de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:21

Dat bijten is echt niet grappig! Bij mij wil ze in m'n hoofd bijten als ik benen poets. En beest is zo ontzettend flexibel dat ze met dr hoofd bij de singel kan zonder te kantelen. Ze doet dan niks en kijkt alleen maar vertrouw dr voor geen meter.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:22

Bij mij moeten ze ook luisteren, en krijgen ze dus zelfs geen vinger. Paard staat dan ook gewoon stil met op en afstappen. Omdraaien met longeren probeerde ze eerst weleens, dat levert meteen een lel met de zweep op zodra ik zie dat ze aanstalten maakt of er uberhaubt over nadenkt. Als je paard al is omgedraaid en aan kan vallen ben je mijns insziens eigenlijk al te laat.

Het eerste paard dat ooit in mijn teen probeert te bijten krijgt toch echt een schop voor zijn neus :Y)! Je paard met de hoofd naar de uitgang zetten is alleen symptoombestrijding en lost het dominantie probleem niet op.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:25

Eef_Bam, nadat ze de eerste keer beet (dan denk je wtf :? ) kreeg ze bij de volgende keer been en weer willen bijten ook een schop tegen haar neus. Toen was zij ook wel overdonderd.

En uiteraard na 1x omdraaien of op je af komen ben je meteen op scherp met je zweep bij het longeren. Maar dat betekent niet meteen dat het na 1 flinke klap afgelopen is :n

Ben al een heel eind, maar soms probeerd ze het gewoon nog.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:27

;( Dat bijten is echt niet grappig! Bij mij wil ze in m'n hoofd bijten als ik benen poets. En beest is zo ontzettend flexibel dat ze met dr hoofd bij de singel kan zonder te kantelen. Ze doet dan niks en kijkt alleen maar vertrouw dr voor geen meter.

Omdraaien doet ze niet zozeer en als ze het doet is het mijn fout dat ik voor haar kom. Aanvallen heeft ze nog niet gedaan maar wel gedreigd door met oren plat in de nek en kop naar binnen slaan. Volgens instructrice moest ze de volgende keer maar even heel duidelijk op haar plek gezet worden. Vanavond dus dat doen waardoor ze zo nijdig doet.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:28

Ja oren plat, opgetrokken neus en naar binnen komen noem ik "aanvallen"

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:34

Jeetje wat een heksen zeg!

Die van mij wil af en toe met opstappen weleens gaan lopen maar dan zet ik haar weer stil en blijft ze keurig staan. Ik vond haar al in een moeilijke fase dat ze alleen maar kop omhoog deed en wilde rennen nadat we eenmaal gegaloppeerd hadden en ze boos werd als je haar af wilde remmen.
Hier waren we met 2 weken doorheen.

Maar aanvallen en bijten tijdens het rijden/longeren heeft ze gelukkig nooit gedaan. 1 keer heeft ze mij gebeten, toen ze stond te eten en ik haar halster af wilde halen. Ik schrok daar zo van dat ik uit respons een mep heb verkocht en vanaf toen was het klaar.

Ze kan overigens wel heel lelijk kijken als ik haar een beetje plaag. :(:) Alsof ze je elk moment in stukken kan scheuren. Maar dat boze gezicht houdt ze nooit lang vol, die verandert altijd meteen in überblije gezicht wat ze kan trekken. Vind het heerlijk om af en toe een beetje te spelen met haar. Ze trekt ook graag het klittenband of de rits van mijn jas open. Heel zachtjes zit ze met haar lippen te friemelen totdat ze voelt dat ze het vastheeft en "rats!" de boel is open. Dan wacht ze tot ik de boel weer dicht doe. :')

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:37

O dat hard gaan en daarvoor tegenhouden word ze ook boos. Maar er gaan niet meer al bokkend en stijgerend de bak door :) dat heksen is al aardig er uit. Ben heel benieuwd wat voor truccendoos er nog meer komt. Ik heb nu dat ze niet wil afwenden, als je doorzet dan slaat ze kop omhoog en zwaait uit. Gooit je op 1 kant waardoor je eigenlijk buiten spel staat.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:45

oww wat het ik dan het braafste meisje van de klas als ik dat zo lees. Geen dominant gedrag, braaf stilstaan met opstijgen en poetsen heerlijk! *\o/*

Alleen de laatste paar keer wil ze met aansingelen echt bijten, maar het zadel gaat er tot 3 december niet op, omdat ze dat ze wil bijten uit pijn en daar wil ik haar niet voor straffen.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:00

ik heb t liefste meisje van de klas :P

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:44

Oei wat een heksen zeg. Lastig maar hopelijk zijn ze er snel doorheen!
Vandaag na t rijden het opstappen en stilstaan geoefend. Hij bleef nu eindelijk staan dus kon zelf opstijgen ipv dat iemand m in de houdgreep vast heeft :')

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:58

die houdgreep daar denderde ze gewoon doorheen. Mensen die iets minder oplettend waren kregen blauwe voeten. Teugels uit je handen trekken.. Zodra je je been optilde ging ze lopen. Uiteindelijk mn moeder neergezet met een zweep. 'ma hij mag geen stap naar voren zetten zo wel, geef maar een tik tegen zn borst.' eerst geprobeerd om zweep tegen borst te houden maar daar liep ze ook dwars doorheen. Uiteindelijk elke keer een tik(je) tegen dr borst als ze een stap naar voren zette. Nu staat ze met haar oortjes naar voren te wachten tot je zit. Heks :) Lastige is alleen dat beest zo ontzettend schattig kijkt en m'n zus er dus ook doodleuk in trapt. Die zette dan ook een stap naar achter toen ze dreigde aan te vallen (ze zag het ook niet als aanvallen)

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:13

peetje82 schreef:
ik heb t liefste meisje van de klas :P

Ach ja Uphills zijn de best!! *\o/*

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:38

jaaaaaaa kijk dat bedoel ik!

Nee zonder dollen, dit alles heeft ze echt nog nooit gedaan, die merrie is wel zo verschrikkelijk lief.Ze houdt gewoon echt van me <3

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:17

Haha wat een heksen. Zijn dat allemaal merrie's of zitten er ook heks-ruinen tussen?
Zulke fratsen heeft mijn ruin nog nooit uitgehaald. Draaien aan de longeerlijn heeft hij een paar keer gedaan toen we net begonnen met longeren. Enigste "nadeel" aan hem is dat hij graag het touwtje vast heeft. Hij doet er niets mee, hij houdt het tussen zijn lippen vast.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:22

Mijn ruin is boevig met opstappen! :D

Hij draait om, rent terug naar stal of rent hard achteruit. Inmiddels is zadelmaker en fysio nogmaals langs geweest, maar echt niets lichamelijk mis. Gewoon lekker stout!

Ik lees ook erg stoute merries! :=

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:33

Oei... ongehoorzame paarden hier.. ;) :+.

Gideon is nu weer braaf met opstappen en vooral wegstappen, dat is nogal een dingetje geweest. Hij ging dan stilstaan, bokken, achteruit slaan maar dat is gelukkig verleden tijd. En hij is nogal een dramkont en daarin moet ik consequent en duidelijk zijn anders neemt hij ook zijn ruimte en neem het hem eens kwalijk. Aan dekens op doen en aansingelen heeft hij een bloedje hekel dan dreigt hij er aardig op los. Ach, hij kan ook niet perfect zijn ;). Tijdens het werk is hij super braaf. Kijkt nergens naar, werkt altijd mee en heeft absoluut geen bok/stijger/omdraai/lastig zijn fratsen.

Ik heb vandaag echt weer fijn gelest, de stijgende lijn zit er goed in. Ik hoop dat we dat vast kunnen houden. We zijn bezig geweest met schakelen, overgangen, binnen hoefslag, strakke lijnen. Dat wordt steeds een beetje makkelijker en vanzelfsprekender *\o/*.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:49

Mijn tank is ook superbraaf, wel eens schrikken en/of opzij springen of een paar passen galop maar geen andere streken of rottigheid.
Met m'n gebroken voet heeft ze 13 weken stilgestaan en ik kon zo weer opstappen en wegrijden. Gisteren na 2 1/2 week niet rijden door een natte bak was ze ook braaf.
Ik ben echt blij haar wat dat betreft. :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:07

Kunnen jullie al wegrijden zonder te longeren? :7 ik voel echt nu op een puppy :') Al deed puppy best braaf. Had longeerzweep meegenomen maar ze heeft niks gedaan, wellicht dat ze het niet durfde ofzo. Wij zijn ook druk bezig met binnenhoefslag en coltes vergroten en verkleinen. Coltes pikt ze erg goed op, rechtuit gaat af en toe wat zwabberend. Vooral als ze spanning krijgt dan heb ik geen stuur meer.focus ligt ook op ontspanning. Alles is goed zolang ze zich maar niet schrap in haar lichaam zet. Eigenlijk is het best een leuk dier. Koel in de kop maar wel sensibel met rijden.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:09

Grappig om al die streken te lezen. Guus is eigenlijk best braaf als ik het zo lees. Poetsen/dekens wisselen/opzadelen allemaal prima, staat ze heerlijk met dr voetje op rust te wachten op me. Ze is even stout geweest met opstappen, maar na een duidelijke brul doet ze dit ook niet meer. Onder het zadel schrikt ze nooit altijd willen werken maar wel voorwaarts en sensibel. Hard willen gaan is wel een dingetje en knarsen ook zo iets. Nooit een paard gehad wat knarst en madame hoeft maar tikje spanning te voelen en ze knarst. En gisteren kreeg ik een blije sprong tijdens aangaloperen, ook nooit gehad. Ik wijd het maar aan het frisse weer. Verder denk ik dat ik de zadelmaker even erbij moet halen, heb het idee dat ze niet lekker door dr lijf loopt vanwege het zadel. Sinds een weekje is niet meer zo fijn, ik kan mijn vinger er niet op leggen wat het precies is.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:50

Nee hoor Vibabu, ik longeer ook nog voor ik op stap. En dat doe ik om 2 dingen. Ten eerste ivm zijn singeldwang en ten tweede om hem gehoorzaam te hebben voor ik op stap. Hij mag even een paar rondjes zijn ding doen en dan een paar rondjes heel correct op mijn stem naar voor en terug en dan is het goed. Het is hooguit 5-10 minuutjes en ik heb er enorm veel profijt van met rijden.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:29

vibabu schreef:
Kunnen jullie al wegrijden zonder te longeren? :7 ik voel echt nu op een puppy :') Al deed puppy best braaf. Had longeerzweep meegenomen maar ze heeft niks gedaan, wellicht dat ze het niet durfde ofzo. Wij zijn ook druk bezig met binnenhoefslag en coltes vergroten en verkleinen. Coltes pikt ze erg goed op, rechtuit gaat af en toe wat zwabberend. Vooral als ze spanning krijgt dan heb ik geen stuur meer.focus ligt ook op ontspanning. Alles is goed zolang ze zich maar niet schrap in haar lichaam zet. Eigenlijk is het best een leuk dier. Koel in de kop maar wel sensibel met rijden.

ik heb dat longeren na een week fatsoenlijk zadel en stuurmak afgebouwd, was een week werk.
Op wedstrijden vind ik het erg vervelend als mensen hun paarden tussen t losrijden aan de longe laat lopen dus wil ik dat zelf ook zeker niet doen.
Ik stap aan de hand net zo lang tot ze lekker de kop laten zakken en op t gemak meelopen.
ALs ik zit kan ik zonodig altijd snel aandraven als moet.
Deed ik in t begin altijd al maar was eigenlijk nooit echt nodig maar ik wilde ze ook nooit de kans geven om iets uit te vreten. :')

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:36

Dat is wel een goeie Peetje, even stappen tot ze relaxt zijn. Ik denk dat dat bij Gideon ook weleens goed zou kunnen helpen, iig voor zijn zadeldwang. Dank voor de tip! ;)

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:19

Die van mij is dus ook erg braaf als ik het zo lees :P
Giv zal nooit dreigen naar mij, dat is wel het laatste wat ik van haar zou verwachten.
Haar enige puntje is dat ze wat ongeduldig is. Dus wat draaien met opzadelen of met haar voorbeen stampen als ze moet wachten.
Die puntjes zijn goed te corrigeren, ik zet haar nu meestal vast met opzadelen en dan is er niks aan de hand.
Longeren voor het rijden doen wij eigenlijk al heel lang niet meer. Moet zeggen dat ik dat eigenlijk nooit heb gedaan tenzij ik merkte dat ze fris was.
In training deden we het wel. 4 keer ongeveer daarna ook niet meer.
Wat ik wel doe, ze loopt nu 4 dagen in de week waarvan 2 keer rijden en 2 keer longe. Het weekend en woensdag is ze vrij. Dan loopt ze maandag aan de longe, dinsdag rijden. En dan donderdag longe, vrijdag rijden.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:30

_Anneruth schreef:
Dat is wel een goeie Peetje, even stappen tot ze relaxt zijn. Ik denk dat dat bij Gideon ook weleens goed zou kunnen helpen, iig voor zijn zadeldwang. Dank voor de tip! ;)

;) mijn man stapt op wedstrijd altijd, ik kan dan mn jasje enz aandoen, als ik dan klaar ben zie ik ze samen sjokken :') geeft altijd wel een vertrouwd gevoel moet ik zeggen.
Ik doe dat al jaren zo samen met mn man en dat is wel heel prettig hoor!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:27

Ik doe exact hetzelfde Peetje! Mijn vriend stapt mijn paard altijd los zodat ik m'n laarzen aan kan doen en m'n jasje en plastron aan kan doen. En dan is hij losgestapt en kan ik er zo op! :)