Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:22

@ Farjen: ik vind zoiets net prachtig! Ik zie bv ook graag een ramshoofd of een wit hoofd. Black beauty hoeft voor mij niet per se. Wat grillig wit hier en daar vind ik toffer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:05

Wat jullie hebben met 'saai' bruin heb ik juist met zwart. Dat vind ik saai, terwijl ik bruin juist onwijs gaaf kan vinden. De ene meer gelig, de ander dieprood en alles ertussenin. Mijn vorige met 4 zwarte benen en een witte veeg en kol op hoofd vond ik juist heel gaaf. En ik viel ermee op op wedstrijd tussen alle zwarte. Net als met mijn vos met 4 hoog wit, bles en witte vlek op buik.

Vos komt ook uit een witte Uniform merrie. Helaas heeft die merrie geen schimmel doorgegeven aan nakomelingen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:28

Warina was ècht saai bruin, ook vrijwel geen aftekeningen. Niks op het hoofd en minimaal aan een voet. Maar haar uitstraling maakte veel goed, zelfs hier onder was ze met 28 jaar nog echt een bloedmooie merrie. De meeste mensen geloofden ook nooit hoe oud ze was. Zeker niet als ze haar ohz zagen. Ze zag er top uit en tot bijna 30 jaar ook echt fit ook ohz.
Maar qua kleur viel ze wel in de categorie die ik het saaiste vind :+

Oh zij had trouwens geen witte oogranden... het wit wat je meestal zag was van haar hysterische blik, dat was haar standaard uitdrukking _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:36

Hahaha dat is wat ik eerder noemde,aantal van die 'witte' ogen is toch gewoon normaal als ze zo kijken. :') Mijn pony kon dat ook zo goed, daar ging je ook twijfelen of hij geen wit in het oog had, maar die deed gewoon zijn bloed eer aan _O-

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:38

Gefeliciteerd MWM

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:50

Lukasje schreef:
@ Farjen: ik vind zoiets net prachtig! Ik zie bv ook graag een ramshoofd of een wit hoofd. Black beauty hoeft voor mij niet per se. Wat grillig wit hier en daar vind ik toffer.

Daarom heb ik Cor... heb ik zin in een wit oog en een bles kijk ik naar zijn rechterkant. Wil ik even saai bruin met een normaal oog kijk ik naar links _O-
Als zie je links ook regelmatig wit, maar dat is dan inderdaad meer de emotie dan dat hij een wit oog heeft :P

Afbeelding

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:12

Wij hebben weleens een paard en pony gehad die bijna identieke aftekeningen hadden, maar dan in spiegelbeeld. Was ook heel bijzonder.

Dat lichtbruin, zwarte benen, geen aftekeningen viel je bij ons in de regio destijds gewoon echt niet mee op. Vrienden hadden een koffievos. Vier hoog wit en een brede bles. Die herkende iedereen. Al kwam dat misschien ook wel door zijn karakter O:)

Update over Amy trouwens, ze heeft een nieuw halster :D
Afbeelding
En uit het bloedonderzoek bleken haar leverwaardes schrikbarend hoog en selenium extreem laag. Dus daar heeft ze nu medicijnen voor. Gelijk een wormenkuur gegeven. Ze heeft al staan kriebelen met beide paarden, dus als er niks aan wormen met de mest meekomt, mag ze van het weekend bij die twee erbij. Ik ga mijn merrie en het paard van mijn zus wel even wisselen op stal. Die ruin vliegt nog net niet door de tralies heen bij het voeren. Die is sowieso niet te genieten in het najaar/winter. Amy trekt zich nergens van aan :')
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 30-01-25 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:14

Gelukkig smaken verschillen anders was het ook maar saai in de kleurtjes.

Ik heb het liefst nog altijd die simpele bruine pony

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:54

Als jullie gave foto's gaan delen, doe ik ook even mee hoor :D
Mijn gave bonte merrie met blauw oog en wit randje :+

Madmax had ook zo'n witte rand. Was vosruin met veel wit en dus ook bles.

Paarden met witte randen door het wegdraaien van hun ogen, dus niet pigment gerelateerd, laat ik ook liever staan :+
Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:51

c_alsemgeest schreef:
Lukasje schreef:

Daarom heb ik Cor... heb ik zin in een wit oog en een bles kijk ik naar zijn rechterkant. Wil ik even saai bruin met een normaal oog kijk ik naar links _O-
Als zie je links ook regelmatig wit, maar dat is dan inderdaad meer de emotie dan dat hij een wit oog heeft :P

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Jij kan gewoon zeggen dat je 2 paarden hebt :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:52

denisesilver schreef:
Wij hebben weleens een paard en pony gehad die bijna identieke aftekeningen hadden, maar dan in spiegelbeeld. Was ook heel bijzonder.

Dat lichtbruin, zwarte benen, geen aftekeningen viel je bij ons in de regio destijds gewoon echt niet mee op. Vrienden hadden een koffievos. Vier hoog wit en een brede bles. Die herkende iedereen. Al kwam dat misschien ook wel door zijn karakter O:)

Update over Amy trouwens, ze heeft een nieuw halster :D
[ Afbeelding ]
En uit het bloedonderzoek bleken haar leverwaardes schrikbarend hoog en selenium extreem laag. Dus daar heeft ze nu medicijnen voor. Gelijk een wormenkuur gegeven. Ze heeft al staan kriebelen met beide paarden, dus als er niks aan wormen met de mest meekomt, mag ze van het weekend bij die twee erbij. Ik ga mijn merrie en het paard van mijn zus wel even wisselen op stal. Die ruin vliegt nog net niet door de tralies heen bij het voeren. Die is sowieso niet te genieten in het najaar/winter. Amy trekt zich nergens van aan :')

Oei dat klinkt niet goed, wat voor een medicijnen heeft ze gekregen en wat is daar de oorzaak van?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:54

pol013 schreef:
Elisa2 schreef:
Het enige wat me niet zo trekt zijn van die saaie bruine zonder aftekeningen. Maar als ze goed kunnen lopen oid dan kijk ik daar ook wel doorheen.

Daar dacht ik inderdaad precies hetzelfde over. Zo'n saaie bruine, wie wil dat nou?! Ik vind (flinke) symmetrische aftekeningen echt bloedmooi.
En nou heb ik een effen donker bruine zonder aftekeningen en doordat ze zo'n geweldig fijn karakter heeft vind ik het het allermooiste paard op aarde :+
Beauty is inderdaad in the eye of the beholder.

Ahja eigenlijk is het ook het dier zelf die er in zit die bepaald of het knap is of niet. Het gaat om het geheel denk ik en niet alleen de kleur.
Waarbij karakter en persoonlijkheid ook een boel kunnen doen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:14

Charmaine schreef:

Paarden met witte randen door het wegdraaien van hun ogen, dus niet pigment gerelateerd, laat ik ook liever staan :+
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Die is gaaf! Geweldige aftekeningen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:15

Charmaine schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heel erg knap!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:16

Elisa, als een paard te mager wordt gaat het lichaam interen op de reserves. Dat is heel belastend voor de lever. Ik vond een interessante link hierover: https://www.marstall.nl/faq-items/mijn- ... f%20koliek.

Selenium tekort zal gewoon door algemeen voedsel tekort komen. Komt vaker voor op zandgrond, maar het paard van mijn zus hebben we ook laten prikken en die laat geen tekorten zien.

Leuke paarden komen hier toch voorbij <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:41

Over opgevoede Shetlanders gesproken. Die van ons wandelt gewoon aan een halsring mee.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:24

Bij mij moeten ze gewoon sprekend zijn. Al heb ik alle kleurtjes van saai bruin tot witte voetjes tot kleurtjes staan.
Deze sprak mij gewoon aan aan aftekeningen. Overigens vandaag röntgen geheel ggk. Dus nog maandje training laatste puntjes erop rijden en dan ga ik opzoek naar nieuw baasje voor hem.
Afbeelding

Deze heb ik bijv ook staan beide, valk en een appie.
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:45

Gini schreef:
Zou ik me dan toch stilletjes in de markt zetten voor een jonge D-pony? :D Geen idee eigenlijk hoe die nu geprijsd staan. Misschien tijd om terug eens wat websites in de gaten te gaan houden.

Bijna een maand later en we gaan een versnelling hoger. Het is niet dat die morgen al in de stal moet staan, maar er is plek en tijd, dus we kijken rustig rond.

We zoeken een D-pony (evt. grote C) tussen 3 en 10-11 jaar. Moet mee proefgereden kunnen worden. Niet al te heet of ril. Hoeft niet per se doodmak te zijn, maar moet wel in de basis het potentieel bezitten om na verdere opleiding kinderen leuk mee aan de slag te kunnen laten gaan. Karakter is belangrijker dan ras of kleur, maar koudbloeden trekken ons echt wel minder en schimmels, tja :D geen harde no go, maar liever niet.

Als iemand iets in de aanbieding heeft of weet naast de reguliere verkoopsites, let me know. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:33

Spaansepony schreef:
Bij mij moeten ze gewoon sprekend zijn. Al heb ik alle kleurtjes van saai bruin tot witte voetjes tot kleurtjes staan.

Dat heb ik ook. Paard moet gewoon iets sprekends hebben en dan maakt de kleur me eigenlijk niet zoveel uit.
Een mooi fijn sprekend hoofd vooral; een leuke bles, iets baroks ook leuk.

Spaansepony schreef:
Deze heb ik bijv ook staan beide, valk en een appie.
[ Afbeelding ]

Die zijn zeker leuk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:41

Echt sneu voor Amy!
Goed dat je hebt laten onderzoeken. Hopelijk knapt ze snel en goed op.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:07

Ik meld me hier ook maar even. Langzaam een beetje aan het rond kijken voor een wat groter braaf ouder paard. Eentje waar ik weer rustig mee op kan bouwen en vertrouwen kan krijgen na 10 jaar niet meer gereden te hebben.
Maar moet ik eerst een van mijn ponies verkopen. Ik heb hem nog niet officieel in de verkoop, wel via via al wat mensen langs gehad. Hij is 7 jaar oud, 147cm en type sportpony. Helaas is hij erg gevoelig voor onzekere ruiter en houd hij nog niet erg van springen. Meer dressuur typje. Dus dat maakt het nog niet makkelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:07

Ik heb de zoekertjes niet zo helder meer? Hebben we nog een lijstje?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:50

Letsdunit schreef:
Ik meld me hier ook maar even. Langzaam een beetje aan het rond kijken voor een wat groter braaf ouder paard. Eentje waar ik weer rustig mee op kan bouwen en vertrouwen kan krijgen na 10 jaar niet meer gereden te hebben.
Maar moet ik eerst een van mijn ponies verkopen. Ik heb hem nog niet officieel in de verkoop, wel via via al wat mensen langs gehad. Hij is 7 jaar oud, 147cm en type sportpony. Helaas is hij erg gevoelig voor onzekere ruiter en houd hij nog niet erg van springen. Meer dressuur typje. Dus dat maakt het nog niet makkelijk.

Ik weet een 18 jarige super brave Haflinger die te koop komt dit jaar. Mocht je zoiets zoeken.
Is altijd mee buitengereden, maar ook springen en dressuur gereden.
Wegens zwangerschap eigenaresse.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 00:32

De samenvattingvan de kleurtjes van mijn eerdere paarden en huidige paardje. Enige
afwijking een gekregen vosbonte Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:55

Kan ik misschien filmpjes sturen via Wapp?
Heb vandaag proef gereden en zou graag hebben dat er mensen mee kijken. :)