fransje23 schreef:Er is altijd een oorzaak voor een bepaald gedrag.
Zaak is om te bepalen wat die oorzaak is.
Oorzaken liggen schrikken,het mentaal en/of fysiek niet aan kunnen, het gevraagde niet begrijpen etc
Als er signalen worden gemist kan omdraaien en bokken dus een uiting zijn van teveel willen.
Met wat ik van CL gelezen heb over de training van haar paard kan ik me niet voorstellen dat het werk dat het paard doet teveel is of dat ze het fysiek niet aan kan.
Wat we zelf merken met Mexx die in dezelfde fase zit, is dat het paard meer conditie krijgt en niet meer zo bezig is met het zadel en de ruiter en dus meer met z'n omgeving. Daarbij zitten we gewoon in de winter, waarin paarden überhaupt al frisser zijn, laat staan de jonge dieren. Mexx is nu ook gewoon fris en probeert ook e.e.a. uit, inclusief eens een boksessie of het ineens op een rennen zetten. Mijn dochter is alleen handig, valt er niet snel af (is er ook nog niet afgevallen) en heeft hem dan snel weer bij de les.
Het is gewoon een lastige fase. Fris weer, een jong blij paard dat conditie krijgt, maar waar je toch nog niet zo heel veel mee kan doen. Van tevoren longeren maakt weinig verschil met dit soort hoog in het bloed staande paarden.
Of Marie nu geschrokken is van de val van de ruiter of niet, het heeft voor het paard in een bepaalde mate een beloning opgeleverd.
Altijd goed dat je het zadel na laat kijken, maar als het paard geen reactie geeft bij het opzadelen en aansingelen en het niet heel beroerd ligt zie ik dat niet zo snel als de oorzaak.