[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:09

Denk ik ook niet hoor Mo. Waar ik op doelde is dat er zoveel kleine communicatie blijkt uit de laatste updates. Ze verplaatste iets haar gewicht, hierop doe je iets kleins, je ziet direct dat ze dat goed oppikt, enzovoorts. Dat vind ik echt mooi te lezen.

Mel gaat trouwens goed vandaag, benen zijn niet dik en wondjes zien er netjes en schoon uit. Nu lekker grasjes eten :9
Afbeelding

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:53

Monique1963 schreef:
Vind het toch fijn om op jullie antwoorden in te gaan, het is anders zo eenrichtingsverkeer van mij. Ik ga geen tig pagina's terug, maar wel deze pagina.
...
Sintara schreef:
Klinkt echt heel goed mo, alsof jullie veel meer en beter communiceren nu

henny_w schreef:
Grappig Monique dat je schrijft "Dat vind ik een grote overwinning op haar zelf"
Toen ik het las moest ik wel eventjes lachen en dacht, nee Monique, het is een grote overwinning op jou zelf :) Je hebt even richting Callas heel duidelijk gemaakt dat je geen zin had in kapsones met als gevaar onder haar te komen liggen. En toen liep ze er zo in. Dat ze dan niet gelijk heel relaxed gaat staan smakken of hooi wil eten snap ik wel. Ze had even wat te overdenken :D

pien_2010 schreef:
Hier nog een, ik dacht héhe, eindelijk, de dame met haar kapsones werd duidelijk gemaakt dat de tijd van piepen en daarna pemperen voor bij is. +:)+
Goed gedaan. Duidelijkheid, een keer ingrijpen, die pets → kom op dat is heerlijk voor een paard en zeker geen dierenmishandeling. Integendeel, want bij dit soort duidelijkheid groeit en bloeit je paard. Je was eerlijk, duidelijkheid en gedoseerd bezig en je vindt (eindelijk) je eigen veiligheid heel erg belangrijk. En dat is het dus ook. Altijd. Ik ben trots op je!

Sintara en Henny en Pien, ik denk idd dat deze oefening heel veel inzicht geeft in wat je eigenlijk kunt met je paard (als ze niet willen laden bedoel ik) en wat je kunt bereiken en hoe je er zelf in staat en of het paard in jou al een leider ziet of niet.
Maar ik vind het jammer dat Callas gezien wordt als een paard met kapsones of dominant of zo. Ze vertoont al sinds Kots Bruno geen irritant dominant gedrag meer en kapsones heeft ze al helemaal niet.

Sorry Monique maar ik heb deze reactie van jou over bovenstaande reacties waaronder die van mij met stijgende verbazing gelezen. Daar houd ik het maar even bij.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:07

Ik kan nochtans Monique's visie over Callas beamen, aangezien ik veel van mijn paard in Callas herken. Ik denk dat zij haar paard toch nog beter zal kennen dan wij Bokkers achter een computerscherm die zich baseren op enkele filmpjes en lappen tekst, nee? Monique heeft Callas inmiddels ook al enkele jaren, ik mag toch hopen dat zij ondertussen wel weet wat voor karakter haar paard heeft. Alles mag dan nog niet volgens een leien dakje lopen, maar dat is niet verwonderlijk als onzekere ruiter/eigenaar en onzeker paard samen gaan (zonder begeleiding). Vandaar dat het juist super goed is dat Monique nu een methode heeft gevonden die lijkt te werken, zodat daar ook meer duidelijkheid in is. En ik ben er echt zeker van dat eens je een goede instructeur of hulp vindt, Monique, alles wel vlotter zal verlopen :j

Het feit dat je het trailerlaadprobleem zelf lijkt op te lossen, met TRT als houvast, is al een overwinning op zich en je zal zien dat het je zelfvertrouwen een boost gaat geven waardoor je meer grenzen zal durven aftasten. Je krijgt namelijk ook meer inzicht over haar reactie, wat werkt en niet werkt.

Niets mis mee met een paard af en toe te corrigeren om ook duidelijk aan te geven wat niet oké is. Zolang het met mate is en de 'straf' ook zodanig gedoseerd is dat het eerlijk overeenkomt met het ongewenste gedrag (werken in fases). Ik ben zelf ook strenger moeten worden omdat ik mijn paard onvoldoende zekerheid gaf door gewoon zijn gedrag te negeren en door te gaan. Door nu duidelijk te maken aan hem dat onnodig nerveus gedoe ongewenst is, dat hij mij moet vertrouwen en dat dan alles heus wel goed komt (en goed gedrag dan ook uitbundig beloond wordt) heb ik echt in korte tijd al een ander paard. Belangrijk is echter dat de correctie neutraal is. Er mag geen emotie bij te pas komen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:27

*\o/* Goed bezig Mo!
Fijn dat jullie de oude plek op een positieve manier kunnen afsluiten!

Ik zie Callas ook niet als dominant of als een “vervelend” paard.. Ik denk dat Callas een gevoelig paard is maar wel ook een echte dame met een eigen wil op momenten dat ze zich wel zeker voelt..

joey2010

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:11

Goed zo Mo dat t gelukt is met de trt methode.
Jullie hebben beide een fijne methode gevonden , een beetje van jezelf en wat van de trt. +:)+ .

Ik denk zelf dat Callas een gevoelig paardje is en als ze te weinig sturing krijgt ze zelf maar het initiatief neemt. Maar nu ben je duidelijk geweest en daardoor twijfelde ze niet en liep erin.
En ze begint te begrijpen dat ze op jou moet wachten met een commando om achteruit te lopen ipv zelf te beslissen.
Wat wel belangrijk is is om bij Callas consequent te blijven .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:06

Volgens mij worden hier een aantal zaken door elkaar gehaald. Namelijk of een paard leuk en lief is en toch een linkerd kan zijn, dominant cq drama queen.

Ik ga mijn post uitleggen. Ik vind Callas een leuk paard, net zoals ik Hercule en Polie een leuk paard vond en vind.
Hercule was een dominante flikker en wat hield ik veel van dat paard <3 . MAAR van Hercule heb ik geleerd om niet over me te laten lopen en dan ging het goed.
Callas ontmoette ik en gelijk deed ze iets waardoor ik een stap achteruit deed. Mo zei gelijk: "dat had je dus niet moeten doen, want nu staat ze boven je". Waarvan akte. Waar kende ik dit ook alweer van? Juist ja, van Hercule. Dus Callas is voor mij een dominant paard met veel karakter.
Polie was een drama queen en wat hield en houd ik veel van haar, want wat hebben we veel met haar gelachen. Altijd had ze wel wat. Zij kon enorm link uit de hoek komen en ik ben nog nooit zoveel van een paardje gevallen als van Polie. Gelukkig heb ik goede sterke botten en geluk gehad, dus nooit iets ernstigs gehad. Behalve één litteken nog steeds op mijn been er aan overgehouden. Waar herken ik dit toch van?
Juist ja, Callas. Ik ken niemand die zoveel van haar paard is gevallen met zware gevolgen van dien als Mo en Callas. Dus zoals ik Polie gevaarlijk en een linkerd vond, zo vind ik dat van Callas ook. Zoals ik bezorgd ben geweest over Polie, of ik dit wel aan kon en ze kon blijven, zo ben ik dat ook bij Callas.
Maakt dat Polie of Callas minder leuke paarden?
Toe nou, natuurlijk niet. MAAR het zijn/ was wel paarden die veel vragen van hun baasjes om de hele gang van zaken goed te laten verlopen.
Met Polie heb ik het opgelost gekregen, ook al heb ik nooit met haar zo veilig alleen buiten ritten kunnen maken als dat ik met Chic en Hercule kon doen. Daarvoor was ze te link ook al reed ik wel alleen na jaren met haar buiten.

Ik denk dat dit op dit moment mis gaat in dit topic.

Callas heeft al heel veel bereikt. Callas en Mo hebben een goede band en Mo is hartstikke gek op Callas en Callas op haar. Callas is al enorm gegroeid de afgelopen jaren MAAR het is nog niet gedaan. Want Callas kan net als Polie kon, totaal onverwacht opeens omdraaien en spurt trekken en gevaarlijk doen in blind iets→ paniek, met alle gevolgen van dien die wij gezien hebben in het verleden tussen Mo en Callas.

Mo is op dit moment nog niet zover als wij met Polie, die geaard is zoals ik dat noem. Die rustig en een zeer verstandige merrie is geworden waarvan het erg gemakkelijk is om te hebben. MAAR dat gemakkelijke was ze niet. Tjonge jonge wat een drama's hebben we met haar meegemaakt en wat hebben we vaak om haar gelachen. Maar er werd niet gelachen toen ze me ooit een keer in de sloot torpedeerde (slang??) en ik bijna met mijn hoofd op de steden buis viel. Rakelings ging dat goed en met mijn man word er nog akelig van als we het erover hebben. Waar ken ik dit toch van? Juist ja van Callas.

Maakt dat Polie tot een slecht paardje? Maakt dat Callas tot een slecht paardje? Nee totaal niet. Maar het maakt het wel link dat soort gedrag. Want wij konden ook niet van Polie op aan, ook al ging het steeds vaker goed. Vanuithet niets gebeurde dan "het drama" en in onze ogen vaak om niets.

Ik zie Callas als halverwege de "linke" fase van Polie. Dus ja er is heel erg veel vooruitgang. Mo en Callas gaan beter en beter. MAAR het is nog niet gedaan! Het linke, het daarin onbetrouwbare gedrag zat i n Polie en dat zit nog steeds in Callas. Het is nog niet bevestigd. En iedereen die dat anders ziet, daar zeg ik tegen: "blijf maar lekker slapen en wachten op de volgende klap wie weet met alle gevolgen van dien".

Mo heeft besloten door te gaan met Callas. Dat snap ik, want er is al zoveel bereikt. De toekomst zal leren of dit de goede keuze is. Wij hebben met Polie voor precies de zelfde keuze gestaan. Dat is dus goed gekomen, ook dankzij Hercule, dus achteraf gezien hebben wij de goede keuze gemaakt. MAAR tot vorig jaar wa Polie een paardje dat echt vies link en gevaarlijk uit de hoek kon komen, dat zat en zit er gewoon in en lijkt nu pas (17 jaar) verdwenen. Wij hebben dat altijd zo gezien vandaar dat Polleke onze "dramaqueen" was.

Toen zij de 1ste keer bij Lizy de kudde in ging, zeiden Lizy en Palouse boy→ wouw het is wel een echte dramaqueen. "Yes, dacht ik, ze hebben gezien wie Polie is als het gaat om opletten in de omgang met haar". Dat voelde heel fijn en dankbaar. Wat de dingen zijn zoals ze zijn.
Polie is na de dood van onze Chic voor de 2de keer en nu voorgoed in diezelfde kudde gegaan. Gelijk werd er gezegd door Lizy en Palouseboy→ jeetje wat een totaal ander paard is Polie geworden. Zo rustig en verstandig, zij heeft echt een grote innerlijke sprong gemaakt.. "Yes, dacht ik, ze zien dat Polie eindelijk geland is en een heel tof volwassen merrie is geworden". Het heeft lang geduurd maar is wel gebeurd.

Waarom schrijf ik dit. Ik vind dat mensen eens moeten stoppen met al dat gezeik rondom paarden. Paarden hebben hun eigen karakter en zijn uniek in wie ze zijn. "Ken je paard" kan het baasje met dat paard heel erg ver brengen. Er zijn (hoge uitzondering na) geen rotzakken van paarden→ wel paarden met een gebruiksaanwijzing (Polie en Callas), dominante paarden (Hercule en Callas), , bange paarden (Polie en Callas) en paarden die van dit alles een beetje hebben en daardoor eigenlijk heel goed te hanteren zijn (Chico) ook al verrassen je ze wel eens.
Door je paard te kennen , daar open en eerlijk over te zijn, zonder er allerlei waardeoordelen aan vast te knopen, bereik je dat je uiteindelijk fijne paarden krijgen.
Eerlijkheid en openheid, zoals Mo hier ook is, kan helpen bij het vinden van een oplossing. Ontkenning, of het mooier maken dan het is brengt je eerder verder weg.

Ik hoop dat Callas kan blijven en nooit meer ongelukken zal veroorzaken. Maar dat is nog lang niet gezegd en gedaan!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:55

Dat is heel duidelijk omschreven Pien. En zo had ik idd gedurende de tijd dat ik in dit topic meelees de linken tussen deze paarden ook gelegd.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:28

pien_2010 schreef:
....
Ik zie Callas als halverwege de "linke" fase van Polie. Dus ja er is heel erg veel vooruitgang. Mo en Callas gaan beter en beter. MAAR het is nog niet gedaan! Het linke, het daarin onbetrouwbare gedrag zat i n Polie en dat zit nog steeds in Callas. Het is nog niet bevestigd. En iedereen die dat anders ziet, daar zeg ik tegen: "blijf maar lekker slapen en wachten op de volgende klap wie weet met alle gevolgen van dien".
...

Mooie uitleg Pien :)

Ik kopieer 1 stukje tekst van je even apart in mijn antwoord.
Wat jij beschrijft en ik ook denk is dat het gedrag van Callas nog steeds niet bevestigd is. Callas kan nog steeds onbetrouwbaar uit de hoek komen en het is vooral zaak om verdere escalaties zoveel mogelijk te voorkomen. Want elke keer dat er iets ongewilds voorvalt heeft Callas gewonnen.
De manier van trailerladen zoals Monique beschrijft zou in deze fase met Callas niet de mijne zijn.

Ik zou dus Callas gewoon met een touwtje achter mij aan de trailer in laten lopen. En vriendlief direct de stang erachter laten bevestigen. Om te voorkomen dat er 'ineens' weer zomaar paniek uitbreekt waardoor Callas de kans krijgt om te draaien en er weer uit te stuiteren. Dat Callas het nu een paar keer netjes uit zichzelf gedaan heeft is voor mij geen bevestiging dat het nu steeds goed zal blijven gaan, sorry Monique. Juist omdat in het verleden diverse keren met Callas het een paar keer goed leek te gaan totdat ...!

En in dat opzicht heb ik Callas een 'kapsones' paard genoemd. Dat zijn de linke paarden, die als je ze 1 vinger geeft, ze je hele hand pakken. Dat heb jij Monique eerder als herkenbaar bevestigd. Dominante paarden doen dat, die zoeken steeds de grenzen op. Het zijn paarden waarbij je niet 100% maar wel 300% alert moet blijven, vooruit moet blijven denken of ze ergens een 'escape' moment kunnen vinden om de leiding over te kunnen nemen. Want dat moet je ten alle tijden zien te vermijden wil je zelf heel blijven.

Ik werk nu 46 jaar met paarden en heb 42 jaar zelf paarden. Ik durf best te stellen dat je nooit uitgeleerd raakt met ze :D Dat maakt ze ook zo leuk. Echter hun intelligentie wordt vaak heel erg onderschat.
Met wat voor karakter je ook te maken krijgt, elk paard heeft behoefte aan leiding, duidelijkheid en consekwentie van de baas of begeleider.

Maar sommige paarden vragen nou eenmaal om een nog kienere baas die het paard steeds een stap voor is :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:38

Citaat:
Maar sommige paarden vragen nou eenmaal om een nog kienere baas die het paard steeds een stap voor is

Goede aanvulling jouw stukje Hennie, ik ben het er zo mee eens.
Met name jouw quote is precies wat ik bedoel te zeggen. Dit is nog niet gedaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 14:41

Hello Girls, dank voor jullie uitgebreide uiteenzettingen. Lief en fijn dat jullie het uitgelegd en opgeschreven hebben.

Wat ik zei over Callas' dominantie, is dat ze niet meer zo irritant dominant is sinds kots bruno. Ze loopt niet meer over mensen of paarden heen. Ik dacht dat dat uit de filmpjes wel duidelijk was geworden.

Kapsonespaard is niet wat ik bij Callas zie. Kapsones is een (te) hoge dunk van jezelf hebben, en dat zie ik ook niet bij Callas.

Wat ik zie bij Callas is geen hoge dunk van zichzelf, eerder het tegenovergestelde. Ze verstopt zich achter anderen zeker als het spannend is, wil geen leider zijn want volgt altijd de shetten en zal zelf geen initiatief nemen. En daar gaat het met haar en mij nog steeds verkeerd (met rijden dan) dat ze zich niet geleid voelt door mij en aangezien we dan samen de kudde zijn, moet er één de (in een paards ogen dan) verstandige beslissing nemen. En aangezien ik kennelijk in haar ogen die verstandige (vlucht) beslissing niet maak, maakt zij die beslissing. Aan mij de taak haar te gaan duidelijk maken dat IK wel degelijk de juiste beslissingen maak die in ons voordeel zijn. En daar gaan we in het nieuwe huis weer aan werken.

En over het laden, er vooruit lopen, (haar erin meppen) gauw stang erachter. Ja tuurlijk dat is een mogelijkheid. Ik heb zo'n 25 jaar geleden een paard gehad dat we zo inderdaad oplaadden, behalve het meppen dan. We lierden hem erin met een man of 6, gauw stang erachter, gauw klep dicht en gaan met die banaan. Tot op een dag degene die het paard van voor moest vasthaken, het niet op tijd voor elkaar kreeg en degene die de stang erachter moest doen nog net de ene veiligheidshaak er niet in had, waardoor het paard door door de achterbenen te zakken de stang eruit wipte en de klep afkwam, die ik helaas al omhoog aan het doen was en dus onder de klep kwam met 650 kilo paard erop. De dokter heeft toen een foto genomen van de blauwe plek die ik op mijn boven been had. Van mijn kruis tot mijn knie was het zwart. Ik heb tot op de dag van vandaag geen gevoel in de huid van mijn bovenbeen, de zenuwen zijn allemaal gebroken en nooit meer geheeld. Dus ja, dat is ook een mogelijkheid, maar daar kies ik niet meer voor.

Ik ben de eerste keer laden met Callas 2 weken geleden wel zo begonnen (ook zonder meppen) Maar dat was meteen fout. De dag erna met TRT hadden we het eerste succesje al en ik ben enorm tevreden en ook heel blij dat de techniek van TRT, die ongetwijfeld de techniek van heel veel NH trainers is, werkt voor mij en Callas. Ik heb nog ongeveer een maand tot aan de verhuizing en we gaan door op deze voor ons fijne methode. Vandaag heeft ze rust want we hadden veel boodschappen te doen. Morgen gaan we weer oefenen. Dus ToMoMo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:13

Citaat:
En over het laden, er vooruit lopen, (haar erin meppen) gauw stang erachter.

Oei Mo toch, hier schrik ik heel erg van.....waarom schrijf je dit in hemelsnaam? Meppen heb ik niet langs zien komen.

Polie heeft claustrofobie maar dat lijkt verleden tijd. Ze was zo bang. Dus altijd liep ik samen met haar naar binnen en bleef bij haar. Manlief deed voorzichtig stang achter haar en pas als ik zei, ok, dan ging heel voorzichtig de klep dicht. Polie stond los in mijn armen. Pas als ze rustig was, zei ik doe het "gordijn" maar dicht .
Als dat goed ging bond ik haar vast. Dat was een farce want verdroeg ze niet (nu wel). Maar door paniekhalster dat van haar hoofd af gleed bij druk , stond ze altijd vrolijk los als de deur open ging.

Niemand heeft het hier over meppen. Dat laden Ben je goed mee bezig. Jij, ik, Henny waren/zijn goed bezig. Jij vraagt meer als dat ik ooit van mijn paarden gevraagd hebt. Dat is ok.
Ik denk dat Henny het daar over heeft. Maar meppen.....
Waarom haal je dat erbij? Ik merk dat ik vind dat je daarmee je topic onterecht id beschuldigende hoek zet als het gaat om posts van anderen.
En ja......omdat ik vrij uitgebreid gepost heb en Henny waarop jouw post volgende reageer ik zoals ik reageer. Polie is nog nooit geslagen, is ze veels te bang voor. Hercule heeft als hengst wel eens een welverdiende peut gehad.
Dus waarom je nu zo'n post doet als reactie weet ik niet.

En ik vind het heel erg dat je ook nog ooit onder de trailer klep terecht bent gekomen.
Zowel Henny als ik hebben vind ik deze reactie niet verdiend!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 17:42

Hi Pien, jammer dat je ervan schrikt, want het is toch niet op jou of Henny gericht? Daarbij staat het meppen ook tussen haakjes. Het enige wat ik schets is een gang van zaken die je wel kunt zien als een paard niet wil laden.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:03

Heb alles gelezen over dominant of niet dominant. Dat is altijd subjectief.

Heel wat jaar terug zich ik een bijrijdpaardje en de eigenaresse zei dat het een pittig paardje was. Hierdoor was ik (held op sokken) al aardig zenuwachtig geworden. Toch begonnen met verzorgen en rijden en geen makker exemplaar tegen gekomen.

Het is net iemands visie er op. Ben jaren geleden ook op zoek geweest naar een mak beginnerspaardje. Maar dat was geen doen. Iedereen had makke beginnerspaardjes waar ze zelf vaak niet eens op durfde.

Dus wat de een mak vind is voor de ander weer niet mak.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 18:08

Hi Mainat, dat is ook waar uiteraard wat je zegt. En ik las op bokt ook dat er verschil is tussen een dominant paard of een paard dat dominant gedrag laat zien (bijv uit onzekerheid).

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:20

Paarden zijn net mensen, ieder paard heeft wel wat dominants anders zouden ze niet overleven. In de basis heb je drie soorten reacties, vechten, vluchten of verstijven. Het is net wat getriggerd wordt op dat moment.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:08

Monique1963 schreef:
Hi Mainat, dat is ook waar uiteraard wat je zegt. En ik las op bokt ook dat er verschil is tussen een dominant paard of een paard dat dominant gedrag laat zien (bijv uit onzekerheid).

Uit alles wat ik over Callas lees blijkt dat ze -naar mijn mening- juist níet dominant is. Wel een paard wat bij gebrek aan leiding/duidelijkheid zelf de leiding pakt en dat gaat soms heel, heel erg mis. Maar zeker niet dominant. Ik heb het al eerder gezegd, ik vergelijk het met de angst/onzekerheid agressie die ik bij onze hond en mijn eigen merrie zie. De eerste klap is een daalder waard. Dus hond/merrie vallen uit als ze onzeker of angstig zijn want dan hebben die voorsprong vast. En bij Callas vertaalt zich dat in de eerste meters zijn een daalder waard’. En dan is of jij mee komt van ondergeschikt belang..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 19:14

MaiNat schreef:
Paarden zijn net mensen, ieder paard heeft wel wat dominants anders zouden ze niet overleven. In de basis heb je drie soorten reacties, vechten, vluchten of verstijven. Het is net wat getriggerd wordt op dat moment.

Eens, Mainat. Vechten zie ik gelukkig niet. Vluchten bij onverwachte surprises (maar dat is snel terug te pakken geen probleem voor mij) en vluchten door angst niet aankunnen, vertaald zich bij Callas in 180 omdraaien en dat is wel een probleem voor mij. Verstijven heb ik een maal meegemaakt met Callas. Wat was dat bizar. Ze was er gewoon niet meer. Achteraf zo zielig. (Was met de hond op een talud boven haar)

Berdien schreef:
Monique1963 schreef:
dat er verschil is tussen een dominant paard of een paard dat dominant gedrag laat zien (bijv uit onzekerheid).

Uit alles wat ik over Callas lees blijkt dat ze -naar mijn mening- juist níet dominant is. Wel een paard wat bij gebrek aan leiding/duidelijkheid zelf de leiding pakt en dat gaat soms heel, heel erg mis. Maar zeker niet dominant. Ik heb het al eerder gezegd, ik vergelijk het met de angst/onzekerheid agressie die ik bij onze hond en mijn eigen merrie zie. De eerste klap is een daalder waard. Dus hond/merrie vallen uit als ze onzeker of angstig zijn want dan hebben die voorsprong vast. En bij Callas vertaalt zich dat in de eerste meters zijn een daalder waard’. En dan is of jij mee komt van ondergeschikt belang..

Mee eens Berdien, daarom schreef ik ook dit een paar postjes terug:

Wat ik zie bij Callas is geen hoge dunk van zichzelf, eerder het tegenovergestelde. Ze verstopt zich achter anderen zeker als het spannend is, wil geen leider zijn want volgt altijd de shetten en zal zelf geen initiatief nemen. En daar gaat het met haar en mij nog steeds verkeerd (met rijden dan) dat ze zich niet geleid voelt door mij en aangezien we dan samen de kudde zijn, moet er één de (in een paards ogen dan) verstandige beslissing nemen. En aangezien ik kennelijk in haar ogen die verstandige (vlucht) beslissing niet maak, maakt zij die beslissing. Aan mij de taak haar te gaan duidelijk maken dat IK wel degelijk de juiste beslissingen maak die in ons voordeel zijn. En daar gaan we in het nieuwe huis weer aan werken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:32

Monique1963 schreef:
Hello Girls, dank voor jullie uitgebreide uiteenzettingen. Lief en fijn dat jullie het uitgelegd en opgeschreven hebben.

Wat ik zei over Callas' dominantie, is dat ze niet meer zo irritant dominant is sinds kots bruno. Ze loopt niet meer over mensen of paarden heen. Ik dacht dat dat uit de filmpjes wel duidelijk was geworden.

Kapsonespaard is niet wat ik bij Callas zie. Kapsones is een (te) hoge dunk van jezelf hebben, en dat zie ik ook niet bij Callas.

En over het laden, er vooruit lopen, (haar erin meppen) gauw stang erachter. Ja tuurlijk dat is een mogelijkheid. Ik heb zo'n 25 jaar geleden een paard gehad dat we zo inderdaad oplaadden, behalve het meppen dan. We lierden hem erin met een man of 6, gauw stang erachter, gauw klep dicht en gaan met die banaan. Tot op een dag degene die het paard van voor moest vasthaken, het niet op tijd voor elkaar kreeg en degene die de stang erachter moest doen nog net de ene veiligheidshaak er niet in had, waardoor het paard door door de achterbenen te zakken de stang eruit wipte en de klep afkwam, die ik helaas al omhoog aan het doen was en dus onder de klep kwam met 650 kilo paard erop. De dokter heeft toen een foto genomen van de blauwe plek die ik op mijn boven been had. Van mijn kruis tot mijn knie was het zwart. Ik heb tot op de dag van vandaag geen gevoel in de huid van mijn bovenbeen, de zenuwen zijn allemaal gebroken en nooit meer geheeld. Dus ja, dat is ook een mogelijkheid, maar daar kies ik niet meer voor.

Ik ben de eerste keer laden met Callas 2 weken geleden wel zo begonnen (ook zonder meppen) Maar dat was meteen fout. De dag erna met TRT hadden we het eerste succesje al en ik ben enorm tevreden en ook heel blij dat de techniek van TRT, die ongetwijfeld de techniek van heel veel NH trainers is, werkt voor mij en Callas. Ik heb nog ongeveer een maand tot aan de verhuizing en we gaan door op deze voor ons fijne methode. Vandaag heeft ze rust want we hadden veel boodschappen te doen. Morgen gaan we weer oefenen. Dus ToMoMo

Monique, ik snap je reactie totaal niet. Telkens mijn reactie aanhalen met weliswaar tussen haakjes (haar erin meppen) daarin suggereer je toch min of meer dat ik kennelijk meppend paarden de trailer in werk. Ik kan je wel vertellen dat ik nog NOOIT maar dan ook NOOIT een paard meppend de trailer in gewerkt heb. Maar ik vind je suggestie ronduit beledigend.

Ook je vertaling van het woord kapsones is erg eenzijdig.
Als je op internet zoekt zijn er wel 20 betekenissen van het woord kapsones.
Zoals : drukdoenerij, spatsies, streken en tegenstribbeling.

Dan herinner ik je even over de gebeurtenis die je op pagina 181 beschrijft, hoe je haar niet meer in toom kunt houden en er een zeer gevaarlijke situatie ontstaat.

"... Maar erna hadden we een heftige crisis. Paniek na paniek na paniek. Mijn vriend kon haar grijpen, maar de paniek bleef, ze wilde zelfs steigeren, zelfs toen hij haar vasthield kon ik er maar net veilig afkomen. En waar ging het nou om? Mijn vriend ging op een stoeltje aan de rand van het veldje zitten en dat was zo verschrikkelijk spannend voor haar dat ze door het lint ging. Ervoor was ze al geschrokken van mijn beugel die tegen Shadow aantikte omdat die niet snel genoeg uit de weg ging en dat was een surpriseschrik en die kan ik goed hebben, ik zet haar op de TRT cirkel en dan kan ze relativeren en het af laten vloeien. Dat gaat goed. Die theorie klopt.

Maar haar englevel zat al in superrood. Ik wilde eigenlijk stoppen maar meteen daarna een spannend ding voor haar (vriend op stoel) dat is angst en dan gaat ze in de 180 graden omdraai mode en slaat ze op hol. ..."

En pagina 185 waar je met het trailerladen schrijft:

"...De derde keer zag ik dat ze eigenlijk wel wilde aanbieden om helemaal de trailer in te gaan, maar ze was niet overtuigd van haar eigen moed, dus iets geholpen met het stickje en ze stond erin. Yes. Veel snuiven en graven, mag allemaal. Was even jammer dat we het iets te lang lieten doorgaan, want ik wilde haar op commando achterwaarts uit de trailer laten lopen, maar ik dacht dat ze alleen om keek, maar ze ging zich omdraaien! Dus dat was mega-onhandig en ze kwam half omgedraaid achterwaarts en kwam even klem met haar kont tegen de muur.

Om de schrik eruit te halen even gelongeerd, nog een aanlooppoging waarbij ik alleen voeten op de plank wilden en weer achterwaarts laten gaan alles op mijn commando om het goed af te sluiten..."

Callas draaide zich dus om en je moest daarna de schrik eruit halen. Om zoiets te voorkomen zeg ik dus, neem de leiding, ga er gewoon vooraan lopen zodat ze jou kan volgen de trailer in. Jij schrijft notabene zelf hierboven, dat Callas geen leider wil zijn en zelf geen initiatief wil ondernemen.
Help zo'n paard dan door zelf leiderschap te tonen.

Om te voorkomen dat er escalaties kunnen ontstaan omdat e.e.a. nog niet bij Callas bevestigd is.

Stap voor stap kun je dan uiteindelijk opwerken naar moeilijker dingen zoals uit zichzelf de trailer inlopen.
Als je stappen gaat overslaan krijg je een onzeker paard die je in een positie drukt die het eigenlijk zelf niet wil of nog niet aan toe is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 11:04

Henny ik volg de TRT methode en daar leert het paard op zijn eigen benen te staan en dapperder te worden. Met trailerladen (en andere trainingen) blijf ik zoveel mogelijk trt doen en ik kan daarbij ook mijn eigen Maggi erbij gebruiken.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:18

Hmm, ik snap dat eigelijk wel. Je kan ook leider zijn door ernaast of erachter te staan. Wanneer jij maar duidelijk blijft in de bedoeling (dus trailer in) en dat ze dit prima alleen kan. Even snuffen is ook goed, het is nl niet dat ze er perse meteen in moet maar dat het gewoon oké is. Monique weet dit allang, Callas moet nog nog even overtuigd worden en dat mag. Spelletjes ed mag niet, maar daar is Monique ook duidelijk in: terug gaat altijd nog op haar commando. En die leiderschap heeft Callas nodig.

Ik begrijp overigens wel dat dit draadje flinterdun is, en kan ook maar zo de verkeerde kant op schieten. Maar ik geloof dat Monique het vertrouwen heeft dat dit kan, en dat is zo belangrijk!

Ik ben gewoon niet handig met trailer laden. Oefenen gaat prima, dan ga ik erin staan, steek mijn hand omhoog “touch” en pony komt erin om mijn hand aan te raken. Blijft dan ook gewoon relaxt wachten op het volgende (achterwaarts, of gewoon stil staan). Maar dat heb ik maar een paar keer gedaan. De keer dat we weggingen, had ik stress en hoef ik het gewoon niet te proberen. Lukte dus ook niet, maar degene die me ophaalde lukte het al hélemaal niet. Dus dan maar met iets meer geduld en uiteindelijk wat duidelijker.
Maar ik weet al dat het niet gaat lukken, dat werkt ook niet mee. Oefenen gaan we ook niet meer doen, laatste ritje was 2 mnd geleden naar de kliniek en hij zal op stal ingeslapen worden.

Ik vind dat je echt goed goed bezig bent Monique, je bent duidelijk nu en dát is zo belangrijk bij Callas. Anders neemt zij idd het voortouw maar dat had jij ook allang helder.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 13:00

Klopt Marocje. Wat rot om te lezen dat je paard ingeslapen moet worden. Is dat binnenkort? Is hij ziek of oud? En welk dier ook, bij mij komt ook de dierenarts thuis om hen over de regenboog te helpen indien noodzakelijk.

Vandaag trailerladen, na een rustdag gisteren, gewoon wow. Middenschot nu gewoon in het midden, dus de ruimte is smal. Poupette al ingeladen, grondwerk voor de klep, Callas bood de halve klep aan en wilde zelf gaan inladen in het vak bij Poupette, eh dat is niet de bedoeling, Callas. Dus netjes achteruit. Wachten. Nog even wachten. Want het moet mijn vraag zijn. Zij mag aanbieden maar ik vraag door. Dus zelf initiatief tonen door er zelf in te wandelen is ook niet de bedoeling. Toen ik het dan vroeg, hop ze liep er zo in! Geweldig. Ik weer omlopen en Callas ging gelijk hooi eten. Zo hebben we een paar minuten gestaan. Er was geen enkele aandrang om achteruit te gaan.

Vandaag gingen we dan rommelen met de achterstang. We hadden afgesproken als dat geen ongewenste reacties op zou leveren, dan zouden we de stang sluiten. Ging allemaal geweldig, dus stang dicht en staart erover. Callas moest wel omkijken van wat gebeurt daar, maar vond het geen probleem. Ze stond rustig en nam regelmatig een hap hooi. Ik vond dat we vandaag zo maar eens een kwartiertje moesten staan, maar vond het zonde van mijn vriend zijn tijd, dus hij ging even wat anders doen.

Dát vond Callas niet leuk. Heel bijzonder. Was haar veiligheid weg achter haar? Geen idee, maar ze at geen hooi meer en deed ook een poging naar achteren te gaan, wat van mij niet mocht en moest ze weer naar voren bewegen. Het duurde een paar minuten eer ze deze situatie gewend was en weer hooi at.

Toen mijn vriend weer terugkwam heeft hij met veel kabaal achter haar met de stang gerommeld en dat gaf geen enkele ongewenste reactie. Daarna weer in fases de plank af en ze deed een keer na een ho-commando een stap te ver naar achteren, dus heb ik weer naar voren gevraagd en ook dat deed ze keurig. Ze loopt nu ook recht de plank af en heeft geen begeleiding van het stickje meer nodig. Op de heenweg trouwens ook geen begeleiding met het stickje gedaan.

Afgesloten met een overheerlijke tneu knuffel. Ben weer blij.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:15

Súper! +:)+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:30

Heb zelf sinds enkele maanden ook zo een paard wat serieus leiderschap nodig heeft . Als ze het op haar eigen moet doen is het paniek.
Het gaat elke dag beter

Ze is niet zo over reactief als Callas . Ze kan wel echt schrikken en willen vertrekken van de plaats des onheils maar duikt met zo lief weer veilig bij mij .
Want dat is toch veilig ik ben leider.

Callas haar staart niet over de stang doen Monique . Als ze wel in paniek raakt of schrikt en haar billen intrekt blijft de staart steken en breekt .
Dag staart , zou jammer zijn

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:53

Monique1963 schreef:
Klopt Marocje. Wat rot om te lezen dat je paard ingeslapen moet worden. Is dat binnenkort? Is hij ziek of oud? En welk dier ook, bij mij komt ook de dierenarts thuis om hen over de regenboog te helpen indien noodzakelijk.

Even antwoorden: helaas heeft hij al sinds 2014 melanomen, vooral in de koker. Nu hoestte hij vanaf februari al, 2 keer da erbij en laatste keer moest ik een scopie laten maken dus door naar de kliniek. Blijkt dat ie een bult achter zijn gehemelte heeft waardoor ie niet goed kan slikken/zich verslikt/vele hoesten verklaart.

Hier is niks meer aan te doen, dus mocht hem meenemen maar het zal alleen erger worden. Ik had verwacht het een maand te geven om afscheid te nemen en dan was het klaar, maar hij is nog zo kwiek/alert verder, dat ik het lastig bepalen vind wanneer het genoeg is.

Gelukkig heb ik nog een shoot kunnen doen samen met mijn dochter, nooit gedaan en eigelijk ook geen mooie foto’s van ons samen.

Afbeelding
(Heb er meer uiteraard maar hier is mijn dochter onherkenbaar ;) )

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 16:06

Berdien yay!

Marocje tjeetje wat heftig naar joh! Wat ontzettend akelig dat je in je verhemelte een gezwel kan hebben. In de koker is ook al zo rot. Wat rot voor de pony en wat verdrietig voor jullie dat jullie misschien afscheid van hem moeten gaan nemen. Altijd moeilijk om te bepalen wanneer het tijd is om je dier te laten gaan. Fijn in ieder geval dat je nog afscheid kunt nemen van hem op je gemak en dat je mooie herinneringen en foto's hebt.

ZinziJewel, dank voor de tip van de staart. En we zijn maar druk met die schijters ;-)