Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:11

Trieneke schreef:
knollentuin schreef:
Wat ik nog steeds mis in alle informatie is hoeveel ruimte we in Nederland echt hebben als leefgebied voor de wolf als in voor hoeveel wolven is er plek en wild , met hoeveel wolven komt de wildstand in de knel- en waarom is dat geen probleem want ik hoor dat er bijna geen wild meer te zien is in sommige gebieden Drenthe . Hoeveel wolven zijn er nu op dit moment in Nederland en past dat binnen dat leefgebied?
Er zat van de week iemand aan tafel bij een tv-programma, geen idee meer welk te vertellen dat er zeker 50 wolven in Nederland zijn nu , dat is toch veel te veel als je ziet hoe snel ze vermeerderen? Dat zou je als pro-wolf met een roze bril ook moeten kunnen snappen

https://www.wolveninnederland.nl/

Uit onderzoek is gebleken dat er plek is voor enkele tientallen roedels. In sommige onderzoeken werd er gesproken over 20 à 40 roedels. In een ander stuk staat dat de roedels uit 2 tot 10 dieren zullen gaan bestaan.

Onderzocht door iemand die wel meer onzin uitstoot of bedoel je niet Lelieveld?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:38

Babootje schreef:
Mn zus heeft een huisje gehuurd bij landal Miggelenberg Lekker wandelen met de honden. Ik heb dr aangeraden een vuvuzela, honkbalknuppel en pepperspray mee te nemen }>

Ik heb daar een paar weken geleden gezeten en enkel aan de rand van het bos in mijn eentje gelopen. Echt boswandelingen samen gelopen al is daar rondom nog niet echt veel meldingen van wolven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:00

Ik heb vanmorgen sporen gevonden en nu twijfel ik of het wolvensporen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Was vlakbij de Mossel/Valenberg. Zou me niks verbazen als het toch honden sporen zijn. Maar ik vond ze vergeleken met de pootjes van mijn hond toch wel groot.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:21

Afbeelding

Deze is ergens al eens gedeeld, maar hier kan je het verschil zien.
Er lijkt wel een punt te zien bovenaan bij jouw foto.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:41

Vooral de bovenste foto lijkt op wolvensporen.
Ik fietste vanmorgen over de Ginkelse hei. Getwijfeld over een rondje Mossel, maar het voelde niet goed. Het was behoorlijk mistig en mogelijk alleen met een wolf in aanraking komen, leek me niet zo prettig. Lees ik nu jouw bericht :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:58

Ja die punt zag ik ook vandaar de twijfel.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:25

Als mensen twijfelen over wandelen met de hond. De hoge veluwe tussen otterlo en Schaarsbergen is gisteren een gezien door een grote groep mensen. En dan vanaf de weg die er door loopt. Op een groot vlak gedeelte.

Ik was vergeten de locatie te delen. Ik heb hem net niet met eigen ogen kunnen zien alleen op foto's van fotografen.

Happinez

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:31

onderscheiden blijft lastig, als ik de foto zie is mijn eerste ingeving een hond maar goed een foto kan vertekenen in de grote.

Zijn er hier ook nog mensen die naar de lezing morgen gaan van Hugh Jansman in Zwolle ?

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:17

jolandje schreef:
zo'n 150 jaar geleden werd in nederland de laatste wolf afgeschoten, en dat was goed, wij kunnen prima zonder wolven, maar waarom dan teruggehaald? wat is de opzet? ik snap het niet

Ik ook niet !

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:20

Europees beschermde soort, groter worden van EU na val van de muur.

Op radio1 gaat het nu over de wolf in Westerveld. Straks wel terug te vinden online, spraakmakers.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:20

Marigold schreef:
De wolf is niet teruggehaald, de EU en daarmee beschermde gebied voor beschermde soorten (waaronder de wolf) is uitgebreid waardoor de wolven via de Karpaten en Polen konden uitbreiden naar Dld en ons.
Ik vind de hetze die er ontstaat en de sfeer waarin gepraat wordt maar niks en de petitie teken ik zeker niet.
In de wet is eea al goed afgebakend. Zolang in Drenthe niet wordt bewezen dat wolfwerende maatregelen onvoldoende werken, omdat er onvoldoende wordt meegewerkt aan de inzet van wolfwerende maatregelen, blijft het zoals het nu gaat.
Het punt is dat wolven door de juiste maatregelen te nemen ahw geconditioneerd worden op ‘vee is onprettig om te eten’ (want schok of wat dan ook). Waardoor de focus op wild komt te liggen en de jongen dat jagen op wild en de aversie tegen vee ook weer overnemen van de ouder dieren.
Pas als helemaal bewezen zou worden dat dit in de praktijk niet werkt kan je denken over andere maatregelen. Maar het beste is mee te werken aan de maatregelen. Want jacht, dat is ten eerste moeilijk uitvoerbaar, ten tweede gevaarlijk omdat het onrust geeft en kans op een gewonde wolf of ontheemde dieren die juist weer onwenselijk gedrag gaan laten zien. En ten derde, dan blijven er telkens weer nieuwe wolven komen die weer opnieuw middels hekwerk en alles moeten leren van de schapen af te blijven.
De wolf en de angst voor de wolf wordt imo wat groter gemaakt dan nodig is. En dat vind ik jammer. Er gaat nu weer een lezing niet door omdat het te onveilig voelt wegens aangekondigde protesten..

Wat een onzin, er is bijvoorbeeld in het Drents Friese Wold niet eens genoeg wild. Ik zou me even beter informeren als ik jou was.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:22

Dreamboy schreef:
Het valt me op dat het de laatste week erg rustig is met meldingen in Drenthe. Af en toe een zichtmelding maar, gelukkig, geen meldingen van aangevallen dieren. Of wordt er gewoon niet meer gemeldt?

Af en toe ? Ik krijg elke dag minstens 2 zichtmeldingen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:27

josien_m_ schreef:
Er lees geregeld dat er niets meer aan natuur is in Nederland. Maar dat snap ik niet. Alles wat leeft en sterft is de natuur. Of mensen of wolven nou ingrijpen en bepaalde soorten bevoordelen ten opzichte van anderen: het is de natuur die leeft, aanpast, evolueert. Of wij nou een plantje planten of zaaien of een vogel of eekhoorn die zorgt voor verspreiding: het is allemaal onderdeel van de natuur.

ER IS GEEN NATUUR IN NEDERLAND

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:37

Ik woon bovenin Friesland, vlakbij de boot naar Ameland. Op nog geen 10 kilometer verderop is een wolf gezien (24 september) en nog dichterbij is een schaap verscheurd (8 oktober). Laat de kleintjes 's nachts niet meer buiten in de wei. En wolfwerende maatregelen, weet je wel wat dat kost ? Kan ik niet betalen en vind het absurd als dat zou moeten, wolven horen hier niet maar bijvoorbeeld op de uitgestrekte taiga's van Rusland. Ik huur overigens een weitje, verder lopen ze hier om huis.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:05

Citaat:
Drentse veeartsen hebben ‘grote zorgen’ over het toenemend aantal wolvenaanvallen en vinden de situatie in hun provincie niet langer houdbaar. Onduidelijke communicatie over hoe te handelen bij gewonde dieren na een vermoedelijke wolvenaanval zorgt volgens de veeartsen bovendien voor onnodig dierenleed. Dat valt te lezen in de brandbrief aan de Provincie Drenthe.

Zie: https://dvhn.nl/drenthe/Veeartsen-Drent ... 21163.html

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:39

Hannah..... helemaal met je eens

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:52

Hier nog steeds heel stil, maar als iemand die Limburgse roedel naar een andere wereld geholpen heeft zouden we dat al wel gehoord hebben denk ik?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:00

Er is wel natuur...Wens natuur!

Lees net dat prov Gelderland op de Veluwe de wolven willen beschieten met paintbalguns omdat ze te dicht bij de mensen komen...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:13

Popstra schreef:
Er is wel natuur...Wens natuur!

Lees net dat prov Gelderland op de Veluwe de wolven willen beschieten met paintbalguns omdat ze te dicht bij de mensen komen...

Prima idee. Dan kan je zien welke het zijn en dan maatregelen nemen, plus dat ze dan leren dat mensen misschien toch niet zo interessant zijn als dat ze nu denken

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:46

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:58

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 00:18

Loretta schreef:
Zo wordt de wolf op de veluwe opnieuw schuw gemaakt.

https://www.nu.nl/dieren/6233455/provin ... m=referral

Bullshit. Denken ze dat zo'n dier onder de indruk is van een klapper pistooltje. Die leert juist het tegenovergestelde. Wolven zijn niet dom...in tegenstelling tot sommige mensen. }>

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 00:36

We gaan gewoon zien wat het resultaat is.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 00:46

Oakland1990 schreef:
Hier nog steeds heel stil, maar als iemand die Limburgse roedel naar een andere wereld geholpen heeft zouden we dat al wel gehoord hebben denk ik?

Ik weet niet waar je zit in Limburg naar in Weert zijn er deze week schapen aangevallen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 00:53

senna21 schreef:
Loretta schreef:
Zo wordt de wolf op de veluwe opnieuw schuw gemaakt.

https://www.nu.nl/dieren/6233455/provin ... m=referral

Bullshit. Denken ze dat zo'n dier onder de indruk is van een klapper pistooltje. Die leert juist het tegenovergestelde. Wolven zijn niet dom...in tegenstelling tot sommige mensen. }>

Dit doen ze alleen bij wolven die echt bij mensen in de buurt komen, om de positieve ervaring met mensen om te buigen naar een negatieve ervaring als een wolf een mens ziet.
Daarom doen ze dit dus niet vanuit een voertuig of dergelijke maar enkel als het mens in het zichtveld van de wolf is zodat hij het ook echt met een mens associeert.

Of het werkt ? ik weet het niet maar snap nu wel beter de gedachten gang er achter.
Vandaag bij de lezing was er dus deze toelichting.