Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 00:04

xSCWx schreef:
Bedankt! Alle risico is voor hun zolang ze daar staat. Ze wordt nog een keer bekapt en ontwormt. Vlak voordat ze hierheen komt (ze wordt gebracht) laat ik haar klinisch keuren. Maar ik verwacht geen problemen eigenlijk, het is een zeer goed aangeschreven fokkerij. Ik heb nog niks betaald maar ze is wel gereserveerd, wie een foto wil mag me een PB doen :D aanbetaling hoeft niet persé, als ze maar betaald is bij opladen in de trailer.

Spannend xSCWx!

Ik moet zeggen dat ik enorm gaar ben na 3 dagen achter elkaar verschillende paarden kijken met alles erop en eraan qua indrukken en auto rijden :')

Vandaag bij eentje wezen kijken. Een bijna 3 jarige die nog groen en onbeleerd is. Net een paar weken wat in handen. Ondanks die vrij weinig kent voelde het wel vertrouwd en blijft die in mijn hoofd hangen. Maandag DA bellen om een afspraak te maken om hem te keuren :D

MeggiieTommy

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 00:36

Ik lees al een tijdje mee en heb veel aan de ervaringen en tips gehad. Ik ben zo hard teleurgesteld en mijn vertrouwen in betrouwbare verkopers is helaas momenteel helemaal weg dus heb ik besloten om even te stoppen met paarden kijken.
Ik blijf wel meelezen en hoop dat degene die al zo lang zoeken snel hun paardje vinden.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 07:23

Wat jammer dat je zulke vervelende ervaringen heb gehad MeggiieTommy. Het kan nooit kwaad om even een stapje terug te doen.
Waar was je naar op zoek?

@Veer: wat leuk! Succes met de keuring :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:17

Ja het is jammer dat er zoveel onbetrouwbare verkopers zijn. Dat is onder andere de reden waarom ik nu een onbeleerd paard heb gekocht terwijl ik op zoek was naar een bereden, de fokkerij is gewoon betrouwbaar en de paarden zijn getest op veel voorkomende ziektes.
Het voelde heel goed en vertrouwt, alles goed voor elkaar. Dus dan maar wat boven budget en onbeleerd maar wel verder 100% het paardje wat ik zoek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:28

SCW, je hebt een iets te hoge pet op van de hedendaagse fokkerij. Bij de meesten gaat het daar uiteindelijk ook keihard om de centen. Ik ken de fokkers waar jij kocht niet, maar menig fokmerrie die na een paar jaar veulenen mag vertrekken, is niet goed genoeg als fokmerrie en dan heb je gewoon een ouder onbeleerd paard waar vrij weinig mee gedaan is.

Ik vind het jammer dat jullie spreken over onbetrouwbare verkopers. Die zitten er heus tussen, maar er zijn ook zoveel die keurig hun afspraken nakomen en wel betrouwbaar zijn. Ik vind het juist héél erg vervelend dat wanneer ik een paard te koop aanbied, álles wat ik erover zeg tegen mij gebruikt wordt door die zogenaamd wel betrouwbare geïnteresseerden. Alles mag je nog een keer uitleggen, men wil gewoon niets van je aannemen... Je staat als verkoper gewoon echt al 3-0 achter, voordat ze überhaupt bij je paard zijn komen kijken. Hoef je helemaal niets voor te doen! Nou ja, als we zo beginnen.... dan verkoop ik inderdaad ook veel liever aan een ander.
De paarden die ik verkocht/verkoop, die gun ik een goede baas, eentje waar ze een mooie tijd hebben en waar ze ook mogen blijven. Je wilt niet weten hoeveel "handelaartjes" tussen die betrouwbare geïnteresseerden zitten. Ze zijn overigens goed te herkennen - ze bieden standaard te weinig geld.
Laatst bijgewerkt door Dees op 16-05-21 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:32

SCW, weet je waarom de keuze gemaakt werd om de merrie te dekken voor het beleren?

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:33

Dees schreef:
Ik vind het jammer dat jullie spreken over onbetrouwbare verkopers. Die zitten er heus tussen, maar er zijn ook zoveel die keurig hun afspraken nakomen en wel betrouwbaar zijn. Ik vind het juist héél erg vervelend dat wanneer ik een paard te koop aanbied, álles wat ik erover zeg tegen mij gebruikt wordt door die zogenaamd wel betrouwbare geïnteresseerden. Alles mag je nog een keer uitleggen, "hoe bedoel je dat", men wil gewoon niets van je aannemen. Je staat als verkoper gewoon echt al 3-0 achter, voordat ze überhaupt bij je paard zijn komen kijken. Hoef je helemaal niets voor te doen! Nou ja, als we zo beginnen.... dan verkoop ik inderdaad ook veel liever aan een ander.

Ik snap dat dat niet fijn is als verkoper. Zelf ben je gewoon eerlijk en dan word je zo behandeld. Maar er zijn wel echt héél veel onbetrouwbare verkopers. Als je eenmaal een paar keer hebt meegemaakt dat een paard totaal anders was dan beschreven word je vanzelf wel voorzichtiger. Ik ga nu echt niet meer een uur rijden voordat ik precies weet wat voor vlees ik in de kuip heb. Heel jammer, maar de onbetrouwbaren verpesten het voor de goede verkopers.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:37

Als het paard anders is dan de verwachting die jij hebt op basis van de advertentietekst...Dat maakt de verkoper niet onbetrouwbaar.
Dan heb jij de advertentietekst anders geïnterpreteerd dan de verkoper deze heeft bedoeld. Dat hoeft niet perse bedrog te zijn. Het kan ook zijn dat jij en verkoper gewoon een andere taal spreken - niets zo subjectiefs als paarden-jargon.

Als je precies wilt weten wat voor "vlees je in de kuip" hebt, bel je dan?
In mijn beleving willen veel kijkers vooral communiceren via Whatsapp... waarmee je als verkoper gewoon niet uit je 3-0 achterstand positie kunt komen omdat je in tekst gewoon geen nuances kunt aanbrengen zonder vééééél te vééééél woorden. Bel gewoon. Dat is veel persoonlijker.

*frustratiemodus weer uit hoor :D *

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:39

Dat is natuurlijk goed mogelijk. Maar juist omdat het zo subjectief is stel ik graag veel vragen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:53

Dees ik snap je frustratie hoor. Ik ben zelf van zo min mogelijk via Whatsapp communiceren en liever of bellen of gewoon langskomen. Ik heb van de meeste verkopers terugkoppeling gehad dat ze dat ook als prettig ervaren, gezien het lastig is om een goed beeld van een paard te geven dmv Whatsapp berichtjes.

Ik ben eigenlijk bijna niemand tegengekomen die ik per se als onbetrouwbaar zal bestempelen, misschien die ene persoon van een braaf te rijden paard dat in feite opstijgen al teveel vond :P

Maar dat mensen begrippen zoals "pittig" of "met veel bloed" op zoveel verschillende manieren inzetten, tja, ik erger me daar soms aan :') maar dat blijft inderdaad erg subjectief. En bij een gevoelig paard kan er niemand garantie op geven dat hij op een persoon van buitenaf precies zo reageert als op zijn vaste ruiter. Misschien als je braaf en bomproof zoekt kun je in dit opzicht wat meer eisen.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:29

Fly_high schreef:
Dees ik snap je frustratie hoor. Ik ben zelf van zo min mogelijk via Whatsapp communiceren en liever of bellen of gewoon langskomen. Ik heb van de meeste verkopers terugkoppeling gehad dat ze dat ook als prettig ervaren, gezien het lastig is om een goed beeld van een paard te geven dmv Whatsapp berichtjes.

Dit doe ik zelf alleen als het dichtbij is. Als het wat verder weg is wil ik zelf graag iets beter in kunnen schatten of het de moeite waard is.

Veeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:49

Voor de mensen die in omgeving Groningen hebben gekeurd. Welke DA zouden jullie adviseren? :+

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:53

LunarEclipse schreef:
Wat jammer dat je zulke vervelende ervaringen heb gehad MeggiieTommy. Het kan nooit kwaad om even een stapje terug te doen.
Waar was je naar op zoek?

@Veer: wat leuk! Succes met de keuring :)

Het liefst een merrie, nuchter en betrouwbaar, leeftijd tussen de 2-10 jaar,boven de 1.45. Dus best wel ruim. Ja, ik hoop dat het even rust geeft.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:54

IndianSu schreef:
Fly_high schreef:

Dit doe ik zelf alleen als het dichtbij is. Als het wat verder weg is wil ik zelf graag iets beter in kunnen schatten of het de moeite waard is.

Ik heb dus het idee dat extra appjes daar gewoon niet in helpen :n een filmpje, dat wel, aan de hand daarvan kan ik tenminste paarden eruit filteren die echt beroerd bewegen enz. Maar foto's en berichtjes... nee dat niet helaas.

En eigenlijk heb ik het paard, dat ik als het enige ovv keuring gekocht heb, niet eens vooraf op een filmpje gezien, ook niets gevraagd bovenop wat er in de advertentie stond. Nou de vraagprijs wel :P Ik wist meteen dat het mijn match was. Bij mijn merrie was het ook zo, ik zat toen al maandenlang marktplaats door te scrollen, favorietjes aan- en uit te vinken zonder ooit actie te ondernemen, en toch heb ik meteen gebeld gebeld zodra ik maar de advertentie over haar zag verschijnen.

Dus misschien moet ik maar weer een advertentie afwachten waar ik zo'n apart gevoel bij heb ipv hopen dat ik een paard dat mij op het eerste gezicht niet zo aanspreekt wel bijzonder ga vinden als ik daar maar genoeg tijd in steek :+

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:21

Fly_high schreef:
Ik heb dus het idee dat extra appjes daar gewoon niet in helpen :n een filmpje, dat wel, aan de hand daarvan kan ik tenminste paarden eruit filteren die echt beroerd bewegen enz. Maar foto's en berichtjes... nee dat niet helaas.

En eigenlijk heb ik het paard, dat ik als het enige ovv keuring gekocht heb, niet eens vooraf op een filmpje gezien, ook niets gevraagd bovenop wat er in de advertentie stond. Nou de vraagprijs wel :P Ik wist meteen dat het mijn match was. Bij mijn merrie was het ook zo, ik zat toen al maandenlang marktplaats door te scrollen, favorietjes aan- en uit te vinken zonder ooit actie te ondernemen, en toch heb ik meteen gebeld gebeld zodra ik maar de advertentie over haar zag verschijnen.

Dus misschien moet ik maar weer een advertentie afwachten waar ik zo'n apart gevoel bij heb ipv hopen dat ik een paard dat mij op het eerste gezicht niet zo aanspreekt wel bijzonder ga vinden als ik daar maar genoeg tijd in steek :+

Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel info er al in de advertentie staat. Soms is dat zo vaag ik echt wel wat meer wil weten. Anders vraag ik idd alleen een filmpje.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:50

Nou ja, het vorige paard waar ik ben gaan kijken was volgens de advertentie tekst makkelijk in de omgang, maar moest wel eerst uit de paddock gevangen worden en accepteerde niks bij zijn oren. Zou ook 3 gangen onder het zadel beheren maar wilde niet eens in draf :Y) het eerste paard waar ik ben gaan kijken had een soort rain rot, was ze vergeten te zeggen en oh ja, voetjes geven was ook wel lastig. Dus vandaar dat ik bespreek over onbetrouwbare verkopers, die iets verzwijgen/“anders interpreteren”.

Gini schreef:
SCW, weet je waarom de keuze gemaakt werd om de merrie te dekken voor het beleren?

Doen ze met bijna al hun merries, dekken als ze 2 zijn, veulen, dan kunnen ze verkocht worden als ze (ruim) 3 zijn en kan de nieuwe eigenaar een verse start maken. Ze hebben allemaal een stamboom en zijn getest op veel voorkomende ziektes. Zij is ook niet beleerd, beleren doen ze daar sowieso niet want de paarden worden allemaal voor het 3e levensjaar al verkocht vanwege de vele interesse/ goede aanschrijving. En ze zijn ook niet goedkoop voor een onbeleerd paard, maar het is daar gewoon goed geregeld, eerlijk zo ver ik kan oordelen en daarom ben ik bereid meer te betalen. En uiteindelijk ook meer werk in te steken. Alles wat ze daar doen gebeurt met reden en met het welzijn van de paarden in het oog.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:13

Klinkt dan inderdaad logisch. :)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:17

Erg jong om met twee al te dekken

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:29

Gebeurd in de natuur niet anders en ook in de fokkerij met 2 al dus. Zie daar nooit zo'n problemen mee. Liever drachtig dan met 3 al vol onder het zadel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:37

StalNollie schreef:
Gebeurd in de natuur niet anders en ook in de fokkerij met 2 al dus. Zie daar nooit zo'n problemen mee. Liever drachtig dan met 3 al vol onder het zadel.

De natuur is effectief, niet per se goed voor individuen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:20

Dat zijn inderdaad keuzes die sommige fokkers maken. Ik vind er ook wat van, maar goed, het is niet dat SCW daar iets aan kan veranderen, dus fijn dat dat paardje dan uiteindelijk toch bij haar terecht mag komen.

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:20

Veeerr schreef:
Voor de mensen die in omgeving Groningen hebben gekeurd. Welke DA zouden jullie adviseren? :+

Weet niet of het te doen is qua afstand, maar ik heb hele goede ervaringen met Arts & Dier in Klijndijk. :)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:07

xSCWx schreef:
En zo kwam mijn zoektocht geheel abrupt tot een einde. Ik heb mijn paardje gevonden. Alles wat ik wil, alleen niet beleerd. Maar dat is natuurlijk ook wel leuk om samen dat proces door te maken. Ik ben een klein beetje bang omdat ik niet zo’n hoge pet op heb van mijn eigen rijkunsten, is ook een beetje gebrek aan zelfvertrouwen. Dus ik hoop met veel vertrouwen, inrijden door een professional en veel les in het begin een goede start te maken.
Ik ga vanavond rond de tafel met de fokker om het rond te maken. Ik ben echt heel enthousiast maar eerlijk gezegd ook wel een beetje bang (vanwege het onbeleerde). Beren op de weg zien ben ik goed in -O-

Yeahhhh gefeliciteerd *\o/*
Komt vast goed met de juiste begeleiding! En anders maar wat langer doorlaten rijden toch? Leeftijd zegt niet alles, karakter zegt meer.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:12

En ook mijn zoektocht is als het goed is ten einde gekomen!

Aankomende week wordt ze gekeurd en als alles goed lijkt dan brengt hij haar door naar stal.

Via een kennis bij dit paard terecht gekomen. Een kleinschalige fokker, voelde echt heel goed! Passen zo enorm goed op hun paarden.
Hele goede basis en opvoeding meegekregen.
3 jarige friese merrie :D
Wel boven budget :o dat wel....
Ze is drachtig en dat was voor mij wel een twijfel. Maar toch besloten haar te kopen.

En ik vind het ook erg spannend. Is een paar maanden geleden beleerd onder het zadel, daarna keuring.
Ik heb haar onder het zadel niet kunnen testen.
Dus daar neem ik de tijd voor

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:25

Proficiat beide! Ik verwacht te zijner tijd een fototje :D

Ik ga dinsdag misschien kijken naar een merrie, klinkt wel als een ideale match! Ik kan al terug nerveus zijn _O- hopelijk leer ik er ooit eens gewoon mee om te gaan. Als ik nou morgen bericht krijg dat ze ook verkocht is dan mag ik van mijzelf niet meer dagen op voorhand zenuwachtig zijn voor een bezichtiging. :roll: Hoewel dat eigenlijk nooit zou hoeven, een paard kopen was leuk toch he? :+