cajabol schreef:Grappig over het trailerladen wat jij schrijft. Parelli methode is juist alles doen behalve de trailer in. De trailer niet de focus maken. Ze moet er juist zelf in willen gaan, nieuwgierig worden en langzamerhand genoeg vertrouwen om er stapje voor stapje in te gaan.
Hartstikke goed dat je gestopt bent toen je vraag beantwoord werd, super. De begeleidende tikken waar jij over schrijft vind ik dan wel weer wat minder, het lijkt mij dat er geen enkele vorm van dwang moet zijn. Het is niet fijn in een trailer voor een paard, ik heb er eens ingestaan samen met mijn paard en ik vond het vreselijk, je hebt geen idee hoe vaak een paard zich moet herstellen zeg maar na elke bocht. Bovendien zijn paarden van nature claustofobisch dus is het al geweldig dat ze het zelfs proberen.
Ja hoor ik heb wel een idee van hoe een paard zich moet herstellen na iedere bocht, want ook ik heb in trailers en vrachtwagen meegereden.
Er zijn vele methoden in de NH wereld van trailerladen. Bij Bruno leerde ik het doen met de lange lijn achter haar achterhand om en ikzelf achteruit voor haar uit lopen. Dat werkte zondag ook niet.
Parelli, Voest, MR, Chris, etc noem maar op, iedereen heeft zijn eigen methode. Het gaat in ieder geval allemaal om respect van het paard.
Trt laat het paard zelf kiezen wat hij leuk vindt. Dingen die niet mogen maakt Tristan niet leuk voor hen. Met gevolg dat het paard zelf kiest wat hij leuk vindt, oftewel eieren voor zijn geld kiest. Bijvoorbeeld een paard dat niet wil stil staan tijdens het opstijgen. Ok, jij wilt zo graag bewegen, dan ga jij nu veel bewegen voor mij. O maar daar heeft het paard geen zin in en zal blij zijn dat hij stil mag staan. Zo heeft Callas geleerd stil te staan bij het opstijgen. Niets onaardigs aan door mij, ik ging in op haar wens graag te willen bewegen.
Zo gaat het trailerladen ook. Ik schreef al dat ik geen zin had om de hele module trailerladen van Tristan op te gaan zitten sommen, maar om je gerust te stellen Cajabol, zal ik het toch wat uitgebreider doen.
Je begint met grondwerk en moet goed voor elkaar hebben dat je ieder stapje van je paard kunt sturen. Grondwerk doe je met behulp van het stickje.
Vervolgens grondwerk je op zijn TRT's naar de trailer toe en eindigt met het paard recht voor de trailer en jij zelf naast de klep. Niet voor het paard lopen, het paard moet zelf het initiatief nemen. Dan kijk je wat het paard aanbiedt. Vervolgens vraag jij meer met: stem, commando's, touwbegeleiding en stickje begeleiding. Een vraag moet wel beantwoord worden door het paard en je helpt het paard het beste antwoord te vinden. Als je 2 stappen op de laadklep hebt gevraagd, en je paard wil achterwaarts gaan, dan is dat niet het beste antwoord en je vertelt dat aan je paard door met het stickje tegen de achterhand te tikken en te blijven tikken totdat hij wel het goede antwoord geeft.
En er zijn nog veel meer stappen en dingen waar je op moet letten, als je die wilt weten kijk je op YouTube naar het kanaal van TRT.
En over het bit, ja als je mijn topic volgt, dan weet je dat ik als geen ander het liefst bitloos wil rijden.