[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 09:47

Hi allemaal, en ook vandaag krijgt Callas een trailerloze dag. Gaan een dagje toeren met de motor.

Gisteren ben ik het paard wezen bewonderen van het poetsmeisje dat hier vroeger kwam. Een meidje van 14. Een appaloosa merrie van 17. Ze stond in het land en toen we aan het hek stonden kwam alleen hun ezel kletsen. De merrie gaf totaal geen sjoege. Toen we haar uit het land gingen halen, wilde ze niet meelopen en was ze dwarser dan een ezel. Wat een (negatief) verschil met Callas!

Het meisje wilde graag laten zien dat ze kon springen. En dan komt mijn jeugd weer terug. Wat is het toch op een bepaalde manier makkelijk (bevrijdend?) je niet te hoeven houden aan (moderne) conventies. Hoezo mijn paard is al op leeftijd, en hoezo eerst opwarmen, hoezo laag beginnen, hoezo grondbalkje onder de hindernis, hoezo goed uitrekenen voor een sprong, hoezo verzamelen en energie opbouwen, hoezo veilige hindernis waar de balken makkelijk uit kunnen vallen, welnee gewoon rammen met sporen en zweep en maar gaan met die banaan. Ze heeft een keer of 30 denk ik knoerdhard door het land geracet en gesprongen. En pa de hindernis telkens maar hoger doen. Tot een meter ongeveer toen werd het te hoog. Ik stond alles met gemengde gevoelens te bekijken. Heb wel geprobeerd wat hints te geven, mwah.

Of ik ook wilde. Ja, tuurlijk waarom niet. En ik weet nu 100% zeker dat ik heel erg graag aan Callas wil werken om haar angst kwijt te raken. Wat een toffe tinker is Callas! Zo gericht op mensen, zo aanhankelijk, zo hinniken, zo grappig, zo heerlijk voorwaarts, zo braaf al op beenhulpen, zo perfect op stemhulpen, zo leuk met vrijheidskunstjes en wat is haar mond dan zacht ondanks dat ik daar wel eens mijn twijfels over had.

Want het meisje waarschuwde toen ik erop zat wel dat haar paard met andere mensen erop niet wilde lopen en gaf me de zweep in handen. En hoe bizar, de merrie wilde echt geen stap zetten. Als in echt helemaal niet. Ik had geen sporen. Moet ik haar echt kloppen vroeg ik nog? Ja tuurlijk geen probleem. Bah, daar had ik geen zin in, maar vond het ook wel erg stom dat ze niet wilde lopen, dus dan maar zoals vroeger. Het was een karwats, dus ook niet scherp. Ik heb toch flink veel herrie moeten maken om haar in beweging te krijgen. En dan... een bek van beton. Echt. Vreselijk. Sturen was al rot, nageven nog nooit van gehoord, ik kreeg ietsjes een buiging erin, stelling hoezo, totaal niet voor het been, ook niet met wijken of simpel sturen. En er hing een scherp bit in dat wil je niet weten. Ik had het na een minuut al bekeken. Of ik niet wilde draven, galopperen, springen. Neuh, ik stap haar wel uit voor je.

Het was weer een eyeopener. Count your blessings!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:32

Bizar is dat he? Wat kan je dan ineens weer gaan waarderen wat je hebt, en je beseffen wat je al hebt bereikt..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:45

Als je een tijdje in je bubbel hebt gezeten, alleen of met gelijk gestemde mensen, kunnen anderen je inderdaad enorm verbazen. Ik heb in mijn zoektocht naar een paard zulke rare dingen gezien..

Eentje die alles op dr teugels deed. Eentje waarvan het paard bijna achterover klapte- zo hoog en met naar voren kruipende achterbenen := echt eng en dat omdat ik de binnenteugel volgens de eigenaar iets te veel opzij deed.
Eentje die sowieso al steigerde bij elk wissewasje..

Ik was helemaal opgelucht toen ik degene vond die maandag wordt gekeurd. Alles klopte weer gewoon :D

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 10:55

Hoi, ja echt hoor, count your blessings. En met een paard dat zo de trailer inloopt, wat wens ik me nog meer?

Vandaag dus weer een trailerupload ;-) gedaan. Callas heeft het weekend rust gehad, dus ik was benieuwd wat ze zelf zou gaan aanbieden. Het aanbod van paarden die de trailer in willen was gehalveerd, dus we kwamen halverwege de plank. Ze is nog niet moedig genoeg het enge ding alleen aan te gaan. Komt vast wel.

Weer onder het motto beetje van TRT en een beetje van mezelf, ben ik langs haar gelopen de trailer in en heb haar gevraagd verder te komen. Die vraag was veel kennelijk, maar een vriend die met het stickje wees was wel overtuigend en ze liep zo achter me aan. Ik heb haar dit keer minder lekker beloond, onder het mom van zelf in rust je beloning vinden, dus geen tietjesknuffel en alleen zacht over haar hals geaaid.

(tietjesknuffel is een uitgebreidere tussen-navel-en-uier-knuffel. TussenNeU is lekker, maar tussen haar speentjes, wauw, ze valt zowat in coma van lekkerte.)

Zo in rust hebben we denk ik een recordtijd gestaan. Heel af en toe was er een minibeweging van naar achteren willen, maar mijn vraag was HO in de trailer en vriendje buiten de trailer tikte dan het stickje tegen haar aan en dan veerde ze weer terug in haar HO-stand. Daarna de trailer af in fases waarbij ze moest stoppen van mij in haar achteruitgaande beweging de steile klep af. Dat is heel moeilijk, toch ging het goed. Wel met begeleiding van het stickje want ze gaat heel erg scheef de trailer af en dat krijg ik met haar hoofd sturen nog niet helemaal goed.

Ik ben weer supertevree met dit record. We gaan weer een paar dagen oefenen en dan krijgt ze weer een paar dagen rust.

Overigens vind ik dat ze door deze oefening het stickje ineens beter is gaan begrijpen. Dat vind ik wel hoopgevend voor de toekomst bij het oefenen met enge dingen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:31

Klinkt echt heel goed mo, alsof jullie veel meer en beter communiceren nu

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:32

Super Mo !
Bij Callas is het belangrijk om niet te snel te willen , en haar tijd geven om erover na te kunnen denken.
Echt super hoor. En dan ook nog eens stilstaan tussendoor met achteruit lopen de trailer af.
Ze doet het erg goed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 11:42

Hi allemaal weer, net weer even geoefend met trailer laden. We hadden hem schoongemaakt, want Poupette mest in dat kwartiertje oefenen twee angstpoepjes per keer en dat loopt uit op de plank en maakt het glad. Dus Callas kreeg een geheel schone trailer aangeboden. Mwah. Dat is toch weer heel anders dan eerst. Dus ze bood geen enkel voetje op de plank aan. Wel voor de plank heel veel snuffelen want we hadden ook de vloer ervoor geveegd. Tja.

Ik vond dat er nu niet meer een uur gesnuffeld hoeft te worden en ik stond in de trt positie dus naast de trailer en vond dat ze zelf in ieder geval wat meer moest aanbieden, in ieder geval voeten op de plank. Neuh. Beginnen we vandaag niet aan. De trailer is anders, ik staak. Mijn vriend wilde net met het stickje tikjes gaan geven, maar daar had madam geen zin in. Even heel veel verzet, via de zijkant over mij heen willen komen! Boze stem, pets op haar gezicht, ja sorry, maar ik zag het al helemaal voor me dat ik weer onder haar kwam te liggen... en toen liep ze er zo in.

Ik ben omgelopen naar voren (ze had geen achteruitloopneigingen in die tijd) en heb in het voorvakje een hele tijd staan kletsen met haar. Ze staat dus dan los en heeft wel om zich heen gekeken, toch heel anders schoon stro namelijk, maar er was geen minitrilling van "ik wil naar achteren". Dat vind ik een grote overwinning op haar zelf. Ik bood hooi aan, maar daar had ze geen zin in. Dat zegt wel veel. Dat betekent dat ze (nog) niet op haar gemak is.

We zijn weer keurig gefaseerd de trailer afgelopen en ze wordt daar al rechter in. Pas bij het achteruit lopen de trailer af ging ze smakken. Dus pas toen ontspande ze. Ik ben weer tevree met dit record van ik denk 5 minuten los zelf in de trailer.

Waar ik uiteindelijk naar toe wil, is dat ze idd zelf de trailer in loopt, zich ontspant en hooi wil eten. Morgen gaan we weer hetzelfde ritueel doen en dan gaan we ook wat rommelen met de achterbar.

Petit à petit, l'oiseau fait son nid, zeggen ze in Frankrijk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:11

Monique1963 schreef:
.... Boze stem, pets op haar gezicht, ja sorry, maar ik zag het al helemaal voor me dat ik weer onder haar kwam te liggen... en toen liep ze er zo in.

Ik ben omgelopen naar voren (ze had geen achteruitloopneigingen in die tijd) en heb in het voorvakje een hele tijd staan kletsen met haar. Ze staat dus dan los en heeft wel om zich heen gekeken, toch heel anders schoon stro namelijk, maar er was geen minitrilling van "ik wil naar achteren". Dat vind ik een grote overwinning op haar zelf.
...

Grappig Monique dat je schrijft "Dat vind ik een grote overwinning op haar zelf"
Toen ik het las moest ik wel eventjes lachen en dacht, nee Monique, het is een grote overwinning op jou zelf :)

Je hebt even richting Callas heel duidelijk gemaakt dat je geen zin had in kapsones met als gevaar onder haar te komen liggen.
En toen liep ze er zo in. Dat ze dan niet gelijk heel relaxed gaat staan smakken of hooi wil eten snap ik wel. Ze had even wat te overdenken :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 12:49

Lol, Henny...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:42

henny_w schreef:
Toen ik het las moest ik wel eventjes lachen en dacht, nee Monique, het is een grote overwinning op jou zelf
Hier nog een, ik dacht héhe, eindelijk, de dame met haar kapsones werd duidelijk gemaakt dat de tijd van piepen en daarna pemperen voor bij is. +:)+
Goed gedaan. Duidelijkheid, een keer ingrijpen, die pets → kom op dat is heerlijk voor een paard en zeker geen dierenmishandeling. Integendeel, want bij dit soort duidelijkheid groeit en bloeit je paard. Je was eerlijk, duidelijkheid en gedoseerd bezig en je vindt (eindelijk) je eigen veiligheid heel erg belangrijk. En dat is het dus ook. Altijd.
Ik ben trots op je!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:38

Jaaa super goed! Jullie komen er wel :D

Ik heb sinds vandaag een eigen paard trouwens :o

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 20:40

Whaaa Sintara gefeliciteerd. Heb je er een topic over geopend met foto's?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:46

Nee want ze had dr achterbenen helemaal open gehaald op de trailer, dus arme schat moest meteen op dr nieuwe plek afgespoten, ingesmeerd.. Er waren koeien en machines. Ze is kapot moe :(:). Het blijken trouwens oppervlakkige schaafwondjes te zijn hoor maar oef mijn hart!

Gelukkig deed ze alles braaf, ik heb telkens een wondje gedaan, rondje stappen, volgende wondje.. Dat hielp heel goed. Daarna mocht ik heel lang niet weg maar nu is het ok. Op dr weitje ging ze 1 rondje lopen en daarna eten, denk dat het allemaal goed komt
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 21:05

Wat een lief koppie heeft ze. Gelukkig dat het maar schaafwondjes waren. Ze is idd nog moe, maar dat is altijd zo met nieuwe indrukken. Hoe heet ze en hoe oud is ze en wat ga je met haar doen? Ik voel toch een topic aankomen ;-)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:11

Ze is een Engels volbloed van Franse komaf :D 12 jaar, 160 hoog. Heeft geraced maar is al een aantal jaar recreatie paard. En gewoon een heel leuk beestje! Meewerkend, enthousiast maar niet te. Laat zich niet zomaar gek maken. En we gaan vooral heel veel bosritjes maken :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 21:12

Klinkt goed zeg! En hoe heet ze?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:18

Melaine.. (mie leh nuh) Ik vind het alleen niet zo mooi en ze heeft zelf geen idee:o ben nog een beetje aan het denken wat ervan te maken is. Dus als je inspiratie hebt hoor ik het graag. Liefst iets stoers. Namen die ik leuk vind zijn bv Victoria, Calipso, Morrigan.. Zoiets :P maar nouja, ik heb nog niks dat haar echt past

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:23

Fijne trailer update, Monique. Het voelt misschien niet fijn om een keer een tik uit te delen, maar ze weet echt wel dat dit zomaar en echt wel verdiend was. Veiligheid voor jou, duidelijkheid voor haar. Twee vliegen in één.. ehm.. tik.

@Sintara: leuk hoofdje. Ik vind haar (gebaseerd op die ene foto, lol) wel een Sofie, maar dat is misschien niet erg stoer ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:42

Sintara schreef:
Melaine.. (mie leh nuh) Ik vind het alleen niet zo mooi en ze heeft zelf geen idee:o ben nog een beetje aan het denken wat ervan te maken is. Dus als je inspiratie hebt hoor ik het graag. Liefst iets stoers. Namen die ik leuk vind zijn bv Victoria, Calipso, Morrigan.. Zoiets :P maar nouja, ik heb nog niks dat haar echt past

Wat een lief hoofd heeft ze. En al zo braaf met het verzorgen van de wondjes, ze klinkt als een heel fijn paard als ze straks gewend is. Is Mystique niet een mooie naam voor haar? Afgekort wordt dat naar mijn idee Mies, wat dan weer niet echt stoer is, maar Mystique lijkt wat op Melaine en dat lijkt me voor haar wel fijn. En gezien haar Franse afkomst is het ook wel asansluitend...
Elvee ( uitspraak Elvie) heet officieel Elevation, dat vond ik ook geen naam en zeker niet om haar dagelijks zo te noemen, dus daar heb ik toen Elvee van gemaakt. Het lijkt qua uitspraak wat op haar originele naam, maar is toch anders.

Enne Mo, volgens mij ben je heel goed bezig! Lekker zo doorgaan hoor, super dat het ook werkte dat je haar een keer op haar plaats zette, dat geeft duidelijkheid voor haar en dat is fijn voor een paard.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:05

Sinatra wat een lief hoofd heeft ze.
Alvast veel plezier met haar en vele mooie ritjes samen.

Mo je bent op de goede weg met haar +:)+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 09:14

Dank Sandra. Straks weer een oefensessie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:56

Callas moet dus af en toe tegen een hardere grens oplopen bij jou. Goede oefensessie! +:)+
Ah, Sintara, gefeliciteerd! Worden waarschijnlijk wel vlotte buitenritjes :j Bij mij zou ze ongetwijfeld Leny gaan heten :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 11:34

Vind het toch fijn om op jullie antwoorden in te gaan, het is anders zo eenrichtingsverkeer van mij. Ik ga geen tig pagina's terug, maar wel deze pagina.

Marocje schreef:
Bizar is dat he? Wat kan je dan ineens weer gaan waarderen wat je hebt, en je beseffen wat je al hebt bereikt..

Sintara schreef:
Als je een tijdje in je bubbel hebt gezeten, alleen of met gelijk gestemde mensen, kunnen anderen je inderdaad enorm verbazen.

Marocje en Sintara, ja ik realiseerde me dat Callas en ik inderdaad van heel ver zijn gekomen eigenlijk. Echt, count your blessings.

herr_balou schreef:
Ik lees al een tijdje mee en kom maar eens even onder de welbekende steen vandaan. Val nou niet weer in de valkuil dat je haar overvraagt. Het gaat juist zo goed. Geef haar een tot twee dagen rust, laat het bij haar bezinken en ga dan weer door.

-Namiro- schreef:
Ik denk ook dat een dagje vrij een goed idee is.. als je haar toch even in handen wil hebben dan zou ik iets heel simpels doen zoals het blok.. dat snapt ze 100% en is leuk..

Sintara schreef:
Eens, ga gewoon iets anders leuks doen en laat de trailer een dagje :D

joey2010 schreef:
Super Mo !
Bij Callas is het belangrijk om niet te snel te willen , en haar tijd geven om erover na te kunnen denken.
Echt super hoor. En dan ook nog eens stilstaan tussendoor met achteruit lopen de trailer af.
Ze doet het erg goed.

Herr_balou en Namiro en Sintara en Sandra, ik denk heel zeker dat dat weekend rust heel goed is geweest. Ze doet het zoooo goed nu! Ik moet het echt eens filmen, ben poepietrots...

Sintara schreef:
Klinkt echt heel goed mo, alsof jullie veel meer en beter communiceren nu

henny_w schreef:
Grappig Monique dat je schrijft "Dat vind ik een grote overwinning op haar zelf"
Toen ik het las moest ik wel eventjes lachen en dacht, nee Monique, het is een grote overwinning op jou zelf :) Je hebt even richting Callas heel duidelijk gemaakt dat je geen zin had in kapsones met als gevaar onder haar te komen liggen. En toen liep ze er zo in. Dat ze dan niet gelijk heel relaxed gaat staan smakken of hooi wil eten snap ik wel. Ze had even wat te overdenken :D

pien_2010 schreef:
Hier nog een, ik dacht héhe, eindelijk, de dame met haar kapsones werd duidelijk gemaakt dat de tijd van piepen en daarna pemperen voor bij is. +:)+
Goed gedaan. Duidelijkheid, een keer ingrijpen, die pets → kom op dat is heerlijk voor een paard en zeker geen dierenmishandeling. Integendeel, want bij dit soort duidelijkheid groeit en bloeit je paard. Je was eerlijk, duidelijkheid en gedoseerd bezig en je vindt (eindelijk) je eigen veiligheid heel erg belangrijk. En dat is het dus ook. Altijd. Ik ben trots op je!

MoriMann schreef:
Fijne trailer update, Monique. Het voelt misschien niet fijn om een keer een tik uit te delen, maar ze weet echt wel dat dit zomaar en echt wel verdiend was. Veiligheid voor jou, duidelijkheid voor haar. Twee vliegen in één.. ehm.. tik.

Waratje schreef:
Callas moet dus af en toe tegen een hardere grens oplopen bij jou. Goede oefensessie! +:)+

Jet schreef:
Enne Mo, volgens mij ben je heel goed bezig! Lekker zo doorgaan hoor, super dat het ook werkte dat je haar een keer op haar plaats zette, dat geeft duidelijkheid voor haar en dat is fijn voor een paard.

Sintara en Henny en Pien, ik denk idd dat deze oefening heel veel inzicht geeft in wat je eigenlijk kunt met je paard (als ze niet willen laden bedoel ik) en wat je kunt bereiken en hoe je er zelf in staat en of het paard in jou al een leider ziet of niet.
Maar ik vind het jammer dat Callas gezien wordt als een paard met kapsones of dominant of zo. Ze vertoont al sinds Kots Bruno geen irritant dominant gedrag meer en kapsones heeft ze al helemaal niet. Als je de filmpjes kijkt dan zie ik geen paard met kapsones.
Uiteraard ben ik het wel met Henny, Pien, Waratje en MoriMann en Jet eens dat duidelijke grenzen stellen geen paardenmishandeling is en het zeker een onzeker paard als Callas goed helpt.

joey2010 schreef:
Mo je bent op de goede weg met haar +:)+
[/quote]

Klopt Joey, met trailerladen ben ik zeker op de goede weg met haar...

want vandaag heb ik haar alleen zonder hulp geladen en ook nog op de TRT manier! Vriendje was er wel bij op afstand maar niet actief, alleen om in te grijpen wanneer nodig.

Ik ben vooral enorm blij met dat het op de TRT manier lukte. Dat wil dus zeggen dat ik naast de trailer sta en Callas met touw en stickje de trailer in wijs. Ik loop dan niet voor haar uit. Ze moet zelf durven inladen. En er was geen aanbod van haar kant, er was wel weer een neiging om zijwaarts van de plank af te komen, maar met mijn boze stem was het klaar en liep ze er zo in. We waren ook nog vergeten het middenschot schuin te zetten dus ze liep in tegenstelling tot de vorige dagen, een smal vak in. Wauw. Ik was gewoon verbijsterd!

Snel omgelopen naar voren en al binnen een paar seconden ging ze hooi staan eten. We hebben het record van minuten erin staan wel gebroken. Ergens halverwege wilde ze wel achteruit, maar mijn HO en een boze stem van mijn vriend van achter haar, en mijn vraag om terug te bewegen naar voren, werkte prima. Haar nog een poosje laten eten en op mijn commando de plank af, weer halverwege even stoppen, redelijk recht afgedaald en daar hebben we wat vrijheidskunstjes gedaan en heel veel geknuffeld.

En het frappante was, toen ik de 3 paardjes net in het land zette, bleef Callas bij me staan. Terwijl ze altijd gelijk gaat eten. Ik voelde me vereerd! En heb het beloond met een tietjesknuf.

Ik ben erg blij!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:48

Ik zie Callas ook niet als een paard met kapsones :n Het is duidelijk niet het meest makkelijke paard, maar ik denk dat haar gedrag voornamelijk voort komt uit onzekerheid en niet goed weten wat, waar en hoe haar rol is.

Nu je zo heel duidelijk met haar bezig bent (nee = nee en ja = ja) is dat voor haar ook makkelijker, en kijk eens naar het resultaat! Je hoeft niet streng of boos te doen om duidelijk te zijn, en duidelijkheid is wel wat ze nodig heeft. Geen onderhandelingen, geen compromis maar een heldere opdracht en heldere gevolgen. Echt hartstikke knap hoor!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:03

Je maakt super sprongen met haar. En idd duidelijkheid is alles bij haar.