Djorf_6 schreef:Ik kom even binnen vallen met een vraag. Vroeger las ik veel in advertenties dat bij goedkeuring de kosten van een keuring voor de koper zijn en bij afkeuring de kosten voor de verkoper. Nu zie ik toch steeds vaker ook dat zelfs bij afkeuring de koper de keuring dient te betalen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zou dat voor jou als koper een absolute no go zijn?
Dit is erg afhankelijk van de prijsklasse van het paard. Als je een paard voor 3000,- te koop zet, dan ga je deze niet zelf rondom XR vooraf laten keuren voor 1000,- Dan is keuren op verzoek koper en dus ook zijn/haar risico. Vervelend voor de mensen die steeds kosten kwijt zijn hierdoor, maar vaak heeft het ook te maken met de prijsklasse waarin ze zoeken dat die paarden niet vooraf gekeurd zijn. En je kunt natuurlijk altijd besluiten om tijdens een klinische keuring te stoppen en niet verder röntgenologisch te onderzoeken.
Bij de meeste paarden boven de 10k, zit er vaak al wel een keuringsrapport bij. Al vind ik het persoonlijk wel netjes dat de verkoper ervoor zorgt dat dit rapport recent is en niet 5 jaar oud. Als de koper bij een recent rapport de keuring alsnog wil uitbreiden met bijvoorbeeld hals en rug foto's, dan is dit ook voor de koper. Als hier nu iets geks uit komt, dan kun je altijd ter plekke met de verkoper bespreken wie wat betaald, of dat er bij een kleine bemerking iets in de prijs kan worden gedaan.
Soms heb je nog wel eens een fokker die zo overtuigd is van zijn paard, dat die vooraf geen keuringsrapport op heeft laten stellen. Dan kan het gebeuren dat er toch een negatief keuringsrapport uit komt, wat natuurlijk vervelend is voor beide partijen. Afhankelijk van de prijsklasse gebeurt het dan vaak wel dat de koper de kosten op zich neemt (en het rapport mee krijgt). Of de kosten worden in mindering gebracht op de verkoopprijs als de koper het paard toch besluit over te nemen.
Kortom, allemaal erg afhankelijk van de prijsklasse waarin je iets zoekt.

Mocht iemand toevallig een bont paard te koop hebben/ weten die niet op marktplaats staat (deze check ik gemiddeld 4x per dag