Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:08

Ik lees altijd alleen mee maar moet wel even reageren op c alsemgeest :Y)

Dit type dus :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We noemen haar ook altijd dikke pony terwijl ze 1.70 groot is :=
Laatst bijgewerkt door Seven op 12-11-22 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:10

Wat verschrikkelijk veel pech marije :(:)

Paardje waar ik zou gaan kijken is verkocht helaas, maar dan is het hem niet he denk ik dan maar.
Ik heb er nu nog 2 op het oog waar ik wil gaan kijken :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:12

Wij hebben gistermiddag een hele leuke ISH-merrie gezien. We hebben aangegeven dat we graag nog een tweede keer willen langskomen voor haar. Hopelijk lukt dat, want er waren nog meer kijkers ingepland ...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:55

marije1109 schreef:
Ik meld mij ook, ik heb zoveel pech maar wil de hoop niet opgeven.
2.5 jaar heb ik een ongeluk gehad met mijn paard op buitenrit met blijvende beperking tot gevolg. Nu ik zo goed als ik kan ben gerevalideerd wilde ik mijn paard weer oppakken. Wat bleek, ernstige artrose en tussenpees blessure, na veel onderzoek etc heeft ze geen toekomst meer als rijpaard. Marie staat dus nu bij mij met pensioen.

In februari een 6 jarige topbrave (best dure) ier gekocht. Was topbraaf....tot hij bij mij thuis was. 1e keer erop eindigde na 3 stappen in een bokpartij met gebroken neus en hersenschudding.
Paard maandag laten behandelen en doortrainen tot het voor mij vertrouwd zou zijn (kosten nog moeite gespaard). Ik er uiteindelijk weer op, bij het uitstappen schoot hij weg en...daar lag ik. Zwaar gekneusde heup en whiplash klachten in mijn nek.
Uiteindelijk verkocht (met verlies) want alle vertrouwen kwijt.

Toch ging het kriebelen.
In september heb ik een nieuw paard gekocht. Vanwege mijn beperking moest ze braaf zijn en beetje goed aan het been (want daar zit iets krachtverlies en minder motoriek). Geweldig paard gevonden, nog 1.5 maand bij de oude eigenaar gebleven om te lessen en toen.....was ze kreupel.
Toch maar mee naar huis, ik heb immers ruimte thuis en kunnen ze lekker hele dag buiten. Gisteren naar Kliniek Emmeloord, conclusie artrose beide voorbenen en peesblessure aan het checkligament, sportcarrière voorlopig niet en zeer twijfelachtig voor de toekomst.
Ben nu met de oud eigenaar in gesprek, hij had voor verkoop aangegeven in zo'n geval haar terug te nemen.

Nu zegt mijn omgeving, joh stop met die paarden, je geld is wel op. Maar hoe geef je datgene op waar je zo van geniet?
Er moet toch ergens een betrouwbaar paard zijn, alleen te laden, beetje dressuurmatig en vooral een paard dat net als ik geniet van buitenrijden?

Door alle pech is mijn budget enorm geslonken mijn vertrouwen in een goede afloop ook, wat zouden jullie doen en waar/hoe zouden jullie zoeken?

Ps sorry voor het lange verhaal....

Wat een pech zeg! Ik zou niet opgeven in jouw geval..die brave paarden zijn er echt wel. Ik denk alleen dat je misschien wat hulp nodig hebt bij je zoektocht. Een instructeur die er eerst op kan en het dier ook eerst kan doorrijden als je het koopt en daarna jou onder begeleiding helpt. Een goede aankoop keuring laten doen.
Sowieso geen import paarden kopen, die import ieren staan hier wel een beetje om bekend helaas.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:37

marije1109 schreef:
2.5 jaar heb ik een ongeluk gehad met mijn paard op buitenrit met blijvende beperking tot gevolg. Nu ik zo goed als ik kan ben gerevalideerd wilde ik mijn paard weer oppakken. Wat bleek, ernstige artrose en tussenpees blessure, na veel onderzoek etc heeft ze geen toekomst meer als rijpaard. Marie staat dus nu bij mij met pensioen.

In februari een 6 jarige topbrave (best dure) ier gekocht. Was topbraaf....tot hij bij mij thuis was. 1e keer erop eindigde na 3 stappen in een bokpartij met gebroken neus en hersenschudding.
Paard maandag laten behandelen en doortrainen tot het voor mij vertrouwd zou zijn (kosten nog moeite gespaard). Ik er uiteindelijk weer op, bij het uitstappen schoot hij weg en...daar lag ik. Zwaar gekneusde heup en whiplash klachten in mijn nek.

Toch ging het kriebelen.
In september heb ik een nieuw paard gekocht. Vanwege mijn beperking moest ze braaf zijn en beetje goed aan het been (want daar zit iets krachtverlies en minder motoriek). Geweldig paard gevonden, nog 1.5 maand bij de oude eigenaar gebleven om te lessen en toen.....was ze kreupel.
Toch maar mee naar huis, ik heb immers ruimte thuis en kunnen ze lekker hele dag buiten. Gisteren naar Kliniek Emmeloord, conclusie artrose beide voorbenen en peesblessure aan het checkligament, sportcarrière voorlopig niet en zeer twijfelachtig voor de toekomst.
Ben nu met de oud eigenaar in gesprek, hij had voor verkoop aangegeven in zo'n geval haar terug te nemen.

Nu zegt mijn omgeving, joh stop met die paarden, je geld is wel op. Maar hoe geef je datgene op waar je zo van geniet?
Er moet toch ergens een betrouwbaar paard zijn, alleen te laden, beetje dressuurmatig en vooral een paard dat net als ik geniet van buitenrijden?

Door alle pech is mijn budget enorm geslonken mijn vertrouwen in een goede afloop ook, wat zouden jullie doen en waar/hoe zouden jullie zoeken?

Wat een pech heb jij steeds!!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:19

Elisa2 schreef:
Sowieso geen import paarden kopen, die import ieren staan hier wel een beetje om bekend helaas.

Serieus? Ik heb dat nog niet eerder gehoord en heb ook niet die ervaring. Heb een import Ier (irish draught) en het is het braafste, slimste en meest eerlijke dier dat ik ooit gehad heb. Ze kwam met 4 jaar naar Nederland, is ingereden en heb haar toen gekocht. Ze wordt komend jaar 6 en is echt super nuchter. Geen spectaculair beest qua gangen of talent, maar goud waard qua braafheid. Ik zou ze dus juist wel aanraden..
Laatst bijgewerkt door lies op 12-11-22 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

amandananana

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:21

Ik heb ook een hele brave import Ier :) zit wel een kop op, maar is super betrouwbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:27

lies schreef:
Elisa2 schreef:

Serieus? Ik heb dat nog niet eerder gehoord en heb ook niet die ervaring. Heb een import Ier (irish draught) en het is het braafste, slimste en meest eerlijke dier dat ik ooit gehad heb. Ze kwam met 4 jaar naar Nederland, is ingereden en heb haar toen gekocht. Ze wordt komend jaar 6 en is echt super nuchter. Geen spectaculair beest qua gangen of talent, maar goud waard qua braafheid. Ik zou ze dus juist wel aanraden..

Ja serieus..waarom? omdat ze daar vaak op een hele andere manier beleerd worden. Vaak snel, alleen rechtuit en dan als beleerd verkocht. (terwijl ze vaak maar half beleerd zijn) Naast dat ze ook niet altijd even gezond zijn.

Wil niet zeggen dat het aan de paarden ligt of er geen goede tussen zitten maar dit zijn wel zaken om rekening mee te houden bij aankoop.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:28

Ja paarden zoeken , een ding hoor ! Zeker als je in lager budget wilt blijven . Ben rustig op zoek naar n recreatief te gebruiken paard of grote pony ergens tussen de 150 en 165 cm . Merrie of ruin .
Maar eerst eigenlijk m'n Arabisch hengstveulen en grote maat jaarling shet hengst verkopen. Anders te weinig plaats op de wei En schuilstal. Zoek zeker geen koudbloed type vanwege de brede bouw dat kan mijn lijf niet af .

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 12:19

Seven wat een gaaf dier <3

Dank jullie wel voor de reacties, misschien moet ik niet opgeven maar alle tijd nemen en dan komt er wellicht iets op mijn pad. Het is gewoon zuur dat ik begon met een budget van 15-20 k en nu na alle ellende er misschien nog 5-6 k van over is.
Maar goed, mocht iemand mijn droompaard weten:
-vanaf ca 1.65 (ben zelf 1.80 en 85 kg)
-dressuurmatig wel goed gereden
-gek op bosritten en daar alleen en in een groep topbraaf (ik ga graag naar de Eper4daagse etc)
-alleen te laden
-voorzichtig met mij (dus niet over mij heen lopen)

Ik bied natuurlijk een 5* huis bij mij thuis, hele dag buiten met mijn merrie en shet en alle liefde vd wereld.
Vos vind ik geweldig *\%/*

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 12:57

Hier ook topbrave import Ier (Irish Draught). Is nu 2 jaar in NL.Er is wel echt verschil bij die import hoor. Vergelijk het met de Spanjaarden, je hebt ze voor prijzen in de 5 cijfers maar ook daaronder die met ladingen vol hier heen komen en daar zit echt kwaliteitsverschil in. De echt goede brave Ieren, vaak ID's koop je niet voor bedragen onder de 10.000.

Wat Elisa zegt klopt wel deels, in die zin dat als het jachtpaarden zijn (geweest) ze idd vaak alleen lekker rechtuit gereden zijn en de dressuurmatige basis ontbreekt. Betekent niet dat ze het niet alsnog kunnen leren natuurlijk....

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 17:36

marije1109 schreef:

Toch ging het kriebelen.

Als je een paard zoekt waar je vooral mee naar buiten kan die betrouwbaar is en je lichaam werkt niet altijd even goed mee, is dan een compleet andere richting dan geen idee? Een brave piny waar je mee zou kunnen mennen? Je woon heel dichtbij mij in de buurt aan je emmeloord verhaal en profiel te zien. Dus mocht je eens willen proberen te mennen ben je welkom. :)
Een brave pony voor de wagen is ook wel lastig maar ik denk dat je daar eerder een match voor vind met een kleiner budget dan een grote. Moet mennen je wel liggen uiteraard. Ik mis het rijden maar mij lichaam er een stuk blijer met mij nu ik 3x in de week men ipv rijden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 17:37

Ik zal m'n ogen en oren eens open houden voor je marije
Ik heb zelf niet echt iets te koop maar verwacht dat we volgend jaar wel er iets bij willen hebben als ons veulen een merrie is :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:59

Wij gaan morgen kijken bij een jong dier := Echt iets anders dan we eigenlijk zochten, maar ook wel weer typisch en alles lijkt te kloppen. Vandaag ook bij een stal wezen kijken waar we welkom zijn, echt heel fijn.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:08

Ik zie net een bonte voorbij komen tinker x Fries van 3,5. Nog niet actief in de verkoop volgens mij. Stuur maar pb bij interesse, dan geef ik het adres door.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:43

Ik ken een niet al te groot braaf leerpaard tot Z dressuur.
En een brave ongecomplieerde PRE. Beide paarden zijn rond 12 jaar oud.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:27

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:29

Ehm dat is een 2 jarige IJslander. Die gaat toch nooit de 1.65m stokmaat bereiken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:30

Ineke2 schreef:
Ehm dat is een 2 jarige IJslander. Die gaat toch nooit de 1.65m stokmaat bereiken?

Als je niet verder leest dan de zin lang is, mis je een hoop.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:33

Je stuurt een advertentie van een ijslander, terwijl er een paard van minimaal 1,65 gezocht wordt vanwege eigen lengte. Nee, ik ben het er echt niet mee eens dat dat zogenaamd makkelijk kan, dat het gedaan wordt is wat anders. En 1 die nog niet gereden is, terwijl diegene een paard zoekt wat braaf te rijden is door beperking van haar kant...

Nee, ik zie echt niet in hoe je dit ineens een goede match vindt, terwijl het enige waar hij aan voldoet is dat het een vos is. Opvoeding gaat karakter ook niet veranderen trouwens. Sommige karakters gaan zelfs perfect opgevoed niet bij je passen, andere zelfs met een matige opvoeding nog wel. En een onbeleerde heb je dus 0 ideeën over hoe ze onder het zadel gaan worden. Of dat wel past en hoeveel training het vergt tot ze op het niveau zijn zowel dressuurmatig als recreatie. En of je dat wel kan...
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-11-22 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:43

ikke schreef:
Ineke2 schreef:

Als je niet verder leest dan de zin lang is, mis je een hoop.....

Het stukje na de zin tot uw orders heb je later toegevoegd.
Maar alsnog sluit die advertentie naar mijns inziens niet aan. Ze zoekt een braaf gereden paard met minimale stokmaat.

Een jonkie moet je zelf verder opvoeden en beleren etc daar moet je maar zin in hebben. Een jonkie onder het zadel beleren kost veel tijd en geld als je dat zelf niet kunt of wilt.

Ik zie op Facebook net trouwens dat hij verkocht is.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 12-11-22 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:45

En het moet alsnog wel het type zijn wat fijn is voor je. Dat is ook nogal een gok, helemaal als je een beperking hebt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:47

MyWishMax schreef:
En het moet alsnog wel het type zijn wat fijn is voor je. Dat is ook nogal een gok, helemaal als je een beperking hebt.

Lang geleden heb ik die gok een keer genomen en dat is goed gekomen met heel veel incasseringsvermogen vanuit mijn kant :')

Marije is nu gewoon toe aan een braaf gezond paard waar ze direct mee aan de slag kan. Na alle ellende die ze al heeft meegemaakt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:53

Dat geloof ik graag :')

En als ik het verhaal zo lees heeft zij al genoeg geïncasseerd, op een andere manier helaas, dus idd gewoon een braaf gezond dier waar ze meteen op weg kan rijden. Die moet te vinden zijn, maar doodzonde dat budget zo gekrompen is door alles...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:37

Ik hoop dan toch dat Marije intelligenter is dan de rest en snapt dat die advertentie niet specifiek bedoelt is maar als mind-turner om iets totaal anders te overwegen.

Er zijn best wat fokrichtingen en rassen die beduidend beter dan het KWPN hebben begrepen dat je paarden moet fokken voor een brede(re) doelgroep.....