Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:45

Auuuu tandproblemen zijn ellendig, sterkte MirandaMalik :(:)

Wat een brave Syd! *\o/* En wat gaan jullie daar netjes rond zo op vreemd terrein zeg, super +:)+ Gefeliciteerd met het mooie nieuwe zadel :D

Hier alweer op een roze wolk, we hebben vanavond zo super fijn gelest <3 Toppaard deed keihard haar best en was superbraaf, ze liep zo fijn te sjouwen <3 Uurtje later deed olle moeke Miep niks anders dan kaboutertjes zoeken in de bak, Pinda is gewoon braver dan haar moeke :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 22:28

Waauw candalisa wat een prachtig zadel! En zo braaf :wow: Zelfs ik schrok van die knal in het begin maar jullie gingen lekker door :D

Vientje, hier is dat ook zo hoor. De jongste is koeler dan de oudste haha

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 16:46

Ik heb op dat briefje geen reactie meer gekregen maar wel van een andere manege in de buurt. Ik mag de piste huren en mijn eigen instructrice meenemen :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:29

Super Granoek!

Candalisa mooi zadel, hopelijk kun je er lang mee doen, het blijft ook altijd wel wat waard zo'n zadel.
En superbraaf paarrd!

Pinda is ook al zo'n topknol!
Maar hoe ouder hoe gekker he! :P

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:04

Wat fijn Granoek *\o/*

Ja inderdaad, hoe ouder hoe gekker klopt wel :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:53

We zijn weer met een nieuwe kilometerchallenge begonnen! We hebben tot en met 30 juni de tijd om 771 kilometer te rijden/wandel/naast de fiets mee.

Vandaag begonnen en 19 kilometer gedaan. Ik doe dan een combinatie van er naast lopen en rijden,voornamelijk stappen. Was dit keer samen met twee stalgenoten, dus ook lekker gekletst.

Was heerlijk weer voor een ritje!
Joya heeft de hele rit voorop, of achter mij, gelopen. Stond geen enkele keer achterste voren en we zijn rijdend langs de (borstel) skibaan gegaan. Ben helemaal trots op ons :D

Afbeelding

Afbeelding

Granoek

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 20:20

WoW 771! Krijg spontaan al pijn aan mijn billen haha. Mooi doel wel!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:41

Heerlijk Fransje, super zo!
Succes, met dit weer is het goed te doen. :))

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:26

Jeetje Fransje wat een afstand! Is dat een persoonlijk doel of doe je dat via een uitdaging app?

Granoek wat fijn zeg!

Wij hebben vandaag voor de 2de keer gereden met ons nieuwe zadel. Opstappen is gelukkig geen ding meer en merk dat ik lamgzaam wat meer kracht daarbij begin te krijgen.
Ik moest er vandaag ontzettend hard aan werken eerst veel gestapt en los gewerkt dit gaat super ze maakt zich mooi rond en geeft netjes na. Alleen de draf linksom is wel een beetje dramatisch ze komt ontzettend terug en blijft bijna op de plaats. Als ik haar durf aan te pakken dan is het gedrag over maar dan slaat het onzekerheid toch wel weer toe en gaat ze lopen drallen met huppeltjes en staat ze liever stil. Merk dat ze dit doet als ze het wat moeilijker vind en heel goed weet dat ik haar dan niet doorvraag. Morgen nog maar proberen en eind van de maand hebben we weer les gepland.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 22:47

Candalisa moeilijk hoor, ik had er eentje die dan stil bleef staan en gewoon niét meer ging. Dexter met zijn volle 950kg op de handrem. Als hij het moeilijk vond en op den duur dus ook als hij geen zin meer had..

Jullie hadden wel een lekker zonnetje precies, hier zag het er hele dag zo uit
Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:54

Hi y'all :wave:
Ik ben er ook weer. Heb braaf meegelezen maar weinig te melden dus ik zat even onder de "groteboktmeeleessteen".

Sow Fransje, dat is een mooi doel en met wandelen/fietsen naast Joya blijf je zelf ook lekker fit +:)+

Granoek, oei dat zal inderdaad schrikken zijn geweest. Ik kende ook een paard die dat had. Is vaak echt een jonge paarden kwaal. Die zijn nog vaak wat slap achter en dan schiet de knieschijf verkeerd. Fijn dat je nu een piste hebt gevonden waar je aan het werk kunt met Duke +:)+

Vientje en Pinda ook weer lekker aan het rijden!

PL, op de valreep van het jaar nog een maandje training gepakt. Nu weer lekker zelf aan de gang. Was het nog steeds dat galop akkefietje waar jullie last van hadden? Mss heb je het al gezegd maar heb ik dat gemist :o

Hier gaat het ook best lekker eigenlijk. Rudi gaat nu zo goed zitten in de stop dat we gaan beginnen met babysliders/plates, oftewel, een ijzertje achter zodat hij kan glijden en zichzelf niet bezeerd.
Ik hoop dat hij ze voor de 23e heeft want dan hebben we weer les *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:07

Hoe gaat het nu met je kaak, MirandaMalik?

Mooi zadel, Candalisa! Hopelijk heb je hier meer geluk mee :j
Wel "winstpunten" voor jullie omdat het zo goed ging.

Vientje, zit ook in een goede flow met Pinda!

Fijn dat je een bak het gevonden om te trainen, Granoek.

Wat gaan jullie goed, Noisy. Met de plates straks trainen richting sliding?

Die 771 kilometer is een uitdaging in van een endurance-Facebookgroep. Was afgelopen jaar ook omdat wedstrijden natuurlijk niet, of nauwelijks, door gingen.
De eerste 24 kilometer hebben we dit weekend gemaakt, 19 zaterdag en gisteren 5 kilometer gewandeld. :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 09:53

Gaaf noisy! Gaat snel bij jullie! Hij glimt ook zo mooi :D

FransJa, het is wel een mooie motivatie natuurlijk! Ik zou het denk ik ook heel slecht bijhouden (vergeten noteren enzo)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:25

Fransje jee wat leuk zeg! Zal voor ons een beetje lastig worden met alleen in de bak rond tuffen
Al heb ik steeds meer het idee dat syd het buiten rijden echt leuk zal vinden.

Gister weer even opgestapt en gelukkig ging het beter. Ik merk wel dat ze in de zwaardere stukken van de bak wel nukkig doet omdat ze dan harder moet werken maar ik was nu redelijk op tijd met doorpakken dus ze deed het wel.
Beetje gespeeld met het stoppen en achteruit ze gaat al mooi naar beneden en gaat al netjes achteruit zonder druk op de teugels!
Afbeelding
Ik probeerde dr champagne glans op de foto te zetten maar komt helaas niet zo mooi tot zn recht.

Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:22

Jeetje Fransje, ambitieus!! Maar met zulke uitzichten vast vol te houden, mooie plaatjes weer! Dappere Joya :j

Lekker doorsleutelen zo Candalisa +:)+ Je bent goed bezig met de hobbeltjes oplossen en zo te lezen krijg je daar ook eer van je werk bij :) Knappe Syd! Wat hebben die Quarters toch altijd een billen he :))

Wel een sfeervol plaatje Granoek :)

Vet stoer Noisy 8-) De plaatjes zien er mooi ontspannen uit samen!

Na onze enorme up van de afgelopen weken hadden we zaterdag een down, Pinda had voor het eerst in haar leven serieuze spierpijn nadat ze vrijdagavond zich het vuur uit de sloffen had gelopen aan de longe omdat ze fris was- en dan is ze dus blijkbaar niet grappig := Het is wel een beetje een mietje wat dat betreft, aldus instructrice :P Gelukkig was zij erbij, dus we hebben samen uitgepuzzeld wat het probleem was en Pinda wat geholpen met haar verzuring eruit te bewegen (en duidelijk gemaakt dat staken echt echt echt niet mag := ), wel een leerzaam dagje geweest voor ons allebei. Gisteren gewandeld en vandaag mag ze weer Shetpesten, morgen eens zien wat ze onder het zadel doet.

Wel zaterdag nog een onverwacht tof iets meegemaakt: was met Miep aan het wandelen met een stalgenootje met haar paard, die wilde met een brave erbij gaan oefenen met het spoor dus olle moeke mocht het goede voorbeeld geven. Op de terugweg vraagt een meneer met een toeter van een fototoestel spontaan of hij wat foto's van ons mocht maken, wij dachten och waarom niet gewoon paar leuke kiekjes, we zien er niet uit- ongepoetst in ons winterkloffie, ik in mijn charmante zuurstokroze megajas met muts en afgevroren neus....komen er toch vet gave foto's uit :oo :oo Hij komt binnenkort een keer op stal terug, woont zowaar om de hoek :D Dan is Pinda ook aan de beurt 8-)

Afbeelding

Afbeelding

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:00

Sterkte met de tandpijn Miranda, hopelijk is het intussen al wat beter. :(:)

Mooi zadel Candalisa <3 Hopen deze keer wat meer geluk.

Wat goed Granoek!

Dat zijn toch serieuze afstanden Fransje :=

Knappe Rudi is er ook weer zag ik <3

Pinda met spierpijn :Y) Wat een mooie foto's met Miep <3

Er komt 22/01 iemand langs voor een Kent&Masters zadel voor Marie _/-\o_ Maar het doorrijden gaat niet vlekkeloos... Ik probeer minstens 1x per week te gaan kijken. Nu examens dus even druk. Marie heeft mijn instructrice er niet een, niet twee maar al drie keer afgegooid op de afgelopen 2 weken. Ze heeft telkens helemaal uit het niets iets gezien, verschiet en draait haar vervolgens weer 180 graden om waardoor het haast onmogelijk is om te blijven zitten. Na een tijdje loopt ze iedere keer weer goed, maar het duurt echt lang voor je haar ontspannen over haar rug heen hebt. Ik heb ook soms de indruk dat onze piste wat te klein is. Ik kijk er persoonlijk echt niet uit om er weer op te kruipen -O- Zit wel een beetje met mijn handen in het haar. Maar hopelijk is het echt gewoon een fase. Binnenkort gaan we nog een keer samen op verplaatsing rijden bij een andere instructrice.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:58

Fijn dat het steeds beter gaat, Candalisa :)

Dat is een leuke verrassing zo ineens van die mooie foto's Vientje!
Pinda zo fanatiek geweest dat ze het met spierpijn moest bekopen.

Hopelijk past het zadel, CL.
Jammer dat het allemaal niet zo voorspoedig gaat met Marie. -O- :(:)
Weet je 100% zeker dat er ook niet iets pijn doet waardoor ze uit het niets zo reactief is?
Misschien een week op Metacam zetten om te zien of het verschil maakt.
Het kan karakter zijn maar dat hoeft het niet per definitie te zijn.

Wat betreft die kilometers, dat valt allemaal wel mee hoor is niet heel ver. Wil in juni afsluiten met 40 kilometer maar daar moeten we nog naar toe trainen. De challenge is een mooie opbouw daar naar toe.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:58

Hè CL, wat jammer dat het zo moeizaam gaat nog met Marie. Is het idee dat ze haar er bewust afgooit, of is ze gewoon zo vlug en reactief op dingen van buitenaf dat instructrice het niet uitzit en er bijna per ongeluk dan afrolt? En is ze standaard vrij gespannen onder het rijden of lees ik dat verkeerd tussen de regels door? Hoop dat het inderdaad maar een fase is, niet leuk :(:)

Het klinkt toch echt als een flinke kluif Fransje, ik vind het stoer :D Leuk zo'n challenge!

Mevrouw Pinda heeft gisteren goed gegymnastiekt, ik heb een minuut of 5 in het midden van de bak gestaan terwijl ze in uitgestrekte galop plat door de bochten steeds kwam langsstuiven :7 Ze had gisteravond iig duidelijk geen spierpijn meer :)) Als het weer een beetje meewerkt vanavond weer onder het zadel aan het werk, eens zien hoe het nu gaat. Alle paarden zijn de laatste dagen knetter bij ons, zal het weer wel zijn...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:54

Ja ik ben eigenlijk wel 100% zeker dat er niks pijn doet, ze is gecontroleerd door de osteopaat een paar weken terug, ze is recent bij de dierenarts en bij de tandarts geweest, loopt zo zuiver als wat, staat mooi te blinken, dus met andere woorden ook echt geen reden om zoiets te denken, het is ook Totilasbloed, die hebben allemaal héél véél energie... Ik heb haar ook binnenstebuiten laten keren voor ik ze kocht. Maar Marie is toch echt altijd een schrikkerig paard geweest al vanaf het begin. Maar bij het zadelmak maken was ze naar onze verbazing echt heel chill. Nu komt dat karakter van in het begin terug een beetje boven water. Ze doet het ook echt niet om 'gemeen' te zijn, het is gewoon een ongelofelijk snel en flexibel paard := Even schrikken eindigt dus gewoon heel snel op de grond omdat ze zich zo snel en behendig omdraait.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:50

CL het klinkt mij heel bekend in de oren. Syd precies zo echt een karaktertje maar met zadelmak maken op stappen en weg rijden pas toen ze even aan het werk was kwamen de puber dingetjes, heb je evt iets kwa supplement geprobeerd ik meen me te herinneren van wel? Pure magnesium bv of een stress mix. En van te voren longeren dat ze eerst even de gekkigheid eruit kan gooien en het scherpe randje eraf is?
Anders zou ik mss een maand intern training aanraden bij iemand die ongeacht wat voor gekke dingen die ze doet blijft plakken in het zadel want nu heeft ze het wel een aantal keer voor elkaar gekregen.

Vientje ow dat is minder maar wel fijn dat je weet wat het is.
Die foto’s zijn wel erg tof!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:57

candalisa schreef:
CL het klinkt mij heel bekend in de oren. Syd precies zo echt een karaktertje maar met zadelmak maken op stappen en weg rijden pas toen ze even aan het werk was kwamen de puber dingetjes, heb je evt iets kwa supplement geprobeerd ik meen me te herinneren van wel? Pure magnesium bv of een stress mix. En van te voren longeren dat ze eerst even de gekkigheid eruit kan gooien en het scherpe randje eraf is?
Anders zou ik mss een maand intern training aanraden bij iemand die ongeacht wat voor gekke dingen die ze doet blijft plakken in het zadel want nu heeft ze het wel een aantal keer voor elkaar gekregen.

Hoe ze nu is dachten wij idd ook dat ze ging zijn met zadelmak maken, maar toen was ze echt heel braaf... Wij hebben idd de eerste maanden toen ik ze had iets tegen de stress gegeven omdat ze zo verschrikkelijk was met binnen en buiten zetten, kan me nu even niet herinneren wat dat was maar was idd iets met magnesium, heb daar alleen echt bijna niks van verschil mee gemerkt. Ik hoop dat ik naarmate van deze en volgende week nog wat verbetering kan merken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:34

Dat flexibel zijn zal haar schrikkerigheid ook geen goed is. Daardoor zal ze ook fysiek minder stabiel en problemen hebben met haar balans. Dat lost ze dan op met snelheid.

Misschien heeft ze ook gewoon meer tijd nodig? Ze is erg jeugdig, toch?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:26

fransje23 schreef:
Dat flexibel zijn zal haar schrikkerigheid ook geen goed is. Daardoor zal ze ook fysiek minder stabiel en problemen hebben met haar balans. Dat lost ze dan op met snelheid.

Misschien heeft ze ook gewoon meer tijd nodig? Ze is erg jeugdig, toch?

Nee ze heeft inderdaad wat moeite met haar balans vinden. Die dingen gebeuren helaas dus altijd in de eerste 10 minuten bij het instappen, tijdens het draven houdt ze meestal flink haar hoofd bij de les.

Ik denk dat inderdaad alles een beetje langer gaat duren bij Marie, wat ik op zich niet zo erg vind. Ik wil er eigenlijk volgende week terug op om te kijken of ze dit ook bij mij doet, maar ik kan het risico van te vallen gewoon niet meer nemen... 1 klap op mijn schouder is al genoeg om alles terug te laten scheuren, of erger, breken... :=

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:29

En wat gebeurt er als je bijv. aan de hand/dubbele longe losstapt en dan onder het zadel na een rondje meteen aandraaft? Balans in stap is echt een dingetje voor veel jonge paarden. Hier had Pinda in het begin enorm veel last met haar balans in stap onder het zadel, draf was meteen al makkelijker qua balans en ging vlotter dus had ze haar koppie ook beter bij waardoor ze geen intrinsieke spanning opbouwde. Dat klinkt dus wel herkenbaar met wat jij schrijft over Marie. Pinda kon met vrijwel meteen aandraven zo dan fijner in werkmodus gaan/blijven en evt. spanning afvloeien, en na een tijdje drafwerk haar fijn voor mekaar te hebben kon ik dan aan de stap gaan werken. Op een gegeven moment ging dat als vanzelf werken als rustpauze in trainingen en was de spanning in stap verleden tijd.
Pas na een maand of 2 onder het zadel was die echt toe aan goed stapwerk en kon dat vervolgens in het begin van de training nuttig meegepakt worden.

Weet niet of je er wat aan hebt maar allicht het proberen waard :)

Hier gisteren gereden, Pinda leek weer als vanouds :) Rustig aan gedaan en veel kunnen belonen want ze deed echt weer haar best, vanavond of morgen verder kijken :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:12

Bedankt voor de tip Vientje, ik ga het eens bespreken met de instructrice. Ik had ook al gedacht om iets van een extra hulp te gebruiken, maar ik heb daar eerlijk gezegd te weinig verstand van omdat ik veel hulpmiddelen nog nooit gebruikt heb. Het ding is vooral ook wel dat als het aan Marie ligt ze meteen vertrekt en dan onder je weg loopt. We proberen daarom dus altijd eerst in stap een juist tempo aan te geven, dan pas mag ze draven. Vanaf ze draaft is het inderdaad dat ze niet meer verschiet, of toch niet zo erg meer. De voorkant van de piste blijft altijd wel een beetje eng...

Dit zijn nog wat fotootjes met instructrice van vorige week.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fijn dat het met Pinda terug helemaal oké is. :) Morgen voorspellen ze hier sneeuw, bij jullie al sneeuw gevallen?