Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:14

Is het trouwens ook niet zo dat veel mensen te snel een klik willen hebben?

Vraag ik mij altijd af; er zijn 1000 getrouwde mensen. Haal van die 1000 nu eens alle mensen af die niet zijn met een partner waarbij er sprake was van liefde op het eerste gezicht. Hoeveel blijven er over?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:19

Wat ik me afvraag, en ergens vind ik dat ook wel mooi... Iemand die een lijstje opmaakt, van een braaf leerpaard bijvoorbeeld met niveau Z, maar thuis komt met een heel ander paard, een paard met geen niveau helemaal geen braaf karakter bijvoorbeeld. Ik hoor het vaak eigenlijk, dat iemand opzoek was naar een paard, maar het tegenovergestelde koopt...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:20

Het is ook maar net wat je wil. Ik ben altijd goed geslaagd onder 6000,- en met alle paarden kon ik leuk mee komen in de dressuur. Maar ik heb nu niet de intentie om subtop te rijden. Dus dan heb ik het over de basis tot ZZL En dan zijn er heel veel leuke paarden onder de 6 te vinden die tot de ZZL heel erg leuk kunnen mee komen. ( uiteraard niet kant en klaar en vaker onbeleerd dan zadelmak )

Zijn er inmiddels al foto's van Adin haar topper?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:28

uryanne schreef:
Is het trouwens ook niet zo dat veel mensen te snel een klik willen hebben?

Ik heb van alle paarden die ik (in)gereden heb slechts 3x gehad dat ik direct een klik voelde. Een klik die ik niet eens kan omschrijven, want de laatste keer was op een fries waar amper een stuur op zat, en die sterren liep te kijken. Of het nou in zijn beweging was of in zijn reactie.... ik kan het niet zeggen. De amazone was vastgelopen en hij was in staking gegaan. Ik voelde onmiddellijk waarom toen ik er op zat: tegenstrijdige signalen. Amazone was onzeker en hield zich vast in lichaam maar ook aan de voorkant. Gaf tegelijkertijd met benen aan dat hij moest lopen. Paard raakte in verwarring. Dat voelde ik aan hem. En ik voelde ook meteen dat hier een heel fijn paard in zat. Ik ben hem toen verder gaan rijden en het is ook een ontzettend prettig en fijn paard geworden.

Als je moet gaan zoeken naar een klik, dan kan het nog wel jaren duren voordat je die gevonden hebt.
Ik had met mijn eerste paard totaal geen klik, want ik kon niet goed rijden en hij was een jonge kwal die mij vlieglessen gaf en mij confronteerde met mijn totale gebrek aan rijtechnische vaardigheid. Hij was een desilllusie voor mij!
Maar ik ging door. Jaren later, toen mensen mij op allerlei paarden hadden voorbij zien komen omdat ik nu eenmaal op veel verschillende paarden reed (ik reed voor een handelaar en zelf handelde ik daarna ook nog een beetje) en mij vervolgens op mijn eigen paard zagen zitten, ook al deed ik maar iets heel simpels als een beetje lui in dat zadel hangen terwijl paard aan lange teugels riep, zeiden ze "en toch is dít echt jouw paard". Ik bleek met hem vergroeid te zijn. En dat is óók heel mooi!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:32

Blij te horen dat ik niet de enige ben die het woord '' klik '' gebruikt. :)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:17

uryanne schreef:
Pion schreef:
Bij aankoop van een paard, koop je geen fiets die je weer ruilt als hij toch niet bevalt.
Logisch dat je dan gaan proberen, twijfelen, kijken, totdat je zeker weet dat je de juiste klik hebt.
Althans, je gaat uiteindelijk voor het paard wat goed voelt, waar denkt mee vooruit te kunnen.

Natuurlijk hebben sommige meer lol aan, kopen, verkopen en weer kopen. Gewoon omdat ze willen kopen en rondkijken. :P
Maar merendeel van dit topic zoekt toch naar een 'maatje voor het leven'.

Maar die zoektocht, moet die in deze tijden waar je volgens zeggen goede paarden voor een schijntje nog niet kwijt kunt, maanden duren?
Ik ben van mening dat vele mensen teveel op zoek zijn naar het perfecte paard. En dat bestaat nu eenmaal niet.
Verder denk ik dat vele mensen op zoek zijn naar een paard als Totilas, Parzival enz. enz. terwijl ze
rijden als een krant. Ze gaan proberen en twijfelen. Het paard denkt vervolgens; hé, met deze ruiter heb ik het lekker makkelijk! Geeft eens een bokje, schud eens met het hoofd en prompt krijgt het fijne paard ineens het stempel 'te ondeugend' terwijl de ruiter niet geschikt is.
En tja, de instructrice of ander 'wijs' persoon vindt het allemaal wel gezellig, dat paarden kijken :Y)

Ik voel me aangesproken :o ik vind er werkelijk niks leuks en gezelligs aan. Er zullen vast mensen zijn die dat wel vinden, maar geloof me, ik haat het. Het reizen van hot naar her, overal leuren en vragen. Overal achterdochtig, teleurstellingen en ga zo nog maar even door. Ik heb tot nu toe nooit getwijfeld als ik een paard kocht, hadik dat wat vaker gedaan, dan had ik waarschijnlijk niet zo veel paarden versleten. Ik heb eindelijk geleerd van mijn fout. Al met al heb ik nog maar 4 paarden gezien in de dikke 2 maanden dat ik op zoek ben. Ik doe rustig aan en probeer goede keuzes te maken. Is het zo raar om soms te twijfelen. Ik denk dat het realistisch is. Ik kan nl niet met elk paard en elk karakter overweg, ik ben geen sterruiter. Ik zoek een paard wat hier oud kan worden, incl evt langdurige blessures mocht het paard die krijgen, maar koop er wel het liefst 1 die helemaal goed is.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:36

Mijn reactie is in het algemeen bedoeld hoor ;)
Ben jarenlang op een handelsstal werkzaam geweest en daar was het af- en toe een komen en gaan van 'dagjesmensen'. Aan de ene kant hoort het erbij, aan de andere kant is het soms erg frustrerend. Je staat te kijken wat mensen voor smoesjes kunnen verzinnen om er vanaf te zien. Zijn ze bijvoorbeeld op zoek naar een mak beginnerspaard en komen ze rijden op een dergelijk dier, vinden ze 'ineens' een afgericht Z paard toch leuker. Daar wordt je als verkoper erg, erg moe van {:)-:(

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:50

Nog geen foto's, sorry...
Mijn rustige topper liet zich vandaag ff van z'n andere kant zien. Tijdens het longeren ben ik de halve bak doorgesleurd ;)
normaal neit vooruit te branden maar vandaag gaf ie een paar flinke bokken en besloot dat de volte te klein was. Zo'n kasteel hou ik niet tegen haha.
Ik, held op sokken die ik ben, moest wel even slikken en zal flink wat moed verzamelijk als ik er straks weer eens op ga.

Hij is nog maar 3 dus rustig aan maar denk dat ie wel iets meer mag doen dan dit, anders kan hij zijn ei niet kwijt.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:55

wel adin misschien is dit gewoon ff wennen voor hem :)

ik heb rumba ook 2 keer gelongeerd in het begin en toen was ze super braaf.
De 3de keer was ze aan het rennen, bokken, steigeren,...

Nu gaat alles weer goed :) Gewoon volhouden!

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:02

@ Adin moest even reageren, heb alles gevolgd maar ben zelf niet op zoek dus reageer nooit in dit topic :) Maar mijn paardje dat ik zelf ingereden heb heeft met de eerste paar keer longeren me ook echt door de bak gesleept, zelfs met mijn instructrice erbij.
Maar met rijden is ze zo mak als een lammetje :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:08

Vrolijke bui dus. En mischien dat je idd een dagje extra kan meepakken.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:09

hoe vaak train je hem nu?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:40

@Adin: maak je nog geen zorgen. Mijn inmiddels 12 jarige kan aan de longe nog steeds zo gek zijn als een cent. Toen ze 3 was en ik verre van een held, brak het zweet me uit als ik dat zag en er dan op moest. Onder het zadel is ze vlug, loperig en heel veel go, maar bokken/steigeren heeft ze in al die jaren nog nooit gedaan. Als ze een tijdje stil heeft gestaan, stap ik erop want longeren levert eerder blessures op. Aan de longe zijn ze vaak heel anders dan ohz.

@Langcara: alsof je mijn verhaal hebt opgeschreven. Overigens werd ik wel direct verliefd op m'n 1e merrie. Bij de anderen die we kochten, heb ik wel altijd het gevoel gehad 'iets' met ze te hebben. Ze stonden me aan, pasten bij me, maar het zijn allemaal heel verschillende paarden qua type maar ook qua karakter. Als je met meer verschillende paarden omgaat of erop rijdt, wordt je ook makkelijker in de omgang met paarden in het algemeen. Ik denk dat dit een heel groot verschil is met de meeste 'zoekers' hier.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:05

Arabiertje* schreef:
Wat ik me afvraag, en ergens vind ik dat ook wel mooi... Iemand die een lijstje opmaakt, van een braaf leerpaard bijvoorbeeld met niveau Z, maar thuis komt met een heel ander paard, een paard met geen niveau helemaal geen braaf karakter bijvoorbeeld. Ik hoor het vaak eigenlijk, dat iemand opzoek was naar een paard, maar het tegenovergestelde koopt...

Ja, en dan ergens verlies je je hart aan zo'n dier. Of dat altijd een goede en rationele keus is, is een tweede.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:09

Egopost uit Rijssen :)
vandaag is de klok rond geslapen ;) Lekker hoor helemaal opgeknapt!
Om half 3 hadden we afgesproken bij een 8 jarige merrie te kijken :)
Afstamming
http://horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=285462

Filmpjes:

Ze was dus echt super braaf en mooi aan het been :) Echt super tevreden en ze liep mooie stukken aan de teugel, dus zou goed paardje kunnen zijn voor me.
verder heb ik nog les gehad met Cas, Voor die tijd nog een 20min gelongeerd, daardoor was hij echt een schat in de les :D
Had niks te klagen we hebben ook paar sprongetjes gemaakt en ook die gingen goed. Wel heb ik de knoop doorgehakt en wordt Cas zaterdag opgehaald. Hij is toch uiteindelijk te jong, en die aantal keer knie op slot en zijn luchtzuigen toch geen combi voor mij.
Ik ga nog bijlezen op het werk en reageer dan op iedereen :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:39

Leuke merrie! Ze doet me wel jong aan. Hoe lang is ze onder het zadel? Of wordt ze niet zoveel gereden?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:46

Arabiertje, als je naar de zwarte Ronaldo gaat kijken dan zou ik even hier op bokt zoeken naar de oude (?) eigenaresse. Ik ben er vrij zeker van dat ik dit paard ken, dat ze L of M sgw gelopen heeft en dat het een enorme heethoofd is als ze aan het werk moet. (het lijkt mij namelijk sterk dat er 2 paarden met dezelfde naam en kleur rond lopen). Als het het paard is waarvan ik denk dat het het is dan is dat paard een heleboel maatjes te groot voor iemand die een braaf leerpaard zoekt.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:22

Als je op de afstamming zoekt via google kom je bij de topics van de vorige eigenaresse die ook op bokt zit. Op deze foto's loopt het paard een stuk netter dan op de site van JvdH.

Adin / nathe straffen jullie dit gedrag niet af aan de longe? Straks zit je erop en denkt je paard dat hij dat ook mag doen. Mijn jonkie hoeft dit echt niet te proberen, gek doen doet hij maar in z'n eigen tijd maar niet als er gewerkt moet worden.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:27

ik heb het longe werk aan iemand anders gegeven die veel beter kan reageren als ik ;)
Ze heeft het dan ook maar 1 keer gedaan bij haar en bij andere pogingen werd ze direct gecorrigeerd
(ze staat al een week binnen en dan kan zoiets voorvallen natuurlijk)

Rumba is super gevoelig aan de longe. Je schouder iets te veel naar binnen en ze staat onmiddellijk dwars. Mijn lesgeefster geeft zelf longe lessen en vind haar geweldig omdat ze zo goed reageerd op subtiele hulpen. Voor iemand die nauwelijks longeerd (ik dus :D) is dat natuurlijk niet gemakkelijk. Ik oefen dan tegenwoordig ook met 1 van hun paarden aan de longe.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:28

Daar heb je gelijk in Grauwman, alleen heb ik een aantal keren met dit paard in de les gereden en ze is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Dat ze ongeklasseerd is klopt dus ook niet.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:28

Picassox schreef:
Arabiertje* schreef:

Ja, en dan ergens verlies je je hart aan zo'n dier. Of dat altijd een goede en rationele keus is, is een tweede.

Ik denk dat de beslissende factor of het dan toch goed gaat, is of je op verkeerde of juiste punten hebt toegegeven. Ik kan me voorstellen dat een paard met andere kleur/hoogte/bouw/niveau maar wel precies het karakter wat je zoekt toch een goede match kan zijn. Een paard wat qua type en kleur je ideaalbeeld is maar qua niveau of karakter niet blijkt te passen is een groter probleem.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:33

nathe schreef:
wel adin misschien is dit gewoon ff wennen voor hem :)

ik heb rumba ook 2 keer gelongeerd in het begin en toen was ze super braaf.
De 3de keer was ze aan het rennen, bokken, steigeren,...

Nu gaat alles weer goed :) Gewoon volhouden!

Herkenbaar!
Mijn 'nieuwe' was de eerste twee weken ook rustig en bedeesd, waarsch. (achteraf bezien) was ze onder de indruk van de nieuwe omgeving, de nieuwe paarden om haar heen, van mij... De derde week was het hoppa!! (en donderde ik eraf). Nu (de 7e week) hebben we ook de weg naar boven weer gevonden. Acht, 2 stappen vooruit en af en toe weer 1 stap terug.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:41

gr_roos schreef:
Arabiertje, als je naar de zwarte Ronaldo gaat kijken dan zou ik even hier op bokt zoeken naar de oude (?) eigenaresse. Ik ben er vrij zeker van dat ik dit paard ken, dat ze L of M sgw gelopen heeft en dat het een enorme heethoofd is als ze aan het werk moet. (het lijkt mij namelijk sterk dat er 2 paarden met dezelfde naam en kleur rond lopen). Als het het paard is waarvan ik denk dat het het is dan is dat paard een heleboel maatjes te groot voor iemand die een braaf leerpaard zoekt.

Welke bedoel je?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:43

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:47

zien er op het eerste zicht leuke paarden uit.

Let wel op dat de eerste de keuring bij afkeuren niet gaat betalen he ;)
Over eygenhof had ik overlaatst een topic gezien denk ik, zal het eens terug zoeken.