Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:49

HorsePassion schreef:
Weet je wat mij wel opvalt.
Dat de wolven in de dierentuin in Rhenen veel schuwer zijn dat de wolven die hier nu rondlopen.
En in de dierentuin zien die wolven constant mensen en kinderen door hun verblijf in het berenbos rondlopen. En toch blijven ze schuw en op afstand.
Zouden de wolven die hier momenteel vrij in de natuur rondlopen dan toch geen echte wolven zijn?

Komt denk ik oa door de beren in hetzelfde verblijf.

Dreamboy

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:00

Petitie getekend

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:03

HorsePassion schreef:
Dat de wolven in de dierentuin in Rhenen veel schuwer zijn dat de wolven die hier nu rondlopen.
En in de dierentuin zien die wolven constant mensen en kinderen door hun verblijf in het berenbos rondlopen. En toch blijven ze schuw en op afstand.
Zouden de wolven die hier momenteel vrij in de natuur rondlopen dan toch geen echte wolven zijn?

Je ziet daar waar de wolf steeds minder natuur heeft zich ook op een gegeven moment aanpast . Net zoals coyotes en beren en andere dieren die dan naar de bebouwing trekken.
En een terug een echt mega pack wolven in Siberie die naar een dorp trokken

Tevens zie je ook in het natuutlijke gedrag dat een wolf de situatie bekijkt. Als steeds de bevestiging er is dat je dichtbij kan komen, zonder dat je wordt aangevallen.
De mens gedraagt zich dan ook steeds meer als eem soort v prooidier.

Er zijn uitzonderingen zoals Romeo de vriendelijke wolf maar dat is echt een uitzondering.
Want er zijn wolven die honden juist aantrekken door eerst speelbewegingen te maken.

Maar het is aangetoond dat er in de populatie dna is aangetroffen wat er op wijst dat de wolf niet geheel zuiver is als soort
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23056315/
Er zijn meer onderzoeken maar expres een onderzoek uit 2012 erbij. Dat er over gaat dat de wolf bedreigd worst als soort door de kruissingen met honden.

En ook een meer recent artikel dat dit juist een ontwikkeling is die de biodiversiteit bedreigd https://www.uniroma1.it/en/notizia/wolf ... odiversity

Recente bekende gevallen zijn er ook;
Vlakbij Rome was de pack leider een zwarte wolf waarvan 1 vd ouders een hond was.

In bijvoorbeeld Italie zal het percentage dat niet zuiver is hoger zijn. Omdat er meer loslopende honden zijn. En in sommige delen mensen hun honden niet steriliseren ivm katholieke overtuigingen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:49

zo'n 150 jaar geleden werd in nederland de laatste wolf afgeschoten, en dat was goed, wij kunnen prima zonder wolven, maar waarom dan teruggehaald? wat is de opzet? ik snap het niet

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:06

mysa schreef:
Dat is zo. Ik hoop er ook nooit 12 tegelijk tegen te komen. (zou in theorie best kunnen hier.)

13 welpjes geboren dit jaar op de Veluwe dus ja dat is indd mogelijk :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:18

Fijn dat jullie tekenen! De petitie is gemaakt voor Drenthe maar neemt de rest van Nederland ook mee hoor!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:18

De wolf is niet teruggehaald, de EU en daarmee beschermde gebied voor beschermde soorten (waaronder de wolf) is uitgebreid waardoor de wolven via de Karpaten en Polen konden uitbreiden naar Dld en ons.
Ik vind de hetze die er ontstaat en de sfeer waarin gepraat wordt maar niks en de petitie teken ik zeker niet.
In de wet is eea al goed afgebakend. Zolang in Drenthe niet wordt bewezen dat wolfwerende maatregelen onvoldoende werken, omdat er onvoldoende wordt meegewerkt aan de inzet van wolfwerende maatregelen, blijft het zoals het nu gaat.
Het punt is dat wolven door de juiste maatregelen te nemen ahw geconditioneerd worden op ‘vee is onprettig om te eten’ (want schok of wat dan ook). Waardoor de focus op wild komt te liggen en de jongen dat jagen op wild en de aversie tegen vee ook weer overnemen van de ouder dieren.
Pas als helemaal bewezen zou worden dat dit in de praktijk niet werkt kan je denken over andere maatregelen. Maar het beste is mee te werken aan de maatregelen. Want jacht, dat is ten eerste moeilijk uitvoerbaar, ten tweede gevaarlijk omdat het onrust geeft en kans op een gewonde wolf of ontheemde dieren die juist weer onwenselijk gedrag gaan laten zien. En ten derde, dan blijven er telkens weer nieuwe wolven komen die weer opnieuw middels hekwerk en alles moeten leren van de schapen af te blijven.
De wolf en de angst voor de wolf wordt imo wat groter gemaakt dan nodig is. En dat vind ik jammer. Er gaat nu weer een lezing niet door omdat het te onveilig voelt wegens aangekondigde protesten..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:29

rien10 schreef:
Maar dat was niet mijn vraag.

Ik begreep dat men juist aan het uitzoeken was of de wolf was uitgezet zodat ze op diegeen schade konden verhalen.
Maar dat is al ff geleden dat ik dat gelezen had

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:30

marigold vertel me eens hoe het kan dat de eerste wolven die de grens over liepen, DNA getest zijn en gechipt ?? ze hebben zelfs namen

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:33

Wat een onzin .@marigold

Er is geen een gemeente die mee werkt aan het plaatsen van wolfwerende rasters kilometers lang langs al je weiand. Of het mogen bouwen van deugdelijke schuilstallen in buitengebied.

En goed die wolf leert dus maar geen vee te pakken want dat staat beschermd maar ik en mijn kinderen en kleinki deren in het bos dan? Ook maar een groot hek eromheen. ?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:45

Marigold schreef:
Er gaat nu weer een lezing niet door omdat het te onveilig voelt wegens aangekondigde protesten..

Serieus???
En wat voor gevoel denk je dat er speelt onder de mensen die er volgens jou een zogenaamde hetze van maken dan?

Jij zegt dus eigenlijk: zet een "wolfwerend" hek neer en experimenteer maar of het gaat werken.

Als de populatie wolven groeit en het wild wat ze dan volgens jou pakken slinkt als al het vee achter wolwerende hekken staat. Wat denk je dat er dan gaat gebeuren? Die beesten willen toch te vreten hebben. Dus pakken ze alsnog weer het vee.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/150740 ... iet-bekend

Deze link even bijgevoegd. Beetje jammer dat als er word gevraagd naar de bedreigingen ze dit niet door willen geven. En dat meneer van de film begint over zijn broodwinning. Wat denk je van die boeren die hun vee opgevreten zien worden...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:40

Ik kreeg gisteren een mailtje binnen van Gallagher over de wolfwerende hekwerken die zij aanbieden.
https://www.gallagher.eu/nl_nl/wolven-verjagen
Ik wijs de permanente afrastering niet af, misschien voor mijn huidige omheining. Vind het alleen zo sneu voor de andere dieren die wellicht tegen het stroomdraad aan lopen. Mijn hond en katten bijvoorbeeld, maar ook het nodige wild wat anders wel in de door mijn weilanden en paddocks kan en mag.

Als er hier 12 wolven rondlopen dan heb je denk ik geen keus natuurlijk. Maar ik vind het niet de meest fijne oplossing en daarbij ook nog onzeker of het voldoende helpend is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:52

Marigold schreef:
Het punt is dat wolven door de juiste maatregelen te nemen ahw geconditioneerd worden op ‘vee is onprettig om te eten’ (want schok of wat dan ook). Waardoor de focus op wild komt te liggen en de jongen dat jagen op wild en de aversie tegen vee ook weer overnemen van de ouder dieren.

Helpt dat dan volgens jou als jij als enige schapenhpuder/veehouder dit soort hekken plaatst. Je zegt conditionering. Een wolf kan er dus nog zeker overheen als hij dat wil. Helpt het dan wanneer alleen jpuw weiland deze hekken heeft? Of is dat juist een voordeel volgens jou. Zoals een inbreker die naar de buren gaat wanneer jouw huis over goed hang en sluitwerk beschikt.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 28-10-22 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:57

jolandje schreef:
marigold vertel me eens hoe het kan dat de eerste wolven die de grens over liepen, DNA getest zijn en gechipt ?? ze hebben zelfs namen

Dus bij de grens riepen ze "hallo, ik ben Joep"?
Hoe weet je nou of een dier DNA getest is? Chippen kan je achter komen. Maar of er ooit een DNA test gedaan is op het dier en of het een naam heeft kan ik echt niet zien hoor.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:21

Ik geloof ook niet zo erg dat wolven zich laten heropvoeden. Misschien conditioneren op negatieve associaties met een dikke klap stroom door hun donder, maar ik heb ook al aardig wat beelden gezien van andere dieren die vast zaten in een wolfwerend hek met stroom en die overleven dat vaak niet. Moeten we dat dan maar accepteren als collateral damage? Bovendien geven we het wild ook geen eerlijke kans ( vooropgesteld dat ze dat überhaupt al hebben) om aan de wolf te ontsnappen als we het land nog verder verpostzegelen met al die hekken.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:36

Ook Gallagher adviseert minimaal 1.20 hoogte. Dat springt de gemiddelde herder op zijn gemak. Laat staan een gemotiveerde hongerige wolf.
Dat is dan toch niet wolfwerend?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:38

Ze zeggen dat de wolf daar geen energie aan wil verspillen. En daarom niet snel springt. Tuurlijk 8)7
Laatst bijgewerkt door FrNo op 28-10-22 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:38

Het valt me op dat het de laatste week erg rustig is met meldingen in Drenthe. Af en toe een zichtmelding maar, gelukkig, geen meldingen van aangevallen dieren. Of wordt er gewoon niet meer gemeldt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:41

Hannanas schreef:
HorsePassion schreef:

Komt denk ik oa door de beren in hetzelfde verblijf.

Klopt ze hebben echt hun eigen stukje in het Berenbos en komen niet daar waar de beren het meest zitten.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:50

jolandje schreef:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:52

Bloemetje75 schreef:
Ook Gallagher adviseert minimaal 1.20 hoogte. Dat springt de gemiddelde herder op zijn gemak. Laat staan een gemotiveerde hongerige wolf.
Dat is dan toch niet wolfwerend?

Nou dat was mijn gedachte ook.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:52

FrNo schreef:
Ze zeggen dat de wolf daar geen energie aan wil verspillen. En daarom niet snel springt. Tuurlijk 8)7

Idd nu misschien nog niet maar wolf populatie groeit gigantisch en wild populatie daalt nog sneller...het moment dat wolven moeite gaan doen voor hun eten komt vlot dichterbij

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:55

rien10 schreef:
Een vraag aan de juristen hier.
Stel dat ik schade heb geleden door (bewezen ) toedoen van de wolf. Kan ik dan een zaak beginnen tegen Staatsbosbeheer/de provincie/de overheid wegens het nalaten van goede zorg of iets dergelijks? Je zou het toch doen om aandacht en de Ernst van de zaak onder de mensen te krijgen.

Ik ben geen jurist. Je kan niets. Bepaalde schade woedt vergoed vanuit de overheid omdat ze willen sussen. De wolf is geen eigendom van...dus kan op die wijze geen schade verhaald worden.
Wel is idd andersom mogelijk. Jou dieren, jou verantwoordelijkheid en jij moet ze veiligheid garanderen maarrrrrr tot in hoeverre? De wolf werende regels zijn een lachertje en wat 99 procent zeker afdoende werkt zoals in dierentuinen is verboden....blijft gewoon klote situatie als je weide dieren hebt in wolven gebied

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:06

rien10 schreef:
jolandje schreef:

Dus bij de grens riepen ze "hallo, ik ben Joep"?
Hoe weet je nou of een dier DNA getest is? Chippen kan je achter komen. Maar of er ooit een DNA test gedaan is op het dier en of het een naam heeft kan ik echt niet zien hoor.

In België wordt van aangereden wolven een DNA staal genomen om te kijken over welke wolf het gaat.
Dus voor ze hier kwamen (of losgelaten werden) is dat reeds gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:34

Jessix schreef:
Ik kreeg gisteren een mailtje binnen van Gallagher over de wolfwerende hekwerken die zij aanbieden.
https://www.gallagher.eu/nl_nl/wolven-verjagen
.

Ik heb ook eens zitten kijken vmen zou het de moeite wel waard vinden. Zeker als het wordt gesubsidieerd. Echter is deze omheining maar 1.20 hoog en dat blijkt niet hoog genoeg te zijn toch?
Het volgende probleem is dat ik in een natura2000 gebied zit, waar de omheining niet hoger mag dan 1m. Ga toch eens met de gemeente bellen dan..

Edit; meteen een belafspraak ingepland voor maandag :+ .
Ben benieuwd!