Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:31

Cath_16 schreef:
Is er misschien iemand hier die verstand heeft van het exterieur van een (Andalusier)?
Er is een paard die ik erg leuk vind, was er ook al wezen kijken, maar weet niet of ik de goede keuze maak.
Aangezien ik ook negatieve verhalen hoor over die stal. Maar eigenlijk vind ik het paard onwijs gaaf, ik reed er ook zo mee weg.

WEet er niets van af, behalve dat ze behalve stamboekpapier (groen van kleur) en paspoort ook nog een carta del titularidad moeten hebben. Ik heb zelf een 2 jarige merrie en die heb ik gekocht van een kenner op dat gebied, die haar overigens weer gekocht heeft van een louche persoon. Maar goed, als je een beetje verstand ervan hebt, kun je dat risico nemen.

Maar ik heb dus van exterieur geen verstand. Maar maakt dat iets uit? Wil je met het paard gaan fokken? dan moet het toch eerst apta gekeurd zijn (indien merrie) of apto (indien hengst).
Het enige dat anders voor jou telt is dat het paard kan voldoen aan jouw doeleinden. Kun je er fijn op rijden en evt. uitbrengen op wedstrijden, etc. Dat kan jij zelf bepalen en vervolgens kan dat een veearts die hem gaat keuren.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:39

Alle papieren klopten en waren compleet. Reed er zo mee weg en had een er fijn gevoel bij. Echt het paard wat ik zoek.
Ik wil niet fokken hoor, maar ik wel de wedstrijden in, dus ik weet niet goed of hij daar helemaal geschikt voor is.

Een maar.. De stal heeft nogal wat negatieve ervaringen op naam staan.. Maar ik wilde sowieso uitgebreid laten keuren incl foto's van hals en rug.
Dus ik twijfel echt heel erg.. Want ik vind hem stiekum heel erg leuk...

DaisNBenj

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:42

Dan laat je hem keuren en kijk je dan verder.
Je moet niet naar de stal kijken waar hij staat, maar naar het paardje zelf.
Als hij er tegenover in de wei had gestaan had je hem even leuk gevonden :) .

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:45

Dat is waar..

Alleen dit zijn de voorwaarden van keuren daar:

1. Bij afkeuring kosten koper
2. Paard mag terrein niet af

Dus vandaar ook de twijfels nog zeg maar. En natuurlijk van de verhalen die ik gelezen heb.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:03

@Cath 16 (wat is de vraagprijs van het paard? ) ik snap aan de ene kant dat als je een paard aanbied van 300 dat keuren KK is, kost het beestje echter 8000 euro dan verwacht ik wel dat de kosten bij afkeuren voor de verkoper zijn...(maar eigenlijk zijn de paarden in deze prijsklasse of al voor de sport gekeurd of bv al een PROK predikaat (of certificaat indien een aanmerking).

Voorwaarde 2: uhm waarom mag hij het terrein niet af? ik zou toch graag naar de kliniek zelf willen gaan om foto's te maken (ik kan mij niet indenken waarom een eigenaar dat niet zou willen...).

Of het paard moet raar op de trailer doen oid dat ze dat willen maskeren?.

Fasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:03

Cath_16 schreef:
Dat is waar..

Dus vandaar ook de twijfels nog zeg maar. En natuurlijk van de verhalen die ik gelezen heb.

Uiteraard is het ieder voor zich (weet dat de meningen daarover verdeelt zijn), maar ik zou dan persoonlijk al afhaken. Kosten koper bij afkeuren begin ik niet aan. Straks ben je 3 paarden verder, heel wat euro's lichter en dan heb je nog niks.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:05

Prijs is 6500. En ik vind hem heel erg leuk...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:09

@Fasty, als ik een leuk recreatie paard verkoop..voor een prijs van pak hem beet 3000 euro, dan mag jij hem op de foto zetten wat je wil ik zal er dan niet aan mee betalen. (klinisch is dan weer een ander verhaal).

@Cath 16 is het dier verder nog nooit op de foto geweest?...... (indien nog nooit op de foto geweest...uhm trikkie..en niet van het erf af en de prijsklasse is nu ook niet zo laag dat je zegt foto's zouden absurd zijn kwa wens als koper...) Voor 6500 wil ik een paard ook op de foto's hebben ...

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:12

Hallo daar ben ik weer

Paardje is erg leuk, het is een kwpn van 4 jaar. Nog erg onvast op zn benen, loopt best netjes met eigenaresse erop maar met mij erop wou het niet echt. Niet dat hij niet wou. Maar paard is ingereden met sporen en tja daar ben ik niet zo van dus zonder sporen wou hij niet echt doorlopen. Paar keer flink mn hakken erin moeten drukken en dat is zonde dat dat moet bij zo'n jong paard. Verder erg stijf, liep niet zo lekker door de bochten. Wel als je hem kort nam maar ik heb graag dat een 4jarig paard wat nog maar paar maandjes onder zadel is ook op eigen benen kan lopen. Zit zeker wel potentie in, en de 'schade' die nu toegebracht is (professioneel ingereden) kan zeker bij zo'n jong paard nog goedkomen. Oftewel, erg leuk en wil hem graag nog eens zien.
Je kan het zien als paard wat paar keer zadel op heeft gehad maar nog niet is doorgereden.
Wel een echte knuffelkont en superbraaf. Heeft veel vertrouwen in zn ruiter, dat is ook prettig
Waar ik wel een beetje mee zat is dat paard bij achterbenen oppakken nogal wat 'kramperig' (?) was met achterbenen. Erg trillen en terug willen trekken. Hij heeft ook een wijde stand, zit vast bij RSI gewricht heeft osteopaat gezet. Dus al met al nog wel iets om over na te denken. En ff een belletje naar osteopaat zal vast ook verheldering brengen
Nu maar even de eigenaresse mailen dat indien paard niet verkocht is ik hem graag nog eens zou willen proberen. Neem dan wel mn sporen mee (als ik die nog kan vinden ) om te kijken hoe het ook kan zijn.

Skippy ken ik verder ook niet, vader is Landgraaf.
Bij interesse kan ik je de link van de advertentie sturen, stuur maar een PB.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:16

Voor zover ik weet niet. Paard komt uit Spanje.

studiemiep schreef:
@Fasty, als ik een leuk recreatie paard verkoop..voor een prijs van pak hem beet 3000 euro, dan mag jij hem op de foto zetten wat je wil ik zal er dan niet aan mee betalen. (klinisch is dan weer een ander verhaal).

@Cath 16 is het dier verder nog nooit op de foto geweest?...... (indien nog nooit op de foto geweest...uhm trikkie..en niet van het erf af en de prijsklasse is nu ook niet zo laag dat je zegt foto's zouden absurd zijn kwa wens als koper...) Voor 6500 wil ik een paard ook op de foto's hebben ...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:16

Fasty schreef:
Cath_16 schreef:
Dat is waar..

Uiteraard is het ieder voor zich (weet dat de meningen daarover verdeelt zijn), maar ik zou dan persoonlijk al afhaken. Kosten koper bij afkeuren begin ik niet aan. Straks ben je 3 paarden verder, heel wat euro's lichter en dan heb je nog niks.

Ik ben van mening dat degene die de keuring wil, betaald voor de mening van de DA. En dit is meeste gevallen de koper. En heb dat zowel als verkoper als koper gedaan

Fasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:49

@studiemiep Ik zou ook een paard van die prijsklasse niet rontgen laten keuren, wel klinisch maar dat zijn nou niet de grote kosten.

Ik zei eerder al dat ik weet dat de meningen daar sterk over verdeeld zijn. De een vind kosten koper normaal de ander niet.

Mijn ouwe heb ik enkel klinisch laten keuren en die heeft met zijn 27 jaar nog nooit iets noemenswaardigs gehad en misschien is ie wel katsverrot op de foto's. Je weet het nooit, gewoon mazzel mee gehad.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:51

ik kom even binnenvallen...

toen ik mijn paardje kocht (3 weken geleden) was het klinische keuring met foto's.
klinische afgekeurd waren de kosten voor hun. de foto's waren ten alle tijden voor mij.
ik wilde dat ze op de kliniek gekeurd werd en niet aan huis.

ik vind... ongeacht wat de aanschafprijs ook is.... als jij foto's wilt... deze gemaakt worden op de manier die jij wilt. dus als het op de kliniek is... kan je dat kenbaar maken. kwa prijs vind ik het best prijzig dus zou ik verwachten dat iig de klinische afkeuring voor hun is.

je mag best wat eisen als koper!!! tenslotte willen hun verkopen. verstandig is wel om je gevoel even "uit" te zetten en zakelijk te zijn. hoe leuk het paard ook is!!.. het is niet de enige in NL waar je verliefd op kan worden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:01

Fasty, ik vind/ denk, een OCD operatie voor een paard van €20.000 is net zo duur als voor een paard van €3.000
Vandaar dat ik mijn paard die €1.750 was, wel röntgen heb laten keuren.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 04:44

er zijn wel mobiele röntgen apparaten, maar of het dan uitgebreid kan weet ik niet.
vind het wel een rare gang van zaken.
Afkeuring is bij bijna iedereen kosten voor de eigenaar van het paard.

klinische keuring kan ook alleen op eigen terrein als er ook een verhard stuk is waar op gelongeerd kan worden e.d. bovendoen werd mijn paard toen ook gekeurd op cornage door een of andere camera, hebben ze daar vast ook niet.
willen ze het paardje nou verkopen of niet? :j

misschien even vragen bij die stal hoe ze dat bedacht hadden?

kijk als het paard een trailer probleem heeft is dat ook wel op te lossen, mijn moeder zei altijd, er is nog nooit iemand blijven staan (op wedstrijd bijv, ik had vroeger powny die heel braaf te trailerladen was, mits je met 4 man elk een been de trailer in tilde := )

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 08:55

In het noorden is het inderdaad vaak, kosten afkeuring voor eigenaar.

Iedereen hecht altijd wel veel waarde aan de keuringen. Soms wel teveel. Heel veel bemerkingen zijn geen beperkingen voor de sport en of fok. Veel paarden met een kleine bemerking worden dan gewoon goedgekeurd voor de sport en toch veel mensen die dan afhaken....

OCD mits operabel zou ik ook niet het probleem vinden. Mits het paard me heel erg aanstaat en er een aanzienlijk bedrag van de prijs afgaat.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 08:58

Ik had de mazzel dat ze geen enkele bemerking had. Want anders kom je inderdaad voor lastige keuzes te staan.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:15

@Cath_16 Voor dat bedrag vindt ik dat de eigenaar je wel tegemoet mag komen dus of het terrein af om te laten keuren of bij afkeuring dat hun de helft betalen. Volgens mij kan je mobiel niet zo uitgebreid keuren als jij zou willen.

@guccio als een 4 jarig zo braaf is en niet voorruit te branden is haak ik af en zeker als er nu al een osteopaat bij geweest is.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:26

@cath

voor dat geld zeker laten keuren! Met zo'n rare voorwaarden zou ik ook afhaken.
De volledig groene 3 jarige van PDS mocht ook alleen in opfok gekeurd worden maar dat is toch anders vind ik...

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:27

guccio schreef:
Hallo daar ben ik weer

Paardje is erg leuk, het is een kwpn van 4 jaar. Nog erg onvast op zn benen, loopt best netjes met eigenaresse erop maar met mij erop wou het niet echt. Niet dat hij niet wou. Maar paard is ingereden met sporen en tja daar ben ik niet zo van dus zonder sporen wou hij niet echt doorlopen. Paar keer flink mn hakken erin moeten drukken en dat is zonde dat dat moet bij zo'n jong paard. Verder erg stijf, liep niet zo lekker door de bochten. Wel als je hem kort nam maar ik heb graag dat een 4jarig paard wat nog maar paar maandjes onder zadel is ook op eigen benen kan lopen. Zit zeker wel potentie in, en de 'schade' die nu toegebracht is (professioneel ingereden) kan zeker bij zo'n jong paard nog goedkomen. Oftewel, erg leuk en wil hem graag nog eens zien.
Je kan het zien als paard wat paar keer zadel op heeft gehad maar nog niet is doorgereden.
Wel een echte knuffelkont en superbraaf. Heeft veel vertrouwen in zn ruiter, dat is ook prettig
Waar ik wel een beetje mee zat is dat paard bij achterbenen oppakken nogal wat 'kramperig' (?) was met achterbenen. Erg trillen en terug willen trekken. Hij heeft ook een wijde stand, zit vast bij RSI gewricht heeft osteopaat gezet. Dus al met al nog wel iets om over na te denken. En ff een belletje naar osteopaat zal vast ook verheldering brengen
Nu maar even de eigenaresse mailen dat indien paard niet verkocht is ik hem graag nog eens zou willen proberen. Neem dan wel mn sporen mee (als ik die nog kan vinden ) om te kijken hoe het ook kan zijn.

Skippy ken ik verder ook niet, vader is Landgraaf.
Bij interesse kan ik je de link van de advertentie sturen, stuur maar een PB.

ik zou hem laten staan... in welke prijsklasse zit hij?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:43

met keuren is snap het wel dat het bij de meeste kosten koper is (echter dit zijn dan bv vaak wel duurdere paarden die al op de foto zijn geweest omdat deze mensen dan ook weten wat ze verkopen, dan is het aan de koper zelf om nieuwe foto's te maken...) of juist de goedkopere dieren waarvan je afvraagd is het wel nodig om te keuren.

Tis echt jammer dat er nog 0,0 foto's zijn dan zou je die altijd kunnen laten herbeoordelen door je DA en bij twijfel/slechte kwaliteit van een foto een nieuwe laten namen. (neem aan dat het een heel jonkie is).

@Guccio mag ik ook de link van de advertentie?

Kwa trekken met de achterbenen die vn mij is 3.5 en die moest het principe van hoeven uitkrabben nog goed leren en dan trekken ze ook (maar dit is geen krampen). Kon je met rijden er geen zweepje bijpakken?en wat heb je zelf voor rijervaring?
Ook mijn paard gaat niet altijd even soepel door de bochten maar dat heeft ook met de leeftijd+niveau van africhting te maken.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:52

Voor wie nog wat zoekt kan eens een kijken nemen op de site van http://www.stalseepma.nl.
Zit in Oosternijkerk (N.O. Friesland). Staan van veulens tot geklasseerd, weet niet welke prijsklasse.
Eelkje is altijd erg geschikt en weet veel over haar paarden, onderstaand een stukje van haar site. Succes!

Stal Seepma fokt jonge talentvolle dressuur- en springpaarden uit twee bewezen stammen. De bekende Fee-stam die in Nederland zijn oorsprong vindt bij de geïmporteerde Holsteiner merrie Towerfee en de Freiminka-stam. De paarden die uit deze stammen komen hebben een goudeerlijk karakter en zijn zeer werkwillig.
De beroemdste moederlijn is de Freiminka-stam. De basis voor deze merrielijn in Nederland werd gelegd door de Friese combinatie BOG. Jan Boelstra, Wiebren Oosterbaan en Frans Gerbens, grootvader van Eelkje Seepma. In 1950 importeerde deze combinatie o.a. het paard Freiminka, die toen ook al tot het topsegment van de Oldenburgse fokkerij behoorde. Uit deze moederlijn komen de inmiddels wereldberoemde paarden Totilas en Okidoki.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:21

Paard is 5 jaar, nog redelijk jong dus.
Heb via pb een hele goede VA door gekregen die ook foto's van rug en hals neemt.
Maar ik denk er nog eens goed over na...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:33

Als je het een fijn paardje vind en je mag (en kan) alle controles uitvoeren, waarom dan niet? Ik denk dat ik weet over welke stal je het hebt ;) Heb ooit via haar (verdiende ze zelf niks aan) een paardje gekocht bij vrienden van haar.

Gewoon nuchter blijven kijken, controles uitvoeren en kijken of het wat voor je is.

Ik vind het persoonlijk niet vreemd dat je als koper de keuringskosten moet betalen, ook al er aanmerkingen zijn. Jij bent toch de opdrachtgever? Tenzij uiteraard de verkoper de keuringsresultaten wil gebruiken bij de verkoop...

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:44

Weet je wat het is.. Ik vind het gewoon een erg fijn paard en kon er zo mee weg rijden.
Verder voldoet hij aan al mijn eisen. Dus wil sowieso nog een keer kijken en als ik hem dan nog zo gaaf vind dan beslissen wat ik ga doen.