de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:01

Met mijn oude paard deed mijn vriend dat ook maar niet echt met een speciale reden. Ik had nog niet bedacht dat het een goede vervanger voor het longeren kan zijn :o?.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:38

Die van mij is best relaxt overal maar met longeren moet ze echt even haar ei kwijt. Ze springt dan ook soms nog als een paard die voor het eerst een zadel op heeft. Ook al vaker geprobeerd om niet te longeren maar dan lig ik er 9 van de 10 x gewoon af :/

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:42

Ik longeer bijna nooit voordat ik ga rijden. Hooguit als ze een keer wat langer stil gestaan heeft dan anders.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:46

Hier ook eigenlijk nooit longeren voor het rijden. Wel in het begin gedaan. Na twee rondjes stappen nog even aansingelen. Eigenlijk is hij heel braaf; staat stil met opstappen, kijkt nergens van op, werkwillig. Dekens omdoen etc. is ook geen probleem. Met poetsen en opzadelen staat hij los in het gangpad (is wel even oefenen geweest en ook nu nog consequent blijven).

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:27

Wat een draakjes.
Hier is het opstappen en wegrijden.
Stap direct langs de weg naar de manege.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 01:44

Mijn paard had 2 dagen niets gedaan en vanmiddag opstappen en wegrijden toen de zadelman kwam voor het aanmeten.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:16

Wat een draakjes allemaal zeg! Ik kan nog niet echt meepraten over eerst longeren en dan rijden, omdat ik nog niet veel rij.. :Y) Maar ik ben ook al wel paar keer opgestapt zonder eerst te longeren en dat ging dan ook prima.
En gelukkig weet ze heel goed ( in tegenstelling tot haar moeder) dat ik de baas ben en ze niets hoeft te proberen!
Gisteren even aan de longe gehad (lees 3 min). Halstertje, prima. Even kennis gemaakt met hindernissen aan de hand stappend. Balkjes gelopen, over iniminie kruisje en plank heen laten stappen. Heel braaf allemaal achter mij aan.

Wel iets dikkere achterbenen.. Hoop dat die weer slinken, dat het komt door ineens weer wei en ander hooi op de nieuwe stal.. Geen ervaring mee verder dus weet ook niet zo goed wat ik ermee moet nu.. Ze liep wel gewoon prima gisteren.. En ziet er ook echt in een week alweer zo'n stuk beter uit. Dat ik wel denk dat ze het verder zo naar haar zin heeft en doet het ook gewoon echt goed verder!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:31

De eerste tijd heb ik mijn merrie ook gelongeerd voor het rijden, gewoon 5 a 10 minuutje om te zien hoe de pet die dag staat, en indien nodig de ergste energie er uit. Intussen al een aantal maanden in 1 keer erop, maar op vreemd terrein of als ze spanning heeft stap ik ook eerst aan de hand een rondje door de bak.

Gister weer dressuurles gehad. Geoefend met halthouden, waar ze een beetje ongeduldig van werd en achteruit ging lopen. Vervolgens net zo lang achteruit moeten laten lopen tot ze dat niet leuk meer vond. Daarna kon ze ineens heel netjes halthouden :Y) !

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:39

Eef_Bam schreef:
De eerste tijd heb ik mijn merrie ook gelongeerd voor het rijden, gewoon 5 a 10 minuutje om te zien hoe de pet die dag staat, en indien nodig de ergste energie er uit. Intussen al een aantal maanden in 1 keer erop, maar op vreemd terrein of als ze spanning heeft stap ik ook eerst aan de hand een rondje door de bak.

Gister weer dressuurles gehad. Geoefend met halthouden, waar ze een beetje ongeduldig van werd en achteruit ging lopen. Vervolgens net zo lang achteruit moeten laten lopen tot ze dat niet leuk meer vond. Daarna kon ze ineens heel netjes halthouden :Y) !

Oh dat is een goede! Die van mij stond eerder altijd keurig stil, maar is nu ook wat drentelig en zet wat stappen achteruit als ze geen zin heeft om stil te staan. Volgende keer ga ik dat eens proberen, heb zomaar eens het vermoeden dat dat bij haar ook heel goed kan helpen. :D

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:45

Ik heb vanavond voor het eerst les met onze nieuwe merrie en het nieuwe zadel.

De Ier wordt vanavond opgehaald die gaat mee als draagmoeder komend seizoen. Zal haar wel missen.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:40

Kaitlyn schreef:
Eef_Bam schreef:

Oh dat is een goede! Die van mij stond eerder altijd keurig stil, maar is nu ook wat drentelig en zet wat stappen achteruit als ze geen zin heeft om stil te staan. Volgende keer ga ik dat eens proberen, heb zomaar eens het vermoeden dat dat bij haar ook heel goed kan helpen. :D

dat werkt bij de mijne niet, is vaak een kwestie van balans.
ze zoeken toch vaak steun op hand en/of been. als je alleen maar achteruit mogen hebben ze wat ze zoeken.
Lijkt altijd even te helpen maar op langere termijn niet is mijn ervaring. :o

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:50

Maar juist in het begin kon ze echt keurig stilstaan en wachten totdat ze weer weg moest stappen en met rijden zwabberde ze nog alle kanten op. Ze is veel sterker geworden maar begint nu juist te vervelen met het halthouden. Het is ook heel wisselend, lijkt wel uitproberen. Ene keer staat ze keurig braaf halt, andere keer wil ze naar achteren of staat ze van links naar rechts te dansen op de plek.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:59

Die van mij gaat klauwen als ik iets te lang stilsta. Achteruit gaat ook klauwend en komt wat omhoog. Als ze weet dat ze klaar is kan ze wel ineens heel netjes stilstaan.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:45

Ik heb de eerste maand gelongeerd, 5 minuutjes. Nu stap ik er gewoon op. Dat gaat altijd goed. Op vreemd terrein gooi ik dr wel nog ff 5 minuten aan de longe. 11 december komt de zadelmaker, heb het idee dat het zadel niet meer zo goed ligt. Ze is ook 100 kilo aangekomen ofzo na het afspenen, was ook nodig hoor! De paarden bij de buurman zijn ziek, ik hoop niet dat die van mij mee gaan doen.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:56

Ik krijg de mijne met veel moeite halt als ik erop zit :') rem moet nog iets beter. Al gaat draf naar stap en galop naar draf prima.
Als iemand nog een gouden tip heeft om t halthouden goed aan te leren !?

Wat voeren jullie je paard nu eigenlijk tegenover wat ze doen?

Oei nee ziektes mogen inderdaad buiten de deur blijven!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:07

Andere tip voor halthouden die ik kreeg was: halthouden naar de muur toe, ze remmen wat makkelijker als ze op de wand aflopen. Ook wel duidelijk met je zit en een lichte ophouding duidelijk maken dat jij wil halthouden en dat ze het niet alleen vanwege de muur doen. Als ze zo goed stil staan, dan de bocht om de hoefslag om en direct weer halthouden met dezelfde hulpen.

Verder krijgt die van mij 10 kg hooi op een dag, 100 gram vitaminekorrel en een halve schep sportbrok.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:42

Ze krijgt 2x per dag ruwvoer. 2x per dag een halve schep recreatie brok (zo noem ik het maar) en een halve schep cavalor strucomix.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:38

Giv krijgt onbeperkt ruwvoer.
2 x per dag een halve schep basis brok en alleen na het werk een schep lucerne aangevuld met wat biks.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:52

Die van mij krijgt 2x per dag kuil maar dan wel zoveel dat als het ene net op is de volgende voerbeurt er is. 2x per dag een halve kilo biks en een halve schep muesli. Na het rijden een stuk of wat wortels en een paar handjes muesli met 30 ml lijnzaadolie. Ze is nu echt perfect op gewicht, glanst mooi maar ik ben bang dat als het kouder wordt ze schraal wordt omdat ze al niet veel vacht heeft en dan haar reserve gaat gebruiken om warm te blijven. Gister poging gedaan tot springen maar ze blijft maar stuiteren en groot over een balk springen. Stilstaan kan ze echt niet meer en was aan het stijgeren en wegrennen door de bak. Om vervolgens op het andere moment heel relaxt te stappen. Lastig :/ iemand een tip voor een heet en sensibel dier die omhoog komt en alle kanten op slingert?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:04

die van mij krijgt 2 x daags 1 kilo brok en hooi in ochtend en avond. Overdag wei.
Halthouden heb ik al geleerd aan de longe op stemhulp. Zodat ze die gewoon goed weet. Ik vind het altijd erg fijn om een goede ho te hebben gezien ik veel alleen doe :))

hmm, ik zou het zo niet weten vibabu. Je hebt denk ik wel instructie die je mssn kan helpen?
is ze aan de longe als je haar longeert, wel rustiger? Ontspannen?

Ik ga morgen eens kijken of Kayenne nog dikke achterbenen heeft. Hoop t niet, maar kan best van de eiwitten. Zag dat er nieuw pak open was gemaakt. En nieuwe stal.. Zal allemaal wel ff veel zijn dan..
Hoop ik maar, want verder is die stal echt perfect voor haar!!!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:14

Ik kan je zo ook niet helpen, Vibabu. Gideon is eerder het tegenovergestelde. Vaak heeft het dressuurmagazine leuke artikelen. Kan je hier misschien iets mee? http://www.dressuur.nl/berichten/dos-en ... m-is/1946/

@Wendy: ik hoop ook voor je dat haar achterbenen niet meer dik zijn.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:17

Met instructie zijn we vooral bezig om ontspannen te krijgen. Op de volte werkt het beste, moet zeggen dat dressuur ook best wel met sprongen vooruit gaat maar nu met een balkje weer zoveel stress. Springende paarden om haar heen. Maar ik wil toch graag dat ze wel leert dat dat ook kan. Ene moment reageert ze er ook totaal niet op en andere moment ga ik al stuiterende de bak door. Er is dus niet echt een specifieke aanleiding.
Heb het artikel even gelezen en voldoe eigenlijk wel aan alle punten behalve aan 5. Ik rij sneller terug maar dat is ook weer omdat ze zo snel onder me vandaan loopt. Instructeur vond het 'ondeugend gedrag' en daar ben ik het wel mee eens maar het is best lastig als hij eerst onder je vandaan rent, je hem rustig terug neemt en ineens de een er op gaat om om hoog te komen om vervolgens als het braafste paard van stal rondjes te lopen. Sorry voor het lange verhaal. Met longeren is het trouwens hetzelfde. In het begin springen van frissigheid, daarna gewoon aan het werk en dan begint ze steeds meer spanning te krijgen. Heb een proefje van een paar maanden geleden op film ergens, zet die niet openbaar maar als iemand hem wil zien....?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:15

Vibabu wat soms nog wel eens wil helpen is magnesium bijgeven.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:28

Ik wil wel even meekijken naar filmpje hoor :)
Ze bouwt dus wel ergens spanning op inderdaad. En die komt er dan ineens uit. Lastig.. En als je stopt net voor het moment dat ze die spanning krijgt? Dat je afsluit met ontspanning? Is dat een optie? :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:30

Niet dat ik er waarschijnlijk iets zinnigs over kan zeggen, ben ik wel benieuwd naar wat je paard precies doet, Vibabu. Ik zou het filmpje ook graag zien.