Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:12

Humpiedumpie schreef:
Jessix schreef:
Ik kreeg gisteren een mailtje binnen van Gallagher over de wolfwerende hekwerken die zij aanbieden.
https://www.gallagher.eu/nl_nl/wolven-verjagen
.

Ik heb ook eens zitten kijken vmen zou het de moeite wel waard vinden. Zeker als het wordt gesubsidieerd. Echter is deze omheining maar 1.20 hoog en dat blijkt niet hoog genoeg te zijn toch?
Het volgende probleem is dat ik in een natura2000 gebied zit, waar de omheining niet hoger mag dan 1m. Ga toch eens met de gemeente bellen dan..

Edit; meteen een belafspraak ingepland voor maandag :+ .
Ben benieuwd!

Laat even weten hoe het gesprek is geweest. Ook rondom de subsidie regeling. Ben benieuwd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:40

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:57

Ja idd DNA uit mestsporen of ze vinden het op prooien.
Sommige wolven hebben zenders omgehad voor onderzoek naar gedrag. Chip hebben ze niet toch?

De hekken / wolfwering discussie is lastig en dat begrijp ik ook wel, het zou een flinke aantasting van het open gebied zijn en van de mooie weitjes met kleinvee. Maar protocol is, adviezen volgen en als dan nog blijkt dat het niet gaat zoals gewenst, er mogelijk verder kan worden gekeken.
Ik speel hier nu een beetje de advocaat van de duivel.. omdat de wolf er nou eenmaal al is, als natuurlijk op aarde levende predator die an sich niks kwaads in de zin heeft.
Ik wil de wolf beschermen tegen hetze en overdreven angsten, ik zie het als een interessant dier die nu (hadden we vroeger nooit kunnen denken!) terug is in onze natuur. Persoonlijk vind ik dat eerder spectaculair dan ongewenst.

Trouwens qua hekken verwacht ik ook wel dat de wolf een prooi wil pakken die hij kan verslepen, en over zo’n hek heen slepen lukt niet. Dus mogelijk kiest hij ook daarom niet voor springen over een hek.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:02

Humpiedumpie schreef:
Jessix schreef:
Ik kreeg gisteren een mailtje binnen van Gallagher over de wolfwerende hekwerken die zij aanbieden.
https://www.gallagher.eu/nl_nl/wolven-verjagen
.

Ik heb ook eens zitten kijken vmen zou het de moeite wel waard vinden. Zeker als het wordt gesubsidieerd. Echter is deze omheining maar 1.20 hoog en dat blijkt niet hoog genoeg te zijn toch?
Het volgende probleem is dat ik in een natura2000 gebied zit, waar de omheining niet hoger mag dan 1m. Ga toch eens met de gemeente bellen dan..

Edit; meteen een belafspraak ingepland voor maandag :+ .
Ben benieuwd!

Een vraag tussen door , zat jij eerder op je locatie dan dat het natura 2000 gebied werd? Hier is nl een natura gebied aangelegd een aantal jaar geleden temidden van privestallen , een controleur die op de kwekerij bij ons kwam was verbaasd dat er zoveel paarden gehuisvest waren zo dichtbij, dat was niet de bedoeling :')

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:18

Marigold schreef:
Sommige wolven hebben zenders omgehad voor onderzoek naar gedrag. Chip hebben ze niet toch?

De hekken / wolfwering discussie is lastig en dat begrijp ik ook wel, het zou een flinke aantasting van het open gebied zijn en van de mooie weitjes met kleinvee. Maar protocol is, adviezen volgen en als dan nog blijkt dat het niet gaat zoals gewenst, er mogelijk verder kan worden gekeken.
Ik speel hier nu een beetje de advocaat van de duivel.. omdat de wolf er nou eenmaal al is, als natuurlijk op aarde levende predator die an sich niks kwaads in de zin heeft.
Ik wil de wolf beschermen tegen hetze en overdreven angsten, ik zie het als een interessant dier die nu (hadden we vroeger nooit kunnen denken!) terug is in onze natuur. Persoonlijk vind ik dat eerder spectaculair dan ongewenst.

Trouwens qua hekken verwacht ik ook wel dat de wolf een prooi wil pakken die hij kan verslepen, en over zo’n hek heen slepen lukt niet. Dus mogelijk kiest hij ook daarom niet voor springen over een hek.

Volgens Lelieveld zou een wolf nooit een koe pakken. Veel te groot, dat durft die niet.
Hier in Drenthe in een paar weken tijd 12 kalfjes,pinken en koeien ernstig verwond. Op 1 nacht op 3 locaties
koeien gegrepen.

Resultaat alles wordt nu al binnen op stal gezet. Dit is ook beperkend qua dierenwelzijn.
En die beesten die van achter diep worden opengehaald maar nog wel leven.. helemaal oké , want een toppredator is zo bijzonder :r

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:47

sterregoud schreef:
Volgens Lelieveld zou een wolf nooit een koe pakken. Veel te groot, dat durft die niet.
Hier in Drenthe in een paar weken tijd 12 kalfjes,pinken en koeien ernstig verwond. Op 1 nacht op 3 locaties
koeien gegrepen.

Als er dan een hetze gaande is dan mag Lelieveld ook weleens de hand in eigen boezem steken. Dat mensen nu bang zijn en nergens meer in geloven heeft een reden. dat een organisatie van een spooktoch zelfs zo ver gaat het evenement te annuleren zonder te weten of het nodig is komt gewoon om dat niemand meer gelooft van wat de "deskundigen" zeggen.

Eerlijk duurt het langst. En Lelieveld en consorten zijn niet eerlijk geweest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:03

Marigold schreef:

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:05

Marigold schreef:

Ik respecteer je redenatie en ergens heb ik er ook wel begrip voor. Ik vind een hetze natuurlijk onacceptabel en geloof dan ook stellig in de term dat hier uiteindelijk enkel maar verliezers zullen zijn.

Echter vraag ik mij tegelijkertijd af in welk gebied jij woont en hoeveel dieren jij “te beschermen” hebt? Met de kanttekening dat ik niets op scherp wil zetten en dit ook absoluut geen ‘aanval’ is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:17

Ik wil ook geen hetze. Heb ook niets tegen de wolf die gewoon zijn ding doet. Maar maak me echt zorgen over mijn dieren. Niet alleen hun veiligheid maar ook hun welzijn. Nooit gedacht dat ik zou mijn dieren nog eens zo zou moeten houden. (Dan had ik ze niet genomen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:28

Marigold schreef:

Ik kijk naar 150 jaar veld!onderzoeken in Rusland oude USSR en zie enkel ellende van wolf zonder forse populatiecontrole daarvan door de mens. Geen wild meer, besmettelijke ziektes en parasieten, aanvallen op vee (tot stuk succesvol bijten/graven van rieten dak schapenstal toe), aanvallen op mensen en dat lang niet alleen wegens rabies en lang niet alles wordt gemeld ivm normaal en overheid doet toch niks. Ik zie daar geheel geen voordelen in voor wild, natuur, vee of mens laat staan de wolf zelf.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:58

Ik ben er van overtuigd dat wolven leren en ook onder of over de wolfwerende constructies komen. Als ze niks anders kunnen vinden. Dit na het zien van beelden en het vernemen van ervarings verhalen.

Maar goed stel dat de wolfwerende constructies werken. En we gaan even volledig voorbij aan de mens en de behoefte van hun landbouwhuisdieren/ hobbydieren

Dan blijf ik het erg bijzonder vinden dat bij sommige fauna / flora en of natuurliefhebbers de belangen van 1 soort voorop worden gezet.

En dat terwijl er meerdere soorten de dupe zijn;
Reeën en weidevogels ( broeden oa ) onder anderen die gebruik maken van de weilanden. En andere dieren die hun routes er zo door hebben en ook hun voedsel er vinden soms.
Maar die zijn dan minder belangrijk hebben deze minder rechten? Hebben deze dieren dan geen invloed op de biodiversiteit ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:09

Svadilfari1 schreef:
Dan blijf ik het erg bijzonder vinden dat bij sommige fauna / flora en of natuurliefhebbers de belangen van 1 soort voorop worden gezet.

Reeën en weidevogels ( broeden oa ) onder anderen die gebruik maken van de weilanden. En andere dieren die hun routes er zo door hebben en ook hun voedsel er vinden soms.
Maar die zijn dan minder belangrijk hebben deze minder rechten? Hebben deze dieren dan geen invloed op de biodiversiteit ?

Je hebt een heel goed punt; ik kan het alleen maar met je eens zijn.
Die moeflons op de veluwe dragen ook enorm bij aan de gezondheid van het bos door hun begrazing. Maar die zijn nu vrijwel opperdepop. Die blindheid voor de wolf vind ik gewoon echt griezelig.

Hannanas

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:11

De nog overgebleven moeflons hebben ze uit het park verplaatst toch?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:14

Babootje schreef:
Je hebt een heel goed punt; ik kan het alleen maar met je eens zijn.
Die moeflons op de veluwe dragen ook enorm bij aan de gezondheid van het bos door hun begrazing. Maar die zijn nu vrijwel opperdepop. Die blindheid voor de wolf vind ik gewoon echt griezelig.

Dat van die Moeflons begrijp ik ook niet. Dan mogen het wel exoten zijn. Maar de kans dat de Moeflon uit sterft is vele malen groter dan de wolf. De Moeflon is wereldwijd heel erg zeldzaam. Maar dat schijnt niet van belang te zijn. De Moeflon mag blijkbaar uitsterven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:15

Svadilfari1 schreef:

Ik ben het hier echt helemaal mee eens. Ik leef al met zo min mogelijk voetafdruk en ben een enorme natuurliefhebber. Echter ga ik mijn dieren niet ten prooi laten vallen aan een of ander gevaarlijk probeersel, als ik het zo even mag noemen, zolang er geen andere oplossing is.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:57

Moeflons horen hier ook niet . Dat zijn bergschapen. En hun hoeven slijten door het klimmen en klauteren op de rotsen. Die staan nu met zere poten zich te verbijten op de Veluwe.

Ik dacht eerst ook echt van leuk een wolf. Maar nu met de verschrikkelijke aanvallen hier in drenthe en verder in het land is mijn gedachte compleet omgekeerd. Laat de wolven los in het westen en de duinen. Dan maar eens kijken hoe lang het nog duurt.
Van mij mag er elke dag een pagina grote foto op ieder dagblad van een karkas

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:11

Iemand vroeg ernaar (ik was aan het werk), weet niet meer wie maar: ik kom uit Drenthe/Overijssel en ben ook veel in Friesland deel waar de wolf gezien wordt. En spreek er ook wel mensen over. Wisselende geluiden maar meest wel onbegrip, geluiden als ‘dit kan nooit goed gaan’.
Had tot voor een paar jaar geleden tien jaar lang een shetlandertje en verder ook vz paarden en contacten met paardenmensen. Laatst ij de omgeving wat sfeer gepeild, wisselend van sommige echt anti, sommige ‘zal wel loslopen’ en anderen het stalmanagement erop aangepast. Heb je het over direct grenzend aan potentieel wolven leefgebied waar ze ook gezien worden.
Ja als ik mijn pony nog had.. beetje afhankelijk van de plek waar ze zou staan hoe dat zou voelen. Ik zou geen shetlander meer in de wei aan de rand van het bos laten in elk geval terwijl dat altijd zo normaal is geweest.

De terugkomst van de wolf confronteert ons met de natuur.
Als het om kippen konijnen gaat (steenmarter bunzing vos) is een in het wild levende predator ons al bekend. Wolf is eigenlijk gewoon de kers op de taart. Als je het vanuit ecologie bekijkt.

Dus nouja, ik begrijp de situatie, en ben benieuwd naar het verdere verloop van dossier wolf in NL. Volg dit al sinds een aantal jaren voordat de wolf daadwerkelijk in NL verscheen, vind het gewoon heel interessant. En snap echt de frustraties wel, daar wil ik ook niks aan afdoen.

maar eerlijk gezegd geloof ik zelf ook niet persé in bepaalde aangedragen wolfwerende maatregelen…

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:15

Ik heb inmiddels de paddock en kapschuur een nieuwe omheining gegeven. Met gaas tussen de 1.30 en 1.50 hoog. Draad aan de buitenkant. Kenneldelen met spijlen die ik nog had staan op de doorgangen naar de weide en de track. Het is allemaal eerder gebruikt gaas, er kunnen in ieder geval geen reeen of dassen in klem komen te zitten. Of het afdoende is weet ik niet, maar ik maak het ze in ieder geval wat moeilijker. Ik zit aan de rand van gebied waar wolven wel gezien worden. Maar de vele doden zijn wat verder weg. Ik heb ze voor de nacht in kleinere paddocks half binnen en half buiten de kapschuur. Daar kunnen de wolven niet direct komen, er zal dus niet makkelijk gejaagd kunnen worden of gerend door de paarden. Pony's moet ik zeggen waarvan 4 kleintjes.

djinnie

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:00

Ik vind het een lastige discussie. Wie zijn wij om te bepalen dat bepaalde diersoorten niet welkom zijn? Ik vind het arrogant aandoen.

Maar ik vind wel dat het huidige beleid aangaande de wolf niet oke is. Dit soort "laat maar waaien en we zien wel waar het schip strand" aanpak is gewoon idioot.

Als de mens geen predator meer is voor de wolf (onze ogen zitten naar voren, predator style. Prooidieren hebben de ogen opzij, voor groter blikveld) doordat ze leren dat 'we' toch niets doen, verwacht ik dat de stap naar de mens toe uiteindelijk wel zou volgen.

Ik zou zelf dan ook liever zien dat er wel een beleid komt waarin de wolf bejaagd mag worden. Niet door jan en alleman, maar wel bejaagd. Zodat de nieuwe generatie leert dat mensen een risico zijn dat ze liever vermijden. Dat zou als extra voordeel hebben dat woonplaatsen van mensen minder interessant zijn, omdat er risico aan kleeft.

Alle weides dicht timmeren, hoe begrijpelijk de angst ook, is voor de overige fauna vreselijk.

Ik denk echt dat, hoewel ik de wolf prachtig vind, de enige wolfwerende maatregel is dat er met een stricte hoeveelheid gejaagd wordt. De rest is een potentiele pleister op de wonde, waaronder een infectie woekert. Genoeg andere diersoorten die het ook zwaar hebben tenslotte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:18

Citaat:
Ik vind het een lastige discussie. Wie zijn wij om te bepalen dat bepaalde diersoorten niet welkom zijn? Ik vind het arrogant aandoen.

even deze eruit gepikt, als algemeen niet perse tegen jou. Maar vind het wel een mooie stelling.

De Aziatische hoornaar.... wie zijn wij om te bepalen dat hij hier niet hoort?

Ik vind het heel goed dat ze hem bestrijden want die brengt onze natuur echt in gevaar.
En dat doet de wolf ook, als ik lees dat er in gebieden met veel wolven geen jonge hertjes meer gezien worden bijvoorbeeld.
Ja natuurlijk word er dan gezegd de ene hoorde ooit hier de ander niet.
Ja vroeger, in de tijd van de houten gulden....

Zit die hoornaar dicht bij mensen, dan is er helemaal spoed want hij zou eens steken.
Maar zit de wolf dichtbij mensen is het oke.
Waarom? Omdat hij er knuffeling uitziet en een insect niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:40

DuoPenotti schreef:
Citaat:

even deze eruit gepikt, als algemeen niet perse tegen jou. Maar vind het wel een mooie stelling.

De Aziatische hoornaar.... wie zijn wij om te bepalen dat hij hier niet hoort?

Ik vind het heel goed dat ze hem bestrijden want die brengt onze natuur echt in gevaar.
En dat doet de wolf ook, als ik lees dat er in gebieden met veel wolven geen jonge hertjes meer gezien worden bijvoorbeeld.
Ja natuurlijk word er dan gezegd de ene hoorde ooit hier de ander niet.
Ja vroeger, in de tijd van de houten gulden....

Zit die hoornaar dicht bij mensen, dan is er helemaal spoed want hij zou eens steken.
Maar zit de wolf dichtbij mensen is het oke.
Waarom? Omdat hij er knuffeling uitziet en een insect niet.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Geweldig antwoord.

Ik had vandaag geen zin om te reageren op die stelling, Maar zo'n mooi voorbeeld als de Afrikaanse hoornaar had ik niet in gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:45

Tja, wij als mens zijnde horen hier ook niet zo overbevolkt te zijn. Als er geen overbevolkt gebied was, was er minder vee, waren er minder aanvallen geweest. Had de wolf meer leefgebied waar hij wel gewoon zijn ding kon doen. Kijk naar Duitsland.
Maar tegenwoordig kan dag niet meer in Nederland. En ja, ik vind dan dat wij als mens zijnde mogen bepalen dat het niet veilig is als de wolf hier is en dat we maatregelen moeten treffen. Andere optie is zorgen dat we minder hutje mutje in Nederland zitten zodat de wolf hier wel veilig(er) kan leven. Zo lang dat niet het geval is, vind ík in ieder geval dat ik mezelf en mijn dieren moet beschermen. Hoe verwoestend dat dan ook is voor de overige flora en fauna, dat vind ik heel erg. Maar zeg zelf; de Aarde wordt sws al miet heel voorzichtig mee om gegaan. En dat js zeker weten geen vrijbrief om eraan mee te doen. Maar ergens moet er massaal iets gaan veranderen.
De Wolf is wat mij betreft hartstikke welkom, maar op deze manier kan het gewoon niet. Er is sws niks natuurlijks aan meer in Nederland.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:49

Aziatische hoornaar is meegelift met transport en is een invasieve exoot. Die wordt verwijderd of ie nou bij mensen hangt of niet, sowieso (als ze het nest kunnen vinden that is).
Gewone Europese hoornaar is een niks aan de hand inheemse soort.
Wolf is ook een inheemse soort.

@djinnie, interessante post. Food for thought.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:54

Marigold schreef:
Aziatische hoornaar is meegelift met transport en is een invasieve exoot. Die wordt verwijderd of ie nou bij mensen hangt of niet, sowieso (als ze het nest kunnen vinden that is).
Gewone Europese hoornaar is een niks aan de hand inheemse soort.
Wolf is ook een inheemse soort.

@djinnie, interessante post. Food for thought.

Dat verschil tussen exotisch en inheems is ook door mensen aangewezen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:58

Er lees geregeld dat er niets meer aan natuur is in Nederland. Maar dat snap ik niet. Alles wat leeft en sterft is de natuur. Of mensen of wolven nou ingrijpen en bepaalde soorten bevoordelen ten opzichte van anderen: het is de natuur die leeft, aanpast, evolueert. Of wij nou een plantje planten of zaaien of een vogel of eekhoorn die zorgt voor verspreiding: het is allemaal onderdeel van de natuur.