Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 15:40

Net bij Rosie het bit erin. De neusriem moest ik eraf halen die past niet meer. 8)7 Halster ook aan vervanging toe. Jeetje wat een groot hoofd. Ze kauwde behoorlijk op het bit. En hoofd veel laag. Daarna nog even gelongeerd met het halster om. In stap. Ging mooi ze geeft weinig verzet nog. En anders met weinig gecorrigeerd. We gaan samen de goede kant op. Met 15 min heeft ze het wel gehad en wordt ze opstandiger.

Jorex

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:07

Zilver is echt machtig mooi paard om te zien, kabayo!

Mooi dat het de goede kant op gaat met Rosie. Hier geen last van grote hoofden haha :+
Wel net wat haren opzij geschoven en kon zo de dode luizen van Jorie afplukken. Battle 1 gewonnen!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:32

Bedankt allemaal!

@Noor
Heerlijk toch, zo'n groot land! Tot je je paard mag vangen, aan de andere kant en hij geen zin heeft. :D

@Fennah
Heh, bah.. Luizen, enorm vervelend. Zeker in de winter met die dikke vachten en kou. Met luizen en andere ongedierte moet je vaak toch ook na X aantal dagen de behandeling herhalen toch?

@Kab
Die 'tuiger' foto, geweldig. 'Ben geen fries vandaag'. 8-)

@kvulden
Liever 15 min kort maar goed, dan 3 kwartier doorgaan en 1 groot gevecht.

Afgelopen tijd minder gaan doen met Elano omdat ik natuurlijk niet helemaal lekker in mijn vel zit. Maar vind hem al een tijdje niet zichzelf. Hij is, doet en oogt anders. Gister gaan wandelen en toen bevestigde hij het. Toen we bijna terug waren was zijn hele gezichtuitdrukking anders, niet te missen zegmaar. Dus ben bang dat ie last heeft van zijn PSSM. Iig suplementen verhoogd (of nouja, de vit.E dan, paar gram extra magnesium en hij moest zijn eten niet meer, dus daar geef ik weer de 'normale' portie van). Ga nu iig een week om de dag een rondje van +/- 10 minuten doen, in de hoop dat het eraan ligt dat hij niet zijn 'standaart' wandeling had, de extra beweging dus. Want toen ik nog 1-3 keer per week liep had ie geen problemen.
Het stomste is nog: Met wandelen was het nog steeds gaan met die banaan. Terwijl hij ervoor al niet helemaal zichzelf oogde, dat ik zoiets had van: Het wordt toch maar een klein rondje, veel energie heb ik toch niet. :+
En op het land was ie weer een 'twijfel geval', niet meer dat overduidelijke gezichtsuitdrukking. (Hoop dat jullie nog snappen waar ik het over heb.)

Toen ik vanmiddag heen ging, waren er ook nog eens 2 meiden op het land die er niet hoorde. Heb ze maar duidelijk gemaakt dat ze er absoluut niet horen en gelijk andere paarden eigenaren in de buurt gewaarschuwd. Kreeg binnen een paar minuten al een naam binnen, zegt genoeg. :=

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:53

@kabayo
Ziet er goed uit al!

@kvulden
Mooi dat ze goed luisterd, en inderdaad, beter kort en goed dan lang en gevecht.

@puppy1128
Vervelend dat je merkt dat hij last van zijn PSSM heeft, hopelijk voelt hij zich iets fijner na je verhogen van de supplementen.

En wat rot dat er 2 onbekende rond lopen in je wei, geen fijn idee ook..

Gister even gelongeerd, en daarna gewandeld, ik doe nu 1 x in de week iets en de rest van de week haal ik er eens een keer een borstel over, scheelt wel dat ik ze bij huis heb staan.

Vandaag even geoefend met trailer laden, en gelukt! Ze heeft een minuut of 10 rustig in de trailer gestaan, volgende stap is klep dicht, maar tijd zat! Afbeelding
Merkte dat ze veel makkelijker in deze trailer stapt, gelukkig is dit onze nieuwe trailer, dus dat scheelt :D

Daarna nog even gewandeld.

Afbeelding

Afbeelding

Trots op me meisje, en kan niet wachten tot de zomer <3

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:48

Gordy super!! En ze is echt super knap :j :~ En dankje! Ben heel blij met haar vorderingen!

Puppy haha leuke foto he! Balen zeg dat hij last heeft van de PSSM.. En wat raar van die 2 meiden. :o

Dankje Fenna! Hoop dat hij snel van de luizen af is!

Haha groeit ze snel Kvulden?

Aaaah jongens kijk dit <3 Gister spontaan contact gekregen van haar fokker! Ze vertelden dat Zilver heel moeilijk was met afspenen. Echt een mama kindje <3
Afbeelding
Afbeelding
De kleinste
Afbeelding
De bruinste
Afbeelding
Volgens mij de rechter. Weet dit niet zeker
Afbeelding
En die zonder deken. Zo lief!
Afbeelding

Straks komt de tandarts voor Zilver. En enten. Ben nu al zenuwachtig :+

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:05

@zilver,

Ik ben ook superblij met haar! Ze wordt steeds knapper, precies een jaar geleden kocht ik haar,

Vorig jaar januari kocht ik haar zo Afbeelding

Februari (een echt bolletje wol)
Afbeelding

Maart (smal :o)

Afbeelding

Mei :

Afbeelding

Juni :
Afbeelding

En nu een sprong naar gister :

Afbeelding

Is al een stuk breder, grappig dat je het zelf pas ziet als je de oude foto's ernaast hebt! Komend voorjaar nog maar even lekker de lucht in, ben benieuwd hoe groot ze wordt uiteindelijk. :)

Lief al die veulen foto's, vind frieze veulens altijd zo lief om te zien! Succes bij de tandarts en het enten! Zenuwen herken ik haha

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:20

Gordy wat leuk, ze begint al veel meer af te raken. Ik ga Jorie waarschijnlijk vrijdagavond meeslepen de trailer op naar Alex zijn les, zodat mijn moeder even tijdens een korte trailerrit weer kan wennen aan het gewicht van een extra pony voordat hij 18 februari meegaat naar Arnhem. Hij en Alex staan lekker rustig bij elkaar in en zolang Alex zich kalm houdt, doet Jorie dat ook wel. De luizen zijn dood nu, als ik nu zijn haren aan de kant veeg, zie ik ze allemaal op hun rug liggen. En sowieso mag ie vrijdag niet dicht bij de andere pony's komen. Alleen bij Alex.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:53

@gor
Fijn dat trailer training goed ging! Ze ziet er goed uit! :D

@zilver
Oh wat leuk! Toch nog baby foto's! :D
Hoe is de tandarts en enten gegaan?

@fennah
Wat gaat er 18 feb gebeuren? Je zal het vast wel eerder gezegd hebben, maar weet het even niet meer.

Vandaag zelfde rondje gelopen als zaterdag. Hij liep vandaag 'gewoon' mee. Keertje op kijken van 'wtf is dat?', maar verder ook niks bijzonders. Hij hangt wel weer enorm aan mij merk ik. Kreeg het idee dat hij op een of andere manier een stuk minder vertrouwde, toen hij schrok schrok hij ook anders. Nu springt hij half naar mij toe of doet een pasje versnellen en ziet aan mij dat er niks aan de hand is. Vraagt ook bevestiging dat er niks aan de hand is.
Na de wandeling nog even gepoetst in de bunker. Daar merkte ik het ook. Tas lag buiten, dus wilde van borstel wisselen. Duurde 10 seconde en hij ging mij al zoeken. Toen ik terug in de bunker was ging hij gelijk weer mee met zo'n hoofd van 'oh, je bent er gelukkig nog.' <3
Woensdag meenemen naar de tuin. Er hangen weer overal en nergens dikke klodders in zijn vacht. Dus voordat het gaat onsteken/gevoelig wordt weer schoonmaken, vorige keer wilde ik het aankijken. Enkele dagen later wat gevoelig en de uiteinde begon rood te worden. Gelukkig is het geen probleem voor Elano. Voor hem is de tuin toch een feestje, want dat betekend slobber! :9 :))

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:37

@Puppy dan mag Jorie horse agility gaan uitproberen tijdens de shetlander menritten (SMR) indoordag. Tenzij hij natuurlijk te overdondert is. Met Alex ga ik dan vaardigheid, bestgaande rijpony, rechtrichten en lange teugelen doen(of lange teugelen ook met Jorie, maar dan moet ie nog iets beter aan de hulpen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:02

kvulden schreef:
Net bij Rosie het bit erin. De neusriem moest ik eraf halen die past niet meer. 8)7 Halster ook aan vervanging toe. Jeetje wat een groot hoofd. Ze kauwde behoorlijk op het bit. En hoofd veel laag. Daarna nog even gelongeerd met het halster om. In stap. Ging mooi ze geeft weinig verzet nog. En anders met weinig gecorrigeerd. We gaan samen de goede kant op. Met 15 min heeft ze het wel gehad en wordt ze opstandiger.

Dat ze het gehad heeft en opstandig wordt, moet je zien te voorkomen. Altijd stoppen als het goed gaat :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:09

Puppy dat is wel super lief <3 Zilver komt graag bij mij maar een plakje hooi is ook intressant genoeg :+

Enten ging goed! Tandarts was ze ook braaf. Lekker slapen
Afbeelding
Beide wolfskiezen getrokken. Eentje zat tegen de kiezen aan. Zat geen ruimte meer tussen. Waarschijnlijk was dat de reden dat ze de stang van het mennen niks vond. Ook bijgevijld en enkele doppen verwijderd
Afbeelding
Knap slaperig kindje. Met steun van Fayola.
Afbeelding
Afbeelding
Drup.. drup..
Afbeelding
En de oogst
Afbeelding
Hou haar nu in de gaten. Leuk uitzicht
Afbeelding
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 20:46

@kabayo Rosie is inmiddels zo rond de 160. En moet denk ik op zoek naar halster trekpaard. Het hoofdstel past opzich maar de neusriem echt niet meer. De leertjes komen niet eens bij elkaar haha. Haar bit is 15,5

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:55

Laat je niet gek maken hoor puppy1128. Vooral niet door alle verhalen op het PSSM-forum. Ik vind dat de mensen daar soms wel doorslaan, al zit er een scheet dwars dan gooien ze het nog op PSSM. Miles bokte tijdens het longeren en zelfs dat werd als PSSM afgedaan, nou je kunt ook overdrijven hoor :') In het begin dacht ik ook bij alles dat het zijn PSSM was, maar dan ga je jezelf alleen maar onnodig gek lopen maken. En met wandelen ook, nu ga je denken dat er iets is en je druk maken en daar reageert hij ook weer op.

Wat is Nesprit mooi opgedroogd! Vind het echt een aansprekend paard.

Wat fijn dat het goed is gegaan bij de tandarts! Miles heeft echt een slordig gebit, die mag binnenkort ook.

Leuk dat je meedoet aan de SMR indoordag Fennadev! Ik heb ook weleens meegedaan, maar het mennen staat nu op een laag pitje. Vind het niet meer zo leuk :')

kvulden Misschien is een kwartier dan te lang, je kunt inderdaad beter stoppen voor het teveel wordt. Want als ze opstandig is ben je eigenlijk al te laat. Maar nu kunnen tinkers ook wel vreselijk eigenwijs zijn, daar kan ik over meepraten.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:22

@fen
Ohja, klinkt wel enorm leuk zeg!

@Kab
Elano komt eerder een knuffel bij mij halen dan dat hij zou eten. Eten kan de hele dag, meisje knuffelen niet. :))
Fijn dat enten en tandarts goed ging. Had Zilver geen last met het andere bit van de wolfskiezen?
Wel een hoop tandjes zo te zien zeg!

@reneee
Nouja, zolang ik alle 4 de hoeven kan uitkrabben is het niet dusdanig erg dat hij omvalt. Maar duidelijk zichzelf niet. Vandaag liep ie niet stijver of iets, dus de deken wacht maar. Snap niks van dekens en iedereen heeft een andere mening. 0 grams, 100 grams, fleece, geen fleece etc. :')
Zijn manenkam was ook die dag nadat die meiden er waren 10 CM dikker/hoger. Dus ben bang dat ze wel gekke dingen gedaan/gegeven hebben.. Want zo dik had ik het bij Elano nog nooit gezien. %)
Bokken doet Elano tot nu toe alleen in zijn gekke speelbuien.
Lastige is vooral, was natuurlijk eerder al niet lekker in mijn vel, maar gedroeg zich anders dan nu zegmaar. En het is echt jammer dat ik zaterdag geen mobiel bij mij had, want zijn gezichtsuitdrukking.. Iemand zonder kennis zou waarschijnlijk zelfs zien dat hij zich niet goed voelde. :=

Ik stond water te vullen. Elano stond echt te kijken van 'Wat doe jij daar nou meisje?'Sorry voor de draai, mobiels zijn schuld. :')
En hij bleef echt keurig buiten staan.
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 13:23

Ja ik ben ook gestopt. Met een positieve afsluiting. Je kun natuurlijk niet altijd inschatten hoe lang je door kunt gaan.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:49

Ik zou er nu geen deken meer opgooien hoor, vooral omdat hij het laatst al zo heet had zonder deken. Een vriendin van me heeft een PSSM'er waarmee ze jarenlang heeft getobt, die zag er echt uit en had echt erge aanvallen, maar het duurde even voor ze wist wat hij had. Die wordt nu goed gemanaged en staat dit jaar ook voor het eerst zonder deken, zonder problemen.

Wel rot dat die meiden zijn geweest, daar zou ik ook echt boos om worden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:16

@renee
Ik had om die reden dan ook mijn moeder opaf gestuurd. Ik was pislink. :=
Zei ook heel duidelijk en boos dat de volgende keer de politie gebeld wordt.

Ja daarom vind ik het ook lastig. Hij zweet nu niet meer zo snel, oke heb dan ook wat minder met hem gedaan. Maar ik ga hem ook niet scheren zodat er een deken op kan? Ik rij niet en intensieve trainingen doen we ook niet. En scheren zodat hij het niet warm heeft onder een deken, vind ik een vreemde reden. Zeker als het alleen om regen dagen gaat. :+

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:21

Ja dat is echt dikke onzin :') Lekker de natuur zijn gang laten gaan, hij heeft die vacht niet voor niets. Hij heeft genoeg aan zijn supplementen dus dan komt het vast goed.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:28

Ik doe Jorie alleen een deken op als ie tot aan de huid aan toe nat gewassen is, ja hij zal vandaag wel wat zweten met die zon op zijn lijf, maar nog geen redenen om te scheren. Wel was ie erg laat met verharen voorgaande jaren, dus hij gaat in april-mei waarschijnlijk wel kaal. Hier gevlochten vandaag, was twee tellen later weer los, hij moet eigenlijk in dubbele vlechten:
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:34

@renee
Ja, als hij nou de vacht had van die andere 2, dan had ik ook nog zoiets van: Oke, snap ik. Alleen Elano heeft mammoet in zijn verre familie ofzo. _O-

@Fenna
Met nat wassen kan ik ook goed snappen. Zeker in de winter met wind enzo.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:33

Ja je moet hem niet gaan pesten met een deken. Daar gaat hij van zweten en dan de wind erop.. Zo heb ik er dus een keer een bevangen gehad. Overigens vind ik hem op de filmpjes op het forum ook niet raar lopen. Laat je niet opnaaien hoor, er zitten daar een paar types die echt alles onder PSSM scharen.

Miles staat nog onder een deken om hem schoon te houden :+ Maar dat is eigenlijk ook te schandalig. De andere twee hebben hem al af dus ik denk dat Miles snel volgt.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:52

Jeetje puppy, ZO irritant, penny's in de wei }> is er geen toezicht daar?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:00

Haha heeft Rosie zo'n groot hoofd :=

Wat goed Gordy! En was ziet ze er goed uit!

Wat leuk Fenna! Gelukkig zijn de luizen dood gegaan zeg. Wat een dikke vlecht haha kan me voorstellen dat dat niet goed blijft zitten inderdaad.

He wat vervelend nou Puppy, dat Elano er last van heeft :(

Zilver bij de tandarts geweeest :))

Ik heb Destinado voor het eerst gelongeerd vandaag (derde keer in de bak). De andere paarden stonden net binnen en hij riep er wel een paar keer naar, was een beetje zenuwachtig. Maar het ging ontzettend goed! Hij is 2x omgedraaid waarbij het touw dus over zijn nek kwam en ik hem daarom niet meer kon houden. Maar daarna ging het super en echt super afgesloten. We hebben het maar heel kort gedaan hoor, het is maar even dat hij weet wat de bedoeling is. Het viel me alles mee dat ik niet door de bak gesleept werd _O-
Daarna ging hij terug naar zijn paddock en toen kwam de eigenaar van zijn buurman die ging longeren. Toen was ie weer een beetje van slag omdat zijn buurman weg was, hinniken en heen en weer lopen. := Dat moet ie nog wel leren dat ie echt nog wel terug komt haha.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:11

@renee
Ik betwijfel ook of een deken in zijn geval gaat helpen hoor. Vooral omdat hij lekker uit de wind en regen kan staan. Of ie dat ook doet is wat anders.. :')

@farah
Niet in de zin van dat er de hele dag een stalhouder er is. Zit wel een hondenuitlaat plaatst 'tegenover', waarbij je het land goed in de gaten kan houden en een rij huizen. Verder de defensie vanwegen militair terrein. Maar er is hier sowieso meer controle dan bij een hoop andere landjes. Daar heb je alleen voorbijkomende auto's en fietsers bijvoorbeeld. Geen huizen e.d.

@aur
Ja, maar stel je voor dat je voor altijd alleen bent en er een hongerige leeuw uit de dierentuin ontsnapt. :+

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:20

Puppy, balen dat hij wat minder goed in zn vel zit nu.
En die penny meisjes in je land, vreselijk!
Ik weet precies hoe je je voelt, heb dat namelijk ook gehad.
Dan vraag je je echt af wat ze gegeven hebben idd.

Fijn dat jorie van de luizen af is!
Deken staat echt schattig haha.
Leuk die vlecht ook, jammer dat het niet bleef zitten.

Aurelia, fijn dat het longeren zo goed ging!
Aan het halster of met hoofdstel?

Nesprit is veel veranderd in een jaar tijd!
Lijkt ook echt veel volwassener nu.
Staat haar goed die bandages :)

Fijn dat Zilver braaf was bij de tandarts.
Flinke oogst zo te zien haha.
Wolfskiesjes zal ze wel last van hebben gehad idd, kun je nu weer fijn verder trainen.
Leuk ook die babyfoto's :)

Rosie al 1,60 ja?
Ik wist niet dat tinkers zo groot kunnen worden haha.
Wel balen dat haar hoofd al zo groot is!
Dex heeft ook best een flink hoofd, hopelijk past zijn hoofdstel nog.

Hier nog alles rustig, in afwachting van de baby haha.
Over een weekje uitgeteld.
Dex vermaakt zich prima in de wei :)
Idd ook fijn dat de wei redelijk droog blijft, maar kan ook niet anders met zoveel ruimte haha.