pmarena schreef:Ik denk dat je het beste met klant kan overleggen wat die wil? Ik vermoed dat mensen zelf al wel het 1 en ander zullen doen aan paard een paar keer longeren met bit (als ze dat willen) en zadel met klapperende stijgbeugels, want waarom zou je daarvoor iemand anders betalen...?
En dat je het beestje dan verder laat inrijden door een handige ruiter die het meteen goed doet.
En dat kan dan basis zijn zoals in alle gangen een rem en eenvoudig stuurtje. Of wat verder gaan.
Ik denk dat zadelmak inderdaad is tot of t/m het moment van even er op hangen met ruitergewicht.
Ik heb dit vroeger altijd zelf met mijn mama gedaan, altijd zalige paarden gehad waar iedereen op kon weg rijden. De laatste die we zo klaar gemaakt hebben, heb ik na 6 jaar terug gekregen waarbij 6j niets gedaan is en daar is zonder verder voorbereidend werk een kind op gestapt en mee bos in gegaan. Paardje had 6j lang geen zadel of hoofdstel meer gezien. Puur omdat die basis zo zo stevig bevestigd was.
Maar eerlijk, nu mijn mama er niet meer is ? Gaan die van mij toch echt hiervoor in training weg naar mensen die ik vertrouw en waarbij deze basis goed, correct en eerlijk bevestig word. Puur doordat ik weet dat ik teveel perfectie verwacht zonder iemand naast mij die me terug fluit. En dan geef ik diegene die ze inrijd liever carte blanche met eentje die alleen de basis kent (longewerk aan halster, wijken voor druk, bewegingen op/rond/aan het hoofd, eventueel deken en dus die beweging. Maw: algemeen respect op en rond mensen zonder schrik voor bewegingen of druk …) zonder dat ik iets kan verknoeien aan de verdere basis zoals teugeldruk of longeren aan het bit omdat ik de perfectie die ik van mezelf eis ook van mijn paard durf te eisen.
Dat heeft in mijn ogen niet alleen te maken met niet zelf kunnen/willen kwa opvoeding of basis, maar met je eigen zwakte en sterktes kennen 
En ik heb niet dat gevoel, niet die kennis, maar vooral niet die vergevingsgezindheid naar mezelf, maar daardoor dus ook mijn paarden om te zeggen ik doe dit alleen. En ik ben dus oprecht bereid hier vlot 250-300€ In de maand voor te betalen als dit wilt zeggen dat mijn toekomstige jonkies net zoals mijn merrie na 6jaar stil staan zo opgezadeld kunnen worden en kunnen weg rijden.