Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:13

Voor mij is zadelmak gewend aan een ruiter en kan veilig door de bak. Mag nog wel deels aan de longe moeten en wat vraagtekens met stuur en echt gangen, maar wel voorwaarts op been en bij een t splitsing kun je als ruiter kiezen of het links of rechtsaf wordt. Oh en een vorm om mee af te remmen natuurlijk.

Met doorgereden vind ik dat er een begin van nagevelijkheid bij komt, stap, draf galop kent als gangen en normaal bochtenwerk. Een prof rijdt er daarna zo een proefje mee en een niet al te slechte ruiter kan vanaf daar er (begeleid) mee aan de gang

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 20:16

Als ik het doe is het van het longeren tot er op. Hoe ver kan over gesproken worden maar als het ergens anders mis gaat wordt dat vaak niet gezegd en verongeluk ik er mee. :o Of ik moet zeker weten waar ze geweest zijn dat ik een inschatting kan maken van waar ik aan begin.

Het is omdat beide meiden gevraagd hebben om de baby’s te beleren maar ik heb altijd zelf beleerd dus heb geen ide wat de prijzen zijn.

Sinatra: ik zie het ook wel wat zoals jij.

pmarena

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:29

Ik denk dat je er sowieso goed aan doet om even door te spreken wat je opdrachtgever er onder verstaat :j En dat je daar dan gewoon een prijs op plakt. Het hele plaatje. Of dat je gewoon zegt van per keer dat je er mee bezig bent een bepaald bedrag ofzo. Voor privé-les of iets betalen mensen natuurlijk ook gewoon per half uur.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:32

Als ik ze weg breng kost zadelmak maken mij tussen de 600 en 800 per maand hangt er vanaf bij wie. Dat is inclusief stalling. Dus trek daar je stalling vanaf en je zit best aardig.

Zadelmak maken is bij mij stap draf en galop onder de man linksom en rechtsom. En dat is vaak een maandje of 6 weken. Ik laat ze liever wat langer staan dan nemen ze ze ook mee naar buiten of een oefen parcours. Met een maand of 3 / 4 zijn ze dan wel B klaar min of meer.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:47

Oh joh.. toen ik het nog deed, waren ze in een week voor elkaar aan de dubbele longe (die man kon dat fantastisch, ik zou willen dat hij t mij kon aanleren) en dan had ik ze met een week zadelmak en doorgereden. We hebben er wel eens een gehad die na een halve week onder het zadel verkocht was en die kwam toen terug van een springruiter omdat ze alleen nog maar hard galoppeerde, niet meer op een gewoon tempo :+ niks rampzaligs imo maarja na een paar weken dat doen was dat wel weer een klusje om er terug uit te krijgen.. je verpest ze op dat niveau heel snel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 20:56

Rêve reed ik de derde keer eigenlijk mee los. Niet dat ze op wedstrijd kon maar ze snapte stuur, been en rem als je haar wat rem weg gunde. _O- vooral van uit galop moest ze wel even tijd

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 21:02

Jaa, meestal het andere meisje stapte de eerste keer al stappend in de stalgang op en dan gingen ze het pad naar de stapmolen op en af. De tweede keer opstappen op het pad en bij okee door naar de bak, paar rondjes meeliften en klaar. En de derde en vierde keer training aan de longe, einde vierde keer los en dan zo verder.

Maar de week goed aan de dubbele longe is goud geweest hierin hoor, ik hoefde ze eigenlijk alleen maar duidelijk te maken dat ruiter okee is en een nieuwe set hulpen bij al geleerde feiten te leren. En na een of twee keer de hulpen aan de longe en tegelijkertijd van de ruiter hadden ze dat wel door. Soms nog met een keer een zweep hulp ofzoiets vanaf de grond erbij als we los gingen..

Eigenlijk was ik gestopt omdat het me te snel ging, ik hechte me toch altijd en dan waren ze zo snel weer weg :o

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 21:57

300-350€/maand zonder het stalgeld voor zadel en ruitermak vind ik echt geen gekke prijs hoor, zelfs nog aan de lage kant als me dat een paard met een correcte goede basis oplevert.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 22:18

Nee vind ik ook niet veel :)

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 22:35

Zadelmak is in definitie natuurlijk dat ze braaf zijn met een zadel erop. Ik zou eronder verstaan dat je op kan stappen, redelijk normaal, rondje stap draf galop, rem en stuur. De rest komt daarna.

Qua prijs? Geen idee. Is het eventueel een idee om gewoon random wat websites van trainingsstallen uit de buurt te bekijken of daar prijzen opstaan? Dan kan je je daarmee een beetje vergelijken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:10

Bij stallen gaat dat al snel 500 à 600 euro zijn omdat dat inclusief stalling is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 13:53

petraaken schreef:
Bij stallen gaat dat al snel 500 à 600 euro zijn omdat dat inclusief stalling is.

Hier komen ze ook op stal hè

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:20

Daarom dat ik spreek over 300-350€ puur voor de training
Stalgeld is echt stal tot stal afhankelijk en ligt in mijn ogen vaak te laag eigenlijk :j

Ik zou gewoon even met ze overleggen wat zij verwachten :j
Het feit dat ze het aan jou vragen heeft ook te maken met je omgang met de paarden. Iets wat veel waard is. En iets wat je vaker op een proffesionele stal niet krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 19:40

De wedstrijd ging kl*te. :o

Na de wedstrijd met de camion naar de veulens gegaan en de baby’s even laten spelen.
Eerst zelf verkennen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna ze een voor een er aan de hand op gezet. Zodra Joy eten ontdekt had heeft mijn man hem moeten vast houden zodat ik de anderen er ook op kon zetten. _O- _O-

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:36

Spelenderwijs leren. Dat is de beste manier. Doe je goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 20:45

Sky ging er op zodra Joy er op ging. Leo had even steun nodig maar toen ik even met 'm mee liep ontdekte die ook het eten en was die ook vertrokken. :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:52

Wat een knapperds allemaal <3

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:39

Geweldig om te zien

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:22

Als je met een vaste maandprijs werkt, heb je ook dat “moeten” erbij. Mensen verwachten toch na x tijd een bepaald niveau, of minstens zoveel training etc.
Gezien de aantal paarden dat je onder je hoede hebt en het feit dat je soms wel eens moet luisteren naar je lichaam, zou ik een prijs afspreken per training.
Voor die jonge paarden is het niet erg dat ze een week niks doen, ze vergeten het geleerde niet, maar jij kan wel een training schrikkelen als het even niet lukt, en je gaat zo snel/traag als het kan.
20 euro per sessie vind ik een mooie prijs dan.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 23:06

Wat een leuke manier om de jonge paarden vertrouwen te doen krijgen op hun eigen tempo!

En erg fijne camion ook. Is dat een C of een B rijbewijs? Niet te groot en toch ruimte genoeg. Handig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 00:10

Ik denk na over jullie berichten. Natuurlijk moet het ook individueel overlegd worden maar wilde een beetje een ide hebben. Beide dames hebben het gevraagd om dat hier in de omgeving eigenlijk geen dressuurruiters zitten die zadelmak maken. Ze hebben beide paarden die erg op de hand zadelmak gemaakt zijn en willen het door mij laten doen juist omdat ik de paarden de tijd geef. De eigenaresse van Leo zei letterlijk dat ze wilde dat ik hem zou zadelmak maken omdat ze zag hoe hij open gebloeit is en hoe hij op me reageert. :+:

Rêve heeft vandaag 69,5 en 64 en iets na de komma gescoord. Vooral van de tweede proef baalde ik want we waren op weg naar een score over de 70% tot er twee duiven ruzie kregen in de toch al enge bosjes achter de enge doeken en daar bovenop nog een laag vliegende helicopter…. :+ je ziet op mijn protocol precies wanneer de duiven op het toneel kwamen. := toen gingen we van 7,5, 7 en 8’en naar 5’en en een 2. := was dus even flink teleurgesteld in mezelf omdat ik haar er niet fijn door gekregen heb. :o

Heb wel mooie foto’s van haar. :+:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 01:46

Het grootste issue was trouwens dat we zaterdag avond een bbq gehad hadden en ik weinig geslapen had. Ik merk dat als ik vroeg moet rijden ik sowieso meer moeite heb met mijn coördinatie maar ook met mijn relativeren en dus de juiste beslissingen nemen… ik had eigenlijk nul gevoel links (liet steeds mijn teugel los zonder het te beseffen. En mijn man zegt dan wel wat maar na de 10e keer raak ik gefrustreerd op mezelf maar Rêve denkt dan dat het op haar is en van daaruit gaat het dus mis. :(:) )

Heb na mijn tweede proef staan huilen bij mijn man gewoon… boos op mezelf, teleurgesteld in mezelf omdat ik weet dat ik een goed paard onder mijn kont heb en het dan zelf verpest. :\ schuldig tov Rêve omdat ik haar in de steek laat in de proef.. :\

Als ik dan moe en overprikkeld ben kan ik niet meer echt relativeren en staat mijn man me dus te troosten. :o :o

Bij het eten waren we wel aan het grappen er over omdat ik zei dat ik bij de tweede proef even dacht dat ze me voor het jury hokje zou leggen om een punt te maken (en zou haar nog begrepen hebben ook. :(:) )
Dan zegt hij dan heel schattig ‘vond het erg voor je..’ :(:)

Toen we thuis kwamen is hij met de honden buiten gegaan dat ik even kon slapen omdat ik letterlijk kleuren begon te zien die er niet waren. := :+
Kwam binnen en vroeg bloedserieus:
‘Waarom is de vloer geel?’
Manlief: *kijkt verward* ‘die is niet…. ‘ *staat op om me naar bed te helpen* ‘schat ik denk dat je best even gaat slapen als je kleuren ziet die er niet zijn….’

:=

Ik weet dat onze vloer grijs is maar zo ver waren mijn hersenen dus op stand-by dat ze dat zelfs niet meer door gaven. :=

En nu lig ik wakker omdat ik pas om vijf uur wakker geworden ben. :+

Maar komende zondag weer met frisse moed. Mijn opdracht voor mezelf is niet gefrustreerd raken met mezelf en er zijn voor Rêve zondag. (Je ziet ook aan haar uitstraling dat ze gefrustreerd oogt terwijl dat helemaal niet Rêve haar doen is. :(:) )

Ondanks alles ben ik wel blij dat haar galop-draf nu beter gaat en op de tweede aansprong na is haar galop ook weer beter. (Ik probeer ook de verbeteringen te zien. :o )

Bij het losrijden is ze nu echt doodbraaf. :+:
Ze liet zelfs zonder morren een bokkende palomino pony even voorgaan (wiens ruiter echt knap bleef zitten en netjes er door reed. Dat kon ik op die leeftijd niet.)

Ook volgde ze ondanks de spanning wel mijn hand bij het halsstrekken en rolt ze al minder op. Neusje mag nog iets meer er uit maar het is al beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:13

Gewoon een leermoment geweest moet je maar denken, zo heeft mevrouwtje (en de combinatie ;) ) weer iets nieuws meegemaakt. Hopelijk is de volgende relduif of helicopter een beetje minder spannend :(:) Maarja dat blijft gewoon iets dat hele domme pech is. Super jammer zeg. Volgende keer vast beter...of anders de keer daarna :j

Hopelijk heb je nog een beetje geslapen zodat je komende nacht weer "normaal" kan hebben :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:13

Meis… dat is dikke sh*t op dat moment, maar ik vind het al heel wat dat Rêve je inderdaad niet gevloerd heeft. Dat toont toch aan wat voor een evolutie Terror al gemaakt heeft. <3
Hopelijk slaap je beter komende week, dan komt het wel terug goed, vermoed ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:45

Eens met jokari. En weer van geleerd. En lieve man waar je gewoon jezelf bij mag zijn. Die is goed waard.