Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:20

De rechte voeten zie je natuurlijk al bij de 1e bezichtiging.

Maar waar vallen de paarden dan op uit als jouw eigen DA de fotoos bekijkt? Dat wat oorspronkelijk als een 1 of 2 is gescoord door jou DA als een 3 wordt gescoord? Is hij dan zo extreem kritisch want dat lijkt me dat het een keer kan gebeuren maar niet met grote regelmaat vind ik wel apart.

Ik laat zelf altijd de foto's naast door de keurend arts ook door de verzekeringsmaatschappij bekijken voor ik over ga tot koop. Dan worden ze door een team van DA's gecheckt en beoordeeld of zij het als een risico (en dus voor hun kosten) zien. Die zijn kritischer dan de gemiddelde keuringsarts maar heb in 30 jaar maar 1 keer meegemaakt dat de verzekering niet goed zei waar de keurend arts prima had gezegd. Overigens had de verzekeringsmaatschappij in dit geval gelijk! Paard is door een bekende van mij gekocht en was een jaar later ingeslapen op wat de verzekeringsartsen gezien hadden.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:56

Elisa2 schreef:
Groot gelijk, ongelijke voeten laat ik ook echt staan..dat is een recept voor problemen tzt. Maar als ze klinisch niet helemaal lekker lopen op de keuring maar rontgen wel goed zijn dan zou ik wel nog een keer klinisch laten keuren. Soms ligt het aan iets heel simpels als gevoelige zolen, gebrek aan balans, scheefheid e.d. Bedenk ook dat het perfecte paard niet bestaat. Veel jonge paarden worden ook geopereerd aan chipjes e.d.

Ik ben er me zeker van bewust dat de perfectie niet bestaat :) (of die die het benaderen onbetaalbaar voor een gewone sterveling), en een verwijderde chip vind ik zeker niet erg, mits het tijdig en goed eruit gehaald is (te checken adhv nieuwe rx). En soms is een chipje laten zitten ook gewoon ok, als die op een gunstige plaats zit.

Over het klinische ben ik zeker akkoord dat het een momentopname kan zijn, maar als ze op 300 km van huis staan, en je daardoor al redelijk wat kosten maakt elke keer je een DA ernaartoe stuurt, en dan weer een week later opnieuw moet...en dan bloedafname moet doen om te zien of het dier niets gehad heeft qua pijnstillers...het is gewoon ondoenbaar zo. Geloof me ik had het liever anders gezien, prachtig hengstje, top bewegen, veel gummy en super nuchter in omgang. Van deze waren we echt super teleurgesteld. :(

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:36

Diortje_vds schreef:
Ik ben op zoek naar kwaliteitsvolle 2.5 of 3.5 jarige, al dan niet zadelmak. de 2.5 jarige die deze maandag niet 100% was, werd klaargemaakt voor de hengstenkeuring, dus die kon al netjes aan de longe lopen, ook de buigproeven waren geen probleem, hij had sowieso ook gewoon een erg fijn karakter.

Ik laat altijd eerst de bestaande röntgen nakijken door mijn eigen DA, en daar vallen er al veel uit.
Alles is uiteraard persoonlijk, maar ik wil echt voor het budget dat ik wens te geven een gezond dier om mee te starten (er kan erna nog zo veel anders mislopen). ook moet je altijd in het achterhoofd houden, dat als je dan toch eens doorverkoopt, gezondheid echt een must is. Ookal zoek ik initieel voor mezelf.
Waar ik ook gevoelig aan ben, is rechte voeten. Ik denk dat ik dan nog liever een gunstig gelegen chip fragment heb dan ongelijke voeten.

Dan verwacht je inderdaad niet direct dat de keuring iets spannends is voor ze en dat het daaraan zou liggen. Ik snap dat je gezien het totaalplaatje (afstand etc) niet even overkeurt. Iets simpels van een beetje spierpijn of onbalans kan natuurlijk altijd, maar bij mij zou zoiets dan toch altijd blijven knagen ben ik bang.

Gelijke voeten ben ik verder helemaal met je eens.

Ook niet makkelijk in die leeftijd om paarden te vergelijken. Ze hebben niet allemaal dezelfde start gehad, dus dan is zoiets als karakter ook niet altijd even makkelijk inschatten lijkt me.

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:39

Hmja qua kosten is het wel zuur, is het niet kosten afkeuring voor de verkoper? of bestaat dat tegenwoordig niet meer? Als verkoper zou ik hem echt zelf op eigen kosten nog een keer klinisch laten keuren iig als ik in het paard zou geloven. Bloedafname kun je gewoon standaard doen, als een jong paard rontgenologisch goed is en hij komt goed door de buigproeven dan hecht ik zelf iets minder waarde aan het klinische beeld mits ze niet stokkreupel zijn natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:44

MyWishMax schreef:
Lastige zoektocht dus diortje. Hopelijk vind je snel wat!

Elisa, precies. En blijkbaar zoek ik altijd zulke paarden uit :') Wel vergevingsgezind in de vorm van onbelangrijk en onhandige hulpen pikken, maar geen druk zoals sommige rijden. Bij sommige door andere ruiters achtergekomen, bij andere door een keer instructie te hebben die wel meer druk wilde en je altijd geleerd hebt niet tegen instructie in te gaan. Toen paard aangaf dat het echt niet oké was ben ik boor het eerst wel tegen een instructie ingegaan en daarna besloten nooit meer zoiets te doen. Mocht wel meteen vertrekken uit die les := Dat dat dier nooit rechtovereind stond en toen wel had volgens haar niks te maken met wat wij aan het doen waren.

Maar onbewust zijn alle paarden waar ik fijn mee rijd wel redelijk hetzelfde. 2 waren echt 2 druppels water, maar ook degene die ik voor anderen reed hadden wel dezelfde dingen. Terwijl je dat in eerste instantie niet zou zeggen.

Verder qua hengsten/lijnen, ik val altijd al op Ferro nakomelingen. Zowel qua uitstraling, beweging als karakter. Best lastig met hengsten uitzoeken als alles wat je aanspreekt dezelfde hengsten in de lijn hebben als merrie. Ik kijk niet naar papier,maar ook met paarden zoeken was 90% van wat me aansprak iets met ferro als opa...

Ik hou ook wel van Ferro bloed, of Ulft..iets verder weg haha..vind ze alleen over het algemeen wel lomp in de omgang. Maar goed, je kan niet alles hebben..een karakter moet bij je passen. Het op druk rijden vind ik sowieso voor ieder paard slecht, ook degene die het wel pikken worden gewoon vaak kapot gereden daardoor. Dan zijn ze fysiek en/ of mentaal stuk en ligt het zogenaamd aan het paard of de bloedlijn. Yeah right.

Enige waar ik niet van hou is als ze extreem sensibel zijn en daardoor onberekenbaar, of zo traag dat je ze iedere pas moet aan duwen. Maar goed, dan praat ik ook wel echt over extremen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:25

Ik kom mij ook weer langzaam melden. Ik ga langzaam op zoek naar een nieuw maatje.
Wat ik zoek is een ruin/hengst (heb een hengst staan dus een merrie is geen optie), leeftijd is niet zo belangrijk mag tot een leeftijd van 15/16. Schofthoogte rond de 1.55. Ik zoek echt een maatje die ik gewoon kan opzadelen en mee naar buiten kan zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij van alles schrikt. (Ik moet een stuk door het dorp om in het bos te komen namelijk). Hoeft verder niet veel te kunnen zolang hij maar bomproof is, zal puur en alleen gebruikt worden voor lekkere buitenritten. Spanjaard/koudbloed/warmbloed, sta overal voor open zolang hij mij maar aanspreekt :Y)

Eventueel heb ik deze week al een bezichtiging staan mocht hij voor die tijd niet verkocht zijn.
Ik heb overigens totaal geen haast, als ik wil rijden kan dat nu nog met m'n huidige paard.

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:51

Ik ben volgend paardje tegengekomen;

- Ruin geboren mei 2020
- 1.63m groot (nu)
- Heel mooi, donker, bloederig diertje
- Eerder compact type / dames type
- RX volledig in orde
- Kleine verschil in de voorhoeven (neigt naar bokhoefje)

Wat is de gemiddelde prijs van zo een paardje? Ik weet dat het geen exacte wetenschap is en zo moeilijk te zeggen is maar een schatting?
Is vanzelfsprekend gezien de leeftijd nog niks mee gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:55

Dat is zo niet te zeggen...afstamming, bouw en beweging zijn ook belangrijk daarbij en geslacht.

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:10

Ruin
Compacter type
Hele mooie voorhand / schouder + goed front
Mooi middenstuk
Mocht wat meer kracht hebben in de achterhand. Wel snel achterbeen.
Beweging: gemiddeld
Heel edel hoofd
Type damespaardje
Gaat in mijn ogen nog wel een paar cm doen qua hoogte.
Vader Zack.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:17

Ik denk dat een reele prijs tussen de 8. en 15.000 ligt..die groeit nog wel door inderdaad, en rontgenologisch goed. Goede vader, alleen die voorhoeven zijn een negatief punt.

Sky_As

Ik zou zeggen tussen de 8000 en de 15.000 afhankelijk van de werkelijke kwaliteit van de gangen.
aansprekende paarden met een mooi front spreken nu eenmaal een grote groep mensen aan.

Sky_As

Elisa2 schreef:
Ik denk dat een reele prijs tussen de 8. en 15.000 ligt..die groeit nog wel door inderdaad, en rontgenologisch goed. Goede vader, alleen die voorhoeven zijn een negatief punt.

Nou, we zijn het wel heel erg eens :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:18

Ik zou m sowieso laten staan vanwege de voorhoef :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:32

Sky_As schreef:
Elisa2 schreef:

Nou, we zijn het wel heel erg eens :D

Haha ja :D

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:53

Dankje.
Bokhoefje steekt me ook wel tegen.
Moest zo een paard nu 3 en net zadelmak zijn. Wat schatten jullie dan?

Verhaal is dat ik bij voorkeur eentje koop die zadelmak is.
Eigenaresse is een vriendin dus wilt eventueel wel aanhouden tot 3 jarige leeftijd en zadelmak. Steekt er dan natuurlijk extra geld en tijd in.

Sorry voor de vragen maar ik heb totaal geen ervaring :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:00

Ja ik zou een bokhoef laten staan, want dat kan ik het hele lijf problemen geven. Om te beginnen natuurlijk in de beweging maar ook in de rug etc. Het is net alsof je als mens altijd met 1 sportschoen en 1 hak aan loopt, dan krijg je op den duur ook last. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:03

Dat zou ik alleen doen zonder voorwaarden, dus dat zij hem sowieso houdt en zadelmak laat maken ongeacht of jij hem dan wel of niet koopt straks. Voor de rest is er weinig over te zeggen, als het een super braaf en fijn dier is die alleen maar beter wordt ohz dan zal de prijs ook stijgen. Dus je kan beter aan haar vragen wat ze nu in gedachte heeft en wat ze in gedachte heeft als hij zadelmak is. Bokhoefje zou ik nog eerst eens even goed na laten kijken door je eigen DA..als dat een ongelijke stand geeft, dan kan dat bij belasting peesproblemen gaan geven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:04

Heb je misschien een foto van de voeten, ik ben wel benieuwd hoe erg het is. Er zijn natuurlijk ook gradaties.
Mag natuurlijk gewoon per PB.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:28

Elisa2 schreef:
Hmja qua kosten is het wel zuur, is het niet kosten afkeuring voor de verkoper? of bestaat dat tegenwoordig niet meer? Als verkoper zou ik hem echt zelf op eigen kosten nog een keer klinisch laten keuren iig als ik in het paard zou geloven. Bloedafname kun je gewoon standaard doen, als een jong paard rontgenologisch goed is en hij komt goed door de buigproeven dan hecht ik zelf iets minder waarde aan het klinische beeld mits ze niet stokkreupel zijn natuurlijk.

Nou,ik vind echt het klinische beeld veel en veel belangrijker dan het röntgenologische! Want op mooie foto's kun je niet rijden, wel op een klinisch goed paard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:30

Met een bokvoet zou ik er nu echt niet meer dan 7.500 voor geven eerlijk gezegd. Is toch echt wel een grote prijsdrukker in mijn ogen. Als ik uit ga van de gemiddelde beweging dan zie je tussen 8-15 zie je in de onbeleerd/2-3 jarige gewoon gezonde zonder bokvoet. Bij speciale beweging gaat de prijs natuurlijk wel omhoog, maar die bokvoet zou voor mij wel een dingetje blijven.

Na zadelmak (er vanuit gaande alleen zadelmak en niet al verder doorgereden, wedstrijd klaar) zou ik zeggen 10k. Als ie onder het zadel ineens enorm opwaardeert en goed doorgereden wordt, ja dan vliegt de prijs wel omhoog. Maar goed ik heb liever (gunstig gelegen) chipjes dan een bokvoet, dus ik zou het dier sowieso laten staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:30

En een paard kan nu klinisch goed zijn doordat er niks mee gedaan js en bij belasting echt in storten. Sta je met je klinisch goede paard die kapot is op de foto's en bij belasting klinisch ook niet meer goed is.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:53

_Tarzan schreef:
Ik kom mij ook weer langzaam melden. Ik ga langzaam op zoek naar een nieuw maatje.
Wat ik zoek is een ruin/hengst (heb een hengst staan dus een merrie is geen optie), leeftijd is niet zo belangrijk mag tot een leeftijd van 15/16. Schofthoogte rond de 1.55. Ik zoek echt een maatje die ik gewoon kan opzadelen en mee naar buiten kan zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij van alles schrikt. (Ik moet een stuk door het dorp om in het bos te komen namelijk). Hoeft verder niet veel te kunnen zolang hij maar bomproof is, zal puur en alleen gebruikt worden voor lekkere buitenritten. Spanjaard/koudbloed/warmbloed, sta overal voor open zolang hij mij maar aanspreekt :Y)

Eventueel heb ik deze week al een bezichtiging staan mocht hij voor die tijd niet verkocht zijn.
Ik heb overigens totaal geen haast, als ik wil rijden kan dat nu nog met m'n huidige paard.

Welke prijsklasse zoek je?

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:05

Earth schreef:
Heb je misschien een foto van de voeten, ik ben wel benieuwd hoe erg het is. Er zijn natuurlijk ook gradaties.
Mag natuurlijk gewoon per PB.

Ik stuur je pb

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:09

BugsFunny schreef:
Welke prijsklasse zoek je?

Lage prijsklasse, tot 5 zoiets ..

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:43

Vandaag paard goedgekeurd en meneer staat nu thuis rustig in stal te knabbelen❤️