Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:23

CL :(:)
Snap dat je emotioneel wordt het is zo natuurlijk niet wat je voor ogen had.
Maar geef de moed niet op! Probeer eerst het plezier en vertrouwen vanaf de grond weer terug te krijgen. Neem de tijd!

PSvanLot schreef:
Gaat een paard omdraaien en bokken doordat je teveel wilt en signalen gemist hebt? Leg dat eens uit.

Er is altijd een oorzaak voor een bepaald gedrag.
Zaak is om te bepalen wat die oorzaak is.
Oorzaken liggen schrikken,het mentaal en/of fysiek niet aan kunnen, het gevraagde niet begrijpen etc
Als er signalen worden gemist kan omdraaien en bokken dus een uiting zijn van teveel willen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:24

CalipsoLover schreef:
Featherlight volg ik ook op FB, maar dat dacht ik dus al. Die zitten ook weer in NL dus geen optie, moest er zo iemand in mijn buurt zitten was ze al weg :+ Neerpelt is trouwens ook de andere kant van België voor mij Fransje, dus dat wordt hem ook niet. Maar het is voor mij écht heel belangrijk dat ik zelf kan gaan meevolgen...
Straks even overleggen met een vriendin. Wil haar mening ook wel eens horen, haar paard wordt op dit moment ook door iemand verder doorgereden waar ik wel een goede indruk van heb.

Balen Granoek! :knuffel: Hopelijk blijft het enkel bij die loopneus. Beterschap!

Zij heeft ook een enorm lange wachtlijst. Vriendin van me zou een jaar moeten wachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:29

Hier ook in meelees stand terecht gekomen.
Het zou me niets verbazen als Marie door die onbedoelde val partijen nu gewoon een vluchtreactie ontwikkeld heeft voor iedere onverwachte verplaatsing van gewicht. Het is immers een gevoelig paard dat het eigenlijk allemaal heel graag goed wil doen.
Hier moet je iemand voor hebben die domweg heel handig en geduldig is.
Er was een keer een topic van een paard dat zelfs zo ver doorgeslagen was in dat gedrag dat ze nagenoeg enkel nog aan het spinnen (draaien op hoog tempo) was om dat gewicht kwijt te raken. Daar had TS toen een goede, moedige en vooral geduldige amazone bijgehaald die het er weer uit gereden heeft. Maar ja....wie was dat......

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:41

Sizzle schreef:
Hier ook in meelees stand terecht gekomen.
Het zou me niets verbazen als Marie door die onbedoelde val partijen nu gewoon een vluchtreactie ontwikkeld heeft voor iedere onverwachte verplaatsing van gewicht. Het is immers een gevoelig paard dat het eigenlijk allemaal heel graag goed wil doen.
Hier moet je iemand voor hebben die domweg heel handig en geduldig is.
Er was een keer een topic van een paard dat zelfs zo ver doorgeslagen was in dat gedrag dat ze nagenoeg enkel nog aan het spinnen (draaien op hoog tempo) was om dat gewicht kwijt te raken. Daar had TS toen een goede, moedige en vooral geduldige amazone bijgehaald die het er weer uit gereden heeft. Maar ja....wie was dat......

Ik heb dat ook gevolgd. Weer zo ook niet meer wie het was. Zij had er een amazone op zitten die geduldig was maar wel doorpakte in het rijden. Hierdoor kreeg het paard veel meer vertrouwen in zichzelf en de ruiter.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:57

Als jullie het terug weten mag je altijd sturen, al acht ik de kans weer klein dat die ook bij mij in de buurt gaat zitten. Normaal verhuisde ik voor mijn stage naar NL, Marie ging dan waarschijnlijk mee en zou dan in Castricum (waar ik origineel ook vandaan kom :+ ) gaan staan. Maar daar heeft corona allemaal een stokje voor gestoken...

Dankje Vientje voor de steunende woorden! :knuffel:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:00

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 14:06

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:08

Tja er is weinig keuze als een paard zo brutaal wordt. Of je moet er niet meer mee willen rijden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 14:09

PSvanLot schreef:
Tja er is weinig keuze als een paard zo brutaal wordt. Of je moet er niet meer mee willen rijden.

Ja precies, ik zou dus niet meer rijden :') Wat ook meteen de reden is dat ik me braaf bij de koudbloed-buitenrit-sjokpaarden hou :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:11

fransje23 schreef:
Er is altijd een oorzaak voor een bepaald gedrag.
Zaak is om te bepalen wat die oorzaak is.
Oorzaken liggen schrikken,het mentaal en/of fysiek niet aan kunnen, het gevraagde niet begrijpen etc
Als er signalen worden gemist kan omdraaien en bokken dus een uiting zijn van teveel willen.

Met wat ik van CL gelezen heb over de training van haar paard kan ik me niet voorstellen dat het werk dat het paard doet teveel is of dat ze het fysiek niet aan kan.

Wat we zelf merken met Mexx die in dezelfde fase zit, is dat het paard meer conditie krijgt en niet meer zo bezig is met het zadel en de ruiter en dus meer met z'n omgeving. Daarbij zitten we gewoon in de winter, waarin paarden überhaupt al frisser zijn, laat staan de jonge dieren. Mexx is nu ook gewoon fris en probeert ook e.e.a. uit, inclusief eens een boksessie of het ineens op een rennen zetten. Mijn dochter is alleen handig, valt er niet snel af (is er ook nog niet afgevallen) en heeft hem dan snel weer bij de les.
Het is gewoon een lastige fase. Fris weer, een jong blij paard dat conditie krijgt, maar waar je toch nog niet zo heel veel mee kan doen. Van tevoren longeren maakt weinig verschil met dit soort hoog in het bloed staande paarden.
Of Marie nu geschrokken is van de val van de ruiter of niet, het heeft voor het paard in een bepaalde mate een beloning opgeleverd.
Altijd goed dat je het zadel na laat kijken, maar als het paard geen reactie geeft bij het opzadelen en aansingelen en het niet heel beroerd ligt zie ik dat niet zo snel als de oorzaak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:18

PSvanLot schreef:

Finesse was flink brutaal, ook aan de hand moest ik haar goed in het oog houden.
Daar heb ik inderdaad vooral buiten ook eindeloos mee moeten doorzetten. Die ging dan dreigen met stijgeren, met het voorbeen slaan, omdraaien en achteruit rennen.
Met wandelen of trailer laden kon ze ineens kaarsrecht tegenover je staan als je ‚de verkeerde kant‘ op wilde.

Is gelukkig helemaal goed gekomen, maar zeker niet met zijden handschoentjes :o

Echter denk ik echt niet dat Marie brutaal is, ze doet me meer denken aan een paard dat gewoon weg wil van iets wat ze niet snapt.
Echter moet je dan haast nôg handiger zijn aangezien je vluchtgedrag niet kan afstraffen en brutaal gedrag wel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:22

Die gevoeligheid en geduldigheid van de ruiter is vaak wat mist, iemand die het vaak doet en/of paarden naar hoog niveau heeft gereden zijn voor mij geen criteria van goed kunnen beleren.

Het gaat er inderdaad om dat je de oorzaak moet weten en niet het gevolg aanpakt, dan is er niks opgelost.
Het heeft altijd een reden dat ze dit doen en bij Marie lijkt het juist dat ze graag meewerkt.

Calipsolover is toch ook logisch dat het je hoog zit.. :(:)
Maar gewoon rustig bekijken hoe verder en gewoon wat stapjes terug, komt tijd komt raad.
Misschien durf je wel aan de longe erop met het zadelpassen?
En anders eerst maar even afwachten.

Knut Granoek dat je niet weg kan..hopelijk wordt je verder niet ziek!

Vientje omg ook nog gedoe met de auto.. een verjaardag om (niet) snel te vergeten.. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:46

Calipso, Ik snap ook echt helemaal dat je van zoiets flink van de leg bent, het is immers wel je paard en je maatje en het ging eerst zo goed. Het is niet een hufter paard dat als jaarling al met open mond op je af kwam.
Met de juiste persoon komt het vast helemaal goed.

Ik heb het ooit eens met een fries gehad die zo bang was voor bepaalde hulpen dat hij dan ging rennen en letterlijk recht tegen de bakrand opliep of op het allerlaatste momen opzij sprong. Mijn verwachting was dat het heel moeilijk zou gaan worden maar binnen een aantal weken was het gedrag al bijna weg.
Geef jezelf wat tijd om de juiste persoon te vinden, ze is inderdaad nog jong zat voor een kleine pauze. Je eigen nek riskeren is geen goed plan, zeker nu je schouder nog niet eens hersteld is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:57

Vertrouwen is het belangrijkste. Als die er niet is, dan zou ik zelf al niet opstappen. Dat komt straks vast wel weer, als je maar de tijd neemt. En je hoeft geen haast te maken, er is tijd genoeg.

Ik heb met deze merrie ook echt wel een paar keer schrik gehad. Ze kon zo lelijk bokken. Ik heb haar heel eerlijk ook weleens een dag laten staan omdat ik haar aan de longe al te fris vond. Dan liever een dag niet dan er opkruipen met knikkende knieën.
Ze deed het eigenlijk altijd omdat ze wat bang was van de ruiter op de rug. Kon er alleen doodstil opzitten en vooral niet teveel links/rechts bewegen. Een keer bedacht ik dat mijn rijlaars nog niet dicht zat aan de bovenkant. Hand voorzichtig naar achter en toen de drukker dicht gedaan. Was ik even vergeten dat dat natuurlijk een klikje gaf... Daar zat ik dan met 1 hand aan de teugels en een paard met de kop tussen de knieën.. Gelukkig blijven zitten en rustig doorgereden.
Ze was natuurlijk ook wat bang met op en afstappen.

Mondjesmaat is het beter geworden en nu kan ik er op zijn kop aanhangen om aan te singelen, der neusbontje goed doen, mijn laarzen dichtmaken. Dingen die naar verloop van tijd gewoon ineens konden. Soms spant ze nog weleens aan, maar juist als ik dan zelf doortastend ben denkt ze, oja zij zegt dat het kan, dan is dat ook zo.
Echt op der donder krijgt ze nooit, maar we hebben we grenzen waardoor zij weet wat ze van me kan verwachten en waardoor ze leert en het veilig is.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:08

Dat laatste stukje is wel herkenbaar PSvanlot :j Ook al is die van mij absoluut niet onzeker van zichzelf of schieterig, pas als zij overtuigd is dat de ruiter het wel weet en het dus goed is kun je dingen gaan doen. Wordt wel leuk geïllustreerd door die keer rijden met instructrice 's avonds met het bieten rooien naast de bak: instructrice geeft duidelijkheid en is echt de leider, dus Pinda volgt haar in haar onverstoorbaarheid en werkt gewoon door ondanks circus eromheen. Paar dagen later loopt een stalgenoot met een kruiwagen over het erf, niks geks maar omdat ik erop zit en geen duidelijke leider ben/was deed Pinda :wow: :wow: en werd het chaos om niks :+

En dat is dan al met een in principe braaf, nuchter meewerkend schaapje als die van mij, laat staan als je een meer bloederige of brutale onder de kont hebt. Dan is het nog een stuk lastiger want dan moet je echt wel doortastend en zelfverzekerd optreden anders gaat het gauw fout.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:13

Van de omgeving is ze nergens bang van. Verkeersmak geboren, het grootste verkeer deert haar niet. Ze staat gewoon hoog in het bloed en is wat scherp. Ik hou daar juist van. Heb eigenlijk altijd een beetje aparte gehad. Overigens niet bewust.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:14

Ps van Lot het is toch ook geen schande om niet op te stappen als het geen goed moment is.
En grenzen stellen is altijd belangrijk.
Met Malik heb ik direct geleerd dat er van alles op zijn rug gebeurd, ik spring er lomp op, geef hem klopjes op zijn kont en beweeg en raak alles aan.
Ook kijkt hij achterom en ziet alles, niks gaat stilletjes zodat hij het niet merkt.
Hij is wel een paard dat erg expressief reageert en heeft ook met singel en zadel behoorlijk gerodeo't terwijl ik kleine stapjes heb gemaakt.
Met mij erop heeft hij niet eng gedaan, maar ik heb alleen nog maar gestapt.

Het gaat hier zondag sneeuwen waarschijnlijk!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:19

Mijn paarden zijn helaas niet geschikt om daar zo op te springen hihi. Die worden daar zeker niet blijer of zelfverzekerder van.
Het is gewoon een heel erg lief dier, wat hard wil werken maar wat wel duidelijkheid nodig heeft.

Ze vindt het werken ook heerlijk, altijd met de oortjes er op en altijd fijn voorwaarts. We wisselen regelmatig af in het werk en hopen het zo samen leuk te houden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:20

Zaterdag toch al sneeuw hier? Ik heb net mijn les naar maandag gezet, dan zou het moeten dooien :=

Ik heb altijd een hele scherpe gehad (Miep), maar vind wat koeler en vergeeflijker /simpeler zo op mijn oude dag :+ nu wel weer fijner. Ik ben zelf niet meer zo vlug als vroeger en lijf is goed stuk, dus tegenwoordig liever wat meer kunnen hobbelen ipv een paard wat veel handigheid vereist :o Voor zover dat mogelijk is bij een jonkie natuurlijk. Een helemaal dooie zit ik dan weer niet op te wachten. Het lijkt dat ik met Pinda de middenweg wel heb gevonden, zeker als ze straks echt goed doorgereden is en wat meer gezien heeft :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:24

Mag hopen dat het valt en even blijft liggen en weer netjes weg is. Mijn merrie staat nog blootvoets gelukkig, kan ze gewoon buiten.
Ze heeft het zo enorm goed naar haar zin op de stal waar ze sinds september staat. Is in der lichaam en in der hoofd zo enorm gegroeid.

We tobben lekker een beetje door. In de zomer heeft ze 8 weken stilgestaan, in november 10 dagen en wil haar rond carnaval ook nog ergens een week geven. Dan kan het in de zomer bij heel mooi weer, weer even wat langer.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:32

Afgelopen week was Marie bijna elke dag gereden, wat ik dan weer wat te veel vond. Maar met wat Babootje zegt kan ik me wel in vinden want Marie is idd ook gewoon niet 'moe' te krijgen. Gelukkig is Marie ook niet zo stout als op die video :+ Ze maakt vaak maar een paar plotse bewegingen, maar doet dit nooit aan 1 stuk door. Ik zou haar ook nooit omschrijven als een brutaal paard, eerder onzeker en gevoelig.

Nu net even gebeld met een vriendin die haar 3-jarige nu laat doorrijden door iemand die ik in gedachten had. Zij gaf me eigenlijk hetzelfde advies: even een stapje terug doen. Mijn instructrice heeft een tijd ook haar paard gereden, maar is daar gestopt wegens tijdgebrek. Toen heeft die vriendin dus het meisje laten komen die ik in gedachten had. Ik wou Marie daar oorspronkelijk ook laten doorrijden op haar stal, maar heb dat toen toch niet gedaan omdat het zo goed lukte. Zij kan ook aan huis komen, dus denk dat ik haar maandag gewoon even een berichtje doe. We kunnen altijd kijken hoe dat gaat.

Hier heeft het gisteren gesneeuwd! :brr:

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:30

Vientje ik zag op buienradar zaterdagavond en zondagmiddag.
Het blijft altijd afwachten natuurlijk, hopelijk kun je maandag gewoon lessen.

Calipso dat zou wel een goede oplossing zijn!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 16:31

voor Limburg (BE) zeggen ze zaterdag vanaf 19u sneeuw, 3-5cm maar zou voor zonsopgang alweer aan het dooien zijn

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:34

Granoek jij zit precies aan de andere kant van Nederland! _O-
Ik wil graag wat sneeuw foto's maken. *\o/*
Maar Malik zal er niet zo mooi uitzien in de sneeuw. :=

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 16:37

Ja maar ik wil ook graag sneeuwfoto's, maar niet 's nachts :')