Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Adrienne schreef:Dit is geen de Bodt theorie hoor maar gewoon gezien vanuit het oog van een western ruiter. Het verlengen van een nek mag nl volgens mij nooit veroorzaken dat de achterhand er onderuit valt, als dit gebeurd is er iets mis met de drive van je paard. Hij komt dan dus niet van achter naar voor maar wordt van voor naar achter gereden. Dat mag niet bij de western en voor zo ver ik weet ook niet bij de dressuur.
Wouter24 schreef:hoe kan dat nou![]()
Lovely schreef:Jos, complimenten voor dat paard, dat heb je echt heel erg goed gedaan, klasse hoor. Het was een hoopje ellende, maar nu niet meer.
Er zijn tussen dressuur en western wel een paar verschillen die je tegenkomt. Verzameling bijvoorbeeld, ziet er bij een westernpaard heel anders uit dan bij een dressuurpaard. Discussie daarover is dus eigenlijk niet zo zinvol omdat het in beiden takken anders tot uiting komt, je krijgt dus al gauw wat spraakverwarring.
Als ik naar Spooky kijk zoals op de foto boven, dan zie ik dat hij keurig aan elkaar loopt, hij loopt dus niet uit elkaar, maar lekker ontspannen in aanleuning aan je hulpen. Dat is harstikke goed en geeft een prettig plaatje. Maar toch vind ik niet dat Spooky zijn achterhand onderzet op deze foto. Ik probeer een beetje in te schatten waar dat linkerachterbeen op de grond gaat komen en ik denk dat dat niet heel ver onder zijn lijf zal zijn, maar dat is een slechts een schatting. Een dressuurpaard in die houding zou minimaal in de afdruk van zijn voorvoet terecht moeten komen, anders gaat ie gewoon te langzaam en is ie achter te traag en te weinig ondertredend. Als je naar de foto's kijkt van Ozep in hetzelfde moment van beweging als Spooky, dan zie je misschien welk verschil ik bedoel. Misschien hebben western en dressuur dan toch wel verschillende doelen?