Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 00:01

pmarena schreef:
Een beetje eigenwijs etterbeest bukt / gaat aan de kant voor wat je gooit, maar wéét dat je niet dichtbij genoeg bent om echt kwaad te kunnen en gaat dan gewoon weer door _-:( Hier altijd leuk als ze inbreken in het voerhok....

Voer is natuurlijk wel een hele sterke motivator. _O-
Dit soort ‘correcties’ of wat daar voor door moet gaan is gewoon irritant genoeg zijn dat het ongewenste gedrag de irritatie niet waard is. :)) Maar wanneer er voer in het spel is ligt die tolerantie vanzelfsprekend veel hoger dan wanneer ze gewoon met de kruiwagen aan het klooien zijn. :))

Mijn man heeft ooit 1 minuut de deur naar de stallen open gelaten terwijl hij iets ging pakken en echt op een minuut tijd had miss Rêve de pot met 1kg snoep verbrijzeld en alles wat tussen haar en die pot stond door de gang verspreid… :roll: ze stond op haar dooie gemakje snoep te eten toen mijn man in de gang kwam en ik heb een uur opgeruimd… :roll:
De chaos die ze kunnen veroorzaken in seconden als het om eten gaat is echt onvoorstelbaar… en nu weet mijn man dat je ook geen minuut je rug draait om even iets 20m verder op maar buiten het zicht te gaan pakken. :+

Eten is dus echt een hele sterke motivator voor chaos te verspreiden. _O-
Als je niet naast ze staat is er dan weinig dat het gemiddelde paard tegen houdt denk ik. Alleen Sam is zo gevoelig hummelke dat hij zich laat tegen houden van op afstand want baasje mag niet boos zijn op ‘m. Die denkt echt dat ik hem persoonlijk de nek om wring als ik mijn stem verhef. Maar Rêve is vrij overtuigd van haar positie. :+

pien_2010

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:43

Je bent er maar druk mee, de varkens.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:15

Zo had ik ooit een stalgenoot bij verzorgpaard die haar voerton die bij de box stond soms niet dicht draaide. En mn verzorgpaard had er een neusje voor, ik haalde hem uit stal, draaide me naar kastje er tegenover om iets te pakken en voor ik kon bedenken dat t wel erg stil was achter me en of die vervloekte voerton… ‘BAM!’ Flikkerde hij dat hele ding omver en was het snaaien geblazen :=

100 keer gevraagd of ze aub die ton goed dicht kon doen maar dit bleef een ding. Als hij goed dicht zat keek hij er amper naar maar oh wee als ie niet dicht gedraaid was.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:10

Bij mij mag je geen draad open laten liggen of ze hebben het al gezien. Vooral mijn oudste heeft daar het handje van. Even draad open doen om met de minitractor of de grotere tractor door te rijden zorgt er voor dat ze nog geen minuut later al door die ingang zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 01:09

Vandaag hooi gaan brengen. Het regent hier soort van non stop sinds maandag. We hebben soms fiezelregen en dat is het droogste dat het al geweest is.

Manlief tegen Joy die vrij verregend uit ziet: ‘hoe ziet gij wel uit?’
Joy: *snort en stompt met zijn voorhoef in de plas vlak voor mijn man zijn voeten om vervolgens zichzelf uit te schudden.*

Ik kwam niet meer bij. _O- manlief keek erg beteuterd. _O-
Ik heel onschuldig ‘die had je misschien wel verdient schat…’
Man: ‘weet ik veel dat die ezel Nederlands begrijpt. >;)
_O- _O-

Hij liet een rustig drafje zien en dat ziet er nog steeds veelbelovend uit. :+:
Nog steeds wel momenten dat hij haast lang en laag loopt. Halsstrekken zou geen probleem mogen zijn met hem. :+ Het is me niet echt duidelijk waarom… Joy kan zo de reining in dan. _O- het lijkt haast alsof hij een drijvende houding aan neemt op die momenten maar met minder agressie … hij drijft dan veelal Sky en Leo ook bij elkaar. Wellicht een beschermend gedrag? (Hij toont het vooral als de andere twee angstig reageren en elk een andere kant op rennen, dan drijft hij ze bij elkaar maar als Sam dat doet liggen de oren plat en toont hij zijn tanden en heeft hij die typische ‘dreigende’ kop. Dat doet Joy niet.)

Als hij normaal draaft richt hij zich wel op. :+

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 21:23

Da's nou precies waarom een limburger vlaai eet; om de gemoederen te bedaren.

Oke, voor de hollanders een raar statement. Maar Kath begrijpt het vast wel. Heeft vast wel al een moment meegemaakt dat de gemoederen wat oplopen en dat ineens iemand vlaai gaat uitdelen. Nou zo drijft Joy ook Sky en Leo bij elkaar: "Komt nader, vindt elkaar lief, we kunnen met z'n allen saam deze vreemde situatie wel aan."

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 00:38

Ik moet eerlijk zeggen dat ik om een veelheid aan redenen niet bekend ben met de vlaai-cultuur van Limburg maar ik snap de strekking. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 22:52

Een paar helpende handen verder is al het kruid er uit (enfin de plantjes die nog terug komen moet ik de komende maand blijven uit trekken maar die wat er stonden zijn er uit. *\o/* )
Mijn moeder en stiefvader zijn vandaag zonder dat ik het wist de laatste loodjes gaan doen. :+:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onder toeziend oog van Joy natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn moeder heeft ook nog een filmpje gemaakt van de mannen terwijl ze bezig waren.

Hoe bieden jullie de liksteen van horselix aan?

Rêve heeft er eentje voor de luchtwegen die nu in haar bak voor luzerne ligt maar zou hem liever ergens in kunnen steken of hangen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:05

Heerlijk om ze zo te zien rennen. Nog beter dat je moeder en stiefvader je heel wat werk uit handen hebben genomen.

Geen ervaring met de zoutsteen van Horselix. Ken die niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:14

Wat super lief, heel erg fijn +:)+

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:52

Via agradi heb je speciale houders voor die stenen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:23

Wat lief die hulp. Echt heel fijn!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 01:33

GUSTIxBILL schreef:
Via agradi heb je speciale houders voor die stenen

Voor de 5 en 15 kg stenen idd, denk dat ik daar maar eens in moet investeren.

Vandaag voor het eerst sinds drie weken weer gereden. <3 heb me vrij belabberd gevoeld en woensdag medicatie gehad… we hebben tussen de druppels door gereden. :+:
Miss Rêve was loyaal als altijd. :+: gezien ze een crop top gemaakt had van haar deken ( >;) ) heeft ze ook haar nieuwe deken op nu. :+

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 02:23

Wat had Reve nu weer uitgespookt met haar deken?

Voor die likstenen van Horselyx heb ik ook geen ervaring met iets van een houder. Mijn paard is er dusdanig fan van, dat ik die enkel aanbied als ik erbij sta voor maximaal 15 minuten. Ik houd hem vast of leg hem gewoon in de voerbak om er later weer uit te halen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 23:48

Freyr schreef:
Wat had Reve nu weer uitgespookt met haar deken?

Voor die likstenen van Horselyx heb ik ook geen ervaring met iets van een houder. Mijn paard is er dusdanig fan van, dat ik die enkel aanbied als ik erbij sta voor maximaal 15 minuten. Ik houd hem vast of leg hem gewoon in de voerbak om er later weer uit te halen.

Nou. Ze schijnt hulp gehad te hebben van Sam. Maar basically had ze zeg maar van de naad tot haar lie’s ongeveer het deken gewoon Uhm… open gescheurd. :+ en op zo’n manier dat vijf herstel-setten samen niet eens meer redding konden bieden. :+ (ik heb setjes liggen van Bucas voor gewone scheuren omdat Rêve niet héél voorzichtig is met haar dekens maar hier was geen redden meer aan.)
Dus liep ze eigenlijk met 1 bil bloot zeg maar. :+

Ik heb het nu even bewust op gevolgd en Rêve haar horselyx van 650gr is nog steeds niet op terwijl ze de hele nacht er aan kan. (Nu is de nacht hier wel zo’n 5 uur. :+

Dus ik durf het wel aan met een grotere. Alleen moet ik eens zoeken of ze in de buurt verkocht worden want 15kg komt met 35 euro verzendkosten. :=
De houders heb ik het goedkoopst bij bol.com gevonden tot nu toe maar nog niet besteld.

Ik wil de respitory en de mobility maar met verzendkosten kosten ze online dubbel dus moet ze in de buurt zoeken.

Ik lig te piekeren omdat ik een loyaliteitsconflict heb Wb mijn vader. Er zijn vorige week wederom hele harde woorden gevallen. De situatie is erg gecompliceerd. Omdat ik contact gehad heb met mijn stiefmoeder gaat zij weten dat het een uitvlucht is als ik morgen iets verzin maar het vlakaf zeggen kan mijn vader doen escaleren en ondanks alles wil ik dat ook niet. :\

Ik merk aan mijn lijf dat ik veel stress heb. Ik kan me los koppelen van emoties waardoor ik ze niet altijd voel maar mijn medicatie krijgt geen grip op mijn colitis (inmiddels stapsgewijs verhoogd naar dubbele dosis cortisonen om het onder controle te krijgen.)
Daaraan merk ik dat ik me gedistantieerd heb van de stress… mijn broer kan deze week niet anders kon ik een dag af spreken met hem. Als mijn broer er bij is, is papa vaak rustiger…
Ik vind het moeilijk…. Ik wilde dat ik gewoon mijn middelvinger kon op steken want puur rationeel verdient hij dat eigenlijk. Na vorige week en al helemaal na de afgelopen maanden samen. Maar emotioneel … wil ik hem nog steeds geen pijn doen. :\
Ik weet dat jullie me niet echt kunnen adviseren maar mijn man staat natuurlijk geheel aan mijn kant dus ik heb denk ik nood aan een soort neutrale partij?

Ik was vorige week zo overstuur dat ik mijn fysio gestoord heb tijdens zijn vakantie met een app. Toegegeven, gezien hij die dingen normaal niet leest zelfs niet als hij thuis is had ik niet echt verwacht ook door te komen ( :+ )
Maar om 7 uur ‘s ochtends antwoordde hij dat ik met compassie (geen medelijden maar meer ‘compassion’. Wij hebben daar geen echt goed woord voor. Empathie komt het dichtst in de buurt denk ik.) en zachtheid naar mezelf moest kijken…
En eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat moet…

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:09

Ik denk dat dat wel een gouden tip is eigenlijk, zo'n beetje ongeacht de situatie, om zowel naar jezelf als anderen op die manier te kijken :(:) Zoals je van een afstandje naar een ander kan kijken en als een soort "hemelse vader" daar compassie voor kan hebben, voor ieders persoonlijke struggels en de "problemen" die daar uit voort komen, kan je wellicht je vader en jezelf ook zien als 1 van die poppetjes voor wie je compassie kan hebben...?

De situatie met je vader is voor mij zo te onduidelijk om er iets specifieks over te zeggen. Klinkt heel vervelend zeg.... van wat je wel vertelt, vraag ik me een paar dingen af:

- is het echt nodig om er over te praten met je vader?
- En zo ja, hoe "diep" moet dat gesprek dan gaan...? Kan je het niet wat oppervlakkig houden?
- hoe erg is het als je stiefmoeder beseft dat wat je zegt een uitvlucht is....?
- en als zij op de hoogte is van jouw en zijn positie...? Wat vindt zij er van dan? :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:30

Mooi wat je Fysio aangeeft. Het is niet zo heel moeilijk Kathleen en jij doet het al wel. Hij bedoelt:"neem wat afstand. Kijk naar de situatie zoals je bv doet met je paarden (vb Rêve en haar dekens), gooi er wat humor bij, en kijk met liefdevolle aandacht (compassie) naar jouw gestruggle met je pa. En geef jezelf een aai over je hoofd.
Of zoals ik vaak hier zeg als ik in de knoop zit:" wat zijn mensen toch stumpers en ik vooral, waarna we moeten lachen".

Het zal moeilijk zijn om patronen die al zo oud zijn te veranderen. Het zal onmogelijk zijn om je vader te veranderen. Soms kan het rustig benoemen van een situatie en dat wat het met jou doet, helpen. Dan verandert er niets, maar je blijft er niet zo alleen mee rondlopen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:47

Jij kunt alleen jezelf veranderen. Je vader kan alleen zichzelf veranderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 12:30

Mijn vader is in het beste geval depressief, in het slechtste geval zit er iets mis in zijn hersenen. Echt praten is dus moeilijk omdat hij erg onverwachts uit de hoek kan komen en hij boos wordt en stopt met luisteren. Zoals hij nu is is zelfs een oppervlakkig gesprek over iets dat hij gedaan heeft niet mogelijk omdat hij meteen in "de wereld is tegen mij" gaat en uit haalt als een kat in het nauw. :\

Vorige week is hij verbaal erg agressief geworden (echt roepen) om ... En dit zou ik niet bedacht krijgen als ik het wilde verzinnen: Het feit dat Plopsa land spannende zwembroeken wil voor mannen... := Van daaruit kwam hij op het hele me-too gebeuren en werd hij behoorlijk grof tot in die mate dat hij letterlijk zei dat hij wilde dat mijn moeder meer geweest was zoals mijn stiefmoeder en ik nu toen hij haar leerde kennen. Dan was ik er niet geweest en moest hij "deze onnozele discussie niet voeren". Daarop heb ik (boos en gekwetst) gezegd "ik hoop dat ge weet dat bijna 33 jaar na geboorte te laat is voor abortus zelfs in de meest soepele landen en dat opgeven voor adoptie ook niet meer kan."
Daar heeft hij niet op gereageerd, toen ging hij door over hoe mijn stiefmoeder en ik over tien jaar er voor zouden zorgen dat alle vrouwen "met een burka liepen".
Opnieuw: Zo racistisch is mijn vader nooit geweest. Mijn man is immers 1e generatie griek hier geboren dus dat zou ik toch wel gemerkt hebben toen wij trouwden lijkt me. :=

Let wel: Mijn stiefmoeder en ik hadden al snel door dat hij van de rails was en hadden al meerdere pogingen onder nomen om van onderwerp te veranderen/hem af te leiden dus wij deden zelfs helemaal niet meer mee aan de discussie. Hij was gewoon aan het razen. Hij heeft de laatste jaren vaker periodes waarin hij moeilijk en frustrerend is en ik me af vraag waarom ik eigenlijk brandstof verspil maar zoals hij vorige week was heb ik hem nog nooit gezien. Ik weet dat hij problemen heeft, zij het depressief of iets ernstigers (we krijgen hem niet naar een dokter) en ik heb de afgelopen jaren dus ook geprobeerd om het allemaal in te kaderen maar vorige week kreeg (en krijg) ik niet gekaderd. :\

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:35

Kat, kan het zijn dat jouw vader beginnend dementerend is ? Bij mijn schoonmoeder is dat begonnen (zo bleek jaren later) met compleet onlogisch, kwaad gedrag.
Hoe dan ook, dikke knuffel voor jou, ik kan mij niet voorstellen hoe zwaar zoiets moet zijn…

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 12:46

Dat is iets waar zowel mijn stiefmoeder als ik inderdaad aan denken. :) Daarom proberen we hem wanhopig naar een dokter te krijgen maar helaas vertoont hij daar hetzelfde onverzettelijke, onredelijke gedrag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:53

Ik herken wel het 1 en ander. Ik zou dat gewoon behandelen als "dat is de boosheid die sprak" en het niet te persoonlijk opnemen. Zou het netjes zijn als hij excuses zou maken? Ja absoluut :j

Maar er zijn ook mensen voor wie dat teveel gevraagd is, om welke reden dan ook. In mijn ogen kan je daar een zekere afstand van nemen, zonder ze meteen helemaal te weren. Dan hou je het gewoon wat oppervlakkiger en stelt je verwachtingen voor deze persoon bij. Dan kunnen ze je ook niet meer diep teleurstellen zeg maar.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:04

Hey Ayasha, het verhaal over jouw vader doet mij heel erg denken aan mijn opa. Van een heel verstandige, redelijke en rustige man ging hij naar iemand die tijdens onze trouw ineens de bediening begon uit te maken dat hij borden had horen vallen in de keuken en dat geen doen was (wat helemaal niet erg was voor onze tafel). Iets wat hij nooit zou doen en iedereen erg van opkeek. Hij kreeg later steeds vaker waanideeën en was dan ook echt agressief. De diagnose was inderdaad dementie.
Ik weet niet of je een idee hebt of dementie bij familie van hem ook nog voorkomt? Want vaak is dit erfelijk.

Erg moeilijk dat hij niet naar de dokter wil. Kan je niet met jouw of zijn HA contact opnemen en het hierover al hebben en vragen hoe je dit het beste kan aanpakken naar hem toe?
Je vader heeft geen vertrouwenspersoon die meer van hem gedaan krijgt dan iemand anders? Soms dringt de ene persoon wat beter door dan de andere.

Zo een situatie is voor iedereen - zowel voor jullie als ook voor hem - loodzwaar. Hele dikke knuffel :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:15

Knuffel.
Ook ik moest gelijk aan beginnende dementie denken. Sterkte. Lastig dit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:25

klinkt inderdaad als iets dat beginnende dementie is. Of dat nu jongdementie is of Alzheimer zal een dokter moeten uitwijzen maar als je hem daar niet naartoe krijgt zal je helaas in het duister tasten op dat gebied. Hoe je moet kaderen voor jezelf weet ik eigenlijk ook niet goed. Ik heb een aantal jaar een inwonende dementerende grootvader gehad en bij mij gingen zijn rare uitspraken het ene oor in en het andere uit. Ik beweer niet dat het nooit eens stak als hij mij rare dingen toe snauwde maar dan ging ik gamen en reageerde mijn frustraties af op de slechterikken in de game. Was voor mij een goede uitlaatklep.