Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:49

Ik vind wit bij een oog geen enkel probleem. Vind ik wel karakteristiek lijken. Schimmels… na 4 schimmels kan ik zeggen dat er geen 5e meer komt :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:56

Ik ben afgelopen zomer bij een fokkerij hier in de buurt gaan kijken, met dus allemaal valken en palominos in de E pony/paardenmaat.

Vond ze prachtig!

Deze wilde bij mij komen wonen (niets gekocht hoor)

Afbeelding
Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:08

Padoertje schreef:
Afgelopen zondag stond ik op het regiokampioenschap pony’s en 60% in de kleinere maat was wit, valk of cremello. Dus dat niemand een witte pony wilt in deze regio gaat niet op hahaha.

Witte zijn over het algemeen wat goedkoper en daar doen mensen in deze tijd met de prijzen concessie op.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:08

Die witte welshjes met die mooie kopjes zijn toch juist heel erg gewild?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:42

Padoertje schreef:
Afgelopen zondag stond ik op het regiokampioenschap pony’s en 60% in de kleinere maat was wit, valk of cremello. Dus dat niemand een witte pony wilt in deze regio gaat niet op hahaha.

Nou, dat bedacht ik mij nog. Er liepen alleen maar dit soort pony's in de bak.

En 1 haflinger :D !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:23

Prachtig koppie Tango!

Ik vind een donkere palomino ook echt een mooie kleur.

Afbeelding

Op menwedstrijden zie ik veel van die witte Welshjes.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:26

Dat wit goedkoper is en mensen daarom kopen ben ik niet mee eens
Er zijn gewoon ook ontzettend veel kleine witte welsh ponys waardoor je er ook vaak 1 vind die geschikt is voor jongere ruitertjes

jaren geleden kwam ik in de ring al heel veel witte pony`s tegen dat is echt niks nieuws vooral bij de A, b en C maten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:46

Mijn dochter wilde vroeger zijn graag een witte. Ik dacht nog: kand groot dat ik die ga vinden tussen de A'tjes. Heb er niet speciaal naar gezocht , maar wel opgelet. Maar nee..... kwam hier mee thuis:
Afbeelding

Hier is ie vrij donker. Maar n mooie valk met 4 hoge witte benen, n brede bles en n vlek onder z'n buik.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:48

Terwijl je in paardenmaat echt heel veel zwart en bruin ziet en wat vos. Is dat er bewust uitgefokt ofzo?

Bij de springpaarden zie je ook nog wel schimmel, in de dressuur echt amper.

Heb vroeger een Uniform merrie gereden. Vind schimmels ook echt prachtig, zolang ze nog meer grijs zijn

Wat een prachtig dier Getup!
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 29-01-25 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:07

Denk dat er bij paarden vooral sportgericht is gefokt en pony’s van dat formaat vooral gefokt op leuk en schattig?? Geen idee hoor, zit zelf niet in de pony wereld en sorry als ik nu op wat tenen trap!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:09

StalNollie schreef:
Padoertje schreef:

Witte zijn over het algemeen wat goedkoper en daar doen mensen in deze tijd met de prijzen concessie op.

Hahaha nou dat valt wel mee hoor! Waren allemaal b en Ctjes in het M dressuur en allemaal super bewegen. En zat vrachtwagens op het terrein, dus denk dat het met de sponsoring van pa en ma’s nog prima gaat. Genoeg kwaliteit gezien.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:37

In de Welsh wereld sectie a en b lopen heel veel schimmels rond omdat de grotere fokkers ooit zijn gaan fokken met schimmels en in veel lijnen gewoon schimmel voorkomt. En die roepen gewoon, met goede beweging maakt het voor ons niet uit of het schimmel is.

Zelf fokken wij bewust met een Palomino en donkere kleuren. en met kopen selecteer ik wel op kleur, bouw en gedrag. Maar een knappe schimmel gaat soms ook gewoon mee.

Ik haal ze ook uit de uk. Maar merendeel is daar ook schimmel (helaas }> )

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:42

Wellicht ook brave bloedlijnen in de schimmels?

Ik vind t in elk geval heel erg leuke pony’s maar t is maar goed dat die klojo hier niet groter is want als ie 160 was geweest dan was ie niet grappig meer _O-

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:44

Dat is meestal zo :Y)

Zie t voor me: fjorden en Shetlanders van 1m70. Levensgevaarlijk haha :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:46

Lynn_Nikita schreef:
Dat wit goedkoper is en mensen daarom kopen ben ik niet mee eens
Er zijn gewoon ook ontzettend veel kleine witte welsh ponys waardoor je er ook vaak 1 vind die geschikt is voor jongere ruitertjes

jaren geleden kwam ik in de ring al heel veel witte pony`s tegen dat is echt niks nieuws vooral bij de A, b en C maten

Mee eens dat er meer witte rondlopen net als bij de shetten grote maat meer zwarte rondlopen. Maar in de welshjes zijn de witte wel goedkoper en bij de shetlanders vaak de grote maat zwarte weer duurder en gewild.( Zit zelf in de pony handel dus weet markt conform wat aantrekkelijk(er) is)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:13

MarjanB schreef:

Ik vind t in elk geval heel erg leuke pony’s maar t is maar goed dat die klojo hier niet groter is want als ie 160 was geweest dan was ie niet grappig meer _O-

Dat heet gewoon opvoeding.

Datzelfde roept iedereen over Shetten, maar er komen op Bokt genoeg voorbeelden langs waar iedereen voor in katzwijm valt....

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:40

Precies.

Als ze een shet gewoon netjes opvoeden en inrijden is die shet ook een super kinder (pony).
Probleem is: die moeten speelpony zijn en dan hebben ze na tig jaar echt geen zin om dan ineens te moeten gaan werken.

Of er vooral niet te veel aan doen , want " het is maar een shet ".

En over zwarte , grote maat shetten gesproken: heb nog een foto van onze welsh A op wedstrijd in n rubriek voor kleine ponys tot 1m20. De 3 (zwarte) shetten die erbij liepen waren minstens zo groot als hij ( 1m17) :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:49

Getup schreef:
Precies.

Als ze een shet gewoon netjes opvoeden en inrijden is die shet ook een super kinder (pony).
Probleem is: die moeten speelpony zijn en dan hebben ze na tig jaar echt geen zin om dan ineens te moeten gaan werken.

Of er vooral niet te veel aan doen , want " het is maar een shet ".

Dat laatste is het uiteindelijk wel vaak.

Want iedereen valt wel in katzwijm voor die Shetten die het wel leuk doen (ik hoef vast geen namen te noemen) maar dat vrijwel elke Shet zo wordt als je er net zoveel tijd en energie in stopt, dat wordt voor het gemak maar vergeten en dat is zo jammer.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 07:42

MarjanB schreef:

Nou braaf zou ik niet zeggen. Deze was echt een draak }:)

Afbeelding

Ja, dat was echt een schimmel :')
Nou moet ik wel zeggen dat je steeds makkelijker wordt met het wassen voor wedstrijden. Ik pakte op een gegeven moment gewoon een emmer water en een borstel. Daar krijg je ze ook mee schoon.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:16

Zonnetje81 schreef:
Ik had een oldenburger die ook na 6 weken stil staan gewoon normaal deed. Was nooit gedoe. Zelfs na maanden ophokken met een blessure deed hij maar een heel klein beetje van oh yeah en zn rug bollen en dat was het.

Mijn oldenburger stond bijna een jaar stil door mijn zwangerschap en dat was ook gewoon opstappen en wegrijden. Hij was blij dat hij wat mocht doen :+

Ik ben geen fan van witte ogen maar mijn ruin had het wel. Ik weet niet of ik ze er om zou laten staan, ik kon er toch moeilijk aan wennen

Afbeelding

Afbeelding

Zijn andere kant was toch mooier :P
Afbeelding

Ik zou wel graag later nog eens een speciaal kleurtje willen, geen saaie bruine. Een schimmel vind ik mooi maar zal ik niet snel doen wegens melanomen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:25

Elisa2 schreef:
Het enige wat me niet zo trekt zijn van die saaie bruine zonder aftekeningen. Maar als ze goed kunnen lopen oid dan kijk ik daar ook wel doorheen.

Daar dacht ik inderdaad precies hetzelfde over. Zo'n saaie bruine, wie wil dat nou?! Ik vind (flinke) symmetrische aftekeningen echt bloedmooi.
En nou heb ik een effen donker bruine zonder aftekeningen en doordat ze zo'n geweldig fijn karakter heeft vind ik het het allermooiste paard op aarde :+
Beauty is inderdaad in the eye of the beholder.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:29

Ja ik vind bruin ook het minst "mooi"
Althans, wel mooi maar een beetje saai.

Maar van de 6 paarden en pony's die ik heb gehad waren er 4 bruin _O-

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:48

Mijn laatste eigen gefokte merrie was zilverappel (profiel). Best leuk hoor dat mensen zeggen wow wat een mooie kleur, maar je hebt er verder niks aan. Haar moeder was zwart en dat vond ik qua staart toch een stuk handiger. Ik vind zilverappel en valk en vos het mooiste en donkerbruin het saaiste, maar ik zou geen enkele kleur laten staan als de rest klopt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:51

Nou scheelt het dat die van mij met haar effen bruine hoofd zo fel de wereld inkijkt dat iedereen zegt: wow wat een mooie kop heeft die. Die heeft dus blijkbaar geen opsmuck nodig om mooi te zijn :+

Maar op het eerste oog had ik haar heel zeker weten laten staan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:07

Ik zal er niet zo snel 1 laten staan om een kleur.

Een perlino oid met lichte ogen trekt me alleen echt niet.

Had 2 bruinen en n vos. En dus onze valk welsh. Die laatste had ik eigenlijk laten staan omdat ie pas 3 was . Toen heb ik iemand gevraagd voor me te kijken naar een pony en toen zij me foto's stuurde van een pony van een kennis ...: jaja een prachtige, 3 jarige valk ( dezelfde pony dus die mij al opgevallen was ) had ik besloten dat het zo moest zijn en heb m ongezien gekocht.