Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:53

Ja precies marigold in de tijd van de houten gulden was de wolf inheems.

Zullen we alles wat niet inheems is dan eens gaan verwijderen?
De meeste dennen soorten. Heide op de Veluwe. Flevoland weer onder laten lopen? In dit cultuur landschap is weinig meer zoals het was.
Maar die wolf mag na 150 jaar geen strobreed in de weg gelegd worden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:50

anca schreef:
Moeflons horen hier ook niet . Dat zijn bergschapen. En hun hoeven slijten door het klimmen en klauteren op de rotsen. Die staan nu met zere poten zich te verbijten op de Veluwe.

Ik dacht eerst ook echt van leuk een wolf. Maar nu met de verschrikkelijke aanvallen hier in drenthe en verder in het land is mijn gedachte compleet omgekeerd. Laat de wolven los in het westen en de duinen. Dan maar eens kijken hoe lang het nog duurt.
Van mij mag er elke dag een pagina grote foto op ieder dagblad van een karkas

Zo dacht ik ook. Tot ik erachter kwam dat de wolf zich anders gedroeg dan de experts hadden verteld... en nog vertellen. Geloofwaardigheid is dus wel weg

kuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:37

Marigold schreef:
Ja idd DNA uit mestsporen of ze vinden het op prooien.
Sommige wolven hebben zenders omgehad voor onderzoek naar gedrag. Chip hebben ze niet toch?

De hekken / wolfwering discussie is lastig en dat begrijp ik ook wel, het zou een flinke aantasting van het open gebied zijn en van de mooie weitjes met kleinvee. Maar protocol is, adviezen volgen en als dan nog blijkt dat het niet gaat zoals gewenst, er mogelijk verder kan worden gekeken.
Ik speel hier nu een beetje de advocaat van de duivel.. omdat de wolf er nou eenmaal al is, als natuurlijk op aarde levende predator die an sich niks kwaads in de zin heeft.
Ik wil de wolf beschermen tegen hetze en overdreven angsten, ik zie het als een interessant dier die nu (hadden we vroeger nooit kunnen denken!) terug is in onze natuur. Persoonlijk vind ik dat eerder spectaculair dan ongewenst.

Trouwens qua hekken verwacht ik ook wel dat de wolf een prooi wil pakken die hij kan verslepen, en over zo’n hek heen slepen lukt niet. Dus mogelijk kiest hij ook daarom niet voor springen over een hek.

https://www.youtube.com/shorts/YC_QZtddMbE

Marigold

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:56

@kuenen, dat filmpje gaat al heel lang rond, het is een poema.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 23:19

Marigold schreef:
@kuenen, dat filmpje gaat al heel lang rond, het is een poema.

Ik heb bij dit filmpje ook het idee dat het niet helemaal klopt, de bewegingen met lopen en springen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 05:00

Humpiedumpie schreef:
Tja, wij als mens zijnde horen hier ook niet zo overbevolkt te zijn. Als er geen overbevolkt gebied was, was er minder vee, waren er minder aanvallen geweest. Had de wolf meer leefgebied waar hij wel gewoon zijn ding kon doen. Kijk naar Duitsland.
Maar tegenwoordig kan dag niet meer in Nederland. En ja, ik vind dan dat wij als mens zijnde mogen bepalen dat het niet veilig is als de wolf hier is en dat we maatregelen moeten treffen. Andere optie is zorgen dat we minder hutje mutje in Nederland zitten zodat de wolf hier wel veilig(er) kan leven. Zo lang dat niet het geval is, vind ík in ieder geval dat ik mezelf en mijn dieren moet beschermen. Hoe verwoestend dat dan ook is voor de overige flora en fauna, dat vind ik heel erg. Maar zeg zelf; de Aarde wordt sws al miet heel voorzichtig mee om gegaan. En dat js zeker weten geen vrijbrief om eraan mee te doen. Maar ergens moet er massaal iets gaan veranderen.
De Wolf is wat mij betreft hartstikke welkom, maar op deze manier kan het gewoon niet. Er is sws niks natuurlijks aan meer in Nederland.

Volg je het nieuws in Duitsland?? Gaat daar alles behalve goed hoor qua wolven aanvallen. Daar wordt zelfs een heel prive bos omheind in de hoop de wolf buiten te houden en de wilde paarden populatie daar te laten leven....
Daar
In Duitsland zijn ook al situaties bekend dat wolven door wolven grdood zijn ivm territorium driften. Ik zou de situatie in Duitsland absoluut niet goed noemen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 07:19

Heb ik er Moeite mee?
Nou , nee. Heel Kort doorbreken bocht vind ik dat ze allemaal afgeschoten moeten worden. Het past niet in een piepklein landje met bijna 18 miljoen mensen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:41

Meer mensen die op Facebook diverse groepen volgen? Lees net een artikel van Lynda Brooks die onderzoek doet naar het wolven probleem in Zuid Frankrijk. Daar wordt veel vee, ook paarden en koeien, aangevallen. Zij wilde kijken of en zo ja wanneer wolven gevaarlijk kunnen worden voor de mensen. Haar conclusie, zodra er gewenning is en ze dus niet meer vluchten, dan is de kans aanwezig dat ze ook mensen aan gaan vallen. Dat is in de VS ook al gebeurd. Hoe grotere hindernissen wij op proberen te werpen hoe inventiever de wolven worden. Dat gaat ons dus niet helpen. Wat in de VS wel werkt is probleem roedels, dus roedels die vee en uiteindelijk ook mensen aan vallen, compleet afschieten of vangen met vallen. Dat doet niet veel voor de wolven stand want die blijft grotendeels intact maar het maakt wel dat de wolven die overblijven op afstand blijven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:49

Wat ik nog steeds mis in alle informatie is hoeveel ruimte we in Nederland echt hebben als leefgebied voor de wolf als in voor hoeveel wolven is er plek en wild , met hoeveel wolven komt de wildstand in de knel- en waarom is dat geen probleem want ik hoor dat er bijna geen wild meer te zien is in sommige gebieden Drenthe . Hoeveel wolven zijn er nu op dit moment in Nederland en past dat binnen dat leefgebied?
Er zat van de week iemand aan tafel bij een tv-programma, geen idee meer welk te vertellen dat er zeker 50 wolven in Nederland zijn nu , dat is toch veel te veel als je ziet hoe snel ze vermeerderen? Dat zou je als pro-wolf met een roze bril ook moeten kunnen snappen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:55

SusanH schreef:
Meer mensen die op Facebook diverse groepen volgen? Lees net een artikel van Lynda Brooks die onderzoek doet naar het wolven probleem in Zuid Frankrijk. Daar wordt veel vee, ook paarden en koeien, aangevallen. Zij wilde kijken of en zo ja wanneer wolven gevaarlijk kunnen worden voor de mensen. Haar conclusie, zodra er gewenning is en ze dus niet meer vluchten, dan is de kans aanwezig dat ze ook mensen aan gaan vallen. Dat is in de VS ook al gebeurd. Hoe grotere hindernissen wij op proberen te werpen hoe inventiever de wolven worden. Dat gaat ons dus niet helpen. Wat in de VS wel werkt is probleem roedels, dus roedels die vee en uiteindelijk ook mensen aan vallen, compleet afschieten of vangen met vallen. Dat doet niet veel voor de wolven stand want die blijft grotendeels intact maar het maakt wel dat de wolven die overblijven op afstand blijven.

Zo vaak als er nu wolven in t nieuws komen dat ze op een paar meter afstand rustig mensen staan te bekijken ga ik ervan uit dat er zeer binnenkort een poging gedaan wordt om iemand te pakken , ze zijn zo slim ,ze schatten gewoon de kans in, en die is groot, zoveel mensen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:03

Tuurlijk, al slaan ze een blauwtje. Het blijven opportunisten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:07

Idd en heel intelligent. Ze observeren, schatten hun kansen in. Dat is wat je nu aan gedrag ziet. Van afstand kijken, daarna steeds dichter bij. Beetje uitdagen. Steeds een stapje verder.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:11

4 oktober :
Maris_ schreef:
Bij ons kwam de boswachter net melden dat er in de buurt een wolf gesignaleerd is en nu 2 dagen op rij al schapen heeft gedood/verwond...

Iedereen haalt zn dieren nu naar binnen. Tis toch van de zotte dat je je dieren niet eens meer buiten kan houden.

Dit is in Renkum/Heelsum (Gelderland)

Las op de gelderlander dat het afgelopen donderdag in Renkum/Heelsum helemaal feest was:

https://www.gelderlander.nl/renkum/zeve ... ~a72d0e86/

Edit: nog een artikeltje
https://www.gld.nl/amp/nieuws/7794585/h ... in-heelsum

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:26

knollentuin schreef:
Wat ik nog steeds mis in alle informatie is hoeveel ruimte we in Nederland echt hebben als leefgebied voor de wolf als in voor hoeveel wolven is er plek en wild , met hoeveel wolven komt de wildstand in de knel- en waarom is dat geen probleem want ik hoor dat er bijna geen wild meer te zien is in sommige gebieden Drenthe . Hoeveel wolven zijn er nu op dit moment in Nederland en past dat binnen dat leefgebied?
Er zat van de week iemand aan tafel bij een tv-programma, geen idee meer welk te vertellen dat er zeker 50 wolven in Nederland zijn nu , dat is toch veel te veel als je ziet hoe snel ze vermeerderen? Dat zou je als pro-wolf met een roze bril ook moeten kunnen snappen

https://www.wolveninnederland.nl/

Uit onderzoek is gebleken dat er plek is voor enkele tientallen roedels. In sommige onderzoeken werd er gesproken over 20 à 40 roedels. In een ander stuk staat dat de roedels uit 2 tot 10 dieren zullen gaan bestaan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:38

Trieneke schreef:
knollentuin schreef:

Uit onderzoek is gebleken dat er plek is voor enkele tientallen roedels. In sommige onderzoeken werd er gesproken over 20 à 40 roedels. In een ander stuk staat dat de roedels uit 2 tot 10 dieren zullen gaan bestaan.

Als je alle bevolking op een eiland gooit en ze hun gang laat gaan misschien … in Duitsland moorden ze elkaar uit bij te weinig plek, in andere landen knallen ze hele roedels af omdat het gewoon teveel is. Waar ga je hier (zelfs België en NL samen) nog 400 wolven kwijt raken zonder overlast??

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:40

Allemaal rewilders, zo te zien. Behalve de jagers. Ik zet vraagtekens bij dat 'onderzoek'.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:40

SusanH schreef:
Idd en heel intelligent. Ze observeren, schatten hun kansen in. Dat is wat je nu aan gedrag ziet. Van afstand kijken, daarna steeds dichter bij. Beetje uitdagen. Steeds een stapje verder.

"Natuurbeschermers" laten nu al zien hoe ze met de eerste probleemwolf om gaan. Ze beschuldigen park de hoge veluwe, doen een aangifte van voeren, maar laten geen bewijzen zien.
Kortom ze zijn bezig met het frustreren van wat je met een probleemwolf zou moeten doen.

Ze weten drommels best dat dit fout gaat. Maar gooien liever een rook gordijn op dan pleiten voor wat echt nodig is bij een wolf die gevaarlijk wordt voor mensen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:41

Onderzoek. Dat is puur theoretisch, de praktijk wijst uit dat het niet kan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:41

Zijn dat dezelfde onderzoekers als van dat debacle in de OVP?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:43

anca schreef:
Moeflons horen hier ook niet . Dat zijn bergschapen. En hun hoeven slijten door het klimmen en klauteren op de rotsen. Die staan nu met zere poten zich te verbijten op de Veluwe.

Ik dacht eerst ook echt van leuk een wolf. Maar nu met de verschrikkelijke aanvallen hier in drenthe en verder in het land is mijn gedachte compleet omgekeerd. Laat de wolven los in het westen en de duinen. Dan maar eens kijken hoe lang het nog duurt.
Van mij mag er elke dag een pagina grote foto op ieder dagblad van een karkas

Maar wel een goede oplossing voor natuurbeheer, al horen ze hier van origine niet.
Dat kun je niet zeggen van de Wolf. Oke, herten moesten beheerd worden door afschot, maar dit jaar was op de veluwe bijna geen reekalfje meer te vinden. Als dat zo doorgaat loopt er straks geen enkel hert meer.
De wolf heeft geen natuurlijke vijand hier en kan zich ongebreideld vermeerderen. Dat kan niet zo doorgaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 11:07

Trieneke schreef:
knollentuin schreef:

Nou als dat het beeld is dan hebben we nog een lange weg te gaan voor men inziet dat niet past in het huidige Nederland.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:10

inderdaad babootje

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:29

mysa schreef:
Allemaal rewilders, zo te zien. Behalve de jagers. Ik zet vraagtekens bij dat 'onderzoek'.

Ik ook. Zweden heeft veel meer ruimte dan wij en veel meer wild. Daar willen ze veel minder wolven dan die mensen van wolveninnederland.nl. En daar hebben ook slimme mensen gekeken naar wat haalbaar en wat wijsheid is.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:54

SusanH schreef:
mysa schreef:

Ik ook. Zweden heeft veel meer ruimte dan wij en veel meer wild. Daar willen ze veel minder wolven dan die mensen van wolveninnederland.nl. En daar hebben ook slimme mensen gekeken naar wat haalbaar en wat wijsheid is.

Mijn vorige pony is naar Zweden gegaan. Daar kan je in het zuiden in je uppie lekker wandelen. Komt hooguit een eland tegen. De wolven zijn verjaagd naar het noorden en halen het niet in hun kop af te zakken naar verstedelijkt gebied. Noorwegen hanteert een gebied waar wolven mogen zijn. Alles wat er buiten komt knallen ze gewoon af…. Dat blijkt te werken, maar hier gaan ze alles heruitvinden na een paar jaar, na veel leed en slachtoffers.

kuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 14:40

Stelling bij Nu.nl, dus wie wil kan zijn mening hier aangeven.

Mensen en wolven kunnen niet samenleven in dichtbevolkt Nederland."

https://www.nu.nl/stelling/6232637/mens ... l4lQ9A9CJ8

Mijn mening: Ik begrijp niet hoe men kan geloven dat Nederland geschikt is voor wolven. Even een vergelijk: het Yellowstone National park in Amerika, waar is gebleken dat de wolf goed is voor het ecosysteem, betreft 8987 vierkante kilometer ongerepte natuur, hier leven ongeveer rond de 7 a 8 roedels van ongeveer 10-12 wolven). https://a-z-animals.com/blog/wolves-in-yellowstone/ en ongeveer 7000 wapiti herten, dit zijn zeer grote herten. In Yellowstone blijken ze goed te zijn voor het ecosysteem omdat ze het grote overschot van wapitiherten hebben gereguleerd (er waren er 20.000). Het gemiddelde territorium van een roedel is 427 vierkante km . Onze Hoge Veluwe is 55 vierkante kilometer. De Veluwe in totaal is nog geen 1000 vierkante kilometer, maar dit is geen ongerepte natuur want er leven 13.900 inwoners. https://nl.wikipedia.org/wiki/Veluwe . Wolven die buiten het gebied van Yellowstone komen worden bejaagd, wolven die buiten onze natuurgebieden komen, wordt niets in de weg gelegd. In Nederland zijn nu al 20 a 30 wolven, waarschijnlijk meer. In Europa is nog weinig onderzoek gedaan naar het effect van wolven in het ecosysteem, maar Marcel Zügler, bioloog en wolvenkenner heeft dit wel gedaan en de conclusie is dat de terugkeer van de wolven slecht is voor de biodiversiteit. https://www.sbb.it/.../der-wolf-ist-f-r ... versit-t... Hij was in eerste instantie enthousiast over de terugkeer van de wolf in Europa, maar daar is hij nu op teruggekomen, nu hij ziet wat wolven aanrichten. Ook waarschuwt hij voor gevaar voor mensen. Ook de beroemde bioloog en professor emeritus aan de University of Calgary Valerius Geist was in het begin blij met de wolven, maar hij kwam uiteindelijk tot een heel andere conclusie: https://www.outdoorhub.com/.../the-future-of-north.../ Wolven passen zich prima overal aan, ze ervaren dat ze niets meer van mensen te vrezen hebben en daardoor zien we ook in Nederland heel duidelijk dat wolven helemaal niet schuw zijn, ze lopen zelfs in straten, op erven van boerderij en langs de tuinen. Wolven die niet meer bang voor mensen zijn, kunnen een gevaar worden. https://a-z-animals.com/blog/are-wolves-dangerous/
Wij hebben niet voldoende wild voor wolven: in Drenthe/Friesland zijn steeds minder reeën te zien. Op de Veluwe is nu misschien nog meer te eten, maar een slimme wolf pakt liever een schaap in de buurt dan een gevaarlijk everzwijn, dus ook daar zien we overlast. De beschermende maatregelen zijn niet voldoende effectief en dus weggegooid geld, het helpt misschien even, maar bij meer voedseltekorten laten ze zich niet tegenhouden. https://www.1limburg.nl/.../wolf-groote-heide-springt... Bovendien leveren die hekwerken een gevaar op voor paarden als ze in paniek raken door wolven. Los daarvan is het voor veel mensen onbetaalbaar, er is geen subsidie voor paardenhouders bijvoorbeeld. Het resultaat is dat ik voor het eerst in 35 jaar mijn paarden moet gaan opsluiten in een stal, om te voorkomen dat ze aangevallen worden of in paniek door de hekken heengaan. En zo zijn er hier heel veel mensen, die nu ontzettend veel stress hebben om hun dieren. Onvoorstelbaar dat dit niet serieus genomen wordt, en men alleen maar denkt aan schadevergoeding (trouwens ook niet voor paarden/pony’s/alpaca’s etc). Sowieso belachelijk trouwens om te denken dat geld het verdriet om een akelige dood van onze geliefde dieren kan vergoeden. Er zijn hier dagelijks zichtmeldingen van wolven, er is meer kans om een wolf hier te zien dan in Yellowstone, een volkomen gestoorde situatie. Tevens kost dit allemaal miljoenen euro's, geld wat beter aan andere dingen besteed kan worden. Ik vind wolven prachtig, maar in ongerepte grote natuurgebieden, niet in Nederland! Voor wie de andere kant van de aanwezigheid van wolven in Europa wil zien, kijk eens naar https://www.youtube.com/watch?v=WJBNnFuQQ60&t=3s