderhoud/omgang van een paard/pony.

Als instructrice probeer ik mensen zoveel mogelijk goede bagage mee te geven. De meeste lesklantjes komen ook eerst lessen op verzorgpony`s (bij de clublessen). Voor ze over gaan op een eigen paard probeer ik ze zo bewust mogelijk te krijgen wat het inhoud.

Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, maar er is ten opzichte van vroeger wel een hoop verandert. Veel mensen met paarden ipv paardenmensen ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:45

Noem mij maar iemand uit d eoude doos :-). Wat ik zelf heb ervaren is dat, als je zelf verzorgster bent geweest die met hard werken beloont werd met leuke dingen, de lat bij de zoektocht naar een leuke verzorgster voor je eigen paard best hoog legt. En dan blijkt deze in de huidige tijden waar kinderen - zoals eerder al aangegeven - brutaler en lui zijn en alleen nog de leuke dingen willen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:59

HT2009 schreef:
Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, maar er is ten opzichte van vroeger wel een hoop verandert. Veel mensen met paarden ipv paardenmensen ;)

Dit roep ik ook regelmatig. Ze hebben bv peesbeschermers in alle kleuren, zo ongeveer passend bij de kleur van hun ondergoed, maar als je vraagt waar die dingen voor dienen dan blijven ze een goed antwoord schuldig. Er wordt een duur zadel aangemeten maar er moet wel zo'n mooi bontje onder omdat iedereen daar mee rijdt. Dat een bontje bij een goed passend zadel niet nodig is snappen ze niet.

Hoewel ik tijdens mijn studie diermanagement geleerd heb om "het welzijn van het dier mogelijk te maken, in stand te houden en te verbeteren" kijk ik nu vaak heel laf de andere kant op en probeer me nergens meer mee te bemoeien, leven en laten leven. Maar hun vrijheid houdt op waar mijn vrijheid begint (en omgekeerd) Wanneer hun actie's mijn paard in gevaar brengen dan grijp ik in, dat ik daardoor nu al een zure merrie wordt genoemd boeit me dan niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:00

Nou, ik heb vanaf mijn 14 tot 21 ook altijd verzorgpony's en paarden gehad en dan kreeg ik vaak ook te horen dat ze zo blij met me waren, omdat de verzorgers voor mij het lieten afweten of weet ik wat.

En eerder nog hadden wij thuis een shetje en daar waren mijn broers en zus uitgegroeid, en dat viel niet mee, om daar een goeie voor te vinden. Terwijl ze best veel mochten.

Dus ik denk dat het probleem van goede verzorgers van alle tijden is.

De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat je zelf ook een bepaalde instelling moet hebben voor een verzorgster.
Want dat is meestal een meisje dat heel graag wil, maar dat nog veel moet leren.
En dat het niet erg vind om poep te scheppen, maar dat daar natuurlijk wel een beetje waardering voor terug wil, en ook wel een beetje gezelligheid.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:01

En dan moet ik eerlijk toegeven... ik ben jarenlang verzorgster geweest. Idd ook hard moeten werken om dan met de ponies naar de clublessen te mogen.

En ik wil een ander dus niet die kans geven met mijn eigen paard.
Ook omdat ik idd veel ellende zie, maar ook omdat ik zo arrogant ben om te denken dat de meeste mensen, uhm, niet veilig zijn met mijn paard. Omdat je superconsequent moet zijn met hem.
Daar heb ik me in het begin echt op verkeken bij hem, en dat heb ik moeten voelen. Maar ik wil niet het risico nemen dat iemand anders iets oploopt door mijn paard.
Dus ik laat er bijvoorbeeld ook alleen mensen mee lopen waarvan ik weet dat ze goed zullen reageren en heel consequent zijn.
Er zal een tijd komen wanneer er ook eens iemand anders op moet, maar dat wordt dan wel iemand die ik uitkies.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:10

Dat is toch alleen maar zelfinzicht?

Per slot van rekening ben je wel verantwoordelijk als iemand met je paard verongelukt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:23

Daarom. En dan heb ik liever dat hij dan maar eens een dagje in de wei staat als ik druk ben :D
Vindt ie niks nie errug.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:25

sanne83 schreef:
pharagirlke schreef:
Ik ben er nl al even over aan het nadenken. Omdat ik met elk ander paard gewoon de oefening had voort gezet, maar om een of andere reden had ik de reflex om dat bij haar niet te doen... Is dat dan juist handelen en toegeven op het juiste moment of is dat toegeven aan grillen? (laat duidelijk zijn dat de merrie anders gewoon zonder morren achterwaarts gaat.)

Waarom zouden dit "grillen" zijn? Je paard is geen tegenstander.. het geeft aan iets niet fijn te vinden, goed naar geluisterd ;)

Ben trouwens nog steeds benieuwd hoe je "intuititie" tegenover negative reinforcement wil zetten?

Omdat ik mijn merrie ken. Die heeft grillen. En als je dat niet geloofd, nodig ik je met een gerust hart uit om eens langs te komen. Het is een fantastische merrie met een enorm karakter... Maar ze heeft grillen. :) Vandaar dus mijn twijfel, om een of andere reden voelde het niet als gril (anders hadk haar nl gecorrigeerd) maar zoals Anja ook oppert kunnen ze heel subtiel zijn in het spelletje "zou ze me corrigeren voor de jury?". Nu heeft ze dat het eerste jaar wel eens geprobeert met niet te willen stil staan (ze ging achterwaarts) bij het groeten... Ondanks de afkeurende blik van de jury heb ik haar daar maar een keer op moeten aanspreken :j

Intuïtie als in aanvoelen wanneer het paard een "neen" nodig heeft en wanneer je kan toegeven omdat het iets aan geeft. Negative reinforcement zoals jij "the seven games" kennelijk noemt. Gaan puur om baasje spelen. "ik sta hoger dan jou!" maar buiten de bak is het peerd meestal de baas. :) Dan werk ik liever constant op mijn intuïtie en ga ik af en toe in de fout waarop ik 2x zo hard gecorrigeerd word door mijn merrie, dan dat mijn paard me overal de baas is behalve in de bak. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:29

nou, ik haak nu pas in in dit topic en heb ook welw at te zeggen:-)
mij irriteerd dit al jaren....
ik vind dat een paard:
- aan de hand moet stoppen als ik stop (en daarmee achter me blijven / max met hoofd bij mijn lichaam)
- stilstaat als hij vastgebonden staat
- stil staat bij opstijgen
- aan de hand niet 'zomaar' gras gaat eten
- niet zoekt naar snoepjes bij mij (daarom krijgen ze bij mij nooit wat uit de hand)
- whoa is whoa (stop) je loopt pas weer als ik het zeg
- verder gewoon reageren op mijn stem en lichaamstaal.

doen ze dit niet krijgen ze 1 keer een waarschuwing. luisteren ze week niet komt er een voorzichtige knal. bij de 3e keer is de maat vol en hebben we even ruzie.

ik snap het niet, ieder paard dat ik 2 keer naar/van de wei heb gehaald luisterd aan de hand.... zo moeilijk is het inderdaad niet, gewoon duidelijk en concequent zijn.

ik vind het ronduit gevaarlijk voor paard eigenaar en iedereen eromheen als een paard niet goed opgevoed is.

en het ergste van alles, paarden worden daarmee vergalt en worden gevaarlijk voor de persoonlijk die wel eens 'nee' durft te zeggen...

bah.

en dit heeft verder weining met wel/geen geld te maken maar met manieren en verstand.