Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:29

Joya geen ijsvrij, die mocht mee voor een avondwandeling. Weer 5 kilometers voor de challenge :D

s1993

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:04

CL heb je al een duidelijk beeld wat je wil na een nachtje slapen? Zou persoonlijk ook iemand zoeken die aan huis kan komen, verplaatsen geeft paarden ook vaak veel stress. Maar zou fijn zijn als je iemand vindt die handig is en ermee aan de slag kan. Zou in jouw situatie ook niet zelf erop gaan omdat je het je eigenlijk niet kan permitteren om te vallen.

Bij ons was het nog niet bevroren, gisteravond lekker gereden. Ging heel erg goed :D Veel geoefend met overgangen en ook wat zijgangen meegenomen (stelt nog niet veel voor maar vind het daarin wel van belang dat hij opzij gaat voor mijn been, de manier waarop maakt me op dit moment nog weinig uit).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:18

He CL, wat rot zeg :\ Ik heb niet echt tips voor je, ik heb echt 0,0 ervaring met paarden zoals Marie. Feyre is 100% het tegenovergestelde :)) Wel wil ik je aanraden om bij jezelf te blijven, en zeker geen overhaaste beslissingen te maken. Als Marie even een maandje niet gereden wordt, en je lekker vanaf de grond met haar bezig blijft is dat óók goed!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:52

Jeetje CL, dat is echt niet grappig meer. Eentje waarmee ik in het veulens 2017 topic zit had/heeft ook zo'n grapjas. Zij is er zelf ook vanaf gevlogen en had niet zoveel geluk als jij, hele knie kapot. Zij heeft hem ook weggebracht en daar is het helemaal goed gekomen. Nu ze gerevalideerd is rijdt ze ook zelf weer op hem. Misschien kun je haar eens een bericht sturen? Haar boktnaam is Silly1972.
Ik zou er in dit geval ook niet direct zelf weer op gaan omdat je zelf al aangeeft dat je wat afwachtend bent. In dit geval moet er, denk ik, toch met wat meer lef gereden worden om haar door dit stukje te helpen. Je geeft zelf al aan dat het eigenlijk niet in haar lijf kan zitten omdat ze al helemaal nagekeken is dus ik krijg een beetje het gevoel dat het een combinatie van een fris sensibel paard is wat net iets te afwachtend gereden wordt.

Ik heb voor Rudi ook een topic gemaakt :D
[EJL-ITP] Van Animal Rescue naar wereldpaard

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:56

Daarbij is het natuurlijk ook gewoon winter en wat wij als ruiters als heel vervelend ervaren is voor paarden het fris en jolig zijn door het weer.

Het wordt nogal snel op karakter of een lichamelijke beperking gegooid, maar paarden mogen toch ook gewoon lekker fris zijn en goede zin hebben?

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:05

CL ik zou nu ook even niet opstappen aangezien het gister niet goed afgesloten is... in jouw achterhoofd spookt toch het feit dat je je niet kan veroorloven om te vallen en dan ben je al 1-0 achter.
Mss is het juist goed om dr even uit dr omgeving te halen en dat ze haar daar even goed doorpakken. Dan kan jij daar onder begeleiding erop en dan thuis weer met frisse moed beginnen.
Ik weet niet welke omgeving je zit?

Berdien hoe was de test afgelopen?

Tikt al lekker aan Fransje!

Noisy ik had rudi al gespot dacht al die titel komt me bekend voor :j het is bijna niet meer te geloven dat hij er toen zo uitzag

Syd staat in uitgelicht *\o/*

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:46

Oh wat leuk, Syd in uitgelicht!

Dat is ook zoiets inderdaad PSvanLot, het is ook typisch de blijepaardenperiode. En ik als watje vind het dan af en toe wat spannend, maar je hebt gelijk als je zegt dat die beesten er ook niks aan kunnen doen. Gelukkig kom ik al een heel eind met Pinda 1 of 2x in de week laten rondstuiven en Shetpesten :+ Dan is ze met rijden wel fris maar blijft dat bruikbare energie.

Jaloers op iedereen die nog kan rijden nu, hier is het bal :P

Hoe kijk je er na een nachtje slapen tegenaan CL?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:25

Bedankt dat jullie allemaal zo willen meedenken. Ik zit (helaas) in België (Tussen Antwerpen en Gent), dus ik denk dat jullie mij niet gaan kunnen helpen als het aankomt op een plek zoeken. We willen de grens ook absoluut niet over, zeker nu de coronamaatregelen weer verstrengd zijn. Over het al dan niet wegbrengen, ik wil liefst echt iemand die aan huis komt. Voor zowel mezelf als voor Marie. Het is een ongelofelijk gevoelig paard en ik wil haar niet uit haar omgeving trekken, al zeker niet omdat ze het hier thuis ook moet leren. Kan zijn dat ze in een nieuwe omgeving weer doodbraaf gaat zijn omdat ze zo onder de indruk is van alles en het hier thuis dan weer helemaal verkl**t. Ik ben er vanochtend heen gegaan maar heb enkel gepoetst, ik neem het zekere voor het onzekere en heb gebeld naar de dierenarts, die komt maandag nog eens kijken. Van daaruit zullen we wel zien, ik heb wel een paar mensen die haar eventueel wel een keer kunnen komen rijden en meer ervaring hebben dan ik. Ook gewoon om eens af te tasten hoe dat gaat, het is idd ook een optie om haar gewoon terug even stil te zetten tot het weer wat beter wordt. Ze is ook weer aan het groeien heb ik de indruk, dus misschien heeft ze daardoor ook gewoon wat last in haar lijf en is mijn instructrice inderdaad gewoon te zwaar voor haar.

Knappe Syd in uitgelicht zag ik <3

Hier is het ook verschrikkelijk aan het vriezen, anders had ik Marie ook wat laten werken vandaag (vanop de grond) :=

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:49

Goed dat je de tijd neemt CL +:)+ Doen wat voor jou goed voelt :)

Noisy leuk topic! Had helemaal niet meegekregen dat Rudi er zo slecht uit heeft gezien, bizar... Ik vind het gek dat dat 'hier' gewoon kan gebeuren, je hoeft niet eens iets van paarden te weten om te zien dat dat niet oké is. Maar top dat het nu zo goed gaat met hem :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:05

PSvanLot schreef:
Daarbij is het natuurlijk ook gewoon winter en wat wij als ruiters als heel vervelend ervaren is voor paarden het fris en jolig zijn door het weer.

Het wordt nogal snel op karakter of een lichamelijke beperking gegooid, maar paarden mogen toch ook gewoon lekker fris zijn en goede zin hebben?

Daarom zei ik ook. Het is helemaal niet erg om het paard nu gewoon even te laten staan. En straks weer op te (laten) pakken. Dan ga je richting voorjaar zomer en wordt het allemaal ook weer makkelijker.
Of het nu aan huis is of wegbrengen naar een trainingsstal. Thuis heeft natuurlijk de voorkeur omdat je er dan bij kunt zijn en zelf mee kan leren. Maar is niet altijd te regelen.
Ik zou ook niet teveel nadenken over wel of niet prestatiegericht. Een paard met sportbloed, zoals Marie vergt een consequente en duidelijke hand en bij een professionele trainingsstal zitten toch meestal wel de mensen die dat goed kunnen.
Je hebt niks aan een (ik noem het maar gewoon) "zweefteef" met mooie praatjes die het uiteindelijk ook niet blijkt te kunnen. Dan ben je verder van huis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:08

s1993 schreef:
Goed dat je de tijd neemt CL +:)+ Doen wat voor jou goed voelt :)

Noisy leuk topic! Had helemaal niet meegekregen dat Rudi er zo slecht uit heeft gezien, bizar... Ik vind het gek dat dat 'hier' gewoon kan gebeuren, je hoeft niet eens iets van paarden te weten om te zien dat dat niet oké is. Maar top dat het nu zo goed gaat met hem :D

Ik heb dat topic ook gelezen destijds maar verbond het ook niet aan jullie 2. Fijn dat Rudi zo goed is opgeknapt. Ik heb nu ook veulen in de opfok staan. We gaan wel iedere 3 a 4 weken kijken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:20

Babootje er bestaat nog heel veel tussen zweefteef en doorpakken.
En meestal zijn die doorpakkers juist degene die de boel verkloten omdat ze het wel ff zullen doen zonder rekening te houden met een gevoelig paard.
Een minder gevoelig paard pikt dat misschien, maar juist deze paarden valt geen land meer mee te bezeilen als je ze te veel vraagt, ze raken overstuur en gan dan gevaarlijke dingen doen.

Ik denk wel dat je met zo'n paard vanaf de grond al heel veel kan doen waar je bij het rijden ook veel aan hebt.
Dus misschien is het een goed idee om eerst de winter te besteden aan goede grondwerkles.

Fransje weer wat kilometers erbij, top!

S1993 lekker kunnen rijden, het is fijn weer!

Syd in uitgelicht, een Very Important Paard. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:22

MirandaMalik schreef:
En meestal zijn die doorpakkers juist degene die de boel verkloten omdat ze het wel ff zullen doen zonder rekening te houden met een gevoelig paard.
Een minder gevoelig paard pikt dat misschien, maar juist deze paarden valt geen land meer mee te bezeilen als je ze te veel vraagt, ze raken overstuur en gan dan gevaarlijke dingen doen.

Welnee. Dit soort paarden kun je beter kwijt bij mensen die dit soort paarden dagelijks in handen hebben en weten wat ze doen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:30

Weten wat je doet is in mijn ogen wat anders dan bij jou denk ik. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:30

Babootje schreef:
Ik zou ook niet teveel nadenken over wel of niet prestatiegericht. Een paard met sportbloed, zoals Marie vergt een consequente en duidelijke hand en bij een professionele trainingsstal zitten toch meestal wel de mensen die dat goed kunnen.
Je hebt niks aan een (ik noem het maar gewoon) "zweefteef" met mooie praatjes die het uiteindelijk ook niet blijkt te kunnen. Dan ben je verder van huis.

Ieder paard heeft een duidelijkheid en een consequent zijn nodig ongeacht het ras.

Grote vraag is waarom Marie doet wat ze doet. Ze reageert op deze manier om een reden en die reden is niet om mensen te pesten.

Mijn instructeur komt uit België en heeft een stal in Neerpelt. Maar dat is ook niet echt bij jou in de buurt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:37

Babootje schreef:
MirandaMalik schreef:

Welnee. Dit soort paarden kun je beter kwijt bij mensen die dit soort paarden dagelijks in handen hebben en weten wat ze doen.

Daar ben ik het met mee eens. Ik weet ook niet wat mensen verstaan onder doorpakken?

In de tijd dat je erop zit moet het paard gewoon aan het werk, en dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

Zoals beschreven werd draait Marie 180 graden om en gaat ze bokken. Dan is het doorpakken toch niet meer dan zorgen dat je erop blijft zitten en dat je door kunt rijden?
Volgens mij is daar niets ernstigs aan en gaan ze daar echt niet van in paniek en gevaarlijke dingen doen.

Vriendin van me heeft constant 20 paarden staan om zadelmak te maken en door te rijden. Daar zitten echte toppers tussen die van karakter niet te vergelijken met wat wij rijden. Daar wordt echt niet mee gesoebat, maar ook zeker niet grof mee gedaan. Doorpakken is natuurlijk niet het afstraffen en grof zijn zoals veel denken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:45

Ps van Lot dan heb je al signalen gemist en dat komt doordat je teveel wil.
Dus dan gaat het paard flippen.
Maar ik wil wel even benadrukken dat dit gewoon mijn ervaring is met sommige paarden en wat ik vaker heb gezien, niet specifiek over Marie gaat, want dat hebben we niet gezien natuurlijk.
Maar dat is iets waar het vaak mis gaat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:47

Gaat een paard omdraaien en bokken doordat je teveel wilt en signalen gemist hebt? Leg dat eens uit.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:54

Ik heb nu 2 mensen in mijn hoofd die een optie zouden kunnen zijn, komen beide aan huis. Van de ene ben ik niet 100% zeker, maar daar kan ze eventueel ook wel naartoe omdat dat niet zo heel ver is en ik daar met mijn ander paard ook een hele tijd gestaan heb. Daar blijven ze ook naar buiten gaan wat voor Marie ook wel belangrijk is. Mijn instructrice nu is ook absoluut geen "zweefteef", integendeel. Ze is gediplomeerd en maakt paarden zadelmak als beroep en heeft dit ook een tijd voor een grote stal gedaan. 3 van die paarden die ze zadelmak gemaakt heeft lopen nu bij Shana De Ben (Belgische dressuuramazone). Maar ik denk gewoon dat haar formaat misschien inderdaad gewoon niet geschikt is voor Marie, en dat heeft ze zelf ook al een keertje gezegd... Daarom dat ik ook stiekem heel benieuwd ben hoe ze zou zijn als ik er zelf op zit. Marie is bij mij eigenlijk nooit echt stout geweest. Nu dus ook wel een beetje een dubio of ik de zadelpasser aankomende vrijdag nog laat komen of niet voor een Kent & Masters, gezien er niemand is die er echt op kan buiten ikzelf... Maar aan de andere kant moet ik ook gewoon echt een goed passend zadel hebben om weer verder te kunnen.
Miranda: Ik denk sowieso dat het voor mij persoonlijk ook beter is om het vertrouwen vanop de grond eerst terug te krijgen, vooraleer ik er op kruip.
Merk dat ik er best ook wel gewoon emotioneel van ben :') Ik heb er tot nu toe gewoon nog niet zoveel plezier van gehad en trek al mijn keuzes ook gewoon in twijfel.

PSvanLot: Wel even goed lezen, Marie heeft gisteren voor het eerst gebokt. Daarvoor was 180 graden omdraaien genoeg om de ruiter van haar af te krijgen, bokken heeft ze tot gisteren dus eigenlijk nog nooit gedaan. Maar gisteren is ze dus bij het uitstappen plots beginnen bokken en rennen, ze had daarvoor volgens mijn instructrice heel fijn meegewerkt. Marie heeft met mij ook nog nooit echt gebokt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:56

Ik heb het ook over je laatste post. Ik heb het wat dicht bij elkaar gezet, maar begreep dat het niet bij elkaar gebeurde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:58

MirandaMalik schreef:
Weten wat je doet is in mijn ogen wat anders dan bij jou denk ik. :D

Wat bedoel je daar precies mee?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:11

Een goed passend zadel is natuurlijk wel essentieel om haar (straks of later) goed op te kunnen pakken. Maar ja, dan moet je onder het zadel ook wel kunnen testen.. Lastige afweging.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 13:12

Candalisa ik zie de champagne glans anders prima op die foto's hoor :D

Vientje oeps haha, ja als je uit je plaat wil gaan moet je de spierpijn er bij nemen hoor pinda := Gelukkig snel voorbij :D Hele mooie toeters zijn er uit gekomen! Oei en wat een pech met de meterkast zie ik nu.

Calipsolover, oef klinkt heftig... snap dat je niet happig bent om er zelf op te stappen, denk dat ik het zelf niet zou doen. Wellicht dat een nieuw zadel op zich al veel doet?
Die dikke van mij is ook wel een beetje zo, in mindere mate. Die is super super braaf met nieuwe dingen en leert heel snel, maar als hij door heeft hoe alles werkt en op zijn gemakje is, dan gaat hij ook uitzoeken hoe hij kan klieren :Y)
Ships, ik lees nu verder... linke boel. Zou het verder ook even niet weten %) Zou er in ieder geval met jouw blessure zelf niet op klimmen nu, lijkt me verstandig om haar weer even weg te brengen. Hoe vaker haar dit lukt, hoe linker het wordt volgens mij...Het enige wat ik ken is featherlight maar die zijn gigantisch duur en volgens mij lange wachtlijst. Verder ben ik totaal niet bekend in die wereld

Mirandamalik, ik zie het nu helemaal voor me.. longeren als je duizelig bent. Bonkkkk tegen de grond denk ik :')
Nog last gehad? Zalige foto's, ook van de mini's! :D

s1993 hahaha slagroom, hoe kom je er bij _O-

Hier is het echt een opvolging van oorzaken waardoor we stil vallen. Nu heb ik een locatie gevonden maar ben ik positief getest voor covid UGH k*t covid. Zelf voorlopig alleen een loopneus maar ik mag dus niet naar buiten |o

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:21

Featherlight volg ik ook op FB, maar dat dacht ik dus al. Die zitten ook weer in NL dus geen optie, moest er zo iemand in mijn buurt zitten was ze al weg :+ Neerpelt is trouwens ook de andere kant van België voor mij Fransje, dus dat wordt hem ook niet. Maar het is voor mij écht heel belangrijk dat ik zelf kan gaan meevolgen...
Straks even overleggen met een vriendin. Wil haar mening ook wel eens horen, haar paard wordt op dit moment ook door iemand verder doorgereden waar ik wel een goede indruk van heb.

Balen Granoek! :knuffel: Hopelijk blijft het enkel bij die loopneus. Beterschap!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:21

Interessante discussie, en een lastig probleem :) Want inderdaad, je hebt meer factoren...

Ik denk dat de bottom line van iedereen is dat paarden behoefte hebben aan duidelijkheid en begrip. En een "professional" heeft al veel meer gezien en daardoor meer tools achter de hand om te snappen wat er gebeurt en dat duidelijk en adequaat op te lossen dan iemand die maar wat aanzweeft met een jong paardje links en rechts voor leuk (om even in uitersten te praten :D ). En dan moet iemands methode vervolgens aansluiten bij wat het paard prettig vindt én de eigenaar. Niet bepaald simpel, en ik snap helemaal je frustraties CL :knuffel: Het is echt jammer van de afstand, hier in de omgeving heb ik er door mijn zoektocht met Pinda 2 in de aanbieding waar Marie en jij naar mijn verwachting wel baat bij zouden hebben...

Denk dat het belangrijkst is dat je nu niet gaat haasten en goed gaat rondvragen en puzzelen wat prettig voelt en kan, dan komt de oplossing en persoon die daar bij hoort vanzelf voor je boven. Vooral niet overhaasten, zoals gezegd kun je beter een paar maanden zelf van de grond aan knutselen tijdens je zoektocht dan nu allemaal probeersels half en half in haast gaan doen. Ik duim dat je gauw wat meer licht mag zien in deze kwestie! :(:)

*edit: aiiii Granoek dat is naar, beterschap! Hopelijk blijft het bij de loopneus :(:)

En o ja, de stroom-ellende is gisteren einde middag opgelost, ging gisteravond mijn auto niet meer open...na veel moeite vanochtend open gekregen, start ie niet meer :+ De gefikste sleutel herkende die niet meer dus hij weigerde dienst, thank god voor de reservesleutel _O- Het is niet helemaal mijn week geloof ik :')
Laatst bijgewerkt door Vientje op 15-01-21 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt