Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anca schreef:Moeflons horen hier ook niet . Dat zijn bergschapen. En hun hoeven slijten door het klimmen en klauteren op de rotsen. Die staan nu met zere poten zich te verbijten op de Veluwe.
Ik dacht eerst ook echt van leuk een wolf. Maar nu met de verschrikkelijke aanvallen hier in drenthe en verder in het land is mijn gedachte compleet omgekeerd. Laat de wolven los in het westen en de duinen. Dan maar eens kijken hoe lang het nog duurt.
Van mij mag er elke dag een pagina grote foto op ieder dagblad van een karkas
Marigold schreef:Ja idd DNA uit mestsporen of ze vinden het op prooien.
Sommige wolven hebben zenders omgehad voor onderzoek naar gedrag. Chip hebben ze niet toch?
De hekken / wolfwering discussie is lastig en dat begrijp ik ook wel, het zou een flinke aantasting van het open gebied zijn en van de mooie weitjes met kleinvee. Maar protocol is, adviezen volgen en als dan nog blijkt dat het niet gaat zoals gewenst, er mogelijk verder kan worden gekeken.
Ik speel hier nu een beetje de advocaat van de duivel.. omdat de wolf er nou eenmaal al is, als natuurlijk op aarde levende predator die an sich niks kwaads in de zin heeft.
Ik wil de wolf beschermen tegen hetze en overdreven angsten, ik zie het als een interessant dier die nu (hadden we vroeger nooit kunnen denken!) terug is in onze natuur. Persoonlijk vind ik dat eerder spectaculair dan ongewenst.
Trouwens qua hekken verwacht ik ook wel dat de wolf een prooi wil pakken die hij kan verslepen, en over zo’n hek heen slepen lukt niet. Dus mogelijk kiest hij ook daarom niet voor springen over een hek.
Humpiedumpie schreef:Tja, wij als mens zijnde horen hier ook niet zo overbevolkt te zijn. Als er geen overbevolkt gebied was, was er minder vee, waren er minder aanvallen geweest. Had de wolf meer leefgebied waar hij wel gewoon zijn ding kon doen. Kijk naar Duitsland.
Maar tegenwoordig kan dag niet meer in Nederland. En ja, ik vind dan dat wij als mens zijnde mogen bepalen dat het niet veilig is als de wolf hier is en dat we maatregelen moeten treffen. Andere optie is zorgen dat we minder hutje mutje in Nederland zitten zodat de wolf hier wel veilig(er) kan leven. Zo lang dat niet het geval is, vind ík in ieder geval dat ik mezelf en mijn dieren moet beschermen. Hoe verwoestend dat dan ook is voor de overige flora en fauna, dat vind ik heel erg. Maar zeg zelf; de Aarde wordt sws al miet heel voorzichtig mee om gegaan. En dat js zeker weten geen vrijbrief om eraan mee te doen. Maar ergens moet er massaal iets gaan veranderen.
De Wolf is wat mij betreft hartstikke welkom, maar op deze manier kan het gewoon niet. Er is sws niks natuurlijks aan meer in Nederland.
SusanH schreef:Meer mensen die op Facebook diverse groepen volgen? Lees net een artikel van Lynda Brooks die onderzoek doet naar het wolven probleem in Zuid Frankrijk. Daar wordt veel vee, ook paarden en koeien, aangevallen. Zij wilde kijken of en zo ja wanneer wolven gevaarlijk kunnen worden voor de mensen. Haar conclusie, zodra er gewenning is en ze dus niet meer vluchten, dan is de kans aanwezig dat ze ook mensen aan gaan vallen. Dat is in de VS ook al gebeurd. Hoe grotere hindernissen wij op proberen te werpen hoe inventiever de wolven worden. Dat gaat ons dus niet helpen. Wat in de VS wel werkt is probleem roedels, dus roedels die vee en uiteindelijk ook mensen aan vallen, compleet afschieten of vangen met vallen. Dat doet niet veel voor de wolven stand want die blijft grotendeels intact maar het maakt wel dat de wolven die overblijven op afstand blijven.
Maris_ schreef:Bij ons kwam de boswachter net melden dat er in de buurt een wolf gesignaleerd is en nu 2 dagen op rij al schapen heeft gedood/verwond...
Iedereen haalt zn dieren nu naar binnen. Tis toch van de zotte dat je je dieren niet eens meer buiten kan houden.
Dit is in Renkum/Heelsum (Gelderland)
knollentuin schreef:Wat ik nog steeds mis in alle informatie is hoeveel ruimte we in Nederland echt hebben als leefgebied voor de wolf als in voor hoeveel wolven is er plek en wild , met hoeveel wolven komt de wildstand in de knel- en waarom is dat geen probleem want ik hoor dat er bijna geen wild meer te zien is in sommige gebieden Drenthe . Hoeveel wolven zijn er nu op dit moment in Nederland en past dat binnen dat leefgebied?
Er zat van de week iemand aan tafel bij een tv-programma, geen idee meer welk te vertellen dat er zeker 50 wolven in Nederland zijn nu , dat is toch veel te veel als je ziet hoe snel ze vermeerderen? Dat zou je als pro-wolf met een roze bril ook moeten kunnen snappen
Trieneke schreef:knollentuin schreef:Wat ik nog steeds mis in alle informatie is hoeveel ruimte we in Nederland echt hebben als leefgebied voor de wolf als in voor hoeveel wolven is er plek en wild , met hoeveel wolven komt de wildstand in de knel- en waarom is dat geen probleem want ik hoor dat er bijna geen wild meer te zien is in sommige gebieden Drenthe . Hoeveel wolven zijn er nu op dit moment in Nederland en past dat binnen dat leefgebied?
Er zat van de week iemand aan tafel bij een tv-programma, geen idee meer welk te vertellen dat er zeker 50 wolven in Nederland zijn nu , dat is toch veel te veel als je ziet hoe snel ze vermeerderen? Dat zou je als pro-wolf met een roze bril ook moeten kunnen snappen
https://www.wolveninnederland.nl/
Uit onderzoek is gebleken dat er plek is voor enkele tientallen roedels. In sommige onderzoeken werd er gesproken over 20 à 40 roedels. In een ander stuk staat dat de roedels uit 2 tot 10 dieren zullen gaan bestaan.
SusanH schreef:Idd en heel intelligent. Ze observeren, schatten hun kansen in. Dat is wat je nu aan gedrag ziet. Van afstand kijken, daarna steeds dichter bij. Beetje uitdagen. Steeds een stapje verder.
anca schreef:Moeflons horen hier ook niet . Dat zijn bergschapen. En hun hoeven slijten door het klimmen en klauteren op de rotsen. Die staan nu met zere poten zich te verbijten op de Veluwe.
Ik dacht eerst ook echt van leuk een wolf. Maar nu met de verschrikkelijke aanvallen hier in drenthe en verder in het land is mijn gedachte compleet omgekeerd. Laat de wolven los in het westen en de duinen. Dan maar eens kijken hoe lang het nog duurt.
Van mij mag er elke dag een pagina grote foto op ieder dagblad van een karkas
Trieneke schreef:knollentuin schreef:Wat ik nog steeds mis in alle informatie is hoeveel ruimte we in Nederland echt hebben als leefgebied voor de wolf als in voor hoeveel wolven is er plek en wild , met hoeveel wolven komt de wildstand in de knel- en waarom is dat geen probleem want ik hoor dat er bijna geen wild meer te zien is in sommige gebieden Drenthe . Hoeveel wolven zijn er nu op dit moment in Nederland en past dat binnen dat leefgebied?
https://www.wolveninnederland.nl/
Uit onderzoek is gebleken dat er plek is voor enkele tientallen roedels. In sommige onderzoeken werd er gesproken over 20 à 40 roedels. In een ander stuk staat dat de roedels uit 2 tot 10 dieren zullen gaan bestaan.
mysa schreef:Allemaal rewilders, zo te zien. Behalve de jagers. Ik zet vraagtekens bij dat 'onderzoek'.
SusanH schreef:mysa schreef:Allemaal rewilders, zo te zien. Behalve de jagers. Ik zet vraagtekens bij dat 'onderzoek'.
Ik ook. Zweden heeft veel meer ruimte dan wij en veel meer wild. Daar willen ze veel minder wolven dan die mensen van wolveninnederland.nl. En daar hebben ook slimme mensen gekeken naar wat haalbaar en wat wijsheid is.