[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:15

Zelf vond ik het ook een wat mindere post van Mo, maar ik weet dat er meer Nederlanders zijn die negatief jegens NL zijn of juist heel erg positief over NL en super negatief over Frankrijk (vind ik ook niet tof eerlijk gezegd). Wij zitten een beetje in het midden. Op beide landen is wel wat aan te merken en ik ben erg gelukkig hier in Frankrijk hetgeen ik te danken heb aan Nederland. Ik zal altijd Nederlandse in Frankrijk blijven ook al kijk je als je geëmigreerd bent ook anders naar dingen in Nederland. Dat kan niet anders.
Ik denk dan leven en laten leven, zowel als het om de uitspraak van Mo gaat als om de uitspraak van CharleyT.
Iedereen mag gewoon het zijne en het hare vinden denk ik dan.

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 12:20

Ik vond zelf CharleyT's eerste reactie op mijn verbazing over koningsdag ongepast vandaar mijn 'zure' reactie op haar. De hele discussie erna slaat nergens op gaat nergens over en is off topic.

We gaan het daarom gewoon weer hebben over Callas. Want daar gaat het om. Zojuist met haar gelongeerd en balkjes laten draven. Ongelijke balkjes qua afstand moet ze erg goed opletten en ze tikt best vaak aan. Ik heb de vaart wat opgevoerd en dan lijkt ze beter op te letten maar ze tikt achter vooral toch vaak aan. Iemand tips om haar haar achterbenen hoger te laten optillen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:28

Volgens mij Mo is CharleyT een hij :)) En tja je begon zelf met het offtopic en zo gaat dat dan.

Ik vind het fijn dat Callas het zo goed doet Mo en dat hele gedoe met die hond dan vind ik haar toch wel koele kikker en erg dapper.
Als zij achter aan tikt dan heeft ze blijkbaar de neiging om wat lui te zijn. Had Hercule ook, is eigenlijk nooit echt beter geworden. Blijkbaar maakt het voor Callas niet zoveel uit dat aantikken terwijl Polie juist super voorzichtig was. Is denk ik ook iets van karakter. Ik ben benieuwd naar de tips die je gaat krijgen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 12:34

Dat zou goed kunnen dat Callas wat lui is met het over de balkjes stappen. Ze vermijd ze liever helemaal, als ik niet oplet gaat ze er gewoon langs. Het boeit haar inderdaad helemaal niet of ze er nu over struikelt. Ik zou verwachten dat dat onprettig is en dan je ervan leert en het de volgende keer niet doet. Maar inderdaad moet het haar niet boeien want ze is verder een erg slim dier dat alles in haar voordeel in 1x leert. En voordeel moet je dan lezen als voer.

En ja, met die r*thond is ze heel knap. Vond het ook heel fijn dat ik haar telkens face to face met die hond kon laten meedraaien. Ze reageerde echt heel goed daar. (was op het bit) Ik durfde echt niet mijn kont naar die hond te keren. Ze zou dan misschien getrapt hebben. Of er vandoor zijn gegaan. Of die hond had in haar hakken kunnen bijten zoals hij bij Shadow later probeerde te doen. Dus ik ben tevreden over hoe het ging, maar vind het toch rot voor Callas, want het doet wel heel veel met haar kennelijk gezien haar onrust erna.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:50

Monique1963 schreef:
want het doet wel heel veel met haar kennelijk gezien haar onrust erna.
Dat is ook heel sneu. Met Chico het zelfde mee gemaakt, maar dan ook precies het zelfde. Ook hij was dapper en bleef (ietwat nerveus) bij mij en ook hij was daarna nog wat nerveus alleen had ik het voordeel dat ik gelijk een bochtje had en hem toen de hele flauwe weg omhoog in een kittige draf kon laten draven. Heel snel begon hij toen al te proesten.
Toen was het ook gelijk over. Dat zat ook bij jullie een beetje tegen, dat je haar gelijk in een stevige kittige draf kon zetten. (Sorry Mo maar ik vind het fijn om nog af en toe over Chic te hebben en over de fijne dingen samen ;( )

Dat niet boeien had Hercule ook. Die heeft zelfs met mijn dochter wedstrijden gesprongen op B niveau bij de ponies en hij moest altijd als laatste. Want als hij zin had, sprong hij de sterren van de hemel en als hij de middelvinger gaf, dan ging hij gewoon dwars door de hindernissen heen. Dus de parcourbouwers hadden het wel gehad met die stoute zwarte := . Nooit is dat veranderd.
Dus als Callas met haar karakter geen zin heeft, denk ik ook dat je het kunt schudden. Het alleen aantikken valt dus nog wel mee . Zij doet alleen het hoogstnoodzakelijke := . Tja ze heeft karakter Mo, maar dat wisten we al!

Wat je wel zou kunnen proberen is met een lange dressuur zweep haar af en toe voor de hindernis heel zachtjes op haar linker achterbeen een super zacht tikje geven zodat ze weet dat je wilt dat ze haar benen op tilt. Maar dat kan ook verkeerd uitpakken met deze grande dâme.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 12:56

pien_2010 schreef:
Monique1963 schreef:
want het doet wel heel veel met haar kennelijk gezien haar onrust erna.
Dat is ook heel sneu. Met Chico het zelfde mee gemaakt, maar dan ook precies het zelfde. Ook hij was dapper en bleef (ietwat nerveus) bij mij en ook hij was daarna nog wat nerveus alleen had ik het voordeel dat ik gelijk een bochtje had en hem toen de hele flauwe weg omhoog in een kittige draf kon laten draven. Heel snel begon hij toen al te proesten.
Toen was het ook gelijk over. Dat zat ook bij jullie een beetje tegen, dat je haar gelijk in een stevige kittige draf kon zetten. [size=24](Sorry Mo maar ik vind het fijn om nog af en toe over Chic te hebben en over de fijne dingen samen ;( )[/size]

Dat niet boeien had Hercule ook. Die heeft zelfs met mijn dochter wedstrijden gesprongen op B niveau bij de ponies en hij moest altijd als laatste. Want als hij zin had, sprong hij de sterren van de hemel en als hij de middelvinger gaf, dan ging hij gewoon dwars door de hindernissen heen. Dus de parcourbouwers hadden het wel gehad met die stoute zwarte := . Nooit is dat veranderd.
Dus als Callas met haar karakter geen zin heeft, denk ik ook dat je het kunt schudden. Het alleen aantikken valt dus nog wel mee . Zij doet alleen het hoogstnoodzakelijke := . Tja ze heeft karakter Mo, maar dat wisten we al!

En natuurlijk mag, nee MOET jij, het zelfs over De Chic hebben. Het is toch On Topic, want je legt uit wat jou in dezelfde situatie is overkomen, dus graag. De Chic hoeft niet vergeten te worden.

En wat een heerlijk verhaal van Hercule. Zo grappig dat hij de nachtmerrie van de parcourbouwers was, LOL

En had het gekund had ik inderdaad lekker gaan draven met haar. Ik leer er wel van voor de volgende keer. Als ik nu weer zo'n situatie krijg en ik kom op een pad waar ik dan niet kan draven (in dit geval dus doordat er dus allemaal gaten en stenen waren overgebleven na het rooien van dat bos) dan moet ik gewoon omkeren en een ander pad nemen waar zij even haar energie en onrust kwijt kan.

Ja we herkenden van allebei de paarden veel karakterovereenkomsten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:18

Monique1963 schreef:
Ik vond zelf CharleyT's eerste reactie op mijn verbazing over koningsdag ongepast vandaar mijn 'zure' reactie op haar. De hele discussie erna slaat nergens op gaat nergens over en is off topic.

We gaan het daarom gewoon weer hebben over Callas. Want daar gaat het om. Zojuist met haar gelongeerd en balkjes laten draven. Ongelijke balkjes qua afstand moet ze erg goed opletten en ze tikt best vaak aan. Ik heb de vaart wat opgevoerd en dan lijkt ze beter op te letten maar ze tikt achter vooral toch vaak aan. Iemand tips om haar haar achterbenen hoger te laten optillen?

Mijn eerste reactie:
Weinig meegekregen de laatste jaren zeker:):). 30 april was de verjaardag van Juliana en Koninginnedag.
Beatrix hield 30 april aan als Koninginnedag(zelf 31 januari jarig, winter,kou dus niet handig voor een feestje).
Na inhuldiging Willem-Alexander, 27 april jarig, is Koningsdag gekomen op zijn verjaardag.
Dus geen onzin, en de kalenders zal geen enkel probleem zijn geweest.

Leg mij uit wat daar ongepast/zuur aan is, dan wordt het een leermoment. Ik begin al met :):), daarna een uitleg hoe het zo gekomen is dat 27 april Koningsdag is . en tenslotte mijn mening : ik vind het geen onzin.
Wat is daar nou stout/ongepast/onaardig aan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:34

Monique1963 schreef:
En natuurlijk mag, nee MOET jij, het zelfs over De Chic hebben. Het is toch On Topic, want je legt uit wat jou in dezelfde situatie is overkomen, dus graag. De Chic hoeft niet vergeten te worden.
<3 en klein brokje in het strotje. Zo lief.....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 13:37

pien_2010 schreef:
Monique1963 schreef:
<3 en klein brokje in het strotje. Zo lief.....

Tuurlijk Pientje, dat is toch logisch het is ook allemaal nog zo vers. En zo afschuwelijk ook om binnen een half jaar twee paarden te verliezen. Met De Chic had je nog zoveel avonturen te gaan. Het was gewoon te kort. Maar omdat het kort was moet je het niet wegstoppen, dus wanneer je wilt gewoon inhaken op het onderwerp en ons je herinneringen vertellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:55

Monique1963 schreef:
Maar omdat het kort was moet je het niet wegstoppen, dus wanneer je wilt gewoon inhaken op het onderwerp en ons je herinneringen vertellen.
Ça marche lieverd.

Ik was net buiten kakjes aan het rapen en toen realiseerde ik me eigenlijk pas voor het eerst dat ik al zoveel van Chic hield. Dat heb ik tijdens zijn leven helemaal niet door gehad. Ik vond hem lief, grappig, soms wat nerveus en dominant, maar heel braaf (veel braver als Hercule en Polie toen deze net bij me waren) en ik was zo bezig met onze band hechten, met mijn onzekerheid dat ik foutjes aan het maken was en dat hij goed wende bij ons dat ik totaal niet door had dat de klik die wij hadden al echt houden van was. Naarmate hij langer er niet meer is, komt nu de schok verdwenen is, dát gemis van dít specifieke paardje, onze Chic vooral op de voorgrond. Mijn man heeft dat precies zo.
En omdat het allemaal nog zo nieuw was met hem en we dus echt heel erg veel tijd met hem bezig waren (arme Polie), hadden we dat dus niet door dat er al zoveel gevoel was. Wel van hem naar ons, dat was duidelijk, hij was stapel gek op mij. Maar ik dus ook op hem. Raar is dat omdat na zijn overlijden pas zo helder te krijgen. Maar ook mooi <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 14:51

Pien, wat je niet (meer) hebt, mis je het meest.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:15

Hoi mo, als ik kijk naar het filmpje leunt callas vrij zwaar op dr voorhand. Als je haar gewicht meer op dr achterhand zet, zal ze vanzelf ook beter haar achtervoeten optillen. Het kan al helpen om heel simpel de teugels korter te houden. Paarden zien ook pas scherp op een meter afstand, je kunt dus ook met je snoet er te dicht op staan als paard zijnde. Natuurlijk heb je op een gegeven moment ook wel weer een prachtige baard en snor enzo waar je alles mee kunt voelen maar er is een grijs gebiedje.

Maar, en dat bedoel ik niet neerbuigend, veeel tinkers hebben de neiging om te sloffen. Callas valt wat dat betreft onwijs mee vind ik.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 15:41

Hi Sintara, dank voor je advies en nee ik beschouw het zeker niet neerbuigend, opbouwende suggesties altijd welkom. Ik moet even kijken of ik je snap. Ze leunt op haar voorhand zeg je. Hoe krijg ik haar op haar achterhand? Teugels korter. Klinkt logisch om haar voor op te tillen als het ware, maar op het laatste filmpje heb ik de teugels al erg kort, in ieder geval gewoon contact. Wat je los ziet hangen zijn de reserveteugels aan het bit. Of bedoel je wat anders?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:51

Monique1963 schreef:
Hoe krijg ik haar op haar achterhand? Teugels korter. Klinkt logisch om haar voor op te tillen als het ware, maar op het laatste filmpje heb ik de teugels al erg kort, in ieder geval gewoon contact.
Mag ik ook?

Want merens hebben exact hetzelfde probleem en is een hele verbouwing om ze netjes van achter naar voor in evenwicht te krijgen, de talentjes nagelaten(Chico).

Je gaat echt goed "in" het zadel zitten, dus echt met je billen erin, de teugels hou je wat korter met zachte hand en je wilt aanleuning (knabbelend mondje) en met je benen zorg je dat je zachtjes mee door aan te leggen, mee "drukt" (is namelijk al teveel) links-rechts-links-rechts, waardoor je je paard ondersteund. Ze gaat dan grotere ruime stappen maken en tegelijkertijd gaat het gewicht iets meer van achteren op voor. Mijn zweepje verhaal→ is gene tik verhaal. Polie is als de dood voor de zweep, maar dat hele zachte aanraken (de Fransen noemen het zo mooi toucheren) net boven de hoef, maak je ze ook wat wakkerder waardoor ze benen goed gaan optillen en dus ook hun gewicht op achteren gaan zetten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 16:35

Er komt weer van allerlei oud dressuur boven drijven bij mij, Pien, heet dat niet drijven in de tact van de beweging? Als je erop zit bedoel ik. Ernaast lopen en tikje dat ken ik wel, ik heb bij Callas nog nooit iets dergelijks gedaan omdat ik nog nooit echt serieus bezig ben geweest met dressuur heb ik het gevoel. Dat was ook in eerste instantie mijn keuze nooit omdat ik alleen buiten wilde ritten maken. Ik zal eerst eens gaan rijden morgen met wat serieuzere pogingen beter balkjes te lopen door beter te drijven in de tact voor de stuwing en haar van voren wat meer op te tillen om haar lichter te krijgen. Ik zal het dan ook op het bit doen ipv bitloos. Kijken wat het resultaat is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:03

Drijven vind ik zelf te zwaar. Ik leg mijn benen langs het paard, heb contact met de huid en heel zachtjes druk ik een beetje. Callas is gevoelig genoeg om het allemaal heel verfijnd te doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:51

Zo van vraag de buik opzij zodat het achterbeen beter naar voren kan komen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 20:07

tamary schreef:
Zo van vraag de buik opzij zodat het achterbeen beter naar voren kan komen?

bedoel je tact van de beweging? Ik meen onthouden te hebben, maar dat is wel meer dan 30 jaar geleden, dat je om en om drijft (of zachtjes drukt zoals pien zegt) om de voorbenen verder weg te laten zetten. Maar dat werkt denk ik ook voor de achterhand want ze kunnen alleen voor verder weg zetten als ze achter eerst verder weg zetten. Maar ik ben een nul in dressuur. Vond alleen dat ze te veel struikelde over de balkjes en wil haar daar wel bij helpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:09

Citaat:
om de voorbenen verder weg te laten zetten. Maar dat werkt denk ik ook voor de achterhand want ze kunnen alleen voor verder weg zetten als ze achter eerst verder weg zetten.

Mo, ik heb anders geleerd, het gaat om verder ondertreden van de achterbenen. Voorbenen niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 20:11

ah ok dank Pien, ik zal eens zoeken of ik een goede uitleg ervan kan vinden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 20:13

gevonden op dressuur.nl

Drijven in stap doe je, net als in de andere gangen, het beste in het ritme van de beweging. Op het moment dat zijn linkerachterbeen naar voren komt geef je een beenhhulp met je linkerbeen en als zijn rechterachterbeen naar voren wordt gezet geef je rechterbeen. Je kunt dan met de rest van je lichaam de beweging van je paard volgen.
Om op deze manier te drijven is het belangrijk om te weten wanneer welk been naar voren wordt gezet. Dat kun je op verschillende manieren leren. Als je alleen rijdt kun je de volgende aanknopingspunten aanhouden: Als je paard zijn linkervoorbeen naar achteren heeft beweegt hij zijn linkerachterbeen naar voren en beweegt zijn ribbenkast naar rechts. Dat is het moment om met je linkerbeen te drijven en komt zijn rechterschouder naar achteren, dan zet hij zijn rechterachterbeen naar voren en beweegt daarbij zijn ribbenkast naar links. Het kan een beetje geforceerd voelen als je in het begin zo gaat drijven, maar als je je benen ontspannen om hem heen hebt hangen zul je snel het gevoel ontwikkelen als je het oefent.

Dus wat jij zegt pien en de ribbenkast van Tamary

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:18

Als je jouw ogen dicht doet, dan ga je VOELEN . En dan zeg je links-rechts etc op het moment dat achterbeen naar voren komt. Je vriend kijkt en geeft aan of het klopt of niet . Dan voel je het zo.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 20:47

We gaan het morgen eens proberen. Als het goed is zou ik het automatisch goed moeten doen, het is er ooit ingestampt om zo te drijven door een instructeur, maar bij western heb ik dat helemaal losgelaten. En Callas drijf ik eigenlijk nooit, dus het wordt weer interessant. Ik laat het jullie weten.

O ik hoor net dat het morgen gaat regenen. Afijn, de eerstvolgende update zal gaan of Callas beter over balkjes gaat stappen. Draven is nog weer even wat teveel gevraagd denk ik, eerst maar eens in stap doen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:00

Ja klopt allemaal! En het is ook kijken wat bij een paard past. Bij sommige paarden moet je het blijven vragen en andere pikken het snel op en denken al snel oohhh dit werkt, ok en houden het zelf vol. En er is vanalles er tussenin

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 11:16

Hi allemaal,

Het balkjes lopen ging erg goed. Dat dan weer wel.

Maar erna hadden we een heftige crisis. Paniek na paniek na paniek. Mijn vriend kon haar grijpen, maar de paniek bleef, ze wilde zelfs steigeren, zelfs toen hij haar vasthield kon ik er maar net veilig afkomen. En waar ging het nou om? Mijn vriend ging op een stoeltje aan de rand van het veldje zitten en dat was zo verschrikkelijk spannend voor haar dat ze door het lint ging. Ervoor was ze al geschrokken van mijn beugel die tegen Shadow aantikte omdat die niet snel genoeg uit de weg ging en dat was een surpriseschrik en die kan ik goed hebben, ik zet haar op de TRT cirkel en dan kan ze relativeren en het af laten vloeien. Dat gaat goed. Die theorie klopt.

Maar haar englevel zat al in superrood. Ik wilde eigenlijk stoppen maar meteen daarna een spannend ding voor haar (vriend op stoel) dat is angst en dan gaat ze in de 180 graden omdraai mode en slaat ze op hol.

Afijn, voor mijn vriend is er een point of no return bereikt. En dan kan ik willen dat ze blijft en zeggen dat ik nooit meer een paard weg zal doen vanwege een oude belofte aan mezelf en mijn eerste paardje, maar ik heb wel een relatie die me belangrijker is.

Callas gaat op rust qua rijden. Ik blijf wel grondwerken. We gaan verhuizen en we gaan zien wat we dan gaan ervaren met Callas.

Ik heb nog maar 10 weken tot aan de verhuizing, er is nog enorm veel voor te bereiden. Hier thuis nog veel werk om het huis in orde te maken voor de nieuwe bewoners (bijv houtvoorraad aanleggen zoals beloofd). Het nieuwe huis in orde maken om er gelijk in te kunnen met de meest eenvoudige maatregelen. Een verhuizing regelen met minimaal 140m3 aan spullen. Dieren over verhuizen en daar pensionstalling en catterie regelen want het huis is daar nog niet in orde voor dieren en paarden. Stallen daar maken. Maar we zitten met de corona. Tot eind mei mogen we ons niet meer dan 100km verplaatsen. Dus mogen we niet naar het nieuwe huis. Afijn, qua logistiek is het een enorme uitdaging, veel te regelen en daar moet ik me op gaan concentreren.

Ik moet prioriteiten stellen en ik moet op Callas rijden loslaten voor dit moment. Dat betekent ook dat ik mezelf voorlopig ga ontBokt-ken. Tot na de verhuizing zal ik maar heel minimaal op Bokt zijn en dus ook maar heel minimaal antwoorden.

Tot over een poos, geniet van jullie paarden. Hug aan jullie allemaal. Mo

ps ik vergeet het verhuizen van mijn bedrijfje nog te vermelden. Hugs, Mo
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 05-05-20 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt