Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:22

_Luziream schreef:
Ik vind het tegenwoordig wel weer trend om te zeggen dat iemand snel te zwaar is voor een paard.
Vroeger zat iedereen gewoon op een paard?

Enne dat van die rib, kijk maar eens wat voor zadel je er op kan leggen . Geen 18 inch hoor? 16 inch zit er zelfs al overheen.
toevallig had ik het met mijn zadelmaker onlangs over gehad.
die had daar zelf weer een cursus over gehad. Zelfs die zei van dan kunnen een hoop mensen niet meer paardrijden omdat het zadel wat je hebt dus gewoon voorbij die laatste rib ligt.......

Ik ken een hoop mensen met maatje 38 die gewoon een 18 inch zadel hebben. Niks dikke kont!
Mannen zijn over het algemeen ook nog eens zwaarder. Kijk maar eens bij de springruiters, zijn lang niet allemaal jockey voormaat :D

Gek is dat, mijn zadelmaker let daar wel degelijk op. Ze heeft het bij mijn paard laten voelen/zien. Ze raadt mensen zelfs aan om een groter paard te kopen om die reden.

Overigens gaat het dan ook helemaal niet altijd om gewicht. de grootte van het zadel is niet alleen vanwege je kont, maar ook vanwege de lengte van je bovenbeen te nemen.

Ik ben zelf trouwens ook redelijk zwaar en ik ben de laatste om te zeggen dat een zware ruiter maar zijn paard moet verkopen.
Maar ik vind wel dat iedere ruiter de verantwoordelijkheid heeft om zijn paard zo verantwoord mogelijk te belasten. En laten we wel wezen: dat is deste belangrijker naarmate je je paard meer belast.
Dus als je nog moet kiezen: een passend paard met een niet te korte maar zeker niet te lange of weke rug, een perfect passend zadel gebruiken, werken aan je eigen rijvaardigheid en conditie en last but not least; altijd opstappen met opstapje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 06:34

hey ik wilde niemand beledigen,ik ben zelf ook te zwaar,maar het is gewoon wel zo dat je makkelijker beweegt met minder vet aan je lijf.
dus geen onzin imo,want ik merk het zelf ook,ik ben echt geen hele stijve hork,maar ik ben zwaarder geweest dan ik nu ben,en ik voel gewoon duidelijk verschil.
en ik zeg toch niets over lomp en log?jammer dat je dat erbij haalt.(waarom zou ik dat zeggen,dan zou ik mezelf ook beledigen ;) )

ik sprak ook over ' in het algemeen'
dus uitzonderingen zijn er zeker wel.
maar gemiddeld genomen bedoel ik dus.
niemand die zich daartoe geroepen voelt hoeft zich aangesproken te voelen.

zelf stap ik altijd met een opstapje op,ondanks dat ik het niet perse nodig heb omdat ik er anders niet opkom.

kijk en die 2 meter lang nam ik gewoon als voorbeeld,tuurlijk heeft iemand een grotere 'hefboomwerking' als diegene zo lang is.

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:15

Afvallen kan geen kwaad natuurlijk :P maar dr zijn heus wel rassen wara je met dat gewicht op kan rijden ;)
Tinker, Shire, Oldenburger etc. de wat bredere rassen ;)

mamma4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:41

wreckh schreef:
Nou, ik vind 100 kilo helemaal niet overdreven veel hoor. Hoeveel doorsnee mannen hebben dat gewicht niet. Ik zelf zit nu net iets onder de 100 kilo (Ben al wat aan het afvallen) Ik heb een draver gehad (was toen nog 90 kilo) Heb nu een groter/zwaarder paard gekocht. AndaXRijpaard. Is 165 en lekker stevig gebouwd. Hier kan ik prima op, hij heeft echt geen last van mij. (Zie profiel). Ik denk wel dat het per paard verschilt. Het ene paard is sterker als een ander, eenlange rug zal meer last hebben als een korte rug en zo zijn er nog veel meer factoren die meespelen.
Rij ook op de haflinger van mijn moeder en die kan het ook prima hebben. Ik vind het echt onzin dat je direct bij een trekpaard terecht
komt. Maar als je echt een pony wil zal ik denk ik aan een tinker ofzo denken.

helemaal mee eens

Waikiki

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:44

Ik vraag me af waarom er een tinker word aangeraden, mij was altijd verteld dat die een vrij weke rug hebben.
Of heb ik het nu bij het verkeerde end? :)

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:25

casperrr schreef:
Ik vraag me af waarom er een tinker word aangeraden, mij was altijd verteld dat die een vrij weke rug hebben.

Volgens mij is dta bij paard verschillend ;)
Sommige paarden zijn enorm sterk, anedre ehbben een zwakke rug, maar met 100 kilo zou ik ckr niet op een wat ieler beestje gaan, zoals ene arabier of een welsh ofzo, ik zou de wat bredere paarden aanhouden ;)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:16

ja maar friezen hebben ook een weke rug...

mamma4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:36

xHors3 schreef:
casperrr schreef:

Volgens mij is dta bij paard verschillend ;)
Sommige paarden zijn enorm sterk, anedre ehbben een zwakke rug, maar met 100 kilo zou ik ckr niet op een wat ieler beestje gaan, zoals ene arabier of een welsh ofzo, ik zou de wat bredere paarden aanhouden ;)

dat ben ik met je eens
tinkers over het algemeen kunnen wel een stootje hebben hoor ben ik van mening.
ligt er maar net aan wat voor paardje je voor je hebt staan, wat voor ras,... evt dan ook.
na mijn weten staan tinkers er niet om bekend dat ze een weke rug hebben, alleen de lange ruggen, maar dat geld voor elk ras

Geartsjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:38

Misschien een Fries ? :o

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:43

Door opgave van een bmi van 25,5 kun je niet zien of je te zwaar bent voor een paard. Volgens het schema zou je te zwaar zijn, maar dat is ten opzichte van je lengte en leeftijd. Maar ben je met dit gewicht ook te zwaar voor je paard?? Dat is weer iets heel anders. Ik denk dat je meer weet als je jouw huidige gewicht vermeld dan de bmi uitkomst.

mamma4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:51

friesiszwart schreef:
Door opgave van een bmi van 25,5 kun je niet zien of je te zwaar bent voor een paard. Volgens het schema zou je te zwaar zijn, maar dat is ten opzichte van je lengte en leeftijd. Maar ben je met dit gewicht ook te zwaar voor je paard?? Dat is weer iets heel anders. Ik denk dat je meer weet als je jouw huidige gewicht vermeld dan de bmi uitkomst.

ik denk niet dat ze daar wat mee opschiet, want dat hangt toch van het paard af vind ik
zon rekensom lost denk ik niets op.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:02

Geartsjeee schreef:

:Z

heb je wel iets meegelezen van het topic?

mamma4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:06

Snoevie schreef:
Geartsjeee schreef:

:Z

heb je wel iets meegelezen van het topic?

dat dacht ik ook effe, maar dacht dat ze daar zelf nog wel achter zou komen..
kan gebeuren he neem het er niet te kwalijk ;) :+ :D :+

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:15

Normaal gesproken kan een paard ongeveer 1/3e van zijn eigen gewicht dragen. Dus waarom zou iemand van 100 kg niet kunnen rijden. Er zijn genoeg paarden die meer wegen dan 300 kg.
Let wel, ik zeg normaal gesproken. Het dier moet dan geen afwijkingen aan zijn/haar rug hebben of om wat voor andere reden dan ook niet al te veel gewicht kunnen dragen.
Ikzelf weeg ook iets meer dan 100 kg en rijd quarters. Tot nog toe heeft dat geen problemen gegeven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:21

1/3e vind ik echt niet normaal,sorry.
mijn fjord weegt 450 ong,maar daar komt van je lang zal ze leven geen 150 kg wegend iemand op hoor.

mamma4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:30

Sannanasje schreef:
Normaal gesproken kan een paard ongeveer 1/3e van zijn eigen gewicht dragen. Dus waarom zou iemand van 100 kg niet kunnen rijden. Er zijn genoeg paarden die meer wegen dan 300 kg.
Let wel, ik zeg normaal gesproken. Het dier moet dan geen afwijkingen aan zijn/haar rug hebben of om wat voor andere reden dan ook niet al te veel gewicht kunnen dragen.
Ikzelf weeg ook iets meer dan 100 kg en rijd quarters. Tot nog toe heeft dat geen problemen gegeven.

ik weet niet of dat normaal gesproken is.
ik vind echt dat het van het paard af hangt, je kunt gemiddelde gaan bereken etc, maar ik ben van mening dat zij daar niets aan heeft.

de vraag is wat een goed ras zou zijn als je wat zwaarder bent.
antwoord.. zoek een ras (ik denk bv een tinker of iets in die trant, en kijk dan goed wat bij je je past een goed gebouw sterk beestje wat wel wat hebben kan.

ik vind dat de antwoorden van al die reken sommetjes en standaard gemiddelde etcc en enz..................
dat ze daar niet zoveel aan heeft..

isse mijn mening hoor :+ :o ;)

enne iemand van 150kg op een fjord van 450 lijk mij ook niet echt gezond.. maar goed..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 03:24

Ze gaat beginnen met rijden?
naar de manege gaan en zeggen dat je wilt leren paardrijden maar vanwege je gewicht *wat ze dan zelf ook wel zien* wilt leren rijden op de paarden waar de mannen ook op rijden *flink wat mannen van 90 kg en meer te vinden hoor, ook op het paard*
Manege houdt daar *bij ons in ieder geval uit zichzelf* echt wel rekening mee.

Neem aan dat ze geen paard gaat kopen om te leren maar naar een manege gaat, daar zal je niet snel een belg, shire oid tegen komen dus gewoon daar informeren of zij daar "mag" rijden en hun zetten haar dan wel op de paarden die het aan kunnen.

En wie weet helpt het nog met afvallen ook :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:11

mamma4kids schreef:
de vraag is wat een goed ras zou zijn als je wat zwaarder bent.
antwoord.. zoek een ras (ik denk bv een tinker of iets in die trant, en kijk dan goed wat bij je je past een goed gebouw sterk beestje wat wel wat hebben kan.

Dat blijft maar terug komen op bokt, al jaren..
Om veel gewicht te dragen neem je best een vierkant paard met een korte rug, en liefst eentje van een ras dat een paar honderd jaar op 'rijpaard' geselecteerd is. Trekpaarden (Belgen, Tinkers, Friezen, Haflingers..) vallen juist af, ze hebben doorgaans een te lange rug en een rug en schouder van een type die gebouwd is op een zware last vooruit trekken (en niet om een gewicht te dragen net achter die schouder).

Houden jullie er rekening mee dat zadel, dekje, singel enz.. ook een gewicht heeft? En meer dan je zou verwachten. Mijn eigen zadel is quasi alleen een boom (geen zweetbladen en zo) maar als ik alle toebehoren bij mekaar neem, m'n chaps aan doe en helm op zet en ik ga op de weegschaal staan dan is er vlot 10 kg bij gekomen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:41

welk ras zou jij aanraden,bandida?

ik dacht eigenlijk ook dat belgen altijd heel wat konden dragen

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:25

Ik weeg ook ongeveer 100 kg bij 1.76 m.
Ik heb een verzorgTinker-ruin van 1.70 m.
Dat gaat prima!
En zoals je ziet staat het verder ook niet raar ofzo ;)
Een Tinker is absoluut geschikt!En nog een rustig karakter ook *D

Afbeelding

mamma4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:02

FireAndIce schreef:
Ik weeg ook ongeveer 100 kg bij 1.76 m.
Ik heb een verzorgTinker-ruin van 1.70 m.
Dat gaat prima!
En zoals je ziet staat het verder ook niet raar ofzo ;)
Een Tinker is absoluut geschikt!En nog een rustig karakter ook *D

Afbeelding

mooi !! .....plaatje!!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:06

Ik wil ook een tinker van 170m!! :+

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:51

We hebben het hier niet over afvallen, maar over een geschikt type paard te vinden...

Om daar dus even op terug te komen.. Een KWPNer kan jou ook gewoon dragen dus, geen probleem lijkt me zo!
Zou dan wel een grote KWPNer nemen. Vanaf 1,70m ofzo... Dat staat ook wat mooier dan zo'n kleintje :Y)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:00

een tinker van 1.70? :wow:
is het een kruising?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:08

Tinkers kunnen wel 1.70m zijn;) 1.75m heb ik ze ook gezien.

Welke rassen? Je kunt beter naar het paard kijken.
Een paard met een niet al te lange rug en die niet iel gebouwt is.
Over het algemeen; Haflingers, Fjorden, Ijslanders, Tinkers, kwpn. En nog wel meer;) Ben zelf ook niet de lichtste en rijd nu een paar ijslanders bij. De ene is 1.20m maar heeft zeker geen last van mij.

Ps; mensen die wat zwaarder zijn die zijn er vaak meer van bewust hoe ze rijden dan lichtere mensen. En meestal zijn zwaardere mensen ook veel lichter voor het paard.
Laatst bijgewerkt door fro op 13-06-09 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt