Mel gaat trouwens goed vandaag, benen zijn niet dik en wondjes zien er netjes en schoon uit. Nu lekker grasjes eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Monique1963 schreef:Vind het toch fijn om op jullie antwoorden in te gaan, het is anders zo eenrichtingsverkeer van mij. Ik ga geen tig pagina's terug, maar wel deze pagina.
...Sintara schreef:Klinkt echt heel goed mo, alsof jullie veel meer en beter communiceren nuhenny_w schreef:Grappig Monique dat je schrijft "Dat vind ik een grote overwinning op haar zelf"
Toen ik het las moest ik wel eventjes lachen en dacht, nee Monique, het is een grote overwinning op jou zelfJe hebt even richting Callas heel duidelijk gemaakt dat je geen zin had in kapsones met als gevaar onder haar te komen liggen. En toen liep ze er zo in. Dat ze dan niet gelijk heel relaxed gaat staan smakken of hooi wil eten snap ik wel. Ze had even wat te overdenken
pien_2010 schreef:Hier nog een, ik dacht héhe, eindelijk, de dame met haar kapsones werd duidelijk gemaakt dat de tijd van piepen en daarna pemperen voor bij is.![]()
Goed gedaan. Duidelijkheid, een keer ingrijpen, die pets → kom op dat is heerlijk voor een paard en zeker geen dierenmishandeling. Integendeel, want bij dit soort duidelijkheid groeit en bloeit je paard. Je was eerlijk, duidelijkheid en gedoseerd bezig en je vindt (eindelijk) je eigen veiligheid heel erg belangrijk. En dat is het dus ook. Altijd. Ik ben trots op je!
Sintara en Henny en Pien, ik denk idd dat deze oefening heel veel inzicht geeft in wat je eigenlijk kunt met je paard (als ze niet willen laden bedoel ik) en wat je kunt bereiken en hoe je er zelf in staat en of het paard in jou al een leider ziet of niet.
Maar ik vind het jammer dat Callas gezien wordt als een paard met kapsones of dominant of zo. Ze vertoont al sinds Kots Bruno geen irritant dominant gedrag meer en kapsones heeft ze al helemaal niet.
pien_2010 schreef:....
Ik zie Callas als halverwege de "linke" fase van Polie. Dus ja er is heel erg veel vooruitgang. Mo en Callas gaan beter en beter. MAAR het is nog niet gedaan! Het linke, het daarin onbetrouwbare gedrag zat i n Polie en dat zit nog steeds in Callas. Het is nog niet bevestigd. En iedereen die dat anders ziet, daar zeg ik tegen: "blijf maar lekker slapen en wachten op de volgende klap wie weet met alle gevolgen van dien".
...
Citaat:En over het laden, er vooruit lopen, (haar erin meppen) gauw stang erachter.
Monique1963 schreef:Hi Mainat, dat is ook waar uiteraard wat je zegt. En ik las op bokt ook dat er verschil is tussen een dominant paard of een paard dat dominant gedrag laat zien (bijv uit onzekerheid).
MaiNat schreef:Paarden zijn net mensen, ieder paard heeft wel wat dominants anders zouden ze niet overleven. In de basis heb je drie soorten reacties, vechten, vluchten of verstijven. Het is net wat getriggerd wordt op dat moment.
Berdien schreef:Monique1963 schreef:dat er verschil is tussen een dominant paard of een paard dat dominant gedrag laat zien (bijv uit onzekerheid).
Uit alles wat ik over Callas lees blijkt dat ze -naar mijn mening- juist níet dominant is. Wel een paard wat bij gebrek aan leiding/duidelijkheid zelf de leiding pakt en dat gaat soms heel, heel erg mis. Maar zeker niet dominant. Ik heb het al eerder gezegd, ik vergelijk het met de angst/onzekerheid agressie die ik bij onze hond en mijn eigen merrie zie. De eerste klap is een daalder waard. Dus hond/merrie vallen uit als ze onzeker of angstig zijn want dan hebben die voorsprong vast. En bij Callas vertaalt zich dat in de eerste meters zijn een daalder waard’. En dan is of jij mee komt van ondergeschikt belang..
Monique1963 schreef:Hello Girls, dank voor jullie uitgebreide uiteenzettingen. Lief en fijn dat jullie het uitgelegd en opgeschreven hebben.
Wat ik zei over Callas' dominantie, is dat ze niet meer zo irritant dominant is sinds kots bruno. Ze loopt niet meer over mensen of paarden heen. Ik dacht dat dat uit de filmpjes wel duidelijk was geworden.
Kapsonespaard is niet wat ik bij Callas zie. Kapsones is een (te) hoge dunk van jezelf hebben, en dat zie ik ook niet bij Callas.
Wat ik zie bij Callas is geen hoge dunk van zichzelf, eerder het tegenovergestelde. Ze verstopt zich achter anderen zeker als het spannend is, wil geen leider zijn want volgt altijd de shetten en zal zelf geen initiatief nemen. En daar gaat het met haar en mij nog steeds verkeerd (met rijden dan) dat ze zich niet geleid voelt door mij en aangezien we dan samen de kudde zijn, moet er één de (in een paards ogen dan) verstandige beslissing nemen. En aangezien ik kennelijk in haar ogen die verstandige (vlucht) beslissing niet maak, maakt zij die beslissing. Aan mij de taak haar te gaan duidelijk maken dat IK wel degelijk de juiste beslissingen maak die in ons voordeel zijn. En daar gaan we in het nieuwe huis weer aan werken.
En over het laden, er vooruit lopen, (haar erin meppen) gauw stang erachter. Ja tuurlijk dat is een mogelijkheid. Ik heb zo'n 25 jaar geleden een paard gehad dat we zo inderdaad oplaadden, behalve het meppen dan. We lierden hem erin met een man of 6, gauw stang erachter, gauw klep dicht en gaan met die banaan. Tot op een dag degene die het paard van voor moest vasthaken, het niet op tijd voor elkaar kreeg en degene die de stang erachter moest doen nog net de ene veiligheidshaak er niet in had, waardoor het paard door door de achterbenen te zakken de stang eruit wipte en de klep afkwam, die ik helaas al omhoog aan het doen was en dus onder de klep kwam met 650 kilo paard erop. De dokter heeft toen een foto genomen van de blauwe plek die ik op mijn boven been had. Van mijn kruis tot mijn knie was het zwart. Ik heb tot op de dag van vandaag geen gevoel in de huid van mijn bovenbeen, de zenuwen zijn allemaal gebroken en nooit meer geheeld. Dus ja, dat is ook een mogelijkheid, maar daar kies ik niet meer voor.
Ik ben de eerste keer laden met Callas 2 weken geleden wel zo begonnen (ook zonder meppen) Maar dat was meteen fout. De dag erna met TRT hadden we het eerste succesje al en ik ben enorm tevreden en ook heel blij dat de techniek van TRT, die ongetwijfeld de techniek van heel veel NH trainers is, werkt voor mij en Callas. Ik heb nog ongeveer een maand tot aan de verhuizing en we gaan door op deze voor ons fijne methode. Vandaag heeft ze rust want we hadden veel boodschappen te doen. Morgen gaan we weer oefenen. Dus ToMoMo
Monique1963 schreef:Klopt Marocje. Wat rot om te lezen dat je paard ingeslapen moet worden. Is dat binnenkort? Is hij ziek of oud? En welk dier ook, bij mij komt ook de dierenarts thuis om hen over de regenboog te helpen indien noodzakelijk.