_Luziream schreef:Ik vind het tegenwoordig wel weer trend om te zeggen dat iemand snel te zwaar is voor een paard.
Vroeger zat iedereen gewoon op een paard?
Enne dat van die rib, kijk maar eens wat voor zadel je er op kan leggen . Geen 18 inch hoor? 16 inch zit er zelfs al overheen.
toevallig had ik het met mijn zadelmaker onlangs over gehad.
die had daar zelf weer een cursus over gehad. Zelfs die zei van dan kunnen een hoop mensen niet meer paardrijden omdat het zadel wat je hebt dus gewoon voorbij die laatste rib ligt.......
Ik ken een hoop mensen met maatje 38 die gewoon een 18 inch zadel hebben. Niks dikke kont!
Mannen zijn over het algemeen ook nog eens zwaarder. Kijk maar eens bij de springruiters, zijn lang niet allemaal jockey voormaat
Gek is dat, mijn zadelmaker let daar wel degelijk op. Ze heeft het bij mijn paard laten voelen/zien. Ze raadt mensen zelfs aan om een groter paard te kopen om die reden.
Overigens gaat het dan ook helemaal niet altijd om gewicht. de grootte van het zadel is niet alleen vanwege je kont, maar ook vanwege de lengte van je bovenbeen te nemen.
Ik ben zelf trouwens ook redelijk zwaar en ik ben de laatste om te zeggen dat een zware ruiter maar zijn paard moet verkopen.
Maar ik vind wel dat iedere ruiter de verantwoordelijkheid heeft om zijn paard zo verantwoord mogelijk te belasten. En laten we wel wezen: dat is deste belangrijker naarmate je je paard meer belast.
Dus als je nog moet kiezen: een passend paard met een niet te korte maar zeker niet te lange of weke rug, een perfect passend zadel gebruiken, werken aan je eigen rijvaardigheid en conditie en last but not least; altijd opstappen met opstapje.

)
maar dr zijn heus wel rassen wara je met dat gewicht op kan rijden