[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:28

Monique1963 schreef:
Henny ik volg de TRT methode en daar leert het paard op zijn eigen benen te staan en dapperder te worden. Met trailerladen (en andere trainingen) blijf ik zoveel mogelijk trt doen en ik kan daarbij ook mijn eigen Maggi erbij gebruiken.

Monique, heel fijn voor je dat de TRT methode kennelijk zo goed voor jullie werkt.
Ik ben nog steeds beledigd dat je in je vorige bericht de suggestie hebt gewekt dat ik paarden de trailer in mep. Sterker nog, je neemt zelfs niet de moeite om na mijn reactie daarop, er nog even op terug te komen.

Dus bij deze, wens ik je verder nog heel veel succes de komende jaren met Callas, mij zie je niet meer terug in dit topic.

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 17:01

Henny zal dit niet meer lezen, zowel, de reden dat ik niet meer op je opmerkingen ben ingegaan is dat ik al aan Pien had uitgelegd dat het niet op de persoon was maar dat ik een situatie in het algemeen schetste die veel voorkomt.

Afijn, vandaag niet geoefend, ik moest de poezen laten inenten anders kunnen ze over een maand als we gaan verhuizen niet in een catterie, dus heeft Callas weer een rustdag gehad qua trailerladen. Morgen gaan we de aanleuning weghalen als nieuw stapje in het traject.

Ergens volgende week gaan we de trailer op een andere plek neerzetten met een auto ervoor. Nu is de trailer helemaal vastgezet en geblokkeerd, dus er zit nauwelijks vering in. Met een auto ervoor is het een heel ander gevoel voor Callas en de shetjes uiteraard, dat veert.

Vervolgens is het plan kleine stukjes te gaan rijden met de auto en Callas met een shetje in de trailer. Dat kunnen we vanaf 1 juli doen, dan zit de trailer weer in de verzekering.

We doen alles met kleine stapjes en superrelaxed. Ik moet er aan denken het een keertje te filmen, als trotse paardenmoeder. O nee, dat mocht niet van Kots Bruno, geen moeder of vriendin, maar coaching.

Wordt vervolgd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:10

Ja maar mo, Callas is een youtube celeb. Die hóren gefilmd en bewonderd te worden O:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 17:21

Sintara schreef:
Ja maar mo, Callas is een youtube celeb. Die hóren gefilmd en bewonderd te worden O:)

En dat is het erge ervan, dat wéét ze volgens mij. Als we met een camera voor ons hoofd staan, doet ze anders...

Voor Jet of ieder ander die daar info over heeft, ik ben op zoek naar informatie over de correcte hoogte van de achterstang in de trailer. Ik denk dat hij voor Callas te hoog zit. Ik heb het gevoel dat ze maar een klein beetje door de achterbenen hoeft te zakken om eronder te kunnen komen. Heb ik het zo goed onthouden -> Hij moet onder de punt van de billen, maar niet in de kuil boven de hak.

Hebben jullie nog meer slimme tips over trailers? Ik heb een lijstje gemaakt van slimmigheidjes die ik niet wist:

tuinslang om touw ipv ketting in de trailer. Ketting kan niet doorgesneden wordt in geval van paniek. Callas kauwt halstertouwen door. Ik heb wel panieksluitingen.

Callas aan twee kanten vd trailer vastmaken, het oog van de bevestiging op borsthoogte. Ze mag niet helelmaal om kunnen kijken. Als zij net omkijkt bij een noodstop breekt ze haar nek.

Hooizak ook aan onderkant bevestigen zodat het geen boksbal wordt.

Springschoenen ook om naast de beenbeschermers

Extra halterstouwen tijdens de rit meenemen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:58

Mo, je bent gewoon goed bezig. Die hoogte van de stang is naar mijn idee vooral belangrijk bij het uitladen. Dan wil je niet dat ze onder de stang door al achteruit gaan of over de stang heen achterover kieperen als ze eruit gaan zonder dat de stang weg is. Of bij paarden die achter door de benen zakken en achteruit komen tijdens het rijden. Als je echt vaak op pad gaat is het wel handiger om hem op de goede hoogte te hebben, maar voor af en toe zou ik er niet aan gaan sleutelen, het kunnen ook weer zwakkere plekken in de trailer worden waar je de aansluitingen van de stang weghaalt of je moet die laten zitten en nieuwe op de juiste manier op de juiste plek plaatsen.

Ik heb wel gewoon stevige halstertouwen die eventueel door te snijden zijn, zonder tuinslang eromheen, ik weet niet hoe snel ze ze doorgeknaagd heeft?
Neem een hooinet met grote mazen, ze hebben al wat moeite in de trailer met eten, 9 van de 10 eten niet eens, als er dan ook nog fijne mazen zijn, doen ze de moeite niet eens. Meestal zie ik het meer als tijdverdrijf dan als voedselbron. Vast zetten, zodat hij niet gaat slingeren doe ik ook.
En ja, echt niet te lang vastzetten, maar te kort is ook niet goed, ze gebruiken hun hoofd en hals om evenwicht te kunnen bewaren.
Ik zelf ben totaal geen voorstander van beenbescherming op een trailer, het gebeurt echt zelden dat ze zich verwonden aan hun benen en als dat gebeurt helpen beenbeschermers ook niet. Peesbeschermers worden al snel veel te warm, bandages en transportbeschermers zakken vaak af en geven dan juist nog meer problemen. Tenzij je het dagelijks om gaat doen, zodat ze er aan gewend raken, maar dat zou ik ook niet aanraden. Ook voelen ze dat er iets speciaals gaat gebeuren als je ineens beschermers om gaat doen, jij bent hoe dan ook waarschijnlijk net iets meer gespannen dan alle andere keren met laden omdat je weet wat er gaat gebeuren, ik zie er eigenlijk niet echt voordelen aan...

Een extra halster en twee touwtjes zijn wel handig, ervoor zorgen dat het halster dat je gebruikt goed past en niet te ruim zit. Ze zal de eerste niet zijn die het halster aan de voorstang afschuurt. Niet ineens een nieuw halster ( met bijvoorbeeld bont) gebruiken, nee, gewoon alles zo houden zoals je ook oefent. Misschien hebben anderen er andere meningen over hoor, maar dit zijn mijn ervaringen...

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:10

Wij hebben een camera in de trailer, is echt ideaal!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 18:13

Dank je, Jet. Ik zal morgen een filmpje en foto maken. Dan kun jij en anderen misschien beoordelen of de achterstang te hoog zit.

Ik heb een hooizak. Dat vind ik zelf veiliger dan een hooinet. Er zit maar 1 gat in, en de vulopening uiteraard. Ik zie het idd ook als tijdverdrijf. Callas eet wel haar hele hooizak helemaal leeg, dus misschien hang ik er wel twee op.

We hebben geen idee hoe snel ze haar touw had doorgeknaagd de laatste keer dat we haar vervoerden, dat was in 2016 terug van Kots Bruno. Dat was een rit van richting 2 uur. Toen ze haar hooizak leeg had begon ze aan de inhoud van de trailer om te beginnen bij haar touw. Even later dacht ik dat ze gevallen was (ik reed erachter en keek de hele tijd naar haar billen of het goed ging) dus we waren aan het stoppen, omdat ik die billen niet meer zag, en plop kwam haar koppie over de achterklep. Had ze haar touw doorgeknaagd en zich omgedraaid. Het middenschot stond toen schuin. We hebben haar toen zo laten staan en zijn zo naar huis gereden. Dat was veiliger dan haar op de weg te moeten uitladen en weer goed zetten. Ze vond het wel prima zo met haar koppie over de klep, lekker kijken.

Ik zal idd gewoon haar normale halster gebruiken en reserve meenemen.

De komende tijd zal ik als het trailerladen helemaal bevestigd is, ook gaan oefenen met beenbescherming om. Dat kent ze in principe al. Ik zal eerst ze gewoon omdoen en ermee naar het land lopen en weer af doen. Later combineer ik dat dan met het laden. Het zijn speciale vervoersbeschermingsdingen, dus superlang en superlaag. Heb ik speciaal gekocht. (EDIT niet voor nu gekocht, voor toen naar Bruno) Snif, zonde om ze niet te gebruiken. Iemand zei ook tegen mij dat Callas zoveel behang heeft, dat ze zichzelf niet eens kan beschadigen want ze is ook niet eens beslagen. Maar ja, ik kijk wel. Als het haar niet boeit doe ik het toch maar om.

Qua hitte zullen we heel vroeg in de ochtend gaan rijden.

Over de lengte van het vastzetten, klopt het dat ze niet om mag kunnen kijken, maar wel haar hoofd ietsjes mag draaien zodat haar oog wel naar achter kan koekeloeren?

@Assebassie, ik ga mijn vriendje proberen over te halen voor een camera...

Nog iets anders, ik weet niet meer wie, maar iemand zei, vooral neutraal blijven tijdens het trainen met laden en geen (Boze) emoties tonen. Goede tip, ik kan idd soms geïrriteerd raken als ze dom doet in mijn ogen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:55

Hoe lang moeten jullie rijden Mo?

Ik sluit me aan bij de tips van Jet. Vooral geen nieuwe en andere spullen gebruiken.
Ik weet niet of een tuinslang handig is.. ik snap het principe maar wordt dat niet heel stug? Heb je geen kettingen met paniekhaken?

Ik zet de paarden altijd links en rechts vast. Naar achter kijken kan, maar draaien dus niet.
Overigens denk ik dat het draaien al niet lukt als je het schot nu gewoon in het midden hebt staan.
Gaan Callas en de shetten samen op de trailer?

Jammer dat Henny het topic verlaten heeft. Geloof dat er sprake is van een miscommunicatie en dat niemand hier de intentie had om iemand te beledigen...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 19:44

-Namiro- schreef:
Hoe lang moeten jullie rijden Mo?

Ik sluit me aan bij de tips van Jet. Vooral geen nieuwe en andere spullen gebruiken.
Ik weet niet of een tuinslang handig is.. ik snap het principe maar wordt dat niet heel stug? Heb je geen kettingen met paniekhaken?

Ik zet de paarden altijd links en rechts vast. Naar achter kijken kan, maar draaien dus niet.
Overigens denk ik dat het draaien al niet lukt als je het schot nu gewoon in het midden hebt staan.
Gaan Callas en de shetten samen op de trailer?

Jammer dat Henny het topic verlaten heeft. Geloof dat er sprake is van een miscommunicatie en dat niemand hier de intentie had om iemand te beledigen...

Over je laatste opmerking, uiteraard niet. Aangezien dit het langslopende persoonlijke topic is, denk ik toch dat jullie mij beter kennen dan dat ik iemand wil beledigen. Het zij zo.

Hoever naar achteren mogen ze dan kijken. Hoofd toch niet omdraaien denk ik?

Ja, ze gaan met zijn drietjes op de trailer. We gaan het zo maken dat Shadow rechts voorin staat en Poupette staat dan achter hem rechts achterin. We maken er een extra stang tussen hen in. Shadow en Callas kunnen dan neuzen, die kunnen goed met elkaar. Callas kan nog wel eens narrig doen naar Poupette, tja meiden onderling. Dus de man in het "midden" van de twee meiden. We laden Callas links omdat zij zwaarder is dan de twee kleintjes tesamen.

We hebben net van de week kettingen gemaakt met paniekhaken. Maar nu lees ik op internet dat kettingen worden afgeraden. Áls er wat gebeurt dan kun je een ketting niet doorsnijden en paniekhaken gaan (zoals Jet ook al zei) niet open als er te veel druk op staat.

We hebben de tuinslang oplossing nog niet gemaakt over het halstertouw, maar we gaan er eens mee experimenteren deze week.

En de rit is lang. Als we naar het nieuwe huis rijden is het met de auto al bijna 3 uur. Met de trailer rijden we een stuk langzamer dus zal het wel 4 uur worden vermoed ik. Erg lang dus voor de paardjes helaas.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:09

Precies, zo ‘ken’ ik je helemaal niet..
Maar goed.. het is niet anders..

Hoever is dat dan.. uhm.. ik zou zeggen zodanig dat ze net geen hoek van 90 graden kunnen maken met hals en hoofd.. snap je dan wat ik bedoel?

Als ze allemaal tegelijk gaan zou ik me niet zo’n zorgen maken over draaien ed..

https://www.agradi.nl/kerbl-eurofarm-va ... -sterk.htm

Ik zou zoiets overwegen qua touw..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:33

Maar kan callas dan naar poupette schoppen? Dat lijkt me wel eng zo, want poupette kan niet weg als callas zegt dat dat moet..

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:38

Mijn paarden hebben nooit beenbescherming om. Toen ik Pathos kocht in België had ik het wel gedaan. Onderweg waren die stomme dingen afgezakt, zie ze dan maar af te krijgen. De paarden staan vast met ketting en aan 1 kant een elastiek. Maar ik heb dan wel hele makkelijke paarden die zo de trailer oplopen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 09:24

Sintara schreef:
Maar kan callas dan naar poupette schoppen? Dat lijkt me wel eng zo, want poupette kan niet weg als callas zegt dat dat moet..

Hi Sintara, hoe gaat het met je nieuwe paard? Al een naam? Er zit een middenschot tussen de twee dames in. Echt een schot tot op "die bodèm". Ik zal vandaag n.a.v. je tip nog even goed bekijken of als de klep dicht is, het schot dan nog ruimte over laat om Poupette te raken, maar ik dacht niet dat er ruimte over was.

Tinka schreef:
Mijn paarden hebben nooit beenbescherming om. Toen ik Pathos kocht in België had ik het wel gedaan. Onderweg waren die stomme dingen afgezakt, zie ze dan maar af te krijgen. De paarden staan vast met ketting en aan 1 kant een elastiek. Maar ik heb dan wel hele makkelijke paarden die zo de trailer oplopen.

Hi Tinka, zien we jullie nog voor we verhuizen? De grenzen zijn weer open. De beenbeschermers die ik heb zijn transportbeschermers en het zijn sowieso afgezakte dingen van zichzelf al omdat ze ook de hoefballen beschermen. Ik ga vandaag ermee oefenen gewoon met lopen zonder ermee in te laden, kijken hoe Callas ze nu vindt. Ze vond het naar Bruno toen geen enkel issue.

Elastiek heb ik minder fijne dingen over gelezen. Laatst nog was er een paard zijn oog kwijtgeraakt doordat hij de haak die terugveerde in zijn oog kreeg. Daarbij is elastiek ook eetbaar ;-)

-Namiro- schreef:
Hoever is dat dan.. uhm.. ik zou zeggen zodanig dat ze net geen hoek van 90 graden kunnen maken met hals en hoofd.. snap je dan wat ik bedoel?

Als ze allemaal tegelijk gaan zou ik me niet zo’n zorgen maken over draaien ed..

https://www.agradi.nl/kerbl-eurofarm-va ... -sterk.htm

Ik zou zoiets overwegen qua touw..

Hi Namiro, ja dat snap ik, nét geen hoek van 90 graden, dat is helder. Ik denk ook dat Callas zich niet kan omdraaien, maar ze is wel erg goed in omdraaien, lol. En de vastzetlijn van die link ziet er zeker stevig uit. Toch is het van "stof" en dus bekauwbaar.

Nu heeft ze maar 3x in haar leven halstertouwen doorgeknaagd en dat was toen ze nog aan het wisselen was, dus wie weet was het ondeugd, verveling en zeer tandvlees gecombineerd dat ze dat deed. Ik ga er nog eens wat hersencellen over breken.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:20

Ik denk dat zo’n plat touw minder aantrekkelijk is om op te kauwen.. maar goed.. ik ben natuurlijk geen paard :roll:

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 14:00

En zonet weer een trailerlaadoefensessie gehad, (mooi woord voor p.a.d.g.) dit keer zonder nog de aanleuning erbij.

Ik denk trouwens dat trailer en touwknagen voor Callas 1 gebeurtenis is. Zelfs als ik erbij sta in de trailer ging ze nadat het hooi haar verveelde aan mijn mooie Voest-lead rope knagen. Ik stond erbij, dus ik kon het zo uit haar mond halen. Wilde niet te streng corrigeren op dat stukje, terwijl de rest zo goed ging.

Hier nog even een foto van de steilte van mijn trailerklep.

Afbeelding

En hier een foto van haar billen tov de achterstang. Ik denk toch een cm of 20 omlaag. Wat vinden jullie?

Afbeelding

En zo ging het trailerladen vandaag:

https://www.youtube.com/watch?v=d6-Ez4B79n8

En dit was onze oefening met trailerbeenbescherming...

https://www.youtube.com/watch?v=x2YpICylNDw (Staat 14.15 on line volgens YT)

Ik ben zo blij met mijn liefjes!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:58

Zo staan mijn bijrijdhafjes er ook bij in de de trailer. Volgens mij niks mis mee.
Fijn dat het goed gaat verder.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:07

Citaat:
Hi Sintara, hoe gaat het met je nieuwe paard? Al een naam? Er zit een middenschot tussen de twee dames in. Echt een schot tot op "die bodèm". Ik zal vandaag n.a.v. je tip nog even goed bekijken of als de klep dicht is, het schot dan nog ruimte over laat om Poupette te raken, maar ik dacht niet dat er ruimte over was.

Oh gelukkig! Het filmpje ziet er keurig uit trouwens, zo relaxed en netjes. Echt goed!

Ja het gaat heel goed met dr, ik noem dr nog steeds Mel. Ik vrees dat het daarbij blijft :') vandaag hebben we voor de tweede keer even grondwerk gedaan en gewandeld. Álle omgangsregels zijn nu uitgelegd, ze vindt het veel maar doet ontzettend haar best. Ze is gewend met haar schouder ongeveer bij m'n hand lopen, dus net 30 cm verder dan ik goed vind. Dat vergeet ze nog regelmatig maar waar ze eerst dacht huh, wat, waar denkt ze nu na een stap te ver al van oja, ik moet terug. Ze kan ook al meebuigen aan de hand, aan de longeerlijn, voorhand en achterhand los van elkaar omzetten.
En ze stond vandaag voor het eerst in de hele groep, en dat ging heel goed. Dus zeker heel tevreden.
Spoiler:
Afbeelding

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:39

la formidable Callas _/-\o_

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:23

Wij gaan 8 juli weer naar Frankrijk, dus iets afspreken lijkt me leuk. Als je nog iets nodig hebt van medicijnen of supplementen kan ik het eventueel voor je bestellen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 20:34

Hi Guys, nog even over het middenschot, het loopt dus idd door tot aan de klep, dus Callas kan Poupette niet trappen.

Sintara schreef:
Oh gelukkig! Het filmpje ziet er keurig uit trouwens, zo relaxed en netjes. Echt goed!

Gaaf Sintara dat het goed gaat met je paard. Kleine stapjes tegelijk. Ben heel benieuwd hoe je eerste ohz ervaring zal zijn.

Tinka schreef:
Wij gaan 8 juli weer naar Frankrijk, dus iets afspreken lijkt me leuk. Als je nog iets nodig hebt van medicijnen of supplementen kan ik het eventueel voor je bestellen.

Hi Tinka, leuk om jullie weer te zien, heb je mijn tel nr nog? En als je iets kalmerends hebt voor de verhuisreis voor Callas dat zou wel fijn zijn denk ik. Zullen we even pb'en over beide dingen?

jeetje77 schreef:
Zo staan mijn bijrijdhafjes er ook bij in de de trailer. Volgens mij niks mis mee.
Fijn dat het goed gaat verder.

Hi Jeetje, ja we zijn ook blij dat het zo goed gaat en yay Peetstap, Callas rocks!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:55

Ja ze biedt zoveel aan, dat het moeilijk is om niet te snel te gaan. Gelukkig is ze 12 en wel werk gewend op een goede manier, al is het niet helemaal mijn manier.

Ik kan niet wachten tot ik een zadel heb! Ik heb half en half overwogen om er zonder zadel op te stappen, ik heb al wel gehangen en geklopt op haar andere kant.. Maar ik wil het niet verpesten dus ik hou me een beetje in :+.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:10

Stille volger meld zich.

Wat doet ze dit braaf zeg. Volgens mij gaat dit helemaal goed komen. Mijn dochter zegt ook altijd als ons paard iets moet doen let op. Grappig dat jij dat ook doet.

Ik gebruik wel eens calm een supplement dacht van cavalor dat werkt hier heel goed je moet het een dag of 3 opbouwen en ook weer een dag of 3 afbouwen. Ik heb nog een redelijk volle pot staan ik kan hem opsturen naar tinka (mits die dat oke vind) kan ze hem zo meenemen naar jou.

en verder kruip ik weer onder mijn steen om mee te lezen.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:37

Monique, als je in het Swarzwalder topic kijkt en dan bij Sasika, zij heeft laatst gefilmd hoe haar paard op de trailer stond en hij kijkt echt heel veel achterom dus dan kan je zien hoe kort/lang ze moeten staan.
Ik weet natuurlijk niet of Callas ook zo is maar deze swarzwalder Moos is wel heel erg nieuwsgierig wat er om hem heen gebeurd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:34

zacharyhill schreef:
Stille volger meld zich.

Wat doet ze dit braaf zeg. Volgens mij gaat dit helemaal goed komen. Mijn dochter zegt ook altijd als ons paard iets moet doen let op. Grappig dat jij dat ook doet.

Ik gebruik wel eens calm een supplement dacht van cavalor dat werkt hier heel goed je moet het een dag of 3 opbouwen en ook weer een dag of 3 afbouwen. Ik heb nog een redelijk volle pot staan ik kan hem opsturen naar tinka (mits die dat oke vind) kan ze hem zo meenemen naar jou.

en verder kruip ik weer onder mijn steen om mee te lezen.

Hi Zacharyhill, welkom in het topic. Grappig het "let op" was me niet eens opgevallen dat ik dat doe. Ik zie wel dat ik heel erg veel zeg voor ze iets moet doen. Veel ruis voor Callas denk ik. Het beste is alleen de naam en het commando en geluidje. Ga ik meer op letten.

Ik stuur je even een pb voor de cavalor. Dank voor het aanbod!

Sintara schreef:
Ja ze biedt zoveel aan, dat het moeilijk is om niet te snel te gaan. ik wil het niet verpesten dus ik hou me een beetje in :+.

Heel goed dat laatste Sintara, absoluut mijn valkuil.

boyca schreef:
Monique, als je in het Swarzwalder topic kijkt en dan bij Sasika, zij heeft laatst gefilmd hoe haar paard op de trailer stond en hij kijkt echt heel veel achterom dus dan kan je zien hoe kort/lang ze moeten staan.
Ik weet natuurlijk niet of Callas ook zo is maar deze swarzwalder Moos is wel heel erg nieuwsgierig wat er om hem heen gebeurd.

Hi Boyca, dank voor je tip, ik heb het filmpje gevonden op deze link sasika @ [ITP] Paard in de trailer, wat doet hij tijdens de rit allemaal?

Ik denk dat ik Callas toch wel een stuk korter vastzet. Moos kan hier helemaal omkijken 180 graden. Ik las op internet dat als je een noodstop moet maken en je paard kijkt op dat moment zover om als Moos, dan kan hij zijn nek breken. Ik denk dat ik het op 90 graden ga houden.

We gaan vandaag experimenteren met een stukje tuinslang om het halstertouw en dan wel paniekhaken aan een ketting. Ook gaan we vandaag de klep dichtdoen voor het eerst. Callas heeft nog steeds niet vastgestaan overigens en ik ben er ook nog steeds bijgebleven. Dat doen we nu ook. De klep dicht en ik blijf er 10minuten bij staan. Saai gaap. Maar ja. Wel een hooinet erbij uiteraard, maar ja daar heb ik zelf niets aan ;-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 12:32

Hi all. Gewoon wow. Net als gisteren gewoon de trailer op lopen. Na iedere fase heb ik gewacht tot ze weer hooi ging eten. Achterstang erachter. Opgemeten hoeveel lager hij kan. Toen de klep dicht. Dát was heel vreemd voor Callas. Het duurde lang eer ze weer hooi ging eten. Daarna hebben we lang staan filosoferen en proberen wat nu het beste zal zijn met de ketting, touw, tuinslang, paniekhaken etc. Callas heeft daarbij heel even vastgestaan, maar in die tijd deed ze geen poging om om te kijken, dus zij weet niet dat ze vast heeft gestaan, lol.
Toen hebben we het vakje van Poupette helemaal bemeten en afgetekend op de wanden, dus haar stangen worden ook op haar maat aangepast. Als dat allemaal klaar is, dan komt er voor Shadow ook een eigen vak.
We waren denk ik wel een kwartier verder en de klep weer open. Dat was wel gelijk een beweging van Callas naar achteren, maar uiteraard kan dat niet met de stang en een duidelijke ho en haar weer naar voren laten bewegen op commando. Zo weer een tijd gestaan tot ze weer hooi ging eten en nog langer.
Toen de achterstang weg en weer hetzelfde ritueel als boven. Daarna de plank af in fases en daar hebben we wel wat meer druk moeten uitoefenen dat Callas niet verder ging dan gevraagd. Uitgebreid beloond en toen nóg een keer gevraagd zelf te laden. Dat deed ze keurig maar ik kon zien dat ze er het nut niet van in zag. Weer hooi laten eten, weer uitgeladen nu mocht ze in een keer door en keurig recht.

Ben weer helemaal op een roze wolk. Knap paard.

Morgen rustdag en dan woensdag ook erna weer trainen met de beenbeschermers. Dan gaat ongeveer de tijd komen dat we de trailer uit de schuur gaan halen en buiten gaan neerzetten achter een auto.

Allemaal in heel kleine stapjes. To be continued.