Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:45

ruitje schreef:
Ja, ik herken dat niet zo :o . Maar ik zit in een andere prijsklasse, ik kijk altijd maar 1 keer en dan weet ik of ik een paard wil.

Is denk ik geen kwestie van prijsklasse hoor, meer van hoe je in elkaar zit. Ben je een twijfelaar of ben je iemand die makkelijk beslissingen neemt.

Ik weet het ook eigenlijk wel meteen. Als ik denk dat ik een 2e keer moet kijken, weet ik het eigenlijk al, dat wordt hem niet. Juist omdat ik een blijvertje zocht. Zou ik een paard voor tzt doorverkopen zoeken zou ik waarschijnlijk wel meerdere keren kijken. Maar als het echt voor mijzelf is ga ik ook puur op mijn eerste gevoel af.

Bij mijn huidige paard ook. Toen ik op zoek ging in totaal 6 paarden wezen kijken. 2 paarden niet eens op gezeten want dat zag ik meteen al dat dat hem niet ging worden. 3 paarden gereden, waarvan 2 meteen afvielen, eentje een "misschien nog een keer langskomen" had. En toen de 6e. Werd ik al zenuwachtig van op de poetsplaats...oh deze vind ik leuk (ondanks dat ik eigenlijk niet op zoek was naar een merrie en de aftekeningen absoluut niet waren wat ik wou). Met losgooien en vrij springen werd ik helemaal blij. Toen is ze eerst 5' voorgereden en toen ik er op (paard was pas 2 weken onder het zadel dus kon nog niet lang voorgereden worden en dan ik nog een keer).
Met rijden ongelooflijk hard gelanceerd, maar toch wist ik het en de deal gesloten. Paard was 2 weken daarvoor gekeurd door de DA die ik anders zelf ook gevraagd had, dus heb het keuringsrapport gezien en niet overgekeurd.

Ik had wel als voorwaarde dat ze opgenomen zou worden door de verzekering, dus de verzekeringsman is nog wel een keer lang geweest. Dat is voor mij wel een eis, opgenomen worden door de verzekering. Toen dat rond was geld overgemaakt en opgehaald. En geen dag spijt van gehad.

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 22:44

Ik had normaal gezien vanavond een bezichtiging, maar is paar uur ervoor afgezegd omdat het paard al verkocht was. Hoewel ik dacht dat ik de eerste was die ging kijken :( Nu, ik was sowieso wel een beetje aan het twijfelen over het filmpje, hij leek wat onregelmatig te lopen in draf en het drafstukje was opmerkelijk korter dan de stap en galop en vanuit een moeilijke hoek gefilmd. Verder leek hij wel perfect aan mijn eisen te voldoen en vond ik hem ook wel gewoon erg mooi. Maarja, mocht niet zijn dus. Hoef ik al niet meer te twijfelen over die draf :Y)

Momenteel geen bezichtigingen meer gepland.. ik heb echt moeite met een afspraak vast te kunnen leggen. Soms vraag ik me af of mensen me wel serieus nemen, maar vraag me dan echt af waar het misgaat in mijn communicatie := Had leuke merrie gezien maar duurde heel lang voor ik reactie kreeg en dan telkens de dagen die ik voorstelde al andere mensen :?

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:16

Kiwiaa schreef:
Ik had normaal gezien vanavond een bezichtiging, maar is paar uur ervoor afgezegd omdat het paard al verkocht was. Hoewel ik dacht dat ik de eerste was die ging kijken :( Nu, ik was sowieso wel een beetje aan het twijfelen over het filmpje, hij leek wat onregelmatig te lopen in draf en het drafstukje was opmerkelijk korter dan de stap en galop en vanuit een moeilijke hoek gefilmd. Verder leek hij wel perfect aan mijn eisen te voldoen en vond ik hem ook wel gewoon erg mooi. Maarja, mocht niet zijn dus. Hoef ik al niet meer te twijfelen over die draf :Y)

Momenteel geen bezichtigingen meer gepland.. ik heb echt moeite met een afspraak vast te kunnen leggen. Soms vraag ik me af of mensen me wel serieus nemen, maar vraag me dan echt af waar het misgaat in mijn communicatie := Had leuke merrie gezien maar duurde heel lang voor ik reactie kreeg en dan telkens de dagen die ik voorstelde al andere mensen :?



Het is niet mijn manier van handel hoe het momenteel gaat -O-
Wij hebben de pony van onze oudste dochter net verkocht (helaas groeit de pony niet mee). En ben blij dat wij eerlijke handel hebben gedaan! Ondanks de hele vele reacties sprong er 1 uit voor mijn dochter. Maar wij moesten een week wachten, blij dat we hebben gewacht! Gouden plekkie nu voor de pony :)

Maar ik kom het dus zelf niet tegen. Als ik een afspraak heb staan laten ze mensen tussendoor komen. Maar als ik achter een paard aan bel krijg ik meestal te horen ‘pietje komt morgen en jantje overmorgen daarna kunnen wij inplannen’.
Zou vanavond een leuke Anda bezichtigen. Maar ik heb gisteravond bedankt! Mij al 4 dagen niet kunnen vertellen of de eerste belangstellenden nu wel of niet verder gaan en er was iemand die last minute voor mij wilde komen. Maar die mocht niet rijden omdat ik vanavond zou komen,maar er was dus wel een kans dat ie vanmorgen werd verkocht.
Nouja doeiiii ben geen speelbal.....

Nu een andere wending, ga morgenavond naar een fokker toe een 3 jarige friese merrie bezichtigen. Wel boven budget zucht maar we zullen zien! Ze wilden toch graag contact omdat ze deze merrie een super plekje gunnen.

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:30

Pfoe, wat een verhaal. Maar inderdaad ik herken me in wat je zegt. Gek toch hé. Vraag me dan af wat wij fout doen en die anderen goed _O- Snap dat je er op die manier geen zin meer in hebt! Wel fijn van jullie uit dat je wel even de tijd hebt genomen, lijkt met toch ook een fijn idee voor de dochter dat haar pony goed terecht komt ipv aan de eerste de beste.

Merrie klinkt in elk geval wel fijner al, ook qua insteek vanuit de verkopers, ik duim :D

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 00:15

Thanx voor het duimen!
Ja was ook een eis van mijn dochter, het moest goed voelen :D

xSCWx

Berichten: 7099
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 00:28

Pfff wat balen dat de bezichtiging niet door ging. Het is voornamelijk inderdaad momenteel “wie het eerst komt, wie het eerst maalt”.
Wij zijn vandaag gaan kijken bij een fokker, onbeleerde 2 en 3- jarigen. Wat een prachtige fokkerij en kwam ook zeer betrouwbaar over, lekker nuchter ook. Er sprong 1 paardje uit maar die is 2. Een andere merrie was ook zeer lief maar had een veulen aan de voet dus jaagde steeds de andere paarden weg, daardoor niet goed kunnen bekijken. Ik wilde eigenlijk al een beleerd paard met (licht) bevestigde gangen. Daarbij ook wat boven budget en daar komt ook het beleren nog bij. Naast dat je hem dan een paar maanden moet missen. Lastig hoor.

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 00:50

@xSCWx: oeh dilemma.... kun je het geduld opbrengen om te wachten met rijden?
Als het echt is wat je zoekt ? Ook belangrijk.
Voelt toch wel fijn bij de fokker vandaan kopen.al geeft dat ook geen garantie i know

Ja wie het eerst komt wie het eerst maalt, maar zou het wel fijn vinden als je afspraak inpland op volgorde je die ook nakomt. Is een illusie momenteel volgens mij ..... Ik wil daar eigenlijk niet aan mee doen. En dan moet ik dus voor lief nemen dat mijn zoektocht wellicht langer gaat duren.

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 01:12

Hoi! Ik kom graag meepraten. In januari is ‘ons’ paardje totaal onverwachts in een paar uur overleden en waren de eigenaar en ik (bijrijder) totaal ontroostbaar. Het was zo’n lief, karaktervol en bijzonder paard. We dachten dat we nooit meer zo’n bijzonder paard zouden vinden. Het eerste paardje wat we echter bezochten, was een schot in de roos. Mooi, sensibel, karaktervol, grappig. Reed fántastisch (Z2 bevestigd). Kortom: perfect. Omdat een heel sensibel paard is en dat echt vertrouwen moet hebben in de ruiter mochten we een poosje rijden om te zien of we daadwerkelijk een match waren. En dat waren we. Intussen was er een besmettelijke ziekte op stal waardoor we niet konden keuren. Na maanden rijden en een band opnieuw bouwen, mochten er uiteindelijk keuren. En onze nachtmerrie kwam uit: ze had verbeend hoefkraakbeen. Ik huil al de hele week en moet nu opnieuw de zoektocht starten. We zoeken een merrie tussen 7 en 11 jaar, met karakter maar wel betrouwbaar. Dressuurpaard. Hebben jullie tips? Ik af het topic doorlezen hoor, maar hoor graag do’s en dont’s

upendo

Berichten: 22328
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 07:24

Hoe oud is ze Luzerna?

Verbeend hoefkraakbeen bij een 10jarige die Z2 gelopen heeft vind ik al een heel ander verhaal dan bij een onbeleerde 3jarige.

Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:13

De situaties waarbij je snel moet beslissen omdat er meerdere mensen op de planning staan om langs te komen heb ik ook al mogen ervaren. Ik vind dat wel enorm lastig!

Donderdag bij 1 wezen kijken. Een ontzettende grapjas met zeker ook wat attitude (kent bijna geen grenzen). Net +- 8x ohz. Die was wel leuk ondanks er zeker nog een boel werk aan zit. Ergens blijf ik een twijfel houden en kan niet plaatsen waarom. Mezelf voorgenomen om bij twijfel het niet te doen.

Gisteren ook bij 1 wezen kijken. Binnen 2 minuten had ik al zo iets van 'nee, die is niet voor mij :')'. Niet verwacht dat ik dat zo snel zou ervaren, maar wel duidelijk voor mezelf.

Vandaag onverwachts dan ook nog bij 1 kijken. Dit keer bij een fokker. Ik ben erg benieuwd! :j

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:35

ruitertje, wat oji zegt, denk dat dat toch echt persoonsgebonden is.
Ik denk er zelf ook graag even over na. Ik zoek namelijk wel een paard die weer mijn maatje word en die ik graag minimaal 10 jaar of langer aanhoud!
Kiwiaa, echt heel erg balen :(:) Pff sommigen reageren niet of heel traag inderdaad, die mensen sla ik al over, dan denk ik, die willen vast niet verkopen ofzo :')
Marus, wat fijn dat jullie wel de tijd hebben genomen met de verkoop! En heel fijn dat de pony goed terecht is!
xSCWx, wat lastig zeg, succes met een keuze maken, maar als het écht is wat je zoekt ...
Luzerna, wat balen, maar je kunt inderdaad beter dan die laten staan en een gezond paard kopen.
Veeerr, ik vind deze tijd van paarden kopen ook enorm lastig, je moet al gehaast gaan kijken en meteen beslissen anders zijn ze meteen weg :/ Spannend, ik ben benieuwd!

Ik krijg die pony waar ik woensdag ben gaan kijken maar niet uit m'n hoofd .. Hij kikte zo goed!

Sherivey
Berichten: 8841
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:53

Tarzan, ben even kwijt om welke pony het ging, maar mag je eventueel nog eens langs gaan in geval van twijfel?

Als ie in je hoofd blijft zitten, moet ie toch wel erg leuk zijn :j

IndianSu

Berichten: 228
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:54

Ik vind het ook erg lastig allemaal hoor. Tot nu toe heb ik 3 bezichtigingen gehad:

-1e ben ik 2 keer wezen kijken, was heel leuk dus gekocht. Helaas heeft het paardje op de weg naar mij toe de trailer en zichzelf dusdanig verbouwd dat de koop niet doorging ;(
-2e was totaal anders dan geadverteerd
-3e kreeg ik vliegles en belandde op de eerste hulp, was ook niet echt eerlijk geadverteerd
-(4e bezichtiging wel ingepland maar ging niet door omdat verkoper een dagje weg ging...)

Verder idd veel verkopers die of niet of heel langzaam reageren, of dat er dan al andere mensen komen etc. Ik heb de hoop nog niet opgegeven maar het is wel erg frustrerend allemaal.

Esther_r20

Berichten: 2415
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:37

Afgelopen zomer heb ik ook echt veel (+10) paarden bekeken. Een aantal kwamen echt niet overeen met de advertentie of hadden toch een medische afwijking die zichtbaar was maar niet vermeld. Enkele zoals geadverteerd maar geen klik mee.
2 laten keuren en beide afgekeurd.
De winter mijn zoektocht laten rusten en voorjaar weer opgepakt. 2 hadden last minute afgezegd ivm verkocht en toen kwam ik mijn lot uit de loterij tegen.

Kan dus best lang duren, maar ik ga niet voor iets overhaast. Liever langer wachten en de match vinden dan kopen omdat je zo graag een paard wilt hebben

kojack

Berichten: 6407
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:02

In principe moet je momenteel bellen/mailen als je wat ziet en direct in de auto stappen met trailer.

Ik heb het al voorbij zien komen dat iemand een afspraak wilde maken voor een keuring en dat het paard naar de volgende ging die niet wil keuren.

De mensen die wat langer in de paarden handel zitten hebben het respect om het af te wachten. Heel bizar allemaal.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:05

Bij mijn ruin zijn er 4 mensen komen kijken.
2 daarvan sprongen er voor mij uit.
1e daarvan die kwamen kijken vonden hem ook erg leuk en wouden een 2e keer komen kijken maar konden nog niet echt een afspraak inplannen.

2e van mijn voorkeur waren spontaan verliefd en hebben direct aangegeven dat ze hem heel graag wouden kopen.

Ik heb hem aan hun verkocht.

De druk van verkopen snap ik ergens wel.
Dat iemand komt kijken voor de 2e keer wil nog niet zeggen dat ze het paard ook daadwerkelijke kopen.
Als ik zelf te horen kreeg dat iemand voor de 2e keer zou komen kijken ging ik ook verder kijken dus het is wel van twee kanten.

Bij mijn nieuwe ben ik ook maar 1x wezen kijken.
Bij twijfel snap ik een 2e keer kijken wel maar als je overtuigd bent zou ik ervoor gaan.

Dees

Berichten: 18973
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:07

Kojack, nah, dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn ook verkopers die hun paard echt niet aan de eerste de beste die geld biedt, meegeven. Geen paard wordt ook beter van iedere dag een nieuwe testruiter. Dat zou ik mijn paard niet aan willen doen. Dan duurt de verkoop maar wat weken langer.

Ik heb zelf bij aankoop nooit een 2e keer kijken nodig gehad, ik wist het inderdaad wel meteen. Maar goed, ik kon mezelf altijd goed aanpassen aan het dier, dus was niet op zoek naar die ene speciale klik waar mensen tegenwoordig zo om zoeken.

Die stal in Den Haag waar ze PRE's verkopen, die hebben als beleid: 1e keer komen kijken zonder rijden. En als je dan alsnog serieus bent, kom dan een 2e keer terug, mag je dan ook rijden. Ik vond dat toen als potentiele koper wat raar. Maar nu, als ik er aan terugdenk: ze hadden gelijk. Beter voor hun paarden en serieuze gegadigden komen inderdaad wel terug. Niet-serieuzen niet.

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:16

Deed, maar als ik niet geïnteresseerd ben als ik daar ben dan hoef ik er ook niet op.

Ik ging voor de vos kijken maar daar ben ik niet op gegaan omdat ik al zag dat dat niks voor mij was. De schimmel wilde ik wel graag proberen.

En als je dan 3 uur in de auto moet zitten vind ik dat dan wel een beetje raar :+

Maargoed ik vind het zelf ook fijn om even erover te kunnen nadenken.

Dees

Berichten: 18973
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:23

Ik heb wel eens tegen verkopers gezegd bij de eerste aanblik van een dier "nou nee, dit wordt hem niet, zet maar weer op stal". Was misschien niet vlijend, maar wel heel erg duidelijk en het scheelde een hoop tijd en valse hoop. Je weet het meestal wel als je het dier ziet. Terecht dat wanneer je niet geïnteresseerd bent, je er niet meer op gaat rijden.

De pest met paarden willen kopen is, je zult ze toch eerst moeten zien voordat je kunt zeggen of het wat voor je is of niet. Een advertentietekst zegt vaak toch iets meer over de verkoper dan over het dier in kwestie.

Fly_high

Berichten: 3351
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:39

Dees schreef:
Een advertentietekst zegt vaak toch iets meer over de verkoper dan over het dier in kwestie.


Dit _/-\o_

Ik wil een paard dat redelijk scherp/fanatiek/voorwaarts/bloederig/hoe je dat ook noemt is. Maar wat redelijk veel mensen hieronder scharen zijn paarden die gewoon ongewenst gedrag vertonen, ongeacht of ze lekker vlot zijn of juist dood voor het been... of paarden waar zij zelf niet mee om kunnen gaan, zonder ernaar te kijken wat voor type paard het daadwerkelijk is.

Ik heb besloten om mijn zoektocht on hold te zetten, ik ga niet met eerste keer kijken meteen met de trailer op pad alleen omdat het nu de norm schijnt te zijn. Het bedrag wat ik voor een paard wil neerleggen is voor mijn gevoel teveel geld om het zo aan te pakken. Iedereen staat er uiteraard anders in :) maar ik laat me niet wijsmaken dat 2x proefrijden en vervolgens laten keuren idioot hoge eisen zijn, paar maanden terug was het nog doodnormaal he :P

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:49

Fly_high schreef:
Dees schreef:
Een advertentietekst zegt vaak toch iets meer over de verkoper dan over het dier in kwestie.


Dit _/-\o_

Ik wil een paard dat redelijk scherp/fanatiek/voorwaarts/bloederig/hoe je dat ook noemt is. Maar wat redelijk veel mensen hieronder scharen zijn paarden die gewoon ongewenst gedrag vertonen, ongeacht of ze lekker vlot zijn of juist dood voor het been... of paarden waar zij zelf niet mee om kunnen gaan, zonder ernaar te kijken wat voor type paard het daadwerkelijk is.

Ik heb besloten om mijn zoektocht on hold te zetten, ik ga niet met eerste keer kijken meteen met de trailer op pad alleen omdat het nu de norm schijnt te zijn. Het bedrag wat ik voor een paard wil neerleggen is voor mijn gevoel teveel geld om het zo aan te pakken. Iedereen staat er uiteraard anders in :) maar ik laat me niet wijsmaken dat 2x proefrijden en vervolgens laten keuren idioot hoge eisen zijn, paar maanden terug was het nog doodnormaal he :P

Die heb ik ooit laten staan. Epilot x EV merrie. Heel leuk paard maar voor mij net te scherp. Perfect voor waarvoor ze gebruikt (en aangeboden) werd. Die stelde je niet teleur in de ring.

Ik zou nu inderdaad niet gaan zoeken naar een paard. Laat die anderen maar achterlijk doen. Het is een kwestie van tijd dat een groot deel terug op de markt gaat komen. Dan kun je ze weer voor normale prijzen en voorwaarden kopen.

Levita

Berichten: 1422
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:57

Zijn er nog mensen op zoek naar een Fries? Oud stalgenootje van mij verkoopt haar Fries omdat hij te pittig is voor haar. Zij is meer een recreatieruiter en deze ruin heeft meer uitdaging nodig.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:57

ikke schreef:
Ik zou nu inderdaad niet gaan zoeken naar een paard. Laat die anderen maar achterlijk doen. Het is een kwestie van tijd dat een groot deel terug op de markt gaat komen. Dan kun je ze weer voor normale prijzen en voorwaarden kopen.


Blijf jij maar lekker in die waan hoor:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:58

Dees schreef:
Kojack, nah, dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn ook verkopers die hun paard echt niet aan de eerste de beste die geld biedt, meegeven. Geen paard wordt ook beter van iedere dag een nieuwe testruiter. Dat zou ik mijn paard niet aan willen doen. Dan duurt de verkoop maar wat weken langer.

Ik heb zelf bij aankoop nooit een 2e keer kijken nodig gehad, ik wist het inderdaad wel meteen. Maar goed, ik kon mezelf altijd goed aanpassen aan het dier, dus was niet op zoek naar die ene speciale klik waar mensen tegenwoordig zo om zoeken.

Die stal in Den Haag waar ze PRE's verkopen, die hebben als beleid: 1e keer komen kijken zonder rijden. En als je dan alsnog serieus bent, kom dan een 2e keer terug, mag je dan ook rijden. Ik vond dat toen als potentiele koper wat raar. Maar nu, als ik er aan terugdenk: ze hadden gelijk. Beter voor hun paarden en serieuze gegadigden komen inderdaad wel terug. Niet-serieuzen niet.
Dit zei ik toevallig gisteren nog tegen iemand, dat ik er ook zo in sta. Zolang een paard maar eerlijk is, kan ik met vrijwel ieder karakter wel overweg. Ik heb natuurlijk wel mijn voorkeuren, maar in principe maakt het mij niet uit of ik een dier onder m'n kont heb dat wat meer aanmoediging nodig heeft omdat ze wat onzeker zijn of een dier dat juist wat afgeremd moet worden in hun bravoure. Ik werk puur op gevoel en pas me daardoor heel makkelijk aan aan wat het dier nodig heeft. Alleen voor heel flegmatieke paarden heb ik niet zoveel geduld. :+

Ik denk dat die zoektocht naar de speciale klik ook een beetje samenhangt met de tendens van 100% zekerheid willen hebben voordat er knopen doorgehakt worden. Veel mensen willen 100% zeker weten dat het paard bij hun past, en zonder dat gevoel, gaan ze ook niet over op kopen, terwijl sommige dingen ook gewoon moeten groeien. "Liefde op het eerste gezicht" klinkt heel mooi, maar is in de realiteit voor maar weinig mensen weggelegd. Ik heb zoveel paarden gereden waar ik bij de eerste rit echt niets aan vond, maar na een paar keer gewoon onwijs veel plezier in kreeg en het jammer vond als ze naar een andere ruiter gingen. Wat ze echter wel allemaal gemeen hadden, is dat ik me veilig voelde aan boord. Daar zaten ook dieren tussen die meer met vier benen van de vloer waren dan op de vloer, maar ondanks dat gaven ze toch geen onveilig gevoel, en dat is voor mij het belangrijkste: zolang ik me veilig voel kan ik ermee werken.

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:21

Ik zeg altijd dat ik 2 keer wil kijken, maar de enige waar we dat bij gedaan hebben wist ik al dat ik hem wilde. Alleen moest mijn moeder er nog op en dat was de 1e keer teveel voor jong paard, 3 mensen achter elkaar.
De rest wisten we na de 1e keer kijken al :+ diezelfde dag ook nog gebeld datbwe gingen keuren, bij de laatste zelfs op terugweg al.

Maar die klik, nee. Dat kwam allemaal later behalve bij 1. Wel allemaal passend qua karakter en doel en allemaal uiteindelijk net zo gek van en omgekeerd
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-05-21 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt