Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:24

Ja hoor stuur maar door

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:49

Ik zou hier af en toe een Amy update geven. Het goede nieuws is dat ze steeds fitter aan het worden is en dat ze ook langzaamaan weer wat aan begint te komen. Ze staat nu samen met de andere twee en dat gaat, na wat jagen de eerste keer dat ze samen stonden, goed. De twee merries kunnen het goed vinden. Mijn paard trekt sowieso wel meer naar andere merries, en ik merk dat Amy nu ook toenadering zoekt naar haar. De ruin van mijn zus daarentegen is echt een bitch :')

Hebben ze nu op stal ook omgedraaid mijn merrie staat nu tussen Amy en de ruin in, en dat lijkt rustiger te zijn voor ze.

Het minder leuke nieuws; ze heeft ontzettende jeuk. Ik dacht in eerste instantie dat ze luizen oid had. Gezien haar verminderde weerstand leek me dat logisch. Ik kon geen luizen of eitjes zien, maar heb toch contact opgenomen met de da en van hen kreeg ik spotinor mee (€ 0,90, goedkoopste dierenartsrekening ooit! :D ). De jeuk blijft echter erger worden. Mijn moeder kwam ineens met de opmerking dat leveraandoeningen jeuk kunnen veroorzaken. Ik heb vanmorgen de da gebeld en de behandelende da belt morgen terug voor overleg. Ik vermoed nu dat het supplement dat ze krijgt voor ondersteuning van de lever de boosdoener is. Misschien is het teveel voor haar lever, misschien is ze allergisch. Het is dus even afwachten wat de da zegt.

Zo zag haar hoofdje er begin deze week uit. De kale plekken zitten nu overal op haar hoofd. Heb het met haar te doen. Niks zo vervelend als jeuk :(

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:49

Jeuk is inderdaad niet leuk. :( Verhuizen kan ook weer voor een deuk in de weerstand zorgen en als die dan al niet top was. Hopelijk vind je snel de oorzaak zodat je haar gericht kunt helpen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:56

Wat krijgt Amy nu allemaal qua voer en evt supplementen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 23:42

Geen schimmeltje ?
Smeer de plekjes eens in met simpele schimmelcreme van de kruidvat

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 23:55

Ik ben ook benieuwd wat ze aan voer en supplementen krijgt.
Wel heel sneu voor haar.
Ik kwam van de week toevallig nog een baby Amy tegen tussen mijn foto’s.
Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:20

Die is echt té schattig Boemel <3

Ze krijgt een kwart schep weightlift en een bodempje basisbrok van Pavo. Verder krijgt ze een pilletje selenium/vit E en 25 ml van Ekyrenal. En hooi, voordroog volgens mij.

Ik denk niet dat het een schimmel is, ze heeft echt over haar hele lijf jeuk. Schimmel is meer plaatselijk dacht ik? Ziet er ook niet uit als een schimmelinfectie, maar ik zal het voorleggen bij de da.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:58

Er staat op internet dat ponies een halve dosis moeten hebben. Wellicht is de 25ml te heftig.
Ik ken de samenstelling van de rest niet, maar graanvrij voeren lijkt me veiliger. De problemen kwamen pas nadat je dit ging geven? Anders wellicht stoppen en rustig opbouwen of kijken naar een alternatief. Je zou mariadistel kunnen geven voor de lever.

Ik ben zelf fan van de combinatie brandnetel en kleefkruid bij allergische reacties en huidproblemen. Die zijn gedroogd te kopen en worden graag gegeten.
Zou dit wel in een lage dosis geven en rustig opbouwen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:06

Ik zou voor nu eerst de dierenarts volgen en het tijd geven. Amy heeft echt een hoop te verduren gehad en is net verhuisd. Hoe nuchter ze ook is, dat zal stress geven en met de tekorten die ze heeft zal ze ook heftiger reageren.

Bij mij heeft ze niet persee graanvrij gehad en ook niet luzerne vrij. Dus zou het niet direct zoeken in voer. Meer op waar ze van komt..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:30

boemel schreef:
Er staat op internet dat ponies een halve dosis moeten hebben. Wellicht is de 25ml te heftig.
Ik ken de samenstelling van de rest niet, maar graanvrij voeren lijkt me veiliger. De problemen kwamen pas nadat je dit ging geven? Anders wellicht stoppen en rustig opbouwen of kijken naar een alternatief. Je zou mariadistel kunnen geven voor de lever.

Ik ben zelf fan van de combinatie brandnetel en kleefkruid bij allergische reacties en huidproblemen. Die zijn gedroogd te kopen en worden graag gegeten.
Zou dit wel in een lage dosis geven en rustig opbouwen.

Staat op de fles niet aangegeven. Heb de supplementen door mijn ouders op laten halen, en die hadden geen instructies meegekregen. Ik wacht inderdaad even de da af. Kan best zijn dat die zegt stoppen met het supplement of een andere dosis.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:18

Gaan haar de komende twee/drie dagen van het supplement halen om te zien of het de jeuk verminderd. Daarna op 15 ml zetten. Mocht ze dan weer reageren met jeuk, dan moet ik bellen, dan krijg ik een ander supplement mee.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:41

Is dat niet erg kort om uit te proberen. Ik zou er zeker twee weken niet aankomen en het de tijd geven uit het lichaam te laten gaan en mocht het dan daar aan liggen niet eens meer proberen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:00

Ze heeft die supplementen wel nodig. Aantal dagen stil leggen om van de jeuk af te komen, kan eventueel langer hoor. Gewoon even aankijken, maar de lever heeft nu echt ondersteuning nodig. Waardes waren extreem verhoogd toen ze hier kwam, weet niet of het leesbaar is:
Afbeelding
Dus om er helemaal niks mee te doen, is wat mij betreft geen optie. Selenium was ook 52, terwijl die waarde tussen de 100 en 200 hoort te zitten. Ik overleg met de dierenarts voor dit soort dingen. Die wilde in eerste instantie de dosis alleen verlagen.

Beetje warrig geschreven, sorry daarvoor :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:37

Ik zou de PAVO eruit doen en vervangen door andere brok. Van PAVO is bekend dat sommige paarden daar slecht op reageren.

Maar als het de combi stress/weerstand is, zou ik juist overleggen met de dierenarts voor een vitaminespuit. Dat wil ook weleens net dat zetje geven dat ze nodig hebben.

Ik weet niet hoe jouw dierenarts is, maar onze dierenarts kan ik voor zoiets gewoon bellen, overleggen en plan maken. Daar betaal ik dan alleen de materialen, geen consult.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:29

Even een andere vraag, ik overweeg mijn D pony bij een trainingstal voor verkoop bemiddeling te zetten. Ik heb geen bak bij huis en hij wil dus wel eens een onzekere ruiter van zijn rug gooien. Hij moet dus eerst knap door gereden worden.
Maar waar vind ik een fijne stal ? Op marktplaats kom ik bijvoorbeeld ook advertenties tegen van stallen die D ponies vragen maar heeft iemand daar ervaring mee ?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:31

Dreamcatcher stables verkoopt regelmatig ponys , geloof ook van klanten. Lijkt een fijne stal te zijn

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:38

Bedankt ik ga ze opzoeken

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:49

Letsdunit schreef:
Even een andere vraag, ik overweeg mijn D pony bij een trainingstal voor verkoop bemiddeling te zetten. Ik heb geen bak bij huis en hij wil dus wel eens een onzekere ruiter van zijn rug gooien. Hij moet dus eerst knap door gereden worden.
Maar waar vind ik een fijne stal ? Op marktplaats kom ik bijvoorbeeld ook advertenties tegen van stallen die D ponies vragen maar heeft iemand daar ervaring mee ?

Die gezocht advertenties staan er van oa stal Door stap en daar zou ik persoonlijk ver van weg blijven. Ik snap de aantrekking omdat zij hem overkopen en je dus geen kosten meer hebt, maar dan staat hij wel morgen weer als brave kinderpony te koop voor het driedubbele.

Pascalle van Boxtel vind ik zelf een fijne amazone. Wij bieden dit zelf ook wel, fijn eerlijk en kleinschalig maar ik sta tot zeker half maart hartstikke vol.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 23:28

Ik weet niet waar je woont, maar stal Veenstra in Nuis is ook een fijn adres om je pony te laten doorrijden en verkopen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 23:56

ikke schreef:
Ik zou de PAVO eruit doen en vervangen door andere brok. Van PAVO is bekend dat sommige paarden daar slecht op reageren.

Maar als het de combi stress/weerstand is, zou ik juist overleggen met de dierenarts voor een vitaminespuit. Dat wil ook weleens net dat zetje geven dat ze nodig hebben.

Ik weet niet hoe jouw dierenarts is, maar onze dierenarts kan ik voor zoiets gewoon bellen, overleggen en plan maken. Daar betaal ik dan alleen de materialen, geen consult.

Da is al op de hoogte gesteld, zie mijn eerdere reactie. Hier overigens ooit van Subli over gegaan naar Pavo, en nooit problemen ermee gehad. Er is van elk merk wel iemand die zegt dat diens paard er slecht op reageert. Beetje op de samenstelling en hoeveelheid letten scheelt vaak al een boel.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:25

Ik heb inmiddels contact met een paar stallen, waar onder Dreamcatcher stables, ik ga even kijken wat voor ons de beste oplossing is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:47

Wat is het hier allemaal rustig. Niemand actief opzoek op het moment?

Amy is gestopt met schuren, dus het lag inderdaad aan het supplement. Ga vanaf maandag weer in kleine dosis geven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:57

Oh gelukkig maar.

Als ik niet ziek word (nu snipverkouden) ga ik morgen een 7 jarige ruin bij een particulier bezichtigen.
Lijkt een leuk paard, ook recent volledig RX gekeurd.
Maar, t is op basis van gunning en klik die de eigenaresse ziet en we zijn met 4 gegadigden.
Dus, t is maar de vraag of ik m mag kopen :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:01

Op basis van gunning heb ik mijn jonkie verkocht…..
spannend Boemel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:10

Ha ha ja, maar er waren vast geen 4 potentiële kandidaten die na elkaar verspreid over 2 weken moeten komen :D

Ben i.i.g. geslaagd voor de “eisen”: onverpakt, onbeperkt hooi, paarden aan huis en zowel dressuur als buitenritten rijden. :o