Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:56

ohja, alleen in het Noorden dat het kosten koper is?
ik vind het wel normaal. als ik mijn paard zou laten keuren, keur ik hem bij "mijn" DA, voor 350 euro, maar komt er zo'n kopende partij die werkelijk ALLES doorgelicht wil hebben van dat paard en dit bij een dierenarts aan de andere kant van het land :P en dat gaat 700 euro kosten, ga ik dat niet betalen. in elk geval niet die meerprijs. hoogstends die 350 euro als hij afgekeurd word.

ik heb wel meegemaakt dat mijn paard werd GOEDgekeurd, met een kleine bemerking, namelijk wat kalkafzet op een bloedvat.
en zelfs toen haakte de kopende partij af. paard was 9 en Z dressuur, dierenarts gaf ook aan dat het paard hier nooit last van zou gaan krijgen, zeker niet gezien hij de klinische test zo glansrijk doorkwam.

bovendien ken ik een paard wat grand prix loopt, wat onverkoopbaar is, omdat hij op de röntgen als totall loss zou worden beschouwd. maar deze merrie heeft nergens last van.

ook ken ik een fokmerrie die PROK goedgekeurd is en alles.
maar had wel dr hoefbeen gebroken, was niet zichtbaar op de prok keuring.. (kan net iets anders zijn dan hoe ik het hier vertel, ik heb geen verstand van PROKkeuringen, heb toen alleen geleerd dat je er neit teveel waarde aan moet hechten.

atrose zou ik wel zwaar mee laten wegen.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:13

Oke, ik weet niet wat normaal is, maar bij mij in de buurt zijn de kosten bij afkeuring meestal voor de eigenaar.
Maar daar zou ik hem niet om laten staan, zou sowieso eerst nog klinisch laten keuren, als hij daar niet goed doorheen zou komen dan ga ik geen foto's laten maken.

Kleine bemerking vind ik geen probleem, artrose wel, mijn vorige paard zat daar vol mee en het wordt alleen maar slechter..
Met stalontdeugden ben ik ook niet zo blij, hangt er wel vanaf wat voor een stalontdeugd het is natuurlijk..

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:22

Over wie kosten van keuring betaald, m.n. bij afkeuring:
Het verschilt
- per deel van het land
- fokker/handelaar/prive-persoon
- hoogte aankoopbedrag
denk dat uiteindelijk toch iedereen zijn eigen keuze daarin moet maken.
Ik zag een superpaard, voldeed aan de eisen, nette prijs. Gevraagd en aangedrongen op kosten bij afkeuring iig. 50% voor verkoper (en bij goedkeuring 100% voor mij). Antwoord bleef een nee. Wat dan, paard laten staan? Als ze is wat ik wil? Tsja, er zijn vast mensen die daar harder in zijn dan ik. Mij lukte het niet. Dus toch zelf keuring betaald en gelukkig goedgekeurd...

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:35

Wij laten de paarden die we zelf hebben gefokt altijd vooraf keuren voor 'ze in de verkoop gaan' (op onze kosten dus ook voor PROK ivm fokkerij).
Niet bij onze eigen DA. Dan hebje nl. geen discussie over objectiviteit.
Nadeel? Als je een kleine bemerking hebt, die geen beperking is moet je het wél gelijk melden.
De meeste kopers haken dan gelijk af (zonder dat ze er wat vanaf weten want een bemerking zal wel slecht zijn) en zien de keuring dus als doel ipv middel.
Aangezien er steeds meer mensen met paarden komen ipv paardenmensen is dat erg lastig.
Wel ben ik van mening dat als je opdrachtgever bent van iets, je ook die kosten dient te betalen (je wilt niet weten wat voor dingen mensen allemaal verzinnen om risico's uit te sluiten, terwijl je juist aan risico beperking moet doen want iets uitsluiten kunje nooit helemaal).
Mbt proef: wij doen maximaal 1 week, wel dient hele aankoopbedrag vooraf betaald te zijn en verkoop alleen met contract. Proefperiode, voorwaarden e.d. staan daar ook in beschreven.
Nu moet ik wel eerlijk erbij vermelden dat wij in een wat 'hoger segment' van de markt zitten, met alle risico's van dien.
Onze contracten zijn dus ook door een advocaat opgemaakt.
Tja zo scheidt het kaf zich van het koren.......
Overigens kun je ook heel veel op internet hierover vinden en stel anders zelf eens iets op waarmee je naar de verkopende partij stapt (zowel particulier als zakelijk!) als je toch wat onzeker bent. Want getouwtrek heeft niemand wat aan.....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:54

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:21

die is leuk, Randie! alleen te klein voor mij...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:48

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:19

vanavond naar de pony gaan proefrijden waarover ik het gisteren had (pagina 184) *\o/*
heb er zin in , mn moeder is vanochtend al wezen kijken en het was een leuke & goede pony volgens haar en de andere man die meewas .. dus nu ik nog vanavondd ik laat wel even weten als ik er weer ben!

xx

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:43

Ik ben net terug... En ik denk dat ik stiekem het paard gevonden heb dat ik zoek. Ik was gaan kijken naar een vosse merrie, maar uiteindelijk ben ik daar niet eens opgekropen. Ik wist dat er dan een ruin nog te koop stond van M niveau, en het gevoel zat helemaal goed! Lief in omgang, en bij het rijden een echte leermeester. Ik merkte al snel dat ik sommige dingen (onbewust) fout deed. :) Dinsdag ga ik terug om eens met hem op verplaatsing te gaan.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:44

Wat leuk!

Heb je een filmpje of foto's (of een link)? Ben wel benieuwd :D! Klinkt wel als een paard dat aan je eisen voldoet :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:49

Ik heb foto's ja, maar ik mag hier geen link meer plaatsen? Zal ik het even via pb sturen? :-)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:49

welke is het geworden, de 17 jarige die je al eens gaan rijden was?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:53

Ik heb nog niet beslist hoor Chanel. Maar momenteel gaat mijn gevoel naar een 12 jarige ruin van M niveau, de 17 jarige heb ik vandaag les mee gevolgd maar denk dat dat niets zal worden. De 12jarige ruin heeft mij op een uur meteen laten weten wat ik fout deed... Hij kende ook veel, wijken, schouder binnenwaarts, en noem nog maar zo van die dingen op. Ik deed die hulpen onbewust, maar ik wist dan ook dat ik verkeerde hulp aan het doorgeven was. Na een kwartier begon ik mijn weg te vinden en ging het heel goed... Wijken voor de kuit, terwijl ik dat in mijn hele leven nog nooit gedaan heb. Dat wijken is natuurlijk wel onder begeleiding gebeurd. :) Ik voelde het ook wanneer ik iets fout deed, want dan doet die het gewoon niet. Wou eerst zonder sporen rijden (mede omdat ik vind dat ik m'n benen niet kan stil houden) maar bij dit paard was dat wel echt nodig. Puur omdat die zo op hulpen gereden was, en ook omdat die af en toe wat liever lui is als moe. Maar dat heb ik veel liever als een paard dat ik moet gaan tegen houden...

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:54

Stuur maar een PB hoor :)

Waarom was de 17-jarige toch niks :)?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:55

Hij was wel braaf hoor, daar niet van... Maar voel mij er niet zo goed bij. En bij die ruin van 12 jaar op niveau M reed ik na 15minuten meteen weg, bij de 17jarige had ik nog niet echt een overtuigend gevoel na de les. En dan vind ik niet dat ik het risico mag lopen om het '' te proberen '' het moet goed zitten...

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:57

Daar heb je gelijk in hoor :j

Ik vind 12 jaar ook een iets mooiere leeftijd, zeker als je nog veel wil starten enzovoorts :) Niet dat een 17-jarige oud is, maar toch :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:58

Voor ik een besluit maak ga ik Dinsdag terug naar de 12jarige ruin, en neem ik hem eens mee op verplaatsing. Hij moet natuurlijk ook braaf zijn op verplaatsing, en heb niet echt kunnen galoperen vandaag. Piste lag erg dratsig...

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:00

Ga je ook nog naar die handelsstal om te kijken :)?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:01

Ja, morgen vroeg en dan nog zo door naar een zwarte 9 jarige merrie. :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:02

Van de advertentie die je hebt laten zien? Die zwarte? Dat leek me een erg leuk paard!

Ben wel benieuwd hoe je ervaringen met de handelsstal zullen zijn! Ben je wel van plan om meerdere paarden te gaan rijden daar :)?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:03

Cath_16 schreef:
Dat is waar..

Alleen dit zijn de voorwaarden van keuren daar:

1. Bij afkeuring kosten koper
2. Paard mag terrein niet af

Dus vandaar ook de twijfels nog zeg maar. En natuurlijk van de verhalen die ik gelezen heb.

Maar hij is een handelaar. En als het paard niet goed blijkt te zijn, dan mag je het terugbrengen en krijg je je geld terug. Dat is de wet. Dat is niet zo bij particuliere verkopers. Maar alleen bij handelaren.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:07

Ja ik hoop dat er meer paarden zijn als maar eentje, daarom dat ik ook de moeite doe om zo ver te rijden. :) Maar hij had er toch enkele staan die in aanmerking kwamen, dus ik denk dat ik er toch enkele ga rijden.

Jup die zwarte bedoel ik... Ja, erg leuk paard prijs vind ik alleen wat weinig voor zo een paard van 9 jaar, m2 niveau en dan zo een afstamming... Als het die ruin wordt betaal ik wel veel meer...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:08

Cath_16 schreef:
Prijs is 6500. En ik vind hem heel erg leuk...

Voor een bereden andalusier betaal je dit al heel snel, meestal meer. Ga voor de gein eens kijken bij baroque horses. Daar zijn de meesten duurder. Maar voor die prijs mag je anderzijds wel verwachten dat bij afkeuring de verkoper betaalt. Zo niet.... dan wekt dat bij mij wel wantrouwen.
guccio schreef:
Hallo daar ben ik weer

Paardje is erg leuk, het is een kwpn van 4 jaar. Nog erg onvast op zn benen, loopt best netjes met eigenaresse erop maar met mij erop wou het niet echt. Niet dat hij niet wou. Maar paard is ingereden met sporen en tja daar ben ik niet zo van dus zonder sporen wou hij niet echt doorlopen. Paar keer flink mn hakken erin moeten drukken en dat is zonde dat dat moet bij zo'n jong paard. Verder erg stijf, liep niet zo lekker door de bochten. Wel als je hem kort nam maar ik heb graag dat een 4jarig paard wat nog maar paar maandjes onder zadel is ook op eigen benen kan lopen. Zit zeker wel potentie in, en de 'schade' die nu toegebracht is (professioneel ingereden) kan zeker bij zo'n jong paard nog goedkomen. Oftewel, erg leuk en wil hem graag nog eens zien.
Je kan het zien als paard wat paar keer zadel op heeft gehad maar nog niet is doorgereden.
Wel een echte knuffelkont en superbraaf. Heeft veel vertrouwen in zn ruiter, dat is ook prettig
Waar ik wel een beetje mee zat is dat paard bij achterbenen oppakken nogal wat 'kramperig' (?) was met achterbenen. Erg trillen en terug willen trekken. Hij heeft ook een wijde stand, zit vast bij RSI gewricht heeft osteopaat gezet. Dus al met al nog wel iets om over na te denken. En ff een belletje naar osteopaat zal vast ook verheldering brengen
Nu maar even de eigenaresse mailen dat indien paard niet verkocht is ik hem graag nog eens zou willen proberen. Neem dan wel mn sporen mee (als ik die nog kan vinden ) om te kijken hoe het ook kan zijn.

Skippy ken ik verder ook niet, vader is Landgraaf.
Bij interesse kan ik je de link van de advertentie sturen, stuur maar een PB.

Dat het paard met sporen is ingereden zegt niets. Maar over wat jij beschrijft heb ik geen goed gevoel. Ik zou er mooi van af zien.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:46

Hoi,

Hier even een vraagje.
Ik ben op zoek naar een ervaren tinker en heb nu recent ook een advertentie op Marktplaats gezet waar ik best veel reaktie op krijg.

Ik vind het echt heel erg lastig om keuzes te maken......
In principe ben ik dus op zoek naar een ervaren paard. Maar ik krijg verschillende jonge dieren aangeboden. Een tinker kan van nature natuurlijk heel erg relaxed zijn. Ook buiten. Op zich ben ik ervaren genoeg om "de knopjes er op te zetten" (onder begeleiding). Maar ben ook zo onzeker dat ik bang ben dat ik een paard verpest... :+ Als ik het juiste paard heb kan ik best een goede leider zijn. Maar een slechte ervaring maakt me wel weer erg onzeker.

Wat lijkt jullie beter ?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:50

Dat geld niet voor deze stal, je mag hier niet omruilen. Verder is hij alleen zadelmak, kent nog weinig, dus de prijs is wel ok.

Langcara schreef:
Cath_16 schreef:
Dat is waar..

Alleen dit zijn de voorwaarden van keuren daar:

1. Bij afkeuring kosten koper
2. Paard mag terrein niet af

Dus vandaar ook de twijfels nog zeg maar. En natuurlijk van de verhalen die ik gelezen heb.

Maar hij is een handelaar. En als het paard niet goed blijkt te zijn, dan mag je het terugbrengen en krijg je je geld terug. Dat is de wet. Dat is niet zo bij particuliere verkopers. Maar alleen bij handelaren.