Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:21

Promisse schreef:
Iemand hier zei toch dat er wat bijgekomen was bij de laatste modules van Rien? Ik heb module 4 bekeken maar zie niks nieuws. Ook nog steeds geen werkboek.

Dat was ik. Ik dacht werkelijk iets nieuws te zien maar bleek toch niet zo te zijn :( .

Leuk paard, Iriscope!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:28

mirjamalvaro schreef:
Vraagje.
Er rijden nu wat andere mensen op de jonge pony's om ze daaraan te laten wennen.
Nu is een van die jonkies echter opeens heel onrustig in de aanleuning nadat er dus paar keer vreemden op hebben gezeten.
Ik kan hem nog wel fijn op lengte rijden en mijn hand laten volgen en tempo is mooi rustig, maar daarin is hij dus best onrustig, dan weer dieper dan weer minder diep etc. Zou ik dit het beste kunnen oplossen door meer te ondersteunen met mijn been en dan van voor weer op te vangen?

Ik zou dit eerder gewoon negeren en niet nog meer van hem vragen, daardoor krijg je waarschijnlijk alleen maar meer onzekerheid. Als een jonkie zo reageert op verschillende ruiters, dan zou ik weer een stapje terug doen en kijken of er een vaste ruiter op kan. Dat diep en omhoog komen is een stukje zoeken in balans in combi met onzekerheid.

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:06

Dank je Nelleke :)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:43

mirjamalvaro schreef:
Vraagje.
Er rijden nu wat andere mensen op de jonge pony's om ze daaraan te laten wennen.
Nu is een van die jonkies echter opeens heel onrustig in de aanleuning nadat er dus paar keer vreemden op hebben gezeten.
Ik kan hem nog wel fijn op lengte rijden en mijn hand laten volgen en tempo is mooi rustig, maar daarin is hij dus best onrustig, dan weer dieper dan weer minder diep etc. Zou ik dit het beste kunnen oplossen door meer te ondersteunen met mijn been en dan van voor weer op te vangen?

Ik zou de onrustige aanleuning gewoon even negeren. Gewoon rijden zoals je altijd doet. Door de verschillende ruiters is hij/zij even het vertrouwen in de hand wat kwijt. Als er nu weer één ruiter op gaat die hem vertrouwen geeft is dat zo weer weg.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:11

Dank je. Dan train ik weer rustig verder. Er zullen wel regelmatig vreemden op hun rug zitten, zijn pony's voor de verkoop. Schrok alleen een beetje hoeveel stress ze er blijkbaar van gehad hebben. :=

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:35

Ik ben het met bovenstaand eens! Gewoon zorgen dat ie fijn voorwaarts is en hem een constante stille hand bieden. Grote kans dat ie dat bij de andere ruiters juist mist of dat ze hem een andere aanleuning bieden dan hij van jou gewend is. Als jij nu gewoon een stille hand biedt, denk ik dat het zich vanzelf op gaat lossen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:30

Dank, ze zochten gelukkig wel vrij snel weer de neerwaartse hand op. En op laatst weer wat rustiger.
Dan weet ik dat ik gewoon zo verder kan.
Wel fijn om hier even te "overleggen". :')

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:44

Ja ik vind het ook altijd fijn om hier te kunnen sparren, want dat kan ik in mn omgeving helemaal niet!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:01

Trouwens nog tips om jonge pony in de juiste galop te krijgen. Galophulp snapt hij perfect, galoppeert echt heel mooi rustig aan. Maaarrr verschil tussen links en rechts? Weet dat die jonkies daar vaker moeite mee hebben, dus zal wel kwestie van geduld zijn.
Beloon hem iig uitbundig als hij goed zit. :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:45

Voorbij a of c afwenden en schouder beetje naar buiten weg laten lopen ( soort wijken maar dan alleen voorkant met teugels op zij zetten ) na paar keer als je bijna bij de hoefslag bent aangalopperen....
Mocht je nog geen lid van team by jill zijn kan ik je dat ook adviseren. Hele fijne duidelijke filmpjes

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:46

Toevoeging : dat op zij weg laten lopen doe je om de juiste buiging te krijgen op de juiste plek. Verkeerde galop komt vaak vanuit onjuiste buiging.
Dus geen overdreven stelling maar schoudercontrole en buiging zien te krijgen daar waar je been ligt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:50

Thanks, die heb ik nog niet geprobeerd.
(Van hand veranderen en dan direct aanspringen, verkeerde been lichtrijden, doorzitten, stelling naar binnen, of juist naar buiten, allemaal wel al geprobeerd. :') )

Ik ga dat van jill ook maar eens opzoeken, is dat youtube?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:25

Nee op haar eigen website. Kost 4 euro per maand maar in mijn ogen iedere euro waard!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:26

Ik vind dat van Jill ook heel leuk! 4€ per maand en je kan elke maand opzeggen. Dat is nogal een andere prijsklasse :+

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:08

Stille meelezer: Jill is echt aan te raden. Super fijne filmpjes, heel praktijkgericht en fijn geprijsd. De weekendtips van Bewust Wedstrijd Rijden op YouTube zijn ook super en gratis.

Bij verkeerd aanspringen laat ik altijd volte verkleinen, over de buitenschouder laten vallen weer vergroten en dan aanspringen. Werkt gegarandeerd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:18

Tango1979 schreef:
Stille meelezer: Jill is echt aan te raden. Super fijne filmpjes, heel praktijkgericht en fijn geprijsd. De weekendtips van Bewust Wedstrijd Rijden op YouTube zijn ook super en gratis.

Bij verkeerd aanspringen laat ik altijd volte verkleinen, over de buitenschouder laten vallen weer vergroten en dan aanspringen. Werkt gegarandeerd.

Deze oefening geeft inderdaad dezelfde buiging. Ik verwacht dat jill het op de lange zijde uitlegt omdat je dan wat voorwaartser weg kan rijden en op een volte lopen ze vaak automatisch wat meer terug. ... Dus bij een loperige zou ik de volte gebruiken en bij flegmatieke de lange zijde.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:24

Ik ga er eens mee aan de gang, kijken of dat positief uitpakt. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:16

Jonkie verkeerde galop vaak door stelling en buiging vragen, daarmee blokkeer je juist het been dat ze naar voren moeten brengen, tikje contrastelling kan goed helpen.

Bosrit ook.

Kindjes voor je jonkies denk ik best lastig, die zitten vak op verkeerde momenten aan mond of contnu, bij niet bevestigd paard echt wel probleem.. reden dat voor zulke niet volledig doorgereden jonkies je wel verduveld handig ruitertje nodig hebt en die moet je met ampje zoeken.
Vind dat jonge spul dan ook niet geschikt als kinderpony als er niet een kleine volwassene is die ze kan blijven bijrijden. Mijn kids zouden niet zo'n jonkie krijgen

Tijd geleden 1x gestart, abominabele punten, geen winstvond ik oke, maar oef... dit was dramatisch laag..
Dus gisteren was opsteker, gaat dus toch ergens iets wel goed.

Gisteren centrale keuring, 6 deelnemers, 4e plaats, maar super trots... want qua karakter is ze dus een 10 waard ondanks tekortkomingen in haar gangen.
4e met 53 punten, winnaar had er 56, rest had 8ten en 8.5ven voor gangen,we waren in goed gezelschap, Z paarden en M paarden en ook nog goede bewegers waarvan er een 1.55 groot is een andere 1.50. Maar ik ben zo trots op mijn klein maar dappere dinkie in die loeizware bak.

Afbeelding

Hoop nog van iets foto's te krijgen, losgooien liep ze ook super,maar niets gewonnen, rest loopt veel groter of met meer spectacel. Ik was blij dat ze met hoofdje laag keurig daar de baan draafde en lekker alles oprekte ipv vastzette en achtelujk ging doen. Wat ze ook kan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:40

Moeten ze bij de Fjorden op de keuring los lopen? Wist ik niet, bij de Friezen hoeft dat namelijk niet.

Mooi cijfer voor gehoorzaamheid, vind ik toch altijd belangrijker dan hoge cijfers voor de gangen.

Hier komende week onze 2de Z1 wedstrijd. We zijn nog niet echt winstpunt waardig, al zitten we er wel tegen aan. Maar het is voor ons beiden een nieuwe klasse. Dus we gaan de komende wedstrijden puur voor de ervaring.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:49

FriesWytske schreef:
Moeten ze bij de Fjorden op de keuring los lopen? Wist ik niet, bij de Friezen hoeft dat namelijk niet.

Mooi cijfer voor gehoorzaamheid, vind ik toch altijd belangrijker dan hoge cijfers voor de gangen.

Hier komende week onze 2de Z1 wedstrijd. We zijn nog niet echt winstpunt waardig, al zitten we er wel tegen aan. Maar het is voor ons beiden een nieuwe klasse. Dus we gaan de komende wedstrijden puur voor de ervaring.

Op de gewone keuringen niet, dan is alles aan de hand. En bij de centrale keuring apart onderderl los is nog maar sinds paar jaar, wel leuk.

Overigens ben ik niet echt keurigsmens en zowel huidige als vorige paard geen keurings en bewegingstoppers, maar in wat ze voor me willen doen, super toppers.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:30

Bij moeite met aangalopperen doe ik altijd een hele flauwe gebroken lijn rijden, slechts paar meter naar binnen en dan precies als je de hoefslag raakt (vlak voor de hoek) aangalopperen. Inderdaad niet te veel stelling en buiging naar binnen vragen, dan wordt het juist zwaar voor het binnen achterbeen om de 'sprong' te maken. Werkt bij slappe Friezen altijd goed, dus jonge pony's ook, denk ik ;-)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:35

Knappe Heps :+:

Hier gibg wedstrijd helaas niet goed. Tenminste losrijden was ze geweldig, in de stortregen, bleef keurig luisteren.
Helaas met de proef enge deur, zat geen bovenluik op, dus open. Maar zit dus wel een hele drukke stalgang achter met huppelende kinderen die worteltjes voerden. Dat vond ze dus echt te gek, dus iedere keer in de stop bij de deur.
Maar wel weer goed leermoment voor der.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:26

Fijn resultaat met je Fjordje zeg, Sjolvir

Mirjam, ik vind met jonge paarden de ervaring belangrijker dan het resultaat! Als ze braaf haar best deed en weer wat nieuwe dingen heeft gezien, is het gewoon een win!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:43

Ik zou ook zeggen, aanspringen in de hoek voor de lange zijde, klein beetje buitenstelling en niet doorzitten maar blijven lichtrijden Mirjam.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:56

Zeker Iris!
Jury vond het ook fijn. Werd erg blij van zijn commentaar. :D
Afbeelding