Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rowindie
Berichten: 606
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:22

Ik had sinds januari (of iig iets in die richting) een mooie merrie op het oog. Merrie was drachtig dus zou pas in september weg mogen als alles goed ging. Nou helemaal prima. Ik zou gaan kijken nadat het veulen geboren was omdat je van te voren niet weet of de bevalling zonder mankementen gaat. Helaas 2 dagen voordat we zouden kijken kreeg ik een berichtje dat ze dr toch nog wouden houden. Niks mis mee zou je denken.. maar toevallig kreeg ik een berichtje van een ander die t jaar ervoor precies t zelfde had! Erg vaag maar goed..

Mijn zoektocht is weer verder gegaan en van de week ben ik bij een fokker gaan kijken zonder te weten wat voor pony’s hij had staan. Ik wist dus ook totaaal niet wat ik kon verwachten dus ging redelijk “blanco” heen. Na een hele rondleiding door het huis (foto’s en prijzen laten zien van keuringen :D) gingen we naar de pony’s. Toen we uiteindelijk bij de 2 en 3 jarige merries aankwamen gingen mn ogen direct naar 1 merrie. Ik wist stiekem al dat zij t ging worden (geen idee hoe maar ik wist t gewoon haha). Ze was wel erg bang maar is weinig in de hand geweest. Heel mooi koppie zit erop en ze heeft een lieve blik in dr ogen. Nu nog even geduld hebben tot ze naar huis kan.

Dus hé bij deze kan ik eindelijk zeggen dat ik een mooie merrie heb kunnen kopen voor de fok. De eerste “echte” fokmerrie <3

Een foto kan ik nog niet delen want die heb ik helaas niet..

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:34

Ik doe wel echt heel moeilijk over een paard kopen, zeker als ik dat hier zo lees van andere mensen.. Ik vind ook wel, het is mijn hobby ik moet toch een beetje enthousiast zijn voor ik hem mee naar huis neem en de helft van mijn spaarcenten er aan geef? Dus gewoon kijken naar een paard, oke voldoet aan de eisen (groot, niet te oud, gezond) zou voor mij toch echt niet genoeg zijn. Als ik er niet graag mee rijd dan hou ik mijn zuurverdiende centen liever nog even bij, of ik nu volgende week of volgend jaar een paard in mijn stal heb staan dat maakt mij niet zo uit :o Mijn huidige paard heb ik gekregen toen ik nog heel jong was, voldeed op papier aan de eisen, bleek geen fijn karakter te zijn. En okeeee ik heb er mee leren rijden en we hebben veel gedaan, maar echt een goeie match zijn we nooit geworden. Dat is toch jammer dan? Hij is even duur in onderhoud als een ander paard. Dus ja, in de huidige markt pas ik zelf ook niet, merk ik. Ik zou nooit met trailer al paard gaan bezichtigen voor de eerste keer. Nu momenteel lukt hij mij zelfs niet om een eerste keer te bezichtigen _O-

proficiat met je merrie! Benieuwd naar een fototje als je die later hebt!

StalNollie

Berichten: 9250
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:55

Geloof me de markt is nog steeds niet op zijn hoogst hoor. Gaat nog veel verder. En ja het zal op den duur wat in prijs wat af gaan nemen maar veel niet.

Er zijn echt paarden en pony's te kort. Zelfs veulens zijn momenteel niet aan te slepen. En er word minder gefokt dus de komende jaren gaat er nog meer vraag zijn en minder aanbod.

kyrkeloverJarig
Blogger

Berichten: 9353
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:04

Op dit moment vind ik de markt nog heftiger dan een 2 maanden terug.
Een paar maanden terug deed ik circa 2 weken over verkoop van een paard, nu 2 stuks in 5 dagen.
Ofja 1tje was al weg voor ik hem online kon zetten. Dit zonder dat ze van ons snel weg moeten omdat we waarde hechten aan het juiste adres. Echt 2 top plekken kunnen vinden met veel paardenkennis, veel weidegang ect etc.

Dees

Berichten: 18973
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:31

Ik weet niet hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Toch moet ik zeggen - paarden zijn lange tijd te goedkoop geweest. De prijsstijging is gelukkig al 4-5 jaar aan de gang. 2 jaar geleden kon je klinisch afgekeurde paarden al niet vinden onder de 3.000 euro.
Het is wel terecht dat een gezonde, onbeleerde 3 jarige minstens 7.000 euro moet opbrengen. Met een beetje opleiding erbij (tijd!), bij ruinen ook een castratie en een fijn karakter in het werk, dan mag er echt wel 10K voor betaald worden. Dat vind ik ook veel geld, maar het zijn zeker geen fantasieprijzen voor een eerlijk 5-jarig warmbloedpaard. De helft voor zo'n paard (6-8 jaar geleden goed gebruik) is echt te goedkoop en onder kostprijs. Voor 10K wordt er op een eerlijk 5 jarig warmbloedpaard al weinig "verdiend" door de verkoper.

Een paar jaren geleden (4-6) werden haflingers en fjorden vooral gefokt voor de hobby. De meeste veulens gingen daarna als jaarling richting de worstfabrieken, omdat er domweg helemaal geen vraag naar was en een fokker toch niet alles zelf blijkt te kunnen houden. Nu ineens is het wel de mode om zo'n dier te willen hebben. Maar ondertussen zijn ze wel heel schaars en daarom duur.

Ik vind de markt voor PRE's en dat soort paarden wel verbazingwekkend moet ik zeggen. Die paarden zijn doorgaans helemaal niet geschikt om op de Nederlandse weides gezond te kunnen blijven en rijtechnisch zijn ze vaak ook nogal 'typisch'. Paar jaar geleden waren ze er ook al, maar toen nog echt voor de liefhebber die er ook echt wel veel geld voor over had. Nu zijn het kennelijk de nieuwe 'low-budget-paarden'. Ben benieuwd hoe het over een paar jaar met die hype gaat.

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:45

Ik ga er zeker mee akkoord dat het niet realistisch is om voor 3-4K een goed paard te hebben. Maar ik verwacht op zich wel dat ik een keertje mag nadenken en een tweede keer mag komen voor ik 15K overschrijf :+ Maar zelfs dat zit er niet in, en het is juist dat gejaagde dat mij zo zenuwachtig maakt.

Heb eigenlijk ook gewoon geen tijd om dezelfde dag nog in de auto te springen en 4u te rijden... snap niet hoe jullie zo gemakkelijk vrij krijgen van werk enzo, ik kan het soms wel regelen dat ik eens uurtje vroeger mag binnen en uurtje vroeger stoppen dan, maar daar houdt het dan ook wel op :=

Het valt mij inderdaad ook op dat PRE's super populair zijn, wat gek is, want als ik in mijn omgeving zeg, ik zoek een PRE kijken ze me allemaal aan van ben je nou helemaal :+ heb een halfjaar op een stal verschillende PRE's gereden en hou gewoon echt van dat sensibele en erg werklustige karakter. Matcht super met mij. Hoewel vast ook niet elke PRE zo is.

Dees

Berichten: 18973
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:56

Ik vind het niet meer dan terecht hoor dat je een tweede keer wilt kijken voordat je 15K overschrijft :D Ik zou als verkoper juist graag willen dat je eerst even er een nachtje over slaapt voordat je mijn paard zou kopen. Van overhaaste aankopen krijg je vaak zo'n spijt.... ook als oprechte verkoper, lijkt me zo.
Maar goed, in een markt waar wat verdiend kan worden, zijn altijd vele handelaren actief - en voor de meesten is geld belangrijker dan dier.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:32

Puur uit nieuwsgierigheid, wat denken jullie die 2e keer te kunnen zien dat je de eerste keer mist? Als je alleen gaat kijken bij paarden die qua type, gezondheid, ras, stokmaat en wat betreft potentie voldoet aan jouw doelen en wensen/eisen. Dan is een bezichtiging toch alleen nog maar kijken of hij in het echt net zo beweegt of springt als aangegeven, is het gevoel goed en vind ik hem/haar echt leuk?

Als op alledrie die vragen het antwoord ja is en je kunt er financieel uitkomen en de keuring uit laten voeren die je wenst, wat wil je dan nog bevestigd zien in een 2e afspraak?

Als op alledrie die vragen het antwoord niet unaniem ja is, maar er zit 1 "mwah" bij, is het in mijn ogen gewoon een nee en ook dan zie ik niet in waarvoor een 2e bezichtiging nodig zou zijn.

Enig wat ik me kan voorstellen is dat je een tweede keer je instructie mee wilt nemen, maar als je alleen bij serieuze kandidaten gaat kijken die echt aan alle eisen voldoen, dan kun je die net zo goed de eerste keer meenemen.

goldenarrow

Berichten: 8676
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:42

Ik denk dat voornamelijk de markt vrij bijzonder is qua beslissisingssnelheid voor de mensen die het 'gemiddelde' paard zoeken. Dus zeg ongeveer zoiets:

Merrie/ruin
Tussen de 5 en 13 jaar
1.60m t/m 1.75m
Braaf gereden of in ieder geval (bijna) klaar voor een B proef (en hoe hoger ze lopen, hoe meer geld).
Tot +- 10.000

Dat is natuurlijk wat heel veel mensen zoeken, maar waar niet heel veel van is. Dus als er dan 1 op komt te staan moet je er als de kippen bij zijn om überhaupt een koopkans te hebben.

Maar kijk je bij de wat oudere, of jongere paarden. Of paarden die net wat kleiner zijn (en heel eerlijk, die paar cm maakt vaak niet zoveel uit als ze hier op Bokt doen geloven. Als je op 1 van 1.60m past, dan pas je ook op 1.55m). Of net een ander ras. Dan kan je ze echt wel goedkoper vinden, of heb je meer bedenktijd. Leuk voorbeeld: 3 weken terug mijn merrie hier op Bokt erop gezet. Grootste nadelen zijn dat ze weer opgepakt moet worden en dat je nog 3/4 maanden moet wachten tot je haar kan verhuizen, want er loopt een veulen bij. Maar wel met mogelijkheden om haar bij ons gewoon te rijden en merrie kan tot die tijd kosteloos blijven staan (immers is het niet de keuze van de koper om haar bij ons te laten staan). Geen enkele reactie gehad. Een week geleden heb ik via een andere route een kijker kunnen vinden die haar nu gekocht heeft, dus ze krijgt een super thuis. Maar dat is echt niet met allerlei haast gegaan. Het is echter een deel van de markt die (momenteel) niet super populair is. Maar het kan dus zeker wel.

Kijk, als jij echt heel specifiek iets zoekt dat nu heel populair is, dan blijf vooral bij je lijstje en hoop dat je er tussen komt. Maar als je het ook aan durft om bij paarden te kijken die wat jonger zijn, of wat kleiner, of onbeleerd, dan gaat er nog een hele markt voor je open die écht niet zo snel loopt als hier in het topic wordt verwacht.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:44

Gisteren met mijn merries aan de andere kant gestaan. Ik had heel veel mensen en 5 gekozen die ik echt super vondt en ook gezegd dat die allen mochten kijken, maar dat de keuze daarna bij mij lag. Nu wou het dat ik gister een plek vrij kreeg en een half uur later iemand nieuw belde die zoveel te bieden had, dat ik haar op die plek had gezet.
Alles klopte dan ook vrijdag en de klik was er gelijk, bovendien zou de pony het qua omgeving en management het niet beter kunnen treffen. Gister ook dan gelijk de knoop door gehakt (was onrealistisch om de rest nog te laten komen); nu bezorgde dat natuurlijk wel een hoop boze en teleurgestelde mensen en dat snap ik goed, maar zelf heb ik geen betere keuze kunnen maken en deze gaat echt een gouden toekomst tegemoed; zelf vindt ik het ook niet leuk als een pony voor me neus verkocht wordt, maar het heeft vooral bij particulieren 2 kanten

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:45

Ik zou de tweede keer dan graag toch zelf wat meer doen met het paard ipv gewoon kijken en er een keertje op stappen. En ook gewoon dubbel checken of het nog steeds fijn is, met dan inderdaad lesgeefster erbij (die elke keer meepakken als je het paard niet eens gezien hebt en dus meteen kan tegenvallen, is wel een kostelijke grap hé). Ik laat mij nogal snel beïnvloeden heb ik gemerkt, dus als die verkoper maar enthousiast genoeg is kan ik al mee weg zijn _O- Maar komt ook wel gewoon van onzekerheid uit hoor, ik ken niet veel van paarden om eerlijk te zijn. Waar iemand anders meteen ziet van oh dat is niet goed en dit is niet goed zie ik gewoon een mooi paard :=

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:48

[quote="Dees"]Ik heb wel eens tegen verkopers gezegd bij de eerste aanblik van een dier "nou nee, dit wordt hem niet, zet maar weer op stal". Was misschien niet vlijend, maar wel heel erg duidelijk en het scheelde een hoop tijd en valse hoop. Je weet het meestal wel als je het dier ziet. Terecht dat wanneer je niet geïnteresseerd bent, je er niet meer op gaat rijden.

Nou ben ik benieuwd: wat zie of voel je dan? Als het paard meteen terug naar stal kan?

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:56

oji schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat denken jullie die 2e keer te kunnen zien dat je de eerste keer mist? Als je alleen gaat kijken bij paarden die qua type, gezondheid, ras, stokmaat en wat betreft potentie voldoet aan jouw doelen en wensen/eisen. Dan is een bezichtiging toch alleen nog maar kijken of hij in het echt net zo beweegt of springt als aangegeven, is het gevoel goed en vind ik hem/haar echt leuk?

Als op alledrie die vragen het antwoord ja is en je kunt er financieel uitkomen en de keuring uit laten voeren die je wenst, wat wil je dan nog bevestigd zien in een 2e afspraak?

Als op alledrie die vragen het antwoord niet unaniem ja is, maar er zit 1 "mwah" bij, is het in mijn ogen gewoon een nee en ook dan zie ik niet in waarvoor een 2e bezichtiging nodig zou zijn.

Enig wat ik me kan voorstellen is dat je een tweede keer je instructie mee wilt nemen, maar als je alleen bij serieuze kandidaten gaat kijken die echt aan alle eisen voldoen, dan kun je die net zo goed de eerste keer meenemen.


Ik merk dat ik een eerste keer wat overweldigd ben door alles wat ik zie en hoor. En de tweede keer ben ik iets normaler en zie ik veel meer en ook andere dingen. Bovendien kan een paard een goede of een slechte dag hebben en daarom wil ik minimaal twee keer kijken. Mijn instructeur gaat inderdaad ook pas de tweede keer mee, anders is hij elk weekend met leden op pad.

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:59

Kiwiaa, ik ging altijd samen met mijn moeder dus dan heb je elkaar en minder invloed van de verkopers. Dat was veel makkelijker en daarom heb ik altijd snel kunnen beslissen. Ook omdat we alles altijd gefilmd hebben. Helemaal alleen of met iemand die er geen verstand van heeft is ook veel lastiger. Ik heb ook nooit instructie mee genomen :')

Dat heeft trouwens niks met overhaast beslissen te maken en ik heb ook nooit spijt gehad van een aankoop. Want in die 1 keer kijken weet ik wel of paars voldoet aan mijn eisen en of ik het karakter fijn vond. Maar omdat ik meteen kan terug kijken en sparren is het wel makkelijker dan wanneer je echt alleen gaat en het lastiger te beoordelen vindt.

Als ik er niet op ga of niet eens laat voorrijden is er wat met stand van de benen of anders qua bouw. Niet erop zijn dingen de mij echt niet aanstaan tijdens rijden, verzet of onregelmatig of noem maar op.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:02

Luzerna schreef:
Dees schreef:
Ik heb wel eens tegen verkopers gezegd bij de eerste aanblik van een dier "nou nee, dit wordt hem niet, zet maar weer op stal". Was misschien niet vlijend, maar wel heel erg duidelijk en het scheelde een hoop tijd en valse hoop. Je weet het meestal wel als je het dier ziet. Terecht dat wanneer je niet geïnteresseerd bent, je er niet meer op gaat rijden.

Nou ben ik benieuwd: wat zie of voel je dan? Als het paard meteen terug naar stal kan?

Luzerna: Oh dat is voor mij heel simpel. Als de uitstraling van het paard me niet aanstaat, of als ik exterieurmatig dingen zie die mij niet bevallen, dan hoef ik niet verder te kijken. Voor mij zijn bv een lange rug of een heel plat kruis al major turn-offs en dat kan op de foto nog wel eens vertekenen.

Sherivey
Berichten: 8841
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:03

Wat betreft nadenktijd... ik vind het wel fijn dat ik niet direct hoef te beslissen, of het nu om €2000 of om €10.000 gaat. Maar ik weet vaak wel na 1x kijken of het 'm wel of niet wordt.

Nou is het met een jong, onbeleerd paard sowieso altijd afwachten hoe ie ohz gaat lopen. Maar die gok durf ik nog wel te nemen.

Of ik ooit direct een klik had met een paard, dat weet ik niet. Bij Titane had ik wel direct zoiets van 'ik vind jou leuk', maar het duurde wel even voordat we echt als een team konden wegrijden.

Met Silver kon ik niet weten of het ohz goed zou gaan. Maar had geen reden om te denken dat het níet goed zou gaan. :)

StalNollie

Berichten: 9250
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:07

Pré 's komen nu low budget omdat deze op het moment makkelijker de grens over komen met de handelaren die voorheen naar Ierland reden. Dus tinkers zijn er nu minder door Brexit dus zoeken ze elders en dat zijn op moment de Spaanse

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:09

Dilan93 schreef:
Wat betreft nadenktijd... ik vind het wel fijn dat ik niet direct hoef te beslissen, of het nu om €2000 of om €10.000 gaat. Maar ik weet vaak wel na 1x kijken of het 'm wel of niet wordt.

Nou is het met een jong, onbeleerd paard sowieso altijd afwachten hoe ie ohz gaat lopen. Maar die gok durf ik nog wel te nemen.

Of ik ooit direct een klik had met een paard, dat weet ik niet. Bij Titane had ik wel direct zoiets van 'ik vind jou leuk', maar het duurde wel even voordat we echt als een team konden wegrijden.

Met Silver kon ik niet weten of het ohz goed zou gaan. Maar had geen reden om te denken dat het níet goed zou gaan. :)


Eigenlijk dit dus. Ik heb er maar met 1 echt vanaf moment 1 een klik gehad, bij de rest moest dat groeien. Maakten ze niet minder leuk en ik had bij ze allemaal wel dat 'ik vind je leuk en wij kunnen samen wel verder'. Maar verder ook niet, zocht ik ook helemaal niet want laatste 2 zoektochten waren vlak voor of na inslapen van voorgangers.

Het stomste is nog dat ik 2 keer wel 2 keer ben wezen kijken, want toch wat twijfel. Daarna laten keuren en beide afgekeurd en daarna dus de 'goede' tegengekomen beide keren waardoor ik dus merkte dat die twijfel bij mij dus een nee hoort te zijn.

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:12

oji schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat denken jullie die 2e keer te kunnen zien dat je de eerste keer mist? Als je alleen gaat kijken bij paarden die qua type, gezondheid, ras, stokmaat en wat betreft potentie voldoet aan jouw doelen en wensen/eisen. Dan is een bezichtiging toch alleen nog maar kijken of hij in het echt net zo beweegt of springt als aangegeven, is het gevoel goed en vind ik hem/haar echt leuk?

Als op alledrie die vragen het antwoord ja is en je kunt er financieel uitkomen en de keuring uit laten voeren die je wenst, wat wil je dan nog bevestigd zien in een 2e afspraak?

Als op alledrie die vragen het antwoord niet unaniem ja is, maar er zit 1 "mwah" bij, is het in mijn ogen gewoon een nee en ook dan zie ik niet in waarvoor een 2e bezichtiging nodig zou zijn.

Enig wat ik me kan voorstellen is dat je een tweede keer je instructie mee wilt nemen, maar als je alleen bij serieuze kandidaten gaat kijken die echt aan alle eisen voldoen, dan kun je die net zo goed de eerste keer meenemen.

En wie ben jij om te bepalen hoe vaak ik een paard wil zien?

Ik ga minimaal twee keer kijken; gewoon, om het geen momentopname te laten zijn.

Bij de Stippel heb ik er zelfs een maand over gedaan. Paard was wel overtuigd, verkoper ook, alleen moesten ze mij nog overtuigen. Koste iets meer moeite.

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:14

MyWishMax schreef:
Kiwiaa, ik ging altijd samen met mijn moeder dus dan heb je elkaar en minder invloed van de verkopers. Dat was veel makkelijker en daarom heb ik altijd snel kunnen beslissen. Ook omdat we alles altijd gefilmd hebben. Helemaal alleen of met iemand die er geen verstand van heeft is ook veel lastiger. Ik heb ook nooit instructie mee genomen :')

Dat heeft trouwens niks met overhaast beslissen te maken en ik heb ook nooit spijt gehad van een aankoop. Want in die 1 keer kijken weet ik wel of paars voldoet aan mijn eisen en of ik het karakter fijn vond. Maar omdat ik meteen kan terug kijken en sparren is het wel makkelijker dan wanneer je echt alleen gaat en het lastiger te beoordelen vindt.

Als ik er niet op ga of niet eens laat voorrijden is er wat met stand van de benen of anders qua bouw. Niet erop zijn dingen de mij echt niet aanstaan tijdens rijden, verzet of onregelmatig of noem maar op.


Ik heb zo niet altijd iemand, een vriendin die ik vertrouw ook, kan af en toe wel mee dus dat is wel fijn! Het zou wel een beetje raar zijn om aan de verkoper te vragen om te filmen :') :')

Ik was onlangs naar een paard gaan kijken en op papier was die goed, voldeed aan eisen, maar ik werd er gewoon écht niet enthousiast van. Toch beslist van hem te laten staan en geen spijt van gehad. Dus denk dat ik wel wat op zoek ben naar die klik. Niet van perfect paard maar wel van ik vind je leuk.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:17

Ik zie toch altijd wel graag eerst foto of filmpje. Al is dat niet altijd mogelijk als je bij fokkers gaat kijken.
Verder wil ik hem/haar in beweging zien. aan de longe en los.
Rijden doen we zelden want meestal zijn ze nog niet zadelmak. :D
Soms ook niet eens aan de longe, als hij/zij alleen maar halstermak is. Zo hebben we ooit onze History gekocht; daar was de klik er op het moment dat we hem in zn stal zagen. Toen was ie 2,5 en een pony van 1.55 stm. Ben er nog steeds ziek van dat hij er niet meer is. Echt een once in a lifetime horse.

Afbeelding

En een paar jaar later was hij

Afbeelding

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:18

ikke schreef:
En wie ben jij om te bepalen hoe vaak ik een paard wil zien?

Ik ga minimaal twee keer kijken; gewoon, om het geen momentopname te laten zijn.

Bij de Stippel heb ik er zelfs een maand over gedaan. Paard was wel overtuigd, verkoper ook, alleen moesten ze mij nog overtuigen. Koste iets meer moeite.

Lezen Ikke.... ik bepaal het niet voor een ander, ik vraag wat anderen denken te zien bij meerdere bezichtigingen omdat ik zelf niet zie wat dat toevoegt. En in de huidige markt is het meerdere keren willen bezichtigen een behoorlijke handicap en lopen kopers mogelijk hele leuke paarden mis door dat gevoel een paard meerdere keren te willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:20

Kiwiaa schreef:
MyWishMax schreef:
Kiwiaa, ik ging altijd samen met mijn moeder dus dan heb je elkaar en minder invloed van de verkopers. Dat was veel makkelijker en daarom heb ik altijd snel kunnen beslissen. Ook omdat we alles altijd gefilmd hebben. Helemaal alleen of met iemand die er geen verstand van heeft is ook veel lastiger. Ik heb ook nooit instructie mee genomen :')

Dat heeft trouwens niks met overhaast beslissen te maken en ik heb ook nooit spijt gehad van een aankoop. Want in die 1 keer kijken weet ik wel of paars voldoet aan mijn eisen en of ik het karakter fijn vond. Maar omdat ik meteen kan terug kijken en sparren is het wel makkelijker dan wanneer je echt alleen gaat en het lastiger te beoordelen vindt.

Als ik er niet op ga of niet eens laat voorrijden is er wat met stand van de benen of anders qua bouw. Niet erop zijn dingen de mij echt niet aanstaan tijdens rijden, verzet of onregelmatig of noem maar op.


Ik heb zo niet altijd iemand, een vriendin die ik vertrouw ook, kan af en toe wel mee dus dat is wel fijn! Het zou wel een beetje raar zijn om aan de verkoper te vragen om te filmen :') :')

Ik was onlangs naar een paard gaan kijken en op papier was die goed, voldeed aan eisen, maar ik werd er gewoon écht niet enthousiast van. Toch beslist van hem te laten staan en geen spijt van gehad. Dus denk dat ik wel wat op zoek ben naar die klik. Niet van perfect paard maar wel van ik vind je leuk.
Als ik een paard zou verkopen, iemand zou alleen komen en vragen of ik wil filmen, zou ik dat echt niet raar vinden hoor. Ik zou dat dus gewoon vragen. :)

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:23

oji schreef:
ikke schreef:
En wie ben jij om te bepalen hoe vaak ik een paard wil zien?

Ik ga minimaal twee keer kijken; gewoon, om het geen momentopname te laten zijn.

Bij de Stippel heb ik er zelfs een maand over gedaan. Paard was wel overtuigd, verkoper ook, alleen moesten ze mij nog overtuigen. Koste iets meer moeite.

Lezen Ikke.... ik bepaal het niet voor een ander, ik vraag wat anderen denken te zien bij meerdere bezichtigingen omdat ik zelf niet zie wat dat toevoegt. En in de huidige markt is het meerdere keren willen bezichtigen een behoorlijke handicap en lopen kopers mogelijk hele leuke paarden mis door dat gevoel een paard meerdere keren te willen zien.

Nee, jij stelt dat als het zus of zo is (wel of geen ja-antwoord) het duidelijk is.

In je eerste zin is het nog een vraag maar in je tweede alinea ga je vrij vlotjes over tot het dicteren hoe je een paard uit zoekt.

Wat ik van de huidige markt vind, ben ik vrij duidelijk over, volgens mij.
Verschil met jou is dat ik er verder geen belangen bij heb. Ook dat is niet de eerste keer dat ik dat schrijf.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:29

oji schreef:
Lezen Ikke.... ik bepaal het niet voor een ander, ik vraag wat anderen denken te zien bij meerdere bezichtigingen omdat ik zelf niet zie wat dat toevoegt. En in de huidige markt is het meerdere keren willen bezichtigen een behoorlijke handicap en lopen kopers mogelijk hele leuke paarden mis door dat gevoel een paard meerdere keren te willen zien.


En in de huidige markt zie je liever zo'n dralende koper ook niet. Zeker nu - als zo'n koper dan toch afhaakt - en een paard dan langer te koop staat denken mensen al gauw dat er wat mee aan de hand is.
Dus als verkoper wil je graag ook een ongecompliceerde verkoop.