[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:17

@oakland ik heb niet alle berichten geteld en ondanks dat er ook een aantal kritische noten waren zijn er de afgelopen weken, toen ts in twijfel stond wat te doen, heel veel mensen geweest die hebben gepusht richting equitom en dit onderzoek.
Uiteraard is de keuze en verantwoordelijkheid ts haar zaak maar ik blijf het triest vinden.
Ook de adviezen van bloed trekken, haren opsturen voor erfelijke aandoeningen etc sloegen nl kant nog wal.
Het advies geven zonder gedegen kennis is blijkbaar populair.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:19

Volgens mij is TS nooit gepusht voor specifiek een scintigrafie, enkel veel adviezen om hem te laten doorlichten op de kliniek, met de klachten die er zijn. Zoals Oji omschrijft in haar mooie, heldere post. :) Maar allicht heb ik het proces anders meegelezen.
Scintigrafie was eigen beslissing. Die we ook gewoon hebben te respecteren als TS dat zo wil.

Ik hoop dat ze je morgen meer uitleg geven TS. :)

Inney

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:26

Ts ik ben een meelezer maar wil even reageren dat ik je een topper vind. Ondanks alles vind ik je heel erg gegroeid in je manier van reageren. Laat je je kop niet gek maken, je hebt het beste met je dieren voor!!
En dat je af en toe een fout maakt, al doende leert men.

Ik ben benieuwd of ze morgen de uitslagen beter toe kunnen lichten!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:30

@ Wildgirl: Nou, TS is een volwassen vrouw, die is gewoon verantwoordelijk voor wat ze zelf doet. Of het handig is, is een tweede, maar het is wel gewoon haar eigen verantwoording. Hoe mensen ook pushen.

Ze had ook kunnen zeggen: weet je, ik ga twijfelen door alle verschillende adviezen, ik neem afscheid van het topic, en ik laat me door mensen met ervaring adviseren. Dat ze ernaar luistert is haar eigen keus, dat ze het topic blijft updaten is eigen keus, dat er teveel mensen ooohhh en aaahh zeggen is ook de keus van die mensen en 't is misschien niet zo handig om daarnaar te luisteren.

Maar ik vind het ronduit belachelijk om alle posters in dit topic de schuld te geven van wat TS doet....... hou toch op zeg, 't is geen kind.......
Ze maakt zelf de keuze voor een scintigrafie, zij heeft de arts aan de lijn gehad en die keus gemaakt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:41

@avalanche, ik geef niemand specifiek welke schuld dan ook, ik ben nl met je eens dat ts zelf verantwoordelijk is.
Echter, als iemand laat zien zodanig beïnvloedbaar te zijn dan kun je daar in je reactie rekenschap mee houden.
Als je medische kennis onvoldoende is dan ga je dus niets aanraden laat staan pushen.
80% van de berichten die wél die toon hadden komen van mensen die geen flauw idee hebben hoe je met dit klinische beeld het juiste vervolgonderzoek inzet.
Laten we wel wezen, ts is straks duizenden euro's verder en dat is oprecht sneu, ongeacht wie daar verantwoordelijk voor is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 08:56

Pushen is niet het juiste woord.
Er zijn veel verschillende meningen geweest. Maar allemaal terecht. Denk dat iedereen wel een andere manier van onderzoeken heeft.
Helaas is bij limo een standaard kreupelheidsonderzoek niet mogelijk zonder gevaar voor zichzelf of omstaanders.
Dat heb ik in de mail naar de kliniek ook gemeld en dat ik daarom scintigrafie als laatste optie zie om toch iets te weten te komen over zijn lichaam.
Nav een verhaal over kreuelheid dat echter vanuit de hals kwam heb ik de keuze gemaakt toch voor een complete scintigrafie te gaan.
Zonder spijt want er is best veel uit gekomen.

Ik wacht nu nog op de telefoon of mail van de arts hoe we nu verder moeten.

Allereerst wil ik ook melden dat met een scintigrafie artrose opgemerkt kan worden in de vroegste stadium die niet altijd waarneembaar zijn op foto's. (kliniek lingehoeve vermeld dit op hun site)

Misschien is dat de reden dat vorig jaar op de voorbenen niks waargenomen was en op de doornuitsteeksels van de rug ook niet.
Mogelijk is het nu wel zichtbaar ls het over een jaar tijd verder ontwikkeld is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:28

Oh Art, sorry van mijn vorige vraag! Ik bedoelde het niet vervelend, ik kon het gewoon niet meer zo volgen met alles wat er tussendoor werd gepost.

In elk geval ben ik echt heel benieuwd wat de artsen als normaal- Nederlandse vertaling van de uitslag gaan geven. Hopelijk is het meeste niet zo belangrijk, en is er ook nog iets dat ze kunnen fiksen.
Misschien is het een idee om het gesprek op te nemen met je telefoon, gewoon voor jezelf? Dan kan je het later terugluisteren wanneer je maar wilt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:02

Zoveel mensen, zoveel meningen, ik vind het top dat je Limo verder laat onderzoeken en daar zoveel geld aan uitgeeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:31

Ondanks dat ik het heel vaak niet met je eens ben hoe jij met je paarden omgaat heb ik wel groot respect voor je dat je deze stap genomen hebt. Mocht de uitkomst toch veel slechter zijn dan verwacht dan kun je zonder twijfel verdere beslissingen nemen, petje af.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:45

Wildgirl schreef:
@avalanche, ik geef niemand specifiek welke schuld dan ook, ik ben nl met je eens dat ts zelf verantwoordelijk is.
Echter, als iemand laat zien zodanig beïnvloedbaar te zijn dan kun je daar in je reactie rekenschap mee houden.
Als je medische kennis onvoldoende is dan ga je dus niets aanraden laat staan pushen.
80% van de berichten die wél die toon hadden komen van mensen die geen flauw idee hebben hoe je met dit klinische beeld het juiste vervolgonderzoek inzet.
Laten we wel wezen, ts is straks duizenden euro's verder en dat is oprecht sneu, ongeacht wie daar verantwoordelijk voor is.

Of TS is straks een hoop wijzer en kan op deze nieuwe weg verder gaan ipv aan te modderen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:39

Dat is :j en ik snap je denken hoor, Wildgirl, maar anderzijds verwacht ik van een volwassen persoon ook volwassen gedrag.

En 80% van de berichten komt uberhaupt van mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben, dat geeft ook verder niet, maar het is ook wel iets wat je dan min of meer moet leren filteren. En als dat wegvalt, zijn er nog wat adviezen waar je niks aan hebt, en uiteindelijk zit er misschien 1 goed idee bij. En ik verwacht van een volwassen vrouw ook wel dat ze aan de kant gooit waar ze niks mee kan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:41

Art_Ificious schreef:
Pushen is niet het juiste woord.
Er zijn veel verschillende meningen geweest. Maar allemaal terecht. Denk dat iedereen wel een andere manier van onderzoeken heeft.
Helaas is bij limo een standaard kreupelheidsonderzoek niet mogelijk zonder gevaar voor zichzelf of omstaanders.

Daarom moet / moest je dus aan de slag met het meer onderzoekbaar maken van Limo.

Art_Ificious schreef:
Dat heb ik in de mail naar de kliniek ook gemeld en dat ik daarom scintigrafie als laatste optie zie om toch iets te weten te komen over zijn lichaam.
Nav een verhaal over kreuelheid dat echter vanuit de hals kwam heb ik de keuze gemaakt toch voor een complete scintigrafie te gaan.
Zonder spijt want er is best veel uit gekomen.

En dat heb je zeker heel goed gedaan, top dat je goed laat onderzoeken wat er aan de hand is! Hierbij wel een tip: overleg met de kliniek wat het beste te volgen plan van aanpak is. Je hebt heel veel filmpjes - stuur deze mee, leg uit dat Limo lastig is bij een kreupelheidsonderzoek. Je kan de meningen van de bokkers hierbij meenemen maar het belangrijkste zou zijn geweest met de kliniek tot een goed behandelplan te komen - niet om deze zelf aan te dragen. Een goed onderzoek start toch echt met een kreupelheidsonderzoek. Dan weet je ook zeker dat je het juiste onderzoek hebt. Niet zo onzeker zijn.

Art_Ificious schreef:
Ik wacht nu nog op de telefoon of mail van de arts hoe we nu verder moeten.

Allereerst wil ik ook melden dat met een scintigrafie artrose opgemerkt kan worden in de vroegste stadium die niet altijd waarneembaar zijn op foto's. (kliniek lingehoeve vermeld dit op hun site)

Misschien is dat de reden dat vorig jaar op de voorbenen niks waargenomen was en op de doornuitsteeksels van de rug ook niet.
Mogelijk is het nu wel zichtbaar ls het over een jaar tijd verder ontwikkeld is.

Ook hier vul je weer een hoop in aan de hand van zelfonderzoek op het internet. Het beste is echt om met de kliniek te kijken hoe en wat.

Nogmaals - petje af voor het wel uitvoeren van een in ieder geval beter onderzoek. Laat je héél goed voorlichten door de kliniek, neem desnoods iemand mee met het ophalen van Limo en vraag de behandelend arts het hemd van het lijf. Vraag wat voor gevolgen de uitkomst van de scinti heeft voor de "trainbaarheid" van Limo en bedenk aan de hand van die informatie wat je wel of niet kan gaan doen. Het kan zijn dat er aanvullende onderzoeken nodig zijn om echt tot een goed beeld te komen. Overleg deze, ook qua budget.

Is hij nog bruikbaar als recreatiepaard, vraag heel goed na wat voor training je moet doen om zijn lijf zo optimaal nodig te houden. Kan je die training zelf niet geven (wat ik denk dat je niet kan - en dat is geen verwijt maar een constatering), zoek hier - goede - hulp bij. Dat hoeft echt geen FeatherLight te zijn maar kan ook gewoon een handige weidegenoot of een -goede - instructrice die je de mogelijkheid geeft zelf ook te trainen.

Oji verwoordt het - in het hele topic overigens - ontzettend goed en geeft zeer zinnige tips.

Weet je ondertussen al wat meer? Heel veel succes met Limo!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:27

Inmiddels is de ochtend voorbij en ben erg benieuwd of de arts al gebeld heeft, zoals je gisteren is toegezegd. Hoop dat je al wat wijzer bent.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:13

Art_Ificious schreef:

Dan kan je ook redeneren dat Limo nog niet volgroeid is, en dat het dat is wat de scinti laat zien. Het toont activiteit. Niet per se gebreken. Laat je goed informeren en concludeer nog niks, ook niet nav het verslag. Ze benadrukken zelf dat voornamelijk het klinische belangrijk is om de scinti in zijn context te zien

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:31

idylle schreef:
Inmiddels is de ochtend voorbij en ben erg benieuwd of de arts al gebeld heeft, zoals je gisteren is toegezegd. Hoop dat je al wat wijzer bent.

Denk je nou niet dat als TS meer weet ze dat uit zichzelf hier post?
Vermoeiend zeg dat constante gevraag.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:22

Goof schreef:
idylle schreef:

Denk je nou niet dat als TS meer weet ze dat uit zichzelf hier post?
Vermoeiend zeg dat constante gevraag.

Waar je je druk om maakt :(:)
Misschien moet je dan niet meelezen als je het allemaal zo vermoeiend vind..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 15:10

Heb op 13u een mail gekregen.
Er wordt aangeraden opnieuw een klinisch orthopedisch onderzoek te doen en obv die resultaten verdere beeldvorming uit te voeren.

De scintigrafie uitslagen waren ook al naar de dienst orthopedie gestuurd dus daar zijn ze al van op de hoogte.

Heb juist het secretariaat gebeld en akkoord gegeven voor het orthopedische onderzoek.

Nu sprak hij via mail voornamelijk over de rug (dat dit nog steeds hetzelfde probleem kan zijn dus die artrose in de facetgewrichten) en over RV - is er een RV manken of Is dit gewoon toevalsbevinding?
Vandaar dus toch verdere onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 08-05-19 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:11

Hopelijk wordt je hier wijzer uit. Hebben ze uitleg gegeven over de scinti?

Vind wel dat je echt goede stappen neemt!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:38

De stappen die genomen worden klinken wel goed zo. Ben benieuwd of ze RV iets vinden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:50

Fijn dat ze het iets verduidelijkt hebben! Gaan ze dat doen terwijl hij op de kliniek staat of moet je een nieuwe afspraak maken?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:19

Fijn dat er nu puzzelstukjes op hun plaats gaan vallen en je vandaar uit verder kunt gaan kijken.

Ga je nog bij hem op visite?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 16:28

Hij gaat als vandaag een plaatsje vrij is vandaag nog het onderzoek krijgen anders morgen. Idd omdat hij toch nog bij hen staat.

Wat RV betreft Ben ik gaan nadenken, dit wil zeggen dat hij bij hen RV toch duidelijk mankte. (voor de scintigrafie wordt eerst gelongeerd)
Vorig jaar was het LV dat ze zagen manken bij longeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:51

Dat zegt niets; het beeld van vorig jaar hoeft niet het beeld van nu te zijn. Het gaat erom wat hij nu laat zien.
Ben benieuwd wat de uiteindelijke uitslag gaat zijn. Ik hoop echt dat het je wat duidelijkheid gaat geven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 18:09

Hoop wel dt ik van die onderzoeken sneller nieuws heb. Bedoel een scintigrafie kan ik begrijpen als ze het misschien toch naar Amerika gestuurd hebben.
Maar foto's en echo's weten ze toch onmiddellijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 18:11

Oakland1990 schreef:
Art_Ificious schreef:

Dan kan je ook redeneren dat Limo nog niet volgroeid is, en dat het dat is wat de scinti laat zien. Het toont activiteit. Niet per se gebreken. Laat je goed informeren en concludeer nog niks, ook niet nav het verslag. Ze benadrukken zelf dat voornamelijk het klinische belangrijk is om de scinti in zijn context te zien

Even hierop ingaan

Paard van weidebazin was 3 en dus zeker niet volgroeid. Maar op de scinti van dat paard was er geen enkel rood stipje te bekennen zei ze mij.