[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:09

Cabajol, in Frankrijk wordt veelal nog klassiek paardrijles gegeven. En als er iets zacht is, echt super zacht goed en consequent is, dan is het de klassieke (Duitse of) Franse rijschool. Ik denk dat hij daar op doelt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:07

Cabajol, wat jij klassiek noemt is geen klassieke dressuur. Klassieke dressuur is juist zacht, met een gedegen opleidingsplan voor zowel ruiter als paard, niet alleen met het rijden, maar ook met werken aan de hand, waarbij juist niet gedwongen gereden/gewerkt hoort te worden. Rollkür ed. hoort niet thuis in de klassieke dressuur. Daarentegen kan Natural Horsemanship ook heel erg de plank misslaan zoals bijvoorbeeld met de Join Up van M.R.
Ik denk dat Pien gelijk heeft over wat zij denkt dat de DA bedoelde.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:43

Hi allemaal, over klassiek, ik bedoel meer te zeggen dat ik verwacht dat daar geen western gereden wordt, en ik bedoel niet klassiek in de zin van hoge school dressuur in Wenen. Ik weet geen ander woord om de Engelse manier anders aan te geven dan als Klassiek. En uiteraard blijf ik paardvriendelijk en respectvol, maar ik ga met bit starten in het nieuwe huis en ik sluit niet uit dat ik met zweep ga rijden. Niet om te meppen, of misschien ook wel als dat nodig mocht zijn, maar om te begeleiden.

Zo heeft Callas daarnet redelijk wat begeleidende tikken op haar billen gehad. Namelijk gisteren begonnen met trailerladen. Ik dacht: eitje want laden was nooit zo het probleem. Wel dat ze drijfnat van angstzweet van de trailer afkwam de keren dat ze op een trailer heeft gestaan, 3x. Kennelijk heeft ze van de laatste keer (de keer dat ze het halstertouw doorgeknaagd had en zich omgedraaid had met haar koppie over de trailerklep) geen goede herinnering want ze wilde gisteren dus niet laden.

Ook dom van mij natuurlijk om die aanname te doen. En nog dommer dat ik niet eerst even de trt methode daaromtrent in de cursus die ik heb gekocht, doorgenomen had. Dus we begonnen alle beginnersfouten te maken die je kunt bedenken bijv omkopen met voer, trekkend vechten, ga je nooit winnen en het werkte geen van allen. Dus erna de hele module trailerladen van TRT weer bekeken en vandaag met grote verbeteringen aan de gang gegaan.

Om te beginnen was mijn mindset al fout. Ik wilde haar laden en laten eten op de trailer. Maar ik moet niet het eindresultaat willen, maar de route ernaar toe. Ik moet het zien als een training en niet een eindresultaat. Dat is al een groot verschil. Levert al veel minder druk op.

De techniek is in feite kijken wat Callas aanbiedt en dan net even wat meer vragen. Alles mag (in mate, want de hele tijd graven op de oploopklep moet ook een keer stoppen) dus alles mag maar alleen op mijn commando. Onaangenaam maken wat niet mag. En dat is dan de billentikker. Niet meppen, niet straffen, niet boos worden, maar een continue stroom van tikjes die ophoudt als ze het goed doet. Er zit nog veel meer bij maar dat is te veel om hier neer te schrijven, dan ben ik de hele trt cursus aan het opschrijven.

Vandaag hebben we Shadow opgeladen en dan bereikt dat Callas zelf aanbood de oploopklep te besnuffelen en er op wilde graven met haar voeten. Volgende keer bekleed ik het ding met schuurpapier, hoeven we haar hoeven ook niet meer te doen ;-) Afijn dat was al een mooi aanbod vond ik na de mislukking van gisteren. Haar aanbod heb ik uitgebreid met mijn vraag, namelijk nog wat stapjes verder met de voorbenen op de klep te komen, in die positie stilstaan en pas eraf gaan als ik achterwaarts vraag. We hebben een kwartier geoefend en ik ben op een moment gestopt dat ik alles onder controle had en mijn vraag beantwoord was.

Morgen weer verder...

cajabol

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:28

Grappig over het trailerladen wat jij schrijft. Parelli methode is juist alles doen behalve de trailer in. De trailer niet de focus maken. Ze moet er juist zelf in willen gaan, nieuwgierig worden en langzamerhand genoeg vertrouwen om er stapje voor stapje in te gaan.
Hartstikke goed dat je gestopt bent toen je vraag beantwoord werd, super. De begeleidende tikken waar jij over schrijft vind ik dan wel weer wat minder, het lijkt mij dat er geen enkele vorm van dwang moet zijn. Het is niet fijn in een trailer voor een paard, ik heb er eens ingestaan samen met mijn paard en ik vond het vreselijk, je hebt geen idee hoe vaak een paard zich moet herstellen zeg maar na elke bocht. Bovendien zijn paarden van nature claustofobisch dus is het al geweldig dat ze het zelfs proberen.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:31

Het nadeel van een bit is oa dat je niet kan zien wat er zich afspeelt in de mond. Bovendien geeft het nmm een vals gevoel van veiligheid door middel van pijn en dat kan nooit de bedoeling zijn. Nadeel van een zweep versus bijvoorbeeld een carrotstick is dat de carrotstick niet half zo pijnlijk is omdat hij niet zwiept maar gebruikt wordt als aanwijsstok voornamelijk met grondwerk. Een zweep is alleen bedacht voor slaan en niks anders

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:35

Voor paarden is trailer rijden inderdaad ruk.
Zelfs Polie die echt bang is in de trailer en wist dat ze de groep in zou gaan waar ze zo blij mee was, stopte voor de trailer. Ik had dat totaal niet verwacht. Op mijn verschrikte antwoord: "Polie, je moet echt zelf de trailer in lopen, want ik wil je helemaal niet kwijt en anders kun je niet de groep in ", vloog ze met de 2de poging de trailer in _O- . Ho zo, paarden begrijpen niets.

Dus Mo, ga Callas eens vertellen dat jullie een geweldig nieuwe plek hebben waar jullie met zijn allen gaan wonen en dat je haar graag mee neemt. :=

Cajabol, jouw mening over bit en zweep ligt wel heel ver van mijn mening vandaan. Polie die toen ze bij mij als de dood was voor de zweep, geeft er totaal niets meer om. Ze weet dat ze nooit maar dan nooit pijnlijk door dat ding bij mij geraakt is of geraakt zal worden.
Bit idem dito. Als ik zonder bit had gereden, dan had Chico zo'n pijn gehouden in zijn mond. Ik wist het gelijk dat er iets was en de tandarts vond het ook. Daarna liep hij als een zonnetje op het bit. Juist door een bit voel je precies hoe de mond erbij staat en wat je paard ervaart en vindt van het geheel. MAAR dan moet je wel met bit kunnen omgaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 14:41

cajabol schreef:
Grappig over het trailerladen wat jij schrijft. Parelli methode is juist alles doen behalve de trailer in. De trailer niet de focus maken. Ze moet er juist zelf in willen gaan, nieuwgierig worden en langzamerhand genoeg vertrouwen om er stapje voor stapje in te gaan.
Hartstikke goed dat je gestopt bent toen je vraag beantwoord werd, super. De begeleidende tikken waar jij over schrijft vind ik dan wel weer wat minder, het lijkt mij dat er geen enkele vorm van dwang moet zijn. Het is niet fijn in een trailer voor een paard, ik heb er eens ingestaan samen met mijn paard en ik vond het vreselijk, je hebt geen idee hoe vaak een paard zich moet herstellen zeg maar na elke bocht. Bovendien zijn paarden van nature claustofobisch dus is het al geweldig dat ze het zelfs proberen.

Ja hoor ik heb wel een idee van hoe een paard zich moet herstellen na iedere bocht, want ook ik heb in trailers en vrachtwagen meegereden.

Er zijn vele methoden in de NH wereld van trailerladen. Bij Bruno leerde ik het doen met de lange lijn achter haar achterhand om en ikzelf achteruit voor haar uit lopen. Dat werkte zondag ook niet.

Parelli, Voest, MR, Chris, etc noem maar op, iedereen heeft zijn eigen methode. Het gaat in ieder geval allemaal om respect van het paard.

Trt laat het paard zelf kiezen wat hij leuk vindt. Dingen die niet mogen maakt Tristan niet leuk voor hen. Met gevolg dat het paard zelf kiest wat hij leuk vindt, oftewel eieren voor zijn geld kiest. Bijvoorbeeld een paard dat niet wil stil staan tijdens het opstijgen. Ok, jij wilt zo graag bewegen, dan ga jij nu veel bewegen voor mij. O maar daar heeft het paard geen zin in en zal blij zijn dat hij stil mag staan. Zo heeft Callas geleerd stil te staan bij het opstijgen. Niets onaardigs aan door mij, ik ging in op haar wens graag te willen bewegen.

Zo gaat het trailerladen ook. Ik schreef al dat ik geen zin had om de hele module trailerladen van Tristan op te gaan zitten sommen, maar om je gerust te stellen Cajabol, zal ik het toch wat uitgebreider doen.
Je begint met grondwerk en moet goed voor elkaar hebben dat je ieder stapje van je paard kunt sturen. Grondwerk doe je met behulp van het stickje.
Vervolgens grondwerk je op zijn TRT's naar de trailer toe en eindigt met het paard recht voor de trailer en jij zelf naast de klep. Niet voor het paard lopen, het paard moet zelf het initiatief nemen. Dan kijk je wat het paard aanbiedt. Vervolgens vraag jij meer met: stem, commando's, touwbegeleiding en stickje begeleiding. Een vraag moet wel beantwoord worden door het paard en je helpt het paard het beste antwoord te vinden. Als je 2 stappen op de laadklep hebt gevraagd, en je paard wil achterwaarts gaan, dan is dat niet het beste antwoord en je vertelt dat aan je paard door met het stickje tegen de achterhand te tikken en te blijven tikken totdat hij wel het goede antwoord geeft.

En er zijn nog veel meer stappen en dingen waar je op moet letten, als je die wilt weten kijk je op YouTube naar het kanaal van TRT.

En over het bit, ja als je mijn topic volgt, dan weet je dat ik als geen ander het liefst bitloos wil rijden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 15:25

p.s. op mijn eigen postje, en ook zoals bij alle dingen bij de trt wacht je als het paard het goede antwoord heeft gevonden, op ontspanning (gapen, smakken etc) voor je de volgende vraag stelt.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:35

Mo je hebt inderdaad zoveeeeel verschillende manieren om te trailerladen. En ik denk dat je de manier moet vinden welke t beste voor beide werkt. Bij de ene is het wel met een beetje dwang zoals met de lange lijnen achter haar billen en bij de ander met meer rust en t even laten bekijken en weer n volgend stapje vragen .
Ik denk dat wat je nu doet de trt methode wel werkt bij haar zo te lezen. Met kleine stapjes verder gaan en stoppen als ze je vraag goed heeft beantwoord. Zo behoud ze het vertrouwen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 17:17

Hey Joey, yep zo is het. Ik combineer ook dingen want ik Voest ook nog steeds. Idd, als het maar gaat werken. Morgen weer een paar stapjes.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:11

Mo, jij kent Callas en haar ‘gebruiksaanwijzing’ (je snapt wel wat ik daarmee bedoel) op de grond inmiddels echt wel! Vertrouw daar op!

Een beetje TRT, een beetje Voest en een beetje van jezelf! :j
Net zoals koken met Maggi... :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 11:27

Haha, ja net Maggi, LOL.

En wat ben ik weer poepietrots. Vandaag hebben we Poupette opgeladen, zo oefenen we dan om de dag ook met het ene shetje en het andere shetje en wat wel verbazingwekkend was, was dat Callas hier meer stress om had dan om Shadow. What Poupette ineens ergens heen gaan en zij niet? Dus dat was denk ik ook meer een trekker voor Callas om de trailer in te gaan, tot onze grote verbazing.

Eerst weer gegrondwerkt, goede reacties op het bewegen zowel voor als achterwaarts en op de cirkel maar wat minder reactie in het stoppen, dus daar weer even een puntje op de i gezet en toen gegrondwerkt naar de trailerklep. Kijken wat Callas zou aanbieden. En ze bood veel aan. Helemaal met haar voorvoeten bovenaan de klep. Achtervoeten nog op de vloer. We hebben een heel steile korte klep vandaar dat dat kan. Wel jammer dat hij zo steil is, maar ja we moeten het er maar mee doen.

Maar heerlijk dat ze zoveel al aanbood. Mijn eerste vraag was haar voeten nóg verder naar de ingang. Dat ging goed en ik moet ontzettend goed opletten dat ik haar initiatief voor ben. Dus een paar seconden rust en achterwaarts gevraagd, nét eigenlijk te laat want ik zag haar miniscule beweging bijna te laat, maar het was zodoende toch mijn vraag. En nog wat meer achterwaarts gevraagd toen zij wilde stoppen, zodat het helemaal mijn vraag was geworden.

De tweede poging ging ze in staking dus met het stickje de vraag wat duidelijker gesteld en weer hadden we een nette plankrust en dit keer helemaal op mijn commando achterwaarts.

De derde keer zag ik dat ze eigenlijk wel wilde aanbieden om helemaal de trailer in te gaan, maar ze was niet overtuigd van haar eigen moed, dus iets geholpen met het stickje en ze stond erin. Yes. Veel snuiven en graven, mag allemaal. Was even jammer dat we het iets te lang lieten doorgaan, want ik wilde haar op commando achterwaarts uit de trailer laten lopen, maar ik dacht dat ze alleen om keek, maar ze ging zich omdraaien! Dus dat was mega-onhandig en ze kwam half omgedraaid achterwaarts en kwam even klem met haar kont tegen de muur.

Om de schrik eruit te halen even gelongeerd, nog een aanlooppoging waarbij ik alleen voeten op de plank wilden en weer achterwaarts laten gaan alles op mijn commando om het goed af te sluiten.

Tevree!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:49

Top toch!! +:)+
Morgen weer een dag!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:44

Dat klinkt goed hoor, lekker doorgaan zo!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 06:55

Prima +:)+ zo toch. Gewoon de rust ertussendoor geven werkt ook goed bij Callas.
Goed bezig !

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:59

Goed bezig Monique, het snuiven en schrapen kan je tegengaan door het hoofd laag te vragen en wil ze dat niet om dan de halsspier in te drukken. Je geeft haar ipv snuiven, schrapen ( ongewenst gedrag/ spanning) een andere optie nl. ontspanning. Voor het laten focussen op jou ipv omdraaien in de trailer, zou je de video kunnen kijken van het paard dat de box in en uit rent van TRT. Je kunt de zweep nl ook als een dirigeerstokje gebruiken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 18:45

Hallo allemaal weer, dank voor de tips Fardoe.

Vandaag ging het helemaal mis, eerst. Het was winderig weer. Kom ik met de paarden bij de stal waar de trailer in staat, was ik even vergeten dat we het gereedschaphok en bouwmaterialenhok dat ervoor zit, aan het uitruimen zijn voor de verhuizing. Dus er staat een aanhanger met zooi voor de stort en er lag een blauwe bak... Doodeng zo'n blauwe bak. Ik wilde gelijk trt doen, dus laat de shetten los, maar meteen was Callas in paniek van de aanhanger. Dus ben ik daar het trt patroon gaan doen en uiteindelijk was de stress eruit en wilde ze snuffen. Daar was ik dan weer blij mee. Besloten om niet gelijk de traileroefening te gaan doen.

Een paar uur later dan wel, maar ja die enge aanhanger vol met zooi bleef spannend. Weer eerst gegrondwerkt erna, maar er bleef een vluchtreactie als ik van de trailer af liep. Doorgegaan tot er bijna geen versnelling meer merkbaar was en toen dan gaan oefenen met de trailer. Callas bood niet zoveel aan vandaag, die enge aanhanger stond achter haar, dus we hebben wat meer druk uitgeoefend.

Toen toch dat stukje van Maggi en dat stukje van jezelf. Ik heb de tietjesknuffel als beloning ingevoerd, ondanks dat trt het paard zijn eigen beloning in rust laat vinden. Ik vond het namelijk niet lekker gaan en ben toch voor haar uit de trailer ingelopen en heb vriendlief gevraagd haar met het stickje te begeleiden. Hij is drummer, dus dat lukte wel, hahaha. Afspraak was, zolang ik klik met mijn tong betekent dat dat Callas voorwaarts moet gaan en met het stickje een tikje krijgt. Dus ikje klikje is vriendje stickje tikje. Zodra Callas het goed deed, en rust als beloning verdiende, stopte het klikken en het tikken. En kreeg ze een tussen-uier-en-navel-knuffel. Werkt erg goed bij haar.

We kwamen zodoende tot ver op de klep en een snuffelneus in het stro. Verder dan gisteren. Helaas was ze ons een paar keer te snel af met achterwaarts dus ik wilde doorgaan tot het mijn vraag was. En bij één moment had ik zoiets van en nu komt ze gewoon. En het was ook zo! Dus ze stond weer helemaal in de trailer en dit keer hebben we het denk ik een halve minuut kunnen laten duren. Ze was erg nieuwsgierig naar het hooi dat Poupette stond te eten en heeft ook een stiekeme hap genomen. Weer bijna nét te laat op mijn commando achterwaarts laten gaan, maar omdat ik het een langere achterwaarts maakte dan zij deed, denk ik dat het toch mijn commando is gebleven.

Ik hoop dat ze er een fijne herinnering aan over heeft gehouden en morgen proberen we het weer. Overigens toen ik ze een paar uur later weer in het land ging zetten na de grootste hitte, waren alle drie de paardjes erg nieuwsgierig naar de paardentrailer en Shadow wilde er eigenlijk zo inlopen. Iedereen laten snuffen en morgen weer meer. Zodra het een keer echt goed gaat, dan geef ik Callas een paar dagen vrij van deze oefening, zodat ze kan nadenken en alles laten bezinken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 17:28

En vandaag stond er een spannende rode kist met zooi, maar een paar keer blazen en toen snuffen en een uierknuffel en het was goed.

Ken je van die getrouwde stellen die altijd ruzie moeten maken maar toch samen op een lijn komen en van elkaar houden? Zo leken Callas en ik vandaag met traileroefenen wel.

Eerst ruzie. Toen ging ze toch zelf de trailer in. Waren we weer op 1 lijn, en na de tietjesknuf hielden we weer van elkaar. Na een minuut zag ik een achterwaarts aan komen en heb het de mijne gemaakt en Callas is dit keer keurig van de plank afgelopen, zonder neiging tot omdraaien.

Misschien dat ik haar nu al een paar nadenkdagen geef, of misschien toch nog morgen even nog oefenen. Ik wil namelijk ook dat bij het achterwaarts uit de trailer gaan, dat ik haar kan stoppen in haar beweging.

Ben erg tevree over hoe het railerladen gaat. Vind het wel jammer dat ze nieuwe objecten op haar pad zo spannend blijft vinden ondanks dat de spanning snel over is.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:21

Haha Mo, moest toch wel lachen met dat tietjesknuffelen. Wat doe je dan precies? Kriebeltjes geven? Wellicht heb ik er hier ergens over gelezen..

Bij mijn ruin raadt mijn instructrice aan om, nadat we met spannende dingen getraind hebben, ook af en toe een 'rustdag' te geven. Het hoeft niet persé niets doen zijn, maar gewoon samen iets ondernemen dat jullie beiden leuk vinden. Gewoon ter afwisseling en om ook niet altijd de blijk te geven dat, halster aan etc. persé werken en minder fijne dingen doen is.

Klinkt wel alsof je op de goede weg bent! Hier zijn mijn paarden ook echt autisten. Als er iets nieuw is vinden ze het ook doodeng. Mijn ruin moest hier erg wennen aan de nieuwe hekken die we hier gezet hadden, vond hij ook reuzeraar. Zelf nadat ik het met hem gaan onderzoeken was, was hij nog enkele dagen onzeker. Paarden moeten echt wennen aan die verandering, het overwinnen. Kan zijn dat dat echt een karakterpuntje van haar is. Mijn merrie doet dit ook wel, maar zij gaat de nieuwigheid veel sneller accepteren en vindt dus ook sneller rust.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:06

Klinkt goed Mo er os zeker progressie !

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:49

Goed bezig beide..
Prima hoe je het nu doet met t trailerladen.
Want je merkt elke keer weer n stapje verbetering.
En bij Callas moet je niet te snel willen gaan want dan schiet ze sneller in t rood.
Dus toppie nu +:)+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:32

Goed bezig hoor! Fijn dat jullie een aanpak hebben gevonden die voor jullie werkt. Ik zou haar rustig nu al een dagje vrij geven. Het gaat dan nog wel niet 100% perfect, maar de stappen die je hebt gemaakt met haar zijn wel hele grote. Dagje rust in het hoofd is dan wel net zo fijn :j

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:15

Ik lees al een tijdje mee en kom maar eens even onder de welbekende steen vandaan.

Val nou niet weer in de valkuil dat je haar overvraagt. Het gaat juist zo goed. Geef haar een tot twee dagen rust, laat het bij haar bezinken en ga dan weer door.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:22

Ik denk ook dat een dagje vrij een goed idee is.. als je haar toch even in handen wil hebben dan zou ik iets heel simpels doen zoals het blok.. dat snapt ze 100% en is leuk..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:59

Eens, ga gewoon iets anders leuks doen en laat de trailer een dagje :D