Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:17

Djorf_6 schreef:
Ik kom even binnen vallen met een vraag. Vroeger las ik veel in advertenties dat bij goedkeuring de kosten van een keuring voor de koper zijn en bij afkeuring de kosten voor de verkoper. Nu zie ik toch steeds vaker ook dat zelfs bij afkeuring de koper de keuring dient te betalen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zou dat voor jou als koper een absolute no go zijn?

Dit is erg afhankelijk van de prijsklasse van het paard. Als je een paard voor 3000,- te koop zet, dan ga je deze niet zelf rondom XR vooraf laten keuren voor 1000,- Dan is keuren op verzoek koper en dus ook zijn/haar risico. Vervelend voor de mensen die steeds kosten kwijt zijn hierdoor, maar vaak heeft het ook te maken met de prijsklasse waarin ze zoeken dat die paarden niet vooraf gekeurd zijn. En je kunt natuurlijk altijd besluiten om tijdens een klinische keuring te stoppen en niet verder röntgenologisch te onderzoeken.

Bij de meeste paarden boven de 10k, zit er vaak al wel een keuringsrapport bij. Al vind ik het persoonlijk wel netjes dat de verkoper ervoor zorgt dat dit rapport recent is en niet 5 jaar oud. Als de koper bij een recent rapport de keuring alsnog wil uitbreiden met bijvoorbeeld hals en rug foto's, dan is dit ook voor de koper. Als hier nu iets geks uit komt, dan kun je altijd ter plekke met de verkoper bespreken wie wat betaald, of dat er bij een kleine bemerking iets in de prijs kan worden gedaan.

Soms heb je nog wel eens een fokker die zo overtuigd is van zijn paard, dat die vooraf geen keuringsrapport op heeft laten stellen. Dan kan het gebeuren dat er toch een negatief keuringsrapport uit komt, wat natuurlijk vervelend is voor beide partijen. Afhankelijk van de prijsklasse gebeurt het dan vaak wel dat de koper de kosten op zich neemt (en het rapport mee krijgt). Of de kosten worden in mindering gebracht op de verkoopprijs als de koper het paard toch besluit over te nemen.

Kortom, allemaal erg afhankelijk van de prijsklasse waarin je iets zoekt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:24

Elisa2 schreef:
Dat maakt mij dan het minste uit, franse stand is een van minder ergere dingen..toontredend is erger qua slijtage. Maar goed, daarom..het perfecte paard bestaat niet.

Zou eventueel nog keer heen kunnen gaan. Even goed opstellen en op harde zetten. Ze weet mijn twijfel al over dat voetje.

Hun hoefsmid heeft op ijzers gezet met idee dat het mooier is. Mijn hoefsmid zei op de foto’s die ik heb dat het niet echt perse nodig is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:16

Lieser schreef:
Wij hebben de keuring inderdaad betaald, ondanks dat ze op vier punten werd 'afgekeurd'. Dat de verkoper betaalt, is al jaren niet meer.

Of een verkoper meegaat in kosten voor verkoper bij afkeuren, is voor mij wel een indicatie over hoe betrouwbaar de verkoper is en in hoeverre hij/zij instaat voor het paard dat ie verkoopt. Snelle handel en particulieren zullen niet vaak meegaan in kosten voor verkoper bij afkeur. Degelijke handelaren die instaan voor hun reputatie en handel, zullen vaak het paard al gekeurd hebben voordat ze het aanbieden of meegaan in kosten voor verkoper bij afkeur.
Als een paard al door de verkoper gekeurd en op de foto gezet, dan vind ik het logisch als het risico van de keuring in principe voor de koper is.

Maar goed, ik was dus best verbaasd toen ik mijn paard anderhalve maand geleden kocht, paard was volledig gekeurd inclusief rug en hals door de verkoper in februari (ik heb het dier gekocht in september). Ik heb zelf dus niet eens voorgesteld om de kosten bij afkeuring bij hem neer te leggen, maar hij stelde het zelf voor dat hij bij afkeuring de kosten op zich nemen. Was gelukkig niet nodig (paard volledig goedgekeurd met allemaal 1-tjes op de foto's en geen chipjes) maar dat geeft mij wel een heel goed gevoel over hoe eerlijk en betrouwbaar de verkoper is.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:49

Djorf_6 schreef:
Ik kom even binnen vallen met een vraag. Vroeger las ik veel in advertenties dat bij goedkeuring de kosten van een keuring voor de koper zijn en bij afkeuring de kosten voor de verkoper. Nu zie ik toch steeds vaker ook dat zelfs bij afkeuring de koper de keuring dient te betalen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zou dat voor jou als koper een absolute no go zijn?

Ik heb helaas als koper alle keuringen zelf moeten betalen, alles afgekeurd. Inmiddels had ik van dat geld ook een leuke shet kunnen kopen :')

robbie88

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:46

Bij de stal waar mijn paard staat staan dus ook veel paarden voor de verkoop, alles is gekeurd kl en röntgen. overkeuren geen probleem, maar K.K.
Prijzen beginnen bij ong 9000 euro. Paarden gaan hier nog steeds als warme broodjes

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:24

Misschien na aanleiding van de reacties maar contact opnemen.. ik ben zelf eigenlijk tijd van als de vraagprijs boven je max is gewoon niet gaan ookal is het bijwijze van 100 euro. Gaat overigens om een paar van tussen de 6-8k.
Als ik echt smoorverliefd ben kan ik het betalen maar ik wil niet meer zo veel geld uitgeven aan een paard. Klint zo rottig en ik verwoord het misschien niet helemaal goed. Zoveel ellende gehad van een paard die echt niet goedkoop was en een vermogen kwijt geweest aan de DA, om nog niet te spreken over het verdriet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:17

Begrijpelijk tirzasarah10, maar om 1k wil je je droompaard ook niet laten staan natuurlijk. Wie weet kom je er wel uit met de eigenaar.

Pfff ik kan niet wachten tot morgen, tweede keer kijken en keuren, als hij goed is gaat hij zeker weten mee, kan gewoon nergens anders meer aan denken :):) :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:11

Spannend Tarzan, wordt hij morgen dan gelijk gekeurd?

Begrijpelijk Tirza, dat zijn allemaal afwegingen om te maken.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:51

_Tarzan schreef:
Pfff ik kan niet wachten tot morgen, tweede keer kijken en keuren, als hij goed is gaat hij zeker weten mee, kan gewoon nergens anders meer aan denken :):) :')

Spannend, veel succes!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:23

Succes Tarzan +:)+

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 21:02

Oh leuk en spannend Tarzan! Heel veel succes morgen, ik duim voor je!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 21:06

tirzasarah10 schreef:
Misschien na aanleiding van de reacties maar contact opnemen.. ik ben zelf eigenlijk tijd van als de vraagprijs boven je max is gewoon niet gaan ookal is het bijwijze van 100 euro. Gaat overigens om een paar van tussen de 6-8k.
Als ik echt smoorverliefd ben kan ik het betalen maar ik wil niet meer zo veel geld uitgeven aan een paard. Klint zo rottig en ik verwoord het misschien niet helemaal goed. Zoveel ellende gehad van een paard die echt niet goedkoop was en een vermogen kwijt geweest aan de DA, om nog niet te spreken over het verdriet.

Ik raad zeker aan contact op te nemen. Soms is een vraagprijs ook maar een richtprijs en heeft een verkoper al in zijn hoofd zitten dat hij evt voor juiste huisje/ combinatie wel iets wilt zakken. Ik zou wel vanaf moment 1 aangeven dat je het budget niet hebt om de vraagprijs te kunnen betalen. En dus informeren of er iets mogelijk is voor de juiste klik. Zegt de verkoper nee kan ja altijd nog balen, maar wie weet mag je komen kijken voor je budget :D

Zelf heb ik nu een super leuk paardje die boven ons budget was. Eerlijk gecommuniceerd dat dit voor ons niet ging lukken en we dan ook niet zouden komen kijken om ieders tijd te besparen. Werden we na wat heen en weer gekletst (en verteld wat ons max budget was) uitgenodigd om toch te komen kijken.
2x wezen kijken, volledige keuring en vervolgens door de eigenaren naar ons gebracht.
Ondertussen staat ze een maandje bij ons op stal en is ze ons voor een deel ook echt gegund :D

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 00:23

murls schreef:
Oh wat leuk! Gefeliciteerd allebei!

Zelf ben ik ook opzoek naar een braaf bont allround (recreatie)paard, maar helaas erg lastig te vinden. |o Mocht iemand toevallig een bont paard te koop hebben/ weten die niet op marktplaats staat (deze check ik gemiddeld 4x per dag :') ), dan hoor ik dat graag!

Pb

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 01:04

Tarzan heel veel plezier morgen.
Jullie berichten hebben mij geholpen afgelopen week door te komen. De oude eigenaar neemt haar terug, maar moet eerst een ander paard verkopen om plek te maken. Hoop wel dat dat niet te lang duurt, want ben nu al erg aan haar gehecht.

Maar ook zin om weer op zoek te gaan, al heeft mijn man liever dat ik stop met rijden :(

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 10:09

Succes Tarzan!

Heeft iemand ervaring met zelf een zoekertje plaatsen op mp? Krijg je dan serieuze reacties of juist handelaren met onverkoopbare paarden? Ik zag dat mp daar geld voor vraagt, dus ik twijfel of ik een advertentie zal zetten ...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 10:16

Mijn buurvrouw heeft dat wel gedaan en is zo aan haar nieuwe paard gekomen

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 10:21

Lieser schreef:
Succes Tarzan!

Heeft iemand ervaring met zelf een zoekertje plaatsen op mp? Krijg je dan serieuze reacties of juist handelaren met onverkoopbare paarden? Ik zag dat mp daar geld voor vraagt, dus ik twijfel of ik een advertentie zal zetten ...

Ik heb het wel gedaan en mijn lieve merrie er aan overgehouden. Ze stond officieel nog niet te koop maar die vrouw vond mijn zoekertje zo bij haar paard passen dat ze een bericht heeft gestuurd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 10:58

Ik heb zo gereageerd op een zoekertje en m'n Gelderse merrie verkocht !
Nou ja overgedaan aan de dame in kwestie,onder de marktwaarde. Kon haar zelf eigenlijk niet aanhouden toen , maar door wat issues ook niet aan iedereen wegdoen.
Ze heeft een super fijne plek en heb nog regelmatig contact.
Dus kan zeker werken een zoekertje plaatsen en dat het zo fijn klinkt voor iemand die niet perse wil gaan verkopen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:49

Mag ik hier ook aansluiten?

Ik heb na een jaar alles doen mijn 12 jarige Lusitano in moeten laten slapen op een peesblessure niet niet wilde herstellen.
Omdat hij ook PSSM had was de winter altijd al een hele nare tijd voor hem waarin hij heel stijf werd, zeker als hij niks mocht doen.
Zo’n winter hebben we dus vorig jaar gehad, en nu we in september definitief te horen hebben gekregen dat zijn pees niet meer zou gaan genezen heb ik de knoop doorgehakt en hem voor de winter in laten slapen.
Een groot gat, ik had hem al vanaf veulen en ik had alles zelf bij hem gedaan.
Hij liep Z1 en we hadden de punten om Z2 te starten, verder ging ik vaak met hem naar strand en deed ik veel langeteugelwerk met hem.

Ik ben nu op zoek naar een nieuw maatje waar ik weer dezelfde dingen mee kan doen, fijn dressuur rijden, maar ook lekker naar buiten, langeteugelen, mee op vakantie.

Maar ik moet zeggen, het valt echt niet mee…
Was van de zomer al een beetje rond aan het kijken, en zoek nu echt dagelijks alles af, vraag filmpjes op, ga paarden kijken, maar het is echt lastig om iets te vinden dat betaalbaar, fijn rijdbaar en gezond is…

Ik zag ineens dit topic, dus wie weet kan ik hier nog wat moed of tips uit putten!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:20

Zit je op FB groepen nouvel?
Daar zie ik wel leuke dieren passeren .
Moderatoropmerking:
tekst voldoet niet aan de aanwijzingen in de openingspost
Laatst bijgewerkt door balance op 19-11-22 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:23

Lieser schreef:
Succes Tarzan!

Ik zou het zeker proberen! Wij willen misschien verkopen maar zien een advertentie en alle reacties daarna niet zitten. Dus ik kijk ook zeker naar gezocht advertenties, als daar de perfecte match bij zit scheelt dat een hoop gedoe. Zo zullen er vast meer verkopers zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:24

Ah nouvel sterkte@ wat heftig! Wist wel dat hij peesblessure had maar niet dat het niet meer te genezen was :(:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:29

MyWishMax schreef:
Ah nouvel sterkte@ wat heftig! Wist wel dat hij peesblessure had maar niet dat het niet meer te genezen was :(:)

Thanx!
Ja alles uit de kast gehaald en nog een zomer helemaal vrij gegeven maar helaas, hij ging alleen maar slechter lopen…
Echt waardeloos…
Ben er echt nog stuk van, maar hem eindeloos laten lopen zonder iets te doen met zijn pssm was ook geen optie.
Hij heeft nog een prachtige zomer gehad waarin hij lekker paard kon zijn en daar moet ik maar vrede mee hebben…

Z_j, ja ben lid van heel veel fb groepen, zit dagelijk alle verkoopsites af te speuren…
Maar lusitano’s rond de 1.64 zijn hier echt dun gezaaid en heel duur, en PRE’s en kruisingen die boven de 1.60 zijn, gezond en fijn gereden zijn ook wat dun gezaaid helaas…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:36

Ja, we hadden het al eens gehad over probleem van moeten bewegen met pssm of iig de gevolgen van zoveel stil staan. Dan is voor de winter afscheid nemen het eerlijkste een paardwaardigste wat je kon doen idd. Maakt het niet makkelijker alleen :(:)

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:03

Succes en veel plezier vandaag Tarzan