Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:48

Ik lees dat zo vaak. Dat die 'sportpaarden' alleen met moeite en werk braaf te houden zijn.

Maar mijn 60% volbloed is gewoon na 3 weken vakantie, opzadelen ->bosrit maken. En na 2 maanden revalidatie waarvan ook 3 weken absolute boxrust, opstappen-> wegrijden.
Een zo staan er nog 2 die net zo makkelijk zijn maar met iets minder bloed.
Toegegeven: aan de hand was ze wel erug AAN op het einde van de revalidatie. En heb ik regelmatig een tem-je-snuivende-draak gevoel bij het stappen. En je grasmat heeft het ook zwaar met de capriolen die zo'n paard uithaalt. Maar poep braaf verder.

Wat niet wil zeggen dat je dús maar een warmbloed moet kopen. Freibergers zijn ook cooooool. Sowieso is al die diversiteit en paarden leuk.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 27-01-25 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:54

Ik had een oldenburger die ook na 6 weken stil staan gewoon normaal deed. Was nooit gedoe. Zelfs na maanden ophokken met een blessure deed hij maar een heel klein beetje van oh yeah en zn rug bollen en dat was het.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:57

Hier ook altijd paarden gehad die je na een lange (of korte) periode stilstaan op kon zadelen en mee weg kon rijden zonder problemen. Zelfs bij de destijds drie-jarige, en die idioot van een pony van mij :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:06

Ik heb dan wel een echte boze KWPNer, stilstaan (weide/paddock) maakt niet uit maar na een weekje (of meer) boxrust het werk oppakken is echt niet zo leuk :P

Zolang je beetje half slapend blijft rondsloffen kan het allemaal best, maar maak je hem wakker dan is het best een fanatiek dier dat zijn ei kwijt moet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:07

Tuurlijk zijn ze er. Maar dat moet je net weten
Durfde de gok niet te nemen. En deze kwam op m'n pad dus dat was mooi makkelijk :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:46

Eef Bam … ik vind t een prachtige stippel <3

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:04

Ik kijk sinds deze week vanuit mijn werkkamer en woonkamer trouwens weer uit op de moeder van Amy :D
Afbeelding
Afbeelding

7 jaar en met eenzaam pensioen, omdat de eigenaren er niets meer mee doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:10

Uni was een Havidoff x Jazz.
Helaas vaak moeten revalideren door oa een koliek operatie maar ook omdat hij nogal lomp was en vaak flinke wonden die gehecht moesten worden e.d. had.
Die kon je een half jaar stil zetten en dan gewoon er op stappen alsof hij gister nog gewoon gereden was.

Jam ook, Corrie niet... die moet je wel aan de gang houden. Maar die is sowieso heel energiek en fris. Na twee weekjes wat minder gedaan te hebben na een hoefbal vertrapping, was de eerste keer er weer op, terwijl de voetbal vereniging naast ons opeens vuurwerk ging knallen wel een kleine uitdaging _O-
Maar als hij normaal in het werk staat is hij druk, maar braaf en nu eigenlijk ook echt wel bomproof. Maar dat is er dus wel een die werk ook echt nodig heeft ook al komt hij er nog zo veel uit. Zit bij hem denk ik meer tussen zijn oren dan in de fysieke uitdaging imo.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:39

boemel schreef:
Ik kijk sinds deze week vanuit mijn werkkamer en woonkamer trouwens weer uit op de moeder van Amy :D
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

7 jaar en met eenzaam pensioen, omdat de eigenaren er niets meer mee doen.

Knap beestje, Amy lijkt veel op haar. Zelfde hoofdje <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:26

Ah triest Boemel..

Volgens mij zit braaf zijn wel in meer zaken dan of je er alleen op kunt stappen na een paar weken stilstaan. Op de meeste paarden kan dat wel, maar sommige schrikken van iedere omgedraaide grasspiet en draaien dan vliegensvlug om. Andere zijn te sensibel en kunnen alleen overweg met mensen met veel gevoel. Weer een ander is te kijkerig om de baan door te komen etc. etc.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:36

Hier heb ik eigenlijk mijn perfecte paard al staan. Kan hem zo een maand stilzetten en het is gewoon opzadelen en wegrijden met hem. Hij is hooguit ENORM fanatiek. Je moet dan echt minuscule hulpen geven want hij doet precies wat je vraagt, en dan meer :') Doorstappen wordt draven, doordraven wordt galopperen. Als je hem wat terug neemt in draf heb je passage. Maar hij doet absoluut niet gek en neemt je in elke overgang en frats mee. Schrikt nagenoeg nooit, bokt niet onder de ruiter, komt nooit omhoog. Ik kan na werk gewoon twee touwtjes aan het halster maken en opstappen. Hij heeft kwaliteit genoeg om in de wedstrijden ook een heel eind te komen. Helaas is het nu onzeker of dat wat gaat worden wegens blessures.

Is een lusitano trouwens! Wil zelf nooit meer anders. Nu kan Peet echt wel de uitvlzondering zijn binnen het ras, maar hoor zo veel fijne verhalen over die paarden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:42

Ligt ook net aan wat je onder braaf vindt vallen. Als ze zo vliegensvlug omspringen, daar schrik ik op dat moment van, maar het laat me verder koud. Als ze maar niet echt gaan rennen, of echt gaan bokken/steigeren. Een ander heeft juist wel liever een die een keer gemene bok geeft, maar niet omspringt, bijvoorbeeld.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:48

Mijn hete, complexe en sensibele merrie, die kon je rustig een paar weken wegzetten, daar werd ze niet anders van. Stond op zich altijd aan, maar niet meer aan als je haar een tijdje niet had gereden of als het bv stormde of onweerde.
Mijn superbrave, betrouwbare en altijd werkwillige ruin, die echt in alles zoveel makkelijker is, die kan als ie een paar dagen niets gedaan heeft of als het stormt, echt wel wat schrikachtiger en explosiever zijn. Blijft prima behapbaar, maar daarin merk ik bij hem wel degelijk een duidelijk verschil.

Maar als je mij vraagt, wie is de braafste....by far mijn ruin.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:23

fransje23 schreef:
oji schreef:
Wil jij vooral boscrossen, aan een lang teugeltje dagenlang door de natuur struinen en geen gekkigheid daarin, dan is een warmbloed gewoon niet de meest logische keuze. Dan beleef je gewoon veel meer plezier aan bv een Fjord of zoals een vriendin van mij laatst een Freiberger heeft gekocht, omdat ze primair relaxed door het bos wil maar wel ook het leuk vind af en toe een proefje te rijden. Ook daarin is variatie zat in mijn ogen.

Ik ben dol op boscrossen maar als iets mij niet past is het een koudbloedig type.
Het is ook echt niet zo dat die per definitie braver zijn buiten.
Sterker nog als een koudbloedig type niet meewerkt heb je al snel een groter probleem dan met een warmbloed.
Er zijn ook boscrossers die liever gevoelige paarden hebben.

Zoek een paard wat zowel bij je doel als bij je karakter als kennis en kunde past.

Ik sta er precies zo in; ik ben echt recreant: ga het liefst naar t bos en heb nul wedstrijd ambitie maar wil gewoon ook af en toe lekker dressuurmatig aanklooien. Een koudbloed past me gewoon niet en trekt me ook niet. Heb een kwpn die veel chiller is buiten dan die koudbloeden bij mij op stal. Er zijn nuchtere brave kwpn’ers en drukke nerveuze tinkers en omgekeerd. Bij alle rassen kom je alle varianten tegen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:25

Ik heb wat paarden gehad, maar kon echt met allemaal in het bos rijden :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:34

Ik denk ook dat je technisch gezien met elk paard alles kan (in het bos rijden, springen, dressuren etc) alleen het gemak waarmee het komt wil nog weleens verschillen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:43

Flubberboot schreef:
Hier heb ik eigenlijk mijn perfecte paard al staan. Kan hem zo een maand stilzetten en het is gewoon opzadelen en wegrijden met hem. Hij is hooguit ENORM fanatiek. Je moet dan echt minuscule hulpen geven want hij doet precies wat je vraagt, en dan meer :') Doorstappen wordt draven, doordraven wordt galopperen. Als je hem wat terug neemt in draf heb je passage. Maar hij doet absoluut niet gek en neemt je in elke overgang en frats mee. Schrikt nagenoeg nooit, bokt niet onder de ruiter, komt nooit omhoog. Ik kan na werk gewoon twee touwtjes aan het halster maken en opstappen. Hij heeft kwaliteit genoeg om in de wedstrijden ook een heel eind te komen. Helaas is het nu onzeker of dat wat gaat worden wegens blessures.

Is een lusitano trouwens! Wil zelf nooit meer anders. Nu kan Peet echt wel de uitvlzondering zijn binnen het ras, maar hoor zo veel fijne verhalen over die paarden.

Gezonde Iberiërs is meestal niet zoveel mis mee. Sommigen hebben door hun verleden een tik van de molen mee gekregen en dat is triest.

Tante Taart kun je ook prima stil zetten, maar als je die na twee weken, of zo, op wil pakken, is het wel verstandig om de dag ervoor even samen een robbertje te knokken in de roundpen. Dan is ze daarna weer poeslief.
Truus de Mier is altijd ijverig. Maakt niet uit, doet altijd d'r best. Kan niet alleen naar buiten, dat is het enige, maar dat weegt niet op tegen de rest.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 20:17

StalNollie wat een aparte reactie van de 2,5 jarige

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 00:01

Denk dat er veel verschil in zit of de paard stilstaat in een stal of dat ze wel veel loskomt. Mijne red het rond 3/4 dagen en dan komt er wel een partij bokkensprongen in de paddock. Maar als je weer opstap is ze super lief.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 00:39

Phonix schreef:
Denk dat er veel verschil in zit of de paard stilstaat in een stal of dat ze wel veel loskomt. Mijne red het rond 3/4 dagen en dan komt er wel een partij bokkensprongen in de paddock. Maar als je weer opstap is ze super lief.

Hoewel het best iets kan helpen qua fris randje als ze langer buiten komen en de ruimte hebben heb ik de ervaring dat het voor sommige echt niet uitmaakt. Die liepen 24/7 buiten maar zijn gewoon reactief van aard. Superscherp aan de hulpen vaak, maar ook scherp op alles wat er in de omgeving beweegt. Die bewegen gewoon de spanning eruit die ze op dat moment voelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 01:13

Phonix schreef:

Ja en nee.
Als ze vrij blijven bewegen zal het altijd beter zijn dan inderdaad niks.
Uni waar ik het over had, had echt stil gestaan. Boxrust en aan de hand stappen. Nadat hij vanuit het weiland bij de mestput er uit was gesprongen en een wal op heeft geklommen. Alles was ongeveer gehecht, pees door en een botvliesontsteking.
Dus wel echt stil gestaan een langere tijd. En aan de hand stappen. Het verdere opbouwen heb ik ohz gedaan omdat hij dus altijd zo braaf was.
Maar daar kon je dus zo opstappen na een een paar maanden en was er echt niks aan de hand.
Cor mocht gewoon vrij bewegen in de paddock, maar niet echt werken. En toch was hij veel frisser en reactiever de eerste keer.

Het is echt per paard en per karakter verschillend.
Maar elk paard zal het inderdaad met zo veel mogelijk bewegen beter uit houden dan totale rust. Of als je ze altijd 23/7 op het hok hebt.
Maar de een kan er beter tegen dan de ander.

Van gewoon een paar dagen vrij merk ik eigenlijk nooit iets. Pas als ze door bv een wond of zoiets langer stil staan. En bij sommige dan ook weer niks :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:00

M'n Andalusiër waar ik nota bene bang voor was en daardoor een half jaar stil had gezet heb ik na dat half jaar opgezadeld en ben er zo weer opgekropen en hij was poep-braaf! :D Hij was heel veel paard, maar de meest betrouwbare ooit, zelfde zoals Flubberboot zegt, er wordt gereageerd op elke hulp, ook de foute en ja dan konden er wel eens onverwachte bewegingen komen :')

M'n huidige paard is het meest lieve en eerlijke paard ooit, echt, die zal nooit gemeen doen onder het zadel, nog nooit gebokt of gesteigerd onder het zadel, maar die schrikt wel van de meest domme dingen :+

Geef mij toch die heftige, gevoelige en mega sensibele Andalusiër maar := Terwijl op m’n huidige gewoon kinderen makkelijk op wegsturen dus die in principe veel braver is.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:29

Plus dat het zo per persoon verschilt hoe iemand reageert op een schrikreactie of anders. Als je zelf al onwijs zit te knijpen, je ademhaling niet onder controle hebt of anders, dan is het niet gek dat je dat overbrengt op een paard. Zelfs de meest brave kun je onzeker of stout krijgen als die niet de juiste match als eigenaar krijgt. Als je als ruiter relaxed bent, dan kun je ongeacht de bloedlijn je dier echt net zo makkelijk mee naar het bos nemen of wedstrijd. Stukje opvoeding m.i.

Wat betreft over langere tijd stilstaan; mijn gribaldi kroop ik ook zo na 4 maanden weer op. Heeft alleen een bokpartij gegeven van blijdschap toen hij de eerste keer ohz mocht galopperen en daarmee was het klaar. En de Ferrari's hier zijn afgelopen zondag heerlijk naar het strand geweest :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:45

Eef_Bam schreef:
Gini schreef:

Mij zul je in dat soort topics niet horen. :o Niet dat ik er nu voor pleit om maar in het wilde weg hengsten en merries bij elkaar te zetten. Maar af en toe een gewoon gezond paard op een ander gewoon gezond paard? Ik ga niet op de barricades staan.

Moet zeggen dat ik dat ook zo ongeveer had gedaan maar dan voor de verkoop. Had een ouderwetse brave allround kwpn merrie en had er al een mooi paard uit gefokt voor de sport voor mezelf. Besloot de merrie te laten dekken door een oudere hengst die nog in de sport liep met een grappig kleurtje. Goedgekeurd bij zfdp maar absoluut geen typische warmbloed, liep wel lichte Tour en had ook 1.40 gesprongen in zijn carrière daarvoor. Was echt een beetje en gokje, hier op bokt kreeg ik Hermes aangeraden voor die merrie :Y) .

Het resultaat is een flinke tank met stippen, ronde romp, niet veel souplesse, maar nog nooit zulke flinke stevige benen en hoeven gezien onder een kwpn-er. Qua karakter ook vreselijk nuchter en makkelijk. Door pech het sportpaard met 3,5 in laten slapen en het veulen toch zelf gehouden. Het is echt een heerlijk paard, perfect op de foto en hoeven die zo stevig zijn. Na een hoop slechte hoeven en gezondheidsproblemen vind ik het een verademing. Ze is niet moeders mooiste en als ik haar naar een kwpn keuring breng wordt het niks. Maar door een gezond fundament, het karakter en de stippen vind iedereen haar toch heel leuk :o . Op de foto was ze net 2.

[ Afbeelding ]

Ik vind haar prachtig. Ik hou echt van paarden met wat stevigere benen en body.
Ik heb ook hele lange benen, dus liever een beetje rondgeribt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:31

Ik ook, hoe meer body hoe beter... en hou ook van veel bot. Lekkere stevige benen ipv die lange dunne satéprikkers :Y)

Wat vinden jullie trouwens van een wit oog?
Nav een grappig gesprek die ik met een hoefsmid hier had (niet mijn eigen).
Die zei dat hij nooit een paard met wit oog zou kopen omdat alle paarden die hij kent met een wit oog lastig zijn.
Ik vind het wel altijd wat hebben, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Maar zou me ook niet kunnen voorstellen dat je een leuk paard zou laten staan alleen omdat hij een wit oog heeft :+
Denk ook niet dat paarden met witte ogen per definitie lastiger zijn trouwens _O- de vos hier onder keek altijd hysterisch, maar was super braaf.

Afbeelding

Afbeelding

Ook met wit kan hij best lief kijken, vind ik :P

Afbeelding