Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:13

Die man in Italië is aan zijn verwondingen bezweken.

Citaat:
19 februari 2024/Italië
BRESSANONE. De 73-jarige man uit Feldthurns/Velturno, die sinds gisteren wordt vermist en vanochtend werd gevonden in een weiland in de buurt van Brixen/Bressanone, is waarschijnlijk aangevallen door een wolf, jakhals of hond.
Dit is de veronderstelling van de onderzoekers, die momenteel de nodige onderzoeken uitvoeren.
De man heeft diepe bijtwonden in zijn nek, buik en armen: Hij is hoogstwaarschijnlijk aangevallen door een dier.
Een grondig onderzoek van de wonden en de DNA-sporen die de beten achterlieten, zullen uitwijzen welk dier verantwoordelijk is voor de gebeurtenissen.
De zoekacties die gisteravond begonnen, werden vanochtend bij zonsopgang voortgezet.
Om 7.20 uur werd de vermiste man bewusteloos gevonden in een weiland in Pinzago, vlakbij Brixen. De noodarts, het Witte Kruis, de bergreddingsdienst en een zoekteam gingen onmiddellijk ter plaatse.
De zwaar onderkoelde en gewonde man werd ter plaatse gereanimeerd en vervolgens met de helikopter van Aiut Alpin naar het ziekenhuis in Bolzano gebracht.
Volgens de artsen die hem al hadden onderzocht, kwamen de diepe, meervoudige wonden die hij had opgelopen overeen met een aanval door een "wilde hond".
De boer werd ter plekke gereanimeerd en naar het ziekenhuis in San Maurizio gebracht, waar hij nog steeds in zeer slechte conditie is. De wolf was al verschillende keren gezien in de omgeving van Pinzago en in de buurt van Bressanone/Brixen.

Nu is het helaas zeker dat de boer is overleden
https://www.stol.it/artikel/chronik/nac ... QiouC7M9Sg

https://www.rainews.it/tgr/tagesschau/a ... mbdE8dQdcI

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/vwkfkF ... tid=WC7FNe

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:09

Triest... ons voorland ??

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 20:43

Argh, tweeverdeling in onze stalapp.
Willen geen speculatie of sensatie, maar tja er zijn toch echt zichtmeldingen en aanvallen op schapen en al 2 keer paarden/ pony's door draden gegaan omdat er een wolf te dichtbij komt.

Ik verzin dat ook niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:47

Probeer er boven te staan, kost alleen maar energie om je zorgen kenbaar te maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:48

Alsof je over zoiets grapjes zou maken -O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:50

Wolf legt meer dan 1200 km.
Duitse wolf loopt van geboortegebied in Nedersaksen naar Spanje.

Citaat:
19 februari 2024
De wolf is naar de Alta Ribagorça gereisd: een van de langste reizen in Europa
Het dier heeft 1.240 kilometer afgelegd van zijn geboortestreek Nedersaksen, via Frankrijk, naar Catalonië.
Teresa Macià Vilas
19/02/2024 - 13h10Bijgewerkt19/02/2024 - 17h22
Plattelandsagenten volgen de wolf in Catalonië al 20 jaar en de ontdekking van mest in Vilaller, in de Alta Ribagorça, door de Canine Special Group (GEK9) heeft een van de langste reizen gedocumenteerd die een wolf ooit in de wereld heeft gemaakt. Met deze ontdekking werd ook het eerste geval van een Midden- en Oost-Europese wolf op het Iberisch schiereiland ontdekt.
Het opsporen van deze wolf was mogelijk dankzij de samenwerking tussen Duitsland, Frankrijk en Catalonië in het veld en de vergelijking van monsters in genetische laboratoria zoals de Universitat Autònoma de Barcelona, waardoor de reisroute van de wolf kon worden ontdekt.
De reis van de wolf
Het was mogelijk om te documenteren dat deze wolf, dankzij de fecesmonsters die in augustus 2020 werden geanalyseerd door het Senkerberg Research Institute, was geboren in de buurt van Nordhom, in Nedersaksen, een paar kilometer van de grens met Nederland. De analyse detecteerde deze wolf opnieuw als GW1909m in mei 2021.
Een automobilist nam op 17 juni 2022 een foto van een wolf op een weg in Fleure-Les-Faverney, Haute-Saône, Frankrijk. Dankzij deze waarschuwing kon het Franse agentschap voor biodiversiteit haarmonsters nemen van een omheining. Het referentielaboratorium Antagene stelde vast dat de wolf het DNA-haplotype w1 had, wat vrij ongebruikelijk is voor wolven in Frankrijk, en stuurde het monster naar een Duits referentielaboratorium, dat een match vond met een reu met de naam GW1909m .
De uitwerpselen van deze wolf werden op 13 februari vorig jaar ontdekt in Vilaller, in de Alta Ribagorça, dankzij de inzet van speciaal getrainde honden van de Groupe Canin Spécial des Agents Ruraux als onderdeel van een gezamenlijke operatie met het Département de Surveillance de l'Action Climatique. de wolf. Genetische analyse wees uit dat dit hetzelfde w1-mannetje was dat in 2020 in Duitsland was gedetecteerd.
Tracking documenteerde dat dit exemplaar 1.240 kilometer heeft afgelegd. Volgens de Landelijke Agenten is dit dus een van de langste reizen van een grijze wolf die ooit in de wereld is gedocumenteerd. Eerder werden de langste rechtlijnige afstanden ooit geregistreerd: 1.092 kilometer tussen Noorwegen en Finland, 880 kilometer tussen Duitsland en Wit-Rusland in 2009 en tussen Zwitserland en Slowakije in 2022-2023.
Sinds 2021 is er één mannetje geïdentificeerd in de Alta Ribagorça, maar automatische foto's die tijdens de winter van 2022/2023 zijn genomen, leverden bewijs dat ons deed vermoeden dat er een tweede exemplaar in het gebied aanwezig was. Daarom intensiveerden de plattelandsagenten hun toezicht en genetische analyse bevestigde dat deze wolf afkomstig was uit Duitsland, Nedersaksen.
Het vermogen van de wolf om zich te verspreiden
Wolven verspreiden zich over Europa dankzij de strenge wettelijke bescherming sinds het einde van de jaren 1970. Nieuwe gebieden zijn opnieuw gekoloniseerd, van Italië tot de Alpen en ook van Centraal-Europa tot de Duitse vlakten en het westen van Polen.
De soort kan zich over honderden kilometers verspreiden en de GW1909m wolf is hier een voorbeeld van. Zijn reis is vooral indrukwekkend als je bedenkt dat het dier geen uitgestrekte gebieden in de wildernis kan doorkruisen, maar zich over zo'n lange afstand verspreidt over de door mensenhanden geschapen landschappen van West-Europa.
Zijn lot is momenteel onbekend en het zal nodig zijn om te zien of toekomstige genetische analyses het mogelijk zullen maken om het dier opnieuw te detecteren of zelfs of het nakomelingen heeft gehad.
Op zoek naar de wolf in Catalonië
Aan het begin van de 20e eeuw verdwenen de wolvenpopulaties vrijwel uit Catalonië. Sinds 2003 zijn er zo’n twintig verschillende exemplaren waargenomen en inmiddels leven er 4 samen. Dit zijn mannelijke individuen, eenzaam en jong, die zich in verschillende regio's van Catalonië hebben gevestigd.
De eerste geïdentificeerde was in Cadí. Sindsdien is het gezien in Cerdanya, Alt Urgell, Ripollès, Solsonès, Vall d'Aran, Alta Ribagorça, Pallars Sobirà, Berguedà en ook in Baix en Alt Empordà. In februari 2023 werd er één gezien in de Sierra de l'Albera.
De afgelopen 5 jaar zijn er geen vrouwtjes geïdentificeerd en daarom is er geen bewijs van voortplanting. De gevonden exemplaren zijn van Italiaans-Alpiene oorsprong en arriveren in Frankrijk na het oversteken van de Pyreneeën.
Een werkgroep om het samenleven te verbeteren
In oktober vorig jaar werd in Barcelona een werkgroep gepresenteerd om de coëxistentie tussen de wolven en de lokale bevolking te verbeteren. Dit is de Wolf Working Group in Catalonië, geleid door het Ministerie van Klimaatactie.
Het platform bestaat uit vertegenwoordigers van de veehouderijsector, het milieu en experts die zich inzetten voor het bevorderen van acties om het conflict met de wolf te voorkomen en te beheersen als een stabiele bevolking eindelijk wortel schiet in Catalonië. De werkgroep wil anticiperen op een mogelijk toekomstscenario.
De Generalitat heeft geen programma voor de herintroductie van wolven in Catalonië en is ook niet van plan er een te implementeren. Het ministerie van Klimaatactie is echter ook niet van plan obstakels op te werpen voor de natuurlijke terugkeer van het dier.
Momenteel wordt de wolf volgens de Generalitat in de catalogus van bedreigde wilde en inheemse fauna beschouwd als een soort "uitgestorven als fokker in Catalonië", een status die de bescherming ervan garandeert omdat er niet op gejaagd kan worden.
Kudde aanvallen
De aanwezigheid van de wolf in Catalonië heeft gevolgen gehad voor bepaalde boeren in Solsonès of Moianès. Om deze reden weigert de fokkerijsector de teruggave van dit dier. Hun aanwezigheid is opgemerkt met enkele dodelijke aanvallen op kuddes.
De primaire sector roept op tot meer preventie- en beschermingsmaatregelen om de levensvatbaarheid van landbouwactiviteiten te behouden. Ondanks de monitoring die wordt uitgevoerd, zijn er nog veel onzekerheden, zoals wanneer de soort precies besluit een plaats te koloniseren. "
https://www.ccma.cat/324/el-llop-mes-vi ... ep43kkzDWc

Afbeelding

Bron geen wolven in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/s9j9RT ... tid=WC7FNe

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:22

Dat geeft een heel ander beeld van hoe groot een genetisch divers genoege populatie moet zijn. Binnen landsgrenzen is daarmee niet meteen noodzakelijk meer, reizen doen ze wel als het moet. Maakt een populatie van zeg 500 voor geheel west europa een optie ipv zo ongeveer per land, ze vinden elkaar wel zonder onze hulp.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:19

Zichtmelding Vinkega frl

Citaat:
19 februari 2024
Zichtmelding: Vinkega, gemeente Weststellingwerf, provincie Friesland
Tijd: 20.32 uur

Wolf gespot ad Vinkegavaartweg. Ging richting de Hoeve.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Afbeelding

Bron meldingen wolven in Westerveld

https://www.facebook.com/share/p/kMR2Gz ... tid=WC7FNe

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 23:31

Shirley schreef:
Alsof je over zoiets grapjes zou maken -O-

Ja bizar hé.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:10

BrankaZ schreef:
De documentaire op zich vond ik niet tenenkrommend. Er werd geprobeerd om vanuit alle invalshoeken de aanwezigheid van de wolf te belichten.
Maar het gedrag van een aantal van de mensen die er aan hebben meegewerkt vond ik wel tenenkrommend. Niet alleen van de zogenaamde wolvendeskundige. Ook de schapenhoudster die dacht dat ze na sluiting van een rechtszitting nog wel even persoonlijk de rechter kon gaan informeren vond ik tenenkrommend. Daar vroeg ik mij echt even van af waar haar verstand zat.

Eens :-) je verwoordt het beter. Hetzelfde had ik ook bij die activiste. Vreselijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:26

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:26

Hmm, nav die screenshot zou ik wel graag een differentiatie in de aanvalrapportages willen zien. Nu zeggen ze eigenlijk, we vinden hybride DNA onverwant aan de lokale wolvenpopulatie, dus is het een gedomesticeerde hond.

Maar in hoeverre hebben ze zicht op alle DNA lijnen binnen de wolvenpopulatie? Lijkt me niet geheel onmogelijk dat er ergens in Eurazie toch inmenging van hybriden in de niet-gedomesticeerde wolven plaatsvindt.
Erg lastig om dat DNA profiel volledig, continue en per roedel in kaart te brengen, dus de conclusie van ‘gedomesticeerd’ obv DNA lijkt me meer passend als een hypothese. Immers, het DNA geeft niet aan waar de hybride leeft, woont en wat voor een opvoeding hij al dan niet heeft gehad.

Daarnaast zou ik ook best wat inzicht willen welke wel-gedomesticeerde hondenrassen vaak vee aanvallen. Zijn dat misschien ook vaak hybriden bijvoorbeeld?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:46

De streep die op de eerste screenshot staat is er per ongeluk opgekomen, daaronder staats wolfhond.
Maar dat is denk ik ook wel duidelijk door de screenshot die er op volgt.

Geen idee hoeveel DNA ze hebben uitgeplozen.
Men weet behoorlijk goed waar de roedels in Nederland vandaan komen en waar hun jongen lopen adh dna analyse.

Dit specifieke geval van wolfhond was de uitkomst van een aanval in september ‘20, toen waren er nog veel minder wolven en Nederland en werden er nog niet zoveel nesten jongen geboren.
Dat lijkt mij er op dat zo’n wolfhond op dat moment niet in Nederland in het wild geboren is, maar zeer waarschijnlijk elders geboren en naar Nederland getrokken. En vanaf waar dat is de grote vraag.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:06

Je screenshots zijn idd helder, dank daarvoor.

Obv het DNA concluderen ze dat het een hybride is, maar in de alinea eronder geven ze aan te interpreteren dat dit een gedomesticeerde hybride moet zijn, omdat er geen verwanten in de ruime omgeving bekend zijn ("afwijkend haplotype, in het wild slecht bekend …in de USA”).
En daarom is deze aanval uiteindelijk geschaard onder ‘hond’, ipv ‘wolfhond’.

Puur op basis van het DNA kan je enkel verwantschap aantonen, geen wel/geen domesticatie. Daarom vraag ik me af in hoeverre deze interpretatie wel het meest transparant is. M.i. weten ze helemaal niet zeker of deze hond een baasje heeft, of dat er toch een USA geïmporteerde hybride ergens bij een roedel is aangesloten.
Idd, in 2020 was de populatie hier veel kleiner, dus het kan zeker aannemelijk zijn dat dit uiteindelijk wél een hybride-met-baas is geweest. Maar als dat een probleemgroep is, zou ik ook dat graag in de rapportages terug willen zien. Nu is het niet te herleiden of een %wolf bloed ook bij de gedomesticeerde hond voor meer aanvallen zorgt, of dat die teckel of een collie dit net zou vaak zou doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:06

Maar als ik dat rapport goed begrijp is het vee dat door die hybride is gedood als dna geschaard onder hond?
Maar het is geen huishond, zoals wel gedacht als je de lijst van Bij12 ziet.
Er zou dan eigenlijk wolf moeten staan
(sorry staat er wazig, hoofd werkt niet mee)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:10

Ja precies.
Het gevonden wolvendeel in het DNA is hier (nog) niet in het wild aangetroffen. Dus er is geen aantoonbare wolven familie van die wolf in de buurt waar hij/zij van af zou kunnen stammen.

Maar het DNA bewijst 99,99…% dat het een hybride is.
(Hoofd is prima te volgen)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:00

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:51

Wolf die eind ‘21 een tik van een auto heeft gehad bij Apeldoorn, houdt zich tegenwoordig op in het grensgebied in de omgeving van Dinxperlo.
Inmiddels is vast komen te staan dat deze wolf ook in Duitsland slachtoffers maakt.

Citaat:
20 februari 2024 Isselburg-Anholt / district Borken / NRW : Duitsland

Het schaap dat op 04.01.2024 in Anholt gescheurd is, kon duidelijk worden toegeschreven aan de Wolf GW2398m. Deze komt uit Nederland, uit de Noord-Veluwe en is al eerder aangereden op de A50 in Nederland bij Appeldoorn op 23.12.2021.

Hij zou in het gebied tussen Anholt, Praest en de Nederlandse gebieden rond Netternde en Megchelen moeten zijn. Sinds het begin van het jaar is daar steeds weer een wolf waargenomen.
Bron: Torsten Mols

Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/wrfQvn ... tid=WC7FNe

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:38

Eh trouwens, hoe zit het met de schoolvakanties nu in het noorden?

Ben daar niet bekend dus kan zo geen plaatsnamen opdreunen maar het valt me op dat Tienus minder plaatst. (Alsin, minder aanvallen. Ik weet dat Tienus alles meldt :) )

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:44

Het is hier nu vakantie in het noorden...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:56

Nyaleti schreef:
Eh trouwens, hoe zit het met de schoolvakanties nu in het noorden?

Ben daar niet bekend dus kan zo geen plaatsnamen opdreunen maar het valt me op dat Tienus minder plaatst. (Alsin, minder aanvallen. Ik weet dat Tienus alles meldt :) )

Gelukkig wel.
Het is tot toe rustig.
Wel wat zichtmeldingen vanochtend in de buurt van Steenwijk die vanavond pas binnen kwam, maar dat is bekend gebied.
En een zichtmelding in Dwingeloo vanavond, ook bekend gebied.

Maar het is opvallend vakantie rustig.
Vorige week werd het al rustiger, toen had zuid natuurlijk vakantie en er zullen vast ook zuiderlingen geen carnaval vieren. Maar nu noord vakantie heeft, is het rustig!

Maar ook op de Veluwe is het betrekkelijk rustig met meldingen van aanvallen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:58

Goudjakhals is overigens zeer waarschijnlijk afgelopen zaterdag op zondag door kennis van me gezien.
Liep voor zijn auto langs. In/op de rand van de woonplaats waar 30 december jl een schaap door een GJH.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:58

Noord en Midden hebben nu vakantie...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 00:20

….dat dus!
En daarom is het iedere vakantie weer bar opvallend dat de meldingen van aanvallen significant minder zijn.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 00:25

Just saying...
(Ik moet die op de kop smiley hebben hier voor)

Als ik het goed heb onthouden is er recent voor het eerst wat gedood door een goudjakhals in Overijssel.
Ik kan me niks voorstellen van dat beest. Behalve dat ie heel mooi is. ik ken jakhalzen uit Zuid Afrika maar die vallen meer richting de vos dan een wolf daar.