Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:37

Het was een nuttige les haha. Fijn kunnen werken aan het punt waar we (of eigenlijk ik) tegenaan loop op moment.
Ze schrok, en dat mag natuurlijk best. Alleen ipv dat ik er dan aan blijf rijden rij ik erop af met het idee oh als ze maar niet weer schrikt en dat werkt natuurlijk niet.. Daar fijn aan kunnen werken, veel korte stukjes sturen naar links en rechts zodat ze continu met de gedachten bij mij blijft en we niet recht op het 'enge' punt af hoeven. Uiteindelijk ook wel heel fijn kunnen rondsturen. Bij mij zelf moet de knop even om dat ik eraan blijf rijden en haar voor ben ipv afwachten en ze mij te snel af is. Thuis gaat dat prima maar op 'vreemd' terrein nog wat moeizamer.

Vandaag een rondje naar buiten geweest, en dat ging weer heel braaf :) Alleen de schapen waren een beetje spannend.

Super Laura! Knap dier!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:26

Knappe Harvey!!
Klinkt als een goede les Melissa!

Wij hadden vandaag even een flinke terugval. Ze maakte een schijnbeweging waardoor ik heel even uit balans was. Daar schrok ze van en vervolgens kon ze alleen nog maar rennen... en hard ook.... pfoe dat zit niet relaxt

Het was stilstaan, omhoog komen en achteruit of in paniek rennen door de bak...

Uiteindelijk toen ze weer een paar rondjes normaal gestapt heeft afgestapt want het werd me echt te gevaarlijk en ik was helemaal alleen op stal :+

Aan de longeerlijn gedaan en toen deed ze nog steeds zo schieterig, duurde echt lang voordat ze weer ontspande...
Maar even weer iemand mee om dit op te lossen want dit gedrag willen we niet :+

cutes_ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:06

Heyy ik heb een vraagje ik heb een zadel voor mijn shet gekocht maar past deze?
Afbeelding zelf ga ik niet op hem rijden

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:40

Ojee Sanne.. Ze was dus even echt goed in paniek :(:) Gelukkig wel blijven zitten. Hopelijk is ze de volgende keer gewoon weer relaxt..

Cutespony normaal stellen we altijd wel even voor in dit topic.
Zadel lijkt mij vrij groot

Ken vandaag toch nog even een rondje gereden. Kon bij me buurvrouw in de bak terecht en nu bij daglicht kan dat mooi omdat we dan dus een stukje langs de straat gaan. Vind ik het donker niet fijn.
Aan de hand er naar toe gestapt, heel relaxt. Daar was ze eerst zwaar onder de indruk van de paarden van haar die in de wei ernaast ging racen. (daar is het natuurlijk ook gek voor dat er ineens een paard in 'hun' bak is :') ) En in de wei voor bij de bak stonden een paar ezels. Eerst even 10 minuten aan de hand gestapt totdat alles weer rustig was en toen kon ik ook simpel opstappen en wegrijden. Ging best heel fijn dus ook maar even kort gedaan en erop teruggestapt. Liep ze ook heel braaf en ontspannen achter mijn moeder aan. Was dus weer een mooie leer :) Misschien van de week nog een keer binnenbak opzoeken en anders kunnen we waarschijnlijk komende zondag weer in de bak thuis met nieuwe omheining :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:58

Mirjamalvaro de foto's ogen wel heel netjes! Mooi front zit er op.

nouklime hoe gaat het nu met het voorwaarts rijden?

Francieen dat is een mooi beeld inderdaad!

Melissa wat fijn dat je in dressuurbanen hebt kunnen oefenen! Dat lijkt me erg leerzaam. Ik ben ook wel heel benieuwd hoe Veroon daarmee om zou gaan.

paljaslaura gelukkig dat de verkoudheid afzakt en het hoesten zo goed als over is. Nu kun je lekker aan de slag!

Leuk halster mirjam, ziet er comfortabel uit.

Melissa jij bent lekker vaak op pad met je jonkie, heel verstandig!

paljaslaura hey, wat leuk, je bent lekker fanatiek :). Ziet er goed uit.

oeh Sanne dat is minder.. Is ze misschien gespannen door vuurwerk? Ik heb er hier 2 die nu al behoorlijk rillerig ervan zijn. Veronia trekt zich er gelukkig weinig van aan. Veiligheid gaat zeker voor. Nu wel kijken hoe je zo snel mogelijk het vertrouwen terug kunt krijgen, want het is wel balen als dat een knauw krijgt.

cutes_pony's ik tem je post even.

En Melissa was alweer op pad haha. Goed bezig joh!

Ik heb vandaag mijn laatste rit voor 2018 gehad met Veronia. We hadden vanmiddag weer les. We zijn nu aan het werk met de aanleuning en ruggebruik. Veronia mag haar lichaam nu echt wat meer gaan gebruiken en ik zie toch al wel iets daarvan in de foto's terug! Best trots op wat we dit jaar allemaal hebben gedaan samen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil jullie allemaal alvast een heel goed uiteinde en een mooi en gezellig begin van 2019 wensen. Ik hoop dat het een gezond, gelukkig en sportief jaar mag worden!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:23

Ik had niet het idee dat het aan het vuurwerk lag. Had al 20 minuten gereden, ook al gegaloppeerd enzo. Was al flink wat carbid afgeschoten in de omgeving en daar reageerde ze eigenlijk niet op. Was gewoon echt even stomme pech en dan schiet ze meteen terug in d'r oude paniek gedrag... heel zuur... maargoed we gaan er gewoon weer mee aan de slag.

Wauw de foto's zien er weer goed uit! Je ziet inderdaad terug dat je d'r net wat meer aan het werk zet, tof hoor! En zo leuk met d'r blonde manen :+:

En melissa wat goed! Stoer hoor!

mirjamalvaro

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:09

Goed bezig. Ezeltjes waren zeker heel raar?
Paniek momentjes zijn dan weer wat minder.
Knappe Verona!

Hier helaas minder nieuws. Zo trots als ik was met de kringfinale laatst. Nu ligt ze in puin. Trap tegen haar oogkas. Open botbreuk.
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:54

:oo mirjam wat erg! Wat nu?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:42

Oh ik lees nog steeds mee maar sjee Mirjam wat een domper!! Gaat er schade blijven of kan het helemaal bijtrekken?

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:53

@Murosch lief dat je het vraagt! Maar helaas vertoonde hij 2de kerstdag weer hetzelfde gedrag als voordat het zadel werd aangepast. bokken en wegdraaien aan de longeerlijn... dus ik zit even in een dipje! 4 Januari komt de osteopaat die afspraak stond gelukkig al dan kan ik daarna weer verder zoeken wat het dan kan zijn. wat een fijn beeld weer van jullie samen! het ziet er zo vriendelijk en stabiel uit!

Oei Mirjam dat is schrikken!! op naar een goed herstel in 2019!

@Sanne dat is inderdaad niet zo fijn als je alleen bent! Ik app nog steeds mijn ouders als ik ga rijden met een eindtijd voor het geval dat het mis gaat zijn toch jonge dieren.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:15

Mirjam super naar! Hopelijk gaat het snel beter.

Ilse ging top net alleen opstappen is ze vervelend, de hele tijd draaien. Hebben jullie hier tips voor?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:52

Dat is balen zeg nouklime :\

Sterre haar oogkas moet weer vanzelf aan elkaar groeien. Het zal een wat andere vorm aannemen dat de rechter, maar dat kan geen kwaad.
Zorg nu is dat de boel niet gaat ontsteken. Ze krijgt 2x per dag flink wat antibiotica, pijnstillers en oogzalf.
Ondanks pijnstillers had ze gisteravond zo'n pijn dat ze amper at. Gelukkig haar in de middag goed zien eten en drinken.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:53

Heel erg balen!

Arme kleine meid! wat kunnen ze toch soms ook lomp met elkaar omgaan he!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:11

Mwah oogkas doormidden trappen vind ik niet meer onder lompheid vallen eigenlijk. :o

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:13

Jeetje mirjam wat heftig!! Hopen dat het mooi geneest!

Nouklime; ja m'n moeder weet wel dat ik rijden ben. Maar ben op een vrije zondag gerust 3 uur op stal dus dat heeft ze ook niet meteen door haha.
Sta op een vrij grote stal (35 paarden ongeveer) maar gister was er dus echt niemand. Dus dat werd me iets te link helaas...

Heel poedersuiker want je wilt er eigenlijk niet af op zo'n moment. Maar ze deed aan de longeerlijn nog zo lang zo paniekerig dat ik wel wist dat het de goede keuze was :+

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:40

murosch haha ja afgelopen week wel een beetje vaak haha. Vind het (nog) niet verantwoord om zonder omheining om de bak te rijden. Als het goed is gaan we zaterdag de nieuwe plaatsen.
Maar ag ze worden er wel mooi wijs van :)

Ziet er lekker ontspannen uit Murosch! Jullie gaan ook lekker!

mirjam gek genoeg vond ze de ezeltjes niet eens heel gek. Ze keek er wel op maar niet heel extreem.
Met mijn vorige merrie als ze dan langs kwamen wandelen en we waren aan het rijden dan stond ik achter in de bak en kwam ik niet voor of achteruit totdat de ezels weer weg waren. Had dus idd wel verwacht dat Ken er ook meer op zou kijken.

Ik zag al wat op fb voorbij komen, bah zeg wat schrikken.. Lijkt het wel goed te komen?

Balen zeg nouklime.. Kan het niet gewoon wat puber gedrag zijn?
Hier rij ik ook alleen als er iemand thuis is, ook met de ander. Blijven toch levende beesten

Francien kan je met opstappen niet zorgen voor 1 kant aanleuning? Dat je bijvoorbeeld in de hoek opstapt zodat ze minder snel kan wegdraaien?

Mirjam pff heftig.. Geloof graag dat het haar flink zeer doet. Hoe is het gebeurd?

Sanne inderdaad voor dat moment wel de goede keuze!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:07

Stille meelezer :o (in het begin wel wat gepost)

Francien, mijn paard vond opstappen en wegstappen wat spannend, waardoor hij ook niet graag stilstond. Ik ben hem toen een snoepje gaan geven direct nadat ik op gestapt was. En nu vindt hij het niet meer eng en juist erg leuk :D

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:22

@murosch Wat een fijn beeld! Je bent goed bezig!!

@mirjam Oh jeeetje wat erg! Hoop dat alles weer helemaal goed komt?

@francieen: Die van ons draait soms ook nog met opstappen. Wij hebben geleerd de oefening moeilijker te maken en stil staan is dan rust/beloning. Dus als ik opstap en ze draait buig ik haar hals in en zodra ze stilstaan laat ik los. Ze gaat dan vanzelf bedenken dat stilstaan toch wel relaxed is. Hoop dat je hier iets mee kan.

@xSannnee Hoop dat jullie snel de goede weg weer inslaan! goed dat je les neemt!

Hier gaat alles eigenlijk best goed! Volgende week hebben wij onze eerste les staan. Mega veel zin in!! Ik heb bij mijn nieuwe zadel bow balance beugels gekocht maar moet behoorlijk wennen aan die dingen. Denk dat het uiteindelijk wel heel goed is voor je maar nu voelt het nog heel wiebelig.

Ik wil jullie allemaal alvast een prettig nieuwjaar wensen!

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:26

Heel erg balen Melissa! Helaas is het geen pubergedrag de blik in zijn ogen veranderd ook en het is geen bokker (leuke woordspeling haha). wacht even af wat de osteopaat vind of juist niet vind. En ga daarna verder zoeken als zij niks vind.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:28

nouklime schreef:
Heel erg balen Melissa! Helaas is het geen pubergedrag de blik in zijn ogen veranderd ook en het is geen bokker (leuke woordspeling haha). wacht even af wat de osteopaat vind of juist niet vind. En ga daarna verder zoeken als zij niks vind.

Whahaha moest hem even 2x lezen :D
Als ik het goed herinner heb je best vaak gereden afgelopen weken, misschien een idee om het even te laten rusten en verwerken? Wie weet stap je over een maandje weer op je brave knollie.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:36

Nee ik rij maar 2x per week haha omdat ik het haat om in de avond in het donker te rijden :')

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:27

2x in de week kán best wat indruk maken hoor. Ik heb in de eerste weken 1x per week alleen even gezeten, daarna rond stappen. Nu nog steeds maar 1x in de week, max 15 min stap en een rondje draf. Ze heeft nog nooit gezegd, ik doe het niet.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:03

Lief dat je meedenkt Sbravour! Maar hij heeft echt pijn zegt mijn gevoel het is niet, niet willen. Alle alarm bellen gaan af bij mij en als hij volgens de osteopaat en zadelmaker en dierenarts nergens pijn heeft dan kom ik erop terug haha. Maar hij maakt echt een indruk van auw voor zover hij auw kan zeggen natuurlijk!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 02:26

WoW nouk dit is helemaal een misverstand. Ik heb in mijn vluchtige lezen helemaal niet beseft dat je juist aan de slag ging met osteopaat. Ik had in mijn hoofd dat je het idee had dat hij aan het uitproberen was. Sorry! Helemaal verkeerd. Gelukkig zie je het zelf juist in en ben je er al mee aan de gang. Jack is vast weer gauw de oude! Gelukkig nieuw jaar :) en goed bezig!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 11:05

Goedenmorgen en de beste wensen voor het nieuwe jaar allemaal! Iedereen de nacht goed door gekomen (mens en dier)? Hier begint iedereen weer een beetje uit zijn of haar schulp te kruipen nu gelukkig. Onze hond was zo ontzettend bang, die heeft bijna 24 uur zijn behoeftes opgehouden. Durfde niet naar buiten. Twee van de paarden waren ook flink onrustig vannacht. De enige die gewoon stond te kauwen was Veronia.

Gek idee eigenlijk.. ik heb nu een 4-jarige op stal in plaats van een driejarig kleutertje. Ook voor onze oudste is het weer een hele speciale mijlpaal. Veronia's oma is nu officieel 32. Een paar weken geleden hadden we dat niet durven hopen. Ze heeft toen waarschijnlijk een beroerte gehad maar is toch weer opgekrabbeld. Krasse oude dame.

Afbeelding

Wat kun je goed zien dat het oma en kleinkind zijn he?
Afbeelding

Nouklime ik hoop dat je van de osteopaat wat wijzer wordt dan. Hopelijk stelt het niet heel veel voor.

Mirjam ik hoop op een spoedig herstel voor Sterre.

jacqii heel veel plezier met je eerste les!

Francien Veronia wou eerst ook niet netjes stil staan met het opstappen. Ik deed het net als Jenny, even een brokje als ik zat. Nou daar was ze wel voor te porren en vanaf die tijd gaat het prima.