Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

candalisa

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:33

Sizzle wat een mooie foto’s! Ik ben dit jaar niet zn sneeuw mens geef mij maar voorjaar :roll:

Vientje nou syd mag wel meekijken met pinda die stuitert als een malle.

PS jeetje wat een rodeo paard! Zijn wel echt super heb foto’s zo!

Anouk super netjes gedaan hoor! Mag je best trots op zijn!

Noisy ze zijn aan het uploaden :)

Even delen syd haar moeder staat bij de senioren topic :)
[VN] Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 8

En syd en rudi mochten eerst even gek doen vanmiddag was heel hard nodig
https://youtu.be/wF7S734PWJk

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:05

Je bent wel een doorzetter, Anouk_h! :j
Ondanks dat het allemaal niet mee zat heb je je niet uit het veld laten slaan.

Je ziet Mac inderdaad erg zoeken maar dat komt met meer ervaring en les wel goed. Jullie zijn een leuke combinatie!

Even ontvluchten noem ik dat, psvanlot. Hoort erbij zeker bij de jonkies!

Prachtig Sizzle! Zoveel sneeuw had ik ook wel gewild maar helaas..Dit was onze sneeuwrit :')

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:27

Even een zijspoor :)

Babootje schreef:
fransje23 schreef:
Volgens mij worden arabieren en Engels volbloeden meestal niet bedoeld met hoog in het bloed staande paarden. :+

Nou ja, ergens is dat wel zo. Hoog in het bloed staande paarden hebben ergens in hun pedigree Anglo-arabisch of Engelse volbloed zitten.

De term "volbloed" wordt gebruikt voor een stamboek waarbij de fokkerij "gesloten". Zo is bv een Trakehner een volbloed, omdat een Trakehner alleen een Trakehner mag heten als vader en moeder ook Trakehner zijn. Maar ook die fokkerij is in de basis ontstaan uit Arabische en Engelse volbloed.

De term "hoog in het bloed staande paarden" gebruiken we nu meestal voor de wat fijner gebouwde, sensibele paarden met veel "GO". Totilas was bv half Trakehner.

In de pedigree van mijn (inmiddels ingeslapen ruin) Johnson x Ferro uit de Balia stam zat bv Exxkurs. Een door het KWPN goedgekeurde volledig Engelse volbloed gefokte hengst.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /exkurs-xx

Ik weet wel waarvoor de term gebruikt wordt maar ik denk inderdaad dat het zijn originele betekenis verloren heeft. Vroeger toen Engels volbloed net werd ingekruist dekte het nog de lading. Het grootste deel van de paarden heeft inmiddels in meer of mindere mate arabisch of engels volbloed in zich. Daardoor is een haflinger bijvoorbeeld ook geen koudbloed.
Maar het is zo apart dat het gebruikt wordt voor eigenschappen, en de vooral de speciale behandeling daarvoor, die ik niet herken bij een Arabische volbloeden en Engels volbloeden.

Nu heb ik sowieso een voorkeur voor sensele en vooral ook voor veel go. Maar naar mijn mening is er vaak een verwarring tussen sensibel/gevoelig en onzeker.
Er zijn best veel rijpaarden erg onzeker en dat geeft meer problemen dan sensibel zijn. Ze schieten snel in het rood en kunnen de spanning moeilijk kwijt.

In sommige gevallen zijn paarden zo ril gefokt dat je je af kunt vragen of ze een paardwaardig bestaan kunnen hebben. Van een kleine verandering lang van de rel zijn is niet oké.

Nu weer on topic,
lekker even de benen strekken Candalisa!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 08:44

fransje23 schreef:
Je bent wel een doorzetter, Anouk_h! :j
Ondanks dat het allemaal niet mee zat heb je je niet uit het veld laten slaan.

Je ziet Mac inderdaad erg zoeken maar dat komt met meer ervaring en les wel goed. Jullie zijn een leuke combinatie!

Dat komt vooral omdat ik weet van Mac dat hij wel eens een dramaqueen kan zijn, maar ik weet ook dat zodra ik er op zit hij altijd *even afkloppen* zóó braaf is. 100% het tegenover gestelde van wat zich ervoor heeft afgespeeld, heel fijn altijd.

Het trailerladen gaat normaal wel re-de-lijk, maar in het donker was helemaal nieuw voor hem. + dat hij normaal gesproken dan nog geen eten heeft gehad en dus ook iets meer motivatie heeft om zich te laten lokken. Nu stak ie zijn middelvinger op als het zou kunnen. Maar nu was hij dus 3 uur van te voren al gevoerd (zijn brokjesmaaltijd bedoel ik dan, hooi hangt er natuurlijk in principe altijd). Maar goed als mijn vriend er weer zin in heeft, doen we komende donderdag gewoon poging 2 :+

Overigens denk ik dat ik in de toekomst wel echt een keer een lesje trailerladen wil. Hij vind het echt niet eng, maar doet gewoon stom. Gaat een beetje met 2 voeten op de klep staan slapen en verzet dan geen pas meer. Maar loopt wel zonder miepen mee op de trailer af zeg maar, het is niet dat het al moeite kost om hem überhaupt mee in de buurt te krijgen. Hij loopt dus gewoon 100 keer mee richting de trailer, maar zet dan 1 of 2 voeten op de klep en daarna is hij er klaar mee gaat staan schrapen of trekt me weer mee achteruit. Met veel geduld doet hij het dan soms ineens wel en we oefenen nog steeds af en toe zonder dat we dan ook werkelijk weg gaan dus daar mag de associatie niet liggen. Maar goed, ik zal de trailer vandaag ook weer een keer achter mijn auto hangen en weer een poging doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:57

Gisteren een beetje weinig tijd voor de filmpjes en fotootjes, maar ik wilde er even op reageren.
Prachtig die sneeuwfoto's Sizzle en ook Fransje. Ik was gisteren ook van plan sneeuwfoto's te maken maar helaas lag er net te weinig en was alles ook zo weer weg hier.

Filmpje met Mac en Anouk:Leuk om te zien Anouk dat je paardje zo verandert. Leuk en werkzaam dier ook.
Ik zou wel kijken of je wat meer voorin het zadel kunt zitten. Ik denk dat dat je balans wat beter zou kunnen maken. Heb je er een springzadel op liggen?

PS van Lot: Je kunt het maar kwijt zijn he? Hopelijk laat ze dat onder het zadel. :D :D

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:23

Dankjewel voor de tip ik ga er op letten! Het is een veelzijdigheidszadel meer spring gericht :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:55

Vandaag geen spoor meer van sneeuw maar wel mooi weer om re rijden :)
Ben vanmiddag alleen met Joya op pad geweest. Alleen is ze, begrijpelijk, wat minder stoer dan met een ander paard dus we hadden wat op onthoud her en der op weg naar de duinen. Eenmaal in het duin ging het erg goed.
Ben draf en galop aan het uitbreiden. Rijd dan minder kilometers maar die zijn dan du wel intensiever.

Afbeelding

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:25

Wat een stuiterbal PSVanLot :+

Wauw Sizzle, dat is pas een winterwonderland! :wow:

Wat leuk Noisy!

Haha dat is toch net een iets zieliger pakje sneeuw Fransje, maar daarvoor niet minder leuk, knappe foto ook die laatste. Ben toch wel wat jaloers dat jullie zo fijn kunnen wandelen. Met mijn ander paard ging ik vroeger ook ieder weekend op stap, heb daar toch ook een gigantisch gemis aan.

Hier is dus de dierenarts net geweest, goed nieuws; niks zorgwekkends. De blokkade die er de vorige keer bij de osteopaat in zat was wel nog een beetje voelbaar, maar zeker ook geen uitleg voor zo'n 'hevig' gedrag. Waarschijnlijk is dat afkomstig van het niet-passende zadel, en vanaf we dan wel een goed passend zadel hebben zou de dierenarts nog eens langs komen om die knoopjes uit de spieren te halen. Maar is dit een verklaring waarom ze 180 graden omdraait? Nee. De dierenarts vond ook dat het eerder rijtechnisch zal zijn en een jong fris paard in koud weer. Dus gelukkig hebben we dit kunnen uitsluiten, al vermoedde ik ook niks ernstig want ze loopt wel gewoon zuiver en toont geen tekenen van pijn. Wel gewoon blij dat ik dit toch nog even heb laten checken gewoon om mijn eigen gevoel ook wat gerust te stellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:30

Goed bezig Fransje, ben benieuwd of je je km doel gaat halen, klinkt als enorm veel!
Sneeuwvlokjes zonder dik pak is ook romantisch.
Nadeel van veel sneeuw is dat het ook langer een zooi is als het smelt :+

CL, fijn zo‘n bevestiging inderdaad. Mijn zadel ligt ook niet meer zo stabiel, ik heb even de vorm van de rug vergeleken en die lijkt ook in de verste verte niet meer op 1 jaar geleden. Er is duidelijk schoft op gekomem, helaas nog niet genoeg om 1 kopijzer kleiner te gaan (nu XW/XXW), maar er moet wel een laagje vulling tussen nu. Ik hoop dat dit halve maatje minder nog wel gaat gebeuren want dan is de keus wat groter.

Ik ga denk ik weer vooral meelezen aangezien we ons orienteren op een huis kopen en dat kost veel tijd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:49

Mooi dat er verder niks mis is Calipso!
Misschien toch wat rustiger aan proberen dan want de hele week door zijn maar weinig jonkies die dat aankunnen.

Zoowh heerlijk Fransje dat je zo fijn kunt rijden al, Joya en jij gaan zo goed!
De sneeuw viel wel tegen idd, maar toch wel mooi!
Wat betreft het bloed, Volbloeden zijn meestal stabieler idd, de kruisingen hebben wel de go maar niet het bijpassende brein.

Misschien moet je het filmen Anouk als je gaat laden, dan kun je eens kijken of je zelf iets anders doet dan dat de bedoeling is.
Tenminste, zo werkt het bij mij wel, als je het terugkijkt zie je opeens dat je soms verkeerde signalen geeft.

Candalisa de peerden moesten even hun ei kwijt!

Noisy wel grappig dat jullie samen in het topic zitten.

Haha Vientje Pinda waggelt smorgens naar buiten, lijkt mij wel als ik nog geen koffie heb gehad. :')
Gelukkig wil ze later nog wel fftjes wild doen. :):)

Sizzle wow das pas echt sneeuw, prachtig!
Ze kijkt idd een beetje jolig! :D
Is ze geschoren of gewoon zo'n korte vacht?

Psvanlot lekker jolig, beter aan de longe dan met rijden! :P

Malik deed wel een dansje met de poownies.. :D

Zelf heb ik maar in stal gereden. :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:57

Wat geb je toch een heerlijke kudde staan <3
Brave Malik.
Nee, Bjelle is niet geschoren, ze krijgt niet echt een teddy vacht. Ik heb nog nooit een paard gehad dat erg veel haar aan maakt bedenk ik me nu. Voor een binnenbak zou het wel te warm zijn trouwens, maar die hebben we niet :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:17

Dank je, ben blij met mijn kudde! <3
Malik heeft geen deken op maar zijn vacht is niet zo heel dik, valt mij mee.
Maar niet zo kort zoals jouwe.
Wel fijn hoor als ze mooi in de vacht blijven als ze moeten werken, de pony's krijgen altijd een enorme vacht. :=

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:16

Die pony's _O- _O- Wat lief ook zo knuffelen met Malik <3

Ja een goed passend zadel is wel echt belangrijk Sizzle. Ben ergens zo boos dat ik mijn eigen zadel nog 2 maal heb laten aansmeren door mijn zadelpasser terwijl het eigenlijk niet goed lag. Ook veel geld aan kwijt geweest...

Ja, donderdag komt er iemand anders met Marie rijden. Ik heb mijn instructrice daarnet gebeld om uit te leggen dat ik liever eens iemand anders met haar laat rijden maar dat is helaas in het verkeerde keelgat geschoten. Ben er zelf nog even van ondersteboven %) Ik zal dus vrijdag zelf moeten rijden met de zadelpasser, want het zadel van mijn instructrice ga ik dus ook niet meer gebruiken. Dus heel dringend een zadel nodig. Voel me er niet zo comfi bij om zelf te rijden maar het zal gewoon niet anders kunnen...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:17

Waarom vraag je de nieuwe ruiter niet om te rijden ipv jijzelf?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:18

Dat is wel een mini-binnenbak, MirandaMalik :j
Volgens mij wilde Malik alleen even duidelijk maken aan de oliebol dat ze verdomd irritant waren :D lekkere mini-scheurijzers! Geniaal!

CL, je kunt het maar gecheckt hebben! Doe je goed :)
Komt de zadelpasser vrijdag?

Sizzle, succes met de huizenjacht!
Is er bij jullie net zoveel hysterie op de woningmarkt als in Nederland?

Kilometers lijken veel maar het valt wel mee. Vanavond even een uur gewandeld om eventuele stijfheid eruit te stappen en je hebt er zo weer 5 kilometer bij.
Kleine stukjes tellen ook mee.

Buiten kunnen rijden is voor mij essentieel. Heb daar daar ook zodra ze uit de opfok kwam alles op gericht. Veel gewandeld, schriktrainingen, leren om gaan met grote machines en vrachtwagens etc.
Zou ook niet op een stal gaan staan zonder uitrijdmogelijkheden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:28

Die kan niet... Dus dan zou ik de afspraak nog eens moeten verzetten (duurt dan ook weer 2 weken). Maar in die weken kan ik zelf dan ook niet met haar werken, ik wil nu terug vanaf de grond aan de slag gaan zelf en dan beginnen met gewoon op en af stappen. Zolang ik ook geen passend zadel heb kan de dierenarts niet komen voor dry-needling, dus wil het echt gewoon achter de rug hebben.
De zadelpasser komt idd aanstaande vrijdag. Maar het stelt me dan wel al gerust dat er donderdagavond nog eens mee gereden is door dat meisje. Zij neemt haar zadel ook mee.

Ja hier zijn ook veel wandelmogelijkheden, maar ben nog niet verder dan de oprit geweest :') Het is wel fijn zo, jij en Joya doen het ook gewoon echt goed heb ik de indruk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:55

Gewoon vragen of je het zadel 2 weken op proef mag.

Franje, wij kijken in een hele moeilijke regio, maar wie weet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:05

Ooh Sizzle je berichtje had ik gemist, spannend zeg, op zoek naar een huis!

Calipso met jou was ze volgens mij best wel braaf toch?
Je kan misschien iemand ernaast laten meelopen?
Van een professioneel zou je verwachten dat ze dit niet persoonlijk opvatten, het blijft tenslotte jouw keuze.

Fransje ja met Malik doe ik ook veel om voor te bereiden op buiten, sowieso altijd handig en ook goed voor de band. :+:

Malik wordt af en toe ook duizelig van de ponnies. :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:18

Nu het over zadels gaat bedenk ik me net dat mijn zadelmaakster ook moet komen. Heb het zadel nu een weekje of 7 en nu is de vulling wel wat gezakt denk ik.
Maar in NL mogen ze eigenlijk alleen werken in nood begreep ik?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:22

Gewoon hysterisch help roepen aan de telefoon dus :D
Ik vraag me oprecht af wat een zadelnoodgeval is :')
Alsof een paard sterft van niet rijden.

Uitgerekend zadel passen kun je echt wel goed covid proof doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:24

Reparaties mogen en opvullen is toch een soort repareren?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:44

Er kan allerlei nood zijn aan een zadel als daardoor de training van je paard stil komt te liggen.

Maar ik hoef niet te roepen hoor. Twee weken geleden al contact gehad. Als ik wil dan komt ze meteen omdat met het aanpassen ze niet af heeft kunnen leveren ivm noodgeval in familie.

Denk dat ik der eens een berichtje doe voor de carnavalsvakantie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:26

PSvanLot schreef:
Nu het over zadels gaat bedenk ik me net dat mijn zadelmaakster ook moet komen. Heb het zadel nu een weekje of 7 en nu is de vulling wel wat gezakt denk ik.

Ik heb begrepen dat de zadelmakers gewoon werken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:37

Zadelmakers mogen nu niet langskomen omdat ze overal komen en dan kunnen verspreiden.
Je kan wel naar hun locatie als ze dat hebben omdat je dan de enige bent met een afspraak.
Tenminste, dat is wat ik had begrepen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:53

Babootje schreef:
PSvanLot schreef:

Ik heb begrepen dat de zadelmakers gewoon werken.

Verschillende werken er gewoon, maar dag mag eigenlijk niet.