Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:38

Omdat je snel valt voor een leuk koppie en dan vergeet waar je ook alweer voor kwam.

Toen ik ging kijken voor een paard bij een fok/handelstal, gaf de fokker aan dat hij nog wel een paar had staan die interessant voor mij waren (afgaand op voor welk paard ik in de 1e instantie kwam, en de informatie die ik gaf tijdens ons gesprek daar).
Ik heb me toen eerst laten vertellen wat voor soort paarden dat waren, en ben toen pas bij ze in de box gegaan en er op gaan zitten
Zo kon ik een keuze maken op basis van de informatie, niet op de koppies die erbij hoorde.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:38

Ik ga er gewoon niet meer op in gaan... Je reactie klinkt alsof je geen deftig paard zou vinden onder de 6.000 euro... Kom op hé :x

nathe

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:39

been there, done that

heb je mijn ervaringen hier al gelezen?
Ik zocht eerst rond de 4000 en ben gestegen tot 6000...
5! paarden afgekeurd en dat waren er niet van de eerste de beste handelaar

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:40

en dan zocht ik nogeens geen paard met ervaring maar een eventueel onbeleerde 3 jarige!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:40

Poetin was toch echt niet onder de 6000 euro en hartstikke rot :D.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:41

@Pion: Ohja, zo bedoel je! Ja ik ga hem gewoon zeggen wat ik zoek. (Van karakter, en dressuurmatig niveau) En dan zie ik wel welke paarden ik voorgesteld krijg. De kleur maakt niet uit, of de schoonheid... Het is altijd mooi mee genomen, maar als je een paard vind waar je je mee goed voelt dan ik dat jij zelf als eigenaar je paard mooi genoeg vind. :) En dat is natuurlijk het belangrijkste, een paard moet mooi zijn van karakter, en dat is het belangrijkste.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:41

Ach, arme Poetin. Daar kon ze zelf niets aan doen. Was ze maar wat minder spectarculair geweest..... Dan was al die ellende haar misschien niet overkomen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:43

Het prijskaartje hangt af van wat je zoekt.
Wil je een leuk paard om mee buiten te rijden is er vast wel iets te vinden voor 1.500
En die paarden zullen ook echt niet misstaan in de wedstrijdring.
Je moet er alleen wel je ambitie op aanpassen, of althans, rekening houden met je ambitie voordat je het paard koopt.
Ieder gezond paard kan de Z halen, maar dat kan makkelijk gaan of met veel moeite (en is dat dan leuk als dat je doel is?).

Wanneer ik een paard wil, welke de potentie heeft om dik te scoren in de subtop en van nature al bergopwaarts is in alle gangen... dan hoef ik niet onder de 25.000 te zoeken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:44

Citaat:
Ach, arme Poetin. Daar kon ze zelf niets aan doen. Was ze maar wat minder spectarculair geweest..... Dan was al die ellende haar misschien niet overkomen.

Daarom, in alle prijsklasse wordt er met paarden gekloot en belazerd. Bij een dure net zo goed als bij een goedkope. Maakt geen donder uit. Mocht de stal een flinke naam hebben, dan pas is de kans kleine omdat ze een reputatie moeten behouden! Maar ook grote(re) stallen laten de slechte(re) dieren door een onbekent tussen pionnetje verkopen..

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:45

onder de 6000 is het gewoon nog moeilijker een leuk dressuurpaard te zoeken
oud of niet!

dat kan niemand ontkennen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:47

nathe schreef:
onder de 6000 is het gewoon nog moeilijker een leuk dressuurpaard te zoeken
oud of niet!

dat kan niemand ontkennen

Mijn budget was hoger en ik ben er gewoon tegenaan gelopen :P
Maargoed, ze was al 5 en nog maar 2 weken onder het zadel... Dat drukt de prijs wel iets.
Waren we later geweest en was ze langer onder het zadel was de prijs ondertussen wel gestegen...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:07

@ Arabiertje: Ik neem ook altijd iemand mee die meer verstand heeft van paarden als ik. Het is een vriendin die wedstrijden rijd en meer kijk erop heeft als ik. Als ik een paard vind waarvan wij allebei zeggen ja, dat zou hem kunnen zijn, dan neem ik iemand mee die er echt veel verstand van heeft, nl mijn instructrice. Zij is degene die me kan vertellen hoe het zit met gangenwerk, bouw, lichamelijk conditie, e.d.
Zoek zo iemand om mee te nemen. Iemand die echt in die wereld zit en dan niet in die wereld in de trent van alleen wedstrijden. Mijn instructrice fokt friezen en zit al haar hele leven tussen de paarden. Ze ziet erg veel. Dat is echt wel een ander verhaal als mijn vriendin, die ook meer weet als ik. Dat is wat de mensen je hier proberen te zeggen. Iemand die Z rijd hoeft nog niet per definitie veel van paarden af te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:10

nathe schreef:
ja dan lees je mensen hun ervaringen en hoe rot de paardenhandel is onder de 6000 euro ;)

Tsja, maar als je dan in dit topic vertelt hoe je aan bijzonder leuke dieren onder dat bedrag bent gekomen is er nog niemand die 't wil horen en gaat iedereen rustig verder met steen en been klagen :D Leuke paarden onder de 6000 zijn er écht wel hoor. Juist de paardenmarkt "voor de massa" ligt nu op z'n gat, verkopers raken hun paarden aan de straatstenen niet kwijt, de kopers binnen dat budget zijn nu echt in het voordeel.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:14

Helemaal eens met Nouks.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:04

Ik ga dinsdag weer kijken bij die 10 jarige ruin, heb er veel zin in, maar ben ook bang om positief te denken. Bang dat er toch heel veel op en aanmerkingen zijn, bang voor een teleurstelling. Vind ik zo jammer dat ik hier niet van kan genieten. Als dinsdag mijn instructrice ook positief is ga ik nog een keer een buiten ritje maken en dan pas beslis ik.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:07

Gewoon proberen blanco heen te gaan wreckh :j
Wanneer je instructrice ook positief is, dan zelf wat meer gaan 'hopen'.

Open-minded blijven.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:10

Ja, dat probeer ik. Maar wat als ik toch weer een verkeerde keuze maak. Ik wil sowieso klinisch keuren, is het misschien toch niet slim hem op de foto te zetten. hij is 10 en nooit echt iets gehad. Maar toch? Of zal ik een aantal dingen op de foto zetten, benen en rug ofzo? Maar is het dan ook niet slim omzijn hals ook te doen en zo blijf ik malen en denken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:12

Een tienjarige die nooit kreupel is geweest met een drietje zegt niets meer dan een 3 jarige met een tweetje.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:13

Ik heb alleen klinisch laten keuren.
Ze was op haar 3e al onder de rontgen geweest (5 toen ik haar kocht, in tussentijd als fokmerrie gebuikt).

DA vertelde mij dat klinisch vaak meer zegt dan rontgen.
Wil je het paard verzekeren (boven bepaald bedrag) dan zul je wel moeten.

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:17

Hallo!
Hier mijn andwoordt op die vraag:
Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden??

Ja Nogal!!! Ik had ikweetniet hoelang lopen te zoeken naar mijn droompaard! waar ik echt een klik mee kreeg! Waar ik echt iets voor voelde... Bleek mijn droompaard tegenover ons huis te staan. :') Maar goed ik moet niet zeuren! ik mijn Lieveling nu....
En ben er HEEL blij mee!

Ps: Srry dat ik zomaar hier binnenval maar ik wou - ik weet niet waarom :') - Dit even kwijt....
PPs: Veel suc6 nog met de mensen die er nog een moet vinden.
Laatst bijgewerkt door _Marell op 21-12-11 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:18

Is het geen idee voor sommige mensen om een verzorgpaard te zoeken of een in bruikleen?
Je hebt geen risico's van langdurige blessures en de evenuele kosten die daar bij horen. Bevalt het niet met rijden na een tijdje; hop... door naar de volgende.

Ik krijg toch steeds meer de indruk dat sommigen in dit topic meer hobby en liefhebberij hebben aan het proberen, twijfelen, proberen, twijfelen enz. enz. dan daadwerkelijk de knoop doorhakken en tot aankoop overgaan.

Misschien denk ik wel te rationeel hoor :o

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:24

Bij aankoop van een paard, koop je geen fiets die je weer ruilt als hij toch niet bevalt.
Logisch dat je dan gaan proberen, twijfelen, kijken, totdat je zeker weet dat je de juiste klik hebt.
Althans, je gaat uiteindelijk voor het paard wat goed voelt, waar denkt mee vooruit te kunnen.

Natuurlijk hebben sommige meer lol aan, kopen, verkopen en weer kopen. Gewoon omdat ze willen kopen en rondkijken. :P
Maar merendeel van dit topic zoekt toch naar een 'maatje voor het leven'.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:37

Pion schreef:
Bij aankoop van een paard, koop je geen fiets die je weer ruilt als hij toch niet bevalt.
Logisch dat je dan gaan proberen, twijfelen, kijken, totdat je zeker weet dat je de juiste klik hebt.
Althans, je gaat uiteindelijk voor het paard wat goed voelt, waar denkt mee vooruit te kunnen.

Natuurlijk hebben sommige meer lol aan, kopen, verkopen en weer kopen. Gewoon omdat ze willen kopen en rondkijken. :P
Maar merendeel van dit topic zoekt toch naar een 'maatje voor het leven'.

Maar die zoektocht, moet die in deze tijden waar je volgens zeggen goede paarden voor een schijntje nog niet kwijt kunt, maanden duren?
Ik ben van mening dat vele mensen teveel op zoek zijn naar het perfecte paard. En dat bestaat nu eenmaal niet.
Verder denk ik dat vele mensen op zoek zijn naar een paard als Totilas, Parzival enz. enz. terwijl ze rijden als een krant. Ze gaan proberen en twijfelen. Het paard denkt vervolgens; hé, met deze ruiter heb ik het lekker makkelijk! Geeft eens een bokje, schud eens met het hoofd en prompt krijgt het fijne paard ineens het stempel 'te ondeugend' terwijl de ruiter niet geschikt is.
En tja, de instructrice of ander 'wijs' persoon vindt het allemaal wel gezellig, dat paarden kijken :Y)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:58

Je moet je eigen wensenlijstje gewoon goed in de gaten houden en alleen bij de paarden kijken die daaraan voldoen.

Maargoed, ik snap dat twijfelen wel. Zoals ik al aangaf, je koopt een paard geen fiets.
Soms zoek je binnen je wensenlijst maar vind je de 'klik' niet. Dan koop je dus niet maar zoek je verder. ;)
En dan duurt het maar maanden, uiteindelijk is er toch een match voor je.

Iets anders is het natuurlijk wanneer iemand een leuk basis-paard zoekt maar steeds gaat kijken bij jonge heet-hoofden.
Tsja, dan kun je heeeeeeel lang zoeken maar dan heb je, je wensenlijst gewoon niet helemaal op een rijtje.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:00

Mensen willen qua type een heethoofd maar qua karakter een basispaard.