Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:01

Dat is ook erg..
Maar vraag me wel af, nu dat het daar in Meeuwen constant raak is ( al een jaar lang!)
Waarom die arme beestjes niet beter beschermd worden door de eigenaar!
Je beestjes buiten zijn daar nu gewoon wolvenvoer.

Men heeft daar echt al lang de tijd maatregelen te kunnen nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:03

Net zoals die schaapjes die in de nacht op stal stonden en een kwartiertje buiten en nog gedood bedoel je?

Zeker nu in de winter gaat ophokken het probleem niet verhelpen.
Als je je werk niet aan huis hebt zullen de meeste zeker nu in de winter hun paarden in het donker buiten moeten zetten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:09

Mss moet men zich daar dan af vragen of het nog wel zo een goed idee is klein vee als schaapjes, mini paardjes, alpacas, hertjes enz voor de lol te houden. Zeker als je dan door werk toch nooit thuis bent.
Ik zelf zou het iig niet meer willen op zo een manier wetende er daar een roedel huis houd

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:49

Popstra schreef:
Mss moet men zich daar dan af vragen of het nog wel zo een goed idee is klein vee als schaapjes, mini paardjes, alpacas, hertjes enz voor de lol te houden. Zeker als je dan door werk toch nooit thuis bent.
Ik zelf zou het iig niet meer willen op zo een manier wetende er daar een roedel huis houd

Wat een nare reactie.

Om dieren goed te kunnen verzorgen, zullen de meeste mensen toch echt moeten werken. Maar al ben je de hele dag thuis, dan zit je niet de hele dag bij je dieren in de wei

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:54

Idd bijzondere reactie.

Toen ik nog ploegen werkte stonden ze idd vroeg buiten of laat binnen.
Voordeel daarvoor of daarna was het licht en juist veel tijd om in daglicht wat met ze te doen.
Maar in het donker stonden ze dus wel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:28

Het meest bijzondere is dat we nu allemaal naar elkaar gaan wijzen. Terwijl niemand blaam treft.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:31

Kaja schreef:
Het meest bijzondere is dat we nu allemaal naar elkaar gaan wijzen. Terwijl niemand blaam treft.

Niemand blaam treft ? Nee, zijn de wolvendeskundigen eerlijk geweest ? Is het eerlijk en logisch dat een top predator volledig beschermd moet worden ? Deze politieke keuze veroorzaakt enorm veel leed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:33

Maar zou je dat dan ook zo blijven doen als er een roedel bloeddorstige moordende wolven in je omgeving rond komt lopen en er links en rechts al heel wat slachtoffers gevallen zijn?

En ik vind niks naars aan mijn reactie. Van mij mogen al die wolven kapot geschoten worden. Liefst gisteren nog maar dat gebeurd (voorlopig) dus juist niet. Dan moet je als eigenaar dus echt grote stappen ondernemen om je dieren te beschermen tegen kans op zo een gruwelijke dood.

Ook dat is houden van.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:44

sterregoud schreef:
Kaja schreef:

Niemand blaam treft ? Nee, zijn de wolvendeskundigen eerlijk geweest ? Is het eerlijk en logisch dat een top predator volledig beschermd moet worden ? Deze politieke keuze veroorzaakt enorm veel leed.

Wellicht is het verstandig de huidige discussie en mijn daarop volgende reactie nogmaals te lezen. Ik refereer nergens naar een wolvendeskundige, welke ik overigens hier ook nog niet ben tegengekomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:47

Maar hoe dan? 24/7 ophokken?

Ik heb "mazzel" dat ik ze nu niet in het donker buiten hoef te zetten of binnen halen.

Ik heb het geluk een binnen stal te hebben.

Maar als dat niet kan?
Je dieren die je al langer hebt dan de wolf hier rondloopt weg doen?
Ook geen zeggenschap meer te hebben hoe ze dan gehouden worden?

Ik kan nu heel makkelijk zeggen iemand moet nu maar dit of dat omdat mijn situatie betreft wolf nu redelijk makkelijk voor mij is.
Maar dat is toch geen eerlijke gedachte naar andere toe?

Of de wolf die overdag al een schaap heeft gepakt met herder erbij.
Wat moet je dan nog doen voor je diertjes in de wei?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:28

DuoPenotti schreef:
Maar hoe dan? 24/7 ophokken?

Ik heb "mazzel" dat ik ze nu niet in het donker buiten hoef te zetten of binnen halen.

Ik heb het geluk een binnen stal te hebben.

Maar als dat niet kan?
Je dieren die je al langer hebt dan de wolf hier rondloopt weg doen?
Ook geen zeggenschap meer te hebben hoe ze dan gehouden worden?

Ik kan nu heel makkelijk zeggen iemand moet nu maar dit of dat omdat mijn situatie betreft wolf nu redelijk makkelijk voor mij is.
Maar dat is toch geen eerlijke gedachte naar andere toe?

Of de wolf die overdag al een schaap heeft gepakt met herder erbij.
Wat moet je dan nog doen voor je diertjes in de wei?

Volgens popstra er maar helemaal mee stoppen -O-

Popstra schreef:

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:44

Geheel ermee stoppen zou ook niet mijn keuze zijn, dan komen je geliefde dieren in de verkoop... Aan wie moet je ze verkopen dan, en waar naartoe, want de wolf mag overal in NL komen. Nu zit de wolf nog niet overal, maar dat lijkt mij een kwestie van tijd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:58

Dan toch maatregelen gaan nemen als zeker snachts wanneer de wolf nog het meest actief is ophokken.
Je kunt gewoon niet meer denken ,,dat overkomt ons vast niet,, als je in een gebied woont waar al vaker slachtoffers vallen.
Je bent gewoon verplicht naar je dieren toe ze te beschermen zolang dit dichtbij gaande is.
En er is niks geks aan mijn mening. Je hebt gewoonweg geen keus meer wil je je diertjes zo niet aan treffen.

Wat hebben zij er aan dat je weigert op te hokken omdat je het niet eerlijk vind en het er niet mee eens bent als het gevaar en risico zo gevaarlijk dichtbij is?

Ik heb het over het zoveelste geval in Meeuwen he!? Niet random maar overal waar de wolf nog niet zulke problemrn geeft

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:01

Soms is het geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen. Best veel mensen zonder stallen. Ik heb er zelf wel een, daar gaan de geitjes 's nachts in. Maar de pony raakt in paniek, dat gaat gewoon, ook na oefenen, niet goed. Heb wel flink wat stroomdraden maar als een wolf echt uitgehongerd is, komt ie er alsnog wel in, denk ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:03

Ja. Als er een hok gebouwd mag worden van de gemeente.
Als de wolf ze niet grijpt net na buiten zetten...
Of een dampig paard.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:57

Wij mogen ook geen stallen bouwen, dus gaat we de paddock veiliger maken. Het is niet foolproof, maar je moet iets.
Natuurlijk kan ik ook verhuizen naar een stal waar ze meer binnen staan, maar daar kan er ook wat gebeuren.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 00:14

ophokken is wel het enige wat me nog enigszins gerust stelt , ik heb 4 ( mini)merries waarvan 2 drachtig , de hele winter kunnen ze overdag een poosje op de winterwei, vanaf schemer gaan ze naar binnen, dichte stal, ze gaan met tegenzin naar binnen, maar zijn rustig , straks in het voorjaar gaan ze op de andere weiden, daar staan nu alleen nog blokhutjes voor schuilen op met een verharde uitloop, normaal voor s nachts, kan de hele winter nog bedenken hoe ik zonder veel kosten te maken die uitloopjes wolfproof maak

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 03:36

Niets is wolfproef. En als je ze op stal zet, moet het potdicht, anders wandelt of springt hij gewoon maar binnen. Naast het feit dus dat een stal niet overal mag of dieren er niet in kunnen/ willen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 06:10

Wolven jagen alleen niet enkel in het donker. Nu nog overwegend wel maar hoe minder prooien hoe meer ze zich aanpassen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je nu dus maar niet moet ophokken maar wel dat ophokken op langer termijn zinloos is. Alle investeringen daarin ook want 24/7 ophokken kan gewoon niet.
Als ik moet investeren dan investeer ik in ruimte wolf proof maken inclusief stallen. Zodat ze toch buiten kunnen zijn. Hoe? Geen idee zal in elk geval verhard worden en waarschijnlijk dan dubbele omheining en liefst overdekt ook.... al is dat laatste bijna onhaalbaar.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 08:33

En daar moet de schoen toch enorm wringen. De dierenbescherming en partij voor de dieren hoor je nu ook niet. Jarenlang hebben ze gelobbyd om pony’s én paarden zo natuurlijk mogelijk te houden… En wat is het resultaat? Uit angst zet je ze op stal, hermetisch afgesloten. Er zijn inmiddels genoeg schrijnende verhalen, van aangevreten nog levende dieren tot pony’s op leeftijd die alvast ingeslapen worden om dit gruwelijk leed te besparen.
Mensen gaan naar elkaar wijzen dat er niet genoeg liefde voor een dier is wanneer je het niet op stal zet. Anderen zeggen verkoop je dier om het leed te verzachten/ besparen.

Maar zijn wij nu gek geworden? Is het aan ons om er alles aan te doen om onze dieren te beschermen? Wat doet NL met een loslopende hond die hulpeloze dieren aanvalt? En kent NL “wilde” (loslopende) honden? En nu laten we ons zo ‘aan de kant’ zetten door een stel mensen die met elke wind meewaaien of mensen die dit soort (dieren) leed niet kennen omdat zij in een grote stad wonen? Een zogenaamd deskundige? Terwijl de echte deskundige aangeven in te grijpen om escalatie te voorkomen!

Blijkbaar is het tijd om ons te verenigen en op te staan! Stop met naar elkaar te wijzen, we zitten allemaal in dezelfde afschuwelijke situatie. Help elkaar en zorg voor elkaars dieren. Genoeg is genoeg!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 08:39

Kaja schreef:
En daar moet de schoen toch enorm wringen. De dierenbescherming en partij voor de dieren hoor je nu ook niet. Jarenlang hebben ze gelobbyd om pony’s én paarden zo natuurlijk mogelijk te houden… En wat is het resultaat? Uit angst zet je ze op stal, hermetisch afgesloten. Er zijn inmiddels genoeg schrijnende verhalen, van aangevreten nog levende dieren tot pony’s op leeftijd die alvast ingeslapen worden om dit gruwelijk leed te besparen.
Mensen gaan naar elkaar wijzen dat er niet genoeg liefde voor een dier is wanneer je het niet op stal zet. Anderen zeggen verkoop je dier om het leed te verzachten/ besparen.

Maar zijn wij nu gek geworden? Is het aan ons om er alles aan te doen om onze dieren te beschermen? Wat doet NL met een loslopende hond die hulpeloze dieren aanvalt? En kent NL “wilde” (loslopende) honden? En nu laten we ons zo ‘aan de kant’ zetten door een stel mensen die met elke wind meewaaien of mensen die dit soort (dieren) leed niet kennen omdat zij in een grote stad wonen? Een zogenaamd deskundige? Terwijl de echte deskundige aangeven in te grijpen om escalatie te voorkomen!

Blijkbaar is het tijd om ons te verenigen en op te staan! Stop met naar elkaar te wijzen, we zitten allemaal in dezelfde afschuwelijke situatie. Help elkaar en zorg voor elkaars dieren. Genoeg is genoeg!

Heel goed gezegd! Heel goed!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:03

Helemaal mee eens

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:29

Helemaal mee eens.
Maar ik snap de opmerking van Popsta ook. Het is voorzorgsmaatregelen nemen en die steeds bijstellen indien nodig. Hoe vervelend en krom ook, wachten tot ze het volgende slachtoffer zijn vind ik geen optie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:36

En daarmee wijs ik naar niemand.
Ik zeg enkel dat je in zo een risico gebied echt alles op alles moet zetten om te gaan beschermen omdat je het niet kunt afwachten het volgend slachtoffer te zijn zolang er niks van hogerhand aan gedaan word.

Ja het is oneerlijk. Maar je diertjes daar de dupe van laten zijn is ook niet fair. Zij kunnen niks, enkel hun eigenaar.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:37

Ik snap de opmerking maar misschien hadden deze mensen al gekeken naar oplossingen. Er zijn simpel genoeg gewoon soms niet genoeg opstal mogelijkheden. Daarbij word er steeds begonnen over wolfwerende omheining (door de wolven fans). Maar dat blijkt ook al niet te werken. Dus je moet in iets investeren wat "ijdele hoop" is en ze misschien alsnog niet tegen houdt.

Ik hoop dat er snel een oplossing komt. Want ook al mag de wolf er zijn. Hier in Nederland is niet de plek. En je moet je als "wolvenliefhebber" ook eens aan je reet gaan krabben of het voor die wolven hier in Nederland wel zo mooi is.(in ons dichtbevolkte land).