Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:57

Hier zie ik wel die oranje netten van 120 om die percelen. Kijk er bij schrijven nu op 1 uit.
Die worden dus telkens helemaal verzet. Echt een monsterklus.

Maar met de harde wind van de week, staat het echt niet meer perfect.
Ook is het land nooit kaarsrecht. Echt onmogelijk.

Toch doen de eigenaren alles om wel te beschermen, maar nog worden ze afgeschreven als dierenbeulen die niks doen voor de dieren

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:58

Precies. Zo oneerlijk dit..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:01

BrankaZ schreef:
Wintu schreef:
In Drenthe komen ze dus door die goedgekeurde rasters, dus het is idd achterhaald en opgehemelde info. Iets wat landelijke media weigert in te zien. Ik vraag me af inmiddels hoeveel journalisten stedeling zijn en mede daarom prat gaan op de media.
Ik merk dat stedelingen die hier komen, vaak nogal naief zijn op dit gebied.

Ze stellen dat heel wat van die rasters niet goed geplaatst zijn. Denk dat veel rasters goed stamden toen ze werden geplaatst, maar je moet dagelijks controleren. Onbegonnen werk.
En dan worden veel kuddes verplaatst. Dus dan moet je iedere keer de boel weer verplaatsen en controleren.
Vraag mij ook af hoe er wordt gereageerd als alle kuddes achter correct geplaatste rasters staan. Buiten dat het geen porem is, blokkeert dat ook de ruimte voor het wild zoals reeën en hazen.

De goedgekeurde rasters waar ze hier door kwamen waren van de pilot wolfwerend raster Drenthe en werden gecheckt.

Wat hier aan wolfwerend raster staat momenteel, is met het oog amper te zien. Je moet goed kijken of er raster staat, dus dat het landschapsvervuiling is voor de mens, nee hier niet zo. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer men overal van die netten gebruikt, dat het dat wel is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:04

gillian schreef:
Idd Wintu. Ons land wat in het seizoen gemaaid wordt voor gras voor de koeien, wordt in de winter gebruikt voor schapen, maar die staan er hooguit 3-4 weken per perceel. Dat steeds afheinen op dik 1.20 is niet te doen :')

Klopt, die kuddes grazen stukken land kort. Deel als weidebeheer, maar ook landschap-/natuurbeheer. Dat komt ook in het gedrang want de herder die met haar kudde voor Staatsbos een groot heideveld begraasde is daar na een aantal aanvallen mee gestopt. Schapen stonden ‘s nachts keurig in een raster, maar wolven blijken ook overdag aan te vallen. Ben benieuwd hoe ze dat heideveld nu gaan beheren zonder schapen.
Boeren met grasland laten dat in het najaar ook begrazen. Schapen grazen het mooi kort en stampen de grond mooi aan zodat het gras ook beter uitstoelt. Hebben wij ook laten doen met een perceel dat we mogen hooien. Maar als schapen niet meer veilig kunnen staan achter verplaatsbare rasters gaat dat ook steeds lastiger.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:06

Hier stonden de schapen altijd op het paardenland in de winter, sommige wormen overleven wel in een paardenmaag, maar niet in die van een schaap, hadden we de wei weer mooi wormvrij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:07

En de invloed die wind en nattigheid hebben op de afrastering. En bij sneeuw en ijzel. Alles ligt toch zo plat.

Ik krijg de indruk dat de Drentse wolven zich noordelijker gaan begeven, zijn wellicht de jongen van de roedel in Midden-Drenthe.
En de nakomelingen van de de roedels van de Noord-Veluwe lijken ook naar het noorden en richting het Veluwemeer te gaan. Bij Elburg kunnen ze natuurlijk zo naar Flevoland lopen evenals bij Kampen.
Binnenkort denk ik aangereden wolf bij A28 bij Zwolle of op het spoor daar (spoorbrug).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:16

Pony’s uitgebroken vanwege wolf Leusden.
Inmddels staan ze veilig op stal.

Citaat:
Zuidoostelijke richting van Leusden Utrecht
25-05-2024 5.45 uur
Zichtmelding Wolf na uitgebroken Pony's

Goedemorgen,

Om 5 uur zijn wij ons bed uitgebeld dat onze 3 ponys op de weg liepen.

We zijn ze gaan zoeken en zijn ze een stukje verder tegengekomen.

Pony's waren volledig in het zweet en ook de fjorden die daar staan in de wei waren overstuur.

Toen mijn man de pony's eenmaal te pakken had en de pony's terugliep naar stal. Zagen we de wolf lopen in het weiland waar de pony's officieel horen te lopen.

Heb helaas geen foto kunnen maken gezien het donker is en hij achterin liep en we met 3 pony's liepen die meteen helemaal overstuur gingen
We zagen hem lopen om 05.45 a 06.00

Pony's staan nu veilig op stal
Met dat we met de pony's over de weg terug liepen naar stal. Kwam hij via de weides ook nog erachteraan daarom hebben wij ervoor gekozen met de auto erachter te blijven rijden. Omdat de pony's heel druk werden

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/yEpnLQ ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:19

Zichtmelding 3 wolven ‘t Harde 10 uur.
Citaat:
't Harde Gelderland
25-02-2025
10.00 uur
3 wolven gespot achter het waterzuivering bedrijf Vitens in 't Harde.
Renden richting het zuiveringsbedrijf

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/mYRBBj ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:23

3 dode schapen plus gewonde schapen Oosterwolde frl

Citaat:
Oosterwolde Friesland
25-02-2024
3 schapen gedood, zelfde locatie als gister.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nare foto

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/nVKBWy ... tid=K35XfP

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:24

Net in de app weer een hartverscheurend filmpje van een verwond schaapje in Oosterwolde. Ik kan daar echt heel hard van huilen. In combinatie met verhalen die gewoon niet kloppen…

Loopt er op dit moment nog iets concreets waar we op korte termijn naar uit kunnen kijken qua beheer?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:36

Ik heb filmpje niet afgekeken, screenshot gemaakt dat ze op haar voorpoten kruipt, geen idee wat er verder nog te zien was.
Zodra ik bewegend beeld zie van ernstig gewonde levende dieren haak ik af.

Vroeger zijn bij ons thuis schapen gepakt door twee honden. Het lievelingsschaap had zich het meest verzet en geprobeerd haar lammeren te beschermen. Mijn stoere broer hoorde ik nog jaren er na 's nachts dromen over Makkie het schaap.
Een van haar lammeren had een gat in haar romp, je zag het hartje kloppen, ze hebben het geen van allen overleefd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:41

Wat een trauma |(

Vind het al vreselijk om de foto's te zien, maar je eigen dieren zo aan te treffen en dan ook nog levend...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:04

Lijkt me ook afschuwelijk..

Wat betreft de wolf die is aangereden op de Immenweg in Lunteren. Die weg is deels verhard en deels zandpad en loopt gewoon echt naast het bos. Ik denk dat deze dus echt gewoon aangereden is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:07

Sanet schreef:
Net in de app weer een hartverscheurend filmpje van een verwond schaapje in Oosterwolde. Ik kan daar echt heel hard van huilen. In combinatie met verhalen die gewoon niet kloppen…

Loopt er op dit moment nog iets concreets waar we op korte termijn naar uit kunnen kijken qua beheer?

Citaat:
Eind maart stemt de Europese Commissie over de verlaging van de beschermde status van de wolf. Het is nog niet bekend hoe Nederland gaat stemmen. Natuurorganisaties roepen demissionair minister Christianne van der Wal (Stikstof) op om tegen het voorstel te stemmen.

https://www.horses.nl/overig-nieuws/wol ... e-stemmen/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:19

Kan even geen link plaatsen maar melding van 22 dode schapen bij 1 aanval in Heelsum. Wanneer houdt dit op.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:24

Het is imo gewoon een stok om mee te slaan als de draad 1 cm te hoog is.
Die ene cm zal het in mijn ogen niet doen als de wolf zijn prooi op het oog heeft.

Zo kwam ik wel eens bij bedrijven met mijn werk en moest ik als chauffeuse een geel hesje aan terwijl ik goed op de hoogte ben met gevaren laden en lossen en liepen klanten bij die bedrijven zonder en hoefden dat niet aan. Is puur om je als bedrijf in te dekken.

Zo is het ook met die rasters. 1 cm te hoog, omheining dus niet goed en zal het daar wel aan hebben gelegen.
Dat de wolf dan toch op een plaats is binnen gekomen waar de draad wel op 20 cm hoogte hing lijkt er dan wel niet meer toe te doen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:25

Afbeelding

Heelsum.
Vreselijk ;( en gewoon overdag (???) Wolf zit er nog bij!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:29

Wou hem net posten. 22 dode schapen.
Citaat:
Heelsum Gelderland
25-02-2024
22 schapen gedood en 4 gewond. Op 1 foto is de wolf nog aan het eten.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:38

Mijngod zeg. Te bizar voor woorden.
Tweeëntwintig...

Ik zie zo snel geen omheining dus het is niet dat hij opgesloten zat en van de stress ging rond happen zegmaar. Gewoon moorden voor de fun.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:39

Elisa2 schreef:
Wat betreft de wolf die is aangereden op de Immenweg in Lunteren. Die weg is deels verhard en deels zandpad en loopt gewoon echt naast het bos. Ik denk dat deze dus echt gewoon aangereden is.

Ik begreep dat de wolf gevonden is op de Immenweg bij de kruising van de Wekeromseweg (of is het daar al Edeseweg??)
Dat is op de grens Ede/Wekerom en is alleen onverhard, pas veel verder richting Lunteren wordt een deel van de Immenweg verhard en en mogen er weer auto's rijden (na het hek van het Veluws Landschap).
Als de wolf dus echt is aangereden zou het op de (verharde) Wekeromse/Edeseweg zelf moeten zijn, want op die zandpaden rij je echt niet hard.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:40

Respect voor iedereen die de foto's nog kan kijken, mij lukt het niet meer. Een rare mengeling van woede, verdriet en onmacht en gevoel van onrechtvaardigheid komt dan boven, die de hele dag blijft hangen. Ik ben zwaar teleurgesteld in de overheid op dit gebied, dat ze dit maar laten gebeuren en het allemaal op het bordje van de dierhouders schuiven en de media die het eerlijke verhaal niet brengt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:41

Ik moet zeggen dat ik ook regelmatig even de ogen dicht doe en flink door scroll, zeker als ik 's ochtends nog zit te ontbijten...

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 25-02-24 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:43

Ik kan er ook niet naar kijken hoor. Vind het heel heel erg ;(

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:46

Die foto waarbij staat dat het een wolf is, lijkt meer op een vossenstaart? (Ik vermoed overigens totaal niet dat dit het werk van een vos is, maar wel dat die ook z’n graantje meepikt nu)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:48

Het is toch super lastig om dat goed op foto te krijgen? Snap wel dat de boer er niet ff heen loopt om een betere foto te maken. Die kan het vanaf een afstandje ook wel zien of het een wolf of vos is.