Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:27

Maar t recreatie paard kost ook geld natuurlijk. Zowel voeding als verzorging.
Ik denk dat men denkt het toekomstige Olympische paard te fokken en dat brengt meer op dan een boscross paard. Dus blijven ze de Ferraris fokken.

Als we voor de recreatiepaarden net zoveel gaan betalen zal het vast anders worden :j

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:29

Gini schreef:
Elisa2 schreef:
Hoezo? er zijn toch genoeg andere rassen te koop?

Fokkers die een warmbloedmerrie hebben staan en ermee willen fokken doen dat zelden met de recreant in het achterhoofd. Als er al een recreatiepaard uit komt dan is dat toevallig wegens gebrek aan talent of blessure.

Toen er pakweg 15 jaar geleden onwijs geïnvesteerd werd in het fokken van ‘brave allround’ paarden door bv Groninger merries te gebruiken met een kwpn hengst, kreeg je ze aan de straatstenen niet verkocht. Want niet luxe genoeg. De bereden politie was er blij mee, maar de gemiddelde amateur haalde z’n neus er voor op. Dus tja, dan stop je als fokker en fok je op wat je wel verkocht krijgt.

We kunnen ons ook afvragen of het niveau van het gemiddelde paard niet gewoon hoger ligt dan de gemiddelde ruiter en wat de ruiter in zichzelf wil investeren? Aantal mensen wat gedegen en met regelmaat lest is ook steeds dunner gezaaid. Want alle kosten lopen op, dus investeren in les gaat er als eerste af. Buiten het instructie niveau wat gedaald is. Al zijn er nog genoeg goede te vinden, maar vinden mensen 40/50,- of meer al te veel voor een les.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:29

Omdat KWPN-ers veel meer voor handen zijn en omdat een ruiter die op een manege of pensionstal staat graag mee gast met de kliek.
Ik werd 20 jaar geleden zowel in de sport als op de dressuurstal heel raar aangekeken dat ik jonge new forestpony’s reed. En die ene keer dat ik buiten mijn regio reed hoor ik nog een meisje tegen haar vader zeggen maar papa een pony hoort toch bij de pony’s en niet bij de paarden……….

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:34

Het is ook vreselijk moeilijk om uit te zoeken welk ras je ligt. Bij honden ligt dat bijvoorbeeld veel meer voor handen dan bij paarden. Er zijn hier en daar wel hobbyfokkers die inzetten op KWPN'ers voor de recreant. Maar dan moet je goed zoeken en hopen dat zij qua gezondheid goed materiaal hebben staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:36

Elisa2 schreef:
Ik bedoel natuurlijk..hoezo koopt de recreant dan dat sportpaard ipv een ander ras wat beter bij het doel past? Het is niet of er alleen maar KWPNers gefokt worden.

Goh, ik denk omdat recreant niet zozeer gelijk staat aan boscrosser. Recreant is ook een ruime term. Het is niet omdat je een startkaart aanvraagt dat je ineens de ervaring erbij koopt. Eigenlijk ben je nog steeds recreant alleen spreekt het competitieve element je wel aan. Zulke mensen zijn nog steeds op zoek naar brave paarden.
Dat er heel wat andere rassen zijn merk ik niet zozeer. Boven de 1.60m kom je toch al snel op de sportstamboeken uit van wat ik te koop zie staan. Of de Iberische paarden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:41

En omdat die gemiddelde recreant die interesse heeft in dat type paard, geen veulen koopt, maar een volwassen paard met redelijk wat ervaring. En die komen doorgaans niet bij een fokker vandaan. Je hebt dus wel iemand nodig die zo’n paard in de tussenliggende jaren de goede start geeft. En imo is dat het lastigste, want dat zijn vaak mensen die ook wel de wat complexere gevallen aan kunnen.

Overigens ging ik gewoon met een 2-jarige totilas langs de weg lopen om hem mak te krijgen :’) Was nog een vos ook. Verkocht naar Amerika. Er was ook een merrie, maar idd met blessure.

Hier trouwens liefhebber/ houder/ fokker/ trainer/ hengstenhouder van de grote maat Tinker. Zeker als ze ook nog een leuk kleurtje hebben, gaan die voor behoorlijk geld weg. Vaker dan eens zit zo’n fokker qua opbrengst per veulen, hoger dan wat een Kwpn veulen gemiddeld op de veiling opbrengt. Vergis je echt niet in wat een goed paard in een ander ras kost. “Rommel” is er overal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:47

Ja..en met ieder paard kun je Z dressuur rijden en de meesten kunnen ook wel een sprongetje..oftewel, er is genoeg keuze voor iets anders dan een KWPN maar dan is het wel belangrijk dat men eerlijk naar zichzelf kijkt en niet "meeloopt" met de rest.
En ik denk dat wat Padoertje zegt de spijker op de kop is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:54

Padoertje schreef:
Gini schreef:

Fokkers die een warmbloedmerrie hebben staan en ermee willen fokken doen dat zelden met de recreant in het achterhoofd. Als er al een recreatiepaard uit komt dan is dat toevallig wegens gebrek aan talent of blessure.

Toen er pakweg 15 jaar geleden onwijs geïnvesteerd werd in het fokken van ‘brave allround’ paarden door bv Groninger merries te gebruiken met een kwpn hengst, kreeg je ze aan de straatstenen niet verkocht. Want niet luxe genoeg. De bereden politie was er blij mee, maar de gemiddelde amateur haalde z’n neus er voor op. Dus tja, dan stop je als fokker en fok je op wat je wel verkocht krijgt.

We kunnen ons ook afvragen of het niveau van het gemiddelde paard niet gewoon hoger ligt dan de gemiddelde ruiter en wat de ruiter in zichzelf wil investeren? Aantal mensen wat gedegen en met regelmaat lest is ook steeds dunner gezaaid. Want alle kosten lopen op, dus investeren in les gaat er als eerste af. Buiten het instructie niveau wat gedaald is. Al zijn er nog genoeg goede te vinden, maar vinden mensen 40/50,- of meer al te veel voor een les.

Klopt, het is een cirkelredenering. Klant heeft een bepaald beeld, fokker heeft een bepaald beeld. En zo lang de klant dat blijft kopen en de fokker dat blijft fokken, versterken ze elkaar daarin. Dat krijg je er inderdaad niet met 1 of 2 jaargangen anders fokken uit. Daar gaat tijd over. Tijd die dan wel betaald wordt uit de portemonnee van de fokker en dat die daar geen zin in heeft, is uiteraard heel erg te begrijpen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:46

vera_pino schreef:
Ik heb er straks ook een te koop, heel lief en knap super braaf in de omgang maar heeft wel iemand met ruitergevoel nodig. Niet eens een professional maar gewoon iemand die kan aanvoelen wanneer het spannend is en er afgevloeid moet worden en wanneer er leiding nodig is. Vind dat wel een beetje een lastige want meestal weet ik zeker dat ik er na een poos training zo iedereen op weg kan laten rijden. Bij dit paard weet ik niet wat er gebeurd met een andere ruiter. Bij mij is het een lief dier en vind het werken echt leuk maar kan soms wel ineens spanning opbouwen.

Dat stukje omschrijft exact mijn paard. Dat is geen speciale bloedlijn denk ik (oldenburger maar ik ken niets van afstammelingen :o ) Ik ben echt geen talentvolle/goede ruiter maar ik voel mijn paard wel goed aan. Ik voel hem soms "borrelen" onder mij en dan weet ik dat het tijd is voor iets anders. Maar voor het beeld zie je er niets/weinig aan en denken lesgevers vaak van nog even door doen.
Bij mij is het echt zo'n braaf paard, maar door een breuk (gevallen met de fiets, niet met paard :+ ) is hij eventjes gereden geweest door een andere goeie ruiter. Hij is toen lelijk uit de hoek gekomen. Hij is beginnen staken, de volgende stap zou steigeren geweest zijn. Dan heeft enkel mijn lesgever hem nog gereden en toen ik er weer op mocht was het vertrouwen toch even zoek.
Ik heb even nagedacht over een verkoop ivm tijdsgebrek nu ik bevallen ben, maar ik zie een verkoop of bijrijder om die reden niet zitten (en ik zou hem niet kunnen missen :o )

Maar er zit ook nog zoveel verschil in een zelfde ras. Zo heb ik jaren met PRE's gereden, kwamen allemaal van dezelfde fokker. En toch waren ze qua karakter allemaal heel erg anders. Zo was mijn favoriete hengst heel erg heet maar steeds op 2 vingertjes te rijden en de andere kon uit het niets je katapulteren zonder reden..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:36

MarjanB schreef:
Maar goed hoeveel mensen zoeken zo’n sportpaard? Denk dat 80% van de mensen recreatief rijd in Nederland? En als je ziet hoeveel er mee gedekt is.

Helaas te veel, en dat zijn meestal niet de mensen die er mee om kunnen gaan :+
Maar sommige hebben een grote portemonnee en een wat te grote overschatting van eigen kunnen. Zie het hier in de buurt helaas te vaak gebeuren. En daar heeft niemand wat aan.

Al denk ik dat er de laatste jaren echt wel meer dekhengsten binnen het kwpn zijn gekomen met fijne karakters.
Die willen werken zonder scherp te zijn.
Het lastige is dan weer dat die ook weer vaak op merries worden gebruikt die helemaal niet makkelijk zijn... en het karakter kan net zo makkelijk de kant van de moeder op vallen helaas.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:21

Ik ben een amateur die fijn op L/M niveau rondhobbeld. Die elke week lest en graag af en toe op wedstrijd gaat, maar ook op zondagochtend het bos in wil kunnen.

Ik heb jaren een Lord Leatherdale gehad en rijd nu, na zijn overlijden, een Chippendale bij, en dat zijn allebei heerlijke paarden. Ik ga dit jaar op zoek naar een nieuwe en wil er graag een uit zo'n lijn. Of grote NRPS og Gelders.

Talent voor dressuur (wat mijn gebrek aan talent compenseert) waardoor ik best leuk meekom op concours. Maar ook heerlijk om een buitenrit mee te maken.

Ik wil geen ril paard, of een vlugge. Ik wil er een met fijne beweging, die ik in het werk vlug kan maken, maar met een ongecompliceerd karakter.

Ik kan naar andere rassen kijken, maar dat wil ik gewoon niet. Ik wil gewoon een fijn dressuurpaard dat koel in zijn kop is.

Af en toe wordt er wel een beetje minachtend hier over gesproken hoor. Wat is er mis met een niet zo getalenteerde amateur, die toch een kwalitatief goed paard wilt? Zolang je jezelf maar niet overschat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:51

Jij bent het soort recreant dat ik voor ogen had inderdaad. Het is die doelgroep die tussen de Ferrari's op zoek moet gaan naar iets wat meer op een Audi lijkt. :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 16:03

Gini schreef:
Jij bent het soort recreant dat ik voor ogen had inderdaad. Het is die doelgroep die tussen de Ferrari's op zoek moet gaan naar iets wat meer op een Audi lijkt. :D

Perfect gezegd! En ik vind het ook geen probleem om er voor te betalen hoor. Maar het is wel echt zoeken vind ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 16:09

Gini schreef:

Maar die zijn er bij de kwpners ook altijd gewoon geweest. Ik heb ze elke zoektocht kunnen vinden en niet alleen degene die wij kochten. Altijd meerdere die om andere redenen afvielen, ook gewoon niet bij elkaar passen en niet alleen maar omdat ze te heet waren. De zoektocht is er bij elk type paard, ook degene die wel een Ferrari willen en kunnen rijden moeten zoeken. Maar doen alsof er geen kwpners of andere vergelijkbare warmbloeden zijn die dat kunnen is ook niet terecht. Het is ook een deel opvoeding, maar ook een deel karakter. Langs de weg lopen zal bij de ene werken en de ander zal de rest van zijn of haar leven denken dat ze dood gaat.

Het wordt wel een probleem als men zichzelf overschat en dan is het ineens de schuld van het paard of überhaupt de warmbloeden. Of hebben ze ineens zogenaamd een trauma, terwijl er nooit iets mee gebeurd is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 16:24

MyWishMax schreef:
Gini schreef:

Maar die zijn er bij de kwpners ook altijd gewoon geweest. Ik heb ze elke zoektocht kunnen vinden en niet alleen degene die wij kochten. Altijd meerdere die om andere redenen afvielen, ook gewoon niet bij elkaar passen en niet alleen maar omdat ze te heet waren. De zoektocht is er bij elk type paard, ook degene die wel een Ferrari willen en kunnen rijden moeten zoeken. Maar doen alsof er geen kwpners of andere vergelijkbare warmbloeden zijn die dat kunnen is ook niet terecht. Het is ook een deel opvoeding, maar ook een deel karakter. Langs de weg lopen zal bij de ene werken en de ander zal de rest van zijn of haar leven denken dat ze dood gaat.

Het wordt wel een probleem als men zichzelf overschat en dan is het ineens de schuld van het paard of überhaupt de warmbloeden. Of hebben ze ineens zogenaamd een trauma, terwijl er nooit iets mee gebeurd is.

Die gewone, simpele, leuke paarden zijn er best en ze zijn ook gewoon te vinden.
Maar waarom moet die Ferrari net zo duur zijn als die simpele Ford Focus?

In de autowereld begrijpt iedereen het als je zegt: ik wil een betrouwbaar koekblik zonder poespas voor een fijne prijs.

Waarom moet ik dan voor de paardenversie van die Ford Focus opeens wel die Ferrari-prijs neer leggen?

Want dat is botomline steeds de suggestie die hier gedaan wordt tegen iedereen, terwijl dat gewoon gezwam is.
Prima Ford Focus paarden te vinden voor Ford Focus prijzen en ja, die Ferrari-paarden die zullen nooit goedkoop worden. Dat zijn ze ook nooit geweest en daar is niks mis mee. Maar de 5% van de paarden hoeft niet de prijs van die overige 95% te bepalen.
Zo werkt de markt ook niet, maar daar willen we hier blijkbaar na 1200 pagina's nog steeds niet aan....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 16:34

Omdat zo'n paard ook niet goedkoop is. De echte Ferraris gaan voor honderdduizenden, zij het geen miljoenen euro's. Dus we zitten qua prijs nog steeds zoals t moet.

Eigenlijk zitten we allemaal op audi niveau ala je t zo gaat bekijken
De koekblik auto's zijn de afgekeurde paarden in het verhaal; lopen wel maar er is een maar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:59

MyWishMax schreef:
Gini schreef:

Tuurlijk beweer ik niet dat ze er helemaal niet zijn. De discussie begon voor mij dat het 'raar' gevonden werd dat je recreatief wilt rijden maar dan wel een sportpaard koopt. Daarom zei ik dat je afhankelijk van wat je wilt je wel tussen de sportpaarden moet begeven. Niet iedere recreant zit in het segment dat een Tinker voldoende is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:01

Het ligt er volledig aan wat je onder recreatief verstaat. Mijn veearts zegt altijd: tm ZZ licht is recreatie.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:18

Persoonlijk hoef ik niet LT te rijden, heb ik zelf de kwaliteit niet voor. Mijn paard had wrs wel LT aangekund, misschien nog wel meer. Alleen niet met mij erop :D Mijn instructrice reed em met gemak zo de Z oefeningen in en kon hem super ruig en licht krijgen.

En het is echt wel heel fijn rijden op een paard wat alles makkelijk vind en gebouwd is voor het werk wat je wilt doen.

Maar hij was echt zo koel als een kikker, eerder nieuwsgierig dan bang.

De Chippendale (neefje dus van mijn LL) is LT met zijn amazone. Maar kan ik ook gewoon goed rijden. Ook aan een lange teugel in het bos.

Ik vind het dan ook geen probleem om te betalen voor het talent van het paard, ook al rijd ik er wrs nooit alles uit wat erin zit.

Ik vind het wel lastig om er weer zo een te vinden. Ben ook nog niet actief op zoek momenteel. Maar hou het aanbod wel al bijna een jaar in de gaten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:22

Als we t over recreatie hebben kun je ook opsplitsen in de boscross recreant; die alleen lekker wik genieten met buitenritten.
En de amateur, die erbij ook wat serieuzer rijdt, wedstrijdje pakt.

Zoiets? Alles is ook maar net hoe een persoon er over denkt.

Je hebt ook nog een groep die niet perse wil rijden. Of eens in de 2 weken oid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:27

Maar ook de tinkers zijn ook niet allemaal recreant proof :+

Of neem sommige sporthaflingers, heet, sensitief en lomp _O-

Maar goed, het begint bij een duidelijke eigenaar. Daar gaat ook vaak veel mis.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:40

Dat is zeker ook waar Marjan, en dan met name in de opvoeding naast het rijden. En dan vind ik vaak een KWPNer makkelijker dan een Tinker of Haf.

Daar heb ik er van meegemaakt die echt niet onder de indruk van je waren als je eens moest corrigeren aan de hand. Als ik mijn KWPNer zo had gecorrigeerd had ie trillend een km verderop gestaan waarschijnlijk ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:21

Cioccolato schreef:
Omdat zo'n paard ook niet goedkoop is. De echte Ferraris gaan voor honderdduizenden, zij het geen miljoenen euro's. Dus we zitten qua prijs nog steeds zoals t moet.

Eigenlijk zitten we allemaal op audi niveau ala je t zo gaat bekijken
De koekblik auto's zijn de afgekeurde paarden in het verhaal; lopen wel maar er is een maar.

Ik had het over betrouwbaar!
Koekblikkies kunnen prima pretentieloos betrouwbaar zijn. Dat geldt ook voor simpele, pretentieloze paarden die verder gezond zijn en waar je jaren plezier van kunt hebben.

Maar net als bij paarden die niet top gereden zijn, zegt dat niet per se iets over hun gezondheid.
Dito met auto's. Er staat er hier eentje op de oprit, daar geeft de gemiddelde koper nog geen 100 euro voor. Een kenner weet echter precies wat het is en geeft er wat meer voor. Bouw ik 'm helemaal correct op, wordt er zonder blikken of blozen 30k voor betaald.....

Bij paarden werkt dat eigenlijk niet anders. Een kenner herkend de kwaliteit, steekt er werk in en de prijs gaat factor 10 omhoog, want "opeens" is het een kwaliteitsvol paard.
Maar zo werkt het niet voor elk paard.....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:48

Elisa2 schreef:
Ik bedoel natuurlijk..hoezo koopt de recreant dan dat sportpaard ipv een ander ras wat beter bij het doel past? Het is niet of er alleen maar KWPNers gefokt worden.

Nou heel simpel ik zie dat bij de kinderponys gebeuren heb jij niet de knappe pony met de oortjes erop met een kleurtje voelen mensen zich gelijk er niet bij horen. Ze moeten de wauw factor hebben. Geef mijn maar de simpele bruine ponytjes net als vroeger de ouderwets gefokte manege ponys. Hoe kleiner en spitser de oren hoe vlugger ze zijn zeggen ze weleens

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:08

Pfoe wat is het leven toch fijn als je niet strest over wat andere mensen vinden over jouw paard :')

Interessante discussie wel! Vind het ergens wel dubbel. Er wordt hier gezegd dat er eigenlijk meer voor de recreant gefokt moet worden maar als iemand op bokt een topic opent dat zij haar brave merrie onder de brave niet gekeurde hengst van de buurman zet, is het ook niet goed :')