Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:48

Cinnepin schreef:
maar als mensen beter denken te weten dat mn paard t niet aangaf het bit niet fijn te vinden ( wat voor mij duidelijek signalen zijn geweest ) en aan mij kennen van t paard twijfelen heeft t imo geen zin om verder te discuseren, Ik dnek dat ik de signalen van mijn paard t beste herken aan wat ze fijn vind of niet. Ik ben niet van plan mijn paard te rijden op een manier die haar niet past. Het gaat nu beter, VEEL beter Dat hebben meerdere mensen te kennen gegeven :) alleen zit niet elk paardenmens op bokt ;) ik ga met een aantal paarden mensen om die echt niet op bokt te vinden zijn ;) dus helaas kan ik die hun verhaal niet laten doen.
Ik ben van mening dat ik goed heb gedaan aan de keuze om op bitloos over te stappen, dat zie ik aan de reacties van mn paard ;)
En daar valt niet over te discuseren :P

Als jouw doel een beetje rondhobbelen is dan zal het misschien fijner zijn voor allebei, maar kom daar dan ook voor uit.

Dan moet je niet doen alsof je je een paard echt aan het werk zet en over de rug rijdt (wat wel een stuk beter is voor haar rug en spierontwikkeling) en afgeven op een bit omdat jij blijkbaar ergens de basis van het paardrijden hebt gemist en dus tegen bepaalde punten op blijft lopen die helemaal niets met het bit hebben te maken maar met het (nog) ontbreken van een goede basis. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:49

Cinnepin schreef:
KiWiKo schreef:
ik heb 10 jaar geleden bij antoine gelest :D :D je gaat me daar niks meer over leren :) :)

als je hem zo slecht vind had je t al zeker geen 10 jaar volgehouden ;)

slecht absoluut niet............ heel veel van geleerd........... maar ik ga verder dan hij gaat blijkbaar :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:52

Het is prima als je ingaat op wat een paard niet leuk vindt, maar het blijft natuurlijk de vraag of paardje het bit zo erg vind, of hoe het gebruikt werd.....

Ik rijdt dus zowel met als zonder, ik ben dus geen voor- of tegenstander.
Ik denk niet dat de wereld voor paarden nu zo slecht is omdat er bitten bestaan en alleen maar beter is als iedereen maar bitloos rijdt. Zo simpel ligt het niet.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:53

Wat wordt Cinnepin aangevallen zeg. Zij geeft duidelijk aan dat het voor haar en haar paard werkt. Haar ambities zijn misschien anders dan menig ander ruiter en daardoor haar eisen misschien wat anders.

Cinnepin, ik zie op je foto's niet terug dat de kruislingse druk minder wordt als je teugel wat langer is. Dat is een bekend probleem van deze optoming. Als het voor jullie werkt lekker zo door rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:55

mick75 schreef:
Lieverd, heb je wel eens heel goed gekeken naar je bitloze hoofdstel, je hand eronder gelegd op diverse plaatsen en wel eens druk op de teugels gezet of laten zetten terwijl je dat deed? Kan je echt heel veel van leren!

En ik zou eigenlijk ook wel eens willen weten of je andere paarden ook bitloos rijdt of met bit, en als je andere paarden met bit rijdt of die dan niet hetzelfde reageren.

Lusitana, waar ik heb leren rijden mochten kinderen tot 10 jaar absoluut nooit met bit rijden, alleen maar op een stalhalster of op de lage neusriem (die daar niet op gemaakt is en dus weinig druk geeft) als ze iets ervaring hadden. De eerste tijd liep er altijd iemand naast. Eerst werd je vastgehouden, daarna bleef er nog iemand naastlopen voor de zekerheid. Omdat je toch minder te vertellen hebt.

Pas als je ouder dan 10 was en een bepaalde ervaring had, en een proef wat betreft handen correct houden had afgelegd mocht je verder met bit. En dat was een privilege, dat bij verkeerd gebruik ook weer afgenomen kon worden.

ja dat heb ik wel eens gedaan ( dat met die teugels )
En ja ik heb t paard van een vriend van me MEt en zonder bit gereden, en anderen ook, en ook dit dier liep lekker op een bitloos hoofdstel, bij zowel mij als anderen mensen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:57

ThePast03 schreef:
Anoniem schreef:
maar als mensen beter denken te weten dat mn paard t niet aangaf het bit niet fijn te vinden ( wat voor mij duidelijek signalen zijn geweest ) en aan mij kennen van t paard twijfelen heeft t imo geen zin om verder te discuseren, Ik dnek dat ik de signalen van mijn paard t beste herken aan wat ze fijn vind of niet. Ik ben niet van plan mijn paard te rijden op een manier die haar niet past. Het gaat nu beter, VEEL beter Dat hebben meerdere mensen te kennen gegeven :) alleen zit niet elk paardenmens op bokt ;) ik ga met een aantal paarden mensen om die echt niet op bokt te vinden zijn ;) dus helaas kan ik die hun verhaal niet laten doen.
Ik ben van mening dat ik goed heb gedaan aan de keuze om op bitloos over te stappen, dat zie ik aan de reacties van mn paard ;)
En daar valt niet over te discuseren :P

Als jouw doel een beetje rondhobbelen is dan zal het misschien fijner zijn voor allebei, maar kom daar dan ook voor uit.

Dan moet je niet doen alsof je je een paard echt aan het werk zet en over de rug rijdt (wat wel een stuk beter is voor haar rug en spierontwikkeling) en afgeven op een bit omdat jij blijkbaar ergens de basis van het paardrijden hebt gemist en dus tegen bepaalde punten op blijft lopen die helemaal niets met het bit hebben te maken maar met het (nog) ontbreken van een goede basis. ;)

mijn instructrise laat mij echt niet zomaar ff rondhobbelen hoor! En ze loopt wel degelijk over dr rug heen, en jullie lopen wel steeds te zeuren over foto's dit en foto's dat, maar zoals ik al zei ik heb niet altijd een camera bij de hand en ik hoef me al helemaal niet te verantwoorden met foto's

Lielle

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:59

cinnepin, ik dacht al dat ik jou ergens van kende, en nu weet ik het. Ik heb een tijdje terug op een topic op HAW op je gereageerd, en daar wordt IMO exact bevestigd wat nu door bv KWK en Anya wordt gezegd. Je pony loopt er tevreden rond, maar met werken en nageeflijkheid heeft het niets te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:00

Sleeper schreef:
Wat wordt Gast9373 aangevallen zeg. Zij geeft duidelijk aan dat het voor haar en haar paard werkt. Haar ambities zijn misschien anders dan menig ander ruiter en daardoor haar eisen misschien wat anders.

Gast9373, ik zie op je foto's niet terug dat de kruislingse druk minder wordt als je teugel wat langer is. Dat is een bekend probleem van deze optoming. Als het voor jullie werkt lekker zo door rijden!

Ja bij ons werkt t echt en er zijn zat mensen die t hebben gezien en kunnen bevestigen maar die echt niet ff speciaal op bokt komen om t ff te zeggen :D
Je ziet tmisschien niet op de foto's maar dat is omdat ik eigenlijk nooit de teugels strak heb staan waardoor de riemen bij de kaak ook niet strak zullen staan, als ik de teugels los heb is de totale druk daar weg ;) ook dat heb ik allemaal met voel testen gedaan :P ik wil zo vriendelijk mogelijk zijn voor mn paard en samen lol is in mijn ogen zo belangrijk :P en ik test altijd alles netjes voor ik t echt ga gebruiken :) Heb ook meerdere optomingen geprobeert en deze kwam als beste uit de test :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:00

Met mijn beide paarden (waarvan 1 ook dezelfde op had als die van Phara en Anya :D) kon ik uiteindelijk hetzelfde op een halster als met een hoofdstel.
Dressuurproeven rijden, springen en door de bossen scheuren.

Ik ben ook geen voor- of tegenstander van bitloos rijden, maar vindt wel dat je niet een bit de schuld moet geven als overal duidelijk uit blijkt (zowel uit foto's als uit de geschreven teksten) dat jezelf gewoon nog tekort schiet in ervaring en rijkunst.

Sorry Cinnepin heb eerder topics gezien met foto's waarvan jij erbij zet dat ze over de rug loopt en een aktief achterbeen heeft waar ik duidelijk andere dingen zie.
Dit is niet bedoeld als kritiek of aanval, maar ik denk dat het wel tijd wordt dat je je ogen een keer open doet en wat kritischer naar jezelf kijkt. Zeker omdat je zelf ook enorm afgeeft op bitten, sporen, slofteugels etc.

Je gaat pas leren als je open gaat staan voor kritiek en geloof me van mensen als Kiwiko en Anya kun je echt een hoop leren, je moet er alleen wel open voor willen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:01

Lielle schreef:
Gast9373, ik dacht al dat ik jou ergens van kende, en nu weet ik het. Ik heb een tijdje terug op een topic op HAW op je gereageerd, en daar wordt IMO exact bevestigd wat nu door bv KWK en Anya wordt gezegd. Je pony loopt er tevreden rond, maar met werken en nageeflijkheid heeft het niets te maken.

misschien komt t omdat ik nog maar net les??? En alles op zijn tijd moet komen en dat er al wel degelijk vooruitgangen zijn maar ik nog geen foto's heb gemaakt? En die foto's maak ik wanneer t mij uitkomt en nietw anneer bokt dat wil :P vind t van d zotte namelijk dat ik me moet verantwoorden ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:02

Anya schreef:
Ik kan je toch echt aanraden om eens echt iets te lezen over bitten en de verschillende effecten van bitten. De mate van druk op de lagen, op de mond, op de tong en de soorten verschillende bitten met verschillende vormen van druk. Die al dan niet bij een paard passen, ook nog eens al dan niet naarmate er ruimte in de mond is of niet, welke discipline je rijdt of niet.

Is er niet een instantie/persoon hoe je erachter kan komen welk bit goed bij je paard past? Misschien domme vraag, maar volgens mij missen heel veel mensen welk bit goed bij zijn/haar paard past. En dan bedoel ik niet naar de ruitershop te gaan en 20 bitten aanschaffen om deze om de beurt uit te gaan testen, al kan ik me goed indenken dat het in feite niet anders kan :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:02

ThePast03 schreef:
Met mijn beide paarden (waarvan 1 ook dezelfde op had als die van Phara en Anya :D) kon ik uiteindelijk hetzelfde op een halster als met een hoofdstel.
Dressuurproeven rijden, springen en door de bossen scheuren.

Ik ben ook geen voor- of tegenstander van bitloos rijden, maar vindt wel dat je niet een bit de schuld moet geven als overal duidelijk uit blijkt (zowel uit foto's als uit de geschreven teksten) dat jezelf gewoon nog tekort schiet in ervaring en rijkunst.

Sorry Gast9373 heb eerder topics gezien met foto's waarvan jij erbij zet dat ze over de rug loopt en een aktief achterbeen heeft waar ik duidelijk andere dingen zie.
Dit is niet bedoeld als kritiek of aanval, maar ik denk dat het wel tijd wordt dat je je ogen een keer open doet en wat kritischer naar jezelf kijkt. Zeker omdat je zelf ook enorm afgeeft op bitten, sporen, slofteugels etc.

Je gaat pas leren als je open gaat staan voor kritiek en geloof me van mensen als Kiwiko en Anya kun je echt een hoop leren, je moet er alleen wel open voor willen staan.

Dat zal best, maar ik heb een super instruictrise waar ik ook een hoop van leer, misschien wel meer, die kijkt niet alleen naar foto's maar zie mij aant werk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:03

Anya schreef:
Daar heb ik er twee van. Maar die hebben dan ook de zelfde opa als die van Phara :D
Gevoelige, slimme, eigenwijze driftkopjes. Maar uiteindelijk ook wel bitloos te rijden hoor phara. Als alle knopjes fijn bevestigd zijn :j

Èn dezelfde opa als mijn merrie (en overgrootopa van mijn jonge merrie). ;)
Gevoelig, slim, eigenwijs: ja. Driftkop: nee. Bitloos te rijden: ja, heel goed zelfs.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:03

dat je net lest was mijn punt niet. Wel het rijtechnische commentaar dat je zelf bij die foto's plaatste en kant noch wal raakte.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:04

Lielle schreef:
dat je net lest was mijn punt niet. Wel het rijtechnische commentaar dat je zelf bij die foto's plaatste en kant noch wal raakte.

Daar doelde ik eigenlijk ook op met mijn post. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:05

maar mensen, ik heb mijn mening nu wel duidelijk gemaakt, of jullie t hier in kunnen vinden of niet, ik heb het beide gedaan bij mijn paard en ik ervaar wat fijner is, met of zonder bit, ik mak die keuze en rijd zo verder ;)
Daar valt niet over te discuseren. Misschien dat die keuze ooit anders wordt maar daar ga ik niet van uit. ik heb geen zin om steeds hetzelfde te tikken dus laat ik jullie lekker verder kletsen en ga ik lekker tv kijken :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:05

@ Cinnepin, ik heb hetzelfde hoofdstel. Zelf vind ik het prima voor een bosrit of een keertje even wat anders maar het echte fijne lopen red ik er zelf niet mee. (kan wat over mijn rijkunsten zeggen :) ) Ik zat me gewoon af te vragen of jouw release beter was dan de mijne, blijkbaar wel.

Over de rug laten lopen met een bitloos hoofdstel kan trouwens prima hoor!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:06

Nee, cinnepin, je hoeft je niet te verantwoorden en ik zou ook zeker geen foto´s gaan plaatsen.
We kunnen gewoon wat je zegt oppakken.
Het gaat niet om cinnepin, jongens, het gaat om bepaalde ideeën. Die zijn het onderwerp. Niet hoe 1 persoon al of niet rijdt, toch?

Het nadeel van teugels in je handen krijgen die niet aan een bit zitten, is bij kinderen vaak dat ze er dan aan gaan steun zoeken bij lichtrijden en galopperen bv. ze aan een handvat vast laten houden is dan toch beter in mijn ogen.
Dus geen teugels tot ze een onafhankelijke zit hebben.
Maar goed hangen aan een halster is al beter dan hangen aan een bit.

Lielle

vooral doen wat jezelf het prettigste vindt, niets mis mee. Maar kijk ook eens kritisch naar jezelf en je eigen vaardigheden ipv naar het al of niet duivelse ;) bit.

ThePast03

Cinnepin schreef:
maar mensen, ik heb mijn mening nu wel duidelijk gemaakt, of jullie t hier in kunnen vinden of niet, ik heb het beide gedaan bij mijn paard en ik ervaar wat fijner is, met of zonder bit, ik mak die keuze en rijd zo verder ;)
Daar valt niet over te discuseren. Misschien dat die keuze ooit anders wordt maar daar ga ik niet van uit. ik heb geen zin om steeds hetzelfde te tikken dus laat ik jullie lekker verder kletsen en ga ik lekker tv kijken :)

Jammer dat je er alleen maar uithaalt dat wij je aan het bit zouden willen helpen.
Daar ging het namelijk totaal niet over. :)

Veel plezier met tv kijken, ik kijk nog even verder naar de hengstenkeuring.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:07

Maar daar zit het verschil Joviban. In het driftkop zijn. Want als ze er bitloos woedend vandoor gaan (bijvoorbeeld omdat ze niet zomaar naar een nieuwe pony in de les mogen tanken) dan hou je er of niks aan (stalhalster) of je hebt in enen zoveel druk door een bitloze optoming dat je ze zowat over de kop vraagt. Je kunt daar niet beginnen met vragen en daarna vertellen. je vertelt gelijk.

Maar bitloos te rijden.. Even kijken: als ik niks van ze vraag en gezellig door het bos schuif, ja hoor geen probleem. Als ik iets meer vraag en meer netjes wil rijden, dan op Lan wel (die is ouder) en op Wiz niet. Tuurlijk kom je wel rond, maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel netjes rond ;)

Anya

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:09

Oh ja en Sleeper, de mensen die hier commentaar hebben zijn geen tegenstanders van bitloos rijden hoor. Het gaat er alleen om dat bitloos rijden niet de haarlemmerolie voor een gelukkig paard is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:10

Grappig dat jullie nu pagina's vullen over druk. Daar had ik het eerder ook al over. En dat elk hoofdstel druk heeft. Blij dat jullie dit nu ook beamen.

Citaat:
Verder wacht ik vrolijk de komende jaren af, waarin er gegarandeerd onderzoeken gaan komen over wat bitloos wel niet aan kan richten en hoe rot het voor een paard is dat de drukverdeling zo anders is. Kwestie van tijd.
En uiteindelijk, in Utopia, waar iedereen rustige handen heeft en deze ook goed gebruikt kan iedereen een keuze maken die bij het paard past en niet gebaseerd is op mode en halve onderzoeken.

Dat kun je denk ik wel vergeten. Bitrijders hebben denk ik niet zo'n drang om hun mening door te puchen en daar dan de meest rare dingen bij te gaan betrekken.Het ligt aan de hand, welke optoming ook. En ik denk dat het echt zo simpel ligt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:12

Anya schreef:
Oh ja en Sleeper, de mensen die hier commentaar hebben zijn geen tegenstanders van bitloos rijden hoor. Het gaat er alleen om dat bitloos rijden niet de haarlemmerolie voor een gelukkig paard is.

Dat weet ik hoor :) Ik ben zelf van beide kanten dus best wel onpartijdig :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:15

Kazary, ik ben het met je eens dat bitrijders niet de drang hebben zo te pushen, maar vroeg of laat zullen er wel onderzoeken gaan komen naar de verschillen en overeenkomsten van bitgebruik en diverse bitloze optomingen. Omdat het wetenschappelijk interessant is en omdat er domweg vraag naar is vanuit de bitloze kant. Daar zijn er ook genoeg mensen die willen weten wat voor invloed hun hoofdstel nou echt heeft op het paardenhoofd en wat die druk precies doet.