Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 13:43

Donnatella schreef:
Hey Ayasha, het verhaal over jouw vader doet mij heel erg denken aan mijn opa. Van een heel verstandige, redelijke en rustige man ging hij naar iemand die tijdens onze trouw ineens de bediening begon uit te maken dat hij borden had horen vallen in de keuken en dat geen doen was (wat helemaal niet erg was voor onze tafel). Iets wat hij nooit zou doen en iedereen erg van opkeek. Hij kreeg later steeds vaker waanideeën en was dan ook echt agressief. De diagnose was inderdaad dementie.
Ik weet niet of je een idee hebt of dementie bij familie van hem ook nog voorkomt? Want vaak is dit erfelijk.

Erg moeilijk dat hij niet naar de dokter wil. Kan je niet met jouw of zijn HA contact opnemen en het hierover al hebben en vragen hoe je dit het beste kan aanpakken naar hem toe?
Je vader heeft geen vertrouwenspersoon die meer van hem gedaan krijgt dan iemand anders? Soms dringt de ene persoon wat beter door dan de andere.

Zo een situatie is voor iedereen - zowel voor jullie als ook voor hem - loodzwaar. Hele dikke knuffel :(:)

Hij heeft zelfs geen HA. := het speelt al ettelijke jaren (vijftal minimaal) en de HA die hij had is op pensioen en net als in NL heeft Belgie inmiddels een tekort aan HA's dus er zijn vaal patiëntenstops. Iemand als papa "wil" men dan vaak niet want hij gaat 1 x en dan jaren niet meer en dan komt ie weer eens met iets dat eigenlijk al maanden eerder behandeld had moeten worden. Dokter zegt daar dan wat van en mijn vader vat dat op als "uitgescholden" worden dus hij gaat niet meer. Zowel mijn vader en broer hebben een enorme angst voor alles wat dokter is. Mijn broer gaat dan nog wel als ik of mijn moeder mee gaan maar alleen gaat die ook niet. Papa gaat zelfs niet als een van ons mee gaat tenzij hij echt geen andere uitweg ziet. Ik woon verschillende dorpen verder en mijn dokter is dus ook totaal niet betrokken met papa zeg maar. Ik ben zo'n kleine 40km weg verhuist van mijn ouderlijke dorp. Tot ongeveer een jaar geleden was ik die persoon die het meeste gedaan kreeg.. : Het feit dat hij dus zo uit haalt naar mij heeft op verschillende niveau's consequenties voor ons gevoel zeg maar. Niet alleen dat het persoonlijk niet leuk is om te horen maar ook dat we meer en meer grond aan het verliezen zijn.

Mijn grootmoeder heb ik niet gekend, mijn grootvader had bij mijn weten geen dementie. Die had wel nierdialyses nodig die hij geweigerd heeft waardoor hij relatief snel aftakelde ook mentaal omdat hij zichzelf aan het vergiftigen was maar dat was geen dementie. (eh ja koppigheid is ook erfelijk.)
De agressie herken ik ook wel van bij mijn grootvader. Bij mijn grootvader was het echter meer zijn karakter dan een probleem in de hersenen. Mijn vader heb ik altijd als een hele zachte man gekend terwijl ik van mijn grootvader nooit andere verhalen gehoord heb dan dat hij bijzonder agressief en dominant was. Een stukje zit het er ook wel "in" in die zin dat zowel mijn broer als mijn vader als ik echt een type agressie hebben dat voorbij het "normale" gaat.. Wij zijn ons daar bewust van en hebben, of hadden, allemaal enorm veel zelfbeheersing omdat we weten wat er gebeurt als het knopje om gaat (en elk van ons heeft geleerd dat die agressie ook voor ons zelf gevaarlijk kan zijn dus het is ook een stuk zelfbescherming dat je dat leert.) maar papa lijkt die dus te verliezen en dat maakt het eng want ik weet wat er kan gebeuren als hij die helemaal verliest. Een stukje is dat ook wel erfelijk vrees ik. Maar dat is wel iets dat normaal getriggerd moet worden. Niet iets dat voort komt van uit een dwaze discussie of zelfs zonder aanleiding. Het is vooral dat áls we boos worden dat we in een fractie van een seconde van 0 naar 1000 gaan zeg maar... Niet dat we om het minste exploderen. En papa is ze de laatste maanden aan het combineren... Hij gaat nog niet tot zijn maximum maar ik heb mijn stiefmoeder al gezegd dat als het ooit echt mis zou gaan dat ze me meteen moet bellen en dat ik haar ga halen met mijn man. (om een indicatie te geven van wat we over de jaren heen al besproken hebben met oog op de verandering die we zien.)

Als je de kern niet kan aanpakken moet je "collateral damage" proberen te voorkomen..

Hij praat ook meer en meer over het verleden sinds drie maanden ofzo (wat ons ook het ide geeft dat het proces versneld is of iig dat er iets veranderd is.) en toegegeven, dat zijn ook alles behalve fijne verhalen, zoals ik al zei, mijn grootvader was een erg nare man. Zijn dood is geen verlies voor de wereld.

pmarena schreef:
Ik herken wel het 1 en ander. Ik zou dat gewoon behandelen als "dat is de boosheid die sprak" en het niet te persoonlijk opnemen. Zou het netjes zijn als hij excuses zou maken? Ja absoluut :j

Maar er zijn ook mensen voor wie dat teveel gevraagd is, om welke reden dan ook. In mijn ogen kan je daar een zekere afstand van nemen, zonder ze meteen helemaal te weren. Dan hou je het gewoon wat oppervlakkiger en stelt je verwachtingen voor deze persoon bij. Dan kunnen ze je ook niet meer diep teleurstellen zeg maar.

excuses verwacht ik zelfs niet. Mijn moeder kan ook zo zijn en daar heb ik een zekere afstand van genomen na een paar van dergelijke uitspraken in die zin dat ik haar niet negeer maar ik verwacht ook geen 'echte' liefde zeg maar. Alles is voorwaardelijk. Als ze iets doet dan weet ik dat er voor de maand voorbij is een wederdienst gevraagd zal worden. Zelfs als ik niet gevraagd heb om het te doen. :+ Maar bij papa valt me dat iets zwaarder om dat die tot nu toe wel gewoon blij leek te zijn met mijn bestaan.
Tis ook niet dat mijn ouders veel "last" gehad hebben van mijn bestaan. :o :=

Mijn probleem, en ik realiseer me dat dat mijn probleem is, is dat ik alles heel intens voel.. Niet alleen mijn agressie is intens maar al mijn emoties... ik heb daar naar de buitenwereld toe wel een zekere "demper" op staan en ik kan heel goed doen alsof ik er ijskoud onder ben maar vanbinnen is het in dit soort gevallen erg moeilijk om een manier te vinden om te "werken" met alles dat ik voel.

pmarena

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:59

Hmm wat je zegt dat jij de persoon was die er het beste bij kon en dat je je vader als een hele zachte man hebt ervaren enzo, dat maakt het nog een stuk pijnlijker dan inderdaad :(:) Tja jeetje. Niet leuk :n

Is de vraag nu wat je er mee "moet"? Zou hij wel weer goed benaderbaar zijn als je hem de volgende keer ziet? Wil je het uitspreken tegen hem dat hij je pijn heeft gedaan met wat hij heeft gezegd? Wil je vooral graag voorkomen dat dit nog eens gebeurd? Wil je hem toch naar de dokter krijgen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:02

Moeilijk Kathleen en hoe zaken bij je binnen komen herken ik heel erg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 14:05

In principe "moet" ik vandaag gaan (ik ga normaal elke dinsdag.)
Ik weet alleen niet goed of ik al genoeg gekalmeerd ben om dat te doen. :o gebaseerd op hoe mijn lijf reageert zou ik zeggen van niet en het probleem is dan dat als hij zo reageert dat ik dan ook uithaal en daar gaan we nergens mee komen... Enderzijds denk ik, ik ga en als hij begint sta ik op en ga ik naar huis maar daar kwetst ik hem mogelijk harder mee dan door af te bellen... Maar ik vind het moeilijk om gewoon te zeggen "ik ga niet" omdat ik weet dat mijn vader als hij nu rustig is, daar ook gekwetst door gaat zijn.

Of hij benaderbaar is weet ik niet. Vorige week leek hij toen ik aan kwam heel vrolijk en een half uur later (na het eten) ontplofte hij ineens. Ik denk dat het uit spreken weinig nut gaat hebben en in het slechtste geval zelfs de situatie erger maakt.

pien: Het is één van de redenen waarom ik me over het algemeen niet echt in sociale situaties begeef.... :o Mensen communiceren constant zonder dat ze het weten en het is dan eigenlijk zo lang je "onder de mensen bent" doen alsof je blind en doof bent en je tegenstrijdige boodschappen niet hoort. :+ Ik ben daar niet zo heel goed in (doen alsof) dus meestal bespaar ik iedereen gewoon de miserie. := :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:13

Dat is heel herkenbaar en met name Kathleen heb ik er in Frankrijk veel last van. Dat heeft te maken dat hier anders gecommunceerd wordt, het ene keer zo is en de andere keer zus hetgeen gewoon niet klopt. Ik word daar net als jij knettergek van en boos en verdrietig.
Met name in een vereniging heb ik hier last van. Ik kijk er nu met heel veel afstand naar en ik leg het vaak voorzichtig en vragend op tafel. En als ik dan eerlijk antwoord krijg hoe het zit, dan bedank ik en geef aan waar ik van in de war raak. Ik heb het idee dat we opeens veel beter communiceren met elkaar. Maar je wil niet weten hoeveel ik gehuild heb ,zelfs al uit het bestuur gestapt ben (maar de voorzitster liet mij niet gaan) en briesend hier thuis terug kwam. Het lijkt nu iets beter te gaan, maar ik begrijp je heel erg goed want het is gewoon zo verschrikkelijk moeilijk.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:08

En zou je hem kunnen laten weten dat het je vandaag echt niet af gaat en je daarom thuis blijft ? Dat is niet gelogen, denk ik. Of gaat hij daardoor te ongerust worden ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 16:30

Ik vrees dat hij dan ofwel gaat uithalen naar mijn stiefmoeder ofwel de hele week depressief gaat doen. Ik ga er zo heen. Als hij te slecht gezind is zeg ik gewoon dat ik me niet goed voel en naar huis ga.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:34

Heb je daar vrede mee om dat te zeggen...?

Ik ben meer geneigd om iets te zeggen als "ik hou van je, maar als je zo tegen me praat dan ga ik liever weg, tot volgende week" ofzo om toch je punt te maken dat dit zo niet kan.

Tenzij je natuurlijk echt denkt dat dat niet aankomt / te heftig aankomt / hij dermate malende is dat het niet nuttig is :(:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:56

Je vertrouwen in je lieve zachte vader is geschaad door zijn gedrag. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Als je het straks niet trekt als hij weer zo tekeer gaat lieg je volgens mij niet als je zegt dat je je niet goed voelt en weer terug naar huis gaat maar het voelt misschien als falen. Dat is het niet, je kiest voor jezelf want je kunt hem niet helpen. Dat is lief zijn voor jezelf. Bedenk daarbij ook dat je eerst jezelf moet helpen voordat je een ander kunt helpen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:00

Ik hoop dat het goed gaat/ging bij je vader. :(:)
Denk ook aan jezelf hé.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 18:06

pmarena schreef:
Heb je daar vrede mee om dat te zeggen...?

Ik ben meer geneigd om iets te zeggen als "ik hou van je, maar als je zo tegen me praat dan ga ik liever weg, tot volgende week" ofzo om toch je punt te maken dat dit zo niet kan.

Tenzij je natuurlijk echt denkt dat dat niet aankomt / te heftig aankomt / hij dermate malende is dat het niet nuttig is :(:)

Ja… ik weet dat het bij mijn ouders geen zin heeft om erkenning te krijgen voor mijn gevoelens. Hoewel ik het erg mis om een écht vader en moeder figuur te hebben is de realiteit dat ik uit een generatie kom die kinderen nam omdat dat zo hoorde. Je trouwde, kreeg kinderen en dat was zo. Ik ben de eerste generatie die gezegd heeft ‘het stopt met mij.’ Dus hoewel ze vast van me zullen houden besef ik ook dat ze nu de tijden veranderd zijn soms vast ook denken hoeveel makkelijker het geweest zou zijn zonder kinderen. Daar zit ook nog wel een heel gecompliceerd verhaal achter maar lang verhaal kort geloof ik dat ze hun best doen en gedaan hebben ook al waren en zijn de resultaten ehm… niet denderend. :+ het praat niks goed maar het zet dingen wel in perspectief. Desalniettemin vind ik het wel onbeschoft om me te zeggen dat ik er beter niet geweest was. :+

Ik heb idd ook overwogen om jouw variant te zeggen maar ik zal zien hoe het loopt sebiet.

Maflinger_S schreef:
Je vertrouwen in je lieve zachte vader is geschaad door zijn gedrag. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Als je het straks niet trekt als hij weer zo tekeer gaat lieg je volgens mij niet als je zegt dat je je niet goed voelt en weer terug naar huis gaat maar het voelt misschien als falen. Dat is het niet, je kiest voor jezelf want je kunt hem niet helpen. Dat is lief zijn voor jezelf. Bedenk daarbij ook dat je eerst jezelf moet helpen voordat je een ander kunt helpen.

Thx…. Heb ook letterlijk gestuurd naar mijn stiefmoeder dat ik eigenlijk op papa reken om me wel te willen dus dat ik er wel mee in mijn maag zat. Zij garandeerde me dat hij me niet zou willen missen (wat iets anders is dan je daadwerkelijk gewilt hebben maar oké. Daar komen mijn hersenen dan weer problemen maken.) en dat ze me allebei graag zien. Van mijn stiefmoeder ben ik daar ook wel zeker van. Mijn stiefmoeder is meer moeder voor me geweest dan mijn ouders samen. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 20:12

Hij is voorlopig gelukkig rustig. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 23:16

De avond is rustig verlopen gelukkig. Ik heb een sterk vermoeden dat mijn stiefmoeder met hem gepraat heeft. Zij kan er slecht tegen als hij zo tegen me doet. We hebben het oppervlakkig gehouden wat ook hielp. :+

Net de paarden binnen gehaald en even met ze geknuffeld. :+:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 07:42

Fijn dat er weer een normaal laagje over die vervelende ervaring heen gelegd is :(:)

Precies, dat oppervlakkige is de redding bij iemand die er snel met gestrekt been in gaat.
Soms wel jammer, maar stukken beter dan vuurwerk zeg maar.

Als je vader je niet zou willen missen dan ben je het dus waard geweest, en nog steeds :j
Wat fijn dat stiefmoeder lief voor je is +:)+

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:16

Fijn dat het een oké avond was. Ik vind het wel mooi dat je het zo goed met je stiefmoeder kan vinden en erg fijn voor jou dat ze, waarschijnlijk, met je vader gesproken heeft. Denk dat zij dichtbij genoeg bij hem staat om misschien nog wel een beetje tot hem door te dringen. Al is dat waarschijnlijk ook niet zoals jij of zij zou willen als ik zo lees waar jullie bang voor zijn, gezien zijn geestelijke gezondheid.
Knuffel voor jou!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:00

Wat fijn Kathleen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:12

Gelukkig maar :)
Het is lastig om het niet zo goed met je ouders te kunnen vinden.. Zelf heb ik ook zo mijn issues met mijn vader, hoewel het beter gaat als volwassene. Maar ik moet toch altijd een beetje op mijn tenen lopen als ik geen gedoe wil etc. Dus dat herken ik goed

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 01:10

Vandaag de eigenaar van Leo eens gesproken. Hele lieve meid. Beetje onzeker maar het hart op de juiste plek. :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Joy was humeurig. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 03:01

Sintara schreef:
Gelukkig maar :)
Het is lastig om het niet zo goed met je ouders te kunnen vinden.. Zelf heb ik ook zo mijn issues met mijn vader, hoewel het beter gaat als volwassene. Maar ik moet toch altijd een beetje op mijn tenen lopen als ik geen gedoe wil etc. Dus dat herken ik goed

Ik ben vroeg uit huis gegaan om weg te zijn van mijn ouders en diens opvattingen. :o

Ik ben eigenlijk een beetje het zwarte schaap in de familie… degene die zich ‘afgekeerd’ heeft van iedereen en natuurlijk hebben zij daar totaal geen schuld aan. In de eerste jaren probeerde ik nog contact te houden maar na mijn CVA en helemaal na mijn epilepsie aanval heb ik de knop om gezet…. Ik heb respect voor mijn ouders maar ik laat niet meer over mijn principes walsen en mijn verdere familie heb ik geen contact meer mee. Enkel mijn broer ben ik nog close mee omdat hij inmiddels hetzelfde gedaan heeft. Daarom is mijn broer ook van onschatbare waarde… al heel mijn leven is het ‘us against the world.’ En toen ik het zelf niet kon beschermde hij me vaak ten koste van zichzelf. Dus voor mijn broer ga ik door de hel en terug… maar niet voor de rest van mijn familie. Een simpel voorbeeld is dat mijn familie erg racistisch is. Daar heb ik me van los gemaakt. Ik ben geen moeder Theresa maar zolang men niemand schaadt moei ik me niet. En ik maak geen onderscheid in etniciteit. Ik zelf wordt vaak verward met ofwel iets zuiders (Spaans, Italiaans) ofwel juist midden oosten, :+

ik merk met mijn man tegen hoeveel hij aan loopt en soms ik zelf ook terwijl ik in wezen zo ver ik weet zo blank en Belg ben als wat. :? Enkel een nichtje en ik hebben het tintje, de krullen, de bijna zwarte ogen en blijkbaar gezichtstrekken die niet helemaal ‘Belgisch’ ogen. Die nicht en ik leken als kind ook best op elkaar. Zij heeft een twee-eiige tweeling en eentje is blond met blauwe ogen en de andere… als je mijn kinder foto’s er langs legt haal je ze niet uit elkaar… dus het zit denk ik in de vaderlijn (grootmoeder langs mijn vaders kant gezien mijn vader zijn zus ook zo was. En tot nu toe lijkt het vooral bij de meiden op te duiken. Nichtje heeft twee broers die net als mijn broer zo blank als wat zijn. :+ )

Enfin ik wijk af, sorry, ik heb keuzes gemaakt waar beide ouders niet blij mee zijn. Ik heb bepaalde familie leden verzocht me nooit meer te contacteren. Ik heb respect voor mijn ouders (heb nu ook een klein cadeautje voor mijn moeder voor de hulp op weide bv) maar ik vraag me soms af of er echt sprake is van ‘houden van.’
Is dat raar of gemeen?
Ik geef mijn vader en moeder lrv standaard een knuffel bij het binnen komen en weg gaan ongeacht hoe de avond gegaan is:

Citaat:
Ga nooit weg zonder te groeten Ga nooit heen zonder een zoen Wie het noodlot zal ontmoeten Kan het morgen niet meer doen Ga nooit heen zonder te praten Dat doet soms een hart zo'n pijn Wat je 's morgens hebt verlaten Kan er 's avonds niet meer zijn.

Bron: https://muzikum.eu/nl/dolf-brouwers/ga- ... -songtekst

Maar ik ‘voel’ daar weinig bij… als ik mijn broer een knuffel geef is er communicatie van twee kanten… hel jaren geleden toen ik het heel zwaar had met mijn moeder zei mijn fysio ‘Mag ik je een knuffel geven?’ En dáár zat veel meer begrip, empathie en zelfs een vaderlijke genegenheid in dan ik ooit bij mijn ouders gevoeld heb.

Ik weet niet goed wat voor persoon me dat maakt… de zeldzame keren dat ik mijn stiefmoeder een knuffel geef is dat gevoel van genegenheid er wel… en dat is een van de vele dingen die ik de afgelopen jaren ben gaan beseffen… en ik weet niet wat en of ik er iets mee moet dus voor nu probeer ik dat gevoel van leegte te negeren… maar als ik nood heb aan een ‘ouderlijke knuffel’ moet ik mezelf echt tegen houden om mijn fysio om een knuffel te vragen…. Ik bedoel…. Hoe bizar is dat? :+

Een beetje meer uplifting:

Mijn stiefmoeder vertelde dinsdag dat ik als kind een tekening langs mijn bed had hangen met mijn man zijn naam in een soort kalligrafie en daar allemaal hartjes rond en blijkbaar beweerde ik toen al dat ik met hem ging trouwen… _O- :oo
Het is niet heel gek dat ik in het lot geloof toch? _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:54

Erg mooi wel, dat met je man :P :D en het klinkt in elk geval wel alsof je stiefmoeder je door en door kent.

Weetje, dat jij je hebt afgekeerd tegen veel van je familie dat is nooit puur jouw schuld. Op basis van wat ik van je ken en lees op bokt is daar heel wat voor nodig voordat je zulke stappen zet :(:) soms moet je grenzen stellen om jezelf te beschermen en jezelf recht aan te kunnen blijven kijken. dat is niet de makkelijkste keuze, wel een goede keuze :o ..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:30

Om vooruit te kunnen in onze eigen ontwikkeling, zodat we kunnen zijn wie we zijn, kan bijhoren dat de oude familie banden worden doorgesneden. Het is een heel pijnlijk proces maar het kan echt nodig zijn om te worden wie we zijn. Als ervaringsdeskundige geef ik je een knuffel. Het is nl een hele eenzame weg.
Ik denk zelf dat het bij de huidige moderne mens hoort om je "eigen" familie om je heen te zoeken als die oude familie banden niet meer werken.
Dat lijkt jou ook aardig te lukken Kathleen, en dat is fijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:25

Mooi gezegd Pien. Een klasgenootje van mij in het lager was ook qua huid donkerder getint dan haar zussen. Ook eerder zuiders qua tint dus. Spaans of italiaans. Geen idee of er nog in haar familie waren die dat hadden. Misschien van ergens een verre voorouder of ja een grootouder die tijdens de oorlog ahum zich te goed heeft gedaan aan de plaatselijk meisjes of vrouwen. In die tijd werd daar niet over gesproken in de familie of werd het geheim gehouden waardoor latere generaties geen vermoeden hebben dat ze misschien andere roots hebben dan de andere familieleden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:46

Mijn vader was ook donkergetint, mijn opa en ooms trouwens ook. Geen idee waar dat precies vandaan kwam, maar mijn moeder vertelt nog steeds de verhalen dat ze vroeger regelmatig de auto uit moesten pakken als ze de grens over wilden, en dat dat te maken had met het uiterlijk van mijn vader :+

Maar goed, struggles met familie zijn heel herkenbaar, ik heb soms ook nog steeds een wat wankele verhouding met mijn moeder :j het is al 10x beter dan toen ik nog thuis woonde, ik werd namelijk ook nooit gezien als goed zoals ik was. Het zou beter zijn als ik meer zou zijn zoals mijn zusje, vond men :j Want iedereen vindt haar leuk, dus wees vooral zoals zij en niet zoals jezelf.
Ik dacht dat we dat ondertussen uitgepraat hadden, totdat ik laatst weer het verwijt kreeg dat ik te duidelijk en te stellig ben en dat mijn moeder en zusje daar last van hebben.
Voor mij een teken om weer afstand te nemen.... blijkbaar willen ze mij nog steeds niet accepteren :n (uiteraard is het allemaal wel wat complexer dan dat ik het nu neerzet).

Vorige week was mijn moeder ineens onverwacht eerlijk: ik lijk heel veel op mijn vader en dat vindt ze lastig. Tja, das dus haar probleem en niet het mijne. Ik heb haar gezegd dat ik het als een compliment opvat, mijn vader is al 28 jaar geleden overleden toen ik 15 was. En mijn vader was een fijne man, en ook voor mijn moeder een fijne echtgenoot. Dat ik op hem lijk wist ik al heel lang, en dat maakt de onderlinge verhoudingen soms ook zo lastig, want mijn moeder en zus lijken meer op elkaar en zijn echt 2 handen op één buik. En ik ben anders, dat klopt wel.

Mijn vader was iemand die zijn werk heel belangrijk vond, ik heb dat ook. Ik ben betrokken en neem graag verantwoordelijkheid. Mijn moeder is bang dat dat ten koste van andere dingen gaat, zoals het destijds ook wel ten koste van het gezin is gegaan. Maar het verschil is: ik heb geen gezin, ik heb geen kinderen. En dat is een heel bewuste keuze geweest, juist omdat ik ben wie ik ben. Ik wil niemand tekort doen, dus ben ik gewoon niet aan kinderen begonnen, dan kan ik ze ook niet tekort doen :D

Afstand tot mijn familie houden is essentieel om de verhoudingen enigszins goed te houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 12:45

Ja het is heel apart dat het nog steeds zo leeft dat tintje. Mijn man is ook altijd aan werk gekomen omdat bv klanten waar hij opdrachten deed vroegen of hij voor hen wilde komen werken: als ze hem bezig zagen dus. Toen hij voor het eerst moest gaan solliciteren en ze het dus eerst met zijn naam moesten doen verliep dat een stuk moeizamer. :(:) Ik zelf had ook altijd enige moeite om voorbij de mailfase te komen maar eens ik daar aan voorbij was werd ik eigenlijk altijd aangenomen. :=

Voor mij was het breken met een groot deel van mijn familie voor mijn gevoel inderdaad de enige manier om verder te groeien.. Als mijn moeder en ik niet te veel contact hebben gaat het ook beter tussen ons. :)) Dan kunnen we ook heus wel eens een dagje weg maar je moet ons geen weekend samen zetten. :=

Dat ik geen kinderen wilde en verder wilde met de paarden was hier ook "frowned upon". Mijn vader heeft nog steeds een beetje moeite daar mee. (vooral dat ik nog steeds met de paarden bezig ben dan. Dat is gevaarlijk nl. :+ )

petraaken: ik vraag me ook wel eens af of er niet zo iets speelt. :o gezien mijn grootmoeder ook zo'n tintje had... Ik vermoed dat het van bij haar uit zal komen. Die had ook die donkere extreme krullen die je hier in België eigenlijk niet zo veel ziet tenzij er zuiders bloed in zit. Laatst bij de kapper ook, had specifiek gevraagd of ze ervaring had met krullen en ja dat had ze, toen ik daar kwam zei ze heel droog "oke nu snap ik waarom je er zo expliciet naar vroeg. Dit type krul zien we inderdaad niet heel veel." _O-

Pien; mijn man en ik hebben dat beiden moeten doen en wij zeggen altijd: We hebben bloedverwanten gekregen en familie gevonden doorheen het leven. :o
Vandaag zijn mijn man en ik 10 jaar getrouwd. :+:

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:53

gefeliciteerd met jullie 10 jarig jubileum.