Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:56

Of zei hij dat het achterbeen pas goed door kan komen zodra het paard voor ontspannen en los is? (ff checken Sigaar )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:59

Of zei hij dat de achterhand vanzelf ondergeplaatst wordt zodra het paard van voren uitrekt??
Ontspannen en los was al een voorwaarde, ik heb het over het effect van het laag rijden volgens meneer de bodt.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:24

Adrienne schreef:
Dit is geen de Bodt theorie hoor maar gewoon gezien vanuit het oog van een western ruiter. Het verlengen van een nek mag nl volgens mij nooit veroorzaken dat de achterhand er onderuit valt, als dit gebeurd is er iets mis met de drive van je paard. Hij komt dan dus niet van achter naar voor maar wordt van voor naar achter gereden. Dat mag niet bij de western en voor zo ver ik weet ook niet bij de dressuur.

me eens adrienne. dan zou ieder western paard dus uitelkaar lopen
ik geeft toe dat er wel erg veel zijn die dat doen Vingers aflikken

spooky in een pleasure draf, nog niet helemaal zoals het moet zijn.
Afbeelding

en dan hier 2 foto's van spooky twee jaar daar voor , hij was toen 3 jaar

Afbeelding

Afbeelding

hierbij wil ik meteen nog even van de gelegenheid gebruik maken om duidelijk te maken dat het moeilijk is om te oordelen op iets wat je op 1 clinic dag ziet, zonder dat je de voorgeschiedenis van een paard kent.

een goed gebouwd en gefokt paard met begeleiding van goed instructie heel houden is al moeilijk.

maar zoiets als hierboven weer een beetje rechtbreien.........is een uitdaging. Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 15:06

Jos, complimenten voor dat paard, dat heb je echt heel erg goed gedaan, klasse hoor. Het was een hoopje ellende, maar nu niet meer.

Er zijn tussen dressuur en western wel een paar verschillen die je tegenkomt. Verzameling bijvoorbeeld, ziet er bij een westernpaard heel anders uit dan bij een dressuurpaard. Discussie daarover is dus eigenlijk niet zo zinvol omdat het in beiden takken anders tot uiting komt, je krijgt dus al gauw wat spraakverwarring.
Als ik naar Spooky kijk zoals op de foto boven, dan zie ik dat hij keurig aan elkaar loopt, hij loopt dus niet uit elkaar, maar lekker ontspannen in aanleuning aan je hulpen. Dat is harstikke goed en geeft een prettig plaatje. Maar toch vind ik niet dat Spooky zijn achterhand onderzet op deze foto. Ik probeer een beetje in te schatten waar dat linkerachterbeen op de grond gaat komen en ik denk dat dat niet heel ver onder zijn lijf zal zijn, maar dat is een slechts een schatting. Een dressuurpaard in die houding zou minimaal in de afdruk van zijn voorvoet terecht moeten komen, anders gaat ie gewoon te langzaam en is ie achter te traag en te weinig ondertredend. Als je naar de foto's kijkt van Ozep in hetzelfde moment van beweging als Spooky, dan zie je misschien welk verschil ik bedoel. Misschien hebben western en dressuur dan toch wel verschillende doelen?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 15:10

Ha Jos,

Ik heb niet veel zin om al die pagina's door te worstelen, dus vraag ik het maar, misschien overbodig. Hoe vond jij het eigenlijk?

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:24

Lovely: was het punt niet dat het paard van Sjuimpje tijdens de clinic in die houding uit elkaar viel (in tegenstelling tot Spooky op deze foto)? Volgens mij waren we hier nog niet aan het hoofdstukje verzameling toe gekomen maar nog voorwaardescheppend bezig. Of breng ik nu Zep weer in een lachstuip? Knipoog

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:41

lovely, ik ben het met je eens dat hij met zijn achterhand nog beter onder moet stappen. zoals ik al zei , het is nog niet helmaal zoals het moet.
deze foto is een jaar geleden gemaakt.
inmiddels loopt hij al weer beter.
toen ik met hem begon sleepte zijn achterbenen achter hem aan, en zakte hij door zijn heupen zoals je wel ziet.
ik , streef ernaar dat mijn western paardjes ook in de pleasure draf hun achterbenen in de afdruk van hun voorbenen zetten.ik weet nooit zo goed hoe jullie dat noemen, maar ik weet gelukkig wel hoe het moet voelen.
ik weet ook niet of dit de "western manier" is eerlijk gezegd verdiep ik me daar niet zo in, belangrijk vind ik dat een paard "gezond" loopt.

voor adrienne:
ik vond het heel interressant, eigenlijk hoorde ik niet veel nieuwe dingen, alleen alles was vertaald in de dressuur termen, en dan moet ik altijd erg nadenken wat er bedoeld wordt. maar het eind produkt is vaak hetzelfde van wat ik al doe.

een aantal dingen zal ik bij mijn eigen training voegen, zoals het rijden in de contra stelling. bij western wordt er vaak op de circel naar binnen en naar buiten gebogen , en dat is best wel moeilijk. dus om met de contra stelling te beginnen lijkt me wel wat.

het 'niet' drijven bij een paard om de kont eronder te krijgen snap ik niet zo.
maar dat hadden er meerdere. Haha!

ik wil nog wel een keer naar een les van adb om het vervolg te zien.
veel paardjes die hier waren hadden problemen, en werden op dezelfde manier aangepakt ,wat logisch is als je volgens een bepaalde manier werkt.

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb opgeschreven want dat is niet mijn sterkste kant , ik rijd liever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:45

Aella, ik denk dat Sjuimpje gewend is om haar paard meer op het achterbeen te hebben. Toen zij de aanwijzingen van meneer de bodt opvolgde, verdween dat achterbeen dus. Dat kwam niet doordat zij als slappe hap op haar paard ging zitten trouwens (zoals hierboven ergens gesuggereerd wordt). Als zij het niet goed uitvoerde naar zijn smaak (zoals hierboven ergens gesuggereerd wordt), dan had hij haar daarbij moeten helpen, daarvoor is het een les. Als instructeur moet je toch een beetje gaan zoeken in de combinatie om dat naar voren te krijgen wat je graag wilt zien.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 18:52

Adrienne, misschien is het toch de moeite waard de eerste 5 pagina's te lezen, dan kun je de verslagen lezen van iedereen & heb je een beetje 'indruk'

groetjes

Tim VDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 18:54

Antoine vertelde me dat er o.a. iemand met een zwarte trakhener merrie met hoefkatrol was die voor de tweede keer meereed. Die was op een vorige clinic samen met haar dierenarts gekomen.

Ik was er niet bij natuurlijk, maar volgens de mensen die ik gehoord heb (o.a. Pipo) liep dat paard perfect rad en was er niets op aan te merken. Hebben jullie dat paard ook gezien? En wat vonden jullie (Lovely, Zep,Sjuimpje,...) daar eigenlijk van?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:01

[quote="Lovely"]Maar toch vind ik niet dat Spooky zijn achterhand onderzet op deze foto.
. Als je naar de foto's kijkt van Ozep in hetzelfde moment van beweging als Spooky, dan zie je misschien welk verschil ik bedoel. quote]
Afbeelding
Afbeelding

Knipoog
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 30-01-03 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:02

Aella schreef:
Of zei hij dat het achterbeen pas goed door kan komen zodra het paard voor ontspannen en los is? (ff checken Sigaar )

hoe kan dat nou Verward

dat noemen we van voor naar achter werken!!!

welk systeem je ook handhaafd de basis is altijd van achter naar voren werken niet andersom Frusty

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:05

Ik ben n.a.v. dit topic bij de heer De Bodt op visite gegaan (virtueel dan Haha! ) en vond op zijn site wat meer info over zijn 'methode'. Daar staan idd wel wat punten in waar ik even over zou navragen wat hij nou precies bedoelt. Ik kan me heel goed voorstellen dat je meerdere kanten op kunt met zijn bewoordingen, hij laat erg veel vrijheid voor persoonlijke interpretatie en eigen vertaling. Het is maar net wat je kader is en wat je wilt horen of denkt te horen. Met goeie wil kan ik met zijn uitspraken een mooi klassiek verhaal dichttimmeren en met slechte wil kan ik zijn betoog op onderdelen net zo makkelijk laten instorten. Ik kies voor 'geen mening'. Ben wel klaar hoor Zep. Wat eten we vanavond? Vork

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:14

op welke website kan ik zijn paardenbijbel vinden??? Knipoog

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:19

SamSam? De foto's zijn niet te vergelijken met elkaar, aangezien Sjuim al een stuk verder in de africhting is met Ozep. En als ik het goed begrepen heb, is Spooky nog jong en niet zo ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:31

De foto van Spooky is een jaar oud en op dit moment zijn die paarden (geloof ik) evenlang onder het zadel. Misschien even speuren naar een foto van Ozep van een jaar geleden.
Ik bedoelde overigens niet om precies die foto's te vergelijken, maar meer om aan te geven wat ik bedoel. Volgens mij heeft Jos het ook zo opgevat en niet als een afkraakactie van Spooky vs. Ozep, want zo is het zeker niet bedoeld. Een andere foto van Spooky is er op dit moment niet in dit topic.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:35

spooky was op de foto 5 jaar, waarvan 2 jaar in training, d.w.z. zijn achterstand in zijn lichamelijke ontwikkeling wegwerken.
daarbij komt dat ozep in een voorwaartse draf loopt, en spooky in een jog' of wel een "oudhollands (amerikaans) sukkeldrafje".

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:38

Wouter24 schreef:
hoe kan dat nou Verward

Uhhm Wouter, hoe kun jij het nou omdraaien?

Zolang er nog een blokkade is zoals het niet los en ontspannen zijn achter het kaakgewricht (juist vanwege niet van achter naar voor rijden) kan het achterbeen niet goed doortreden en kun je geen gewicht naar achter gaan verplaatsen. Dus heeft het ook weinig zin om met zo'n blokkade toch te willen verzamelen.[/u]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:40

Jos, help eens even mijn geheugen op te frissen. Een jog is toch niet alleen maar een sukkeldrafje? Voor zover ik begrepen heb, mag een jog best met verzameling gereden worden en dan denk ik automatisch aan een achterbeen dat iets meer buiging heeft in de gewrichten dan bij een arbeidsdrafje. In een jog hoeft een paard volgens mij niet per se in de voorafdruk te stappen, maar daar tegenover zou ik meer impuls in het achterbeen verwachten.
Hoe werkt dat precies? In dressuur is het alleen maar terugrijden in tempo niet zo heel waardevol, we zien liever dat de passen dan krachtiger en sneller worden ipv het omzetten in 'snelheid'. Hoe werkt dat precies bij een jog?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:42

ik heb het goed opgevat.
inmiddels is spooky weer een jaar verder
in hij loopt voor mijn gevoel veel beter in balans.

als ik hem meer voorwaarts rijd komt ook zijn kont er meer onder, maar in de pleasure wordt dat helaas niet gevraagd.

in de jog is het moeilijk om toch die achterbenen meer onder het lijf te rijden, omdat het nou eenmaal een erg langzame gang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:46

Aella, op dat moment heeft verzameling ook geen zin omdat het paard dat zeker niet aan zal bieden. Maar je bent toch echt op je been aangewezen om die blokkade (spanning dus) op te heffen vanuit de gedachte dat je paard op dat moment niet meer voor je been is, omdat je nageeflijkheid met je been creeert en niet met je hand. Je hand is het eindpunt en geen startpunt.
Maar dit gaat al niet eens meer specifiek over meneer de bodt, maar gewoon over rijkunst in het algemeen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:51

o ik zie nu je berichtje Bloos Haha!
ik weet niet hoe een echte amerikaanse jog er uit moet zien tegenwoordig.

een jog is in mijn ogen een uiterst verzamelde draf met veel kracht uit de achterhand.
verder is het de bedoeling dat je de voorkant loslaat. en daarmee geef je het paard de kans om dus uitelkaar te vallen.

ik oefen dat door eerst mijn paard te verzamelen en als hij daarin goed loopt laat ik hem voor los. ik blijf licht drijven om hem in de verzameling te houden. zodra hij voor weer uitelkaar valt , pak ik hem voor weer op.
en begin weer van voren af aan.
de tussen pozen in het loslaten worden steeds langer. en uiteindelijk kan ik hem nu voor loslaten en door licht te drijven hem in de jog te houden.
of dit de "western" manier is weet ik niet, maar het werkt wel Haha!
en het eindresultaat is hetzelfde

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

daarbij doe ik natuurlijk ook andere oefeningen zoals travers , zijgangen, contragalop, tempowisselingen overgangen om hem sterker te maken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:55

Lovely schreef:
Jos, complimenten voor dat paard, dat heb je echt heel erg goed gedaan, klasse hoor. Het was een hoopje ellende, maar nu niet meer.

Er zijn tussen dressuur en western wel een paar verschillen die je tegenkomt. Verzameling bijvoorbeeld, ziet er bij een westernpaard heel anders uit dan bij een dressuurpaard. Discussie daarover is dus eigenlijk niet zo zinvol omdat het in beiden takken anders tot uiting komt, je krijgt dus al gauw wat spraakverwarring.
Als ik naar Spooky kijk zoals op de foto boven, dan zie ik dat hij keurig aan elkaar loopt, hij loopt dus niet uit elkaar, maar lekker ontspannen in aanleuning aan je hulpen. Dat is harstikke goed en geeft een prettig plaatje. Maar toch vind ik niet dat Spooky zijn achterhand onderzet op deze foto. Ik probeer een beetje in te schatten waar dat linkerachterbeen op de grond gaat komen en ik denk dat dat niet heel ver onder zijn lijf zal zijn, maar dat is een slechts een schatting. Een dressuurpaard in die houding zou minimaal in de afdruk van zijn voorvoet terecht moeten komen, anders gaat ie gewoon te langzaam en is ie achter te traag en te weinig ondertredend. Als je naar de foto's kijkt van Ozep in hetzelfde moment van beweging als Spooky, dan zie je misschien welk verschil ik bedoel. Misschien hebben western en dressuur dan toch wel verschillende doelen?

Ik heb de foto's slechts geplaatst om lovely's reactie van foto's te voorzien, dat vergelijkt wat makkelijk!!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:56

Lovely naar mijn mening helpt het soms beter om even in je hand te ontspannen dan stug vast te blijven houden en ertegenaan te drijven.

NB dat heeft niets met AdB te maken maar met mijn eigen ervaring Knipoog