Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:35

Oh gut ja, schuimblokken onder het zadel. Wat een gehannes om dat allemaal er netjes onder te proppen. En de stands staan ook nog in mijn geheugen gegrift, incl het mijden van de trappende paarden.
Het idiote.... je wist niet beter. De manege paarden stonden nu eenmaal in stands.
Ook had ik verzorg shetjes, daar klommen we op met een halster met een touwtje.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:00

Wat een geweldig topic dit
ik heb afgelopen weekend foto's gescant van vroega en kwam ook zoveel van dit soort dingetjes tegen, tsjek maar eens in m'n profiel :P

Voorbeeldje: lage neusriem, foute cap, beige rijbroek en zadel met zadelmodelsjabrakje (op andere foto's in m'n profiel) _O- al het leer bruin, want toen was tuig van zwart leer echt mooi, nieuw en stoer 8-)
Afbeelding

En tijdens de les nooit een cap op, zelfs niet met springen :=

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:49

Ja inderdaad!!!
Dat ik op mijn fiord reed was ook alles bruin en simpel. :D en zwart was moeilijk aan te komen
Nou is het steeds moeilijker om aan bruin te komen dan aan zwart

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:36

FitzChivalry schreef:
vossenjacht is leuk.. dat heb ik al jaaaaren niet meer gezien.

De laatste keer dat ik het heb gedaan was tien jaar geleden. Ik heb het daarna ook nooit meer gezien. Zonde eigenlijk, het is zo'n geweldig spelletje!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:00

yvonnedv schreef:
meintje schreef:

ik heb een deken die allebei heeft :+ heet dat dan retromodern ofzo? :P

Bedoel je dan echt zo'n staartriem die strak om de staart gegespt wordt?

ja die idd. geloof dat ik die deken eind vorig jaar weg heb gedaan. ik loop blijkbaar een beetje achter :D

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:26

Goh zeg, al die ouwe dingen, waar is de tijd naartoe?
- m'n gelpad ligt hier al jaren onderaan in de kist, vanwege miskoop. Hij gleed meer van onder het zadel vandaan dan dat ie bleef liggen
- mijn zweepjes: idem, want mijn paard gaat er vandoor als ze een zweep ziet, bovendien is ze erg voorwaarts.
- ik heb nog steeds zo'n violet-keurige zweetdeken
- deze week heb ik een nieuwe cap gekocht. Tot nu toe reed ik nog steeds met zo'n zwart ding met strik achteraan en plastic om je kin (moet er zelf wel om lachen, als ik dit topic lees)
-strijklappen: gekocht voor m'n eerste paard, sindsdien niet meer gebruikt
-heb ook nog een paar bandages met touwtjes onderaan in de kist liggen
- de handschoenen met nopjes heb ik ook nog gehad. Helaas gingen ze niet lang mee, aan de polsen ging de elastiek eruit...
- de rubberen laarzen (ijskoud in de winter, en een zweetvoetbad in de zomer) staan ook onder het stof. Ik rijd nu met ... chaps met klitteband (maar o zo makkelijk, het voelt ook veel beter aan in het zadel dan die rubberlaarzen).
- de ijzeren roskam heb ik nog steeds, de plastieken roskammen ook!

Wat ik wel nog altijd leuk vind, zijn die frontriemen met driehoekjes. Als ik er vind , koop ik ze meteen!
Idem voor die zadeldekjes in "zadelvorm"; lijkt me handig voor de zomer, als het warm is. Onder die grote zadeldekjes zie je dan altijd een zweetplek in de flank, dus hoe minder er op je paardje ligt, hoe meer ie kan afkoelen.

Nog zo eentje: in de winter reden ze met zo'n bontje op hun zadel (om een warme kont te hebben)
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 11-05-09 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag editknop gebruiken.

Lady1969

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:50

UUhhh zadelvormige dekjes gebruik ik bijna alleen maar en een bontje OP mijn zadel ga ik ook kopen, vind ik lekker zitten!

Ben ik nu erg retro??hihi

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:11

wij liepen op stal op klompen, met hooi erin om warme voeten te houden.

Ook heel veilig als er een paard op stampte.
En als hij dan toch barstte, werd hij gerepareerd met een ijzeren bandje.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:10

Is er geen overzicht ;)? Als ik tijd zou hebben...
Ik weet niet of deze al gemeld waren: coduroy broeken! En houthakkersblousen! En van die petjes, voor op het paardenhoofd...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:29

Ik heb nog zon oude roskam die in het begin werd genoemd, maar zie hem nog redelijk veel ? Gebruik ik trouwens niet voor de paarden hij is voor de hond van stal vind die zóoo heerlijk. En heb ook nog eens impel zwart zadelvormig sjabrak, tegenwoordig zie je ook bijna alleen maar 'vierkant'. En tsja wat er gewoonweg 'oud/verledentijd' is, uhmm dat kan ik zo niet bedenken :P

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:32

Volgens mij zag je vroeger ook veel meer (witte/oranje) bitringen, en werd er regelmatig zonder dekje gereden. Dat zie je nu echt nooit!

En heel vroeger hadden ze volgens mij van die brede simpele juteachtige halsters.. :P Ik zie dat wel eens op oude foto's.

En ja die stomme 'kinbeschermers' aan je cap.. Die dingen veroorzaakten meer leed dan dat ze beschermden, als je met dat harde plastic ding op je kin viel. :))

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:03

wat heerlijk om dit door te lezen! ik heb dan zelf wel niet 'vroegah' meegemaakt maar ik zie wel al deze dingen terug op oude foto's. en daarnaast rij ik bij een man die heel erg van oude spullen houd, hij heeft zo ooknog de stalen roskam in de poetskist, hele dikke, oude, smerige en vooral ZWARE dekens voor op de paarden, zadelvormige sjabrakjes, bruine zadels en hoofdstellen, lage neusriemen, en allemaal bustrenzen.

sommige dingen vind ik het maar goed dat het uit de mode is gegaan, zoals stands. andere dingen vind ik weer jammer, mijn verzorgpony heeft nogal snel last van plekjes in zijn mondhoeken, aangezien hij daar gevoelig voor is. Ik dus aan mijn (toenmalige) instructrice gevraagd wat ik het beste kon doen. die kwam gelijk met zalfjes en bitringen enz enz. Maar nu gebruik ik een bustrens waarop hij veel lekkerder loopt en zijn mondhoeken heel blijven. Verder vind ik zadels met heel weinig steun (ondiepe zit, weinig/geen kniewrongen) wel erg lekker om op te rijden, goed voor je zit ook. tapefrontriemen hebben wij hier ooknog meer dan zat, haha. En we hebben hier ooknog hele ouder beschermers gewoon een flapje leer voor om de benen.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:16

Bij 1 van mijn paarden gebruik ik ook bitringen, kan dat dus niet meer?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:33

Hebben we die oranje rubberen onderleggers gehad voor onder het zadel, een soort voorloper van het gelpad? Het was een soort oranje poreus rubber wat snel kapot ging. Er waren ook nog vormen die aan de achterkant hoger waren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 17:19

Kwam laatst de woilach nog tegen. Gewoon in een catalogus van een Duits ruitersport verzendhuis.
Komt dat ding weer in?
Een woilach is een vilten doek dat je 4 keer dubbel moet vouwen en onder het zadel legt. Het voordeel is dus dat je de doek zo kunt vouwen dat je telkens een schoon stuk op de rug van het paard legt. Maneges hadden vaak een woilach onder de zadels.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:05

O vertel, waar kan je die krijgen? Die wil ik nl. wel!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:39

beantsje schreef:
wij liepen op stal op klompen, met hooi erin om warme voeten te houden.

Ook heel veilig als er een paard op stampte.
En als hij dan toch barstte, werd hij gerepareerd met een ijzeren bandje.

:P ik loop nog steeds op klompen, en inderdaad ook met een ijzeren bandje om de linkerklomp. Ik vind het heerlijk zitten en als je aan het stal uitmesten bent inderdaad ene stuk veiliger dan de meeste jodpuhrs etc.
Met de klompen ga ik ook nog met het draaiorgel op stap (een oude handgedraaide) en in de winter heb ik mijn klompen dan 2 maten te groot. Dan kunnen er dikke sokken kranten en stro in.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:16

InekeH87 schreef:
beantsje schreef:

Met de klompen ga ik ook nog met het draaiorgel op stap (een oude handgedraaide)

Vat niet met paars ervoor. Ook uit de gratie.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:24

Bitringen gebruik ook nog steeds, zijn nog steeds gewoon overal te koop. Wel alleen in t zwart gezien trouwens maar ben niet van het oranje, nooit geweest ook.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:55

Citaat:
:P ik loop nog steeds op klompen, en inderdaad ook met een ijzeren bandje om de linkerklomp. Ik vind het heerlijk zitten en als je aan het stal uitmesten bent inderdaad ene stuk veiliger dan de meeste jodpuhrs etc.
Met de klompen ga ik ook nog met het draaiorgel op stap (een oude handgedraaide) en in de winter heb ik mijn klompen dan 2 maten te groot. Dan kunnen er dikke sokken kranten en stro in.

Inderdaad, ik herken van iedereen alles wel, maar de kranten in de laarzen tegen de kou en tegen de zweetvoeten heb ik wel gemist. Ik had al vrij snel laarzen van Aigle en rijd daar nog steeds mee, rijschoenen met chaps en leren laarzen zijn aan mij niet besteed na zo'n 35 jaar... En ik heb een aantal jaren rijkousen van de Makro gehad, heerlijk, maar op een gegeven moment niet meer te krijgen.
Bij ons hadden de manegepaarden geen dekken, liepen tot oktober dag en nacht buiten en tot kerst nog overdag. Dan moesten ze een paar dagen overdag rijden omdat er geen lessen 's avonds werden gegeven en bleven ze op stal tot tegen Hemelvaart. Dan gingen ze overdag weer naar buiten. Met Hemelvaart werd de eerste strandrit van het jaar gereden en dan waren ze weer wat rustiger omdat ze al buiten waren geweest. Vanaf eind mei/begin juni gingen ze weer dag en nacht naar buiten. En op het gras, er was voldoende. En op eentje na alles paarden, dus hoe jog je ook was, je leerde meestal rijden op paarden. En er werd achterop gezeten, achter het zadel dus, meestal de eerste twee of drie lessen. Kwam je in de zomer, ging je de eerste les al naar buiten, alleen stap en draf, kwam je in de winter lesde je in de manege van 15 bij 30. Heerlijke tijd gehad, alles kon er eigenlijk, maar na 5 jaar ging de manege over naar een ander en werd het anders. Mijn eerste paard komt daar vandaan, ze was 5 toen ik haar kocht en 17 toen ze aan koliek stierf, heb met haar veel ter stellen gehd, maar ook heel veel lol gehad

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:25

Wat een héérlijk topic..

Vroeger hadden wij op de manege ook van die plastic labeltjes aan het materiaal hangen.. Waarschijnlijk nu nog steeds, ga alleen niet meer naar die manege :D
Verder herken ik de vilten dekjes, lage neusriemen, tape-frontriemen en schuimrubber onderleggers ook!
De flapper-springschoenen heb ik ook nog gehad & ik herken het fenomeen van "slaande pony's ontwijken in hun stand"
& inderdaad, waar je vroeger met je lelijkste kleren naar stal ging, haalt iedereen nu al eens een mooier truitje uit de kast.. In set rijden was toen helemaal niet aan de orde!

Wij deden vroeger ook wel eens ponyspelletjes .. & Vaak moesten we in de les doorzitten op een lesbonnetje .. Wie het kwijtraakte onderweg was niet goed bezig haha :D

O nostalgie.. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 16:46

beantsje schreef:
O vertel, waar kan je die krijgen? Die wil ik nl. wel!

was loesdau.de of kraemerreitsport.de
Heet in het Duits ook gewoon Woilach

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:27

bedankt!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:30

Wat een geweldig topic! Ik heb zelf die tijd niet mee gemaakt, maar vind het heeeel erg leuk om te lezen.
Ik ben blijkbaar ook een beetje ouderwets. Ik trek mijn oudste, lelijkste, versleten kleren aan. Heb geen setjes, draag mijn kleren tot het niet meer gemaakt kan worden én borstel altijd met zo'n stalen roskam. :P

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:00

Weet niet of het genoemd is maar er was ook een tijdlang zo'n cap met zo'n kinbakje :P