Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 07:15

Bedankt allemaal :D. We gaan daar lekker rijden voor onze eigen ervaring .. wat de rest doet zal wel .. als ik een beetje zo kan rijden als dat hij thuis gaat komt het helemaal goed ;)

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:20

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:11

Vandaag de schrik van mmijn leven... een telefoontje waarvan je hoopt het nooit te krijgen..ik werd gebeld dat op de weide een ongeluk was gebeurd met History. Gelijk erheen en al de dierenarts gebeld bij vertrek. Daar aangekomen stond mijn arme ventje met een dik bebloed oog in stal. En we zagen gelijk.. Dit is niet goed.. dierenarts had 2 spoedgevallen tussendoor, waardoor we mijn mannetje niet meer konden helpen dan er zijn voor hem. Hij liet zijn oog gelukkig braaf koelen met icepacks, maar ik zag gewoon aan hem dat hij pijn had. Wat een machteloos gevoel. Huilen, aaien... dan weer rustig even zitten. Na geloof ik 1,5 uur kwam de dierenarts en zei gelijk dat hij mee moest naar de kliniek. Zoals het oog erbij hing, was redden waarschijnlijk geen optie..
Gelijk de spullen gepakt, en gelukkig stond een stalgenoot al klaar met de trailer. His laat zich moeilijk laden en ondanks zijn pijn en het zicht aan 1 kant vermoedelijk weg was, stribbelde hij ook tegen. Hij is gewoon stoer en trots, maar ook zo verward nu. Gelukkig kregen we hem uiteindelijk er op.
In de kliniek kregen we weer te horen dat het oog redden geen optie ging zijn. Er werden nog foto's gemaakt om te kijken of er niet meer schade was. Gelukkig geen breuk gevonden. Dankzij het koelen was de zwelling minimaal en konden ze gelijk vanavond opereren.
Ik heb gezien hoe ze mijn mannetje op de operatietafel hebben gelegd en aangesloten aan alle apparatuur. Toen ze begonnen zijn we naar huis gegaan. Zijn nu ongeveer een uurtje thuis en moet het nog een beetje laten bezinken. Ik krijg vannacht te horen wanneer hij weer wakker is en staat. Morgenvroeg rij ik dan weer op. Hij moet een paar dagen gaan blijven.

Ben blij dat hij nu geen pijn meer heeft en hij geholpen wordt. Maar man wat is dat vreselijk en wat heb je een onmacht. Wat de toekomst brengt zie ik wel op z'n tijd, nu moet hij eerst opknappen..
Pff ben benieuwd wanneer het echt doordringt.. zelf 33 weken zwanger zijn helpt daar niet echt bij mee..

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:15

Wat verschrikkelijk Orsje.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 00:18

Jeetje Orsje dat is zeker schrikken wat een naar ongeluk! Ik duim met je mee vannacht heel veel sterkte

Ik kijk morgen even Carmuh zit op mijn werk Fijn dat ze het werk zo goed op pakt iig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 00:36

Och jee Orsje wat een vreselijk nieuws. Gelukkig kunnen paarden goed door het leven met 1 oog, maar het komt wel even hard aawn dit. Beterschap met hem...

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 00:54

Net telefoon gehad dat hij alles goed doorstaan heeft. Alles is voorspoedig gegaan naar wens. Hij is goed bijgekomen van de narcose en staat nu rustig op de box om verder wakker te worden en van alle indrukken tot rust te komen.
Dat is wel fijn, nu kunnen we ook een beetje slapen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 05:49

Jeetje Orsje wat een schrik.. dan helpt 33 wk zwangerschap ook niet mee nee al die hormonen ik barste al in huilen uit als er zielige reclame was .. Gelukkig is de operatie goed gegaan, wat Babootje ook zei gelukkig kunnen ze goed leven met 1 oog.. maar snap heel goed dat het wel echt even een klap is.. sterkte ! Ik hoop dat je nu even een paar uur slaap kunt pakken dat is voor jou en de kleine ook heel belangrijk op dit moment.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:06

Ja, heb me bewust echt moeten inhouden soms.. Maar heb heel veel steun van iedereen. Soms wordt het toch even te veel, gewoon door de onmacht. Of als er een beslissing is genomen die gewoon even binnen komt. Over het algemeen ben ik de dag gelukkig vrij rustig doorgekomen. En had gek genoeg er echt even vrede mee toen ik hem verdoofd op de grond zag liggen en ze hem de operatietafel optakelden. Dat ging zo ontzettend rustig en netjes met ondersteuning. Ook het scheren van zijn hoofd en alles. Het is heftig, maar ik zag nu wel gewoon dat hij geholpen werd. Hij had geen pijn meer... His is zo stoer en trots... je zag dat hij pijn had, maar toch zo braaf en lief blijven. Niemand had raar opgekeken als hij misschien eens een voet als dreiging zou optillen... of ons weg zou willen duwen bij het nakijken of koelen. Daar had hij álle redenen voor. Maar deed het niet. En dan is 1,5 uur op een dierenarts wachten een lijdensweg. Dan nog een uur op de trailer.. Gelukkig kreeg hij bij aankomst gelijk de eerste pijnstiller in de hals gezet. Maar toen waren we al 4 uur verder sinds het gebeurd was.

Zo meteen ga ik weer op weg naar de kliniek. Kijken hoe ze hem gehecht hebben, zodat ik me daarop kan voorbereiden. Zal zijn mooie oogje wel gaan missen. Maar dit is nu eenmaal beter.. redden was absoluut niet ter sprake. Hij heeft al onwijs geluk gehad dat er geen breuk is.. dan waren we véél verder van huis..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:14

Jeetje Orsje, wat een schrik!
Veel beterschap voor je beestje en sterkte voor jou

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:42

Jeetje Orsje, wat een naar ongeluk!

Veel sterkte voor History.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:46

Gelukkig dat je operatie goed verlopen is. Dat moet een hele opluchting zijn. Hem straks lekker knuffelen.

Ziet er trouwens fijn uit Carmen. Fijn dat ze het weer zo goed oppakt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:43

Fijn dat het allemaal goed is gegaan Orsje

Ziet er al fijn uit Carmuh

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 00:04

Mijn lieve piraat stond er gelukkig erg opgewekt en alert bij toen ik vanmorgen in de kliniek aankwam. Gelijk zoekend naar lekkers. Gewoon mijn lieve vertrouwde His, alsof er niks aan de hand was. Ik heb hem lekker even geborsteld en geknuffeld. Toch 2 uurtjes rondgehangen en daarna weer naar huis. Moet zeggen dat het enorm opluchtte hem zo te zien. Ook de dierenartsen daar zijn onder de indruk hoe goed hij dit oppikt, ondanks hij zijn zicht net kwijt is links. Hij stoot zich uiteraard wel regelmatig, maar hij is gewoon een beetje lomp van zichzelf. Hij let niet echt op zichzelf op.. naja dat gaat hij nu misschien wel beter leren.

Foto's van gisteren:

Afbeelding

En eentje van vandaag:

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:27

Achgossie arme Hisje.....
Heb je al enig idee wat er is gebeurd daar op die wei Orsje?

Over een half uurtje ligt onze His ook weer op de operatietafel. Het blijft spannend altijd....

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:29

Ik kom ook onder mijn steen vandaan... Maar ik wil Orsje graag beterschap wensen met History!

Wat een schrik moet dat geweest zijn. En enorm pijnlijk voor het paard. Maar wat boft History met een baas als jij dat je hem direct de beste hulp hebt geboden. Mijn paard is blind geraakt aan één oog door een bacterie. Gelukkig hebben we het oog kunnen behouden. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust! Ik ben ervaringsdeskundige met het dragen van vliegenmaskers, behandelen van drukplekken op het hoofd van het tijdelijke masker etc...

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:31

Heel veel beterschap voor His, Orsje!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:01

Gelukkig dat hij er ok bij staat, orsje.
Het zal even wennen voor hem zijn dat hij links niks meer ziet. Maar de meeste paarden die ik ken met 1 oog wennen idd redelijk snel en kunnen daarna vrijwel alles weer.
Je zult er alleen zelf ook wel aan moeten wennen dat je je paard van voren of rechts moet benaderen en anders geluid moet maken als je van links komt, zodat hij weet dat je er bent.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:46

Fijn dat het zo goed met hem gaat. Nu op naar een goed herstel en wennen. Succes jullie.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:15

Ik weet inderdaad wat gebeurd is. Mijn stalgenootjehad weide dienst en zet dan van ons groepje de paarden buiten. Ze mochten die zondag de eerste keer op de zomerweide weer oefenen en wennen. Zodat ze eigenlijk vanaf deze week weer door stal zelf al heel vroeg naar buiten gezet gaan worden. Zomerseizoen is nu begonnen.
We hebben een paar nieuwe paarden in de kudde erbij die bewust dan pas met veel gras erbij gezet worden. Dit gaat ook eigenlijk altijd goed. Maar ik weet van His dat hij te nieuwsgierig is naar nieuwkomers. Mijn stalgenoot laat hem net los, als His gelijk voor een van de nieuwelingen staat. Echt een reus van over 1m80. Hij begint aan hem te snuffelen wat eigenlijk ook goed gaat. Maar uit het niets heeft die grote zijn been uitgehaald.. en vermoedelijk met het ijzer recht zijn oog in. De klap moest hard geweest zijn. Mijn stalgenoot heeft gelijk ingegrepen toen ze zag dat His in paniek naar zijn beste vriendjes toe rende en zijn hoofd heel raar hield. Hij heeft toch 10 minuten paniek gehad voor ze hem konden vangen en pas echt de schade zagen. Gelijk daarna hebben ze mij gebeld. Arme His heeft dus nog niet kunnen proeven van het lange gras. We zullen zien hoe dit straks gaat. Ik ben niet van plan hem uit de groep te houden, want hij is echt een paard wat in een groep moet. Alleen breekt hij alles af, dat heb ik al geleerd. Gelukkig heeft hij zijn beste maatjes die hem hopelijk straks een beetje gaan ondersteunen. Zal wel spannend zijn met die grote erbij, maar het was een ongeluk gewoon. His heeft de klap niet zien aankomen dus kon niet zijn hoofd optillen om de klap met zijn borst op te vangen. Echt hele dikke pech..
Een van de nadelen van houden in een kudde, maar daar heb ik bewust voor gekozen. En paardje is daar echt op z'n gelukkigst in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:43

Tja, dat is echt het risico van kuddes, nieuwelingen en weidegang. Ik begrijp alleen niet dat de ijzers er achter niet afgaan. Al weet ik niet of het in dit geval had uitgemaakt, zo'n klap komt met ijzers toch echt harder aan.
Maar ik zou - eerlijk gezegd - wel mijn bedenkingen hebben om hem terug te zetten in dezelfde groep met hetzelfde (grote) paard erbij. Helemaal, omdat hij straks zeker niet meer zo snel kan reageren omdat hij nog maar aan 1 kant zicht heeft. Kan hij niet in een kleiner groepje met paarden van ongeveer dezelfde maat?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:38

Ik snap je helemaal Orsje. Di klinkt als een freack accident. Heel stoer van je dat je het je paard toch gunt om weer samen buiten te staan.
Babootje: als er iemand bij heeft staan kijken en die inschat dat het gewoon een ongeluk was zou ik dat paard er echt niet meer op aankijken. Tenzij zij zegt dat het echt heel vies gegaan is.

Ik hou hier mijn hart ook regelmatig vast. Er wordt hier bijna dagelijks heel ruig gespeeld door de mannen. Inclusief slaan en steigeren. Ik vind het heel mooi om naar te kijken maar die iedere keer weer een schietgebedje dat het aub goed mag blijven gaan. Ook hier kan het mis gaan en ze hebben regelmatig gaten en krassen op plekken waar ik dat liever niet zo (incl boven op het oog)
maar het zijn paarden, en zo gaan ze nu eenmaal met elkaar om. En in 99,9% van de gevallen gaat dat goed.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:58

Wat een naar ongeluk Orsje. Dit is denk ik het rampscenario voor iedere paardeneigenaar die zin paard in de kudde heeft staan. Pure pech, maar wel heel zuur. Wel fijn om te horen dat hij zo goed hersteld.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:07

His houdt ook enorm van stoeien. En dan ook steigeren en lekker op de knieën vallen en elkaar bij de benen "bijten". Daar heeft hij ook echt een vast maatje voor. Maar als hij merkt dat een ander paard dit ook leuk vindt, gaat hij daar ook mee stoeien. Dus ik ben hem wel zo gewend en hij geniet daar zo enorm van. Dat wil ik hem niet afnemen. Want denk niet dat dit zal veranderen. Bij ons op stal gaan de paarden al gescheiden in merrie en ruin groepen. Er is helaas niet de plek om nog eens te delen. Want dan blijft er geen weide over om te wisselen. Plus dan moet ik hem uit zijn vertrouwde vriendengroepje halen.. terwijl ik weet dat hij dáár juist zijn steun uit moet halen dadelijk. Uiteraard bouw ik eerst op via de paddock. Maar hem te lang uit de groep houden kan ik ook niet doen. Anders is His dadelijk de nieuweling. Zodra hij groen licht krijgt van de dierenarts zet ik hem terug. Wel onder toeziend oog in het begin. En er zijn verder geen ongelukken meer gebeurd op de weide met dit paard. His heeft echt vies pech gehad.. en ja ijzers eraf.. er staan meerdere met ijzers en dit gaat ook gewoon goed. Dusja..

De eigenares van de reus is ook heel erg geschrokken en voelt zich zwaar schuldig. Maar juist omdat het ongeluk gezien is geworden, weten we gewoon dat het dikke pech was. Dit is een risico dat je neemt.. en His zijn verhaal zal bij iedereen op stal goed in het geheugen blijven. Maar het blijven dieren.. je kunt ze niet ophokken..

Neemt uiteraard niet weg dat ik het verschrikkelijk vindt voor His om zo jong al beperkt te worden. En het idee dat het oog zal invallen in de kast is natuurlijk ook niet leuk. Maar zolang mijn vriendje zijn geweldige karakter houdt, zal hij voor velen ook een voorbeeld worden dat het niet het einde is. Dat besef ik ook. Het is nu alleen nog erg vroeg in het beginstadium om soms toch niet even flink verdrietig erom te zijn.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:20

Ik zou er precies hetzelfde instaan als jij dat doet Orsje, Hudson houdt ook van spelen .. en die slaat bij vreemde paarden ook met zn voorbenen.. en dan nog tot oorhoogte bijna . Het is echt heel veel pech hebben. Maar ik weet zeker dat History straks gewoon weer de oude wordt als hij eraan gewent is.