Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:16

Nee daar ga je al mis. Het moeten wel correcte goede en gezonde paarden zijn.
Dus gekeurd voor de hengst, die bewegen zo dat hun lijf niet gelijk kapot gaat bijvoorbeeld. Zijn gezond.
Evenals de merrie. Goede bouw en gezond.

Dus ja. De brave paarden moeten ook gewoon geld kosten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:21

Flubberboot schreef:
Pfoe wat is het leven toch fijn als je niet strest over wat andere mensen vinden over jouw paard :')

Interessante discussie wel! Vind het ergens wel dubbel. Er wordt hier gezegd dat er eigenlijk meer voor de recreant gefokt moet worden maar als iemand op bokt een topic opent dat zij haar brave merrie onder de brave niet gekeurde hengst van de buurman zet, is het ook niet goed :')

Omdat je je druk moet maken over wat anderen ervan denken }>

Ik heb zo'n produkt (bijna, de fokker had de hengst en de merrie) en ik ben er blij mee.
Nee, niemand kijkt om als ik langs kom, ze haalt geen enkel lijstje of ranking, ze is vaak niet eens aardig naar anderen maar ik ben blij met d'r en mijn bijrijdster ook.....

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:26

Cioccolato schreef:
Nee daar ga je al mis. Het moeten wel correcte goede en gezonde paarden zijn.
Dus gekeurd voor de hengst, die bewegen zo dat hun lijf niet gelijk kapot gaat bijvoorbeeld. Zijn gezond.
Evenals de merrie. Goede bouw en gezond.

Dus ja. De brave paarden moeten ook gewoon geld kosten.

Maar als die hengst van de buurman 25 jaar oud is, nog prima zijn "werk" kan doen en nooit een pas kreupel heeft gelopen of ziek is, is dat toch ook goed? Laat iig zien dat het een sterk dier is wat lang meegaat.

Overigens wel eens dat brave paarden niet goedkoop hoeven zijn. Iets met vraag en aanbod. Iedereen wilt een braaf paard hebben en niet alle paarden zijn dat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:29

Ach jongens, koop gewoon allemaal een fjord :+ iedereen vind ze leuk, je krijgt complimenten, je hebt aanspraak en je voelt je soms net een kind op een Shetlander als ie in turbo mode gaat en je niet eens meer weet wat lichtrijden is _O-

Zonder gekheid, ik heb jaren paarden gekocht omdat het zo hoorde. Nou nu had ik eigenwijs gedaan en heb ik veel meer lol

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:30

Dat stukje is natuurlijk wel een beetje onzin...
Er zijn veel goedgekeurde hengsten die vroegtijdig het sport toneel verlaten omdat ze niet heel blijven, juist door hun manier van bewegen ( en dan laat ik even buiten beschouwing of dat wel of niet door het management komt).
Net zo goed als dat de hengst van de buurman een prima dier kan zijn.

Echter loont het vaak niet om op braafheid te fokken. Mensen willen daar niet voor betalen. En mensen die fokken, doen dat vaak om 2 redenen.
Of ze willen een opvolger voor zichzelf, of ze fokken voor de verkoop.
Iemand die voor zichzelf fokt zal dat vooral op gevoel doen en dus wellicht wel echt op karakter, maar die paarden komen vaak niet te koop ( meestal pas door omstandigheden van buitenaf), komen ze wel te koop kun je dus als koper echt geluk hebben.
En mensen die voor verkoop fokken, willen natuurlijk daar graag zo veel mogelijk geld uit halen. En een knappe die goed beweegt verkoopt nou eenmaal beter dan een met een grote kop die matig beweegt.

Ik ben overigens wel fan van ongewone kruisingen zoals pony x paard. En wij hebben in het verleden vaak zat een eigen hengst gebruikt op merries. En daar zijn echt hele leuke dieren uit gekomen die gewoon prima verkoopbaar waren.
Maar toen was paarden houden wel echt een stuk goedkoper dan nu....

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:34

Naast een paard kopen die past bij je ervaring en wensen valt of staat het succes ook gewoon bij goede begeleiding imo.

Het gaat vaak mis, omdat mensen zelf gaan aanmodderen. Als amateur/recreant ben je nu eenmaal geen prof en heb je voor je normale rijden gewoon iemand nodig die meekijkt. Je hebt niet de ervaring van jarenlang dag in dag uit tig verschillende paarden rijden. Als je pas hulp gaat vragen als het al tig keer mis is gegaan is het vaak gewoon te laat en krijgt paardlief de stempel 'vervelend'. Terwijl met regelmatige begeleiding dat vervelende gedrag waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden.

Ik heb vandaag met mijn nieuwe paard onze eerst wedstrijd samen gereden (L1) en wat ben ik trots op haar. Voor haar ook haar eerste wedstrijd en ze vond het ook erg spannend, maar ze bleef zo braaf <3 . De twee oranje linten en drie winstpunten waren kers op de taart.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:40

mavantos schreef:
Naast een paard kopen die past bij je ervaring en wensen valt of staat het succes ook gewoon bij goede begeleiding imo.

Het gaat vaak mis, omdat mensen zelf gaan aanmodderen. Als amateur/recreant ben je nu eenmaal geen prof en heb je voor je normale rijden gewoon iemand nodig die meekijkt. Je hebt niet de ervaring van jarenlang dag in dag uit tig verschillende paarden rijden. Als je pas hulp gaat vragen als het al tig keer mis is gegaan is het vaak gewoon te laat en krijgt paardlief de stempel 'vervelend'. Terwijl met regelmatige begeleiding dat vervelende gedrag waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden.

Ik heb vandaag met mijn nieuwe paard onze eerst wedstrijd samen gereden (L1) en wat ben ik trots op haar. Voor haar ook haar eerste wedstrijd en ze vond het ook erg spannend, maar ze bleef zo braaf <3 . De twee oranje linten en drie winstpunten waren kers op de taart.

Eens!!

Gefeliciteerd met jullie debuut! Fijn dat het zo goed ging!

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:51

Nee ik blijf er bij dat vermeerderen met buurmans paard gewoon niet meer van deze tijd is. Maar, kanttekening is dat die paarden veel minder waarde hebben omdat een selectief clubje ze maar wil. Dus is er voor ee lage prijsklasse ook wat.
Ach en zo is iedereen tevreden

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:55

StalNollie schreef:
Elisa2 schreef:
Ik bedoel natuurlijk..hoezo koopt de recreant dan dat sportpaard ipv een ander ras wat beter bij het doel past? Het is niet of er alleen maar KWPNers gefokt worden.

Nou heel simpel ik zie dat bij de kinderponys gebeuren heb jij niet de knappe pony met de oortjes erop met een kleurtje voelen mensen zich gelijk er niet bij horen. Ze moeten de wauw factor hebben. Geef mijn maar de simpele bruine ponytjes net als vroeger de ouderwets gefokte manege ponys. Hoe kleiner en spitser de oren hoe vlugger ze zijn zeggen ze weleens

Amen. Vooral die laatste zin hahahaha

Gefeliciteerd Mavantos! Mooie resultaten!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:23

MarjanB schreef:
Ach jongens, koop gewoon allemaal een fjord :+ iedereen vind ze leuk, je krijgt complimenten, je hebt aanspraak en je voelt je soms net een kind op een Shetlander als ie in turbo mode gaat en je niet eens meer weet wat lichtrijden is _O-

Zonder gekheid, ik heb jaren paarden gekocht omdat het zo hoorde. Nou nu had ik eigenwijs gedaan en heb ik veel meer lol

Eerlijk? Ik ben stiekem jaloers op jou, want wat jij nu met je fjord beleeft, is dat wat ik ook zo graag terug wil. Maar ik ben mijn vertrouwen in de handel flink verloren en uit de lucht zal mijn betrouwbaar buitenrijpaard helaas niet vallen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:43

MarjanB schreef:

Ik heb een kwpn'er met de bouw van een fjord... of bels... iig een koudbloed :')
Innerlijk matched er dan weer niet bij, maar hij past wel bij me :+
Kan er ook prima mee naar buiten maar dat kon met mijn vorige allemaal ook.
Jam was de meest lastige qua bloedlijnen op papier... maar die was juist echt kuikenmak buiten. Met alles eigenlijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:51

Volgens mij is er prima voor elk wat wils te krijgen. Het probleem zit hem volgens mij veel meer in dat veel mensen niet zich goed verdiepen in wat ze willen en wat bij ze past. Maar dat lijkt me geen reden om de fok dan maar aan te passen.

Warmbloedpaarden worden in principe gefokt en geselecteerd op hun sportkwaliteiten. Daar zijn die stamboeken op gericht. Hoeft niet allemaal topsport te zijn, maar er wordt wel geselecteerd op lichamelijke en karaktereigenschappen die ze een voordeel geven in de sport. Daar is niks mis mee, en er is geen enkele noodzaak om de fok aan te passen voor recreatieve ruiters. Wil je geen topsport maar gewoon basissport, dan kun je gewoon kiezen voor een wat minder bloederige warmbloed

Wil jij vooral boscrossen, aan een lang teugeltje dagenlang door de natuur struinen en geen gekkigheid daarin, dan is een warmbloed gewoon niet de meest logische keuze. Dan beleef je gewoon veel meer plezier aan bv een Fjord of zoals een vriendin van mij laatst een Freiberger heeft gekocht, omdat ze primair relaxed door het bos wil maar wel ook het leuk vind af en toe een proefje te rijden. Ook daarin is variatie zat in mijn ogen.

Maar of je nou de sport in wilt of relaxte ritjes, in alle gevallen is het gewoon belangrijk dat een paard gezond is en een goed fundament heeft voor het gebruiksdoel. Daarom is het belangrijk om met gekeurde hengsten te werken en goed te kijken naar welke hengst jouw merrie verbetert ipv de minder gunstige eigenschappen juist verankert.

Er zou in mijn ogen een helehoop mismatch voorkomen kunnen worden als kopers veel selectiever zijn in op welke paarden ze afgaan om te bekijken. Hoe vaak lees je niet, ik ben met iets heel anders thuisgekomen als waar ik naar zocht (en dan bedoel ik niet de kleur of looks, maar echt fundamenteel iets anders of een hele andere leeftijd/opleidingsniveau). Dat betekent dus vaak dat je dan een impuls aankoop hebt gedaan omdat je op die mooie bruine ogen en die zachte snoet bent gevallen. Maar dan is er dus wel een reëel risico dat je iets gekocht hebt, dat niet past bij waar je eigenlijk van droomt, of wat eigenlijk past bij jouw eigen expertise. En dat is zonde, voor de koper, maar ook voor het paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:59

Helemaal met je eens Oji.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:59

Ach zo vielen mijn tanden vandaag nog net niet uit mijn mond van verbazing.

Pony te koop, geïnteresseerde vroeg goede vragen ik stuurde netjes wat filmpjes mee gewoon simpel aan de poetsplaats en los in de weide. Pony is 2.5 word dus niks mee gedaan... Ze zoeken verder want mijn training wijze sloot niet aan bij die van hun... Uuuh welke training dier is al 1.5 jaar van mijn is nu 2.5 jaar en staat hier dus in de weide te eten met vriendjes... Welke training!

En laatst ook afwijzing.. hun zoontje van 3!!! Vond de andere pony leuker lopen dan die van mijn... Kind van 3 heeft die uberhaubt wat te zeggen of te willen in aanschaf van een pony.... :list:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:08

Flubberboot schreef:
Pfoe wat is het leven toch fijn als je niet strest over wat andere mensen vinden over jouw paard :')

Interessante discussie wel! Vind het ergens wel dubbel. Er wordt hier gezegd dat er eigenlijk meer voor de recreant gefokt moet worden maar als iemand op bokt een topic opent dat zij haar brave merrie onder de brave niet gekeurde hengst van de buurman zet, is het ook niet goed :')

Mij zul je in dat soort topics niet horen. :o Niet dat ik er nu voor pleit om maar in het wilde weg hengsten en merries bij elkaar te zetten. Maar af en toe een gewoon gezond paard op een ander gewoon gezond paard? Ik ga niet op de barricades staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 01:01

oji schreef:
Wil jij vooral boscrossen, aan een lang teugeltje dagenlang door de natuur struinen en geen gekkigheid daarin, dan is een warmbloed gewoon niet de meest logische keuze. Dan beleef je gewoon veel meer plezier aan bv een Fjord of zoals een vriendin van mij laatst een Freiberger heeft gekocht, omdat ze primair relaxed door het bos wil maar wel ook het leuk vind af en toe een proefje te rijden. Ook daarin is variatie zat in mijn ogen.

Ik ben dol op boscrossen maar als iets mij niet past is het een koudbloedig type.
Het is ook echt niet zo dat die per definitie braver zijn buiten.
Sterker nog als een koudbloedig type niet meewerkt heb je al snel een groter probleem dan met een warmbloed.
Er zijn ook boscrossers die liever gevoelige paarden hebben.

Zoek een paard wat zowel bij je doel als bij je karakter als kennis en kunde past.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 02:47

Gini schreef:
Flubberboot schreef:

Mij zul je in dat soort topics niet horen. :o Niet dat ik er nu voor pleit om maar in het wilde weg hengsten en merries bij elkaar te zetten. Maar af en toe een gewoon gezond paard op een ander gewoon gezond paard? Ik ga niet op de barricades staan.

Moet zeggen dat ik dat ook zo ongeveer had gedaan maar dan voor de verkoop. Had een ouderwetse brave allround kwpn merrie en had er al een mooi paard uit gefokt voor de sport voor mezelf. Besloot de merrie te laten dekken door een oudere hengst die nog in de sport liep met een grappig kleurtje. Goedgekeurd bij zfdp maar absoluut geen typische warmbloed, liep wel lichte Tour en had ook 1.40 gesprongen in zijn carrière daarvoor. Was echt een beetje en gokje, hier op bokt kreeg ik Hermes aangeraden voor die merrie :Y) .

Het resultaat is een flinke tank met stippen, ronde romp, niet veel souplesse, maar nog nooit zulke flinke stevige benen en hoeven gezien onder een kwpn-er. Qua karakter ook vreselijk nuchter en makkelijk. Door pech het sportpaard met 3,5 in laten slapen en het veulen toch zelf gehouden. Het is echt een heerlijk paard, perfect op de foto en hoeven die zo stevig zijn. Na een hoop slechte hoeven en gezondheidsproblemen vind ik het een verademing. Ze is niet moeders mooiste en als ik haar naar een kwpn keuring breng wordt het niks. Maar door een gezond fundament, het karakter en de stippen vind iedereen haar toch heel leuk :o . Op de foto was ze net 2.

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 08:16

Ik vind haar fantastisch, maar ik ben ook wel fan van kleurtjes :Y)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 08:56

Nou, zeg dat. Ik kan haar ook zeker wel waarderen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:06

Prachtig dier! :j ook al was de combi niet voor de hand liggend, het was niet roekeloos maar wat vermeerderen. Je hebt een fijn, gezond dier waar de gemiddelde ruiter niet mee verongelukt gefokt.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:25

Niet moeders mooiste ??? Zeg dat niet in haar gezicht wil je... :+ Ik vind haar echt een heel leuk paard om te zien ! <3

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:48

Elisa2 schreef:
Ik bedoel natuurlijk..hoezo koopt de recreant dan dat sportpaard ipv een ander ras wat beter bij het doel past? Het is niet of er alleen maar KWPNers gefokt worden.

Om mijn eigen tekortkomingen te compenseren :D

Het niveau van springen en crossen had ik ook prima kunnen halen met een (handige) koudbloed/ mix. Die kunnen dat fysiek vast wel.
Maar dat stukje over-capaciteit maakt mijn leven een stuk makkelijker.

Dus heb ik een paard die vast makkelijk een paar niveau's hoger zou kunnen lopen dan dat ik er mee ga doen.

Al heb ik dan ook niet de ervaring dat die paarden nou perse zo moeilijk zijn. Die kunnen allemaal heerlijk het recreatiepaard uithangen.
Tegenwoordig stamt alles toch bijna af van een topsportpaard? De vaders van mijn beide paarden hebben niet onverdienstelijk 1.60 gesprongen maar dat is ook niks 'bijzonders'. Ik vermoed dat er maar weinig springpaarden rondlopen van paarden die minder gelopen hebben.

Alleen waarom dat mensen karakters kopen die niet bij ze passen. Dat vind ik dan wel weer een raadsel. En dat is vast wat jullie ook bedoelen. Lijkt me vreselijk om steeds 'bang' te moeten zijn voor je paard alleen maar om die paar minuten in de ring er (potentieel) profijt van te hebben.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:51

Och, ik heb als recreant ook een ‘achtertuin gefokte’ ferarri lopen terwijl een audi ruimschoots genoeg was geweest voor het doel van hoofdzakelijk buitenrijden. Voor mij was het vooral even spannend hoe hij zou opgroeien qua looks en hoogte (hackney x kwpn dressuur) en hoeveel temperament hij zou gaan hebben. Want aan beide kanten zit er mooi maar pittig bloed in. Beide ouders/ouderlijnen zijn niet makkelijk, maar in de juiste handen wel goed te hanteren.

Met die wetenschap heb ik me voorbereid door gedurende de opfokperiode een flink opleidingsbudget opzij te zetten. Dat is geen overbodige luxe geweest. Niet voor het paard, maar ook niet voor mezelf. Hoewel ik eigenlijk de ferarri heb gekocht, die beter bij mijn ‘jongere zelf’ had gepast, zijn we toch een fijne combinatie aan het worden. Ondanks het geen doel is, ga ik waarschijnlijk wel wat wedstrijdjes starten. Het is ergens toch een beetje zonde om niks met al die kwaliteit te doen. Want fijn lopen en bewegen kan hij moeiteloos.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:03

Dat is het hele moraal van het verhaal, dat mensen paarden kopen die eigenlijk niet bij ze passen. En willen voor braaf eigenlijk niet betalen. Kijk maar naar hoeveel goedkope EV's er gekocht worden.

Eef, mooi dier! Dat is toch wat anders dan vermeerderen vind ik, zo'n hengst die zich heeft bewezen op hoog niveau in spring en dressuursport laat genoeg zien wbt zijn eigen gezondheid en karakter.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:14

Dat is het.
Snap heel goed dat mensen een sportpaard willen. Maar het moet enigszins te rijden zijn door de eigenaar . En daar is zelfreflectie ( en een fijne trainer) voor nodig

Ik heb mijn freiberger niet gekocht om PSG of 1m30 mee te gaan rijden. Had geen tijd en zin meer in n paard , die ik 5x per week in de bak moet trainen op locatie. Dus een paard gekozen die bij onze situatie ( paard aan huis , naast t bos maar geen bak ) en ambities past.
En wat heb ik een plezier van en met dit paard.

Had ook heus wel kwpner gevonden . Maar dat is zo lastig inschatten...behalve als je er via via aan komt misschien.
Maar anders ga je kijken en rijd 1 keer. Misschien 2 x . Dan moet je beslissen.