Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:54

Gefeliciteerd *\o/*

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:59

Gefeliciteerd met jullie 10 jarig jubileum!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:26

Wat lief Kathleen je laatste alinea. Proficiat met je 10 jarige feest. Leuk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:46

Gefeliciteerd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:25

Gefeliciteerd! Voelt het ook als 10 jaar...? :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 16:12

pmarena schreef:
Gefeliciteerd! Voelt het ook als 10 jaar...? :D

_O- mijn man zegt eerder 20 met mijn paarden en ideeën. _O- _O-

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:41

Gefeliciteerd met jullie jubileum <3

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:06

Van harte gefeliciteerd!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 21:00

Afbeelding
Sammie was er natuurlijk ook bij. :+: zo spik en span gepoetst door mijn oudste vrienden dat mijn kleed zelfs geen korreltje stof opgepikt heeft van hem. :+:
Afbeelding

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:05

Jullie zijn echt een knap stel samen! Gefeliciteerd!!

Ouders zijn altijd lastig denk ik. Iets met je vrienden kan je kiezen, je familie niet. Wij hebben door t lot echt de leukste buren ever gekregen. Inmiddels ook m'n beste vriendin. En ik zou niet zonder meer willen. Toch anders als ik aan familie denk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:07

Knapperds!!! Mooi hoor.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:23

Wat een tof stel zijn jullie! Vond Sam het niet gek dat je erop ging met zo'n jurk?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:25

Gefeliciteerd, foto's herinner ik mij alsof het gister was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 21:49

Mars schreef:
Wat een tof stel zijn jullie! Vond Sam het niet gek dat je erop ging met zo'n jurk?

Sam vind alles een beetje gek maar zo lang ik ergens in de buurt ben vindt ie het meestal ook oke. _O- :+:

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:13

Die foto’s had je al eens geplaatst, denk ik, hé ? Ik blijf die erg mooi vinden. Gefeliciteerd samen. <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 22:17

:j Die met Sam iig wel. Ergens halfweg het topic denk ik. :))

Ik kwam vandaag terug van de paarden naar de grote weide brengen maar het is hier vrij benauwd dus ik zuchtte diep en mijn man zegt heel droog "voelt ge ze?" dus ik antwoord even droog "uhu, alle 10. :+"
Hij heeft ook tegen vrienden iets gemompeld over veel te veel weides hebben moeten afzetten de afgelopen tien jaar. _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:54

Hahaha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 14:43

Wat vinden jullie een redelijk bedrag om een paard zadelmak te maken? Puur het zadelmak maken dus. Stalling is apart.
En hoe ‘ver’ verwachten jullie dat het paard is bij zadelmak maken? (Alsin: waar ligt de grens tussen zadelmak maken en door rijden?)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:37

Prijzen weet ik niet.
Voor mij is zadelmak: braaf onder het zadel in stap, draf en galop. Kent dus de basis hulpen (Hercule kende ook de stem commando's). En is gewend om buiten te rijden en is daar ook braaf.
Voor een merens is dat natuurlijk heel erg belangrijk want dat zijn geen dressuur kanonnen.
Hercule was een duur paard voor die tijd. Dit had te maken met het feit dat hij door een expert beleerd was voor de wagen. Tevens dat hij zadelmak was gemaakt door de fokker, wat inhield dat hij braaf en betrouwbaar binnen en buiten was.
Dressuur matig hebben wij hem zelf beleerd.
Wat ook fijn was dat hij gewend was om 's nachts in een stal te staan voordat hij bij ons kwam en het daar ook goed op deed (altijd in de kudde gestaan).
Mijn men instructeur reed zonder enige oefening zo met hem in de prijzen tijdens een men wedstrijd. Zo snel, scherp en goed was hij beleerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 15:50

Gewend om buiten te rijden begin ik niet aan.
Wat jij allemaal op noemt is IMO een paard met een bevestigde basis… dat is voorbij doorrijden zelfs. := Rêve en Sam voldoen niet eens aan al die eisen. _O-
Wie met Sam buiten wil mag niet bang/onzeker aangelegd zijn. :=

Braaf onder het zadel is natuurlijk relatief. Je hebt er die na 10 jaar nog niet braaf zijn voor veel ruiters. :=

Het gaat hier voornamelijk om werk in de bak gaan. Buiten braaf maken moeten ze zelf doen. Wij hebben hier geen mogelijkheden om echt buiten te gaan en ze de Rijksweg op nemen is ook niet echt verstandig. _O-

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:06

In mijn ogen is zadelmak maken:
Effectief enkel en alleen zadel/hoofdstel en druk vanaf de grond kunnen verdragen (als in wijken voor de druk thv waar het been ligt en tegen teugeldruk kunnen). Heel mischien nog wat hangwerk, maar gewoon alles eigenlijk vanaf de grond. Waar dus geen ruiter voor nodig is. Dit is iets waar ik de meeste waarde aan hecht en gerust op een correcte manier 250/300€ maand voor wil geven. Dit is gewoon de meest belangrijke basis en het meeste geld waard in mijn ogen.

Verder als dat zit je in mijn ogen al in de catogerie ruitermak, denk aan ruiter erop aan de longe,eventueel al los en meest basis hulpen die eigenlijk al van de grond bevestigd zijn onder het zadel oppakken. Als het zadelmak erbij komt zou ik denken aan 300-350€/ maand

En daarna is gewoonweg simpelweg doorrijden/verder trainen en daar betaal ik momenteel 250€ voor

En dat zonder stalgeld
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 12-08-23 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:07

Dat snap ik, maar zoals ik bewust erbij schrijf, ik praat over een merens ras en dat is echt anders en die moeten gewoon braaf zijn want anders klopt er iets niet.
Maar Hercule ging als een plank door de bocht hoor, die kon dressuur matig nog niet eens een B proef rijden en dat was ook totaal niet nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:40

Ik denk dat je het beste met klant kan overleggen wat die wil? Ik vermoed dat mensen zelf al wel het 1 en ander zullen doen aan paard een paar keer longeren met bit (als ze dat willen) en zadel met klapperende stijgbeugels, want waarom zou je daarvoor iemand anders betalen...?

En dat je het beestje dan verder laat inrijden door een handige ruiter die het meteen goed doet.
En dat kan dan basis zijn zoals in alle gangen een rem en eenvoudig stuurtje. Of wat verder gaan.

Ik denk dat zadelmak inderdaad is tot of t/m het moment van even er op hangen met ruitergewicht.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:49

Zadelmak is voor mij de hulpen kennen voor stap, draf en galop. De rem en stuur moet er ook op zitten. Al denk ik dat er mensen zijn die daar iets anders onder verstaan.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:01

pmarena schreef:
Ik denk dat je het beste met klant kan overleggen wat die wil? Ik vermoed dat mensen zelf al wel het 1 en ander zullen doen aan paard een paar keer longeren met bit (als ze dat willen) en zadel met klapperende stijgbeugels, want waarom zou je daarvoor iemand anders betalen...?

En dat je het beestje dan verder laat inrijden door een handige ruiter die het meteen goed doet.
En dat kan dan basis zijn zoals in alle gangen een rem en eenvoudig stuurtje. Of wat verder gaan.

Ik denk dat zadelmak inderdaad is tot of t/m het moment van even er op hangen met ruitergewicht.

Ik heb dit vroeger altijd zelf met mijn mama gedaan, altijd zalige paarden gehad waar iedereen op kon weg rijden. De laatste die we zo klaar gemaakt hebben, heb ik na 6 jaar terug gekregen waarbij 6j niets gedaan is en daar is zonder verder voorbereidend werk een kind op gestapt en mee bos in gegaan. Paardje had 6j lang geen zadel of hoofdstel meer gezien. Puur omdat die basis zo zo stevig bevestigd was.

Maar eerlijk, nu mijn mama er niet meer is ? Gaan die van mij toch echt hiervoor in training weg naar mensen die ik vertrouw en waarbij deze basis goed, correct en eerlijk bevestig word. Puur doordat ik weet dat ik teveel perfectie verwacht zonder iemand naast mij die me terug fluit. En dan geef ik diegene die ze inrijd liever carte blanche met eentje die alleen de basis kent (longewerk aan halster, wijken voor druk, bewegingen op/rond/aan het hoofd, eventueel deken en dus die beweging. Maw: algemeen respect op en rond mensen zonder schrik voor bewegingen of druk …) zonder dat ik iets kan verknoeien aan de verdere basis zoals teugeldruk of longeren aan het bit omdat ik de perfectie die ik van mezelf eis ook van mijn paard durf te eisen.

Dat heeft in mijn ogen niet alleen te maken met niet zelf kunnen/willen kwa opvoeding of basis, maar met je eigen zwakte en sterktes kennen :j
En ik heb niet dat gevoel, niet die kennis, maar vooral niet die vergevingsgezindheid naar mezelf, maar daardoor dus ook mijn paarden om te zeggen ik doe dit alleen. En ik ben dus oprecht bereid hier vlot 250-300€ In de maand voor te betalen als dit wilt zeggen dat mijn toekomstige jonkies net zoals mijn merrie na 6jaar stil staan zo opgezadeld kunnen worden en kunnen weg rijden.