Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
boemel schreef:Ik kijk sinds deze week vanuit mijn werkkamer en woonkamer trouwens weer uit op de moeder van Amy![]()
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
7 jaar en met eenzaam pensioen, omdat de eigenaren er niets meer mee doen.
fransje23 schreef:oji schreef:Wil jij vooral boscrossen, aan een lang teugeltje dagenlang door de natuur struinen en geen gekkigheid daarin, dan is een warmbloed gewoon niet de meest logische keuze. Dan beleef je gewoon veel meer plezier aan bv een Fjord of zoals een vriendin van mij laatst een Freiberger heeft gekocht, omdat ze primair relaxed door het bos wil maar wel ook het leuk vind af en toe een proefje te rijden. Ook daarin is variatie zat in mijn ogen.
Ik ben dol op boscrossen maar als iets mij niet past is het een koudbloedig type.
Het is ook echt niet zo dat die per definitie braver zijn buiten.
Sterker nog als een koudbloedig type niet meewerkt heb je al snel een groter probleem dan met een warmbloed.
Er zijn ook boscrossers die liever gevoelige paarden hebben.
Zoek een paard wat zowel bij je doel als bij je karakter als kennis en kunde past.
Flubberboot schreef:Hier heb ik eigenlijk mijn perfecte paard al staan. Kan hem zo een maand stilzetten en het is gewoon opzadelen en wegrijden met hem. Hij is hooguit ENORM fanatiek. Je moet dan echt minuscule hulpen geven want hij doet precies wat je vraagt, en dan meerDoorstappen wordt draven, doordraven wordt galopperen. Als je hem wat terug neemt in draf heb je passage. Maar hij doet absoluut niet gek en neemt je in elke overgang en frats mee. Schrikt nagenoeg nooit, bokt niet onder de ruiter, komt nooit omhoog. Ik kan na werk gewoon twee touwtjes aan het halster maken en opstappen. Hij heeft kwaliteit genoeg om in de wedstrijden ook een heel eind te komen. Helaas is het nu onzeker of dat wat gaat worden wegens blessures.
Is een lusitano trouwens! Wil zelf nooit meer anders. Nu kan Peet echt wel de uitvlzondering zijn binnen het ras, maar hoor zo veel fijne verhalen over die paarden.
Phonix schreef:Denk dat er veel verschil in zit of de paard stilstaat in een stal of dat ze wel veel loskomt. Mijne red het rond 3/4 dagen en dan komt er wel een partij bokkensprongen in de paddock. Maar als je weer opstap is ze super lief.
Phonix schreef:Denk dat er veel verschil in zit of de paard stilstaat in een stal of dat ze wel veel loskomt. Mijne red het rond 3/4 dagen en dan komt er wel een partij bokkensprongen in de paddock. Maar als je weer opstap is ze super lief.
Eef_Bam schreef:Gini schreef:
Mij zul je in dat soort topics niet horen.Niet dat ik er nu voor pleit om maar in het wilde weg hengsten en merries bij elkaar te zetten. Maar af en toe een gewoon gezond paard op een ander gewoon gezond paard? Ik ga niet op de barricades staan.
Moet zeggen dat ik dat ook zo ongeveer had gedaan maar dan voor de verkoop. Had een ouderwetse brave allround kwpn merrie en had er al een mooi paard uit gefokt voor de sport voor mezelf. Besloot de merrie te laten dekken door een oudere hengst die nog in de sport liep met een grappig kleurtje. Goedgekeurd bij zfdp maar absoluut geen typische warmbloed, liep wel lichte Tour en had ook 1.40 gesprongen in zijn carrière daarvoor. Was echt een beetje en gokje, hier op bokt kreeg ik Hermes aangeraden voor die merrie.
Het resultaat is een flinke tank met stippen, ronde romp, niet veel souplesse, maar nog nooit zulke flinke stevige benen en hoeven gezien onder een kwpn-er. Qua karakter ook vreselijk nuchter en makkelijk. Door pech het sportpaard met 3,5 in laten slapen en het veulen toch zelf gehouden. Het is echt een heerlijk paard, perfect op de foto en hoeven die zo stevig zijn. Na een hoop slechte hoeven en gezondheidsproblemen vind ik het een verademing. Ze is niet moeders mooiste en als ik haar naar een kwpn keuring breng wordt het niks. Maar door een gezond fundament, het karakter en de stippen vind iedereen haar toch heel leuk. Op de foto was ze net 2.
[ Afbeelding ]