Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:04

CalipsoLover schreef:
Ja ik ben eigenlijk wel 100% zeker dat er niks pijn doet, ze is gecontroleerd door de osteopaat een paar weken terug, ze is recent bij de dierenarts en bij de tandarts geweest, loopt zo zuiver als wat, staat mooi te blinken, dus met andere woorden ook echt geen reden om zoiets te denken, het is ook Totilasbloed, die hebben allemaal héél véél energie... Ik heb haar ook binnenstebuiten laten keren voor ik ze kocht. Maar Marie is toch echt altijd een schrikkerig paard geweest al vanaf het begin. Maar bij het zadelmak maken was ze naar onze verbazing echt heel chill. Nu komt dat karakter van in het begin terug een beetje boven water. Ze doet het ook echt niet om 'gemeen' te zijn, het is gewoon een ongelofelijk snel en flexibel paard := Even schrikken eindigt dus gewoon heel snel op de grond omdat ze zich zo snel en behendig omdraait.

Het is normaal hoor dat je paard een beetje spookt nu. Ze krijgt gewoon wat meer conditie en dat gaat gepaard met wat meer praatjes. Een beetje puberen. Mexx die met zadelmak ook heel braaf was, is nu ook echt wel stout. Waar het rijden eerst voor hem nog spannend en nieuw was, is hij daar nu aan gewend en begint hij zich wat meer op zn omgeving te richten. We hebben het slofje er dus maar weer even omgedaan. Er rijden ook wat meer paarden in de bak nu met dit weer en dat vind hij ook zo leuk dat hij wat slechter bij de les is.
Een keertje eraf vallen is niet erg, maar het is wel zaak in deze fase dat je ook kunt blijven zitten anders wordt het een trucje dat ze eenmaal met succes vaker zal gaan herhalen. En omdat ze het steeds een beetje op dezelfde manier doet, is de kans groot dat ze het al door heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:50

Volgens mij heeft Marie het niet alleen in deze periode maar is ze vrij vaak "aan" tijdens het rijden. T

Aan de hand, of lijn, losstappen en zodra je zit vrij snel draven zou kunnen helpen. Beginnen met na het opstappen met een lange zijde in stap en dat steeds een beetje uitbouwen. Zo leert ze misschien langzaam haar balans in stap te vinden zonder dat ze angstig wordt van de onbalans in haar lichaam.

Ze is wel knap hoor, CL <3

CalipsoLover

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:06

Ik denk dat het een combinatie is van het weer, haar karakter en idd wat puberen. Een flexibel paard is fijn, maar het is daardoor ook net iets moeilijker om recht te richten. We komen er wel! Dankjewel Fransje :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:12

Ja ze moeten bezig gehouden worden, dat is zeker. En inderdaad superknap paard. CL!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:02

Ik ga idd met Fransje mee!

Syd had hetzelfde en mijn trainer zei laat maar eerst even draven je krijgt anders alleen maar een gevecht waar frustraties opgebouwd worden. Aandraven en daarvandaan terug vragen. Nu kunnen we wel gewoon rustig wegstoppen zonder problemen

Ik heb even een foto topic gemaakt van afgelopen jaar
[EJL-ITP] Een dag zonder champagne is een dag niet geleefd

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:54

Ja mijn ervaring is ook dat paarden met beleren in het begin nog zoveel nieuwe dingen meemaken dat ze heel rustig zijn en het over zich heen laten komen.
Als ze het wat meer gewend zijn komen ze weer meer tot zichzelf.
Met Marie zou ik ook idd gewoon proberen of wat meer actie helpt, losstappen ernaast en erop draven en bezig houden en natuurlijk ook opletten dat je niet teveel wil.
Het blijft altijd even uitvinden wat werkt.
Het is wel echt een topper zeg! :wow:
Hopelijk wordt het zadel ook wat!

Candalisa ik ga zo je topic kijken, de foto's hier zijn ook mooi, die kleur! <3
En dat ze terug komen als het moeilijk wordt vind ik eigenlijk heel logisch, meestal gaat dat stapsgewijs beter.

Pinda kan weer scheuren dus mag weer aan het werk, gelukkig hadden jullie door dat de spierpijn haar dwars zat!
Leuk die foto's!

Noisy gaat goed! +:)+
En gladde schoenen, kan hij mee schaatsen!

Hier ook eindelijk vorst, het was gister echt piepweer, harde hagelbuien en storm en nattigheid.
Nu een heerlijk zonnetje.
Mijn kies moest eigenlijk maandag eruit masr de tandarts was ziek.
En ik kreeg zelf last van erge duizeligheid dus nu wordt het de 25e.
Maar ik heb nu geen last, hoop dat het zo blijft.
Malik heeft niks meer gedaan afgelopen week, longeren en duizeligheid gaan niet zo goed samen. :+
Nu maar even kijken of de grond wat toelaat, anders houden we even winterstop.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:07

Stille meelezer meldt zich even. Ik lees mee omdat ik jonge paarden beleren en doorrijden gewoon heel erg leuk vind. Jarenlang veel gedaan maar nu al 9 jaar heel erg happy met mijn paard dat ik helemaal groen gekocht heb. Deze gaat nooit weg dus voorlopig valt er even niets te beleren voor mij (misschien ooit een veulen uit haar?? :D ) Maar vind het leuk jullie verhalen en ervaringen te lezen.

Maar jouw probleem komt mij heel bekend voor CL. Zeker met mijn huidige merrie precies hetzelfde gehad. Moeite in stap met balans en geduld. Vliegenvlug op de achterbenen omdraaien. Als je dan al in staat was daarbij erop te blijven, raakte ze volledig in paniek als dat mens (ik dus) bovenop haar niet meer in balans zat, wat vaak het geval was na zo'n actie. Dan volgde daarna een rodeo net zolang tot dat uit balans op haar rug eraf was. Was niet kwaad bedoeld, was gewoon echt paniek bij balansverstoringen. Heel veel in het zand gelegen. Op zich is dat niet erg, zolang je daar maar nooit mee afsluit. Als ze leren dat je toch blijft terugkomen en opstijgen net zo lang tot het goed gaat, leren ze niet het kunstje dat ze daarmee hun zin krijgen.

Maar juist omdat die van mij zo'n moeite had met stappen, zette ik haar voor het rijden eerst altijd 20 minuten in de stapmolen, zodat ik na het opstijgen meteen kon aandraven en vaak zelfs eerst een stukje galopperen. In het allereerste begin ook het uitstappen in de molen ipv onder het zadel en tijdens de training gewoon hele korte stapstukjes inbouwen en die steeds iets meer uitbreiden. Komt goed maar heb geduld en overhaast niets! Heel veel succes met je mooie paard, want leuk en knap is ze zeker.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:15

Miranda dankjewel!

Dat is nog wel een tijdje wachten! Na het trekken is het iig snel voorbij ik heb het helaas door mijn ziekte een aantal keer moeten laten doen.
Wat evt kan helpen in spoelen met corsodyl en bij de Kruidvat verkopen ze ibru bruis zakjes die helpen goed tegen de pijn.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:50

CL wat een mooie foto's! Het blijft een knapperd hoor, ze begint ook wat meer uit te vullen :)

De combinatie weer, haar opleidingsfase/balans en beetje puberen klinkt wel plausibel hoor :j Ben benieuwd wat instructrice zegt van de gegeven tips, hoop dat er een de oplossing blijkt!

Hier spookt de laatste week zowat alles, man die beesten zijn knetter. Zelfs degene die goed met elkaar kunnen en al jaren samen staan slaan elkaar zowat de paddock uit van frustratie, en het regent rodeo's bij het rijden :+ Ze staan allemaal gewoon de hele dag buiten en er is niks veranderd, dus het zal het weer wel zijn...

Hè toch wel heel vervelend hoor dat wachten MirandaMalik :(:)

Hier geen nieuws, Pinda had weer wat jeuk (schilfers in de manen), dus nu is ze boos op me want ze moest gisteren in de derma shampoo :7 Hopelijk kan ik vanavond even rijden en morgen lessen, gaat erom spannen met de vorst. Ff duimen dat de bakbodem pas zaterdag echt opvriest :+ En verder heb ik een klotedag, vanmorgen ontplofte mijn meterkast zo'n beetje en nu is het enige stopcontact/licht in mijn huis wat het nog doet die waar mijn werkstation op zit :+ Ik kan dus werken, maar niet koken, eten, douchen, TV kijken, etc....zo flauw :') Ben inmiddels al weer een uur of 6 in afwachting van dat de monteur terug gaat bellen voor het maken van een afspraak....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:57

Vientje gefeliciteerd! *\o/* Y)(^)
Alleen niet zo'n leuke verjaardag dus.. :') :(:)
Hier is de paddock iig te hard om wat te doen..

Candalisa dank je, ik heb nu geen last, ik had al de nodige roze M&M op en wat last van mijn maag ervan dus gelukkig hoef ik niet meer te nemen.

Maar met het zonnetje wel wat leuke foto's kunnen maken. :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:42

Ik kom weer onder mijn steen vandaan, even zelf een dipje gehad (en daarmee koda ook) maar gaat weer beter. Blij dat het wat kouder is en daarmee minder grauw en regen. Ik vind temperaturen rond het vriespunt met weinig wind en een zonnetje echt heerlijk. En ik ben blij dat de dagen weer wat langer worden :)

Noisy leuk dat het zo goed gaat bij jou!

Fransje dat zijn flinke kilometers in de planning! Heerlijk :D

Vientje leuk zulke spontane foto's! En grappig dat de paarden knetter zijn, hier zijn ze de afgelopen week juist weer relaxter :)

CL wat lastig met Marie. Grappig wat iedereen hier heeft dat de paarden beter te handelen zijn als je gelijk aandraaft, Koda is juist tegenovergesteld. Zolang ik alles rustig houd blijft hij heel ontspannen maar wanneer ik dan ga draven gaat de energie omhoog en bouwt hij snel spanning op. En hij is nu relaxter onder het zadel dan in het begin omdat hij nu ook vertrouwen heeft in mij erop ipv alleen op de grond.

Miranda succes! Longeren en duizelig is zeker geen goeie combi..

Hier gaat het wel lekker, maandag met harde wind gereden en dat is niet onze sterke kant maar ging best aardig. Gister met grondwerk bezig geweest en spontaan wat zonder zadel rondgehobbeld, heerlijk relaxed zoals het hoort. Plan is vanavond nog even te rijden maar ik wacht altijd even af hoe zijn humeur is en mijn humeur is of ik dat een goed plan vind ;)

Oh en natuurlijk altijd tijd voor gekkigheid: ik heb Koda slagroom laten proeven. Hij vond het echt een vieze structuur en heeft daarna heel veel geproest en zijn neus afgeveegd.

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:05

Gefeliciteerd Vientje!
Heb je al weer stroom?

Prachtige foto's van Malik! Die laatste <3
Gelukkig geen pijn meer, Miranda

Goed dat je toch gereden hebt met de harde wind, S1993.
Slagroom is dus niet goedgekeurd door Koda :D

Hier, nog, geen harde bodem maar het is nu wel weer koud :brr:

Joya is meer als Koda hoor, S1993. Die hoeft ook niet meteen te draven maar voor sommige werkt dat juist wel. Ik heb altijd paarden gehad die dingen voorwaarts oploste maar Joya is het tegenovergestelde.. Die staakt, springt op de plek en gaat achterwaarts als "oplossing" en is dan echt boos.Komt gelukkig nog maar zelden voor want het was best lastig.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:14

Het is vandaag helaas helemaal misgelopen. Ik was er zelf niet bij, maar ze had Marie op voorhand eerst gelongeerd, daarna een half uur gereden en ze was heel flink. Maat plots is ze beginnen bokken en lopen, instructrice is er af gevallen maar tussen haar benen terecht gekomen. Gebroken neus, blauw oog, een hersenschudding en wat schaafwonden. Nu zit ik echt een beetje in een dilemma van wat ik ga doen en of ik ze toch niet ga wegbrengen naar ergens anders. Ik zie het toch niet echt meer zitten op deze manier... Ik ben zelf ook absoluut geen held. Ik kan wel wat verdragen, maar niet als dit een gewoonte gaat worden.

Leuk overzicht candalisa!

Mooie foto's Malik <3 Blije pony zo te zien!

s1993, jij liever dan ik :brr:

Gelukkige verjaardag Vientje!!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:17

Ik lees eigenlijk alleen nog mee omdat ik het niet bij kan houden.
Wat vervelend voor je instructrice, hopelijk knapt ze snel op!

Voor beide partijen, jij en je paard, zou ik adviseren der weg te brengen en goed door te laten rijden zodat je er straks zelf veilig op kunt stappen. Dit is voor jou vervelend om te zien/horen en voor je paard zijn het slechte ervaringen.

Het kan heel goed zijn dat wanneer je er een ruiter op hebt zitten die er dagelijks mee te maken hebben dat ze binnen een paar keer rijden al veel stabieler wordt in haar gedrag of dat ze het zelfs niet doet.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 14-01-21 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:17

CL he bah! Ik zou ze echt echt wegbrengen en weer opnieuw laten “inrijden” echt iemand die elke rodeo bok uit kan zitten.

Gefeliciteerd vientje!

Miranda wat een gave foto’s! Die shet foto vind ik echt geweldig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:18

CalipsoLover schreef:
Het is vandaag helaas helemaal misgelopen. Ik was er zelf niet bij, maar ze had Marie op voorhand eerst gelongeerd, daarna een half uur gereden en ze was heel flink. Maat plots is ze beginnen bokken en lopen, instructrice is er af gevallen maar tussen haar benen terecht gekomen. Gebroken neus, blauw oog, een hersenschudding en wat schaafwonden. Nu zit ik echt een beetje in een dilemma van wat ik ga doen en of ik ze toch niet ga wegbrengen naar ergens anders. Ik zie het toch niet echt meer zitten op deze manier... Ik ben zelf ook absoluut geen held. Ik kan wel wat verdragen, maar niet als dit een gewoonte gaat worden.

Ik denk dat het heel verstandig is om haar weg te brengen en wat verder te laten beleren. Het geeft ook niet om haar nu nog even te laten staan en in het voorjaar haar verder op te laten pakken. Dan heb jij daar zelf ook het meeste profijt van, want dan ga je weer naar de zomer toe. Ze is nog jong genoeg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:22

Wat een leuke foto's Miranda! Excuus dat ik nog niet bijgelezen ben. Zo druk hier :D :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:38

Ja dat denk ik dus ook... Ik ga het even laten bezinken en bespreken met mijn mama. Ik wil er morgen sowieso zelf gewoon opkruipen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:40

CalipsoLover schreef:
Ja dat denk ik dus ook... Ik ga het even laten bezinken en bespreken met mijn mama. Ik wil er morgen sowieso zelf gewoon opkruipen.

Ik vind het dapper, maar ik zou dat je niet aanraden meis. Het is koud, paard fris en de bodem hard.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:43

Babootje schreef:
CalipsoLover schreef:

Ik vind het dapper, maar ik zou dat je niet aanraden meis. Het is koud, paard fris en de bodem hard.

Ja ik wil eigenlijk gewoon kijken wat ze doet bij mij... Omdat ze dit eerder gewoon nooit gedaan heeft met mij, de keren dat ik gevallen ben was altijd wel met een aanleiding, nooit omdat ze “stout” was...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:44

Eens met Babootje, zeker omdat ze nu op stal zal zijn gegaan na het ongeluk is er ws ook wel wat correctiewerk meteen te doen :\ Dapper maar ik zou het ook niet doen!

Wat vreselijk rot zo zeg :(:) Inderdaad is wegbrengen denk ik verstandig.

Wat een leuke foto's Miranda! :D

Hier de bak inderdaad bevroren, les van morgen afgezegd en Pinda heeft ijsvrij nu -O-

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:11

Ik denk dat ik morgen gewoon mijn instructrice van vroeger bel, die heeft ook veel ervaring met jonge paarden en heeft ook meer hetzelfde postuur als ik heb, maar die is wel iets kordater. Om haar ergens naartoe te brengen weet ik het gewoon niet goed naar waar, ik ken wel een paar stallen maar die zijn allemaal echt te veel prestatiegericht en te weinig paardwelzijn gericht... Ik wil graag zo een beetje de gulden middenweg. En als er dan iemand anders 3x per week aan huis kan komen is dat voor ons ook net iets fijner omdat ik dan zelf ook beter kan meevolgen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:36

Zou je het niet eerst eens even laten bezinken, wat rondvragen en het in een keer goed doen?
In plaats van zelf met schrik op te stappen? Dat is voor het paard ook niet eerlijk.

Ga op je gemak eens rondvragen wie er in de buurt echt ervaring heeft en die bij je aan huis komt. Die zijn er vast. Bijvoorbeeld een makkelijke springruiter of een persoon die heel veel zadelmak maakt.

Je moet het ook voor je paard comfortabel houden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:39

Owjeetje Calipso dat is niet best..
Ik denk eerlijk gezegd dat ze overvraagd wordt en dan opeens alles eruit komt.
Zo was mijn vorige paard.
Wegbrengen kan, maar dan wel iemand die er heel lang de tijd voor neemt als dat nodig is.
Waar Dilan memberlist.php?mode=viewprofile&u=335556 haar paardje heen had gebracht is het heel goed gedaan vond ik, dat paardje had eigenlijk dezelfde dingen.

Pinda ook ijsvrij, ja we zitten ook wel dicht bij elkaar.
Als het niet eerst zo nat was geweest was het waarschijnlijk nog wel te doen maarja, das weer typisch Nederlands weer.

Koda moet aan de slagroom.. :')
Goed dat hij aan zijn figuur denkt. :D
Hij is wel braaf geweest!

Thanks voor de complimenten over de foto's. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:23

Oh nee CL, dat is naar!

PSvanLot schreef:
Zou je het niet eerst eens even laten bezinken, wat rondvragen en het in een keer goed doen?
In plaats van zelf met schrik op te stappen? Dat is voor het paard ook niet eerlijk.

Ga op je gemak eens rondvragen wie er in de buurt echt ervaring heeft en die bij je aan huis komt. Die zijn er vast. Bijvoorbeeld een makkelijke springruiter of een persoon die heel veel zadelmak maakt.

Je moet het ook voor je paard comfortabel houden.

Zoiets wilde ik ook schrijven. :)
Laat het even bezinken, doe niets overhaast.

Wegbrengen, of bij je thuis, en door laten rijden lijkt mij wel een goede optie. Maar zoek dan wel naar de juiste persoon zodat het dan wel correct op een voor jullie beiden passende wijze gebeurt.

Voor nu even wegzetten of enkel werken vanaf de grond zal haar misschien wel goed doen. Dit soort dingen hebben ook impact op haar.