Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:45

jodi schreef:
Mensen willen dus gewoon geen brave paarden?

Als je daarmee doelt op het koudbloedige type, nee, dat soort paarden vind ik niet prettig rijden.
Voelt voor mij als het verschil in het rijden van een auto met en zonder stuurbekrachtiging zeg maar.
Ik heb graag een hete bok onder mijn kont en velen met mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:47

Hier net zo, Urielle. Al rij ik momenteel dan geen KWPNers meer maar heb een paar Friezen onder de kont. Maar een koudbloed is ook niks voor mij, het past gewoon niet bij me en het past niet bij het doel waarvoor ik paarden heb.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:48

jodi schreef:
Haha! Urielle,je maakt daarmee echt geen reclame voor bit-rijden! Clown

Is dat nodig dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:49

Bit-rijden, is dit de nieuwe term in horseland? Zijn we al zo diep gezonken dat rijden met bit inmiddels net zoiets is als het spreken van een minderheidstaal? Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:55

Myukii schreef:
Ik snap eerlijk gezegd echt jouw redenatie niet, het raakt in mijn hoofd kant noch wal, dat omdat paarden met bit vaak ongelukken veroorzaken, het vast fout zal gaan als er paarden zonder bit gereden worden?

Ligt imo niet aan bit of geen bit, maar gewoon een stukje rust, vertrouwen en opvoeding. En als het geen uitzondering is dat jouw paarden zo reageren op wedstrijdterrein, zou ik daar eerst aan werken, voordat er echt een keer ongelukken gebeuren..
Niet dat ik twijfel aan jouw rijkunst, maar wél aan jouw gedachten over paarden op wedstrijdterrein Nagelbijten / Gniffelen

Niet mijn paarden lieve schat, het heftigste wat mijn paard deed op wedstrijd was staan steigeren. Vonden mensen ook heel spannend maar als ze een beetje om me heen blijven rijden is het geen probleem verder.
Maar je ziet regelmatig mensen galopperen die hun paard op de rem zetten omdat er geen rijbaanregels zijn in open terrein, dan zet je je eigen paard dus ook mee op de rem. Nou was mijn vraag/angst/probleem dus of iemand die bitloos rijdt ook ineens kan remmen of dat ik met mijn B-paarden al een galoppirouette de andere kant op moet kunnen maken op de zomerconcoursen. Clown Snappez-vous?
En ja, best wat B-paarden hebben nog wat moeite met het terugkomen vanuit de galop, wat ook heel logisch is omdat zo'n dier nog moeite heeft met het onderbrengen van de achterhand en de overgang galop-halt vereist een onderkomende achterhand.

Maar goed, wie niet begrijpt wat ik bedoel met de heksenketel op drukke concoursterreinen, ontmoet ik graag bij het eerste outdoorconcours weer als er weer een nieuwe lichting jonge paarden gestart wordt. Ja

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:58

brigitta1987 schreef:
Fijn! Ik rijd zelf met bit, maar als iemand netjes bitloos kan rijden zie ik niet in waarom het op wedstrijd niet mag Lachen

@utixo: het maakt toch niet uit of je een bit gebruikt of niet? Als je paard dezelfde oefeningen&verzameling laat zien zonder bit dan met bit, dan is at voor de jury toch niet anders? Of je teugels nou aan een bit of aan een hackamore/neusriem/whatever vastzitten lijkt mij weinig verschil maken.

Tuurlijk kunnen paarden zonder bit alles laten zien wat een paard met bit ook kan, want een echte ruiter heeft geen bit nodig want je rijd op been, en zit amper in de mond. Haha!

Ik rij zelf beide, en ik moet zeggen dat ik het verschil niet merk.
Je geeft de zelfde hulpen, en je het goed hebt gedaan is het paard op been en niet op de handen gereden

Ik vindt het super dat je bitloos kan starten. Knipoog

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:00

Maar wat zou dan het verschil zijn met of zonder bit Urielle.....er zijn imo genoeg ruiters die met bit net zo goed voor gevaarlijke situaties zorgen omdat ze hun peerd niet onder controle hebben of zie ik dat zo verkeerd....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:05

Omdat je eerst altijd probeert om het op zit te doen (althans ik wel), dan je hand in te zetten en pas als uiterste noodgreep een paar mondhoeken richting oren te trekken. En ja, dan kan ik een paard idd gewoon stil trekken, met als enige uitzondering een paard dat echt op hol is geslagen maar dat gebeurt niet veel, meestal zijn het gewoon dolle sprintjes.
Ik ZEG niet dat het bitloos niet kan, ik vroeg het me af. Maar gezien de sterk wisselende reacties van de ene persoon die zegt dat het zelfs nog feller inwerkt en de andere persoon die het vergelijkt met een regulier hoofdstel zonder bit is daar zelfs binnen de bitloze ruitergroep nog geen eenduidigheid over.
Daarom stelde ik de vraag: welke bitloze hoofdstellen zijn niet zo scherp dat ze niet bruikbaar zijn in de dressuur en wel van dien aard dat je er *boem-ho* mee kunt doen in geval van nood. Maar het is blijkbaar nogal een moeilijke vraag, want er komt geen antwoord op. Iedereen schiet gewoon in de verdediging.
Maar wat ik nu zeg en vraag, is wel wat er leeft onder dressuurrijdend Nederland zonder ervaring met bitloze hoofdstellen.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:07

een paard dat wil rent toch wel door je bit heen (of pakt hem vast)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:09

idd maaike, en om een bitloos hofdstel kunnen ze niet heen.
En het blijft gaan om de hand, iets is scherp in de hand van de ruiter.
Krijg ik trouwens misschien nog antwoord op mijn vraag Blond Want op internet kan ik het niet heel duidelijk vinden, daar smeren ze me maar wat aan zegmaar.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:15

Ik schiet niet in de verdediging hoor Knipoog maar ik vraag verwonder me ergens gewoon over de discussie Clown
In mijn ogen moet het nl. niet uitmaken of je met of zonder bit rijd......Ik heb het al eerder gezegd ik ben niet anti bit, ik ben gewoon een beetje eigenwijs en wil het zelf graag zonder proberen Tong uitsteken.

Mijn paard is thuis heel makkelijk te remmen....ik rij wel eens met het dochtertje van mijn stalgenootje in de bak en haar paard is dan nogal stuurloos Tong uitsteken Clown (met bit overigens en dat is geen kritiek maar dat mensen niet denken dat dat meisje bitloos rond rijdt Knipoog ) maar dat heeft tot nu toe nog niet voor gevaarlijke situaties gezorgd. Net zoals je zegt eerst op je zit en als dat niet werkt even vragen en dan is het *Boem-ho*.

Ik denk ook dat het net is wat je paard gewend is......ik weet zeker dat ik op dit moment mijn paard makkelijker zonder dan met bit terug kan rijden of stil kan zetten.

Ik weet nog dat ik bitloos begon en toen met bit ging rijden dat ik kon vragen wat ik wilde....mijn paard gaf geen enkele reactie op het bit Nagelbijten / Gniffelen want ze snapte dat principe niet. Ik heb maar een half jaartje met bit gereden en ben toen weer teruggegaan naar bitloos, dat gaat voor ons veel fijner tot nu toe dus waarom niet.

Vandaag waren ze met jachthonden in de wei aan het oefenen......mijn merrie liep als een hengst op de hengstenkeuring, heb met zonder bit geen moment onveilig gevoeld en ben geen moment de controle kwijt geweest. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik zo goed ben, zeker niet maar het kan gewoon dat je je veiliger voelt zonder bit Knipoog ( ik rij overigens hiermee http://i30.photobucket.com/albums/c302/ ... G_3441.jpg )

Ik denk ook dat dit een discussie is waar je helaas nooit uit gaat komen.....daarom heb ik zoiets van leven en laten leven.
Als iemand met bit rijdt prima, IK wil het zonder doen en dat maakt mij niet beter of slechter dan een ander Knipoog en het lijkt mij eerlijk gezegd wel leuk om ooit (over een jaar of 10 Clown ) eens te kijken hoe ver ik zou kunnen komen op een wedstrijd zonder bit Ja
Laatst bijgewerkt door Timbers op 16-11-08 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:18

heel, heel mooi hoofstel !!!!! lijkt me ook heel comfortabel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:19

Een paard op hol ja, dat ziet en voelt niks meer. Maar een paard dat gewoon gek aan het doen is krijg jij echt wel gestopt op een bitje hoor, ligt er maar net aan hoe fel je inwerkt Haha!

Maarre... nu werkt dat drukverdelende hoofdstel ineens scherper in dan mijn wrede martelwerktuig van een bit? Wat is het nu?

EDIT:
@Timbers
Prima, van mij mag iedereen desnoods achterstevoren te paard gaan zitten, als ie zich daar happy bij voelt. Ik doe ook graag mijn eigen ding, dus waarom niet? Ik stelde gewoon vragen die imo iedere dressuurruiter die niet bekend is met bitloos zou stellen. En krijg daar wisselende antwoorden op en die verbazen mij dan op mijn beurt weer. Enerzijds werkt het zachter, anderzijds werkt het sterker. Hoe zo dan? Kan iemand me dat dan uitleggen? Desnoods door te zeggen bij een crossrope zus en bij een hackamore zo.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:23

@KiWiKo Heb nog geen klachten gehad van mijn apekop Clown
Hier kan ik ook ooit een bit aan hangen als ik de overstap zou willen maken, maar voorlopig doen we het hiermee en dat bevalt prima.

Ik snap je wel hoor Urielle Knipoog maar laat ik het zo zeggen ik trek voornamelijk mijn eigen plan.....heb inmiddels heel wat bitloze optomingen de revue laten passeren en heb het idee dat deze optoming ons samen het meest bevalt. Eigenlijk net als het zoeken naar een bitje waar je paard fijn op loopt Tong uitsteken

Hmmmm ik snap het dillemma ook wel ergens, maar als mensen bewust met iets omgaan zou het toch moeten kunnen......

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:31

hey urielle..

een paard dat een beetje gek doet ,krijg je ook wel gestopt met een bitloos hoofdstel hoor..
Een paard op hol dat wordt andere koek..ik heb twee keer meegemaakt zowel met bit als zonder bit...en nee paard stopt niet!!!

toch ben ik als bitloze ruiter wel eens met het feit dat het wel scherp in werkt...je zal mij ook nooit horen dat het vriendelijke is en ik ben ook niet anti bit..ook ben ik geen natural ookal vind ik grondwerk leuk en mag ik graag met een bareback rijden..mn paard staat gewoon op stal snachts ,krijgt gewoon brok, en ook ijzers als het nodig is...
En tuurlijk bij niet goed gebruik/goed hoofdstel..is bitloos echt niet vriendelijke..

waarom ik bitloos rijd?
puur gemak zucht..1 riempje los, en hoofdstel is af..daarbij vind ik grazen onderweg ook wel handig..

moet trouwens wel eerlijk zeggen dat toen mn vorige paard ineens achtelijk begon te bokken(bitloos) dat ik wel zoiets had ehm..en nu?
want normaal maak je een ophouding ofzo om het hoofd omhoog te houden, maar bitloos had dat niet zoveel zin..ben ik heel eerlijk in...

Ik raad wel een boel mensen aan om eens bitloos te gaan rijden en het zelf te ervaren..
en voor veel mensen zou het ook niet zo verkeerd zijn wat meer op je zit te rijden..ik schrik er gewoon van hoeveel ruiters alleen maar op de teugels rijden..
Op zicht vind ik het ook wel grappig want je ziet sommige ruiters ineens van niveau zakken..ze kunnen niet meer normaal een volte rijden of afwenden..dan denk ik jongens waar blijft dat benen werk..Een GOEDE ruiter rijd zo bitloos weg en dat weet ik zeker..waar ze over gaan vallen is het missen van het contact ,die fijne subtiele handelen die je met het bit maakt...maar dat is gewoon even zoeken van hoe ga ik dat oplossen...
Laatst bijgewerkt door lique op 16-11-08 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:42

Ik rijd ook zowel bitloos als met bit, maar bitloos doe ik alleen op de buitenritten. Als ik dressuur rijdt, kan mijn paard soms net dat kleine beetje ondersteuning van een bit nodig hebben. Je kunt dan een net iets subtielere hulp geven. Als haar halster in de wei een beetje druk geeft reageert ze daar namelijk ook niet op Clown

Ik heb bij de dressuur het bit gewoon 'nodig' voor de net iets fijnere hulpen, de net iets betere reactie.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:48

Urielle schreef:
Een paard op hol ja, dat ziet en voelt niks meer. Maar een paard dat gewoon gek aan het doen is krijg jij echt wel gestopt op een bitje hoor, ligt er maar net aan hoe fel je inwerkt Haha!

Maarre... nu werkt dat drukverdelende hoofdstel ineens scherper in dan mijn wrede martelwerktuig van een bit? Wat is het nu?

EDIT:
@Timbers
Prima, van mij mag iedereen desnoods achterstevoren te paard gaan zitten, als ie zich daar happy bij voelt. Ik doe ook graag mijn eigen ding, dus waarom niet? Ik stelde gewoon vragen die imo iedere dressuurruiter die niet bekend is met bitloos zou stellen. En krijg daar wisselende antwoorden op en die verbazen mij dan op mijn beurt weer. Enerzijds werkt het zachter, anderzijds werkt het sterker. Hoe zo dan? Kan iemand me dat dan uitleggen? Desnoods door te zeggen bij een crossrope zus en bij een hackamore zo.

Er zijn ook wedstrijden waar al bitloos wordt gereden: Endurance Haha! Ook daar kan het een behoorlijke drukte zijn tijdens te start of tijdens voor/nakeuringen. Ik denk dat de verdeling bit-bitloos ongeveer 60-40 is (kan het mis hebben) en ik heb daar geen grote ongelukken zien gebeuren.. Eigenlijk helemaal geen ongelukken, misschien zegt dat al wel genoeg Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:00

Dat is een hele geruststelling Lachen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:42

Urielle schreef:
jodi schreef:
Mensen willen dus gewoon geen brave paarden?

Als je daarmee doelt op het koudbloedige type, nee, dat soort paarden vind ik niet prettig rijden.
Voelt voor mij als het verschil in het rijden van een auto met en zonder stuurbekrachtiging zeg maar.
Ik heb graag een hete bok onder mijn kont en velen met mij.

Nee,daar bedoel ik geen koudbloedje mee,maar een paard met een minimum aan intelligentie die niet onmiddelijk hysterisch wordt als er wat aan de hand is,en dus naar zijn ruiter blijft luisteren.
Jodi is ook niet echt een koudbloed(anglo X spaans) en is net zo pittig om te rijden als je zelf wilt.Vervolgens is het 'ho' en gaan we rustig lange teugel,in stap, verder.En dat vind ik dus wel prettig. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:16

jodi schreef:
Nee,daar bedoel ik geen koudbloedje mee,maar een paard met een minimum aan intelligentie die niet onmiddelijk hysterisch wordt als er wat aan de hand is,en dus naar zijn ruiter blijft luisteren.

Mag ik dat lezen als aanval op mijn paarden? Daar hou ik nl. niet zo van.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:24

Heb ik iets over jouw paarden gezegd? Verward

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:41

@Urielle: ik snap wat je bedoelt hoor Ja Ik heb vorig jaar een onderlinge wedstrijdje gereden, stelt natuurlijk niet zo veel voor. Maar de meeste mensen van de club grepen de kans om hun jonkie even mee te nemen op vreemd terrein om te oefenen, en ja ik reed daar zonder problemen bitloos tussen. Nu moet ik zeggen dat mijn paard heel braaf is, hij kan wel wat zenuwachtig worden op vreemd terrein maar gaat niet steigeren of op hol. Enige wat hij deed was veel hinniken en hij was wat kijkerig, maar dat heb ik op dezelfde manier opgelost als ik met bit doe en dat ging prima Lachen

Citaat:

sorry maar ik snap het verband tussen inteligentie en hysterisch gedrag niet? Ik ken een paard dat niet bijster inteligent is, die kan heel hysterisch worden omdat hij het allemaal niet meer snapt... Net zo als ik inteligente paarden ken die gewoon koel in het koppie blijven. Maar goed, off topic Nagelbijten / Gniffelen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:48

je hebt niet goed gelezen.je zegt hetzelfde als ik...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:51

ooh damn.. na 4x overlezen snap ik hem pas Clown Blond

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:00

jodi schreef:
Heb ik iets over jouw paarden gezegd? Verward

Ik las het als zijnde een insinuatie dat de bloedpaarden die ik graag rij 'zo dom zijn dat ze van het minste of geringste hysterisch worden'.